Harde discussietoon in het geref. omroepdebat 'Synode' geeft gebrek aan overleg toe 100.000 „opde Kerkdiensten Leiden en omgeving PAGINA 8 LEIDSCH DAGBLAD NCRJ brengt 'De kleine waarheidde kerken de grote JTaarheid De vorige week begonnen generale synode van de Gerefor- ..werken op zondag" is een verhaal meerde Kerkn zal men, afgaande op de „grote zaken" van de ™°f °"Horc eerste vergaderweek, bepaald niet kunnen rekenen tot de bij- uitzendingen kenmerkt eenkomsten waar tegenstellingen ter wille van de lieve vrede worden toegedekt. Wie er een paar jaar tussenuit is geweest wordt gefrappeerd door een discussietoon die duidelijk harder is geworden. Het moet gezegd: van alle kanten werden de klappen zonder een spier te vertrekken ontvangen. I het frustrerend lage kijkcijfer van de zondagavond door ..Werken op zondag" opeens steeg tot de dicht- I heid van een verkiezingsavond. Maar dat biér in de hemel dan? I Dr. Lammens wist niet of er in de j hemel geen bier zal zijn (wijn wel. staat er in de bijbel) en misschien I is het lied dus wel een ketterij apart. Men wilde eens wat anders Maar over M.n versJe kriJg Je wei dan de ernst die zo vaak kerkelijke brle£Jes lls Wat za[ de Here God daar verdrietig En soms werd de aanval ook zeer fraai verpakt. „Ik luister altijd met vreugde naar het IKOR", zei ie mand, van wie men dat bepaald helemaal niet verwachtte, „maar het is wel het soort vreugde waar van de apostel Jacobus schreef, dat wij het vreugde moeten achten als wij in velerlei verzoeking vallen". Zoiets gaat er bij mede- en te genstander natuurlijk best in, zoals er in de hele discussie over de om- roepzendtijd van de kerken aardige opmerkingen werden gemaakt (straks nog een paar). ken, maar dat zelfs de geestverwan te kijker buitensluit. Het effect op de andersdenkende buitenstaander is helemaal ver vreemdend en dat is juist het om gekeerde van wat de kerken (en ie dere zendgemachtigde) met het ge bruik van radio en tv willen berei ken. gen ook vanuit de synode bezwaren brie£,es „yg je noolt na een pro- klonken. Men koos de techniek van amma mer tienduizenden mensen de „comic strip". Maar de kerkelijke d-e sterven kijkers verkeerden in de waanidee I dat het een documentaire over het pastorieleven was en waren daar niet af te krijgen. Zodoende werd Er gingen in de synode stemmen de gedachte die er achter stak ge- I op. de gereformeerde zendtijd weg heel over het hoofd gezien. Voor de I te halen bij het IKOR en onder te makers was het intussen leuk dat brengen bij NCRV en/of EO. Daar Weg bij IKOR? werd tegen gewaarschuwd. Wie weet hoe het met de levensbeschouwelij ke algemene omroepen zal gaan? En dan verdwijnt met die omroepen ook de eigen kerkelijke zendtijd. Dr. Lammens zag maar één voor deel: „De NCRV kan haar totaal pakket populair maken met behulp van „De kleine waarheid"; de ker ken moeten zich impopulair maken met de grote Waarheid Ik althans heb nooit gehoord dat Couperus gerefoTmeerd was". Het voorstel om over te stappen naar de NCRV enz. zal niet veel steun krijgen. Waar de synode het niet over eens kon worden is de vraag of de samenwerking met het IKOR graag dan wel aarzelend wordt voortgezet. Daarover wordt later beslist. „Weet je nog wel?" - liedjes uit mijn kinderjaren Dus is men op zoek naar andere middelen om de kerken te presente ren. Voorop mag men daarbij stel len dat het geloof als zodanig niet te visualiseren