x stelt met Beatris creatieve daad aid on Rommel' slaagt er niet in te boeien Films in Leiden Ireldpremière van statisch geensceneerde opera danks Richard Burton.. Samen uit, samen thuis gaat al zesde week in 5 AUGUSTUS 1971 LEIDSCH DAGBLAD [•PROVENCE Alle medewerkende artiesten, met OR voorop, duimen dit jaar op de planken en achter |n, dat zij met het 24ste festivalseizoen van Aix-en- rlcfl^et *evens allerlaatste zullen beleven. De nood 25 Ad tot de lippen gestegen. Directeur Jean Bertrand ekelijk en officieel de regering in Parijs bezworen I der de huidige omstandigheden de voorbereiding seizoenplannen niet meer voor zijn rekening kan edbad van de catastro- iurent-du-Pont, waar in n mensen de dood von- instent die een prooi der ■d, hadden de Franse ók over Aix een verbod in verband met de idige gevaren die het openluchttheater bin- muren van het aarts- e paleis bij een even- ou lopen. En sedert die pas met expertises en es. onderhandelingen (plus enkele beschei- j voorzieningen)zo veel in, dat tenslotte het he- i voor dit seizoen bin- mden definitief op po len gezet. jers" zijn dit Jaar dus [maal iedere avond ge- volle weken weer door ie naald van een nieu- Maar als de mi- nu niet héél F; over de brug wil of kan ïeeft Aix, op de drem- gouden Jubileum, dit ns zijn definitieve ein- On verra bien", mom- Aix, dat in zijn festi- s van haast een kwart- stormen en mistrals nerse muziekfeest zag Gegeven intussen die luttele drie maanden voorbereiding terwijl iedere festivaldirectie haar program ma's op een voorhand van een aan tal Jaren prepareert mocht dit (eventueel laatste) seizoen dan toch nog wel gezien en gehoord worden. In de opera-sectoren heeft Mozart met een tamelijke "Zauberflöte" en een aanvechtbare en dan ook af gekraakt -"Cosi fan Tutte" geen bij zonder gelukkige beurt gehad. Daar entegen zal dit seizoen met gulden letters in de annalen mogen worden bijgeschreven dankzij Verdi's "Fal- staff". waarvan de grandioze tenor en acteur Gabriel Bacquier in de rol van de titelheld, een dan echt toch wel overrompelende creatie maakte. Een vertolking waarin Bacquier, die drie jaar geleden als Don Giovanni Aix ook al aan zijn voeten zag lig gen, de ronde vetzak Falstaff, die zich in zijn eigen binnenwereld heeft geïsoleerd, in de tragische kern van zijn burleske voorkomen raakte, en •door de voorstelling droeg. Een prestatie die hij volgend Jaar ook in het raam van het Holland Festival >t te nerhalen: een vooruitzicht au al een felicitatie waard is. aar dat Aix voor het eerst se dert ettelijke jaren nu óók weer eens een nieuwe opera Beatris de Planissolas van Jacques Charpen- tier op het repertoire had ge plaatst, verdient, zo mogelijk, nog wat dikker onderstreept te worden. Want op het stuk van de program mavernieuwing werd het publiek, trouwens ook elders in Frankrijk, de laatste decennia weinig meer ver wend. ;T Het Nederlandse heeft gisteren in Londen tag tegen een sterk :pam verloren met zeven score: Nederland 151 n (A. van Meurs 50 n.o K. Henderson 2 voor ead 153 voor vier. INQUISITIE Beatris de Planissolas was een adellijke en ietwat opgewonden da me uit het Zuidfranse Ardèche van het begin der veertiende eeuw. die door de inquisitie werd vervolgd we gens de zondige relaties die ze onder hield met de afvallige priester Pier re Clerque. De hele vocale bezetting van de opera bestaat uit slechts drie personen: Beatris. Clerque en de rechter van inquisitie, die ieder een part waarheid incarneren, de totale, en inclusief zeer lijflijke liefde, de betrekkelijkheid van dogma, wet en gebod en, tenslotte, de onaantast baarheid van de katholieke geloofs leer en zijn voorschriften. Terwijl de ketterse zieleherder ten slotte zijn gerechtelijke dood niet ontlopen zal, weet de overspelige jonkvrouw de procureur, na een lang verhoor, toch nog net van de puurheid harer gevoelens en daden jte overtuigen, zodat