Open avondmaal voor alle gelovigen 1 W Cerkdiensten Leiden en omgeving Onrecht is de bron van alle geweld De boodschap, die ons niet ligt Nieuwe uitgaven ZATERDAG 28 AUGUSTUS 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 13 Streven naar volledige euchaiistische gemeenschap De in Leuven (België) gehouden tiendaagse vergadering van Je commissie voor Geloof en Kerkorde (Faith and Order) van ie Wereldraad van Kerken is o.m. afgesloten met een verkla- ling, waarin een dringend beroep op alle kerken wordt gedaan jm te streven naar een volledige eucharistische gemeenschap. Zolang het nog niet zover is* wordt evraagd om de groeiende toenade- ing tussen de kerken nu al te ver- lsconteren in de avondmaalsprak- yk en vooral de viering van het randmaal in zeer verruimde mate ok voor de leden van andere ker- jeii open te stellen. Wat betreft de intercommunie bleek Leuven hoezeer protestantse en ■ooms-katholieke theologen de laat- te Jaren op dit punt naar elkaar ljn toegegroeid en zij de avond- ïaalsviering niet alleen willen zien Is teken van eenheid, maar ook als en door God gegeven middel om de enheid te verkrijgen. Orthodoxen aarentegen achten voor gezamen- ]ke eucharistie voorafgaande over stemming in kerkopvatting en ■kenning van eikaars ambten nood- ikelijk. De vooraanstaande Franse theo- og prof. dr. Roger Mehl (Straats- irg) merkte o.m. op, dat intercom unie in het westen vooral een restie is van christologie, in het isten van ecclesiologie (leer aan- ande de kerk). Volgens hem kan ortgezette studie beide bena- ringswijzen mogelijk tot elkaar engen. Concilie der kerken In het in Leuven vastgestelde do- ment van Faith and Order over wenselijk geachte concilie der rken wordt verzekerd, dat de We- d zelf geen concilie is en dat k niet kan zijn of wil zijn. Een ferkelijk universeel concilie, dat er kan soreken namens alle chris- uen, en dat de weg in de toekomst n wijzen" (Uppsala), vereist dat kerken in volledige avondmaals- meenschap met elkaar leven en er ir open staan besluiten van zo'n mcilie ook als gezaghebbend te ovaarden, zo wordt in het rapport een gezet. Zo ver is het nog lang Maar wel heeft het lidmaatschap ii de Wereldraad de onderlinge rhtuding van de ledenkerken de itst> twintig Jaar belangrijk beïn- jed. In het stuk wordt de Wereld- id óe plaats genoemd, „waar de agen die de christenen verdeeld aden, aan de orde komen, zodat raad in zekere mate de oude ictie van het concilie kan vervul- als een plaats waar christenen elkaar verzoend kunnen worden de „waarheid". Met dit rapport „conciliariteit" als vorm van sa- leven en denken van de ker- waarbij zij zich open stellen de leiding van de Heilige Geest, de commissie voor Faith and der een beroep op de kerken om meer dan tot nu toe te zorgen de oecumenische beweigng door- fct in het leven van de plaatselij- gemeenten en in de synoden. V<, m. ïfltnj F De vergadering, waaraan werd deelgenomen door plm. 250 theolo gen en ambtsdragers uit verler- lei kerken in alle werelddelen, aan vaardde ook een rapport over het De Zwitserse theoloog, dr. Vischer, heeft tijdens deze conferentie voor gesteld het werk van Faith and Or der de komende Jaren te concentre ren op een „gezamenlijk rekenschap afleggen van de hoop, die in ons is". Zijn voorstel kreeg een brede in stemming. Weg tot eenheid Faith and Order (uit 1920), een van de oudste en grootste oecume nische stromingen, stond mede aan de wieg van de Wereldraad van Ker ken, waarvan het van de oprichting in 1948 af een afdeling vormt, steeds doende geweest de zichtbare eenheid der kerk te bevorderen. Dr. Vischer stelde dat het wel be grijpelijk was. dat men zich tot nu toe steeds weer min of meer uit sluitend met het wezen en de