Vermeers doek beschadigd
c
Hoeeetu
dekaasuit't huisje?
Albert Milhado stopt nu
echt nog niet
vandaag...
...en a/stererT]
r/HXmgrnmma]
Tijl van Limburg snel ontmaskerd
Piano
akkoord
W bender
Na 25 jaar gesproken brieven
I aa-sr js^s^si-
TV morgen]
DONDERDAG 7 OKTOBER 1971
LEIDSCH DAGBLAD
NEDERLAND I
(Van onze oorrespondent)
BRUSSEL Vermeers schilderij
,de liefdesbrief" (in de nacht van
13 op 24 september gestolen uit
iet Paleis voor Schone Kunsten
li de Belgische hoofdstad) is te
recht. Het werd zwaar bescha-
|igd gevonden onder het bed
ran een 21-jarige leerling-kelner,
|tario Roymans, in een hotel in
lolde r, waar hij sedert acht da
ten werkte.
Roymans, die onder de schuilnaam
rryi van Iimburg" probeerde in ruil
foor het schilderij miljoenen guldens
bs te krijgen voor hulp aan Oost-
pakistan, werd woensdagmiddag na
ien lange achtervolging in de koeie-
Ital van een abdij overmeesterd.
Tijdens de verhoren heeft hy hard-
aekkig ontkend de diefstal zelf te
lebben gepleegd. Slechts zijn rol als
moderne Uilenspiegel geeft hij toe.
Een langdurig telefoongesprek dat
bij rond één uur in de middag voerde
liet de radio-nieuwsdienst van de
BRT is Mario tenslotte noodlottig ge-
Horden.
Hy was op een geleende bromfiets
en met een geleend jasje aan op weg
jegaan naar zijn grootmoeder inHas-
lelt, toen hij omstreeks kwart voor
lén afstapte bij een pompstation in
Kuringen (gemeente Zolder) om de
BRT te gaan bellen.
Door
Henk Kolb
Hij verzocht de vrouw van de eige-
jaar van het pompstation, die aan
Ie kassa zat, alleen in het kantoortje
|e mogen telefoneren, aangezien hij
ertrouwelyk met zijn verloofde wilde
(preken. Maar buiten had toen al een
pompbediende argwaan gekregen,
|aar hij op de bagagedrager van de
)romfiets enkele exemplaren van het
Brusselse dagblad 'Le Soir' ont
haarde en bovendien een fietsvlag-
jetje zag waarop hij het woord Tijl
beende te herkennen.
I De vrouw van de
uisterde het gesprek
(vist toen zeker dat de rijkswacht
noest worden gewaarschuwd.
Onder mest en stro
De rijkswacht sloeg na een achter
volging pijlsnel toe. Zij omsingelde
/liet alleen ^e abdij, waarheen Marco
jevlucht was, maar zond, geleid door
|apieren uit het geleende jasje, een
letachement naar een hotel in Zol-
ler om daar de onschuldige eigenaar
lan de brommer onverhoeds te arres-
ieren. In de koeienstal van de abdij
fond men, verstopt onder stro en
best 'Tijl".
En toen was alles voorbij. Uit Brus-
»el spoedde zich de Nederlandse am
bassadeur Van Schelle naar Hasselt,
fergezeld van twee zenuwachtige mu
le um-directeuren.
Tijl Uilenspiegel van Limburg of te
Hel Mario Roymans: een eenzame
|ongeman kennelijk. Zijn vader ver-
Set de echtelijke woning toen hy drie
Has en vertrok naar Spanje. Zijn
moeder stierf zes jaar geleden. Bij
lijn inmiddels getrouwde zuster kon
bi) in huis niet aarden. De enige die
Üoh werkelijk om hem bekommerde
kas zijn grootmoeder, sedert acht da
ten zielsblij dat Mario in een hotel
fo goed was terechtgekomen. Voor
dien werkte hy in de bouw. maar het
peen en weer reizen naar zyn werk,
(iet zelf eten koken en zyn bedoe-
hlnkje redderen werd hem te veel.
Op 30 september mocht hy komen
waardering voor kunst slecht behan
deld. Het schilderij was verkeerd op
gerold, met de verf naar binnen en
gevouwen. Er ontbreken aan de be
trekkelijk onbelangryke rechterkant
grote brokken verf op het linnen en
langs de randen waar Roymans in
het halve duister van de nachtelyke
museumzalen haastig het mes door
het linnen scheurde, zyn overal schil
fers weggespat. Nee, de Vermeer
maakt het slecht. Het zal nooit meer
kunnen worden teruggebracht tot zyn
oorspronkelyke grootte van 44 by 38
en een halve centimeter, ook al is het
belangryke middendeel met de twee
vrouwen nagenoeg onbeschadigd ge
bleven.
