Meer populair op Franse tv vandaag NÜtiS® -MENlffiL Jules Croiset magistraal in Maldoror II' ...eA7 gisteren i NUQoww [jmmmmm gjQQKi Om verkoop kleurentoestellen te bevorderen halvaref i halvaref Residentie-Orkest was goed op dreef halvaref LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 uset r mo |6H UI»' PARIJS Tijdens de afgelopen rote vakantie heeft bij de Fran- tv (ORTF) weer eens een klei- jjul e paleisrevolutie plaatsgegrepen. Ie dertig miljoen kijkers, die el- week. volgens een recente opi- lepeiling, niet minder dan 19 uur hun kij kglaasj e turen achten de gevolgen nu weer ge- bui iten af. i de intussen al weer lange histo- van de Franse staats-radio en •bedrijven is door regering of (jij irlement al herhaaldelijk aan de rg?nisatievorm en de topleiding lokterd, zonder dat in feite ooit ■g veel veranderde. )oor rank Onnen fr De Weense liederencomponist nmerlich Zillner is op 71-jarige iftyd overleden. Hij schreef com- Mties als „Das ist die Wiener Spe- ilitat" en „Es ist ein abschied nur r Heut". Na de Tweede Wereldoor - werd hij hoofd van de muziek- fdeling van Radio-Salzburg. fr De vermaarde Franse actrice irie Bell <70) is opgenomen in het nerikaanse ziekenhuis in Parijs. Zij aft thuis bij een ongeval een heup en gebroken, en zou gevallen zijn «n haar hond onverwachts tegen tór opsprong. Wi vj nicotine-arm lader Pompidou - en vooral Cha- in-Delmas - is het nieuwsjournaal isschien iets liberaler een een tik- iltje onafhankelijker van de rege- jpg geworden, maar in laatste in- lantie maakt niettemin de minis- r-president de dienst nog altijd Een dienst die nu nog wat uni- irmer op de populaire toer zal tan draaien, ten koste, uiteraard, alle educatieve of culturele am ities. STOELENDANS jongste paleisrevolutie komt op een stoelendans onder de •ecteuren van de radio en van it eerste en het tweede (.kleu nt-fev-net. Aangezien het nog wel a acht maanden zaj duren alvo- s de vruchten van die herverde- van functies bij het publiek in schoot zullen vallen, kan men, grond van de antecedenten van directeuren, de kwaliteit en de ndenties toch nu reeds voorspel- in de kant van de regering was de doeling van die benoemingen twee- iig. In de eerste plaats het pu- ielc bewegen meer kleuren tv-toe- illen te kopen waarbij de staat reet geïnteresseerd is door de jkdichtheid van het tweede en ex- jsief - gekleurde net te verhogen, jt dusver richtte dat tweede net ch eerder tot de geestelijk en cul- •eel meer geëvolueerde kringen, tv-veteraan Pierre Sabagh, die laatste jaren de populairste pro- amma's van massaspelen en drie- lekskomedies op het eerste net nceerde, is nu naar het kleuren- naai overgeplaatst. Zijn voorgan- die door de opperbaas een paar er op de vingers moest worden tikt, is gelijktijdig weggezuiverd, it tweede doelwit dat met die eer- richtlijn parallel liep, was de pe- gogische, culturele en „politiseren- tendenzen en neigingen van de af te remmen, ten behoeve van vertier van de allerbredste mas- MINDER KUNST rt parool luidt dan nu ook: meer lansons, voetbal, variété, boule- rd-toneel en massa-spelen. Min- „high-brow", „kunst" en ook inder politieke achtergrond-infor- itie, speciaal ten aanzien van de nnenlandse verhoudingen en toe- mden. Franse tv die zich eens en niet onrechte, er op beroemde met tar culturele programma's de spits de wëreld af te bijten, laat het er' steeds openlijker bij zitten. Het mmerlijke van die ontwikkeling dat die algehele afgang zeker et in de geest en de letter van ar constitutie is beschreven. Iede- kijker betaalt zijn contributie n 120 francs (bijna tachtig gul- q) per Jaar immers toch wel, ook iider enige invloed op de pro- imma's te kunnen uitoefenen. ADVERTENTIE VERLOVINGSRINGEN DESIREE klassieke en moderne modellen. Wij hebben reeds ringen vanaf f49.75 p. p_ Op het graveren kimt U wachten en zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. W. PLESSEN LEIDEN Z.W.: Bevrijdingsplein 12, Telefoon 26670 OEGSTGEEST: Geversstraat 47. Toch duurdere treinen in '72 UTRECHT (ANP) De Neder landse Spoorwegen hebben in hun plannen