Filmer van spannende jeugdverhalen TATKHULOT) ENIGE NIEUWELING IN LEIDSE BIOSCOPEN Henk van der Linden, cineast in Limburg Filmen met Burton en Taylor 3 VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1971 LEIDSCH DAGBLAD Zegge en schrijve één nieuwe film deze week in Leiden. Voor het overige prolongaties en reprises van vroegere suc cesstukken. STUDIO De enige nieuweling gaat in het kleine theater aan de Steenstraat. Overigens voor de ech te filmliefhebbers al geen onbeken- er. Vele verhalen zijn reeds geschreven over Jacques Tati, die aanvankelijk in samenwerking met Bert Haanstra, maar later weer louter en alleen op eigen benen. ,Yes, monsieur Hulot," componeer de. Ook in onze krant hebben wij bi] herhaling aandacht besteed aan dit jongst eprodukt van de bekende franse individualist. Wanneer wij nu zijn nieuwe loot aan de Hulot-tak wat nader bekij ken, zien we in feite een lange ket ting van grappige, typische en niet geensceneerde taferelen, die onder de verzameltitel „Het Verkeer" in frankrijk in roulatie is gegaan. Door het publiek van Tati werd de film een voltreffer genoemd. Ande- fen zitten er vreemd tegenaan te kijken. Tati is geestig, maar droog zijn verfilming. Een grap wordt niet aangekondigd en is plots voor bij en wie steeds zit te wachten op de duidelijk uitgesproken clou be gint de aansluiting te missen. De films van Tati hebben eigenlijk het zelfde karakter als monsieur Hulot uit deze film: snel, maar met veel onnutte beweging, droog en schich tig. Het verhaal: Een uiterst eenvou dig uitziende, maar zeer moderne kampeerwagen moet naar de auto mobieltentoonstelling in Amster dam gebracht worden vanuit Pa rijs. De reis gaat niet erg voorspoe dig en de kampeerwagen komt er pas na de tentoonstelling aan. Mede door toedoen van een uiterst snelle verwarde, maar niet zonder air opererende Juffrouw van de public relations. Voor het overige was het al lemaal min of meer bekende koek in de Leidse filmtheaters. TRIANON brengt zelfs een rolprent terug, die dateert van Ju ni 1954! Nu is dat niet zo vreselijk Jacques Tati in de knoop met het verkeer in Amsterdam. met „Demetrius en de gladiatoren," intriganten te slim af is. speelt zich film nu of vijftien Jaar geleden want het verhaal van de Griekse zo lang geleden af, dat het gemeten werd gedraaid. Bovendien valt het slaaf, die met leeuwen vecht en alle met die oudheid niet uitmaakt of die helemaal niet op in zo'n kostuum film, dat de sterren inmiddels wat verbleekt of geheel in het niet ver dwenen zijn. Zulke historische kleurrijke prentenboeken zijn van alle tijden. Men kan er zich einde loos mee vermaken. Avontuur, actie kracht en vrouwelijke schoonheid zijn in voldoende mate aanwezig. Het goede is wit en het kwade is zwart. Het gaat om anderhalf uur levendige ontspanning en wie kan zeggen, dat dat ook niet wat waard is. Voor de liefhebbers valt er bij zulke klassieke spektakels altijd wel wat goeds te beleven. CAMERA brengt reeds na korte tijd „The Adventures" terug. Naar een boek van de literaire mil jonair Harold Röbbins, die bestsel lers aan de lopende band heeft ge produceerd. Het boek heeft alles, wat men maar kan verlangen van een massaprodukt. De film doet daar nauwelijks voor onder. Wie de urenlange indrukwekkende film van Lewis Gilbert met vele beken de namen in de hoofdrollen destijds aan de Stationsweg heeft gemist, kan die schade alsnog aan de Hoge- woerd inhalen. LUXOR Het theater aan d» Stationsweg brengt deze week een Western klassieker van de beste soort, die geen liefhebber