zij haar godde- lloze verleidingen en gedragingen uit- Gabriel Bacquier als ,.Fal- staff" in Verdi's gelijknamige opera. eindelijk "slechts" met levenslang mag bekopen. Aan dramatische lading en, zo men wil, aan actualiteit komt dit ge geven dus niets tekort. Het probleem as alleen weer: hoe die dramatiek en dat parallelisme in de kerkelij ke gezagsverhoudingen tussen toen en nu via de intrigue, de tekst, de handeling, de aankleding en tenslot te de muziek op een hedendaags publiek over te brengen? Een pro bleem dat helaas niet volledig bevre digend tot oplossing is gekomen. Librettist René Nelli, die een er kend expert is van de Cathaarse cul tuur die in de dertiende eeuw in een deel van de Midi heerste, heeft, als uiting van beroepsdeformatie, het zonderlinge idee gehad de overgele verde teksten van het proces in hun oorspronkelijke taal, de "langue d'oc" die in de buurt van Toulouse nog altijd door een handvol Fransen wordt gesproken te handhaven, om zo onmiddellijk al een obstakel op te werpen dat dus door hooguit slechts enkele honderden tijdgenoten op de hele wereld overwonnen kon worden. STATISCH' Een tweede hindernis voor een spontane en blijvende wisselwerking tussen podium en zaal, was zeker ook dat bij de weergave van het dramatische verloop de processtuk ken op de voet en woordelijk gevolgd werden, waardoor het schouwspel dan toch wel een zéér statisch ka rakter moest krijgen: de hele avond staat de inquisitierechter in zijn sin- terklaaspak en met zijn hoge tabberd op een rijk gedecoreerde troon, en de zondares voor een biechtstoel als tjspilaren onbeweeglijk ieder aan een kant van het toneel tegenover el kaar, zonder, uren lang. meer dan een enkel pasje in wederzijdse rich ting te mogen verzetten. De visualisering van de stof en de Inzet van het proces, die dus in een totaal onbegrijpelijke taal wordt ver woord. had de filmregisseur Domi nique Delouche die met de mise-en- scène was belast, opgedragen aan 'n danseres en een danser, gekleed in vleeskleurige tutus. En die op een altaar de fysieke liefde in een bewon derenswaardige variatie van standen en posities beoefenden, om zo zelfs producers van "Hair" of 'Oh Cal cutta" vanuit die eerste middeleeu wen, nog een lesje te kunnen geven. Een illustratie die niettemin eerder aan Bourdelle dan aan Rodin deed denken en die, anders gezegd, dan ook meer koel-plastisch en esthetisch was. dan erotisch op de zinnen werk- j te. Trouwens de hele voorstelling I riep als schouwspel wel wat herin- neringen aan bidplaatjes op, en rook zo ietwat naar de stijl van de Saint- Sulpice, die met Eros nooit de aller - I Intiemste relaties heeft onderhou den. MUZIEK En de muzbiek tenslotte? Jacques Charpentier die met zijn 44 jaren jtot de midden-oude generatie be- I hoort, beheerst zijn vak als toonzet- 'ter tot in alle details en puntjes, en nieken van orkestreren, met veel en doelmatig slagwerk, weinig ge heimen voor hem te hebben. Terwijl tenslotte het orkest dat hij zelf vaar dig dirigeerde en dat gespeend was van ieder spoor van vulgariteit De bussy heeft dan toch niet voor niets geleefd de zangstemmen nooit één moment overheerste. Dat Charpentiers Beatris een blij vende aanwinst voor het moderne wereldreportoire zal blijken, mag niet temin worden betwijfeld. Een bijzon der lofwaardige poging de routine van de exclusieve reprises te door- I Eén van de statische scènes uit Charpentiers nieuwe opera Beatris de Planissolas". j breken was deze wereldpremière daarentegen ongetwijfeld weer wel. [Frankrijks eerste "prestige-festival" heeft nu eindelijk ook weer eens 'n (eigen creatieve daad gesteld, en die omstandigheid, gevoegd bij de hoop op toekomstige periodieke herha- 'lingen, heeft de Aix-bezoekers dan nog een extra reden gegeven inten sief te blijven duimen, opdat ze vol gend jaar hun jaarlijkse muziekfeest, in een herboren openluchttheater 