"DANSLES „NIEUWE STIJL
PALET
rouwelijke bloeddonors
Soos op het Rode Kruis
(SfiS
1955 was het al zover, nu zijn we erachter
55
J(
X
«MM*
!«3§"P»
DEN HAAG Er is iets aan de hand met het 1
1 1 1 r 1' nozems, de mannen in wording met
leraar noemde ze steevast „heren met een beschaatd de geweldige vetkuiven en de leren
1 nv ï-i 1 11 I Jacks maken de straten onveilig,
stropdasje zijn voorbij. De gezamenlijke dansschoolhou-1 wie zou verwachten dat die jongens
op den duur toch wel terug zouden
ders hebben zich verenigd in een grote club. de Nederland-! keren naar de „normale burger
maatschappij" heeft het mis. „Inte-
se Bond van Dansleraren. I gendeel, zegt drs. Gerard de Haas,
„De burgers worden steeds nozem -
ander vaatje tappen dan tot nu toe gebruikelijk was. Meest
opvallende verandering voor de buitenstaander, de dans-|
school is voltooid verleden tijd. We mogen vanaf nu al
leen nog maar spreken van „danscentrum".
zich onbewust steeds meer richten
naar de nozem, de nihilist die ner
gens bij wil horen. Het wordt
prachtig gevonden als iemand iets
met de arbeidersstand uitstaande
heeft. Was het vroeger de upper
ten die door de burgers smachtend
werd bekeken, in de Jaren na 1955
wordt het „in" om tot de arbeiden
de klasse te behoren. Sterren als de
Beatles, Little Richard. Elvis Pres
ley komen uit het arbeidersmilieu.
Niets is mooier «voor hun carrière)
om een kind uit het volk te zijn.
De wat ouderen onder ons. en dat voor het Jonge volkje (dat toen de
ben Je vanuit de danszaal gezien al I naam „bakvis" droeg) ondervindt
bij dertig jaar. weten nog precies j ook de invloed van Duitse cultuur
hoe dat vroeger ging. patroon."
Als je de „leeftijd had. maar de Maar dan komt de tweede wereld-
minder progressieve ouders vonden oorlog Alles, maar dan ook alles kpnd het -edrag de jonKe.
die tijd altijd nog erg ver weg. wat met Duitsland te maken heeft ren S vinöt h« Vreemd menTun
mocht Je je gaan aanmelden bij wordt van de ene op de andere dag _ultuur 00k mag vlnden men wU
een gerenommeerde school Gere- verdacht. Europa en de Nederlan- j verbleden stgrker nog,
nommeerd was in dit geval meestal l ders wenden zich af van de slechte, j „on hlHf. m „.vntprpsspprd Die
het Instituut 'die akelige benaming maar ook van de goede zaken van h jeugdcultuur is momenteel de
gaven de dansmeesters graag aanhet „Herren' -volk, Aan het einde belat^rijkste trendsetter trichtm-
hun school! waar vader zijn eerste van de slag maken we ons op omaanwljzer zou je kunnen ?A,„gm>
voor het gedrag en de levensstijl
van vandaag. De dansmeesters, om
op het uitgangspunt terug te ko-
mocht je aan den lijve ondervinden. niseerd." zij past zich moeiteloos j ™n' XüeT-
foxtrot had gedraaid de bevrijders in te halen
De maatschappelijke discriminatie Een massale anglo-amerikaanse po-
waar niet alleen de dansscholen pu'aire cultuur wordt verbreid,
roeger een handje van hadden Vooral de jeugd raakt „veramerika-
Afhankelijk van je opvoeding, mi- aan bij de nieuwe mode. De oude
lieu en maatschappelijke statusren. en wie zal hen dat kwalijk
«van vader!) werd je geplaatst, al-kunnen nemen, hebben meer aan-
thans geadviseerd plaats te nemen.passingsmoeilijkheden, zij raken een
bij epn groep van gelijk niveau groot deel van hun vooroorlogse op-
Zo waren er danslessen voor boe- voeding niet meer kwijt.
Tenzonen en -dochteren. katholie- j
wing is ook de danszaal niet voor-
bijgegaan. Er wordt meer en meer
gelegenheid gegeven voor de dames
om ook eens een heer te vragen.
