'Sommige meisjes lachen al als ik mijn duim beweeg' moot, C/lfi Gebrek aan geld staat kwaliteitsverbetering van programma^ in weg depostgiro C dy)va/7</aaqr... ...e/7 gisteren i Herman: ik wil geen Van-Veen-sprookje TVmorgën) DINSDAG 24 AUGUSTUS 1971 LEIDSCH DAGBLAD „Groupie" is een woord, dat duidelijk in popsferen thuishoort, maar dat ook achter de coulissen van de Herman van Veenshow niet misstaat. De man die ondanks de dwang matigheid van de publicteit. in die richting zichzelf schuchter aangesloten bij de „grote Sonneveld, Kan en Her- weet een groot aantal bewon deraars onder meisjes, die hard bezig zijn zich boven de moeilijke i-schoolse jaren uit te tillen. Het is niet de hoofdmoot van rijn publiek, maar wel de rumoe rigste groep tijdens zijn voorstel lingen. De nieuwe vedet zijn de inspan ningen na drie uur theater van het gezicht te lezen. Het slierterige haar hangt plakkerig om zijn hoofd, een handdoek wist herhaaldelijk de zweetdruppeltjes uit zijn fletse ogen. De première van zijn serie Haagse voorstellingen heeft hem zichtbaar gesloopt. Achtereenvolgens koffie en seven-up met knakworst brengen hem bij. Scheidsrechter .Man vanavond was het enorm moeilijk weet Je. Ik speelde scheids rechter tussen twee kampen: be wonderaars die al beginnen te gie belen als ik mijn duim op en neer ?g en een publiek dat mij niet kent. dat nog veroverd wenst te worden". Dat is de periode waarin Van Veen, !6 jaar, nu verkeert. Het Amster damse carré heeft hij stormender hand veroverd. Hij is een van de weinigen in Nederland, die daartoe n staat mag worden geacht. ,En daarom willen ze mij bij de grote drie zien. Ik heb er geen be- tegen. Graag zelfs, maar ik me in ge enenkel opzicht ver want. Ik ben geen cabaretier. Ik ben geen man die met een succes formule werkt. Je hoopt althans dat je dat vol kunt houden. Steeds bezig blijven met het zoeken vormen waarin je je publiek alle kanten van het theater kan la- ien. Als het moment komt, dat ik vastloop, dat ik niet verder kan, dan houdt het op voor Herman van Veen, weet je." De verovering van het grote publiek verloopt moeizaam. In duidelijk herkenbare kolderscènes met persi flages op een concertpianist en een bokswedstrijd, geeft dat publick zich duidelijk over, maar een vol gend moment zet Van Veen hen als het moet ook zijn fanatieke aanhangers weer stijf op hun stoel. Een meisje op de eerste rij worstelt met lachstuipen bij iedere beweging van haar idool. Herman tegen de zaal: „Let u maar niet op haar, zij lacht om alles". Herkenbaar ,Je kunt zeggen dat het Jammer is dat je de grootste weerklank hebt ?en bepaalde incrowd. Het is beweging binnen een happy- weet je, en dat is aan de ene kant vervelend en aan de andere kant och, je bent tenminste bij een bepaalde groepering herkenbaar. Al zet ik daar ook vraagtekens bij. Je mag je publiek nooit illusies geven, geen Van Veen-sprookje opbouwen. Laten we eerlijk zijn. Het moet pure realiteit blijven. Alles rlative- i. De mensen met de neus op de ■kelijkheid drukken dat 'doe ik eigenlijk. Een avondje uit. zeggen ze, haalt Je uit de sleur. Da's wel aardig, maar dan hoef Je ze in het theater nog geen flauwekul voor te zetten. In het dagelijks leven probeert ieder een zover mogelijk afstand te ne men van de werkelijkheid. Eten, slapen en met elka.r naar bed gaan, daar draait het eigenlijk om weet je. Dat probeert iedereen te verbergen, maar in het theater krij gen ze dat zonder poespas van mij te horen. Zo is'het toch, eten, sla pen en met elkaar naar bed gaan". Tegen vrouw Loes: ,,Het gaat toch om ons samen. Als pa en moe de