'Ze zeggen dat de humor straat ligt. Nou, vergeet het maar...' vandaag ...en gisteren l programma] Gekke-bekkentrekkerAndré van Duyn Kamer tikt raad van Rotterdam op vingers Na'1 werk )pde smikkelioei; met h goeie plai-du-jour. Populaire Edisons Fiesta Gitanain pure flamencosfeer DONDERDAG 23 SEPTEMBER W71 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 ROTTERDAM André van Duyn (24) over zichzelf: „Ik ben echt wel een stille jongen. Thuis zeg ik weinig en een uit- gaanstype ben ik in het geheel niet". Gekke-bekkentrekker Van Duyn ontpopt zich tijdens een gesprek op een zonnig ter ras ook allerminst als een druk baasje, praat rustig en ver standig. Enkele keren wordt hij onderbroken door een niet al te toevallige voorbijganger, die hem vriendelijk toelacht en hem een hallo toezwaait. „Ik heb je wel gezien hoor", zegt een dame op leeftijd tijdens het voorbijlopen. Roodharige Van Duyn staat bij het grote publiek, geboekstaafd, als de Jongen met de vele rare gezichten. Hij vindt het niet al te erg ten slotte zit Joop Doderer al z*n hele leven aan Swiebertje vast" maar wil toch wel graag laten zien dat hij meer dan dit soort nummers op het programma heeft. Het André van Duyn-repertoire: gekkebekken, afgewisseld met conferences en lied- 'Jes. Kennis met deze kanten van Van Duyn is te maken in de revue ,,'n Lach in de ruimte" met Ria Valk en Frans van Dusschoten en vrijdagavond op het scherm (Nederland II: 21.10 uur) in de ABC-show met Ben Cramer en Conny Vandenbos. Begin volgend Jaar krijgt hij wederom zijn eigen AVRO-show. Over deze week: „Gezien m'n gage is het vrijdagavond meer de Ben Cramer Show". Eind dit jaar wor den de opnamen gemaakt voor een vijfde eigen show met regisseur John Schelfhout. Het is de tweede met publiek". LEKKERE ZAAL Zonder publiek hoeft het niet voor André. „Ik vind het vreselijk om tegen een camera aan te hikken, die niet lacht. Voor een regisseur is een zaaloptreden dan wel minder interessant, waarschijnlijk volslagen a-creatief, maar ik heb niks aan een mooi plaatje. Hoef zelfs niet in het beeld, als ik maar hoor lachen, ik kan haken en kan werken met het publiek. Je kan dan wel laten inlachen, zoals bij de Mounties Show maar je mist een hoop. Neen, geef mij maar een lekkere zaal". Onder „lekkere zaal" verstaat André van Duyn, op 17-jarige leeftijd de winnaar in AVRO's „Nieuwe Oogst", vooral een gevulde bak met vrou- Lachend: „Mét de revue, we op aanvraag komen, waren we laatst bij de Nederlandse Vrouwen bond. Die bleven erin, ik moest snel doorpraten, ze hielden niet op met lachen. Op die manier is het zalig werken". Een specifiek publiek heeft hij niet, er zijn geen uitgesproken voor- en tegenstanders van Van Duyn. Bij kinderen is hij erg in trek, alhoewel hy geen speciale kindernummers heeft. Dat geliefd zijn bij de Jong ste bevolkingslaag komt. naar hij denkt, vooral door die gekkebekken, zijn handelsmerk. Een pocher is André van Duyn al lerminst. Hij geeft geen aspiraties om naar het buitenland te gaan en voelt zich opperbest thuis in eigen zyn. De voormalige reparateur van horloges en aanverwante artikelen, die door Nieuwe Oogst van de ene op de andere dag beroeps werd, zegt vooral in het begin zeer stil en bedeesd te zijn geweèst. Jk had er echt geen trek in om met een hoop branie binnen te ko men, zat in een hoekje van de kleedkamer en bekeek het allemaal een beetje. Weet je, ik rolde als een wereldvreemde het vak in. Gelukkig vingen de Spelbrekers me op en gingen ze m'n zaken behartigen, hetgeen nog steeds gebeurt. Was dit niet het geval geweest dan was ik beslist voor een tientje per avond gaan optreden, omdat ik er zon trek in had". Nu mag ik wel zeg gen, dat ik goed van m'n bezighe den kan