is. Het blijft een mysterie, dat hooguit kan blijken IKOR uit leer en *even van de gelovigen leven de kerken. En leer en leven la van I z*c^ buite11 kerkdiensten beter de I tonen. Daarvoor is men echter aan- SamênwCTktog°"met"'hèr"iKOR! En j gewezen op samenwerking. Er komt dan vooral over enkele niet goed vallen kerkelijke programma's op de televisie. Dat zijn Kenmerk dat zich dinsdagavonds medium werkzaam niet beperkt tot nieuws uit de ker- i ken, maar ook allerlei maatschap- 1 Nu zou men tegen die samenbun pelijke toestanden vooral in het deling kunnen zijn als die zou lei- j buitenland behandelt; I te veel kijken voor een programma aan creativiteit, technische deskun digheid, geestdrift en bezinning op wat gelovig verantwoord en via het j De uitlating „Dood is dood" van ds. M. A. Krop "lid van het breed moderamen van de hervormde sy node); Feitelijk zei hij dat het den tot verbastering van het eigen geluid. Sommigen in de synode me nen dat dit zo is. Maar zij vergeten dat wat zij het eigen gereformeerde geluid vinden door andere gerefor- meerden niet als zodanig wordt ge- Er is geen sprake christenen die bang zijn voor het1 één gereformeerde theologie eeuwig verderf bevrijdend kan zijn j genover de theologiën van de ande- ontdekken dat de verwachting van een leven na dit leven niet wenzelijk is voor het christelijk geloof. ..Son of man", een film waarin de Brit Dennis Potter een ruwe- bolster-blanke-pit-beeld van Jezus liet zien dat bij sommigen als gods lasterlijk was overgekomen kerken. In alle kerken staat theologie tegenover theologie. Een mooi voorbeeld is dat het ene syno delid de film van Potter in hoge mate godslasterlijk vond en een an der bijzonder dankbaar was voor de correctie die op het traditionele Je zusbeeld was gegeven <al vond ook de laatste dat Potter een onvolledig Werken op zondag had „Werken op zondag", een strip- Kenmerk verhaal rondom een pastorie, waar- i in velen een vertekening van hetOver de zogenaamd linkse instel- domineeswerk zagen en die boven- 1 ^ng van „Kenmerk" zei synodeprae- dien nogal ongelukkig afliep door- j ses A Kruyswijk dat men het dat in de laatste aflevering een moeilijk links kan noemen als men vrolijk gezelschap de bekende hym- de kerk met de wl* drukken ne .Jn de hemel is geen bier en j °P de nood om haar heen. daarom drinken wij het hier" aan- i wat ds. Krop met zijn „Dood is hief. (Die hymne stond niet in het 1 dood" betreft merkte prof. dr. G. N. goedgekeurde script, maar welde de Lammens, direkteur van het Con- spelers tijdens dat spel als vanzelf i vent van Kerken, op: a. dat men naar de mond en de regisseur liet een kerkelijke zendgemachtigde niet dat zo werd mij verteld kan verwijten wat een lid van de Er was een stroming die deze za- j Kerkelijke leiding zegt, en vooral b. ken duidelijk als een gevolg zag van veel gereformeerden dank- de samenwerking met het IKOR.en opgeluchte brieven hadden Vermoedelijk echter zijn ze veeleer geschreven. een gevolg van het gebruik van te- Uit dat b. zou kunnn blijken dat levisie voor kerkelijk doeleinden, i er in gereformeerde kring anders Zelfs wie de kerkelijke zendtijd gedacht wordt dan de ambtsdragers alleen voor kerkdiensten zou willen j gelleven aan te nemen. „Wij hebben gebruiken komt voor het probleem een signalerende functie; weet u te staan, dat het via de beeldbuis j wel wat er kn uw kerken aan de mee kijken en luisteren