'toch terug zullen mogen vinden. - Zolang er nog geen reldoorlog bestaat zullen sseurs zijn die brood blij- heldhaftige gebeurtenis- Tweede Wereldoorlog, is dat er enkele film- n die werkelijk iets pro- >en met een geschiedkun- Anderen zien het lou- pstok voor een massale kanon- en geweervuur, soldaten en brandende i "De langste dag", "De nagen" en "Generaal iken duidelijk boven die "Raid on Rommel" |feek in het Lido-tehater )ond blyft daar, ondanks erking van topfilmacteur on een flink stuk on- op de ver- generaal Rommel met zijn lisie leed bij Tobroek in iet jaar 1943. Het begin lm is bepaald zwak. De izoeker blijft heel lang in isse waarom het nu eigen- Bovendien ontbreekt in de de vaart die nodig is om 4 boeien. en grenzen sommige ge- M en aan het fantasische. maal mens gelooft dat iets tussen twee vijandige le- 'I elijk is. Producer Harry heeft ook op geen enkele iprobeerd de suggestie te at alles wel eens echt ge- kunnen zijn. gegeven ogenblik slaagt iurton er met een groep ngenen in een Duitse pa- kpe hen naar Tobroek moet te overmeesteren. Burton h dan in een nazi-uniform gegeven ogenblik Pt met generaal Rommel. 1 askering te voorkomen zou erstellen dat deze gealli- litair Duits spreekt, maar st je verbazing als je hem •nverseren in onvervalst ins. Zo zijn er meer van erlyke schoonheidsfoutjes. een patrouille door aten woestijn rijden over "aar blijkens de bandspo- pjks tientallen auto's rij- het feit dat je als krygs- ,e grapjes kunt maken kreet "Heil Hitier" tegen Driemaal Louis de Funés een Duitse officier, maakt het alle maal niet geloofwaardiger. Wat ook in de mist blyft is het karakter van de hoofdrolspelers; iets dat bijvoorbeeld in de film van generaal Patton veel meer aandacht heeft gekregen. In plaats daarvan blijkbaar om dat gemis te com penseren is er een extra portie oorlogsgeweld aan toegevoegd. De ene vlammenzee is nog hoger dan de andere en het ene kanonschot is nog harder dan de ander. weet hij weg met de heldenrol, die hij moet vervullen. Het komt er allemaal niet uit. De goede bedoe lingen die producer Tatelman on getwijfeld heeft gehad zijn blijven steken in het zand van de woestijn en in het gekerm van de hevig bloedende soldaten. Stan Ollie op z'n grootst LUX OR De VPRO heeft on getwijfeld terecht met zijn uitzen dingen de populariteit vergroot van Stan Laurel en Oliver Hardy-films. Zelden werd in een vakantieperiode zoveel werk van hen op de Leidse filmmarkt aangeboden. De bios coopeigenaren hebben een feilloze smaak voor het publiek en daaraan zal het wel liggen, Of het een toevalstreffer is of niet. maar de produktie die deze week in de middagvoorstelling gaat van het theater aan de Stations straat is wel van een uitzonderlijke kwaliteit. Stan Sz Ol worden gecon fronteerd met hun tweelingbroers Bert Alf hetgeen zoals een ieder kan voorzien de dwaaste verwikke lingen geeft. De Zoetwatermatrozen zoals de onderhavige film in de Ne derlandse vertaling wordt aange duid, laat mr. Hardy Laurel op hun grootst zien. Dat wil zeggen in hun karikuturale menselijkheid waarbij een hang naar grootspraak wordt teniet gedaan door een on vermijdelijke onhandigheid. Zoet watermatrozen is met Sierra Mae- stra destijds in de Italiaanse film- week in Studio één van de beste films die uw rescensent de laatste maande in de Leidse theaters heeft gezien. Een extra aanbeveling om de mid dag in Luxor door te brengen is De ongelukkige horlogemaker van Ha rold Lloyd die aan de Zoetwater matrozen vooraf gaat. Deze korte film is in het Frans nagesynchroniseerd. Wat hinderlijk is maar uiteindelijk niets afdoet van de ontzaggelijke zeggingskracht van de man die nooit heeft gelachen. Er lijkt geen einde te komen aan de belangstelling voor de komische rolprent „Samen uit, samen thuis" in het Studio-theater. Drie bekende komieken Bourvil. Louis de Funes en de Brit Terry Thomas zorgen er voor dat u