structuren van de kerk heeft bezig gehouden. Eenwording van de ker ken was immers het doel. Maar op den duur is dat echter ontoereikend en onbevredigend. Nu werd het tijd de aandacht te concentreren op de boodschap die gebracht wordt, de inhoud van het evangelie. Anders dreigde hetzelfde gevaar als voor de afzonderlijke kerken: steeds maar praten over de eigen problemen zoals de noodzaak van structuur verandering of hóé te spreken en te handelen. „Maar de kerk is niet herkenbaar als zij steeds weer spreekt over het „hoe" van het evangelie in plaats van het „wat". Dr. Vischer zag de problemen in verband met zijn voorstel en hield het niet voor mogelijk in deze tijd een algemeen geldig en aanvaard baar credo op te stellen. Maar dat maakte z.i. het proberen niet waar- os. Hij noemde het ergste wat een kerk kan overkomen dat zij haar hartstocht om te spreken van de christelijke hoop die in haar leeft, zou verliezen. Uit het proberen zou gemeenschappelijke traditie kunnen groeien, die wel eens de zekerste weg tot eenheid zou kunnen blijken te zijn. Ook theologen uit kerken buiten de Wereldraad kunnen aan het werk van Faith and Order deelnemen. Sinds 1968 is dat ook het geval met een aantal rooms-katholieken (thans twaalf) die tot de commissie toetra den en wel. zoals dezer dagen nog eens nadrukkelijk vanuit het Vati- caan werd verzekerd, als individueel persoon. In Leuven waren voor het eerst rooms-katholieken gastheer. De orthodoxe prof. John Meyen- dorf van het Wladimir-semina- &fflËÉÈÊÊ\ k dttÊÊr?^'' jttokh. 4 "■^Sr <M HHMRÊËr." - - ->■* - - rie in New Ybrk zag de eenheid van de kerk en de eenheid van de mens heid (het was z.i. een utopie de ver werkelijking van dit conferentie thema al in dit leven te willen be reiken) pas in de eindtijd ten volle samenvallen. Die eschatologische (toekomstige) eenheid wordt hier en nu echter wel al tastbaar in de eucharistie, te beschouwen als een door God gegeven mogelijkheid tot eenheid in Hem, van waaruit men naderhand weer de wereld in kan gaan, om zich in te zetten voor een menselijke samenleving. Critici van prof. Meyendorf wezen hem op het gevaar het avondmaal ten onrechte te gebruiken voor een vlucht uit deze wereld met haar dreigingen en conflicten. Russell Chandran, India: Als Christus zegt: „doet dit tot Mijn gedachtenis", dan roept Hij zijn dis cipelen op om Zijn daad van verbre king van Zijn lichaam, van zelf-op- offerende liefde na te volgen. "Vies woord" Een deel van de conferentie vond in verschillende discussiegroepen plaats. In de groep betreffende de dialoog met andere godsdiensten kwamen duidelijk drie stromingen naar voren: De Griek Theodorou die praktisch niet wilde weten van goddelijke openbaring in andere godsdiensten, de Indiase theologen die geneigd waren de openbaring elders welhaast gelijkwaardig aan die in 't christendom te beschouwen en de grote meerderheid die allerlei tus- senstandpunten innam. Verschillende malen viel het woord syncretisme. Het was de Ameri kaan dr. T. M. Taylor die vroeg waarom ieder syncretisme (ver menging van godsdiensten) eigen lijk als een vies woord wordt be schouwd. Er bestaat zijns inziens geen religie die niet syncretisch is; ook het Oude en Nieuwe Testa ment vertonen syncretistische trekken. Fundamenteel voor de dialoog noemde Taylor de erkenning van de duistere diepten van de menselijke geest om ten koste van alles de eigen identiteit te willen handhaven. Bij geloof is altijd andersmans gods dienst zei hij. Zo noemde Paul us de Griekse goden duivelen. Derde wereld De commissie voor Faith and Or der (omstreeks 135 leden) vergadert met tussenpozen van een Jaar of vier. Tussentijds wordt het werk ge leid door een comité van 25 perso nen. In dit