naar een j hand is?". Dr. Lammens had het er dienst geen contact bewerkstelligt, moeilijk mee dat wel in de reohter- Men zit alleen of met een paar flank van de kerken briesende mensen bij een kopje koffie te kij- ontwaardiging klinkt, maar dat ken naar een bijeenzijn dat zelf we) j mand bereid bleek gemeensohapsvormend heet te wer- voor de camera in gesprek te gaan DEN HAAG De leiding van de Mr. Harbers noemde als voorbeeld Ned. Herv. Kerk heeft toegegeven, het besluit van de synode uit 1970 dat belangrijke beslissingen die ge- om twee procent van het landelijke volgen hebben voor de financiëlebudget beschikbaar te stellen voor huishouding van de plaatselijke her- ontwikkelingssamenwerking met het vormde gemeenten, ten onrechte verzoek aan de gemeenten dit ook te werden genomen zonder overleg met doen. Dit verzoek heeft de kerkvoog- de „landelijke kerkvoogdijwereld". dijen bereikt in een uitermate om- Voorzitter mr. J. W Harbers van slachtige en hier en daar onbegrij- de Vereniging van Kerkvoogdijen in j pelijke brief, terwijl inschakeling de N.-H. Kerk had der- grief geuit van de Vereniging er toe had kun- op de onlangs in Utrecht gehouden nen leiden dat reeds nu de plaat jaarvergadering van deze vereniging, selijke kerkvoogden zouden kunnen Ds. F. H. Landsman, secretaris-gene- weten wat- hun te doen staat. Door- - i raai van de synode heeft thans toe- dat in de herfst vaak de krappe kei- - I geven, dat de klacht van mr. Har- kelijke begrotingen worden samen- met Krop bers gerechtvaardigd was. „Hier zal gesteld is het niet onmogelijk dat de gedaan worden". 1 twee-procentsactie pas in 1973 iets Een boom wordt omgezet in architectonisch lijnenspel, dat is het idee van ivaaruit deze paro chiekerk van het "Paus Johan nes" -studententehuis van de ka tholieke hogeschool in Keulen is gebouwd naar een ontwerp van Joseph Rikus door architect Heinz Buchmann uit Dinslaken. Het is een merkwaardige opeen stapeling van bouwelementen, waarmee geen enkele symboli sche bedoeling is beoogd. uit de gemeenten gaat opleveren. Andere voorbeelden, die mr. Har bers noemde van diep ingrijpende maatregelen-zonder-overleg: het zonder meer opdoeken van alle 32 plaatselijke edities van Hervormd Nederland, waarvoor de kerkvoog dijen binnen twee maanden naar be taalbare nieuwe schriftelijke com municatiemiddelen moesten zoeken en een verbetering van de financiële positie van de predikanten. De Leidenaars zijn net terug uit de stad. Het verkeer is na de optocht weer op gang geko men. We hebben het weer ge zien. Er zat muziek in deze keer: oude deuntjes, waar ve len hun hart aan hebben opge haald. En met een geintje heb ben ze tegen elkaar gezegd: weet Je nog wel oudje?. Hebt U ook op die knul naast U gelet? Hij stond er een beet je bij als een museum-bezoeker kijkend door het glas van de vi trine: „leuke, oude plaatjes, maar er kriebelde kennelijk niets bij hem "van toen", 't Was van vóór zijn tijd. Hoogstens herinnerde het hem aan soortgelijke défilé-tjes thuis: zo in de trant van "wij vroeger."toen zat er ten minste nog eens pit in", "wij hebben er voor moeten knok ken. "Zal ik jou eens wat vertellen: toen wij in de honger winter. Dan zet hij de tran sistor maar wat harder, want ze zitten weer op die oude golf Met "historische optochten" breng Je een stad niet tot leven. Zo n man met een kuitbroek en pluimen op zijn hoed kijk je vriendelijk aan, maar Je