talie ilm aar verwijst terug de trommel ïlüot Gouid in leuke satire Arnhem wacht omvangrijk filmprogramma m Wk Films in Leiden lumoer rond De duiveV Mysterie van de vogel met kristallen pluim SAAIE DE SADE DAG 24 SEPTEMBER 1971 LE1DSCH DAGBLAD PAGINA 17 HE De Britse film „De met Vanessa Redgrave en Reed zal voorlopig in Italië neer te zien zijn. Na een ingsduur van vijf dagen de justitie verdere voorstel- verboden. De film was tot te zien in Rome, Verona, en Turijn. livel" was op het festival van Itië opgevallen om zijn wilde rscènes en de orgiale manier op de duivel werd uitgeban- De regisseur Ken Russell cte de film aan de hand van iïek van Aldoux Huxley, "De 5 van Laudun". Het is iin de ledenis van de heksenproces- een sprekend voorbeeld van edheid, schijnheiligheid sverwarring. Aan is er een moeder Johanna de Engelen, die verklaart dat luivel in haar gevaren is, aan indere kant vader Grandier, geestelijke die niets van het aat moet hebben. Deze cor- :i priester sterft door de vre- iste martelingen op de brand el. nadat hij niet had willen te |g nnen de duivel op moeder Jo- aa en haar nonnen te hebben slaten. Het drama speelt J iter» »elmo f 3 eerzame bankbediende in Verona, die verklaarde er zich aan te heb ben gestoten. De Italiaanse wet maakt het mogelijk dat de klacht van een eerzame burger een film door het hele land naar de trom mel terug verwijst. Ook het open bare ministerie in Verona, die de Frankrijk van kardinaal Ri- ■erkeuX11- Naar mag worden aange- in is Richelieu er verantwoor- voor te stellen dat het in iun zo ver kon komen. n aliaanse liberale dagblad La ipa schrijft dan ook, dat de voor driekwart tot de cinema geei ort en voor een kwart tot de ieken van het schandaal in katholieke ressentiment. Het gaat verder: toch is het niet eligie. maar de politiek kerke- schijnheiligheid uit de dagen fl|*j het Frankrijk van Lodewijk l die toestanden als die in ïdun mogeliijk maakte. werd in één dag in heel Ita- lekend nadat het Vaticaan er legen van leer getrokken was ijn "staatscourant", de Osser- re Romano. "De duivel" is rerboden op verzoek van een 16 radic r~*^ IVMERA Het optreden van de jonge generatie Ame- Ikefk anse filmers heeft tot nu toe een aantal aardige resultaten eleverd. Niet alleen ontstonden er een paar door hun Amerikaanse inhoud en aanpak interessante films (The duate, Mash, Easy rider) maar bovendien werden er een nieuwe sterren aangevoerd voor het wat verblekende lament. Gefluister en geroep Filmexperiment Ingmar Bergman STOCKHOLM „Gefluister en geroep" is de titel van de nieuwe film van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman, waarvan hil de plannen deze maand bekend maakte. „Het wordt een heel andere film dan het geen ik doorgaans maak", verklaarde hij. „Veel laboratoriumwerk en ex perimenteel kleurentechnische foef jes". Klagend over het filmklimaat in Zweden, vooral de economische kant ervan, bevestigde Bergman dat hij I de filmproduktiekosten (ruw geschat II miljoen gulden) voor meer dan de helft zelf zal financieren. Enkele van zijn favoriete actrices, Liv Ullmann, Harriet Andersson en In- grid Thulin krijgen geen gage, maar in plaats daarvan aandelen in de hele onderneming. Verdere fi nanciële hulp wordt geboden door het Zweedse Filminstituut. „Buiten landse sponsors zijn er wel", ver klaarde Bergman, „maar ik wil in mijn eigen taal werken en van nie mand afhankelijk zijn. Daarom financier ik zoveel mogelijk zelf. Dan ben ik ook aan niemand ver antwoording schuldig en kan doen en laten wat ik wil". De film gaat de verwerkelijking worden van een idee dat Bergman twee jaar geleden heeft gehad. Het wordt een verhaal over het leven van een viertal jonge vrouwen van een groot huis in de buurt van Stockholm. Een van hen sterft lang zaam aan kanker, terwijl het gezel schap voortleeft in een toestand die meer droom dan werkelijkheid is. Volgens Bergman kan „Gefluister l en geroep" volgend jaar rond deze i tijd in première gaan. film na het Indienen van de aan klacht ging zien. vond hem ineens "buitengewoon obsceen, pure por nografie en ontoelaatbaar om haar ideologie". De staatsfilmkeuringscommissie