In noord-Frankrijk staan 55 kerken te koop Verontrusting kerken neemt in reformatorische sterk toe Kerkdiensten Leiden en omgeving t av 7 ,,er] PAGINA 8 LEIDSCB DAGBLAD ZATERDAG 24 JULI lbïl Uitverkoopvan 60 parochiehuizen en 91 pastorieën PARIJS (GPD) De bordjes te koop zijn nog wel niet definitief opgehangen, maar niettemin moeten alle onroerende bezittingen van de R.K. Kerk in de Noordfranse steden Rijsel (Lille), Cambrai en Atrecht (Arras) nu van de hand worden gedaan. De volledige inventaris van deze uitverkoop omvat vijfenvijftig kerken en kapellen, eenennegentig pastorieën, zes tig parochiehuizen en nog flink wat lappen grond. Al die bezittingen behoren intussen officieel niet de kerk, maar de (ge nationaliseerde) mijnmaatschappij toe. De kerk betaalt de mijnen een symbolisch bedrag van één frank per jaar en per gebouw. Maar omdat het de noord-Franse mijnindustrie ook al lang niet meer zo erg naar den vleze gaat, zou de directie zich nu eigenlijk maar het liefst van al die godshuizen zo gauw mogelijk wil len ontdoen. Bijzondere historische of kunstzin nige waarde hebben ze niet. Maar alleen al als „ruimte" vertegenwoor digen al die onroerende goederen toch een bedrag dat de clerus on mogelijk op zou kunnen brengen. Ze is desnoods bereid een wat hogere huur te betalen voor de kerk- en andere gebouwen die werkelijk wor den gebruikt. Voor de rest ongeveer tweederde van het bezit heeft zelfs de clerus geen belangstelling, want ook onder het noord-Franse kerkvolk is de afvalligheid groot. In die afvalligheid moet natuurlijk ook juist de verklaring worden ge zocht van de weinig gangbare trans acties die nu te wachten staan. In de goede oude tüd toen de maat schappelijke orde nog stevig op haar benen stond, hadden de mynmaat- schappijen, die in die dagen nog he lemaal in particuliere handen waren, de kerken en andere religieuse ge bouwen op eigen kosten opgezet, om ze vervolgens aan de Rooms-Katho- lieke geestelijkheid ter beschikking te stellen. Huur in klinkende munt be hoefde (vrijwel) niet betaald te wor den, maar wel stelde de mijneige naars een ruime dosis begrip voor hun belangen subsidiair de hand having der bestaande orde op re delijke prijs. Die tegenprestaties werden door de kerk, als gratis huurder, zonder mor ren ook geleverd. Elke mijn een eigen kerk In de kerkelijke archieven zijn de bewijzen even veelvuldig als verplet terend. Elke mijn had zijn eigen kapel of kerk waarvoor de directieleden of eigenaars als diaken fungeerden. En bij iedere inwijding van een nieuw godshuis werd het patronaat uit naam van de „zielen der mijnarbei ders" vanaf de kansel bedankt voor deze „weldaad die groter is dan wel ke materiële schat ter aarde". Dat wederzijdse dienstbetoon strekte zich ook in de dagelijkse praktijken uit. Met een persoonlijke aanbeveling van meneer pastoor was een jongen vanaf zijn twaalfde jaar of nog iets jonger verzekerd werk in de mijn schachten te vinden, terwijl ander zijds ietwat nonchalant kerkbezoek en dito vervulling der andere reli gieuse plichten een onoverkoombaar obstakel vormden voor iedere „sociale promotie". Toen in 1944 na de bevrij ding de Franse regering ook deze mijnen nationaliseerde, werden ge- Kinderlijke verwondering Wat is het heerlijk, als een :nens zich nog verwonderen kan. Als hij met heilig ontzag kan kijken naar de schoonheid van de natuur, naar een prachtige kathedraal, naar een schilderij, naar een vernuftige uitvin ding van de techniek. De ver wondering is één van de dingen in het leven, die ons blij kun