Stropdas en fatsoenlijk colbert zijn
I geen must meer. Lang haar een al
lang geaccepteerde zaak. Danslera-
IAG Een deel van de
vrouwelijke bloeddo-
iderland is hevig ve'ront-
Zlj kregen een briefje van
Kruis waarin staat dat
meer dan tien keer bloed
|fl| en, nog maar één keer
'"r vorden opgeroepen voor
De. Aan de vrouwen wordt
waarom plotseling zo'n
oet worden toegepast. De
ledtransfusiedienst van 't
die als eerste de brieven
'd, spreekt alleen maar
wijziging in de wettelijke
over het gebruik van
MM bloed". Wel wordt in de-
een beroep gedaan op
Het Rode Kruis vraagt
schien een nieuwe donor
ito
►arfun
T-; ;rci.
ten.
TER»
1
Niet nieuw
ling voor vrouwelijke do-
t nieuw. Sinds enkele Ja-
vrouwen die tien keer
ben gegeven officieel maar
er Jaar komen inplaats van
Per keer wordt een halve
Ogenomen.
üng is indertijd gemaakt
die redenen. Uit een on-
1959 en 1960 van de Cen-
bloedtransfusiecom-
óe medische organisatie
[dat herhaalde bloedafgif-
vrouwen aanleiding kan
tekort aan ijzergehal-
de recente brieven van
Kruis aan vrouwelijke do
len aannemen dat die re-
11 overal en altijd is toege-
ij de bloedtransfu
siedienst van het Rode Kruis in Am
sterdam leverde nóg een bevestiging
op: „Bij ons komen de meeste vrou
wen gewoon twee keer per Jaar voor J
bloedafname". En ln Utrecht is de j
regeling sinds Jaren slechts ..met j
mate" in gebruik. Daar beoordeelt
de arts welke vrouw wel of niet een i
of twee keer bloed mag geven.
Bovendien Is men bij veel bloed-
transfusiediensten heel zuinig op de
vrijwilligheid van de donor. Als het
niet om bijzondere individuele rede-
nen gaat, mag men de donor niets
opleggen.
De bloedtransfusiediensten van
het Rode Kruis, die het stijgend ge- j
bruik van bloed in ons land toch I
al niet aankunnen en het nu ook nog
met minder bloed van vrouwelijke
donors moeten doen. slaan geen
alarm. Wel werd in april van dit jaar
het besluit genomen dat mannen, die
tot dan toe twee keer per jaar bloed
hadden gegeven, voortaan drie keer
per Jaar mochten komen. Opvallend
is dat de groep mannelijke donors
tussen de 50 en 55 Jaar afneemt. De
groep van vrouwen in die leeftijd
neemt toe.
„Door de nieuwe regeling voor de
mannelijke donors zijn we wat gun
stiger komen te liggen," zegt de
heer Haal van de Centrale medische
bloedtransfusiecommissie in Amster
dam. „Wij waren daar zeer verheugd
over. Maar we moeten in de eerste
plaats de gezondheid van de donors
ln de gaten houden. Bij de vrouwen
speelt ook de menstruatie een rol bij
de medische redenen, die bepalen
dat zij maar één keer per Jaar bloed
mogen geven".
De heer Haal weet niet of er nog
meer bloedtransfusiediensten in Ne
derland brieven hebben gestuurd
naar hun vrouwelijke donors.
Niet betalen
Momenteel worden er in Rode-
Kruiskringen besprekingen gevoerd
Vrouwelijke bloeddonors heb
ben bij 't Rode Kruis geprotes
teerd tegen de regeling, die be
paalt dat vrouwen na tien keer
nog maar één keer per jaar
bloed mogen afstaan. Tot nu toe
mochten de vrouwen twee keer
per jaar bloed geven. Een van
de vele reacties komt van een
vrouw, die al ruim 25 jaar bloed
geeft: „Ik vind het idioot. Mo
gen we misschien nog zelf beslis
sen of we ons al of niet een dar
gammel willen voelen voor onze
medemens. Er is nog nooit
iemand gestorven omdat hij
bloed gaf. Degene die het bloed
krijgt is er erger aan toe. Hoe
protesteer je tegen onze „over-
bezorgde" overheid. We worden
nota bene ouder dan de man
nen".
over de werving van nog meer do
nors. De heer Haal zegt dat een ac
tie wel gericht moet zijn. „Wij moe
ten over donors kunnen beschikken
die bereikbaar zijn".