mag mis sen. Een dollar meteen gaatje is uit de bekende serie waarin ook voor een paar dollars meer en The good, the bad en the ugly. Hoofdrolspeler in al dezen is Montgomery Wood. REX De wereld van de prosti tutie heeft alleen via het bed raak vlakken met die van de buurman en de melkboer. Een kijkje achter de schermen kan verhelderend werken. Een pseudo-documentaire op dit gebied pretendeert Sex contant, deze week in de Haarlem merstraat te zien. Je ziet ze daar in allerlei soorten de dames die hori zontaal de kost verdienen. LIDO James Bond deze week weer eens in de Breestraat behoeft nauwelijks te worden ingeleid. You're only live twice is een van de Bonds die nog de charme bezit van Veel liefs uit Moskou. Primitie ver dan de latere super-technisch» creaties maar sympathieker. Henk van der Linden, 46 jaar, cineast in Limburg. Van der Linden verfilmde de verhalen die iedere Nederlandse jongen met rode oren heeft gevreten. Dik TromSjors en Sjimmie, Robin Hood en Robinson Crusoë. Zijn werk wordt wel omschreven als „recht-voor-zijn-raap-filmen"Van der Linden raakt niet onder de indruk van een dergelijke om schrijving. Zolang de formule het doet is er geen vuiltje aan de lucht, zegt hij zelf. Dat zijn rolprenten het doen is een vaststaand feit. Iedere zondag worden er ergens in Nederland wel films van de Limburger gedraaid. Onlangs heeft Van der Linden zelf een Sjorsfüm (18 jaar oud) uit de roulatie genomen, omdat hij vond dat het niet meer kon. „De techniek heeft een grote sprong gemaakt, in achttien jaar"tijds is er veel veranderd. Toen ik de film zelf weer zag ben ik geschrokken en besloot hem er uit te halen. Maar het verhuurkantoor wilde nog wel blijven draaien, het was een van de beste trekkers." Van der Linden heeft er 25 films opzitten. De laatste, een Sjorsfilm, is misschien ook de laatste Sjors en Sjimmiefüm die hij zal maken. Deze film zal, net als alle andere rol prenten van Van der Linden, nog jaren meelopen. „Rijk word ik er niet van, maar doordat ze zolang <np het programma staan heb ik er een goede boterham aarr, zegt de cineast. Richard Burton en Elizabeth Taylor zijn in Joego-Slavië, waar zij meewerken aan een film over de partizanenstrijd in dat land. Burton speelt de rol van maar schalk Tito (foto links), de leider van de communistische onder grondse strijders. Op de foto rechts zijn echtge note in gesprek met Ljuba Tadic, een Joegoslavische acteur, die in de film, die „Sutjeska" gaat he ten, ook een rol mag vervullen. Op de achtergrond staat Mira- lim Isovic, een elfjarig jongetje. Het speelt voor een jeugdige koe rier in de film. De Burtons héb ben zich zo aan het knaapje ge hecht, dat zij hebben gezegd hem te zullen adopteren. inst op. Om twee redenen: een grote produktie - ten a film per jaar, soms wel hij verdient een goede met filmen. Eigenlijk nog bij dat hij op zijn bij heeft minste twee - ei boterham hoort er heeft aangeklopt bij de subsidiege vers van CRM. Henk van der Lin den dopt zijn eigen boontjes en dat bevalt hem uitstekend. Van der Linden, Limburgse zoon Friese bioscoopexploitant verdiende aanvankelijk zijn dage lijks brood met een reizende bios. Met de mobiele cinema trok hij langs scholen, jeugdhonken en pa tronaatsgebouwen. Hij constateert in die tijd dat het aanbod kinderfilms bedroevend is te noemen, Charley Chaplin, een paar lersleten George Formby's, wat te kenfilms en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Iets nieuws komt er «let bij. mdat er in de zomerse vakantie- tijd toch geen emplooi is