werkcomité is, als enige vrouw, herbenoemd mevrouw dr. E. Niet alleen het klooster, doch ook het strand zoals hier aan de Poolse Oostzee kan soms een ogenblik tot meditatie geven. Flesseman-Van Leer uit Amstel veen. De orthodoxe woordvoer der prof. Meyendorf werd gekozen tot voorzitter voor de komende Ja ren zonder algemene vergadering. De Belgische rooms-katholieke dom Emmanuel Lanne werd een van de nieuwe vice-voorzitters. Getracht zal worden de commissie uit te breiden met enkele Jongeren, vrouwen en niet-theologen, die nu nog onderver tegenwoordigd zijn. Wel werd inmid dels ook binnen het comité de in vloed van de derde wereld groter: Europeanen en Noordamerikanen be zetten nu nog maar 14 van de 25 zetels. CARACAS (AFP) De progres sieve aartsbisschop van Recife in Brazilië, mgr. Helder Camara, heeft tijdens het in Caracas ge houden eerste inter-Amerikaanse r.k.-congres, waar werd gesproken over de volledige ontplooiing van de mens, alle mensen van de derde wereld opgeroepen het on recht aan de kaak te stellen, dat de bron is van alle geweld. Mgr. Camara verklaarde, dat de R.-K. Kerk voor een groot deel ver antwoordelijk is voor de huidige on rechtvaardige sociale toestand in La- Het evangelie is een bood schap, die ons niet ligt. Het draagt vreemde trekken, die de eeuwen door aanstoot gege ven hebben. Dat heeft velen be wogen er zich van af te keren en was voor anderen reden om het kritisch te gaan bewerken. De eersten hebben verkeerd ge daan, maar ze hebben het Evangelie gelaten zoals het was. De laatstgenoemden staan schul diger, want in hun hoogmoed weigerden ze niet slechts het Evangelie te aanvaarden, zoals het hun werd overgeleverd maar vergrepen zich er aan. In het Evangelie is God de handelende, de initiatieven lig gen bij Hem. Daarom moet hij, die het Evangelie verstaan wil „Opzien naar boven". Het Evan gelie werkt als dynamiet onder de bruggen, die wij trachten te bouwen, en onthult ons hoe God de mens in een nieuwe betrek king tot Zichzelf brengt. In zijn boek „Het goede in zicht" gebruikt Jan Mens de uit drukking: „Sla er een gat in". Het Evangelie zegt: „God heeft er een gat in geslagen". Jezus is opgestaan uit de dood! God heeft de barrière van de dood doorbroken. Ik kan heel goed be grijpen, dat velen zeggen: dat bestaat niet, deze boodschap ligt ons niet. We keren ons er van af. Dr. J. M. de Jong zegt: „Het opstandingsgeloof heeft weinig wervende en winnende kracht in het levensklimaat en het wer kelijkheidsbesef van onze tijd". Het evangelie zegt: het be staat! Ik ga niet proberen te be wijzen, dat het waar is. Dat kan ik niet. Ik kan het alleen maar geloven en er blijmoedig van ge tuigen: „Ik zeg het allen, dat Hij leeft, dat Hij verrezen is, dat Hij temidden van ons leeft en eeuwig bij ons is. God heeft er een gat ingesla gen! God geeft antwoord in de opstanding van Jezus!. Gods hand reikt verder dan wij met ons allen denken. Het Evangelie is een dwaze boodschap en slechts zij kunnen het verkondigen, die dwazen ge worden zijn. De bekende Am sterdamse predikant J. J. Buskes zegt in zijn boek „Opstanding": In de Bijbel staat, dat Jezus die dood en begravven was, uit de dood en het graf opstond en dat wij, die ook allen dood gaan en begraven worden, uit de dood en het graf zullen opstaan. Dat is ongelooflijk en onge hoord! Je gelooft het of Je ge looft het niet. Er valt hier niets te bewijzen. Als iemand zegt: ik geloof er niets van, kan ik al leen maar antwoorden: ik geloof het wel! En als iemand zegt: ik vind het dwaas, zal ik hem niet tegenspreken. Het is dwaas en ik ben zo'n dwaas, die gelooft, dat Jezus nu bijna twee duizend Jaar geleden uit zijn graf is opgestaan en ik zelf een maal uit mijn graf zal