nen maken, dat wij mens zijn, en dat wij zoveel beleven mo gen. Veel dieper en intenser is die verwondering, wanneer het onze menselijke gevoelens be treft. De ontdekking b.v., dat 'n ander mens echt iets om Je geeft en van Je houdt en Je ge lukkig probeert te maken. Of omgekeerd, de ontdekking, dat er genegenheid in Je groeit voor een ander; dat er iemand is, die oij maohte is ons uit ons ei gen belangenkringetje te trek ken. Nog oneindig veel groter wordt die verbazing, wanneer wij ho ren over God en over de godde lijke geheimen. Hier hebben wij te maken met een verwondering vaar nooit een eind aan zou moeten komen, omdat God een oneindige rijkdom vertegenwoor digt, die ons menselijk brein van verre overtreft. In sommige mensen vinden we die drievou dige verwondering terug. Om 'n willekeurig voorbeeld te noemen de dichter Guido Gazelle. Hij wiwist te dichten over het ruisen van het ranke riet evengoed als Dver een afwezige vriend; over ie wind en over de sneeuw en over een blaadje in het water, jogoed als over zijn oud brevier en over de heilige naam van God. Deze dichter moet in hoge mate de gave der verwondering gekend hebben. Als een echt Uhristen heeft hij deze gave mtwikkeld en hij inspireert ook ons. hoe wij door de verwonde- •ing en door de bewonde- •ing kunnen komen tot een be- vust erkennen van God, in alles, vat ons omringt. Maar is het misschien zo, dat wij die verwon dering wel een beetje verloren lebben. Ons leven is vaak zo be redeneerd, zo weinig spontaan zo WOORD VAN BEZINNING veinig kinderlijk. Hebben wij nisschien te veel het kinderlijke n ons verloren? Christus heeft eens gezegd ,Als gij niet wordt als kinderen, 'uit gij het rijk der hemelen (liet binnengaan". Kind zijn en iich verwonderen is hetzelf de. Wat kan 'n kind ons in ver- egenheid brengen met zijn vra gen: „Vader, hoeveel vissen '.wemmen er in de zee; vader, vaarom zijn de bergen zo hoog; noeder, waar blijven de sterren >verdag; vader, waarom vallen ie appels van de boom?" En zo iaat het door, uren achter el kaar. Het kind valt van de ene verbazing in de andere, en de ouders, die bij 't kleine kind nog voor alwetend doorgaan, komen 3r. op het laatst niet meer uit. Het is altijd boeiend naar klei ne kinderen te kijken en te lui steren. Je kunt eigenlijk zo veel van ze leren. Misschien wel het meest van him onbeperkt geloof 2n vertrouwen, hun onbevangen heid, de totale afwezigheid van wrok, het volkomen vanzelfspre kend ontvangen en geven van liefde en genegenheid. We zyn allemaal jong geweest Maar voor ons allen is de wereld open gegaan en geleidelijk is veel verwondering verdwenen. De gouden bergen, waarvan wij als Kind gedroomd hebben, zijn niet gekomen. Het leven bleek anders als we ons hadden voorgesteld. Minder sprookjesachtig, minder ■omantisch, minder onwerkelijk Maar toch is het de moeite waard in het leven te blijven ge- .oven. Het zou zo jammer zijn, ons teleurgestelde zouden voelen, wan- ij ons niet meer zouden i verwonderen over zoveel moois, wat ons omringt. Het le ven, dat wij mogen leiden, is niet het sprookje, dat we onszelf toedachten, maar de werkelijk heid, die God ons heeft toege meten. Zoals een kind zich vei lig voelt bij vader en moeder, zo kunnen wij ons veilig voelen in Gods hand. Dan is iedere dag weer een nieuw wonder, een boeiende opgave voor de mens, Dm er weer iets van te maken. En dan zullen wij ons ook voort durend kunnen verwonderen over de „Mirabilia Dei", over de wondere werken Gods. Drs. A. M. E. Th. Vreeburg predikant. Leiden. lijktijdig