voor zijn Fabelachtig lijn eerste rolprent, „Drie Jongens n een hond", gemaakt in 1952 laat geweldig aan bij het Jonge olkje. Langzaamaan komt het filmbedrijf van Henk van der Lin- len op gang. In 1957 moet de fil- ner kiezen tussen zijn mobiele bios het filmen. Hij kiest het laatste. Het fabelachtige snelheid rollen de ilms uit zijn camera, Pietje Bell, )ik Trom, Sjors en Sjimmie, Robin lood en Robinson Crusoë. Zijn ac- eurtjes zijn Limburgse schoolkinde en, zijn locatie meestal ergens in iet bronsgroen eikenhout, fa de eerste films, die in de bios- :open lopen als een trein, krijgt an der Linden te horen dat het igenlijk wel een bezwaar is 'dat 11e meespelenden een Limburgs ac- ent hebben. Daar is de cineast in- niddels zelf ook achter gekomen en tij besluit te gaan werken met Hollandse import". Maar niet al- IiJd, is dat mogelijk, voor een be- iaalde rol, bijvoorbeeld die van Dik irom, is het erg moeilijk een ge chikt kind te vinden. Ideale dikzak lij zoekt heel Limburg af naar de leale dikzak. Een zware, vrolijke ,1 toch «beweeglijke knaap. Hij lbhndt uiteindelijk het ideale manne- „dij het joch spreekt alleen jjylimburgs. In zo'n geval zoekt Van jer Linden er een stem bij die hij later laat inspreken. Ideaal vindt hij zo'n situatie niet. Niets is im mers zo natuurlijk dan beeld en ge luid tegelijk opnemen. Van der Linden in zijn tussen het lover verborgen bungalow in Schin- nen: „Maar meestal is het niet zo verschrikkelijk moeilijk om de Juis te acteurtjes te vinden. Ik zoek op scholen, praat eens met wat school hoofden die me soms een bruikbaar kind aanwijzen. Het filmen moet ik beperken tot de schoolvakanties. De ouders vinden het meestal leuk dat hun kind mee mag doen. Daar komt nog bij dat ze het allang fijn vinden als ze hun kroost een dag of veertien kwijt zyn. Nee, ik betaal de kinderen niet voor hun werk. Ten minste niet in geld. Ze krijgen na de opnamen altijd een mooi cadeau van mij, een fiets of zo." Saai werkj'e „Hoe ze het vinden om mee te doen? Ach, filmen is in wezen een saai werkje. De kinderen hebben het idee dat zo'n film begint bij het begin en dat de zaak vanzelf verder rolt. Maar dat is natuurlijk niet waar. We nemen de zaak door elkaar op. Vaak moeten ze lang wachten voor ze weer aan de beurt zijn. Dat gaat natuurlijk wel verve len maar dat ze echt verveeld zijn kan ik niet zeggen." „Wat mijn films kosten hou ik lie ver voor me. Maar het is heel wei nig, zelfs naar Nederlandse maat staven. We doen ook alles zelf, ge luid, montage, decors, costuums, muziek, noem maar op. Het labora toriumwerk is in feite het enige dat ik uitbesteed." „Mijn vrouw maakt de costuums, voor Robin Hood waren er wel 25 pakken nodig. In het voorjaar begin ik meestal met het maken van de decors. Daar heb ik een grote loods voor gehuurd, waar ik al het tim merwerk kan doen." Ideaal „Wat de buitenopnamen betreft is het hier natuurlijk ideaal te noe men. Limburg biedt op dat gebied alles. Zandverstuivingen, heuvels, grotten, van alles. Pas hebben we een film gemaakt, Sjors en Sjimmie en de detectives, die in Zuid-Ameri- ka speelt.Dat kan moeiteloos hier. Ik hoef zelden naar het buitenland te gaan." „Natuurlijk is het fijn te weten dat ik een van de weinige Nederlandse filmers ben die zijn boterham er mee verdient. Maar hoe komt dat? De jonge generatie cineasten maakt films naar eigen smaak. Ik heb een formule gevonden die bij het pu bliek in de smaak valt, een formule die succesrijk is gebleken. En waar-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11