Het net van de politie was overi
gens toch al bezig zich te sluiten rond
de verdwaasde Tyi van Limburg, die
steeds meer bizarre fantasieën aan
elkaar knoopte en dreigde met het
stelen van andere Vermeers als het
geld niet spoedig loskwam. Zyn sig
nalement lag klaar om verspreid te
worden toen hy werd gepakt, want,
na het gesprek met de BRT had hy
nog een krant opgebeld in een café
en ook toen waren gespreksflarden tot
buitenstaanders doorgedrongen.
zyn nachtelyke tocht met een jour
nalist van Xe Soir' had al geleid tot
de conclusie dat hy het schildery
vermoedelyk had laten zien in de
Bolderbergse bossen by Zolder om het
by het licht van koplampen te laten
fotograferen. Het spoor was warm ge
worden.
Nu pas begrijpt mevrouw Durwael
die ook nog een café exploiteert met
de naam Uilenspiegel, hoe de behulp
zame. yverige Mario Rooymans aan
zyn pseudoniem is gekomen.
De heer en mevrouw Mommen van
het benzinestation, hun bediende rea
liseren zich inmiddels dat er een zeer
grote beloning is uitgeloofd voor in
lichtingen die zouden leiden tot het
terugvinden van het schildery. zy
zullen dit bedrag als ze het kry-
gen onderling verdelen. Zullen zy
het dan niet met dezelfde onbaat
zuchtigheid als de eenvoudige Roy
mans ter beschikking stellen van
vluchtelingen uit Oost-Pakistan?
„We zullen het wel delen, maar de
bediende is een jonge gast, die op
trouwen staat", verklaarde mevrouw
Mommen. „En als de verzekering zo
iets belooft", zegt zy, „dan is het
maar beter dat die ook betaalt".
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
„Een piano? Daar ko
men wij niet aan toe".
MagBender-K&Dvoor- -
zichtig veronderstellen dat
mensen die zoiets zeggen,
de prijs van een piano mis
schien een tikje verkeerd
taxeren?
Voor nog geen 2600
gulden namelijk hebt u al
een piano van een kwaliteit
waar Bender-K&D volledig
achter kan staan. En dan
niet van een merk want
keus hebt u bij ons in over
vloed (wij voeren minstens
11 merken).
Het moet dus we!
vreemd lopen, wilt u na een
rustig en bijzonder infor
matief gesprek niet tot een
akkoord komen.
kettner SC duwaer
deskundig in klank
Leiden: Hogewoerd 90
iM&v
werken en zyn zwarte broek moest
hy zelf meebrengen. Hy weerde zich
enorm tydens een omvangryke brui-
loftsparty en was volgens de gerant
de beste leerling die hy ooit heeft ge
had. Maar onder het bed van deze
jongen die net als iedereen steeds
uiterst nieuwsgierig was naar verdere
ontwikkelingen in de zaak-Tyl versus
het leed in de wereld, lag deeriyk be
schadigd de Vermeer, geroofd tydeiyk
bezit van iemand die plannen had
om een weeshuis op te richten, die
zelfs zo idealistisch was dat de kin
deren van hoteleigenares
Durwael volgens haar zeggen
Onthutste museumdirecteu
ren (links, dr. Van Schendel van
het Rijksmuseumdat De Lief
desbrief had uitgeleend) bekijken
het ruw uitgesneden doek. Met de
restauratie is zeker een half jaar
'n week merkbaar minder zelfzuchtig
gingen denken, iemand bezeten
een intens medeleven met al wie ïydt
op deze aarde.
Slecht behandeld
Mag kaas uit 't vuistje
uit en thuis uit de vuist?
Thuis natuurlijk, maar als u uithuizig
een portie kaas bestelt - wat dan?
Een speurtocht door de sjiekste
gelegenheden leert ons: de ware
liefhebber wil hetdirektekontakt.
'Er mag niets staan tussen mij en
dat gulle goud', zei een culinaire
grootheid en tastte toe met duim
en wijsvinger.
U hoort 't.
Albert Milhado, de man van ,,Hier is Londen tot de volgende
week", jubileert. Vandaag is het precies 25 jaar geleden, dat
Milhado voor de eerste keer met zijn gesproken brief vanuit
Londen voor de AVRO-microfoon kwam. En nu na vijftienhon
derd gesproken brieven ziet het er nog niet naar uit dat Mil
hado er binnenkort mee zal stoppen.