de fundamenten van deze stilzwijgende samenwerking als ga rantie der heersende orde bedreigd. Het kerkbezoek nam gestaag en zien derogen af en een parochiekoor in een mijnstadje zag binnen enkele weken zijn omvang tot de helft ge reduceerd Ontkerstening De toekomst van de mijnen is van daag nog wel allerminst zeker ge steld, terwijl de ontkerstening in noord-Frankrijk voorlopig al even min tot stilstand schijnt te komen. En in dit dubbele perspectief is het begrijpelijk, dat de noord-Franse geestelijkheid zich met zware inves teringen voor kerkgebouwen, die in ieder geval al veel te groot voor de bescheiden toeloop zijn geworden, niet vast wil leggen. Aan de andere kant zijn de genationaliseerde mij nen van oordeel, dat het niet op hun weg ligt de geestelijkheid praktisch gratis onderdak te blijven verlenen, want tenslotte ligt de scheiding tus sen kerk en staat sinds 1901 in de grondwet verankerd. Huis van God Ziedaar dus het probleem, waar voor alle tot dusver gesuggereerde oplossingen weer op nieuwe proble men blijken te stuiten. Na de gees telijkheid zouden de gemeentebestu ren missschien als kandidaatkopers kunnen worden benaderd. Maar alle Franse steden en vooral dorpen be klagen zich nu al over gebrek aan financiële middelen en hoe dus al die kerken te ondernouden en vaak te restaureren die steeds minder gelovi gen trekken? Ze dan maar opblazen, met de grond gelijk maken, nu de Franse monumentenzorg evenmin be langstelling voor deze cultuurgoede ren heeft? Pas op, want zo ver heeft het ongeloof in de Franse geesten nu ook weer niet doorgevreten. Een, zelfs bouwvallige, lekke, verveloze en lelij ke kerk blijft niettemin altijd dan toch maar het huis van God waar aan de tand des tijds moge knagen, maar waarvan mensenhanden af moeten blijven. Allemaal dus niet zo eenvoudig. Iedere makelaar zou zijn vingers natuurlijk wel af willen likken en de aartsbisschop van Atrecht onmiddel lijk adviseren te profiteren van het „begrip" der mijndirectie, de hele inboedel voor een zacht prijsje over te nemen en vervolgens te verzilve ren. Maar de aartsbisschop wil het morele aanzien van de kerk niet (nogmaals) te grabbel gooien. Wij zijn geen businessmen, zo heeft hij laten weten, en bovendien moet de kerk niet alleen arm zijn, maar voor al ook lijken. Zodat de, liquidatie van het verleden ook in noord- Frankrijk zo haar eigen complicaties afwerpt ADVERTENTIE Een recente foto uit Vati- entie. Achter de paus het enorme \caanstadPaus Paidus met een wandtapijt in het nieuwe audito- aantal prelaten op het ogenblik, rium van Vaticaanstad. Het gobe. i \dat hij de zegen geeft aan de be- lin stelt de opstanding van Chris- zoekers van zijn wekelijkse audi- I tus voor. De verontrusting in de reformatorische kerken blijkt hand over hand toe te nemen. De kerkelijke gemeenten beluisteren steeds wantrouwender de prediking van de bijbelse boodschap, die volgens de verontrusten niet meer overeenkomstig de re formatorische belijdenis wordt gebracht, maar veeleer naai de geest van de radicale theologie en met miskenning van de kern van het evangelie: de verzoening met God door het kruis van Christus. Als voorbeelden worden dan aangehaald sommige uitzendingen van het IKOR (Interkerkelijk over legorgaan inzake radio en televisie) over de dood, de publicaties van prof. dr. H. M. Kuitert, gerefor meerd hoogleraar, de studie over „alternatieve belijdenisvragen" in de hervormde synode, het boek van dr. H. Wiersinga over. de verzoenings leer) waarin deze gereformeerde predikant zich