voor 1972 een tarief ver ho ging opgenomen, maar een voorstel daartoe is nog niet aan de minister van Verkeer en Waterstaat gedaan, omdat de uitwerking een nadere studie behoeft. Dit heeft de woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen gisteren meegedeeld naar aanleiding van „een misverstand ontstaan over de mede delingen door de N.S. gedaan" met betrekking tot een zinsnede in de miljoenennota dat in 1972 met ver hoging van de spoortarieven moet worden gerekend. De NS lieten deze week desgevraagd weten dat de aan gekondigde tarieverhoging de Ne derlandse Spoorwegen heeft verrast. Minder kunst en meer variété op de Franse beeldbuis. Op deze foto Charles Aznavour, die in de tv-uitzending 'Bonsoir Monsieur j Cole Porter' twee succesnummers van de Amerikaanse componist zal zingen. De chansonier liet I zich tijdens de opnamen in de j studio's in Boulogne graag omrin gen door de beroemde Blue Bell- girls. NEDERLAND I 6.45 (kleur) Pip en Zip (NOS) 6.55 (kleur) Journaal (NOS) 7.05 (kleur) Piste (KRO) 8.00 (kleur) Journaal (NOS) 8.21 Brandpunt (KRO) 9.10 (kleur) Bonanza (KRO) 10.00 (kleur) Charles Aznavour zingt met begeleiding van het Mctropole Orkest (KRO) 10.35 (kleur) Wij stellen U voor(EO) 11.11 (kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 (kleur) Pip en Zip (NOS) 6.55 (kleur) Journaal (NOS) 7.05 Ter Visie: parlementair en politiek weekoverzicht (NOS) 7.30 (kleur) Modemakers: informatief programma over de wintermode (AVRO) 8.00 (kleur) Journaal (NOS) 8.21 Zorgenkinderen, documentaire over gehandicapte kinderen (AVRO) 9.10 (kleur) A.B.C.-show 9.50 Voor de vuist weg (AVRO) 11.00 (kleur) Journaal (NOS) De IKOR zond gisteren „Vrou wengevangenis" uit. een pro- duktie van net ..Man-ative- team, dat ook „Gale is dood" maakte. Het was meer een su perieure produktie. Waaraan ligt zoiets nou? Het onderwerp was natuurlijk interessant, in trigerend, nieuw. Harold Wil liamson kreeg als eerste toe stemming de Holloway-gevan- genis te bezoeken en was vrij te gaan en te staan. Je moet dan wel een heel slechte docu- mentarist zijn om niet met iets interessants thuis te komen. Maar het onderwerp is natuur lijk pas een begin. Ik veron derstel dat vooral tijd een be langrijke factor is geweest. De documentaire duurde drie kwartier: hoeveel uren mate riaal zou er in totaal aan ge spendeerd zijn? Het lijkt of zo'n geïnterviewde gevangene in enkele minuten alles verteld over haar leven buiten en in de gevangenis, wat interes sant if voor de gluurder?, die wij in onze huiskamers dan allemaal zjjn. Maar hoeveel remmingen moesten eerst overwonnen worden, voor dat zij zichzelf konden zijn in de situatie en zo onbevangen konden reageren als we nu za gen? Hoeveel geïnterviewden kwamen, om de een of andere reden, „niet over" en moesten worden weggelaten? Hoeveel geïnterviewden hadden eigen lijk niets te vertellen? Om kort te gaan: hoeveel „fieldwork" moest tevoren wor den verricht, voordat men wist wie van de 350 gevangenen het best geïnterviewd konden wor den om een goed en toch intri gerend totaalbeeld van het ge vangenisleven te kunnen ge ven? en dan komt natuurlijk ook de wijze waarop ze nog een woordje meespreken. Hoe veel beelden, hoeveel camera- instellingen zag Je in deze do cumentaire niet, die in enkele seconden, zonder woorden, een scherp beeld opriepen van de situatie? Zo'n beeld van moeders bij voorbeeld, die met de kinder wagens gelucht werden, in een rijtje achter elkaar lopend. En van zo'n beeld dat contact legt met de buitenwereld: een gezin op het balkon, buiten de ge vangenismuren. Quasi terloops, maar wel terzaJke. En niet te vergeten het geluid. Holle gangen, gekletter van borden en dat soort gebruike lijke gevangeni6gelulden, maar ook de roep van die ene ge vangene over de binnenplaats heen naar haar hartsvriendin aan de andere kant. Al die dingen bij elkaar, techniek en tactiek zou Je kunnen zeggen, maakten dat „Vrouwengevan genis" weer een schoolvoorbeeld van televisie-maken was, dat bovendien de kijkers „verrijk te". Het vage beeld dat Je van een vrouwengevangenis