beklemmende film van Stones-concert Ver ha ver t maakt nieuwe film Verradelijker dan een gifslang" goede western Fataal eindpunteen vlijmscherp filmwerk Films in Leiden Gimme Shelterregistratie van vechtpartijen Prolongaties Duitse prostitutie Rolande met de blesvan Herman Teirlinck UDAG 20 AUGUSTUS 1971 LEIDSCH DAGBLAD i film over het gratis concert de Rolling Stones in Alta- :t is een beklemmend du cu lt geworden. In tegenstelling ie bloemenliefde die „Wood- uitstraalde, is deze „Gim- shelter" genoemde film een jtratie van vechtpartijen, ütpartijen, die culmineerden bet doodsteken van één van ■"^toeschouwers door de als ter- kwakers aangestelde Heli's els. Deze jongens vormen een ddberuchte club motorrijders jege hun keiharde repres- es, wanneer één van hun le- bedreigd wordt. Tijdens dit voortdurende knokpartijen inmerkte concert trok een be er een revolver die hij op één de Angels richtte. Dit noopte andere Angel ertoe een mes tkken, waarmee de man werd gestoken. hele concert lang waren de oen en vechtpartijen niet van de hing een gespannen, vijan- sfeer, die goed is geregistreerd, tpen toeschouwers bestormden x>r de Angels bewaakte po- Het optreden van de Jeffer- Airplane kon zelfs nauwelijks jang vinden. De Bühne stond rechtende mensen. Op een ge- moment kreeg Marty Ballin, jadzanger bij de Airplane, een z'n oog van een van de An- begon het knokken pas goed en werd volledig afgedroogd, Grace Slick „easy, easy, riep. vechten ging het hele concert wat uiteindelijk in de moord p, tijdens het optreden van de k. De muzikanten merkten er niet veel van, want ze speelden, t niet al te rustig, door. montage van de film is bijzon- urdig, ondanks alle narigheid, as de muziek zie je steeds de s, die kijken naar het afspelen film op het snij-apparaat, r krijgt de film een docu- (ilr karakter, wat heel gezond :dat het vergelijking met films foodstock, Monterey of Kralin gen voorkomt. Het geeft een gevoel van betrokkenheid, omdat de Stones samen met de filmganger naar de film kijken. In „Gimme shelter" zijn ook beel den opgenomen van de organisatie van het concert. Het viel niet mee deze manifestatie op poten te zetten, getuige de fragmenten van telefoon gesprekken die de advocaat van de Stones voert met de plaatselijke autoriteiten. De sherrif wilde het 't liefste fnaar allemaal verbieden. Dat lukte hem niet, maar er kwam wel een andere kink in de kabel, door de eigenaar van het festi valterrein. Hij vond het nodig zioh op het laat ste moment terug te trekken, hoewel het podium en alle voorzieningen al waren geplaatst. Na een oproep via een plaatselijke radiozender, bood zich een andere landeigenaar aan. Het gebeuren zou nu plaats vinden op een speedway-baan in de omge ving. De eigenaar gaf als reden voor zijn goedgevigheid op: de publiciteit die hij zou krijgen. Die heeft hij ge kregen! Ondertussen zorgden alle fans die zich van het oude terrein naar de nieuwe lokatie begaven, voor een ware Exodus. Naast alle treurigheid zit „Gim me Shelter" boordevol goede muziek. In de eerste plaats natuurlijk van de Rolling Stones. En vooral Mick Jagger, die alle aandacht voor zich opeist. De anderen komen er maar bekaaid af. Ze spelen veel bekend werk, waaronder „Wild Horses" en, wat niet zoveel tijdens hun concer ten te horen is, „Satisfaction". Ze bewijzen er in elk geval mee dat ze niet alleen op de plaat, maar ook op het toneel nog steeds de bes te rock band vormen die er rond loopt. Daarnaast zorgen The Flying Burrito Brothers („Six days on the •road"), Ike and Tina Turner („Lo ving you too long") en de Jefferson Airplane („Other side of this life") voor een behoorlijke portie vermaak Gisteren is de film in première ge gaan, en wel in de Bellevue Cinera ma in Amsterdam, Studio 2000 in Den Haag en Calypso in Rotter dam. LUXOR In de western "Verraderlijker dan een gifslang", die zich afspeelt in de gevangenis van Arizona, staan twee "westernveteranen" tegenover elkaar: Kirk Douglas als Paris Pitman Jr. en Henry Fonda als Woodward Lopeman- Kirk Douglas Pitman heeft een zakenman be roofd, daarna diens familie en zijn bende uitgemoord en vervolgens de