op een standpunt stelt dat, volgens de v erontrusten, onbijbels en niet-calvinistisch is. Een gesprek tussen prof. Kuitert en Godfried Bomans, op 27 juni Jl. op de televisie uitgezonden, heeft de verontwaardiging nieuw voedsel ge geven. Van verschillende zijden is ae generale synode van de Gerefor meerde kerken gevraagd aan de ac tiviteiten van prof. Kuitert een halt toe te roepen om verdere verontrus ting te voorkomen. Zoals bekend, had de synode van Sneek in het najaar van 1970, besloten een com missie in te stellen „om ernstig te zoeken naar onderlinge eenheid ook in die zaken, waarin duidelijk ver schil van mening openbaar werd". Prof. dr. H. M. Kuitert De Jongste uitspraken van prof. Kuitert in het televisiegesprek over opstanding der doden, over hierna maals en over de vrijheid met be trekking tot sexualiteit en drugge bruik, hebben blijkens protesten, veel verontrusting en ergernis ver oorzaakt. Juist nu getracht wordt in gesprekken met Kuitert tot meer duidelijkheid te komen, wordt dit televisiegesprek door velen betreurd. Het doet de onrust en onduidelijk heid nog toenemen. Des te groter is de bezorgdheid van de verontrusten omdat prof. Kuitert een belangrijk aandeel heeft in de opleiding van de aanstaande predikanten aan de Vrije Universiteit. Prof. dr. P. Smits Niet alleen in de Gereformeerde Kerk heerst er onrust, ook in de Hervormde Kerk is een groot aantal leden verontrust over de liberale koers die men daar meent te be speuren in het beleid en waarvan het „eerherstel" van prof. dr. P. Smits als symptoom wordt be schouwd. Zoals men weet kreeg deze hoogleraar zijn rechten van predikant weer terug, nadat deze hem ongeveer tien jaar geleden ren ontnomen op grond van zijn afwijzing van de calvinistische zoeningsleer, wat als een aantasting van de kern van het evangelie werd beschouwd. door te geven. Hij plaatst zich dia metraal tegenover de radicale theo logen, die God afhankelijk maken van het historisch proces, dus het handelen der mensen. Het gaat in dit boek „tegen de werkgerech- tigheid, waarmee mensen hun heil zelf menen te kunnen verwerkelij ken", zoals de schrijver dat formu leert. Geest van verlichting De geest van de Verlichting, een beweging uit de achttiende eeuw op wijsgerig en godsdienstig -historisch gebied, schijnt zijn greep op de theologie te hervatten, nadat gedurende de laatste helft var negentiende en het begin van de twintigste eeuw deze problemen had laten rusten. Het gezag van rede, de vrijheid van de mens, de humaniteitsreligie, al deze factoren duiken weer op in de modern theologie. De Reformatie en Rome hebben indertijd de aanvallen der rationalisten, dat de kerk een hin derpaal vormde voor de ontwikke ling naar een betere wereld, niet goed in hun beleid weten te werken. De vervreemding tussen kerk en wereld werd steeds groter het feit. dat de problemen thans Een andere vorm waarin ontrusting zich uit, is bijvoorbeeld het boek van de hervormde hoogle raar, prof. dr. G. C. van Niftrik Het bestaan van God in de kente ring van deze tijd (uitgave t Voorhoeve. Den Haagt. Van Niftrik de negentiende zegt in zijn voorwoord, dat het boek met nieuwe kracht aan""dè orde is geboren uit verontrusting, uit be- worden gesteld, betekent dat die geerte de bijbelse boodschap over j oude rekening alsnog wordt gepre- duidelijk mogelijk I senteerd. Ds. W. Vroegindewey. 