Vijfentwintig jaar geleden woonde
Milhado, van origine een rasechte
Amsterdammer, in Londen, waar hij
vanuit Frankrijk na de Duitse be
zetting in Nederland, terecht kwam.
Engeland werd zijn tweede vader
land. Na de bevrijding reisden veel
Nederlanders terug naar Nederland
maar voor Milhado was Engeland
niet langer een land van balling
schap. Hij wilde er blijven.
Toen zyn contacten, met de radio,
die hij voor 1945 ook al had. weer
hersteld waren kwam AVRO-repor-
ter Tom Schreurs op het idee van
de rubriek „Hier is Londen". In
korte tijd werd zijn radiopraatje zo
populair dat waar Milhado zijn ge
zicht ook vertoonde hij begroet
werd met „Hier is Londen".
Bron in inspiratie
Zyn contact met zoveel verschillen
de Britten vormde een bron van in
spiratie voor Milhado. Overal zag
de rappe prater wel wat in. Hij
sprak over een Atheense schoen
poetser. over mensen in de Londen-
se mist. Alles kwam hem van pas.
De inhoud van zijn brieven waren
nooit dor maar getuigde van inte
resse in de mens. De inhoud was
nooit negatief, niet minachtend
maar positief en constructief. Luis
teraars zagen Albert Milhado als
een machtige alomtegenwoordige
Nederlander in Londen. Hij gaf veel
privé-raadgevingen. bijvoorbeeld aan
ouders die hun dochter met veel
vrees en beve voor studie naar Lon
den stuurden.
Als Jongen aarzelde Albert tussen
een toekomst als Journalist of als
zakenman. Hij slaagde op beide ter
reinen. HIJ begon in de sportjour
nalistiek. Hij zegt daarvan- „Ik
vond de Journalistiek wel leuk maar
ik kon me er niet in uitleven." Als
twintigjarige werkte hij voor een
Historisch Archief, dat hem uitzond
naar Zwitserland voor een opdracht.
Stok achter de deur was: „binnen
zes maanden moet het je lukken
anders ga je de laan uit". Het lukte
hem. Ook op het gebied van de
Journalistiek bleef hij met pen en
microfoon actief.
Vrij Nederland
In de dreigende voorjaarsdagen van
1940 bevond Milhado zich met zijn
vrouw voor een kantoorboekenfa-
briek in Zuid-Frankrijk. Na de in
val van de Duitsers reisde het eoht-
paar naar Parijs, waar Milhado on
der andere met de schrijver A. den
Doolaard voor de microfoon kwam.
Via Poitiers en Bordeaux arriveerde
hij in Engeland. Hij meldde zich
bij het Londense Vrij Nederland
Binnen een paar maanden bereikte
Milhado daar een toppositie.
Als voorzitter van de Nederlandse
sportorganisatie in Engeland, die
voor sportactiviteiten van de Neder
landse strijdkrachten zorgde, orga
niseerde hij de traditionele voetbal
wedstrijd Nederland-België in het
Wembley stadion dat voor Milhado
gratis ter beschikking stond. De op
brengst was voor het Rode Kruis.
Prins Bernhard, ministers, ambassa
deurs en gazanten woonden deze
wedstrijden regelmatig bij.
Milhado was ook, na de oorlog, de
initiator van culturele en sportieve
uitwisselingen tussen Engelse en
Nederlandse steden. Voor deze toe
nadering en aanknoping van de
vriendschapsbanden tussen Groot-
Brittannië en Nederland is hij door
Kotningin Juliana onderscheiden
met het Ridderkruis in de orde van
Oranje Nassau.
Toen de vrede was gesloten kon
Milhado aan zijn tweede toekomst
gaan denken. Hij richtte de Milha-
do-organisatie op, vertegenwoordig
ster voor kranten en tijdschriften.
Hij heeft kantoren in Amsterdam,
Antwerpen, Londen, Italië. Japan,
Frankrijk, Spanje, Amerika en
Zwitserland. Behalve dat heeft Mil
hado zitting in besturen van tal
van verenigingen en organisaties.
In 1960 besloten Milhado en zijn
vrouw in Hilversum te gaan wonen.
Zijn gesproken brieven kwamen al
enige tijd niet meer uit Londen al
leen, maar ook uit andere Europese
centra, die hij als zakenman be
zoekt. De titel van zijn rubriek is
nu „De gesproken brief van Albert
Milhado", en de „herkenningsmelo
die" is het slotakkoord „Tot... de
volgende week".