Over het systeem van betalen van
donors, zoals dat in Amerika ge
beurt, wil het Rode Kruis niets ho- j
ren. „We mogen blij zijn." zegt de
heer Haal." dat er in Nederland zo
veel mensen zijn die vrijwillig hulp
bieden aan hun medemensen. Aan
het betalen van donors zitten teveel
consequenties. Ais Je donors zou
gaan betalen, krijg je ook men
sen die ziek zijn en dat verzwijgen.
In zo'n systeem schuilt ook gevaar
voor de donor zelf. Het kan gebeu
ren dat een man zelf zonder bloed
komt te zitten omdat hij te vaak
bloed laat afnemen voor geld. Hij
geeft dan bijvoorbeeld niet door dat
hij al bij een andere dienst voor
bloedafname is geweest. Ook bestaat
het gevaar dat drugpatiënten zich
melden voor bloedafname".
De mensen die nu bloed geven voor
de medemens worden bij de bloed
transfusiediensten van het Rode
Kruis voor elke afname van bloed
zorgvuldig gekeurd.
Kloof ren trekken naar het buitenland om
de nieuwste snufjes te leren.
De kloof die aldus tussen vaders en Opvallend is ook dat de leeftijd
Boerenzoon *onen- moeders en dochters ontstaat voor danslustigen steeds lager komt
wordt snel wijder. De werkelijke te liggen. Kinderen van 9. 10 of 11
De boerenzoon, wat een geruststel- conflicten tussen oud en Jong ont- jaar zijn allang geen uitzondering
lmg voor diens vader, ingedeeld vol- j branden rond de jaren 1955-1956 j meer op de dansvloer,
gens deze ijzersterke wet. liep nim- J De rock and roll-rellen openbaren Drs. de Haas: „Daar is een goede
tner de kans de Weense wals te een nieuwe dynamiek in de dans en verklaring voor. De leeftijd dat kin-
moeten draaien met een studente. In de omgangsvormen De zalen deren doen wat pa en ma zeggen
Dat de dansmeesters ook begrip worden afgebroken als de film i komt steeds lager te liggen. Ik
hadden voor de problemen van het „Rock around the clock" in de Ne- schat dat zij nu op een jaar of
platteland bleek uit het feit dat zij derlandse bioscopen komt. Bill Hai- veertien ligt."
de lessen voor de agrarisch georlën- j iey and hls Cornets doet de jeugd 1 „Dansen is jong" de leraren hebben
teerden in de vroege zondagmiddag j buiten zichzelf treden. De totale gelijk....
nadden gepland. De leerlingen kon
den dan ruimschoots op tijd terug
zijn om de koeien te melken...
Maar goed. dat is jeugdsentiment
waar we alleen nog maar meewar-
rig om kunnen lachen Dat hebben
de dansleraren ook gezien en ze
zijn zich gaan beraden hoe ze hun
instituten bij de realiteit van van
daag kunnen halen Hun eerste
daad was de zuilen die er beston
den we hadden drie bonden van
dansleraren. omver te werpen. Be
vrijd van alle knellende banden
richtte men de nieuwe bond op. de
Nederlandse Bond van Dansleraren.
Maar dat was niet alles, alleen van
vlag veranderen had weinig zin.
Men gaat nu. met alle moderne wa
pens het image van de te grote
spiegels, de velours banken en het
„de heren vragen de dames voor
een quick step" te lijf.
Als u met opgeheven hoofd door de
straten wandelt heeft u ongetwij
feld de eerste affiches al gezien.
Nieuwe aanpak
„Dansen is jong".
Door deze nieuwe gezamenlijke aan
pak willen de dansmeesters het etiket
van de achterlopende en leeglopende
dansscholen van hun instituten los
weken.
Want die teruggang, het ontbreken
van interesse bij de moderne Jeugd
voor een degelijke danscursus. was
onmiskenbaar aanwezig. Die ont
wikkeling heeft meerdere redenen.
Om die redenen duidelijk te achter -
haeln hebben de dansmeesters een
cultuurfilosoof in de arm genomen.
Een man die zich vele Jaren heeft
bezig gehouden met de jeugd en
haar cultuur.
Drs. de Haas, 32 jaar. heeft een
boeiende visie op de gang van za
ken in de danswereld.
