Gesprek met echtgenote
van een aartsbisschop
Kerkdiensten Leiden en omgeving
Mevrouw Kok-SmitsOud-Katholiek
ANGLICANEN
SAMEN MET
METHODISTEN
PAUS KEERT
ZICH TEGEN
VOLGEN DER;
INSTINCTEN l
Oud-Katholiek
Jong en oud
PAGINA 8
ZATERDAG 17 JULI 1971 -
Hooglandse Kerk 10 uur ds. A. Hen- st^,™c^£PA,10~
nephoï, Driebergen (Jeugddienst) 11.45
g. Clir. Gemeenschap (Mlddel-
MaranathakerkLage Morsweg 10.30
uur ds. H. J. van Achterberg (niet om
18 uur).
Koningskerk: Koningstraat 9.00 uur
ds. H. W. Hemmes.
Behlehemkerk Driftstraat 9.00 uur ds
H. J. van Achterberg.
Bevrijdingskerk: Montgomerystr. 10.30
uur ds. J. Lalleman. Oude Wetering.
Burggravenlaan 10.00
Asserstraat I 10.30
Eglise Wallone, Breestraat: 10.30 uur
Pasteur Frank Le Cornu.
Academisch Zlekenuuis 10.00 uur dhr
C. Stroo, Koudekerk a. d. Rijn.
Dlaconessenhuls Houtlaan 55 10.30
uur ds. H. W. Hemmes.
stellenden).
Beloftekerk: 10 uur ds. Maaskant 5
dr v. d. Zwaan.
„De Tamboerijn"
Baptistengem. (Oude Rijn 3) 10 u
vang. J. v. d. Velden (Hengelo)
Chr. Geref. Kerk 10 uur leesdlenst.
uur ds. Geels te Haarlem
Doopsgezinde Remonstr. Gem. 10 u
Helllglngsd
7.30 uur verlosslngssamenkomst
Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30
uur Hollandse dlen6t.
Vrije Kath. Kerk Vreewljkstr.) 10.30
tur gezongen HM.
RK Kerk H.
Hartebrug (zat. av. 7 uur) 8. 9. 10.45
Bijkerk Timorstraat 9.30 en 11 uur.
St. Jozefkerk (zat. av. 7 uur) 8. 9.30
11. 12.15 en 6 uur.
Leonarduskerk (zat. av. 7 uur) 9.
10.45 12 en 7 uur.
Petruskerk (zat. av. 7 uur) 9. 10.30
12 en 6 uur.
Studentenparochie (zat. av. 7 uur
in Lodewijkskerk) 11.45 uur In Hoog-
Nieuwe Apos
(Hoge Rijndijk 24) 9.30 e
donderdag 7.45 iv
Gemeenschap
Aarlanderveen
r 9 en 12 i
Aardam Dorpshuis Ter
Alphen aan den Rijn Herv. Gem.
Adventskerk J
P. A. Lefeber.
dB. F. óHmB
Prinses Marijkestraat 9.30
G. M. Broeyer. 6.30
Stichting Rijnstn
J. Walpot. Ouds-
M. Joor-Cannegleter.
Sionskerk Hooftstraat
van d. Heijden. De Goede Herderkerk
Ten Harmsenstraat 10.30 uur ds. J.
Vos. Rldderveld Het Kasteel Veldbloem
Vos. Aula Morger
Maranathakerk
dienst, Geref.
A. Borman. 6.3
Herderkerk 10.30 i
r ds SJ. Tiemersma, Geref.
Kerk (Vrijgemaakt) Kantine Sociale
Werkplaats 9.30 en 6.30 uur dienst Chr
GerfKerk Jeruzalemkerk Grijpen-
P. Sneep
v Hooft-
leesdien-
RK St. Bonifaciuskerk (zat.
10 en 11.30 v
7 uur) 7.30
Ridderveld
8.45 11.15 en 5.30 uur.
Boskoop Herv. Gem. 9.30
T. H. Oostenbrug i
Heijmans,
leesdlenst
centrum „Nieuw Leven" (Pinksterbewe
ging) 9.30 uur samenkomst in gebouw
Concordia: pred. Th. Verwoerd. Geref
in Snildelwijk 11 uur ds.