6.45
6.55
7.05
8.00
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Star Trek: Trouble with Tribbles. Serie
fantastische geschiedenis in de ruimtevaart van
de toekomst (VPRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
.21 Berichten uit de samenleving (VPRO)
.30 Chaplin op weg naar Charlie. TV-serie uit de
periode rond 1915 (VPRO)
.40 (Kleur) Het onderwijs in China. Documentaire
(VPRO)
.30 (Kleur) Magic Box. Zweeds amusements
programma (VPRO)
.15 Deze week. TV-serie van beroemde jazz- en amu
sementsorkesten uit de jaren dertig: Artie Shaw
(VPRO)
.30 (Kleur) Journaal (NOS)
.3511.05 (Kleur) Leerhuis: discussieprogramma
(IKOR/CVK)
NEDERLAND II
(Kleur) De fabeltjes krant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Martyntje, het wonderkind. TV-film voor kinderen.
(TROS)
Zorro. Avonturenfilm (TROS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Mission Impossible. TV-film (TROS)
(Kleur) Liedjesprogramma met Wilma Reading
(TROS)
(Kleur) Liefde op z'n Amerikaans; Twee korte
TV-films: 1. Liefde en de veilig getrouwde man;
2. Liefde en de dominee (TROS)
(Kleur) Weens Filharmonisch Orkest onder lei
ding van Josef Krips. Symfonie nr 8 in b kl. t.
(Die Unvollendete) van Schubert (TROS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Ter visie: parlementair en politiek week
overzicht (NOS)
Een cabaretier in het NOS-
journaal en dan nog onbezol
digd ook. dat kan bij Kan al
leen. Want Kan heeft eigenlijk
een vreselijke hekel aan ons
net twintigjarige medium; hij
is wel eens vanuit zijn oude-
jaarspra&tje pardoes op de
beeldbuis gestapt, maar dat
was meer een visueel slippertje.
Wat hij nu vorige week in
Achter het Nieuws en gister
avond in twee NOS-journaals
voor de camera's heeft gelan
ceerd, was allerminst een slip
pertje. Een dodelijk ernstige
Kan, die in zijn scherpe, com
pacte formuleringen, de humor
toch niet vermag buiten te
sluiten, ging met vaste tred op
zijn doel af: wat moet die kei
zer van Japan hier? Hij blijft
het zich, oprecht verontwaar
digd afvragen, zeker na het
schriftelijk antwoord van de
heer Biesheuvel, door de pre
mier welwillend ter publikatie
vrijgegeven.
De beslissing Hirohito binnen
onze grens toe te laten, maar
er geen officieel bezoek van te
maken was al door het vorige
kabinet genomen. Die wisten al
opperbest hoe gevoelig de zaak
is en dat bij ons volk alle mo
gelijke nuances liggen, van to
tale verwerping tot totale ver
geving.
Maar, werd nog onder premier
De Jong wat moedeloos opge
worpen, welke keuze ook ge
maakt zou zijn, het was toch
nooit goed geweest, altijd zou
er wel ergens of bij iemand
schade zijn aangericht.
Daar verzette Wim Kan zich
hevig tegen. Wanneer het vori
ge kabinet het bezoek toen al
had afgeraden, was er volgens
hem niets gebeurd. „De erfenis
De Jong is door Biesheuvel
overgenomen", zei hij wrang.
Het enige dat er nog had kun
nen gebeuren is een door vijf
tien kamerleden met redenen
omkleed voorstel aan voorzitter
mr. Van Thlel het bezoek te
annuleren, maar daar ls het
nu ook te laat voor. Hans van
der Werff ontlokte Wim Kan
tenslotte de schuchtere verze
kering, dat, als de keizer toch
komt, hij nog wel een planne
tje in petto heeft. „Misschien
komt hij niet", zei Kan nog
hoopvol. „Een krant schreef
dat hij nog aarzelt. Nou, een
zetje en hij valt om!.
De uitstekende hoofdfilm op
het eerste net had gisteravond
zware concurrentie op het
tweede «volgende week woens
dag is het krek eender: Clou
zots Les dlaboliques op I, de
oer-Hollandse gein van „Kleren
maken de man" op II), maar
dat was dan ook een unieke
uitzending met in tachtig mi
nuten meer filmische hoogte
punten dan anders in een heel
Jaar.
Hoogtepunten dan vooral in
commercieel opzicht, want het
jubilerende Amsterdamse Tu-
schinski-theater zou zijn vijftig
Jaren anders niet zo doorgeko
men zijn vermoedelijk.