De verminderde belangstelling voor
het quick, quick, slow verklaart hy
aldus: „Voor de oorlog was de op
voeding en de vorming van de kin
deren (onze ouders dus) sterk geënt
op de cultuur van de Duits spre
kende landen. Vooral ook de popu
laire cultuur werd vanuit die Duitse
cultuur beïnvloed, vooral die van de
high society. De verschillende dan
sen, en vooral de omgangsvormen
hierbij, ontleenden hun kenmerken
aan deze cultuurkringen. De wals.
operette en populaire muziek had
den een duidelijk Duits stempel. De
volksdans, het alternatief gehuppel
ADVERTENTIE
DAMESMODE
»exctó(fjMjestip_
BREESTRAAT I08a-H2 LEIDEN
De Amsterdamse mode-ontwerper
Dick Holthaus houdt zich niet alleen
meer bezig met het ontwerpen van
bovenkleding. Enige tijd geleden
toonde hij zijn foundation-collectie.
De naam van deze combinatie is
„kissproof".
Niet alleen plastic in alle kleuren,
binnenkort ook in alle geuren. On
der dit motto heeft een Westduitse
onderneming een welriekende kunst
stof ontworpen, die op de komends
Internationale kunstofbeurs in Düs-
seldorf zal worden gepresenteerd.
De combinatie reclame en geur. al
dus Foodpress speelt op het ogen
blik een belangrijke rol. Dit weten
deskundigen die. de reclame naast
de optische waarneming en tastzin
nog een derde dimensie verlenen in
de vorm van geur Er worden mo
menteel proeven genomen om ver
pakkingsfolie te voorzien van het
aroma van koffie, bananen of par
fum. zodat de consument een idee
van de inhoud krijgt.
Wat deze winter zal brengen is ei
genlijk al in alle toonaarden verteld
maar toch willen we. vooral voor de
zelf maaksters nog een kort op fris-
sertie: Stoffen soft-look: licht ge
ruwde wollen kwaliteiten, cashmere,
uni en gedessineerde wollen velours,
duvetine, double-face velours, zuiver
scheerwollen lakenkwaliteiten, wol
len satin in Japonkwaliteiten, wol-
merk flanel in vele gewichten,
tweeds tweekleurige fijne zuiver wol
len tweeds, sportieve typen in kleine
dessins, kleine Jacquarddessins. Do
negal tweeds. Shetland typen, multi
colours fijne tweeds en rustieke
tweeds, handweefgenre. Kamgaren
Er kwamen in Parijs nog kamgarens
voor, maar veel minder dan de laat
ste jaren. De wollen gabardine daar
entegen zal veel worden gebruikt voor
mantels en pantalons. Lichtgewicht
stoffen: mousseline de laine, eta-
mine, wollen crepe. Gebreide stoffen
dubbel en enkel gebreide stoffen voof
Japonnen.
Dessins Schotse ruiten, grote blok
ken, Prince de Galis en pepita's, ho
rizontale en verticale strepen in fel-
i le kleuren met zwart of in ton-sur-
ton kleuren, combinaties van bloe-
metjes. strepen en ruiten.
I Kleuren: zwart, wit ecru. beige
donker groen, oker roestbruin, fel
rood tomatenrood, cerise, kobalt-
I blauw, helder licht blauwe fel groen,
geel. oranje.
j Kleurcombinaties zwart met wit,
I groen, cerise, rood oranje, lichtblauw
j bleu electrique bruin met beige.
oranje, geelnuances, oker. oranje
groen, grijs met cerise felgroen
I zachtgroen en rose, donkergroen met
cerise, mosgroen met cerise, olijf-
I groen met beige, en bordeaux en alle
felle kleurencombinaties in Schotse
i ruiten.
In de Boutique van Bar
bara aan de Amsterdamse
Vijzelstraat is voor liefheb
sters van iets geks zeker iets
te vinden. In een serie die
de jonge ontwerpster "Style
Sauvage" doopte, vonden we
onder andere deze combina
tie. Het zijn hesjes van bont
met daaronder een leren
pantalon met hetzelfde bont
als het hesje. De set links is
uitgevoerd in "haaskleurig"
konijn het andere in nankin-
konijn in een tijgerprint.
Zo'n set komt op f295 tot
393.-.
(Foto Frits Schroeder)