Ik ben eigenlijk net een marmotje. FILMKUNST EN DE WAARHEID leesterwerk an Bunuel PROLONGATIES Celibaat op de wip 'ARME TEFSEN (VAN BLUE MOTJE) ZIT VEEL THUIS athérine Deneuve schittert in „Tristana UJDAC DAG 8 OKTOBER 1971 LEIDSCH DAGBLAD e groenteman ln de Amster (se Biesboschstraat spreekt X aan met Car. „Car dat was j voor jou wat je gisteravond iv deed. Meid dat moet je niet p doen", zijn de vaderlijke cende bemoeienissen van de lenstander met de carrière de als flodderig, frivool en lierig bekendstaande ac- Carry Tefsen. „Ik zeg altijd jr dat ik actrice ben om van [gezeur af te zijn. Eigenlijk |ik artieste, maar de meeste ken denken dan aan een iw op een touw of zo", zegt 'm. is enkele dagen na het i feinde waarin de KRO 35 verloor aan de beelden, die in tipunt van Wim Verstappens I' Blue Movie werden vertoond (peelt in de film een rol. die I naam het flodderige, frivole iM (vrouwtje, dat zij heeft opge- ln diverse voorgaande rollen ir haar puur vrouwelijke ui- bevestigd. „De man van la SS^Jha", „Anatevka", en „De Jan- "**i zijn ttheaterprodukties waar in naam kleeft. Toffe meid" 1 is in en buiten de donker- b kroegjes, waarvan zij houdt, ?pe dat doorgaans met „toffe wordt aangeduid Maar tij een interview dient er eerst ontdooien. Gillerige uithalers, ihter krachtige volzinnen aan- en haar krakerige lach ko- in het begin matigjes van gezicht rollen. „Ik belde m'n r vanmorgen en vertelde dat interview had. Ze zei meid denk nu eens om wat Je zegt. Ik weet hoe je het bedoelt, maar we ten de mensen dat? Dat komt in een ander interview heb ik nogal gewoon op mijn manier gezegd, dat ik aanleg had in de richting van prostituee. Ik had het over hoeren en zo. Meteen vieze mannen aan de telefoon met vunzige voorstellen. Die mensen hadden dat hele ver haal niet begrepen. Ik zeg die din gen zo, terwijl ik er van alles mee bedoel. Fout, helemaal fout. Ik rea geer eerst en ga dan pas redeneren. Dan wil je nogal eens in de moei lijkheden komen. Ik reageer spon taan. Het is nu een beetje afgelo pen. Jongen, vorig jaar had ik het druk, was ik constant onder de mensen. Nu leef ik een beetje afge sloten. Ben eigenlijk net een kleine marmot. Ik ben veel thuis. Zit lek ker te lezen in m'n tuintje. Moet Je kijken (slaat op haar buik), ik moet oppassen dat ik niet dikker word. Daar had ik nooit last van. Ik rende van de ene naar de ande re kant. Ik heb nu weer een rust punt. Een man, een kind (dochter van elf) een huis naar m'n zin. Dat huis heb ik eigenlijk te danken aan Beppie Nooy, die woont ook hier in de straat." Volkstoneel „Ik heb een enig contact met haar gekhegen door de Jantjes. Volksto neel en musicals liggen mij. La- waai-rollen, waarin ik kan zingen en dansen. Dingen, die ik in de elf jaar toen niemand mij kende (dat was voor La Mancha) heb geleerd. Keihard gewerkt heb, voor niks. AiS je een hele avond met Jaap van de Merwe in de Wiek in Rotterdam cabaret had staan maken, ging je de volgende ochtend pas terug. Met dertig gulden honorarium, waarvan Je nog maar een paar guldens over had, omdat je ook nog had moeten eten. Actrice, ik zeg altijd dat ik dat niet ben. Nee hoor, er is geen gesubsidieerd gezelschap, dat zegt; Gut die Car is een aardige actrice. Nou heb ik maling aan het gesubsi dieerde toneel hoor. Die mensen zijn zó dat wanneer zo'n acteur in de vrije sector terecht komt hij nog altijd blijft spreken over het grote toneel en dan be doelt