hebt er geen boodschap aan. Of het moest zijn, dat hij straks zijn pak uitgooit en met evenveel verve met Jou piekert over de leefbaarheid in de Merenwijk, over Leiden 2000. Als die man van monumentenzorg zich nu ook eens druk maakt over Jouw sporthal; als de antiquair iets blijkt af te weten van experi mentele flats; als Je grootva der net wat gelezen heeft over doping in de wielrennerij, of als Je moeder nou eens zonder rim pels informeert, naar wat ze bij Jou op school zeggen van die drugs.Ja, dan ga Je even recht zitten. Maar de expert in oudé «mees ters. die naar een tiener weet te luisteren, is een zeldzaam heid. We hebben zo allemaal ons eigen zendertje, elk zijn eigen "sound". We kennen ons publiek, het kringetje waar het overkomt. En de rest? Ach, die heeft zijn eigen station. Als je klassiek draait, maak Je je niet druk om de top-hitters. Ze ko men er wel een keer achter. Die rages gaan gauw voorbij én dan merken ze wel, wat echt waarde heeft. Er wordt ontzettend veel "uitgezonden" in het wilde weg. In de vaste veronderstelling dat de kwaliteit van ons pro gramma luisteraars verdient. Dat ze op de duur onze smaak wel willen waarderen. Ja na tuurlijk, we testen ons publiek wel eens. We houden "hea rings". we doen aan inspraak, maar eerlijk gezegd meer als een verkoop-truc, als een mo derne verpakkings-methode van ons eigen gelijk. We vragen en informeren, maar eigenlijk hebben we het antwoord allang in petto. En dan zijn we nog hopelijk verbaasd, dat de ste kels aan de andere kant over eind gaan.dat ze het kenne lijk dóór hebben, dat we ons eigen programma willen verko pen! Heus. luisteren is voor "pro gramma-makers" een grotere kunst dan uitzenden. Kijken, echt benieuwd zijn, eist veel méér dan een show weggeven. Echt praten met iemand, dat vraagt dat Je hem de kans geeft: dat hij onder het etiket vandaag mag kruipen, dat jij hem opgedrukt haddat hij las tige vragen mag stellen, jou uit je tent mag lokken. Zo'n gesprek morrelt dan na tuurlijk aan de vanzelfspre- heid van jouw program. Het maakt Je wat voorzichtiger op je oude stellingen. Maar het zal Je evengoed verrassen. Het is hoopgevend, dat er aan die an dere kant niet enkel kritiek leeft, maar ook een eerlijk brok inspiratie. Jij, die tot dusver wat erg zwart-wit componeerde zult ontdekken, dat er nog meer kleuren zijn.Kleuren, die WOORD VAN BEZINNING misschien jouw smaak niet zijn. maar die je toch wel iets meer vertrouwen geven in de componist. Als U hem een eer lijke kans geeft, blijkt hij geen kliederaar, hij rotzooit niet maar wat aan... En: U maakt bij hem de spontane vraag los "hoe ziet U dat nou?". Wij organiseren zo graag "historische optochten": thuis, op school, in de kerken.En w>e menen het echt, we zijn van de waarde van onze klassieke platen overtuigd. We zijn onbe wust zo vaak de rechtvaardi gen, die wachten op de beke ring van de "zondaars!" Maar een echte herder kent geen "zwarte schapen". Hij blijft niet thuis zitten. Hij gaat op pad. en kijkt eerlijk, waar om dat beest het bij hem niet vinden kon. waarom hij hem niet aansprak. Hij is niet enkel op "bekering" uit, hij laat de mogelijkheid open. dat hijzelf blind was voor die andere kleu ren. Alleen als hij eerlijk kan toegeven, dat het daarbuiten ook echt gezelüg is, maakt zijn uitnodiging "om weer eens thuis aan te komen" een goede kans! Maar als U de "Top-40" bij voorbaat afdraait, kunt U de "liedjes uit Uw kinderjaren" wel vergeten. J. Schlatmann, Pastor Antoniusparochie. Leiden Zuid-West. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bruchem Kerkwijk en te Zetten-Andelst, J. Maasland te Wilsum. GEREF. KERKEN Beroepen te Drachten. B. Berends te Enschede; te Noordwijk. J. van Buur en. te Wommels (Friesland). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam, J. Brons te Veenendaal. ADVERTENTIE DAMESBEURS GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Slikkerveer, J. C. van Ravenswaay, te Arnhem, te Terwolde H. Ligtenberg, te Genemuiden. M. Pannekoek (H. At uur: Oecumenische studentendienst, 5 uur: Ds. S W Verploeg, Oudshoorn. Mare Kerk 10.30 uur: Ds. A. J. Lamping. Maranathakerk (Lage Morsweg) "0 uur: Ds. O. C. Pc mlngskerk (Konln Ds. K. Bouhuys. Bethlehemkerk (Driftstraat) 10 00 u. ds. A. J. de Jong. Bevrijdingskerk (Montgomerystraat) 9.00 en 10.30 uur: ds. J Bovenberg 5 uur ds. Joh. Poort Hen'.-Geref. dienst). Vredeskerk (Burggravenlaan) 10 uur: Ds. M. J. Wagenvoorde. Ver. Vrllz. Hervormden Geen dienst Dlaconessenhuls (Houtlaan 65) te 0.30 uur: Ds. D. H. Elderman. Kat- vljk aan den Rijn. Öec. Werkplaats (Janvossensteeg 17) 0.30 uur: Samenkomst. Jeugdkapel „Vredeskerk" 10,00 Vest 13) 10.3 Gemeenschap Kerken (kantine Zulderkcrk 10 5 uur: Ds. Bovenbet Petrakerk 10 uu debeurs. Dienst r tur: Dr. Dronkert r Ds. P. L. Schud- Nleuw-Vennep. 5. Bevrijdingskerk 9 t 10.3 Ge meenschappelijke dienst Hervormden. (Ds. BoveuuciB - Poort). 5 uur: Ds. Poort (Ned. Herv.) Groenhoven 10 uur: Ds. Krone- meljer. Gezinsdiensten „Jeugdhaven 10 uur: „De Mirt": dhr. De Jong, 10 uur- .Het Mierennest" Ds. De Heer. Geref. Kerk (Vrijgem) 10 en 5 u leesdienst. i 4.30 Baptlstcngemc Oude Rijn 3) i «u* «o. R Reiling (H A Chr Geref. Kerk 10 uur leesdienst uur ds. Van Dijk te Gouda. Doopsgezinde Remonstr. Gem. 10 u. «o. x*. .—i Bllderbet_. Evang. Luth. Gem. 10.15 J. Happee. ds Hollandse Dienst. Evang. Chr. Gemeenschap Mid delstegracht 3) 10 uur ds. Dikkes. Oud Kath. Kerk (Cronesteinkade) 5 Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat) te 10.30 uur gezonden H.M. RK Kerk H. Antonius (zat.av. 7 u) (donderdag 7.45 Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Adventskerk Jullanastraat 10 uur ds J. H. Bogers, 6.30 uur ds. M. Fokkema Kruiskerk Gouwsluls 10 u. ds. M. Ha- nemaaljer m.m.v. Herv. Kerkkoor. De Opstandingskerk Prinses Marijkestr 10 uur ds. M. Fokkema 6.30 u. ds. J. H. Bogers. Gebouw Nabij Van Len- nepstraat 10 uur jeugdkapel mejuffr. Burgg kapel ng "Kijnsti Valnot Ouc. Amsterdam Oogst- dfenst. Herv. Slonskerk Hooftstraat, 9.30 uur ds. S. W. Verploeg. 6.30 uur ds. H. J. Smit Jeugapredikant te Utrecht. De Goede Herderkerk. J. Kapteijn te Reeu- Harmelen 6.30 Borman. Geref. Kerk (vrijgemaakt) Sneep Oud Geref.Gem. Kerkgebouw vang. A. Ramaker, 6.30 Agtereek. R.K. 8.30. 1 Pred. J Velthuijse. R.K r uur) 8.30. 10 (Ned. Gezangen) Parochie Ridderveld i R.K. Plus X 7.30. 9. 10.30 (Grego- mingstraat 10 i Boskoop. Chr. Geref Ker) Herv. Gemeen- mr ds. A Vink (H Vroegindewey. De ds. C Treure (H. deskerk 9.30 uur ds. F. Pijlman 5 u ds D H Elderman. Trlumfatorkerk. 9 30 uur ds. G van Halsema. 