had "De duivel" goedgekeurd voor kijkers boven de achttien jaar. Het verbod kan gelden van drie maanden tot drie jaar. De eerste film van dezelfde regisseur werd in Italië ook verboden. Het ging toen om "Women in love", c'ie bijna anderhalf jaar geleden uit de roulatie verdween. Deze film is hier nog steeds achter slot en grendel, terwijl er ingewikkelde processen om worden gevoerd. Sabotage aan boord van 'Rotterdam"* ROTTERDAM Tijdens een crui sevaart van het HAL-passagierssehip "Rotterdam" is eind augustus sabo tage gepleegd. Door een onbekende zijn toen diverse telefoonlijnen aan boord van het schip doorgesneden. De "Rotterdam" ligt nu weer in de haven van Rotterdam. Het schip was met ruim duizend passagiers op 26 auugustus vertrok- j ken van het Westindische eiland j Sint Maarten. Twee dagen later kwam het in Bermuda aan. T 'em deze toch werden telefoonlijnen doorgesneden of afgerukt. Teen éen van de monteurs probeerde lijnen te herstellen kreeg hij over de telefoon te horen dat vernieuwing geen zin had. "We maken", zei een onbe- j kende, "de lijnen toch weer kapot". VOETBAL In de eerste rende van het tcsrnooi om de Euro pese beker voor bekerwinnaars heeft FC Beerschot in Antwerpen de eer ste ontmoeting met Anorthosis Fa ro: gasta (Cyprus) met 70 gewon nen. Er waren 3C30 toeschouwers. De achtste filmweek zal zich van 7 tot en met 13 oktober tra- ritiegetrouw in Arnhem afspelen met een omvangrijk programma in alle plaatselijke bioscopen. Daarmee wil het Nederlandse filmbedrijf zich andermaal de pols laten voelen. In Rembrandt gaat het hoofdpro-1 gramma met dagelijks een middag- j en avondvoorstelling, waarbij de se lectiecommissie getracht heeft een I keuze te maken, die aan alle sma- i ken tegemoet komt. Naast met veel spanning tegemort geclen bijzon ^re I produkties als Pasolini's „Decamero- ne" en Ken Russell's „The devils" (In Italië verboden) is er plaats ingeruimd voor luchtige komedies als „Loot" en „Per grazia recevuta" en een thriller van Cha- brol. Vooral de Amerikaanse cinema is sterk vertegenwoordigd, waarbij on- 1 der meer Andy Warhols „Flesh", die nog steeds met keuringsmoei! e- den kampt. Bovendien zal de jong ste Nederlandse speelfilm, „Daniël" van Erik Terpstra, in Arnhem zijn première beleven. In het Saskia- theater is Makavejevs „Mysteries of organism" een film om naar uit te kijken. In de voorprogramma's is op ruime schaal plaats ingeruimd voor Nederlandse korte film. D? nevenactiviteiten richten zich nog meer op de Nederlandse film. De Cineclub uit Amsterdam komt met een reeks van nieuwe aanwin sten, de Nederlandse Beroepsvereni ging van Filmers presenteert televi sie-werk, er is weer 'n „Open Doek"- dag, de amateurfilmers zetten het beste beentje voor en er is een pro gramma van bedrijfsfilms. De jeugd vindt allerlei voor haar georganiseerde activiteiten en op maandag 11 oktober reikt minister Engels de staatsprijs voor filmkunst 1971 uit. 1TTING STRAIGHT' meest opvallende van hen is er meer Dustin Hofmann. maar hem is ook Elliot Gould een ïlijke aanwinst voor het Ameri- ise filmbedrijf te noemen,zij meer in het komische vlak. Jean in zaak- Anderson ANON Anderson had juist jaar gezeten voor een of an- onverkwikkelijke zaak. Hij is niet buiten de gevangenis i|j jaagt al weer op zijn vol le buit. Meestal gaat dat bij het groot. Als hij weet dat ex-vriendin op kosten van een andere rijkaard in een zeer flat van veertien apparte- :en woont en hij haar opge- heeft, dan vat het plan bij post alle waardevolle zaken uit veertien appartementen te ste- Met hulp van oude collega's 4e gevangenis en met geld van IDE wereldfiguren, die inmiddels 3 terecht zijn gekomen zet hij Ingenieus plan op, dat uiteinde- mislukt, omdat geen rekening louden met een verlamde jon- die uiteindelijk de hele zaak het rollen brengt, it aardige van deze film, waar- :an Connery de hoofdrol is de volgorde waarin het *al is gefilmd. Het verhaal en aa deels ye^id door de slacht- igen. rs in getuigenverklaring aan He en pers en is deels een 'astreeks verslag van het ge- itn. De afwisseling in vertel- t maakt deze eigenlijk weinig Bende film