buit verborgen in een gifslan genkuil. Lopeman is als sherrif af gevoerd en is aangesteld als gevan- genis-direkteur. Met zes andere ge vangenen stelt Paris een plan op om te ontsnappen. Er wordt dyna miet aangebracht onder de muiu- van de eetzaal en de buitenmuur. Wanneer alle gevangenen, in ge zelschap van enkele hoge heren, zitten te eten, gooit Pitman plotse ling een bord tegen de muur. Dat is het teken en er breekt een op stand uit. Iedereen gooit nu met borden en eten en op dat moment storten de muren in. De gevange nen trachten weg te komen, maar worden door de bewakers neerge schoten. Alleen Paris Pitman en een van zijn handlangers, Floyd, weten te ontkomen. Vlak buiten het kamp schiet Pitman in koelen bloede Floyd neer. Hij gaat daar na zijn geld ophalen. Bij de slan genkuil gekomen schiet hij eerst de slangen dood en pakt daarna het geld. Uit een van de geldzak ken schiet plotseling een ratelslang tevoorschijn en bijt Pitman dode lijk in de nek. Lopeman, die hem achterna is gegaan vindt de dode Paris en het geld. Hij levert Pit man bij de gevangenis af en ver dwijnt met het geld naar Mexico. "Verradelijker dan een gif slang" is een film die van het be gin tot het einde blijft boeien. De bekende televisie-serie "Dub beldekkers" blijkt ook in de bio scoop voldoende bezoekers te trek ken voor een prolongatie. In LIDO kunt u voor de tweede week terecht voor de dwaze avonturen van bus chauffeur Reg Varney met zijn kaartjesknippende collega Jack, de schlemielig-lachende inspecteur, en niet te vergeten zijn bizarre fami lie. De grappen zijn niet allemaal even fijngevoelig, maar het is een kniesoor die daar op let. In de andere helft van de twee ling-bioscoop, STUDIO, draait "Sa men uit, samen thuis" nog rustig door. Het is nu al de achtste week dat deze typische vakantieflm wordt geprolongeerd. De komieken in deze film zijn de overbekende bekken-trekkende .Youis de Funes, zijn inmiddels overleden collega Bourvil en de flegmatieke Brit Terry Thomas CAMERA Murphy's War heeft zijn tweede weekje Leiden gehaald. De succesfilm van regisseur Pe ter Yates met Peter O'Toole als Murphy in de hoofdrol is deze week te zien in het theater aan de Hogewoerd. Murphy, enige overle vende van een getorpedeerd schip, bindt alleen de strijd aan met een Duitse U-boot, hetgeen tal van tra- gi-komischè scènes teweeg brengt. TRIANON Fataal eindpunt" is weliswaar een juiste titel voor de film, die deze week in Trianon draait, maar tegelijkertijd ook te simpel. De titel doet vermoeden, dat het hier om een eenvoudig filmwerkje gaat, maar niets is minder waar. Het verhaal doet erg eenvoudig aan, maar de uitwerking ls bijzon der goed. De ondertitel "adembene mende jacht op een vrije vogel" lijkt wat meer op zijn plaats, maar is evenmin snedig genoeg voor dit vlijmscherpe filmwerk. Vlijmscherp zowel in de aanval op de werking van het Amerikaanse politieapparaat als in de filmtech nische uitwerking. Het verhaal: Een ex-coureur heeft zijn bestaan gevonden in het terug brengen van gehuurde wagens naar de standplaats. Zijn ijver is verbluffend. Hij rijdt liever nog 's nachts dan dat hij de nodige rust neemt. Met pepmiddelen houdt hij zich soms op de been om maar te kunnen blijven rijden. Tijdens een van deze ritten onder "in vloed" probeert de politie hem staande te houden wegens een snelheidsovertreding. Het cou- reursbloed bruist dan weer en het gezond verstand moet het afleggen tegen de pepmiddelen. Er volgt een dwaze achtervolging, waarin de ex-coureur de politie te slim af is, maar zoveel overtredingen maakt, dat in korte tijd de hele politie macht uit maar liefst vier ver schillende staten achter hem aan zit. Ondertussen wordt hij "geleid" door een blinde discjockey, die het gebeuren heeft afgeluisterd van de politieband. De snelheidsovertre ding zal uiteindelijk de dood van de coureur blijken te worden. De film, bijna vijf kwartier lang een sensationele rit met auto's, is een RFX Je hebt ze in soorten, wwen die horizontaal hun kost •dienen. Dat wordt weer eens uit- ADVERTENTIE DIT IS DE 'S WERELDS KLEINST! REKEN AUTOMAAT INDPALMFORMAAT 'ICUFERS REKENKAPACITEIT