opstaan. WOORD VAN BEZINNING Ongelooflijk en ongehoord, maar ik geloof het. Ik ben nu een maal zo dwaas, om te geloven, dat het kerkhof een leugen en Pasen de waarheid is". Het gaat in het Evangelie niet om de ont dekking van verborgen mogelijk heden, op de vraag: „Wie slaat er een gat in?" kan geen mens antwoord geven. Waar men on ze schepping ook aftast: in geen van haar wanden wordt een deur gevonden. Zij is, hoe groot ze ook is een „gesloten" schep ping, gelegen rondom „de gro te put", waarheen alles onop- houdbaar afzakt en ondergaat. God opende een deur. HIJ roept de mens en zet hem ,in Christus' en door Christus heen in Zijn wereld. Gelukkig de mens, die weten mag dat hij gegrepen is. dat z'n hand gevat is en dat hij dagelijks mag leven in de moge lijkheid van 't (bij de mensen) onmogelijke. Dit is 't Evangelie, dat de mens niet ligt. Jezus leeft en wij met Hem! Je gelooft het of Je gelooft het niet. Ds. A. H. Agtereek pred. Evang. Chr. gemeente Rijnsburg tij ns-Amerika. „Wij moeten de moed hebben om te erkennen, dat de zorg voor de handhaving van het gezag en de orde ons ertoe gebracht heeft deugden op te hemelen als het geduld en de bereidheid tot het brengen van offers, die de onder drukkers in de kaart hebben ge speeld, het fatalisme hebben bevor derd en ertoe bijgedragen hebben Marx een schijn van gelijk te geven door de godsdienst om te vormen tot opium van het volk". De Braziliaanse aartsbisschop her-, lnnerde eraan, dat de bisschoppen binnen de kerk zelf en het ontbre- van Latijns-Amerika op hun confe rentie van Medellin besloten hebben het kolonialisme aan de kaak te stel len en te werken voor de verheffing van de onderdrukte massa's in La tijns-Amerika. Maar, zo zei hij, toen men pro beerde de besluiten van Medellin en die van het tweede Vaticaanse con cilie uit te voeren, stuitte men op het verzet van de bevoorrechte groe pen en bepaalde regeringen, die de godsdienst alleen maar kunnen waarderen alk middel om de positie van de bevoorrechten te garanderen. Appèl op kerk Deze situatie is onhoudbaar, aldus mgr. Camara, die daarop een harts tochtelijk appèl op de R.-K. Kerk deed onbeschroomd aan de spits te gaan in de strijd voor betere sociale verhoudingen. De Braziliaanse aartsbisschop ver klaarde dat het grootste deel van de jeugd trouw is gebleven aan Chris tus. maar teleurgesteld is door de lafheid van de kerk als instituut. De verwachtingen, gewekt door het tweede Vaticaanse concilie, drei gen de bodem te worden ingeslagen door de reacties van de conservatie ven. de vrees van bepaalde groepen ken van de energie die nodig is om de besluiten van dit concilie uit te voeren. Toch. aldus mgr. Camara, heeft de komende bisschoppen-synode die op 30 september in Rome begint en die het priesterschap en het onrecht op de wereld zal behandelen, nieuwe hoop gewekt. Op deze synode zal dan ook definitief blijken waar toe 't 2e Vaticaanse concilie gediend heeft. Mgr. Camara wees er tot slot op, dat de kerk niet zal kunnen be schikken over de morele kracht en het morele gezag die nodig zijn om een wijziging van de maatschappe lijke structuur te eisen als zij zelf niet in staat is haar eigen struc tuur te veranderen. De kunst van het bloemschikken, door Violet Stevenson. Serie Video- boeken deel 12. Uitg.: Elsevier, Am sterdam. De wereld van sterren en plane ten, door Ian Nicolson. Videoboeken deel 14. (Elsevier). t5 u. Oecumenische studentendienst larekerk 10.30 u. ds. A. J. de Jong. dhr. F. Eenshuistra, Schevenlngen m laranathakerk Lage Morsweg 10 Is. H. J. van Achterberg. ■kOOp onlngskerk Koningsstraat 10 u. Q. C. Post. ethlehemkerk Driftstraat 10 Is. E. M. Pannekoek. >Uda evrijdingskerk Montgomery- >vaai w 10.30 u. ds. Joh. Poort. ^^redeskerk Burggravenlaan 10 u. A. J. Lamping. er. Vrijz. Hervormden Aula As traat 1 10.30 u. ds. M. J. Wagen- gllse Wallone Breestraat 10.30 u. teur D. Ribs. cademisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. t van Malssen. opu :acoHessenhuis Houtlaan igdkapel „De Goede Herder" Vest 13 10.30 u. dhr. J. F Ehter. <ref. Kerk Zuiderkerk 10 u. ds. aemeijer. 