5 u. Ds. Jac. Leiden, Hervormde Gemeente - r: Oecumenische Ds. E. M. Pan- Lage Morsweg Maranathakerk 0 00 uur: Ds. H. W Bethlehemkerk: Koningskerk Koningsstraat 10.00 Voorschoten, kerk a. d. Ijssel. Sliedrecht, Ouder- - Montgomerystraat st raat 1: In ter-vrijzinnige c ds. J. E. Brederveld. Jeugdkapel Vredeskerk Zie Vredes- kerk. Jeugdkapel „De Goede Herder Oude Vest 13, Geen dienst. Geref. Kerk. Zulderkerk 10 uur Ds. De Heer. 5 uur: Dr. v. d. Zwaan. Petrakerk: 10.00 uur Dr. Dronkert tur: Ds. Post. (Dienst i enden). Bevrijdingskerk r gezongen H.-M H. Antonlus (zat. Haagse Schouw (zat. Bijkerk Tlmorstraat 9.30 St. Jozefkerk ga 7 uur) 8, 9.30, Leonarduskerk (zat. 7 uur). 9, 10.30 Studentenparochie dewljkskerk) 11.45 ui Nieuwe Apostolische Gemeenschap (Hoge Rijndijk '24) 9.30 en 4 uur dienst (donderdag 7.45 uur). AarlaiMlerveen Herv. Gem. 10 u. Ds. G. van Hoegee, 7 u. Ds. A. M. Lindenburg. Geref. Kerk 10.30 u. Ds. SJ. Tiemersma. 7. u. Ds. K. Dronkert. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des - c. v. d. Weele. R.-K. t__. u.) 7.30 en 10.30 u. Aardam Dorpshuis Ter Aar 9 en 12 u. Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Adventskerk Julianastraat 9.30 M. Fokkema, 6.30 G. M. Gouwsiuis 9.30 u. Ds. P. A. Lefeber. Opstandlngskerk Prinses Marijkestraat 9.30 u. Drs. F. G. M. Broeyer, Gezinsdiensten „Jeugdhavi Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds. Car- DooDSgezlnde Remonstr. Gem. 10 uur dr. A. W. Cramer. Evang. Luth. Gem. 10.15 ds. J. Ros- Leger de6 Heils 10 uur Helligingsd. 7.30 uur verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 uur Hollandse dienst. Evang Chr. Gemeenschap (Middel stegracht 3) 10 U"' Hhr nikkes en evang. Welnmann, voor alle gelovigen. Oud Kath. Kerl VrtjeKAth. Kerk (Vreeswijkstr.) 10. dhr. Dikkes uur avondmaal (Cronestelnkade) Oudshoornseweg 10 t Ds. T. Hervormde Sionskerk Hooftstraat 9.30 u. Ds. Koppenol. 6.30 u. Ds. Kopenol. De Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat 10.30 u. Ds. F. de Jong. Rldderveld Het Kasteel Veld- bloemweg 9 u ds G. B. Roos, Aula Morgensterschool Geen dienst. Geref. Giesendam, Herv. Gemeente i ds W. Balke. 6.30 u ds .vel, Waddlnxveen. Salva- torkerk 10 u. Ds. Joh. Verwellus. Schoonhoven, 6.30 u ds P A. Lafe- ber. Alp hen aan den Rijn. Bethlehem kerk 9.30 u. Ds. B. v. Ginkel, Utrecht, 6.30 u. Ds. W. Balke. Geref. Kerk 10. u. Ds. Meynen, Culemborg, 6.30 u. Ds. Touwen, Ede. Geref. Kerk (vrijgem) 2.30 u ds J. T. Hey, Amersfoort Ge meente 10 en 6.30 u lees- Evang. Luth. Kerk 10.30 u. )buda. Evangelisatiekring 10. eredienst, J. Kits sr., Doorn, ikoop Herv. Ds. W. L. Heijmans, 6.30 u. Ds. Reyen- 6.30 u. Ds. W. L. Heijn i gelovigen 9.30 ..De Hoeksteen" 10 u. Pr. Fr. Wattjes, uit Broichweiden (Dienst in de Duitse taal. Geref. Kerk Vredeskerk 9.30 u. Ds. H. Lyesen van Noordwijk, 5 u. Ds. F. Pijlman. Triumfatorkei Geref. Kerk 10 i Ds. J. Snoey Chr. Nederland (geb. Louwestraat) 10 t Amsterdam 10.30 u. Lees- dienst, 4 u. bpr. dhr. Schonau Ds. J. Th. W. Quak. Gen gem. 10 u. en Geref. Kerk D. Ringnalda, van Haarlem. R.-K. Kerk (vereni gingsgebouw) 10.15 u. Leiderdorp Herv. Gem. (Dorps kerk) 10 u. Ds. Geense. Geref. Kerk (Hoofdstraat) 10 en 6.30 u. Ds. J. P. Honnef (Scheppingskerk) 9 en 10.30 u. Dhr. P. v. d. Horst, 5 u. Ds. A. Geense. R.-K. Kerk (zat. av 7.30 u.) 9. 10.30 Gem. Geen opgaaf ontvangen. Chr. Geref. Kerk. Geen opgave ontvangen. R.-K Kerk (zat. av. 7 u.) 7.30, 9. 10 45 i Herv. Gem. 9.30 Ds. J. H. Zelle. R.-K. Kerk (zat. (in Ger. Kerk Vinkenlaan) 10.30 u. Dr. Amsterdam 11 u. Ds. D a. d. Rijn). Ned. Ds. C. H. Bijl Elderman (Katwijk Bond, Llnden- R.