ICUFERS RESULTAAT «Kaspa-leidennv '«wtrieterrein 'D« Waa/d' «den (01710) 20342* gelegd in „Sex contant". Het ve le bloot stelt de toeschouwer zelfs in staat te constateren, dat je ze ook in maten hebt. Voor wie het allemaal nog nieuw mocht zijn is de film zeer verduidelijkend. Je hebt prostituées met een kamertje, pros- tituées die op de achterbank van personenauto's hun geld verdienen, call-girls (met wie je telefonisch kunt afspreken), jonge meisjes die onder de prijs werken en zelfs .be staan de chique protituees, die con gressen van artsen en andere voor aanstaanden afreizen. In ieder ge val blijkt uit de film, die zich be perkt tot voorlichting over de pros titutie in Duitsland, dat er behalve veel geld heel wat omgaat in het milieu. Bedoeling van de filmmakers is geweest, zo wordt in het begin uit gelegd, niets over het rosse leven te verzwijgen en in ieder geval wil men zich van een oordeel onthou den. In het eerste is men belist niet geslaagd. Veel wordt beweerd, maar alles is (uiteraard) in scène gezet, dus onecht, dus als documentaire zonder waarde. Wat het tweede be treft. Het duidelijkste oordeel dat men uitspreekt, is: met prostitutie is zelfs door slechte cineasten als wij zijn zelfs nog geld te verdie nen. Het volstrekt oninteres sante verhaal en het optreden van beslist van ieder acteertalent ge speende artistes is niet meer goed te maken door de „openhar tige" presentatie van 33 paar bor sten en zeven totaal front-shots van naakte dames. BRUSSEL (GPD) Sedert één augustus is de Vlaamse cineast Ro land Verhavert bezig met de opna men van een nieuwe Belgische film. Die heet voorlopig „Kroniek van een hartstocht". Het scenario is van Ver havert zelf en hij heeft zich daar bij laten inspireren door de roman „Rolande met de bles" van Herman Teirlinck. Verhavert is een zeer belangrijke figuur in de zeer kleine wereld van de Belgische cineasten; hij is thans 44 jaar. In 1966 kreeg hij in Venetië een zilveren medaille voor zijn film „Het Afscheid". Het Jaar daarop heeft hij de film „De Vijanden" van Hugo Claus geproduceerd. Hugo Claus' vrouw die. zoals men weet 'n blauwe maandag als Elli Norden zelf film heeft gespeeld, heeft trouwens voor „Kroniek van een hartstocht" evenals zij dat voor "Mira" heeft ge daan de kostuums ontworpen. „Rolande met de bles" zal toch wel de definitieve titel van de film wor den. Drie Jaar is Verhavert, uiteraard met tussenpozen, bezig geweest aan de bewerking van Teirlincks roman, die bestaat uit 40 brieven geschre ven door Renier Joskin de Lamarche tussen twee februari 1921 en 17 fe bruari 1922 aan Rolande zijn Parijse geliefde, „met de bles" genoemd om dat zij 'n bepaalde wilde haarlok had waarvoor in het Vlaams de bena ming „bles" bestaat. Het grootste deel van de film speelt zich af op een kasteel in Perk (Vlaanderen). Voor de .Acade mie de Beauté, waarin Lamarche op Rolandes verzoek zijn geld steekt, een soort verkapt bordeel, had Ver havert een schitterend echt decor gevonden. Het is het Chinees Pavil joen dat vlak bij het koninklijk kas teel van Laken staat en dat Leopold 2 eens rondom de eeuwwisseling voor één van zijn maitresses heeft laten bouwen. Daar heeft hij deze week de eer ste scènes, die in de film overigens maar van ondergeschikt belang zullen zijn, gedraaid. Renier, wiens rol wordt gespeeld door Jan de Clein (die in „Mira" de rol van Lander heeft vertolkt) kwam tesamen met zijn vriend Clarence (Raoul de Ma- nez) om het etablissement te bezich tigen. Het interieur van het Chi nees paviljoen een mengeling van chinoiserie, jugendstil en pseudo- barok aangekleed met bloemen en planten en door de Antwerpse dierentuin geleende papegaaien plus de vrouwelijke „deskundigen" van de schoonheidsacademie die 'n mini mum aan textiel droegen leverde een boeiend beeld op. Toch heeft Verhavert er de nadruk op gelegd dat het maar een minuut of zo film zal worden en dat hij zoveel mógelijk de stijl van Teir lincks psychologische roman heeft willen volgen. Een scèene uit "Rolande met de bles": Jan de Clein (Reinier) en Raoul de Manez (Clarence).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11