zich anderhalf uur kostelijk vermaakt. Terry Thomas behoort tot de groep Engelse para chutisten die boven het door de Duitsers bezette Frankrijk worden gedropt. Via allerlei penibele maar toch komische situaties weten de Engelsen tenslotte de geallieerde li nies te bereiken. Is Louis de Funés al voor de zesde week in Studio, u kunt hem deze week ook zien in Camera en in Rex. In dat laatste theater is een "ouwetje" van de Franse komiek te zien waarbij de bekken trekkende man de rol vervult van chauffeur en verstrikt raakt in allerlei ko mische situaties. Zo heeft hij nogal wat moeite met het besturen van een auto met caravan, terwijl het hem ook bij de douane niet altijd even vlot afgaat. Een van de laatste rolprenten van Louis de Funès krijgt deze week een reprise in Camera. In "De gendarme op drift" vervult hij een van zijn glansrollen: de poli tieman in het mondaine Franse badplaatsje Saint Tropee. De gen darme is eigenlijk reeds vroegtijdig gepensioneerd maai- wanneer hij opnieuw in contact komt met oude collega's besluiten zij opnieuw poolshoogte te gaan nemen in Saint Tropez. 'MASH'TERUG TRIANON "Mash" is terug in Leiden. Een jaar geleden was de film in dez estad goed voor een tal rijke prolongatie. Toch zijn er altijd mensen, die deze film nog niet ge zien hebben en waarschijnlijk is er een zeer groot aantal, dat de film nog een keer wil zien. Dat is weinig verwonderlijk, want Mash is on danks de gruwelen van de oorlog, die aan de kaak gesteld werden, een uiterst vermakelijke film. Het verhaal speelt zich af in een Ame rikaans veldhospitaal tijdens de oor log in Korea. Wat de heren chirur gen hier uithalen is vaak ondenk baar, onmenselijk, maar in een groot aantal gevallen ook bijzonder geestig. Op het filmfestival in Gan- nes werd deze film uitgeroepen tot "de beste anti-oorlogsfilm, die ooit gemaakt werd". Nauwelijks zijn ze de gemeente grens over of er ontstaat al een massale verkeersopstopping. Als die na veel moeite ontward is. zijn er weer andere zaken die om een oplossing vragen. Zo gaat men onder meer het nudisme te lijf en kijken ze wat rond op een hippie- feest. Voor de jeugd is er deze week voor de laatste maal te genieten van de avonturen van Sjors en Sjimmie. In het Studio-theater wordt voor de zesde en laatste week de film Sjors en Sjimmie en de toverring vertoond. In de vrijdag- en zaterdagnacht voorstellingen in Camera en Rex kunt achtereenvolgens kijken naar "Al Capone" met Rod Steiger en Het Naakte vlees. Bloedkelder LUXOR Voor degenen die films als 'Dracula' en Frankenstein '70' gezien hebben, zal 'Bloedkelder' i'Nightmare in wax") een teleur stelling zijn. De film, aangekondigd als „de gruwelijke griezelfilm van Bud Townsend", is namelijk lang niet zo gruwelijk en griezelig als deze aankondiging doet veronder stellen. De film speelt in Hollywood, waar op een feestje een actrice (Anne Helm> en een grimeur (Cameron Mitchell, beter bekend als Buck uit High Chapparel hun trouwplannen bekend maken aan de producer, Max Black. Deze is jaloers en ty- dens een woordenwisseling gooit hij Vincent Renard. de grimeur, een glas drank in het gezicht op het moment dat deze een sigaret op steekt. Renard loopt ernstige brand wonden op en neemt wraak. Op dit moment begint de film een beetje 'eng' te worden. Op geheimzinnige wyze verdwij nen acteurs en actrices, die bij Max Blanck onder contract staan. Dit blijkt het werk van Vincent, die een serum heeft uitgevonden waarmee hy mensen in een toestand van coma kan brengen. De acteurs wor den vervolgens in het wassenbeel- denmuseum geplaatst. Vincent wil Black ook in het mu seum 'bijzetten'. Deze wordt echter, sinds de verdwijning van een vierde acteur, door de politie geschaduwd en de zaak komt aan het licht. Vin cent Renard tenslotte wordt het slachtoffer van zijn eigen gruwe lijkheden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11