Tas, RK Kerk Ontmoetings-
kerk 10 uur ds. Heijmans, 6.30
Makkenze. School Narcisstr.. 10.30
mevr. De Jong van het Leger des
Heils Den Haag. Gereform. Kerk 11
7 uur) 8, 9.30, i
ds. J. P. van Roon
van Kooten, van Delft. Ich-
thuskerk 10 uur ds. I. J. Wisse Rijns
centrum Snijdelwijk, 9.30
gelovigen 9.30
Nieuwstraat 27.
..Bethel" 9.30
Volle Evangelie-gi
uur J. Modderkolk Vrijz. Prot. Geloofs
gemeenschap 10 uur de heer P. v. d.
i Herv. Gei
ïur de heer
ds. E. Kempena;
vatorkerk: 10 uur
uur ds. J H. Vliji
d. IJssel, Bethlehemkerk; 9.3
ds. J. H. VIi im Krimpen a. d. IJssel.
б.30 uur ds W. Balke. Geref. Kerk 10
en 6.30 uur ds. J. de Waard. Zand
uur ds. N. Heemskerk Meppel 2.30
ds. C. G. Bos. Dronten Ev
Jb. Klein Haneveld.
Hazerswoude Herv. Gem. 9.3Q u
de heer S. van Gorkum, 6.30 uur ds.
J v. d. Velde. Geref. Kerk RK Kerk
St. Bernardus Rijndijk (zat. 7 uur).
9.30 en 11 uur, R.K. Kerk St. Michael,
Rijndijk (zat. 7 uur) 9 en 11.30 uur.
RK Kerk Dorp (zat. 7 uur) 8. 10 en
Roon. Groen van Prinstererschool
den Bergh, Geref.
(vrijgemaakt): 9
:kerk Herv. Gem. 10 uur en
ds. J. Th. W. Quak. Gereform
enlgingsgebouw) 10.15 t
Herv. Gem. dorpskerk
P. Honnef Geref. Kerk
rk 10.00 uur. ds. A.
ur A. Geense. Schepplngs
10.30 uur mevr. Geense-
lur ds J. P. Honnef. RK
7.30 uur) 9 10.30 en 12
uiden Herv. Gem 9.30
H. de Vree. Geref. Kerk 11
Lisse Herv Gem Grote Kerk 10.30
ïr ds. H G. Oostinga. 7 uur ds. H.
Oostlnga. Helv. kapel 9 uur ds. H.
Chr Geref. Kerk 10 uur Leesdlenst 7
Suvker; Geref K
uur en 4.30 uur
Gerei Gem. 9.30 i
rk Vrijgemaakt: 10.
J J. Verleur; Oud
hr. Goedhart i
Kerk 9.30 uur kand. D. A. van Hae-
len 5 uur ds. H. Kuiper. Rem. Geref.
RK Kerk (ZAT 7 u) 7.3
Herv. Gem. 9.30
7) 8.30 10.00
Oegstgeest -r- Herv. Gemeente Groe-
meen tecentrum
ds. J. Irlk.
8.15 9.45 en 11.30 uur.
isaterwoude Herv. Gem. 9.30
s. A. de Leeuw 7 uurd s. T. H.
Oostenbrug Chr. Geref. Kerk 9.30 uur
Dienst des woords 2.15 uur ds. G. Bouw
RK kerk (zat 7 uur) 7.30 9.30 en 11.15
oubrugge Herv. Gemeente
- 6.30 uur ds. Franken Geref. K
9.30 en 6.30 ds. Van Duiven Den Hi
Gouda 5 uur kand. W. P. Harlemén
Vlaardingen Bethelkerk 9.30 uur kan
didaat Harleman, 5 uur ds. Wisse
Camping Koningshof 10.30
Stoel. Geref. Kerk:
aes woord, 7 uur ds. J
RK Kerk (zat. 7 uur
Noordwijk-Binnen Ned. herv. Ge-
uur ds. D. Keuning, Ger. Kerk 9
de heer A. R. Plaatzer (Kampen 5 i
de heer A. R. Plaatzer (Kampen). Van
den Berghstichtlng 11 uur de heer A.
R. Plaatzer (Kampen). RK Kerk (zat.
Noord wijk aan Zee Ned. Herv.