hij de gesubsidieerde gezel schappen. Moet ik vreselijk om la chen hoor. Als ze daar een goeie produktie hebben zeg ik oké, maar in de vrije sector wordt ook goed en hard gewerkt." Gezien de imposante werklijst van de afgelopen seizoenen is zij erg ambitieus. Zo praat ze ook, zelfbe wust, maar als zij het zelf door heeft voegt ze er snel een veront schuldiging aan toe, „Ik ben wel ambitieus, maar er is bij mij ook een huiselijke kant. Ik zal niet vanwege mijn carrière naar het buitenland vertrekken. Ah, de kan sen zijn er. Duitsland bijvoorbeeld, maar wat moet ik daar doen. Ik heb hier Amsterdam. Ik heb m'n kind. Ik wil gewoon niet weg. Ik raak wel eens in paniek. Dan denk ik: God wat moet ik nou doen, waar moet ik het werk nou weer zoeken. Dan bak ik gewoon een taart. Ja, wat moet Je anders. Een manager heb ik niet. Het zou mis schien wel goed zijn, want nou moet je het zelf allemaal doen. Geen plaat ..Na La Mancha was er een mana ger die een zangeres van me wilde maken. Hij kon me plaatsen en zo Maar ik durfde niet. Ik wil erg graag een plaat maken. Maar ik weet niet hoe en Wat. Ik geloof dat lk het kan. Een commerciële plaat en toch verantwoord. Ik wil niet iets doen wat anderen al gedaan hebben. Ik heb al diverse platen maatschappijen gehad, maar ze we ten niet wat ze met me moeten. Bovema probeert nu wat. Het is ook moeilijk. Rita Reys heeft laatst Burt Bacharach gezongen, zo onge looflijk goed, daarmee hoeft voorlo pig niemand meer aan te komen. Als er een maatschappij achter me zou staan zou ik het wel maken. Dat wel." Wil Je zo graag carrière maken? „Nou ja, dat niet. Ik bedoel ik hoef geen dame te worden in een weel derig landhuis en zwemmend in het geld. Ik hóud van geld. Tenminste als ik een lekker huis heb, lekker kan eten en een goeie auto onder m'n gat kan hebben dan mogen ze de rest aan een ander geven Het houdt me ook niet de hele dag be zig Ik kan kapot zijn van bepaalde toestanden in de wereld. Over Viet nam bijvoorbeeld hoor je niemand meer. Dat mode-verschijnsel is over. Juist nu is het een rot-situatie. Amerikanen die zwaar onder de dope zitten en zo. Ik heb zo'n hekel aan mode-verschijnselen. Eerst was het Vietnam, nu weer de vuile lucht. Het wordt er wel door beïn vloed, maar ik ren er niet achter aan. Ik wil het eerst zelf onderzoe ken. Toen we Tefje speelden brak net die oorlog in Israël uit. Omdat het een Joodse musical was die we speelden, had de hele cast plotse ling stickers op de auto met „Wij staan achter Israël." Ik had niet zo'n ding. Wilde het ook niet. Ru zie, dat we gehad hebben. Ik wil nu eenmaal eerst weten waar het over gaat. Mag ik." „Sex is toch ook een mode Goed, ik weet heus wel hoe de wereld in elkaar zit. En ik ken ook meer dan één man, maar dat komt omdat lk me serieus voor de mensen interes seer. En hoe gaat dat als Je Je voor iemand gaat interesseren, dan ga Je Je in zo iemand verdiepen en dan wordt het al snel liefde Maar er is een verschil tussen sex en sex. Ik kan me voorstellen dat hele bevol kingsgroepen zich de beroerte schrikken van Blue Movie. Er zijn nu eenmaal een massa sexueel ge frustreerde mensen in ons land Maar alles wat er in die film ge beurd kan ik verantwoorden. Voor mezelf ben ik verantwoord. Achter Blue Morie Toen ik voor Oh Calcutta werd ge vraagd heb ik getwijfeld. Ik ben niet tegen naakt, maar het theater (Desmet) stond me niet aan. Bo vendien vond ik de teksten vrij