kinderen vroeg naar bed sturen, willen ze wat, zo gaat dat, geen ge lul". Loes heeft de Haagse première niet bijgewoond, zij zat in de zaal bij Wim Kan, de man die een groot bewonderaar is van de duizendpoot Van Veen. Geweldig Herman: „Geweldig is die man hè". Loes knikt: „Enorm". Tegen mij: „Wat die man doet is cabaret weet je. Ik voel me meer verwant met de muziek, de popmuziek. Kijk cabaret, hoe goed ook, zie ik als een soort vacuum-verpakt amusement. Iedere avond pffft, weet je, dan loopt het leeg en 's avonds pompen ze het zakkie weer op en de volgende avond weer pffft. Dat kan ik niet, maar we hebben hier in Nederland mannen die dat heel knap kunnen". Zijn show van een half jaar gele den (toen ook lange tijd in Rotter dam) verschilt op vele punten van nu. Aan het slot bijvoorbeeld nodigt hij met een nonchalant gebaar zijn publiek uit op het podium te komen om nog een tijdje na te blijven. De „groupies" vliegen als eersten naar zijn voeten. Herman: „Veranderin gen ontstaan hè. Een half jaar ge leden kwam na de pauze ineens een meisje het toneel opgerend, die mij vastgreep. Ik kon niet meer losko men. Ik zei: nou blijf dan maar hier op het toneel zitten. Ze heeft er twintig minuten gezeten. Toen heb ik tegen de zaal gezegd: kom i Herman van Veen is een gevoelig zing over de liefde, omdat ik dat allemaal maar. En zo doen we dat méns en niet los van romantiek en j iets moois vind. Liefde is belangrijk, nu iedere keer. Het is verbazend te is zeker buiten het theater niet de Ik zing plaatjes voor het bijbelge- zien hoe dat gaat. De fanatieksten dweper met allerlei relativeringsge- nootschap, niet vanwege enige reli- zijn er het eerst en de kat-uit-de- dachten. gieuze achtergrond. Ik geloof niet boom-kijkers volgen als het niet in God. Wel in liefde. In een God meer opvalt als je op het toneel Herman: „Ik ben zoals ik ben weet als symboliek van liefde, daarin ge- kruipt." I je, op het toneel en op straat. Ik loof ik weet je". KRO-voorzitter mr. H. W. van Doom: O „De KRO heeft grote zorgen over de vraag of de volksver tegenwoordiging de radio en tv een zodanige prioriteit toe kent dat behoorlijke kwaliteit kan worden geleverd". En even redig aan die zorgen trok KRO-voorzitter mr. H. W. van Doorn diepe rimpels in zijn bruin verbrande gelaat. Het seizoenbedrijf van de omroep is begonnen, gekweld door een veelvoud van zorgen, aan een nieuwe programmacampagne. ADVERTENTIE uw salaris precies op tijd met die snelle postgiro! dab makkelijk! Marathonactie van AVRO voor Memisa De AVRO-radio en -tv houden dinsdagavond 14 september met een marathonuitzending, die ten doel heeft de Memisa-actie „Geef Ge zondheid" te ondersteunen. Zowel via Hilversum II als op Nederland II zal de AVRO die nacht tot twee uur uitzendingen verzorgen vanuit De Doelen te Rotterdam. Willem Duys is de presentator van de groots opgezette manifesta tie, die opgeluisterd wordt door Ca- terina Valente, Iwan Rebroff, l'En- semble nationale du Senegal, Daniël Wayenberg en Herman Krebbers en de Les Humphries Singers. Men verwacht nog meer artiesten te kunnen contracteren. Doel van de actie, die ditmaal niet via regeringen gaat Duiys: „Elke cent wordt geplaatst" is zoveel mogelijk geld binnen te krijgen om de medische hulpverlening aan de bevolking van ontwikkelingslanden in Afrika. Zuid-Amerika en Azië daadwerkelijk van dienst te zyn. De kijker wordt in de gelegenheid gesteld om zijn gift te brengen naar de dichtsbijzijnde kruidenier of drogist, die in het bezt is van een raamaffiche van Memisa. Voorts zal Willem Duys een aantal telefoonnummers bekend