-K. Kerk (Hillegom), Herv. Kapel, 7 u. Ds. D. Keuning, De a.Geref. Evangelisatie malige Mulo, Schoolstraat) 10 u. Ds. der Plas (Linschoten3.30 u. Noorclwijkerhout Herv.Gem. 9.30 u Ds. J. Streef land. 7.30 u vakantjleves- perdlenst 10.45 Streef la: R.-K. Kerk St.-Jozef 17.30, 8.45, 10.15, J. H. de Vre Geense-Ravén- 11.30 u. Ontmoetingscentrum Snijdel- wijk (zat. mldd. 5.30 u). 9.30 u. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en I 6.30 u. Ds. L. Boer. Geref. Kerk 9.30 R.-K. Kerk chael Rijndijk Maranathakerk Raadhuisstraat Kerk Dorp (zat Ch. Griffioen. 6.30 u. Ds. u. Langedijk. Salvatorlkerk Zwijgerlaan 10 u. Ds. A. C. Langedijk. 6 30 u Drs. J. v. d. Meulen. De Goede Herderkerk 10.30 u. Ds. Fr. de Jong. 6.30 u. Ds. N. Rem. Ge reformeerde Gem. Geen opgaaf ont vangen. Baptisten Gemeente 10 en 6.30 u. ds. Koekkoek. R.-K. St.-Bonifacius- kerk (zat. av. 7 u.) 8.30. 10 en 11.30 u. R.K. Pius X kerk (zat. Herv. Gem. 10 Joh. Stehouwer. R.-K Kerk (zat. av. 7 u.) 9 en 11 uur. Katwijk aan den Rijn Herv. gem. Dorpskerk 9.30 u. Ds. De Vreugd Haaf- ten, 6 u. Ds. De Vreugd. Ontmoetlngs- kerk 10 u. ds. Heiji School Leiderd Ds. Snoey Katwijk a. Zee. 6.30 Ds. Elderman. R.-K. Kerk (zat. av. Herv. Gemeente Nieuwveen. Ichthuskerk 10 Oegst geest w m de Wit den (Gemeentecentrum) 7 u. Ds. K. Verger (gem. dienst) Centrale klnder- dlenst (Gemeentecentrum) 10 u. Vrijz. Herv. (Gemeentecentrum) 10.30 u. Ds. A. Verstraaten te Ede. Geref. Kerk 10 Vegter. 7 u. (Gemeentecentrum) Loo, Sliedrecht. Immanuël- u. Ds. Baayen, 5 u. Ds. J. Mail dienst Geref. Kerk C. Trlmp. R.-K. Kerk tuinbouwschool 7 u.) 10.30 u. iterwoude Herv. Gem. 9.30 H. Oostenbrug. Chr iv. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 u icnheini Herv. Gemeente H. van Pijpen. 6.30 Kaag. Geref. Kerk |iii Ds. J. Hartkamp. Chr. Ge- "«80 alkenburg Ds. C. Jo Ds. Tij geli Herv. gemeente. 10 uit. Elburg, 6.30 Marken (Jeugd Jongeboer uit Elburg, 6.30 medewerking nheim). Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9 rhout Hervirmde Gemeer ds. Hoogenkamp. R. zond. 7.30, 9, 10.30. Kerv. Gent. Dorps Kand. W. L. Rijndijk 10 u. dienst. Aula Noord-Hof land 8.4f dijk. Deze dienst gebrul) Reedijk, rg. i Reedijk normaal). Geref. Kerk (vrijgemaakt dan gebruikelijk. Geref. Kerk iv. 7 u.) 7.30. 9. Mej. Luiklnga, Haarlem; Aktle Welkom. Bondstraat, voorgan- dhr. Stoepker Amsterdam. R.-K. depend. St.-Agatha-parochie (zat. ['ai 7 Engelbej rochie (zat. av. 7 .45 u. 10.45 Nieuwkoop if Schelhaas. Rem. Geref Poelpolder Parochie (zat. 11.30 u. Maria Parochie 8.30 en 10.30, 12.00 en parochie (zat. i 7.30, Gem. 9.30 Ds B rouwe reformeerde Kerk 9.30 Hanemaayer. 6.30 dhr. Van Buusem t Kerk 9 u. Ds. D. I P. N. Holtrop. Rem. Geref. Gem. 7 Meerkreuï (s 11.30 u. Rijnsburg te Kerk) 9.30 Leeuwen. R-K. Kerk J. Wisse (Bethelkerk) 9.3 ping Konigshof) Leeuwarden. 5 Geref Kerk. Petrakerk 9.30 Herv. gem. Brug- ven. Wijkgebouw 9.30 Heuvel 6.30 u. Ds. T v. 't Veld Bethel- Kansel van de hervormde I i ker aan de Oudhoornseweg in Alphen aan den Rijn. Herv. Gem. 9.30 u Schrale Geref. Verenigingsgebouw 9.30 Ds. D. J. Mod- P. Verloop, uurmoiiu Herv. Gem. iu u. l Oskamp uit Voorhout. R.-K Kerk av. 7 u.) 8. 10 en 11.30 u. Woubrugge Herv. Gemeen Reijenga. Geref. Kerk 9.30 S es. R.-" 10.45 i Ds. P. Boes. R.-K. Kerk. woude Herv. Gem. 10 u Ds. Kerk Christus Dienaar (zat. av. 7 8.30. 10. 11.30 en 6 u R.-K I- Meerburg (zat. av. 7 u.) 8.45. 10.30. 12 en 6 u. Zwannnerdani Herv. Gem. 10.30 u. Heer Stroo. Geref. Kerk 9 u. en 6.30 Sj. Tiemersma. Rem Geref. Ge meente. 10 (zat. 7 u.) 8, 10. 11.30

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 8