leven". TOONTJE Artiest heeft André van Duyn altijd al willen worden. Tussen de schuif deuren en later in diverse jeugdhui zen stond hij bekend als de lollige broek. Een éénling in de familie, die over enkele maanden ook nog gaat toneelspelen. Over dat acteren: „De NCRV vroeg me een rol te spelen in de tv-be- werking van Fabricius' „Het meisje met de blauwe hoed". Waarom? Tja, ik moet Toontje spelen, een komische rol, vandaar misschien, want ik heb nooit enig acteertalent laten zien. Er is van mijn kant wel trek. Ik heb met ge sproken tekst niet al te veel moeite liedjes uit het hoofd leren vind Ik wel een ramp". De muzikale komedie, bewerkt door Sieg Noach, waarin Jenny Arean en Huib Rooymans eveneens zijn opge nomen, wordt begin volgend Jaar gemaakt. Er komen zes a zeven af leveringen, exacte uitzenddatum staat nog niet vast. En dan is er nog een eerste elpee, volgende maand live vanuit de Rot terdamse Palace-zaal op te nemen. Evenals dat met zijn tv-shows het geval is, wordt er in de anderhalf NEDERLAND I 6.45 (kleur) Pip en Zip (NOS) 6.55 (kleur) Journaal (NOS) 7.05 (kleur) Campus, laatste maal een college van muzikale en visuele hoogtepunten (VPRO) 8.00 (kleur) Journaal (NOS) 8.20 Quick, quick, slow: vraaggesprekken met jonge buitenlandse toeristen in Amsterdam (VPRO) 8.40 (kleur) Festival in Mexico, film (VPRO) 9.35 (kleur) Achter de linies, filmverslag uit Noord- Mozambique (VPRO) 10.15 (kleur) De VPRO in het seizoen 71-72 10.30 (kleur) Journaal (NOS) 10.35 (kleur) Vrouwengevangenis, filmreportage over het leven in Holloway Prison (CVK/IKOR) NEDERLAND II 6.45 (kleur) Pip en Zip (NOS) 6.55 (kleur) Journaal (NOS) 7.05 Den Haag vandaag (NOS) 7.10 (kleur) Van gewest tot gewest (NOS) 7.50 (kleur) Tips van het Nationaal Bureau v Toerisme (NOS) 8.00 (kleur) Journaal (NOS) 8.21 (kleur) Cartouche, avonturenfilm (TROS) 10.20 (kleur) Journaal (NOS) Dit wordt een van de kortste bv-recensies uit mijn loopbaan, want ik weet weinig zinnigs te zeggen over de zendtijd voor politieke partijen, de Staatslo terij en Socutera, ook niet over het onderwerp „microscopie" in „Wereld der insecten" (behalve dan dat het een met mieren- vlijt gemaakte serie is), en van de „Liedjes uit Wenen" kan ik alleen maar zeggen dat het programma er uitzag zoals je het verwacht, ondanks de regie van Peter Lodynskl die met ander werk een Gouden Roos won in Montreux. „Shari Lewis" was best aardig, als buikspreekster (ik zou zo'n buik eigenlijk wel eens willen zien. in volle actie), ik zou er een beschouwing aan kunnen vastknopen over de nieuwe trend in de buiksprekerij om de grote losse poppen te ver vangen door komische, als die ren vermomde handschoenen, maar dat doe ik een volgende keer weieens. Toegegeven moet worden dat de Poolse documentaire over Siberië mooie typerende beel den liet zien, maar waarschijn lijk al een paar Jaar geleden gemaakt was. want Amalrik heb ik niet gezien. Kan ik dan misschien een goed woordje doen over de hoofdfilm, met Kirk-met-kuiltje-in-kin in de hoofdrol? Een B-film. Er wor den slechtere gemaakt, moet u maar denken. Resteert nog Studio Sport. Eerst zagen we Rusland met 20—0 winnen van rasechte landgenoten van ons, daarna zagen we rasechte landgenoten van ons met 90 winnen van Olympiakos. We verloren dus met 20—9. Ik had verwacht dat Studio Sport nog wel een sociologische beschouwing zou hebben vastgeknoopt aan het ondoorgrondelijke feit dat Rot terdammers zelfs naar zo'n wedstrijd nog in drommen ko men kijken, maar die bleef uit. Wat me opviel was dat de Feijenoorders weigerden hun shirtjes te ruilen met de bege rige Cyprioten, die het hunne al stonden uit te trekken. Strenge orders van bovenaf: geen shirtjes weg te geven, omdat dat in