maken. Voor de actie zijn 120 telefonistes ingeschakeld. Tevens kan men per soonlijk in de hal van de De Doe len zijn gift kwijt. Heeft de omroep al genoeg macht? De verschraling van de financiële grond, waaruit de omroep haar kracht moet peuren, schrijdt voort. Gisteren was het de KRO die het voorhoofd fronste. De komende we ken zullen Slotemaker «AVRO», Landré «TROS», Kloos «VARA» en Ozinga «NCRV) hetzelfde doen. Van Doorn mocht gisteren de treurzang openen. Op spijtige toon sprak hij dat de op de valreep ver kregen verhoging van de uurbijdra- gen van zes procent in de program makosten. nauwelijks garant kan staan voor een kwaliteitsverbetering, die de omroep de kijker kan bieden. Sterker nog. de KRO heeft én dooi de vermindering van radio-zendtijd, én door de niet al te zeer verhoog de budgetten voor de onderscheiden radio en tv-afdelingen, én door de kostenstijgingen op ieder terrein, de verschraling haar intrede moeten laten doen. Harde klap De klap komt in elke sector even hard aan. Amusements-chef Warry van Kampen moet woekeren met een bedrag van vier miljoen gulden. Van dat bedrag wordt niet alleen de recht-voor-zijn-raap-lol van Johnny en Rijk gefinancierd (dit seizoen ook al een tegenvaller om dat het Zweites Deutsohes Fernsehen niet mee wilde doen. De Duitsers moeten de zes shows van het vorige seizoen nog uitzenden), maar ook de serieuzere dramatische pro- dukties. De afdeling drama is bij de KRO daardoor min of meer lam komen te liggen. Redenen: Top-ac- teurs zijn te duur en niet beschik baar «een toneelstuk moet een half Jaar van te voren worden gepland, omdat acteurs anders helemaal niet kunnen); als er een theatertopper is (Kees de Jongen. De Jantjes e a.) dan beconcurreren de omroepen el kaar zo sterk, dat er geen eer meer aan te behalen valt. of snel verwor ven filmrechten verhinderen iedere verdere tv-activiteit en het aanbod dat er is aan Nederlandse stukken kan niet worden gerealiseerd van wege het ontbreken van de topbe- zetting, die noodzakelijk schijnt voor een hoge kijkdichtheid. De medewerking van de gesubsidieerde toneelgezelschappen aan tv-produk- ties is bovendien minimaal. Prijzenpot Hoe aardig Berend Boudewijn straks zijn zaterdagse quiz („kei hard Amerikaans van opzet") ook zal presenteren, artiesten zult u erin missen, om de prijzenpot nog enigszins aantrekkelijk te houden j In Amerika valt er in dergelijke programma's een Chevrolet te win nen. voor de Nederlandse omroep is een Dafje nog te duur «.om even aan te geven hoe „keihard Ameri kaans de opzet wordt). Gevolg van heel de malaise is ook dat free-lan cer programma-makers in sterk verminderde mate in Hilversum aan bod kunnen komen «zowel bij radio als bij tv). En ook dat is een ver schraling. want het zijn niet zelden de part-time. die bueen omroep een grote bijdrage leveren aan de kwaliteit van de programma's. Wat wil mr. Van Doorn nu. Ten eerste: verhoging van de omroep bijdragen om de opgelopen infla tie-achterstand te compenseren Ten tweede trendmatige aanpassing van de omroepbijdragen. Waarover maakt mr. Van Doorn zich boos: over de financiering van de We reldomroep, die tegen vele NEDERLAND I 6.45 6.55 7.05 (Kleur) Pip en Zip (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Daktari (KRO» 00 (Kleur) Journaal (NOS) 21 (Kleur) Documentaire film (KRO) 20 Jan de Hartog en de film: speelfilms naar werken van Jan de. Hartog: Stella (The key) (KRO) 30 (Kleur) Journaal (NOS) Nieuw Zeeland NEDERLAND II 6.45 (Kleur) Pip en Zip (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Den Haag vandaag (NOS) 7.10 (Kleur) Vrü-Uit: programma over het wel en wee van de recreatie (NOS) 7.30 (Kleur) Operatie Minus 5 (Barrier Reef) (AVRO) g.OO (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 Peyton Place (AVRO) 0.10 (Kleur) De Carol Burnett Show (AVRO) 10.00 AVRO's Televizier-Maga/.ine (AVRO) 10.50 (Kleur) Journaal. Aansluitend in kleur: Staats bezoek aan Indonesië (NOS) Ik heb gisteren, om particulie re redenen, naar de drie Rus sisch verfilmde verhalen van Tsjechow toegeleefd. maar eerst heb Ik mij natuurlijk laten we gen op de voorprogramma's. Daar was bij voorbeeld de laat ste aflevering van „Zo vader, zo zoon", waarmee de NCRV vol gend seizoen doorgaat. Niet ten onrechte, het is best een aardig programma. Aart Staartjes is al tijd leuk om naar te kijken «blijkbaar niet om naar te luis teren. want hij was er een keer uitgeknipt), om Gerrit den Bra- ber moet ik mijns ondanks al tijd lachen en Gerard van den Berg leidt het spelletje met gro te oplettendheid. We hoorden dat er nu in totaal 34 kleuren-tv's aan bejaarden zijn uitgereikt en dat Marion Broekhuizen bovenaan geëindigd is in het klassement ,zij het al leen dankzij het feit dat Tante Leen niet altijd meedeed, want haar score was gisteren honderd procent. Er was nog een programma dat ophield, na vyf afleveringen, te weten „Watermerk". In totaal werden in onze wateren 200 me tingen verricht en het eindre sultaat stemt niet tot optimis me. In 45 pet. van de gevallen was het zwemwater slecht, in 12 pet. verdacht en slechts in 35 pet. goed. Ruim de helft van ons zwemwater is dus „onzwem- baar" geworden. De NCRV zond verder het twee de deel .uit van „Arthur Nebe". Nebe was een „meeloper" die tijdens de Hitier tijd de andere kant op liep, een interessant ge val dus en daarom bij uitstek geschikt voor n gedramatiseerd levensverhaal. De Duitse tie visie is de laatste tijd erg actief in het tot leven wekken van „goe de" Duitsers tijdens het nazi-re giem, wat enerzijds toe te Jui chen valt omdat het de Duitsers nog eens inscherpt wat de goede houding was indertijd, maar an derzijds het gevaar inhoudt dat men het idee gaat krijgen dat het gros van de Duitsers eigen lijk best deugde in de oorlog. Ik mag dan ook „Met de muziek mee" nog even vermelden, dat uit Heerenveen kwam, reden waarom men en masse opstond toen het Friese volkslied werd gezongen. Zouden ze dat in Limburg nu ook doen? In Noord-Holland krijg Je de men sen zelfs bij het Wilhelmus nog moeilijk van hun stoelen. Rients Gratama had enkele aar dige grappen en ontzag het Ko ninklijk Huis niet, dat zich ove rigens niet hoefde te verdedigen. En toen kwam dan „Het gezins geluk" van Tsjechow. Drie ver halen over ontrouw, door Tsje chow nogal cynisch bekeken. Korte verhalen, van enkele blad zijden. maar bij elkaar toch een uur in beslag nemend. Ik heb er naar toegeleefd, om dat de hoofdrol in het laatste verhaal gespeeld werd door An- drej Mironow, de populairste Jonge acteur in Rusland «een soort Ramses Shaffy), die ik an derhalf jaar geleden in Moskou ontmoet heb. Hij is een van de ster-acteurs van het satirisch theater in Moskou en bleek tijdens het ge sprek, in tegenstelling tot. regis seur PIJoesak «een neef van de befaamde Engelse regisseur Pete Brook) weieens van Harold Pin ter te hebben gehoord, zij het weer niet van Edward Albee. om van „nog onbekender" heden daagse Westerse toneelschrijvers maar te zwijgen. Want het won derlijke is dat zo'n man als Mi ronow «ook zeer geliefd als film acteur) een voortreffelijk to neelspeler is, maar toch op een soort beschermd domein versto ken blijft van wat er op drama tisch gebied in de