5 u. ds. Bovenberg. «trakerk 10 u. ds. Brederveld 5 u. Vlijm. We Vestkerk 10 u. dr. Vlijm, 6.50 8. Kronemeijer (Dienst met be stenenden). 'Joftekerk 10 u. da. De Heer, 5 u. Dronkert. wijdingskerk f ds. Brederveld. Denhoven 10 u. dr. Dronkert. Kinsdiensten „Jeugdhaven" 10 u. Mirt," dhr. De Koning 10 u. „Het «nest" dhr. Bakker. »ef. Kerk (vrljgem) 10.30 en 5 J. v. d. Haar. •ref. Gem. 10 en 4.30 u. R. Boo- ptlstengemeente (Oude Rijn 3) ds. R. Relllng. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. ■luidji Luth. Gem. 10.15 u. ds. Eer des Helle 10 u. Heiligings- ,i f ij it 7.30 u. verlossingssamenkomst. 1Science (Steenschuur 6) 'u. Hollandse Dienst. *ng. Chr. Gemeenschap Mld- gracht 3) 10 u. ds. Dikkes. even ;a Kat. Kerk (Cronestelnkade) Ie Kath. Kerk (Vreeswijkstr.) j vn*11-gezongen H.M. d V" - Kerk H Antonius (zat.av. 7 veg1 30, 11.00 en 12.15 u. 71.1J 'rtebrug (zat.av. 7 u.) 8, 9, 10.4 en 11.30 u. Bijkerk Timorstr. 9.3< St. Jozefkerk (zat. i 9.30, 11. 12.15 en 6 uur. Petruskerk (zat.av. 7 12 i 10.60 Sudentenparochie (zat. 7 u. in Lodewljkskerk) 11.45 u. in Hooglandse Lodewijkskerk (zat.av. 7 u.) 8.30 9.45 11 en 6 u. Nieuwe Apostolische Gemeenschap (Hoge Rijndijk 24) 9.30 en 4 u. dienst (donderdag 7.45 u.). Abbenes Herv. Gem. 9.30 u. ds. Ruitenberg, 7 u. ds. Groeneveld. Benthuizen Geref. Gemeente 9.30 en 6 u. ds. Harinck te Den Haag. Bodegraven Herv. Gemeente 't Anker: 9 en 10.30 u. ds. W. Balke, 6.30 u. ds. J. H. Cirkel. Salvatorekerk 10 u. ds. A. Th. Rothfusz, Ermelo, 6.30 u. ds. E. M. Pannekoek, Leiden. Bethle- hemkerk: 9.30 u. ds. J. H. Cirkel, 6.30 u. ds. W. Balke. Geref. Kerk: 10 u. ds. Schoep, 6.30 u. ds. E. N. van Loo, Daarlerveen. (Nleuwerbrug) 9.30 u. ds. E. N. van Loo, Daarlerveen, 6.30 u. ds. Schoep. Geref. Kerk (vrljgem.) 9 u. prof. L. Doekes, Kampen, 2.30 u. ds D. Los, Den Haag. Geref. Gemeente: 10 en 6.30 u. leesdienst, (dinsdag 7.30 u. ds. J. M. Kleppe, Woerden). Evang. u. A. Ramaker. Boskoop Herv. Gemeente 9.30 u ds A. de Leeuw, 6.30 u. ds. W. L. Heli- mans: Geref. Kerk, 9.30 en 5 u. de heer Van Atten uit Rotterdam; Mara- natha-mavo, 11 u. ds. A. de Leeuw; Chr. Geref. kerk, 9.30 en 4.30 u kan didaat C. van der Klis; Geref. Gemeen te, 9.30 en 6 u. theol. student Driesen uit Utrecht. Evangellecentrum „Nieuw Leven," 9.30 u. in Concordia de heer Th. Verwoerd; Verg. van Gelovigen, 9.30 en 5 samenkomsten in lokaal, Nieuwstraat 27; Volle Evangelie, „Bethel." 9.30 u. de heer J. Modder kolk; Vrijz. Prot. geen dienst. RJC. kerk (dorp) (zaterdagavond 7 u.) 8.45 10 en 11.30 u. H.Mis; Ontmoetingscen trum Sijdelwljk: (zaterdagmiddag 5.30) zondag 9.30 u. HlUegom Hervormde Gem. 10 u., Dorpshuls Venneperweg 10 u. ds. 8. J. G. Goverts. van Nleuw-Vennep. Geref. Kerk: 10 en 7 u. ds. J. Hartkamp. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u. Student Den Hartog. te Apeldoorn. Volle Evangelie Gemeente: 10 u. samenkomst in Nuts- gebouw. Van den Endelaan. R.K. Kerk Par. St. Jozef 8.30 u. 10, 11.30 en 5 u.; Par. St. Martinus (zat.avond 7 u.) 7. 8.30M, 10. 11.30. 