toch nog wel de ite waard. Het optreden van pleidi' a Connery is overigens in deze 1 aanzienlijk minder overtuigend vele andere waarin hij op- 4t, maar daar kan ook de film iofdvi geheel wel debet aan zijn. itatiofl Gould genoot al de nodige be kendheid door zijn optreden in Mash, maar in Getting Straight bewijst hij ook in zijn eentje in staat te zijn een film te „maken". In deze film is Gould Harry Bailey, een student die meent de protestbeweging ontgroeit te zijn, tot groot verdriet van zijn oude vrienden. Harry wil niets liever dan afstuderen en les gaan geven. Zijn vriendinnetje Jan een gave rol van de als altijd zeer fraaie Candice Bergen is hier ook al niet erg over te spreken en geeft hem de bons. Terwijl Harry nijver zit te stu deren gaat de onrust onder de stu denten steeds eerger woeden; het wordt zo erg dat de Nationale Garde het gebouw bezet. Op het moment dat dat gebeurt zit Harry zijn beslissende examen te doen. Dit verloopt uitstekend, totdat hij het aan de stok krijgt met een exa minator die volgens hem teveel de nadruk legt op het homofiel-zijn van een bepaalde schrijver en te weinig op datgene waar het boek feitelijk om gaat. De gemoederen laaien hierbij zo hoog op dat Harry een enorme rel schopt en op de ta fel limericks gaat voordragen. („Wat is de belangrijkste Engelse versvorm?" „De limerick"). Op dit moment zijn de studen ten, die inmiddels slaags geraakt zijn met de Garde, tot in het Uni versiteitsgebouw doorgedrongen, en slaan zij de boel kort en klein. Temidden van al deze hilariteit vinden Harry en Jan elkaar terug. (Een happy-ending schijnen ook de jonge Amerikanen nog steeds de meest plezierige oplossing te vin den). Van dit gegeven is door regis seur Richard Rush een leuke sati rische film gemaakt. Beide partij en, zowel studenten als establis- ment, worden op de korrel geno men. De film is met een stevige do- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Katwijk aan Zee J. Catsburg te Sint Maartensdijk, voor Rouveen K. Exalto te Noordeloos. GEREF. KERK Beroepen te Wilnis J. D. F. Lan- henkel te De Bilt die dit beroep heeft aangenomen. Bedankt voor Deventer P. Boon stra te Zaandam. CHR. GEREF. KERK GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Benthuizen P Hon- koop te Kampen, te Haarlem N. W. Schreuder te Goes. Valse brief van Lachmo n in omloop ,11 DEN HAAG (ANP) —Volgens het kabinet van de gevolmach tigd minister van Suriname zou er een brief aan premier Bies heuvel in omloop zijn, geschre ven door de heer Lachmon, voor zitter van de staten van Surina me. In deze brief zouden enkele voor beide staatslieden compro mitterende zaken worden ge steld. Deze brief, aldus gisteravond het kabinet van de gevolmach tigd minister van Suriname, is niet afkomstig van de heer Lachmon. De handtekening on der het schrijven is vals en de inhoud geheel uit de lucht ge grepen. aldus het kabinet. Actrice Mia Farrow neemt haar tweeling Sascha en Mattheio dik wijls mee naar de 'set" in Ham-p- ton Court Palace in Engeland. Mia is daar bezig met filmopna men voor de film „The public eye" waarin zij speelt met de Israëli sche acteur Topoi en de Engels man Michael Jayston. Tussen de opnamen door kan Mia (Allison uit Peyton Place") nog even de tijd vinden om haar zoontjes, 18 maanden oud, een ijsje te voeren. Mia Farrow, die eerder getrouwd toas met Frank Sinatra, is nu de echtgenote van dirigent en com ponist André Previn. 't LUXOR In een korte spanne tijds wordt in de Italiaanse hoofd stad een aantal jonge vrouwen op gruwelijke wijze met een mes toe getakeld en vervolgens vermoord. De dader (of daders) laat zeer wei nig sporen achter, zodat de politie aanvankelijk geen vat op de zaak kan krijgen. Het enige tastbare is dat een jonge Amerikaanse auteur, op een avond op straat lopend, ge tuige is geweest van een vecht partij in een kunsthandel, waarbij een jonge vrouw door messteken is gewond. Maar de dader is ontko men, de betrokken vrouw weet zich sis humor en redelijk objectief in elkaar gezet. Het enige bezwaar van de film is dat deze opzet een zekere opper vlakkigheid in de hand werkt. Maar zolang je naar