zwak. De hele aanpak van Blue Movie, daar kon ik achter staan. Het was artistiek verantwoord. Als Je een film maakt met veel naakt, kan dat alleen maar als de mensen voor en achter de camera volledig betrouwbaar zijn. Het is werk en heeft niets te maken met werkelijke sex. Een bedscène is ont zettend moeilijk. Ik ben er een keer erg beroerd aan toegeweest na zo'n opname. Het eist je helemaal op. Het resultaat is gewoon goed. Wim Verstappen heeft mijn vertrouwen niet geschonden. Het is gewaagd, maar nergens smerig of rot." „Ik geloof niet dat het zo'n kassuc ces wordt als „Wat zien ik". Ü8t heeft te maken met het verschijnsel Albert Mol. Blue Movie is nou een maal anders" Ze zegt: „Ik ben een twijfelaar, weet je. Ik ben doods- nauwd voor een absolute mening. Ik zei het al ik reageer eerst en dan pas ga 'ik het beredeneren. Fout helemaal fout..." CARRY TEFSEN MICK J AGGER HOLLYWOOD (AP) De Fransen hebben dit soort film kunst gedoopt, de Amerikanen hebben het aanvaard en nu lig gen sommige harde critici er in aanbidding voor neer. Alleen de bioscoopbezoekers lijken nicl onder de indruk van dit jongs te artistieke kind van de film producers. de cinema vérité. De onversneden producten van deze vorm, die de docu mentaire in waarheid wil over treffen. kwijnen aan de kassa. Letterlijk vertaald betekent cinema vérité de film der waarheid of werkelijkheid en dat is volgens sommigen het probleem. De fantasie heeft het aan de kassa altijd gewonnen van de waarheid. Recente vérité-films zoals Derby een grove uitbeelding van de middenstandersopper vlakkigheid van een eer zuchtige. die een rolschaatsder- by wil rijden en Saturday mor ning een intens pijnlijke close- up van emotionele trauma's van teenagers, zijn te reëel om genoten te worden. "De mensen gaan niet naar de bioscoop om zichzelf te zien, zij willen geen geld betalen om emotioneel be ledigd te worden", zegt Herb Michaelson. die geholpen heeft met de reclame voor "Derby" en buitengewoon geestdriftige recensies heeft gehad, maar slechts magere ontvangsten aan de kassa. Derby houdt zich bezig met het werkelijke leven van de 24- jarige anti-held Mike Snell.een magere, verwaande fabrieksar beider, die ervan droomt in de derby te rijden. We zien hem liegen tegen zijn baas en uit gaan om zijn vrouw te bedrie gen. We zien zijn luie, dikke broer kwijlen boven blote-meis- jes-blaadjes en tot onze verba zing zien we de vrouw van Snell toelaten dat camera's loe ren terwijl zij en een andere vrouw de flirt van de buurt er van beschuldigen zich met haar mannen af te geven. De vrouw geeft het toe. Tam Als fictie zou het tamelijk tamme stof zijn, "maar" zoals een criticus opmerkte, "de ge- makkehjke geruststelling dat het per slot van rekening maar een film is ontbreekt. Gary Goldsmith, een produ cer van documentaire en op voedkundige voor Dimension films Inc., die "Saturday mor ning" gratis heeft gemaakt, zegt dat de werkelijkheid altijd moeilijk te verkopen is geweest "Er is een markt voor nor.