en van vrouwelijke gevangenen had, is door de ene documentaire op scherp gedraaid, zoals Je een verrekijker met een handgreep op scherp beeld kan draaien. Ik weet nu iets meer dan ik gisteren wist. Dat kan lang niet na iedere televisieavond gezegd worden. NICO SCHEEPMAKER nicotine-arm Met „De zangen Maldoror" heeft Jules Croiset drie jaar geleden een persoonlijke triomf behaald. Zijn geladen, kleurrijke voor dracht rijmde zich uitstekend met een keuze uit het bizar-roman tische oeuvre van Comte de Lau- tréamont, de negentiende eeuivse Franse auteurdie in zijn korte leven een groot oeuvre van kol kende verbeeldingsrijkdom schiep. Het lag voor de hand dat Croiset nog wel eens een nieuwe keuze zou doen uit dit arsenaal van een geest, die de oevers van de realiteit ver wist te overspoelen. Gisteravond is dan ook „Maldoror II of wel „Is 't 'n mens, 'n steen of 'n boom?" in het Haags Ontmo§- tings Theater in première gegaan onder patronage van de Haagse Co- medie. Het werd opnieuw een imposante prestatie, alleen al door de kracht toer, die een acteur moet leveren om twee uur tekst zo te beheersen, dat hij de magie van deze zaal voor het publiek levend kan houden. Vooral bij werk als dat van Comte de Lautréamont mag men zich af vragen of deze werveling van denk beelden en dromen is neergeschre ven om vervolgens stem te krijgen. Het stelt in elk geval grote eisen aan de concentratie van de toe schouwer evenals aan de acteur. Die zou eigenlijk moeten bereiken dat het verstand van de luisteraar erbij zou stilstaan; dat die zich in ver voering losgeslagen van de reden zou kunnen laten meenemen op de stroom. Dat is Jules Croiset telkens weer knap gelukt. Niet met een avond vullende spanningboog natuurlijk, dat zou ondoenlijk zijn en ook ze ker beter in de eerste formule heb ben gepast dan het in de tweede doet. Destijds ging Croiset namelijk van het diabolische In het oeuvre Jules Croiset tijdens zijn voordracht. uit. Dat grimmige proefde men nu ook nog wel, maar er stond ook verstilling en ingetogenheid in de keuze van allerlei korte schetsen te genover. Hoezeer Croiset naar dat facet van de voordrachtskunst groeit, zijn sterke ontplooiing vindt hij echter vooral in het motorische, het voluit emotionele. Voor de afwisseling in deze keuze zorgden bovendien de met Intelli gentie gemaakte cynische zijstapjes naar het publiek, met een uitda gend brio gespeeld. Een toneelbeeld van rotsachtig uit gegroeide meubelstukken in een to verachtige belichting (door Harry Wich) vormde een waardevolle steun. De muzikale illustraties van Jurriaan Andriessen onderstreepten het ingetogen karakter dat als uit gangspunt van „Maldoror II" heeft P. RUIVENKAMP Richie Havens in Amsterdam AMSTERDAM (ANP» Richie Havens begint op 3 oktober zijn Euro pese tournee met een optreden in het Concertgebouw in Amsterdam. Daar na volgen concerten onder meer in Frankfort, Londen. ParUs, Brussel en Montreux. De Amerikaanse zanger en gitarist Richie Havens komt met zijn gebrui kelijke groep, waartoe ook behoren Paul Williams, Erallie Latimer en Eric Exendine. Ginipel sloeg de toets mis, maar LEIDEIN Het Residentie-Orkest opende gisteravond het Leidse con certseizoen met een herhaling van het Prinsjesdagconcert. Bijna de ge hele abonnementsserie bestaat dit jaar trouwens uit herhalingen van Haagse uitvoeringen, zodat de Sleu telstad geen repeteerstad meer is. Aan de resultaten van gisteren te oorde len, hoeven we hierom niet rouwig te zijn: de hele avond speelde het orkest in elk geval in de maat. Het programma vermeldde uitslui tend kanonskogels van het ijzeren nicotine-arm repertoire: Mendelssohns Hebriden, Schumamis pianoconcert en de Ne gende van Dworsjak. Mendelssohn is en blijft een lastig speelbare knaap: een iets te vlug tempo laat niets over van de doorzichtigheid en climaxwer king van zijn composities, speel ze echter een fractie te langzaam en er ontstaan gaten". Dirigent Willem van Otterloo neigde naar mijn smaak wat te veel naar het snelle, overigens op de voet gevolgd door het orkest. Solist in Schumann