de papieren zou lopen? toch leuk zijn ge weest voor die Jongens, als aandenken van de wereldkam pioen? Zou Cruyff. net als Van Hanegem, die Cyprioot ook zijn shirtje weer hebben laten aan trekken. Zelfs als meneer Van Praag gezegd had dat alle shirtjes weer moesten worden ingeleverd? Dat van die shir tjes intrigeerde me veel meer dan die negen goals, waarom zou dat Studio Sport niet geïn trigeerd hebben? Het werd ons niet uitgelegd. NICO SCHEEPMAKER uur-opnamen geknipt en, met in spraak van André, haalt men er de meest geslaagde liedjes en sketches uit voor plaat en show. André van Duyn eist inspraak. Hij vindt dat regisseurs te weinig reke ning houden met de artiest en zijn DEN HAAG De Rotterdamse gemeenteraad is van verschillende kanten in de Tweede Kamer op de vingers getikt. Dat gebeurde gisteren bij de behandeling van een techni sche herziening van de wet op de financiële verhouding rijk-gemeen ten. De Rotterdamse raad werd ver weten, dat zij niet heeft meegewerkt aan het tot stand brengen van een meerjarenbegroting en daarmee aan een sanering van de financiële toe stand van de gemeente. De drie belangrijkste posten die de vier grootste gemeenten al jarenlang met enorme tekorten opschepen zijn: onderwijs, openbaar vervoer en zie kenhuizen. De raad voor de gemeen- ADVERTENTIE Uit, goeie gewoonte. tefinanciën heeft voorgesteld om de sanering van de financiële positie van de vier grote gemeenten te re gelen buiten het gemeentefonds om. Uit dit fonds krijgen alle gemeenten ongeveer negentig procent van him inkomsten. Vanuit de Tweede Kamer werd dit denkbeeld gisteren maar ten dele ge steund. KVP-woordvoerder F. A. A. M. Fievez vond in elk geval, dat de sanering niet uitsluitend via het ge meentefonds mocht plaatsvinden, tenzij het rijk het fonds voor dit doel extra zou voeden. Mr. Koning en Schakel waren falikant tegen. De VVD-ér zei, dat de voorgestelde wij ziging van de uit 1960 daterende wet de grootste gemeenten in een gun stiger positie brengt dan tot nu toe, maar zij zyn tot nu toe ook ..gekne pen". De communist Kremer conclu deerde, dat de kleine gemeenten op draaien voor de kosten van de sane ring van de financiën van de vier grote gemeenten. genoeg in een eigen revue te ver werken. De pure Nederlandse hits, waarvan hij gebruik maakt voor zijn banden, liggen goed in de markt. En dat betekent voor André van Duyn veel nieuw gekkebekken- materiaal. Noemt Manuela, Lieve Opa. De Clown en Waarheen? Waarvoor? OPPASSEN De liedjes, die hij zelf brengt, zijn vaak eigen brouwsels. Hij moet er echt voor gaan zitten. Van Duyn: „Ze zeggen dat de humor op straat ligt. Nou, vergeet het maar". Wat zijn sketches betreft wacht hij zich voor al te gesausde stof. „Je moet oppassen niet vulgair te wor den. Een beetje pikant gaat er na tuurlijk altijd wel in. Zelf ben ik gek op woordspelingen". Politiek wordt slechts gebruikt wanneer de grote actualiteit daar is. Bewondering is er voor een man als Wim Kan, Sonneveld en Henk Elsink „die man maakt ontzet tend goede liedjes". Over Wim Kan: „Ik vind dat ze hem ten on rechte dat politieke stempel hebben gegeven. Tweederde van zijn zaal optreden bestaat uit algemene on derwerpen. een meesterlijk caba retier". f ANDRE VAN DUYN Erna Spoorenberg Q ernstig gewond j AMSTERDAM (ANP) De zan- I geres Erna Spoorenberg is in net Vrije-Universiteitsziekenhuis in Am sterdam opgenomen met ernstig let- coi for. /.io tnassiene en semi-Kiassiene 90 n»n Haa£r Vn.nHnjur sel ten gevolge van een auto-onge- muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Ac-1 MSjSil luk. Zy moet er zeker drie maanden tuaiiteiten; 8.00 Nieuws). 8 25 Over- j Cab^ertprogramma aa.öB m blijven liggen De zangeres, die een 1 we^lng- 8-30 Nieuws. 