- fiction films maar ik geloof niet dat iemand heeft uitgedok terd hoe Je die moet verove ren", zegt Goldsmith. Hij geeft in overweging lagere toegangs prijzen te vragen en misschien de films ergens anders te ver tonen dan in een commerciële bioscoop, die doet denken aan luchtig vermaak. Buitenlandse producers van vérité opperen dat de proble men om deze filmkunst aan de markt te brengen misschien in heemse Amerikaanse proble men zijn. De Canadese regis seur Allan King, wiens vérité- sondering van een verkommerd huwelijk, "married couple" het in Canada goed heeft gedaan, vond een teleurstellende reac tie in de VS. "Mensen in de VS schijnen de film meer aan te voelen als een persoonlijke dreiging, zwaar en p ijnlijk", zegt hij. Men was volstrekt niet in staat de film in zich op te nemen en te aanvaarden" In Frankrijk waar de bewe ging in het begin van de jaren zestig de stoot heeft gekregen met het werk van regisseur Jean Rouche. is vérité aan vaard, maar de laatste Jaren heeft de beweging niet veel nieuwe beoefenaars aangetrok ken. misschien wegens de moei lijkheid vérité-producten te ex porteren. Merkwaardigerwijze behan delden de enige vérité-pro ducten die in de VS veel succes hebben gehad "Woodstock" en "Gimme shelter" onderwer pen van vermaak. Laatstge noemde film, een documentaire over een concerttournee van de Rolling Stones, is gemaakt door de gebroeders Maystes, die ook een van de eerste Ameri kaanse Vérité-films, "Sales man" hebben gemaakt. Deze film ,die over lieden handelde die huis aan nuis bijbels ver kochten, was een mislukking, maar "Gimme shelter" bracht geld in het laadje en de Mays- les zijn nu bezig met een twee de film over een tournee van een roek-groep. Actie-documentaires zoals de recente film "Blue water, white death") over een haaienjacht, trekken veel publiek maar zijn moeilijk in een theater te krij gen", zegt Michaelson. De onenigheid over wat cine ma vérité en wat een documen taire is irriteert filmproducen ten bijna even erg als slechte opbrengst. Goldsmith zegt dat documentaires maken niets an ders betekent dan "op het Juis te ogenblik op de Juiste plaats te zijn" en te filmen wat er ge beurt, maar "Vérité betekent volgens hem "uitsluitend fil men wat men wil filmen r de situatie niet opbouwen maar er de realiteit van laten zien" wat hij noemt: "het drama dat plaatsvindt in niet-dramatische vorm weergeven". 99 "A-O--: UDIO Tristana is zonder een meesterwerk van de nu 71-jarige Spaanse rasfilmer Bunuel: een als uit graniet mde roman van de Spaanse jver Perez Galdos. M Btana is het uitzichtloze ver van een meisje, een wees, in laanse stad Toledo in de jaren Het weesmeisje wordt tflerijk" opgenomen door de veel e, cynische charmeur Don die haar verleidt. Maar Tris- heeft het verhaaltje van de Jondenheid van de vrije lief- el geleerd. een gegeven moment laat zij fj Lope zelf in de steek en vlucht een schilder van haar eigen Enkele jaren later keert zij haar geliefde naar de sterk iderde Don Lope terug, 'n Slo- ziekte is aanleiding. Zij wil thuis sterven. Haar leven echter gered ten koste van amputatie. De nog steeds schone Jonge vrouw moet an met een houten been door ijjiven, ro obsedeerd door een verlo- Begane erotiek trouwt ze met JLope. Het huwelijk is een ui- wrange tragikomedie van Tijen, harteloosheid, hypo- en afwijzing. Want het le- tfarme meisje van weleer is 'n vrouw geworden, waarvoor iSP-: - le.'ii de grijsaard beeft en kruipt. Voor hem blijft niets over dan een toe vlucht tot kwezelachtige geestelij ken en notabelen die van zijn ta fel profiteren. Zijn vernede ring door Tristana is compleet ge worden. En als hij een hartaanval krijgt laat een triomferende Tris tana hem zonder mededogen ster ven. Bunuel begon als Jong filmer met surrealistische films. De oude man heeft vanuit zijn ervaring van toen kans gezien om alle „trends" te beleven. Ook in Tristana. een film die onbarmhartig aantoont dat ook het onwerkelijke tot werkelijk heid kan worden. Die werkelijkheid wordt op een verbluffende wijze bereikt in een stijlechte nabootsing van het leven in Toledo in de Ja ren twintig. Bovendien wordt Tristana ver tolkt door een van Bunuels favo riete actrices. Cathérine Deneuve was eerder ster in Bunuels „Belle de Jour". Zij wordt uiterst bekwaam terzijde gestaan door Fernando Rey, als een snel verloe- rende Don Lope. De schilder wordt gespeeld door Franco Nero, goec passend in Bunuels schema. Tris tana is een puntgave film, maa: laat geen bezoeker rekenen op een ontspannend avondje Daarvoor i hij bij Bunuel aan het verkeerde adres. LIDO „Wat zien ik?" een kas stuk naar het boek van Albert Mol blijft nog. En dat is natuurlijk niet te verwonderen als je de rijen bij de bioscoop ziet. Paul Verhoeven wist de hoofdstukjes van Mol uiterst geinig te verfilmen. In „Wat zien ik?" uitstekend acteren van Ronnie Bierman en Sylvia de Leur. LUXOR Le souffle au coeur, oftewel Zoonlief amuseert zich Louis Malle maakte een uitsteken de en vooral zeer levendige film over een puber, die in de lief de wordt ingewijd. Hoogepunt is een discreet gefilmde incestscène. Maar voor die scène alleen hoeft men be- Films in Leiden slist niet naar deze lange film, die vanaf het begin tot het einde een uitstekend volgehouden spannings- peil bezit. Voor zijn doen maakte Malle een bijna amusante film. ge dateerd in Frankrijk anno 1954. Fraaie prestaties van on der meer Benoit Ferreux als de puber en Leo Massari als zyn le- venshongerige moeder. TRIANON Hierboven kunt u lezen, wat Carrie Tefsen vindt over Blue Movie. Het gaat om de vele amoureuze gelukjes die Je ten deel kunnen vallen in die nieuwe wijk van de hoofdstad Bijlmermeer Dat is een boel hoor. Een wat ge wild voyeurisme, maar wie deze week eens niet naar Rex wil. weet waar hij nu aan zijn trekken komt. REX Kingkong. de eenzame geweldenaar blijft nog een week in de Haarlemmerstraat en daar kan niemand bezwaar tegen maken In Kingkong kun je heel mooi vecht- werk bewonderen. En daar hoeft helemaal geen bezwaar tegen te zijn. LUXOR "De vrouw van de priester", met in de hoofdrollen Sophia Loren en Marcello Mastroianni is een produktie van Carlo Ponti en onder regie van Di- no Risl. Zoveel bekende namen voor één film kunnen een goed re sultaat opleveren en dat is hier in derdaad gebeurd. De film is zonder meer goed. In de film gaan humor en tragiek hand in hand. De scènes zijn vaak heel sober, evenals de achter grond. Ook muziek wordt in de film betrekkelijk weinig gebruikt. De scènes zijn toch erg goed en dit pleit wel voor het acteertalent van de spelers. Het gegeven' van de film is ac tueel. De mooie Valeria Billi komt tot de ontdekking, dat de man, waarvan zij al vier Jaar houdt ge trouwd is. Zij besluit dan zelf moord te plegen Priester Don Ma rio bezoekt Valeria in het zieken huis, waar zij terecht is gekomen na het innemen van 17 slaappillen. Valeria wordt meteen verliefd op hem en Don Mario begint zo lang zamerhand enige regels betreffen de de wereldlijke geneugten, op gesteld door het Vaticaan. te ver geten. Hiermee is de grond slag voor deze film gelegd het probleem of een priester mag trouwen De vraag wordt niet be antwoord. Als men geïnteresseerd is, moet men maar eens gaan kij ken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 25