was de Poolse Amerikaan Jakob Gimpel. We kregen in feite twee verschillende uitvoerin gen van dit pianoconcert, één van Gimpel en één van Van Otterloo. De pianist gaf een hyperromantische, maar helaas slordige interpretatie, waarbij hij zich nimmer scheen af te vragen wat het orkest eigenlijk deed. Betere pianisten zouden figuur lijk hun handen dichtknijpen bi) zo'n exacte begeleiding als die van gister avond. Hier werd niet slechts bege leid, er werd tegenspel geboden in een strak tempo en met een genuan ceerde dynamiek. Dworsjaks negende symfonie mag wat mij betreft voor lange tijd in de ijskast worden opgeborgen; het werk is niet meer dan een potpourri van melodietjes, culminerend in een af grijselijke coda. Van Otterloo diri geerde het geval met verve, maar kon zijn Nederlanderschap toch niet ver helen: de Slavische smeuigheid ont brak, zodat de uitvoering een wat gladde indruk maakte. De akoestiek van de Stadsgehoorzaal was weer uit stekend, dankzij het gordijn (overi gens is niet iedereen dat met mij eens), maar de kleur ervan was nog steecis paars. R. O. HARMS ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1971 HILV. 1 102 01. OH FM-kanalen 7.00 NCRV. 12.00 KRO. 13.15 NOS. 14.00 KRO. 16.30 NOS. 17.3024.00 F RO. 7 00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Klassieke muziek (gr.) (7.25 Horen en zien: 7.30 Nws.: 7.32 Hier en nu: actualiteiten). 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de hulsvrouw. 9.00 Theologische etherleergang. 9.35 Gymnastiek voor de hulsvrouw 9.45 (6) Fanfare-orke6t en koorzang. 10.15 (2) Klassieke mu ziek op uw verzoek (gr.) 11.00 Nws. 11.03 vrede met alle geweld?, lezing. 11.15 Een hoogtezonprogramma voor ledereen. 11.65 Mededelingen 12.00 Rubriek over missie en zending. 12.10 Uit Balans. 12.14 Markt bpnch' en. Overheidsvoorlichting: 12 16 Moderne ontwikkelingen ln de burgerlucht vaart. Een vraaggesprek met de staatssecretaris van Verkeer en Water staat dr R J H. Krulslnga. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenlands commentaar. Her stel van gezondheid, lezing. 13.15 Grammofoonplatenprogramma voor de militairen. 14.00 (S) Een weekblad met veel plaatjes (16.00 Nws.) 16.30 Programma over amateuristische mu ziekbeoefening 17 00 Hlro-Magazlne. 17.30 (S) Licht platenprogramma. Po litieke Partijen: 18 19 Uitzending van de CPN. 18 30 Nws. 1841 Actualitei ten. 19.00 Het Mannenkoor Ons Koor uit Sommelsdljk. 19.30 Luisterliedjes. 20.15 Amusementsmuziek. 21.05 Ver zoekplat enpiv.-rarnm.i 22 00 (S) Ope rettemuziek. 22.25 Avondgebed 22 30 Nws. 22.40 (8) Muzikaal sportpro- budsman. 10.30 (S) Muziek en Infor matieshow met, om 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 VARA-Varla. 13.13 Actuali teiten 13.23 (S) Jongerenprogramma. 14.30 (S) NOS-Jazz. 15.00 Een konlnk te rijk met uw verzoekplaat. 16 00 Nws. 16.03 (S) Populair programma over electronics. 16.15 (s) De Staal kaart. 17.56 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 (S) Flultre- cttal. 18.30 Satirisch programma. 18.55 (S) Licht orkest. 19.30 Nws. 19.35 Operamuziek (gr.) 20.05 Egalltê. hoorspel. 20.55 (S) Jazz ensemble. 21.30 Kamermuziek van Nederlandse componisten. 22.30 Nws. 22.40 Mede delingen. 22.45 Actueel programma. 23.16 (S) Licht platenprogramma. 2(3.55 Nws. HILV. III. 240 m. en FM-kanalen 3.0(1 NOS. 10.00 KRO. 13.00—18.00 NCRV. 9.00 Nws. 9.03 De Vincent van Enge len Show. 10.00 Nws. 10.02 DJlnn. ge varieerd programma (11.00 en 12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03 Poppencast nieuwe lp's. 14.:: Nws. 14 03 Verzoek- platenprogramma. (15.00 Nws.) 16 00 Nws. 16.03 Sports how: sport en mu ziek. (17.00 Nws r ftp.uts sinds 1920 tentoonstelling voor het moderne gezin 24 september tot en met 5 oktober behalve 's zondags HOUTRUST e DEN HAAG 175 attractieve stands met vele NOVITEITEN U KIJKT UW --.N3P^ UIT! schitterend ANTIEK SPEELGOED dagelijks 5 MODESHOWS in de Rotonde I'PS «O' DOE HET ZELF en HOBBY 50 modelkamers klassiek en modern Reserveer een middag of een avond'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5