8 32 Voor de j HIL\ .IL2M vast duo vormt met de zanger Geza i vrouw?. Frid, werd vorige week uit haar auto j ramuziek geslingerd toen een van links ko- d® mende auto op haar voertuig inreed I l?a!Sa W?/ m hSCund: SjÜTmÏÏ»' Zij liep daarbij behalve kneuzingen j delingen t.b.v. land- en tuinbouw; een schedelwond en een herseu- I _Nieuws; 11.00 KRO. 18.00 NCRV. 22.00-TROS. 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Klassieke en seml-klassleke 1.55 Mededelingen. I Nieuws: 19.00 Wereldpanorama). 19.30 Veel gevraagde gewilde muziek (Gr). 20.00 (S) Operettefragmenten. 21.05 Informatie over actuele tentoonstel lingen. 21.10 Documentaire over Al be. Camus. 22.00 (S) Opname Amusementsmuziek. AVRO. 9.00 NOS. 10.00 AVRO. Actualiteiten; De NVSH mag voorlopig radio- en televisie-uitzendingen blijven ver zorgen. De vice-voorzitter van de Raad van State, dr. L. J. M. Beel, heeft de ten uitvoerlegging geschorst van de beschikking van ex-minister Klompé (CRM), waarbij aan de NVSH per 1 oktober zendtijd werd ontzegd. De NVSH houdt haar zend tijd totdat de Kroon heeft beslist over het verzoek van deze vereniging om alsnog zendtijd toegewezen te krygen. Volgens di-. Beel zou het ontnemen, van zendtijd per 1 oktober oneven redig nadeel voor de NVSH met zich brengen in verhouding tot het belang van de omroep by onmiddellijke ten uitvoerlegging van de beschikking. AMSTERDAM (ANP) De jury voor de Edisons Populair 1971-1972 voor grammofoonplaten, die in de periode 1 september 1970—15 septem ber 71 in Nederland zyn verschenen, heeft zeven Edisons toegekend voor Nederlandse en veertien voor buitein landse produktles. De Edisons zullen op het Grand Gala du Disque Popu lair, vrydag 25 februari 1972 in het RAl-congrescentrum in Amsterdam worden uitgereikt. De bekroonde Ne derlandse platen zijn: Brass United, 'Classics in Brass'; Focus, 'In and out of Focus'; Lenny Kuhr, 'De zomer aohterna'; Rogier van Otterloo voor zyn medewerking als arrangeur en dirigent aan diverse platen zoals Rita Reys, The Rivels, Gerard Cox e.a.; Wim Overgaauw, 'Don't dusturb'; Herman van Veen, Herman van Veen in Carré/Amsterdam' en John Woodhouse, Wood house Festival'. De bekroonde buitenlandse platen zyn van: Charles Aznavour 'Non, je n'ai rien oublie', Joe Cocker en Leon Russell voor hun totale bydrage aan de popmuziek geconcretiseerd in het album 'Mad dogs and Englishmen', Michel Colombier 'Wings', Perry Co- mo 'It's impossible', Creedence Clear water Revival, voor hun gehele oeu vre 'Jesus Christ Superstar Album', Janis Joplin 'Pearl', Carole King 'Ta pestry', Hildegarde Knef 'Portrait in Musik', John Lennon 'John Lennon/ Plastic Ono Band', Randy Newman 'Randy Newman Live', Rock and Roll classics serie: Velvet Underground 'Loaded', Tony Williams Tony Wil liams Lifetime' en Yes 'The Yes Al bum'. Ochtendgymnastiek. reportages .11 Journ. 8.30 de Groen teman. 9.00 mod. muziek. (Om 9.35 Waterstanden.) 10.00 Voor de III' popujair verzoekpla- a. (11.00 Nieuws.) 11.30 moderne liederen. 11.55 later uit dat de zangeres twee rug- j ma 14.55 (S) Verzoekprogramma wervels had gebroken. Het ongeval klassieke- en moderne muziek. 16.00 heeft tot eevole dat alle concerten Nieuws. 16.03 (S) De showbusiness op Hio v,ot j,,,. u j d® korrel genomen. 17.00 gramma over ontwikkeilngsnuip. 12 40 die het duo Spoorenberg-Frid de ko- (Sport)nieuws, reportages, kommenta- j <s) Licht orkest (gr 12 50 Recht en mende drie maanden zou geven af- ren en muziek. 18.00 Actueel pro- slecht, praatje. 13.00 Nieuws. 