12.45 en 3.30 Kaag Hervormde gemeente 10 u. ds. Hoogendijk te Alphen a.d. Rijn. R.K. Kerk (zat.av. 7 u.) 8, 10, en 7 u. Katwijk aan den Rijn Hervormde Gemeente: Dorpskerk: 9.30 u. ds. A. Makkenze; 6 u. ds. A. van Buuren, van Wassenaar. Ontmoetlngskerk: 10 u. ds. Jac. de Vos; 6.30 u. ds. A. Makkenze. School Narcisstraat: 10.30 u. dr. F. C. Kamma, van Oegstgeest. Geref. Kerk: 9.30 u. ds. D. H. Elderman, H. Kerk (zat. 7 u.) 7.45, 9 en 10.45 u. Hoogmade Herv. Gem. 10 u. P. Schoonenboom. RK. Kerk u.) 9 en 11 u. (zat. 7 Zoeterwoude Herv. Gem. 18 u. ds. Schoek. rk. Kerk St. Jan Zuldbuurt- seweg (zat. 7.30 u.) 7.30, 10 en 11 u Christus Dlenaarkerk (zat. 7 u.) 8.30 in hm u. Parochie Meerburg Zwammerdam Herv. Gem. 9 u. ds. J. van Vessem te Den Haag 6.30 u. T"" ;ereform. ds. S. J. Tlemersma Herv. Avondmaal: 6.30 u. ds. D. H. Elderman dienst. Gerf. Kerk 10. H. Avondmaal. R.K. Kerk (zaterdag 7 Langendljk 6.30 - J- u) 8. 9.30 en 11.46 u. J Tiemers- Gezamenlijke dienst. Rem. Gerf. Gem. Geen opgaaf ontvangen. RK. Kerk (zat. 7 u.) 8. 10, 11.30 en 5.30 u. Oude Wetering Herv. Gem 9.30 u. ds. Lalleman. Gerf. Kerk 9.30 u. en 5 U. ds. A. Hoornstra te Nieuw Vennep Rem. Gerf. Gem. 10 u. ds. G. J. Bieren- ga te Haarlem. RK Kerk Meerkreuk (zat. 7 u.) 8.15, 945 en 11.30 u. Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Adventskerk Julianastraat 9.30 u. de heer J. van der Schoot te De Bilt 6.30 u. ds. H. B. van 't Hof te De Kaag, Kruiskerk Gouwsluis 9.30 u. ds. M. Fokkema. Opstandlngskerk Prinses Marijkestraat 9.30 u. ds. K. Schippers te Dordrecht voor de G. B. Salvatori- kerk Willem de Zwijgerlaan 6.30 u. ds. J. Vos en ds. M. Fokkema Gecombi neerde dienst met Gerf. Gebouw Na bij Van Lennepstraat 9.30 u. Jeugd dienst de heer Hogeweg, Zaal Opstan dlngskerk Prinses Marijkestraat 9.30 u. Jeugdkapel de heer G. Lagerwelj. Martha-Stichting "Rijnstroom" 7 u. ds. G. Toornvliet te Bloemendaal, Ouds- hoornseweg 2.30 u. ds. G. Cadée af scheid. Hervormde Sionskerk Hoofd straat 9.30 u. ds. S. W. Verploeg 6.30 u. ds. Van Eijck te Gouda. De Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat 10.30 u. ds. J. H. Bogere. Aula Morgenster- school Parelstraat Geen dienst in ver band met afscheid ds. G. Cadée. Rld- derveld „Het kasteel" 9 u. ds. J. H. Boyers. Geref Kerk M.kerk Raahuisstr. 10 u. ds. Fr. de Jong, 6.30 ds. G. O. N. Veenhulzen. Salvatorlkerk Willem de Zwijgerlaan 10 u. ds. A. Borman 6.30 u. as. M. Fokkema en ds. J. Vos. Jeugddienst De Goede Herderkër 9 u. G. O. N. Veenhulzen 6.30 u. ds. A. Borman. Kasteel Rldderveld 10.30 u. ds. Fr. de Jong. Gerf. Kerk (Vrijge maakt) 10.30 en 5 u. prof. ds. L. Doe kes. Chr. Gerf. Kerk 9.30 en 4.30 u. ds. P. Sneep, Grljpenstelnstraat. Oud Gerf. Gem. Kerkgebouw Hooftstraat 240 9.30 u. en 4 u. Leesdlensten. Rem Gerf. Gem. Geen opgaaf ontvangen. Baptisten gemeente 10 en 6.30 u. ds. Koekoek. RK. St. Bonlfacluskerk (zat. 7 u.) 8.30, 10 u. (met gregoriaanse zang) en 11.30 u. pred. A. Krist. RK. Plus Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9. 10.30, 11.46 en 5.30 u. RK. Parochie Rldder veld (zat. 6.30 u.f 8.45, 11.15 en 5.30 u. Leger des Heils Gebouw Corn de Vla- u. ds. K. Vegter te Oegstgeest, RK. mlngstr&at 10 u. en half acht. Katwijk aan Zee Hervormde Ge meente Nieuwe Kerk: 10 u. ds. M. van den Akker, van Stellendam 6 u. ds. A. Vink. Oude Kerk: 10 u. ds. J. Ewold van Rotterdam-Zuid 6 u. ds. C. van den Bergh. Ichtuskerk: 10 u. ds. J. P. van Roon 5 u. ds. W. Vroeglndewey, Pniëlkerk: 9.30 u. ds. C. van den Berg 6 u. ds. J. Ewoldt. groen van Prln- stererschool10 u. ds. C. Treure. Zee- hospitium: 8.45 u. ds. C. van den Bergh. Ziekenhuis „Overduin" 2 u. ds. J. H. Meesters, van Doorn. Wijkge- bouw „De Hoeksteen" 10 u. Doven- dlenst, 10 u. Pfarrer J. Koch, uit Wall- dam (Dienst in de Duitse taal). Ge ref. Vredeskerk: 9.30 u. ds. F. Pijlman, bed. H. A. 5 u. ds. F. Pijlman, bed. H. Avondmaal en dankzegging. Trium- fatorkerk: 9.30 u. ds. G. van Halsema, bed. H.A. 6.30 u. ds. G. van Halse ma, bed. H.A en dankzegging. Chr. Ge ref Kerk: 10 en 5 u. as. H. C. van der Ent.Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9 en 7 u. ds. G. Roukema. Geref. Gemeente (Remisestraat): 10 en 5 u. ds. v. d. Bijl. Volle Evang. Gemeenten (Voor straat 100) 10 u. dhr. Bulthuis. Soefi Beweging (Sportlaan) 11 u. Engelse dienst 4 u. universele eredienst spr. mevr. S. Khan-de Koning. R.K. Kerk (in Vredeskerk) 7 u. Koudekerk Hervormde Gem. 10 u. ds. J. Th. W. Quakx, m. m. v. Herv. Kerkkoor, 7 u. Gezamenlijke Herv. Geref. dienst, ds. H. J. Swlerts. Geref. Kerk 10 u. ds. H. J. Swierts, 7 u. n.m. zie Herv. Gem R.K Kerk (Ver enigingsgebouw): 1016 u. Leiderdorp Hervormde Gmeente (Dorpskerk) 10 u. ds. J. A. van Netten. Geref. Kerk (Hoofdstraat) 10 u. kand. Th. M. Middelkoop te Amstelveen, 6.30 u. ds. H. Geense (Schepplngskerk 9 en 10.30 u. ds. Geense, 5 u. ds. Van Netten. Aaclanderveen Herv. Gem. geen opgaven ontvangen. Gerf. Kerk 10 u. en 6.30 u., de heer M. Kraan te Vis vliet. Chr. Gerf. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 7 u. ds. P. Sneep te Al- Lelmuiden Herv. Gem Geen op gaven ontvangen. Gerf. Kerk 9.30 u. ds. S. J. Tlemersma te Zwammer dam 7 u. ds. Jos G. Los. RK. Kerk (zat. 7 u.) 7.30. 9.30 en 11.15 u. Rljnsaterwoude Herv Gem. Geen opgaven ontvangen. Chr. Gerf. Kerk 9.30 u. en 2.15 u. Dienst des Woords. RK. Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9. en 10.30 u. Nieuwkoop Herv. Gem Geen op gaven ontvangen. Gerf. Kerk 9.30 u. ds. A. C. van Beek te Voorburg 6.30 u. ds. M. H. van Es te Zwanenburg. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. de heer J. van Leeuwen 6.30 u. Dienst des Woords. Rem. Gerf. Gem Geen opgaaf ontvan gen. RK. Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9, 10.45 en 7 u. Nieuw veen Herv. Gem Geen op gaven ontvangen. Gerf. Kerk 9.30 u. en 6.30 u. prof. dr. Nic. H. Ridderbos te Amsterdam. RK. Kerk (zat. 7 u.) 9, 10.45 en 5 u. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u. en 6.30 u. ds. L. Boer. Gerf. Kerk 9.30 en 5 u. ds. Brink. RK. Kerk St. Bernardus Rijndijk (zat. 7 u.) 9.30 u. en 11 u. RK. Kerk St. Michael Rijn dijk (zat. 7 u.) 9 u. en 11.30 u. RK. Kerk Dorp (zat. 7 u.) 8, 10 en 11.30 u. u. ds. Biesma, H.Avondmaal en Dank zegging. Geref. Gemeente 10 en 4 u. ds. W. Suyker, H. Avondmaal. Geref. Kerk Vrijgemaakt 10 en4.30 u. Lees dienst. Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 u. ds. J. van Prooljen. van Stavenisse. Ned. Prot. Bond 10.15 u. (Groene Kruisgebouw) MeJ. L. A. v. d. Voort, Heemstede. Aktle Kruistochten Nede: Maandagavond 8 u. ds. J. Gravendeel, ln Gastenhuis Welkom. Bondstraat. R. K. Kerk St.Agatha (zat. av. 7 u.) 8.30, 10 15, 11.45 en 7 u., Dependance Poel polder Ontmoetingscentrum (zat.av. 7 u.) 9 en 11.30 u. Marlaparochie (zat av. 8.30 u.) 10.30, 12 en 5.30 u. Engelen- bewaarders (zat.av. 7 u.) 7.30, 8.45. 10.45 en 5.45 u. Noordwljk-Blnnen Herv. Gem. (in Ger. Kerk, Vlnkenlaan) 10.30 u. ds D. Keuning, 7 u. ds. A. L. Lapré. Ge ref. Kerk. Vlnkenlaan 9 u. drs. J. D. te Winkel (Sassenheim), 5 u. ds. H. Roo- ze (Valkenburg. Van den Berghstlch- tlng 11 u. ds. C. Warner. r.k. kerk (zat.av. 7 u.) 8. 9.30, 11 en 12 u. Noordwljk aan Zee Herv. Gem. Hoofdstraat 10 u. ds. A. L. Lapré (H. D.) De Rank, Golfbaan 10 u. Pf. W. Wehrenfennlg (Duitse dienst), 7 u. ds. D. Keuning. Herv. Ger. Evangelisatie (vroegere Mulo. Schoolstraat) 10 u. ds. w. VroeglndewelJ (Katwijk aan Zee), 3.30 u. ds. C. van den Bergh (Kat wijk aan Zee). Geref. Kerk. Hoofd- u. ds. B. Bouma (H.A.), 7 u. ds. C. War ner. Sole Mlo 9.30 u. de heer Hoffe- naar (Voorhlut). R.K. Kerk (zat.av. 7 u.) 7.30, 9. 10.30, 12 en 7 u. Noordwljkerhout Herv. Gem. 10 u. ds. P. J. Mackaay uit Oegstgeest. R.K. Kerk St. Jozef (zat.av. 7 u.), 7.30 8.45, 10.16 ,11.30 en 7 u. St. Viktor (zat av. 7 u.), 8. 