Kerk Hoofdstraat 10 uur ds D. Keu
ning. De Rank. Golfbaan 10 uur Pfar-
i Kooten (Delft)
dwijkerhout Herv. Gent. 9.30
centrale kinderdlenst Geref.
Kerk 10 uur drs. Wessels. 7 uur ds. W.
E. Verdonk (herv.) RK Kerk (zat. 7)
10.30 12 en 6 uur Bonaventurakapel.
(zat 6.30) 8 en 10 uur.
Geref. Gem. RK
YORK (Reuter) De generale
synode van de Anglicaanse kerk In
Engeland heeft een voorlopig besluit
tot samengaan met de Methodisti
sche kerk genomen. Deze synodale
aanvaarding van een vijftien Jaar
oud program voor gezamenlijke ere
diensten wordt als een belangrijke
stap naar kerkelijke eenheid in En
geland beschouwd. Zij geldt voorlo
pig voor zeven maanden, want een
definitief besluit volgt in februari
1972.
Het samengaan is door de metho
disten. die hun kerk twee eeuwen ge
leden na de dood van de evangelist
John Wesley stichtten, al goedge
keurd.
Het hoofd van de Anglicaanse
kerk, de aartsbisschop van Canter
bury dr. Michael Ramsey, verklaar
de na de stemming, die met een
meerderheid van 65 procent ten guns
te van samengaan met de methodis
ten uitviel, dat het besluit hem zeer
dankbaar stemde. „De Methodisti
sche kerk is historisch zeer nauw
met de Anglicaanse kerk verbonden.
Als deze kerken zich niet kunnen
verenigen zou ik niet weten hoe er
ergens ooit eenheid kan komen", al
dus dr. Ramsey.
Een voorstel tot samengaan met
de methodisten werd in 1969 door de
bisschoppen van de Anglicaanse kerk
verworpen. De synode wordt ge
vormd door bisschoppen, priesters
en leken.
Hassan: wel
proces voor
geëxecuteerde
militairen
RABAT (AFP) De Marokkaan
se Koning Hassan heeft vrijdag op
een persconferentie gezegd dat de
tien officieren, die dinsdag terecht
werden geseteld, wel voor de recht
bank zijn verschenen. Een krijgs
raad in SJkirat had de tien militai
ren zaterdagavond, de dag van de
mislukte staatsgreep, ter dood ver
oordeeld. Dit vonnis was dinsdag ten
uitvoer gebracht.
Behalve de reeds gearresteerde
kadetten, die meededen aan de
overval op het zomerpaleis, is er
niemand aangehouden, aldus de ko
ning. De kadetten worden nog onder
vraagd en zullen terecht moeten
staan voor het hof voor de staatsvei
ligheid, waarvan de instelling begin
deze week bekend werd gemaakt.
Noodtoestand
in Bolivië
LA PAZ (AFP) De Boliviaan
se Volksassemblee heeft voor het ge
hele land „in verband met een drei
gende staatsgreep van rechts" de
noodtoestand afgekondigd. Dit be
sluit is donderdag al genomen, maar
werd eerst gisteren bekendgemaakt
in een communiqué van de vice-
voorzitter van het presidium van de
Volksassemblee.
- !a
t
Dl
ril
VATICAANSTAD (AP) Pi
Paulus VI heeft woensdag JI. In i °i
laatste wekelijkse audiëntie vi J
zijn vertrek naar het zomerverb
Castelgandolfo de gelovigen n J
maals gewaarschuwd, dat de dooi ad
concilie verleende vrijheden niet h
zelfde zijn als vrijbrieven om op ie
gebied van het geloof te doen i d
men wil.
k
„Wij bevinden ons in een perloW
van werkelijke ernstige morele sla!31,
heid, die ingaat tegen de Juiste 1 t
terpretatie van de werkelijke mem
lijke en christelijke zin. Eerlijkhi ln|
en plicht worden vaak vervang
door de idee van het volgen der i
stincten en dat alles is toegestaai u
verklaarde hij. Vervolgens gaf hij
opsomming van laakbare handeli u
gen en levenswijzen, die volgens hi
bijdragen tot „verval van het ra va
reelniveau van onze tijd". na
„Wij moeten niet denken, dat 1
concilie ons in de uitnodiging tot en
meer direct en broederlijk conti lor
met de moderne wereld, toestemmi d
heeft gegeven voor een vage, ca »s
fortabele interpretatie van de bijb
een gemakkelijk christendom, zont
dogma's, zonder autoriteit en zono
nuttige offers".