INVALLER
9.40 Schoolradio. 10.00 (S) De
stereokop. (10.30
tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actuali
teiten; 13.00 Raden maar 14.05
Schoolradio. 14.30 (S) Muzikaal mid
dagmagazine (15.30 Nws.) 17.00 (S)
Amusementsmuziek. 17.25 Voor de
kinderen. 17.30 Nws. 17.32 Actualitei
ten. 18.00 (S) Licht ensemble met
solisten. 18.10 Uitzending
zending. 20,00
Verzoekplatenprogramma. 22.00 (S)
Oabaretprogramma. 22.25 Overweging
22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag.
22.50 Muzikaal sportprogramma met
commentaren, reportages en gekrulde
nieuwtjes. 23.55 Nws.
HII.V. TL 898 ni. en FM-kanulen
7.00 AVRO. 12.00 NOS. 13.11 VARA.
13.25 NOS. 1455 EO. 16.00 VPRO.
20.25 NOS. 22.55 VARA.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. I
7.20 Lichte grammofoonmüzlek met
reportages en Interviews en om 8.00 I
8.11 Radiojournaal
2 Licht programma. (8.0
15.03 De Jan van Veen Show. 16.00
Nws. 16.03 Top-30. (17.00 Nws.).
DRAADOMROEP (Over de 4e lijn).
Vrijdag 8 oktober van 1820 uur.
Guiseppe Verdi, „Rtgoletto". opora ln
Maria S "tol
van Vlotor Hugo Giuseppe dl Stefa-
k (Hertog van Mantua), Tl to
3ar,ton 'Rlgolette, zijn hof-
Maria Callas. sopraan (Gllda
dochter van Rlgolette). Gluse Gerbl-
no. mezzo-sopraan (Glovanna. ver-
Gllda). Nlcola Zaccarla,
ni«ri wZ. siuipmoorde-
ïïSf)'«Aïtana Lazzarlnl. alt (Madda-
ClahftJl e^ocVan//?par,afucllp Pllnl°
wniwS. (°raaf Monterone),
Hiilil Dickie, bariton (Marullo
finnr^'i hovelingRenato Ercolanl'
'Sorsa. vertrouweling van dé
h i° Forti, bas (Graaf Ce-
praan ,foveln8i' Elvlra Qalassl
(Gravin "céprano". Vlttorio Ta-
berto Mol») en Orkest
te Milaan. Dirigent:
Nederland 1
*0-4511.35 Schooltelevl-
«L (K' Fabeltjeskrant
2 55 ,K) Journaal TROS: 19 05
(Ki Fabeltje van Jean de la Fontaine
LDev^waande kikker. TV-serle 19.20
filmprogramma
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.
(11.00 Nws.) 11.30 Oude muziek. 11.55
Beursberichten. 12 00 Populair pro
gramma over ontwikkelingshulp. 12.30
Uitzending voor de landbouw. 12.40
(S) Lichte grammofoonmüzlek 12.50
Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws.
13 11 Actualiteiten. 13.25 Toeristische
ziek uit de Bondsrepubliek. 14.55 Ra
diomagazine met gewljze muziek, le
zingen en een korte overdenking
16.00 Licht muziek met reportages.
korte overdenking.
~eportag(
berlcht«
en telefonische reacties met om 16.00
Nws.. om 17.55 Mededellnge
18.00 Nws 18.20 De Vrije Gedachte
Nws. 20.25 (S) Nationaal
België en solist. In de
orkest
pauze: De Nederlandse cultuur als
exportartikel, gesprek. 22.55 Medede
lingen. 23.00 Nws. 23.10 Actualiteiten.
23.18 (S) Hedendaagse muziek. 23.55
"P" 4VJ.41 I ft.
wet c Gat uit: gevarieerd amuse
mentsprogramma. NOS: 22.4522 50
(K) Journaal.
Nederland II
If 45 (K) D® Fabeltjeskrant
NOS: 18.55 (K) Journaal. KRO 19.05
(K) Voor een briefkaart op de eerste
rang: een programma met veel film
en filmkenners. NOS: 20.00 (K) Journ.
KRO: 20.21 Brandpunt. 21.10 (K) De
zes vrouwen van Hendrik VIII: i Ca-
thaiina van Aragon. TV-serle. NOS:
22 40 (K) Journaal. 22 45 Den Haag
vandaag. 22.50—23 20 (K) Uit de
Kunst, Informatief programma.