9.30, 11 en 6 u. H. Hart van Jezus ln De Zilk(zat. av. 7 u.) 8.30, 10 en 11.30 u. Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 9 u. ds. J. Irik (H.A.). (Faulus- kerk 10 u. ds. W. E. Verdonk (Gemeen, tecentrum) 10 u. centrale klnderdlenst 7 u. ds. J. Th. Heemskerk Geref. Kerk 10 u. ds. Heemskerk, 7 u. zie Gemeen tecentrum. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 8.30 u. ds. K. Deddens, 2.30 u. ds G. Mulders. R.K. Kerk (zat.av. 7 u.). 10.30 12 en 6 u. Bonaventurakapel (zat. av. 6.30 u.) 8 en 10 u. Rijnsburg Herv. Gem. (Grote Kerk) 9.30 u. ds. Wisse. 5 u. ds. Van Niel te Schevenlngen (Bethelkerk) 9.30 u. ds. Talsma te Den Haag, 5 u. ds. Wisse, Geref Kerk. Petrakerk 9.30 u. ds. Baaijen, 5 u. ds. Huisman. Imma- nuëlkerk 9.30 u. ds. Hulsman, 5 u. ds. Bijleveld. Maranathakerk: 9.30 u. ds. Bljleveld, 5 u. ds. Baaijen. Geref. Kerk Sassenheim Herv. em. 10.30 u. (in Geref. Kerk) ds. A. Westra, 6.30 u. ds. Mansvelt, van Zwljndrecht (ln „Ont moeting"). Geref. Kerk: 9 u. ds. H. van der Berg,7 u. ds. J. D. te Winkel. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u. ds. L. S. den Boer. Ned. Prot. Bond geen dienst. RJC. Kerk 8. 9.30, 11 en 5.30 u. Valkenburg Herv. Gem. 10 uur: kandidaat B. van der Nagel, 6.30 u. ds. G. Zonneveld (Jeugddienst met mede werking van het Kinderkoor ..De Lof- stem" onder leiding van dhr. M. Krooon). Geref. Kerk 9.30 u. ds. Huls man. 6.30 u. ds. Rooze. Geref. Kerk ^vrij^eiuaakt) 9.30 u. leesdienst. 3 u. ds Voorhout Herv. Gem. 10 u. ds. Hoogenkamp. R.K. Kerk (zat. 8 en 7 u.) 7.30, 9 10.30, 11.45 en 15.30 u. Voorschoten Herv. Gem. Dorps kerk 10 u. ds. v. d. Schoot. 7 u. ds Boonstra (Leidschendam) Jeugddienst Hulp en Heil10 u. Wika J. J. Brorens. Aula Noord-Hofland: 9.45 u. ds. de Beus. Kapel Rijndijk10 u. ds. Melje ring. Geref. Kerk: 9 en 10.30 u. ds. S. Oegema. em. vlootpredlkant te Haar lem, 5 u. ds. D. de Heer te Lelden. Ge ref. Kerk (vrijgemaakt) 10.15 en 4.30 u. ds. A. W. Boxman te Ede. R. K. Kerk Laurentlus (zat.av. 7 u.) 7.30, 9 9, 10.30, 12 en 5 u. Moeder Gods (zat. av. 7 u.) 8. 10, 11.30 en 6 u. Rijnsburg Evang. Chr. Gem. Au- atraat 9 u. da. C. Warner (ILA.), 10.30 i la Chr. Mavo 10 u. ds. A. H. Agtereek. Het orgel in de Groene Kerk te Oegstgeest. (Foto Holvast) Waddlnxveen Herv. Brug kerk 9.30 u. ds. D. van Vliet 6.30 ds. J. van den Heuvel. WIJkgebouw 9.30 u. ds. J. v.d. Heuvel 6.30 ds. D. van Vliet. Bethel 9.30 ds. Ij. Kievit 17.00 u. ds. H. Hor- tenslus. Immanuel 9.30 u. ds. N. J. Flink 19.00 u. ds. H. C. v. Itterson Gerf. Verenigingsgebouw 9.30 u. ds. H. Hortenslus 6.30 dis. D. J. Modderaar. Ontmoetlngskerk 10.00 u. ds. D. J. Modderaar 5.00 u. ds. H. Hortenslus. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 u. ds. A. P. Verloop. Oud Gerf. in Ned. Zuidkade 158 10.00 u. en 6.30 u. Leesdienst. Warmond Herv. Gem. 10 u. ds. G. J. B. Jansen van Noordwljk. RK. Kerk (zat. 7. u.) 8, 10 en 11.30 u. Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk 9 u. toerlstendlenst10 u. drs. A. van Buuren 14.30 u. ds. D J. van Dijk. Woudenberg. Klevletkerk 10 u. ds. J. T. Wlersma, Messisaskerk 10 u. ds. J. A. G. van Zanten. Dorpscentrum 9.30 u. ds. D. J. van Dijk. Geref. Kerk Bloem- camplaan 10 en 7 u. ds. L. Bech. Zijl laan 10 en 7 u. ds. D. van der Meulen. Ned. Prot. Bond Lange Kerkdam 10.30 u. dr. A. W. Cramer, Oegstgeest. R.K. Kerk H. Joseph (Zat. 7) 7.30. 8.45 11.30 en 12.15 u. H. Wllllbrordus (zat. 7) 8. 9.30, 11 en 12.15 u. Goede Herder 8 30 10 en 11.30 u. Woubrugge Herv. Gemeente 9.30 en 6.30 u. D. Franken. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u. ds. Tom, Harderwijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 13