UTRECHT De rooms-katholieke
kerk raakt steeds meer priesters
kwijt. Nu de tijden zo snel veran
deren, blijkt het voor veel geestelij
ken moeilijk om aan het celibaat
vast te houden. Niet alleen in Ne
derland, maar zelfs ln de Italiaanse
parochies gaan steeds meer stem
men op, om ook priesters het recht
op een gezinsleven te geven.
Paus Paulus blijft een onverbiddel
ijke voorstander van het celibaat,
maar zelfs in Rome vraagt men
zich af hoe lang het Vaticaan kan
vasthouden aan deze eeuwenoude
traditie en de rooms-katholieke kerk.
Voor de oud-katholieke geestelijken
is het huweljk geen probleem, want
al aan het begin van deze eeuw
werd binnen deze afgescheiden ge
loof sgemeenschs. het celibaat opge
ven. Vandaar ook dat de oud-ka-
De officiële naam van wat genoemd
wordt de Oud-Katholieke kerk van
Nederland luidt: „Roomsch-Katho-
lieke kerk der Oud-bisschoppelijke
Clerezie". De naam „Oud-Katho
liek" heeft deze kerk na 1870 aan
genomen, opdat zij met de Rooms-
Katholieke Kerk niet zou worden
verward. Zij wil niets aanvaarden
op dogmatisch, liturgisch en kerke
rechtelijk gebied wat zij in strijd
beschouwt met de oude opvattingen
van de kerk.
D e kerk ontstond door een breuk
met Rome na verschil van mening
over de genadeleer en over de be
zetting van de bisschoppelijke zetel
van Utrecht. De breuk werd defini
tief, toen Paus Pius IX het dogma
van Maria's onbevlekte ontvangenis
ln 1854 afkondigde en helemaal
toen het eerste Vaticaanse concilie
het leerstuk van de pauselijke on
feilbaarheid aannam.
De oud-katholieke kerk telt onge
veer dertienduizend leden. Zij heeft
twee bisdommen: Utrecht met 18 en
Haarlem met 11 parochies. De bis
schop van Deventer is dit titulair.
Hij bestuurt het Seminarie in
Amersfoort, waar sinds 1725 pries
ters opgeleid worden.
De kerk heeft geen kloosters .Zij
gebruik de landstaal als voertaal
voor de eredienst. In 1921 schafte
zij het gedwongen priestercelibaat
af.
In de Unie van Utrecht zijn 8 na
tionale kerken verenigd met 12 bis
dommen. De gelovigen behoren tot
600 parochies en groepen en staan
onder leiding van 17 bisschoppen en
ongeveer 350 priesters. De acht na
tionale kerken zijn: Nederland,
Duitsland 40.000, Zwitserland 30.000,
Oostenrijk 40.000, Tsjecho-Slowakije
5000, Kroatië 4000, Amerika (Pools)
nationale kerkerk) 370.000 en Polen
ongeveer 100.000 leden, samen onge
veer 600.000 zielen. Met de Angli
caanse kerkgemeenschap (40 mil
joen zielen), is de Oud Katholieke
kerk van Nederland intercommu
naal verbonden. De kerkprovincie
Zuid-Afrika heeft 1 miljoen zielen
in 14 bisdommen. Tussen de aarts
bisschop en die van de r.k.-kerk
beiden residerende in Utrecht is een
vriendschappelijk contact.
'illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll I
door alles goed te vinden, door
kritiekloos alles toe te Juichen,
wat de Jeugd vindt of wil. Zo
denken zij zich populair te ma
ken. Gelooft u mij, dat de Jeugd
deze opvoeders niet serieus
neemt en zelfs om hen lacht.