Elliot Gould zit te kijken valt dat niet eens op. Een baardige Elliot Gould werd deze zomer gefotografeerd in gezelschap van de 18-jarige Jennie Bogart, de dochter van een filmregisseur in Hollywood. REX Het leven van de markies De Sade is dan eindelijk verfilmd Dat had beter niet kunnen gebeu ren, want wat in de Amerikaanse filmstudio's uiteindelijk tot stand is gekomen is een nauwelijks te verte ren brok cinematografie. Voor wie het nog niet wist. De Sade heeft de meest verhulde en afstoten de verlangens en „afwijkingen" van zijn geest zonder enige schroom ge stalte gegeven, waarbij als eerste wees op de samenhang van bloeddorstigheid, wreedheid en ero tiek. Wil men het leven van deze beroemde achttiende eeuwse schrij ver. die als moralist tegen het kwa de streed door dit in al zijn weer zinwekkendheid te tonen, zo ver antwoord mogelijk verbeelden dan zal er in dramaturgisch opzicht veel werk moeten worden verzet. Dat is in dit geval duidelijk niet gebeurd, want de film, die deze week in de Haarlemmerstraatbioscoop draait, is zonder meer in elkaar geknut seld. De filmscènes, waaronder ui teraard vele wulpse, vertonen on derling nauwelijks enige samen hang en zij zijn over het alge neen ook erg langdradig. Het heeft er alle schijn van dat de makers van deze in sombere kleuren opgenomen „De Sade" niet goed raad hebben geweten met het onderwerp. Vol gens De Sade is de fantasie de eni ge werkelijkheid een uitspraak, waaraan men zich in de studio's maar al te gretig heeft vastge klampt. De werkelijkheid wordt hier echter geweld aangedaan en de fantasie (teveel) de vrije loop gelaten In deze slordig geregis seerde film ziet men bekende eter- ren als Senta Berger. Lilli Palmer. Sonja Ziemann, Anna Maasey en John Huston de hoofdrol wordt weinig overtuigd gespeeld door ene Keir Dullea maar zelfs die per sonages kunnen de slaap bij het aanschouwen er van niet verdrij ven. Go between STUDIO „Go between" is een film voor de finproevers. Het ver haal van een vakantie van een schooljongen bij een rijke vriend in het Engeland van vóór de eerste Wereldoorlog. Een stijlschildering zonder weerga rond het verhaal van de liefde van de dochter van de landheer voor een pachter en de indruk die de liefde maakt op een Jongen van dertien. Weergaloos spel van Julie Christie en Alan Bates als het liefdespaar. Een film die een golf van weemoed oproept en zéér de moeite van het zien waard. niets meer te herinneren en Amerikaan heeft de worsteling van te ver gadegeslagen om goed te we ten wat hij nu eigenlijk heeft ge zien. Dat is het begin van het „Mys terie van de vogel met kristallen pluim", een thriller waarin zich nogal veel in het angstaanjagende schemerduister afspeelt. Op die ma nier kost het regisseur Dario Ar- gento ook niet veel moeite om er tot het eind toe de spanning aardig in te houden. Argento heeft overigens geen meesterstuk afgeleverd. Hij mist de fijne hand van een Hitch cock -uit- vroeger- jaren om zo'n gegeven uit de diepen en aparte vorm te geven. Je zou kunnen zeggen dat Argen to alles goed weergeeft, met een al vele malen beproefde wijze van re gistreren, maar dat hij wat emotie loos kil op afstand blijft staan. Bovendien mag men hem verwij ten dat door zijn manier van bena dering halverwege de film zoveel is doorgesijpeld dat het niet al te moeilijk meer is de dader aan te wijzen. Nog een week Wat zien ik LIDO Paul Verhoevens verfil ming van "Wat zien ik.slaat duidelijk aan bij het bioscooppu bliek. Voor de derde week al wordt de op de boeken van Albert Mol gebaseerde filmkomedie in het grote Steenstraattheater vertoond. Het soms wat buitensporige driftleven van de mens maakt een belang rijk onderdeel uit van het levens verhaal van Blonde Greet en Haar van Boven en de visualisering er van vormt een kostelijk stuk bio scoopamusement. De twee hoofdrol len worden op een sympathieke, niet al te overdreven manier ver tolkt door Ronnie Bierman en Syl via de Leur. Bovendien zorgen ac teurs en actrices met klinkende na men voor een fijne figuratie. "Wat zien ik.is een film om alsnog te gaan zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 17