13.11 gelst moesten worden. t££tag™,e rlMo nusementsmuzlek (opn.). De vijftiende Fiesta Gitana-Da Silva, het jaarlijkse flamencofes tival, is een voorstelling van hoog niveau, met een aantal nieuwe danseressen en dansers die op merkelijk ivars z\jn van het nachtclubsfeertjedat voor de echte flamenco-minnaar zo moei lijk te verteren is. Het is de beste, want enige, re vanche voor de afglijder van vorig Jaar, de veertiende Fiesta Gitana: het blijkt dus toch mogelijk te zijn om „onbedorven" dansers te vinden, al zal dat ras bij de invasie van anderhalfmiljoen Nederlanders plus andere noordelijke vakantiegangers in Spanje wel spoedig uitsterven, bezweken aan de commercie. Maar nu zijn ze er nog, ze zijn te zien in Fiesta Gitana en wie de Spaanse volksdans lief heeft mag ze niet missen. De show werd gestolen door een veelbelovend grapje: de vijftienjari ge zigeuner Chanquito, wiens oom en broer al langer aan Fiesta Gita na meedoen: een Spaans Heintje, maar met een rauw stemmetje en een natuurlijke aanleg voor de dans dat wordt wel wat. En hij kan nu al goed meekomen met zijn oom El Toro en zijn broer Isodro, woeste zigeunerdansers en rauwe zangers. De voorstelling opent met een supe rieure debla met alleen ritmische begeleiding, een exposé van flamen- go-techniek en poëzie, waarin voor al de nieuwste aanwinst van het gezelschap Loli Flores opvallend be heerst en elegant danst, met een bijzonder fraaie armvoering. Naran- jito de Triana, een bekende figuur in het ensemble, zingt bijzonder fraai, zoals ook later na de pauze in de Sequiriyas, zeer mooi en ro mantisch gedanst door Loli Flores en de nu weer fel dansende choreo graaf en fter-danser Curro Velez, die soms wat veel op zijn fraaie cli chés steunt, maar op andere mo menten geïnspireerd en vervoerd werk te zien geeft. Voor de pauze nog de Estampas de Cadiz, met een heel mooie Alegrias gedanst door o.a. de jonge en ele gante Carmen Paredas, virtuoze Cantinas van o.a. CoralUlo de Sevil- la. Na de pauze verder nog de be faamde improvisaties, die gister avond bij de première van de Ne derlandse tournee in Utrecht wat traag op temperatuur kwamen, en het .slotfeest" van de voorstelling. Vanavond is de eerste voorstelling van een reeks rond de komende week einden in het Nederlands Congres gebouw in Den Haag. Jaap Joppe gewijde I 13.50 (S) 14.00 Radiomagazine muziek, lezingen en een korte denking. 15.00 (S) Aspektén van de kamermuziek (opn.). 15.40 Toeristi sche Informatie uit binnen- en bul- berichten en telefonische reaktles. (16.00 Nieuws; 17 55 Mededelingen; 18.00 Nieuws; 18.20 De Vrije Gedach te; 19.30 Nieuws.) 21.00 (S) Salzhur- ger Festsplele 1971: Klassieke Licht platenprogramma. 22.55 23.55-Nleuws. HILV. IIL 240 m. en FM-kanalen. 9.00 VARA. 10.00 NCRV. 13.00-NOS. 9.00 Nieuws. 9.03 De Eddy Becker Show. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.03 Pers vers: nieuwe pla ten. 13.00 Nieuws. 13.03 Jan Cordu- wener Show met o.a. Europees Pop- parlement. 14.00 Nieuws. 14.03 De Herman Stok Show. met o.a Top Tien lp's. 15.00 Nieuws. 15.03 De Eddy Becker Show. 16.00 Nieuws. 16.08-Top-30. (17.00 Nieuws.) DRAADOMROEP Charles Gounod „Mireille" (Opname Festival Alx en Provence 1954). Janette Vlvalda. sopraan Mireille); (Taven); Michel Dens, bariton (Our- rias); Madeleine Ign&l. sopraan (Vln- cenette); André Vesslères. bas (Ra mon); Christians Jacquin, sopraan (Clémence); Marcello Cortls. bas (Ambroise); Koren van het Festival d'Alx en Provenoe (o.l.v. Elisabeth Brasseur); Orkest van de Société des Concerts du Conservatoire; Dirigent: André Cluytens. Ambroise Thomas 1. Uit „Mignon muziek. Symphonle Orkest erg o.l.v J K - 2. Uit „Hamlet" jjiJoan Suth Roval Opera o.l.v. Francesco Moll nar 1 PradellL uit „Lakmé" Ah., ou va Indoue. Joan Sutherland; het Royal Opera House Bergamasques" Suisse Ro mande Or kest o.l.v. Ernest Ansermet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5