Wij bereiken de Jeugd niet door
net te doen of er geen genera-
tieverschillen zijn. Vriendschap
en kameraadschap met Jonge
mensen is uitstekend, maar een
Juist aanvoelen zal toch grenzen
en beperkingen stellen; evenals
de Jeugd hebben ook de ouderen nfi
recht op hun eigen "image". nj
Een fout, die ouderen gemak- j j
kelijk maken is het generalise- ije
ren. Bepaalde excessen vallen n
natuurlijk bijzonder op: deze
zullen wij terecht afkeuren, fe:
maar we moeten ons er wel van va
bewust zijn, dat een heel groot je;
deel van de Jeugd daar niets ug
mee te maken heeft of wil heb- ie
oen. We zullen ons vertrouwen ièi
moeten blijven schenken aan de eri
komende generatie. Er is daar
veel eerlijkheid, veel edelmoe-
digheid en veel idealisme te vin- 11
den, misschien ln een andere w
vorm dan bij ons zelf, mis- Z1
schien soms nog wat verward ;e
en onpraktisch, maar wel van
zulk een gehalte, dat dit alles ,j
een eerlijke kans moet krijgen. J
En als de Jeugd begrijpen wil, m
dat ouderen hun ook nog wel iets
te bieden hebben, dan maak ik [,e
me niet al te ongerust. Oud en
Jong zullen elkaar dan wel be- e
hoeden voor eenzijdigheid en alt
zo voorkomen, dat de wereld in- gti
slaapt in een gezapige zelfge- uw
noegzaamheid. En dat kan al- ja
leen maar een zegen zijn.
Drs. A. M. E. Th. Vreeburg
pr. Leiden, a1
js
tholieke aartsbisschop van Utrecht,
monseigneur Kok, die door zijn ge
loofsgenoten in binnen- en buiten
land zo'n beetje als „de paus" van
hun kerk wordt beschouwd, gewoon
geen zin heeft.
Zijn 54-Jarige echtgenote is een
beetje verbaasd over alle discussies
die er binnen de rooms-katholieke
kerk over het celibaat aan de gang
zijn.
Terwijl op een zonnige morgen
in de tuin van de Utrechtse pasto
rie koffie voor ons inschenkt zegt
zij: „Je kan als vrouw een enorme
steun voor Je man zijn. En wat de
zorgen voor het gezin betreft, het
hangt er van af hoe Je samen het
huwelijk begint.
Ik leerde mijn man kennen toen ik
als schoolmeisje met vriendinnetjes
op de Kagerplassen ging zeilen. Hij
zat toen op het seminarium, maar
in zijn vrije tijd trok hij er met
zijn zeilboot op uit. Dat kon, maar
we mochten ons pas na zijn pries
terwijding verloven. De verlovings
tijd was natuurlijk anders dan dat
die met een andere partner zou zijn
geweest. Wij gingen zelden uit. Het
was het begin van een sober en in
getogen leven.
Ik had als meisje in Den Haag erg
veel kennissen, maar die raakte ik
allemaal kwijt, omdat ik ze niet in
de totaal andere levenssfeer van
mijn man kon passen.
Als vrouw van een priester wordt er
nu eenmaal van Je verwacht dat Ie
een serieus leven leidt. Natturlijk is
dat wel eens moeilijk. Ik heb
moeten leren mijn leven op te
offeren voor andere mensen. Dat is
een eerste vereiste als Je met een
priester trouwt.
Als Je Je voorgenomen hebt om aan
de grote schoonmaak te beginnen
en er belt iemand uit de parochie
bij Je aan, dan moet Je de boel er
bij neer kunnen gooien en direct
alle tijd en aandacht aan de pro
blemen van een ander kunnen ge-
Mensen helpen is belangrijk. Dat
merkte ik vooral in de oorlog, toen
mijn man als priester in Amers
foort geloofsgenoten uit Arnhem
hielp evacueren. Hij bezocht alle
gezinnen uit zijn parochie, die toen
erg groot was, op de fiets en was
soms dagen onderweg.
Na de oorlog is er eigenlijk niet zo
veel veranderd. Je moet dag en
nacht klaar staan. Maar aan de
andere kant is het ook leuk om
veel mensen te ontmoeten. Vooral de
laatste tijd, nu veel leiders van an
dere kerken bij ons op bezoek ko-
Monseigneur Kok werd een Jaar ge
leden tot aartsbisschop van Utrecht
gewijd en is nu ruim dertig jaar
getrouwd.
Mevrouw Kok-Smits, de volslanke
echtgenote van de aartsbisschop
wijst lachend op haar kleurige zo
merjurkje:
„Kijk zo'n luchtige zomerjapon zon
der mouwen, dat levert nog wel
eens problemen op.