5 uur Ds G van Halsema Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur Ds. H. C. van der Ent. Geref Kerk (Vrijgemaakt) 9 Woerden (Jeugddienst C. Rullmann ;refKerk 9.30 u Ds. Baayen, (Daniël I) 4.30 uur v. d. Tas. Boskoop. Immanuël Maranathakerk 9.30 uur Ds. Hulsman 5 uur: Ds. Baayen. Chr. Geref. Kerk Geref. Kerk (vrij Sassenheim R.F ds. L. S. den Geref Gen Ent. Geref. Kerk ur Ds.G. Rou- Remisestraat Gemeente 9.30 Aar Aardam 9 e Boskoop ds. W L. Hetjmans. o.ou uur us. i. n. Oostenbrug (Jeugddienst); Gereform Kerk 9.30 en 5 uur ds. H Dijkstra; de Maranatha-mavo, 11 u ds. C. van der Tas. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 u. ds. H. v. d. Schaaf. Dordrecht. Geref. Gemeente 9.30 u leesdienst 7 u ds. R Vrljz. aeer P Evangeliecentrum der Laarse; i Rem. kerk de „Nieuw Leven", 9.30 .al Nleuwstraat 27; Volle evan gelie Bethel 9.30 uur de heer J. Mod derkolk. R.K. Kerk (dorp) (zaterdag- lenthuizen Herv Gemeente 9.30 Honkoop (dinsdag 1 ds. Brink. 5 Boer te Hee- kerk St. Michael Rijndijk (zat, 7 uur) R.K. kerk Dorp (zat. en Intrede. Dorpshuls Vennepenveg 10 uur Dienst des Woords. Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds. W. P. H. Pouwels; de Chr. Geref. Kerk (niet bekend). Volle Evangelie Gem 8.30. 10.00 Hoogmis, 11.30, 12.45 en 5.30 1 tempel3 u. universele c P. Schoonenboom. R.K, Kaag Herv. Gemeente 10 t ds. J. P. Honnef (zaterdagavond 7 u.) ds. Jos G. Los Geref den Geref. Kerk 9.30 ds. Jos. G Los R.K kerk 7.30. 9.30 en 11.15 uur. maal. 7 uur ds. H. G. Oostlnga. H.A. Helv. kapel 10 uur ds. H. G. Oostln ga H. Avondmaal. Geref Kerk 10 uur dhr Slpke van der Land, te Wasse naar. 7 uur ds. D. N Wouters van Amsterdam. Chr. Geref. Kerk 10 uur He n m Riesma. 4.30 uur ds. Chr. Den Haag. Geref. Gem Is. W. Suyker g f" 10 en 4.30 Verleur, Oud Geref. Gem (dond. 7.3u ui. Prot. Bond (Groene Krulszaalge« tochten Ned. 1 J. Gravendeel St. Agatha (zat. J.30, 10.15, 11.45 n 7 uur Poelpolder Ontmoetlngscem 9 en 11.30 uur Ma 8.30 uur) 10.30. 12 i uur) 9 en 11.30 uur Mariaparochle ,t. av. 8.30 uur) 10.30, 12 en 5.30 - EngelenbewaarderB (zat. av. 7 u) Lelden (Bijzondere De kerkdeuren van de Groene Kerk in Oegstgeest staan uitnodi gend open. (Foto Holvast) Geref. Kerk 10 Jonge (Gem ds. J. Irik w thema "Gods voorkeur), 0 en 7 uur ds. J. Kerk (vrijgemaakt) d. Haar. 3 Deddens. R.K. Kerk Heil 10 u. Ds. Ver- i Noord-: Aula Noord-Hofland: 9.45 uur Ds Ree dijk. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 10 ei 5 uur Ds. F. de Vries, Den Haag RK Kerk Laurentlus (zat. av 7 uur) 7.30 9, 10.30. 12 en 5 uur Moeder Gods (en zat.av 7 uur) 8. 10, 11.30 en 6 uur. Waddinxveen Hen'. Gemeente i Brugkerk 9.30 ds. D. van Vliet. 6. het Kerkkoor. 7 ubrugge Herv. Gemeente 9.30 Franken. 6.30 uur Ds. van Katwijk. Geref. Kerk te 9.30 uur Ds Van den Bos, Pljnak- Bonaventurakapel dhr w v d. Kraats 6.30 ds. D. van uur- Vliet. Bethel 9.30 uur ds. T. van 't Gem 9 30 Veld 5 uur ds. J. v. d. Heuvel, Limia- u. ds. N. Korenhoff te Heemstede In terkerkelijke dienst Rem. Geref. Gem. Rijnsburg Herv. Gemeente (De (zat. 7 uur) 7.45, 9 en 10.45 i Zoeterwoude Herv. Gem. geen pgave ontvangen. R.K. Kerk St. Jan Zuidbuurtseweg (zat. 7.30 uur) 7.3 en 11 uur. R.K. Christus Di (zat. 7 uur) 8.30, 10. 11.30 Holk-Meijer. Ger Ver- R.K. Kerk Meerburg (zat, 7 uur) 8.45, Dlenaarkerk niglngsgebouw: 9.30 t ds. H. J. Bavlnck. Chr. Afge- 5 uur ds. A. P Ver- Ned. Zuidkade 158. 10.30. Zwammerdam Herv. Gem. 9 u. ds. D. Goudzwaard, 6.30 uur Ds. A. C. Snijders (Israël-Zon- 8, C. Laiigendljk te Waarder. Rem. Geref. Gem. Geen op- ngen. R.K. Kerk (zat. 7 u)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 8