wereld om gaat. Je kan daar hoogstens tegenover stellen dat ook wij, in het Wes ten. geen idee hebben van de stukken die in de Sowjet-Unie elke avond volle zalen trek ken. NICO SCHEEPMAKER in niet geschiedt uit de algemene middelen, maar uit de omroepbij dragen. Wat moet deze zuinige re gering doen? Geld op tafel brengen Waar kan dat geld vandaan ko men? Van de STER «verhoging van het kijkgeld noemt mr. van Doorn niet». Het zijn wel vragen, die met enige benauwdheid aan deze rege ring worden voorgelegd. Waarom die „benauwdheid?" „Om dat Je het gevoel krijgt dat er krachten aan het werk zijn. die vinden, dat de omroep al genoeg macht heeft, en dat.kwaliteitsverbe tering aan onze programmas' die macht alleen maar zou uitbreiden." aldus mr. Van, Doorn. Aan de om roep om die krachten te ontmaske- Peter d'Hamecourt VOEXSDAG 25 AUG. 1971 Nu. 8.00 Nws. 8.1 (8.30-8.32 Nws.; 9.00-9.10 Gymnastiek 11.55 Mededelingen. 12.00 Wereldkam pioenschappen 16.00 Nws. 16.03 (S) Kinderkoor. 16.15 Radlo6trlp voor de kinderen. 16.30 Jeugdland. 17.30 NCRV en Bloc. «17.50-18.00 Taptoe Delft 1971 - II; 19.00 Wereldkampioen- bouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar. 14.10 (S) Klassieke gewijde muziek, (gr.) 15.00 Tussen .chappen wielrennen op de baan Varese; 18.30-18.41 Nws) grammof oonmuzlek 19.10 relddelen kunnen Europa neipe zing. 19.20 (S) Signalementen Informatie en feiten uit de van de lichte muziek. 19.50 Program- ziek kwls. 19.30 Nws 19.35 (S) Met de muziek mee. 20.30 Alexander Pola zeggen. 21.05 (S) Lichte grammof oonmuzlek. 21.35 (S) Neder landse Komponisten (opn.) 22.30 Nws. 22.38 Mededelingen 22.43 Actua liteiten. 22.55 Radio Jazz Magazine. 23.15 (S) Stereo-Pop. 23.5524.00 Nws 14.03 Gimmick 15.00 Nws. 15 03 Mu ziek Boetiek. 16 00 Nws. 16 03 Licht platenprogr (17.00 Nws; 17 02-17.05 Radiojournaal.) DRAADOMROEP (Over de 4e lijn) Woensdag 25 augustus van 18-20 uur Fete Hen ,Can Can" «Porti Verwey, 1955 (Hemmerling) Muziek -jrter). Ain't she sweet ibehavtn' (Waller), baby Palmer) Two quarters of >y (P 19.00 Lichte a mile (Puller) Too late Carvon (Puller) TOO (S) het 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek <S) Dag woensdag! (Om plm. oorpaglua.) 7.54 Dc 8.11 Actualiteiten. 8 22 r (vervolg) (Om plm. arkten thuis.) 9.00 0.30 De weekbladen; 10 45 V. Schaken In de halve finales om het wereldkampioenschap schaken voor dames in Bladel tussen de Rus sische Nana Aleksandria en de Zuid- slavische Milunka Lazarevic is de vijfde party wegens ziekte van beide speelsters uitgesteld tot morgen. Openluchtconcert door de Amster damse Polltlekapel. 13.00 Nws. Actualiteiten. 13.25 Speelruimte ziek; 15.40 Een grote hun favoriete i onder de as. 17.20 (S) Melropole Or kest. 17.40 Toerisme. 17.55 Mededelln- I gen 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18 20 (S) Klink Klaar zonder non- KRO: 17.00—17.40 (K) Kinderpro gramma. NOS: 18 45 (K) PlD en Zip. NOb: 18.55 (K) Journaal. NOS: 19.05 l>cn Haag Vandaag 19.10 (K) De Dub- bcldekkertjes, TV-serle voor de Jeugd. IKOR CVK RKK: 19.30 Kenmerk: de wekelijkse Informatierubriek over de kerk en samenleving. NOS: gag| Nachtvlinders. film. Rijkskeuring: alle leeftijden, te 22.20 Studio Sport 22.45 (K) Journaal. Aansluitend ik) Staatsbezoek aan In donesië 22.5523.15 Reportage van de Wereldkampioenschappen wielrennen op de baan te Varese. Nederland U - NOS: 18.46 (K) Pip en Zip NOS 18.55 iK) Journaal. KRO: 19.oS (K> Felix 19.12 (K) Liedjes up talre over het leven op een doorsne middelbare school in de Verenigde Sta

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5