Als vrouw van een geestelijke moet Je
een voorbeeld zijn. Dat is niet zo
moeilijk, want Je weet waaraan Je
begint als je trouwt, maar kinderen
kunnen het beroep van hun vader
vaak heel moeilijk accepteren. Zij
schamen zich er soms voor.
Wij hebben één zoon. Hij studeert
rechten in Utrecht. We hebben er
altijd voor moeten zorgen dat hij
Mevrouw Kok-Smits
op zondagochtend keurig in de kerk
zat. Ook zo'n Jongen moest het
voorbeeld geven. Dat verwachten de
mensen. Dat was wel eens moeilijk,
wanneer hij met zijn vriendjes naar
een voetbalwedstrijd wilde. Wij
hebben vaak met hem gepraat en
hem gewezen op zijn verantwoorde
lijkheid. Gelukkig is het altijd goed
gegaan; maar andere priesters heb
ben vaak moeilijkheden met hun
kinderen.
Daarnaast is er toch nog wel veel
onbegrip in je omgeving.
Toen mijn man naar de lagere
school ging om onze zoon in te la
ten schrijven, belde de concierge de
hoofdonderwijzer op om hem te
vertellen dat een priester zijn
onechte kind kwam laten inschrij-
Laatst waren kardinaal Alfrink en
een paar rooms-katholieke bisschop
pen bij ons op bezoek. Zij vroegen
of ze ons huis even mochten bekij
ken. Ze wilden wel eens zien hoe
een getrouwde bisschop leeft. Wij
hadden het idee, dat ze het bij ons
erg gezellig vonden, die huiselijke
sfeer, die voor een man met een
druk beroep zo ontspannend is,
missen ze geloof ik wel.
Ik ben er zeker van dat een huwe
lijk voor een priester stimulerend in
zijn werk kan zijn. Mijn man is
het daar mee eens. „Een huwelijk
weegt ruimschoots tegen alle extra
zorgen op", zegt hij vaak.
Eén van de problemen, die
een zielzorger in zijn praktijk
voortdurend tegenkomt is de op
voeding van de opgroeiende
jeugd. Vele ouderen zeggen: je
kunt met de jongeren niet pra
ten; voordat je het weet is er
kortsluiting, zeker als het gaat
over Godsdienst of andere prin
cipiële zaken.
Dit probleem is niet nieuw. El
ke generatie heeft hiermee ge
worsteld. De verhouding oude
ren-Jongeren bergt in zich een
voortdurende mogelijkheid van 't
conflict. Vele ouderen weten er
eenvoudig geen raad mee. Zij ca
pituleren zonder meer met de
dooddoener: „De tij dis nu een
maal anders, ze moeten het zelf
maar uitzoeken." „Anderen ne
men 'n principiëler standpunt in:
"Zolang de kinderen thuis zijn,
hebben ze zich maar aan te pas
sen; zo is het en daarmee uit".
En tussen deze twee uitersten,
beweegt zich een hele variatie
van opvattingen, die meestal
iets van een compromis hebben.
Maar bij de meeste opvoeders
heerst dezelfde onzekerheid:
"Doe ik het wel goed, ben ik
niet te slap?" Of "ben ik niet te
star?"
Op deze vragen is bijna nooit
een antwoord te geven. Mis
schien kunnen de volgende ge
dachten wel een klein beetje
helpen. De Jeugd wil duidelijk
heid. Zij wil graag weten, waar
zij aan toe is. Verstandige
ouders en opvoeders zullen wel
degelijk eisen stellen aan hun
kinderen, maar deze eisen mo
gen nooit vaag of onduidelijk
zijn.
Opvoeden is niet: aohter de fei
ten aanlopen. Er moet een be
paalde lijn gevolgd worden.
Maar dit veronderstelt van on
ze kant wel een stuk eerlijke
overtuiging. De Jeugd wil in ons
ouderen iets terugvinden, waar
ze zelf nog lang niet aan toe is.
Vaak zullen de Jongeren zich te
gen onze opvattingen verzetten,
en er ogenschijnlijk geen be
grip voor opbrengen, maar in fei
te denken ze er wel over na, ze
ker wanneer wij de gave bezit-
WOORD
VAN
BEZINNING
ten onze opvattingen met tact
en geduld naar voren te bren
gen. De Jeugd ziet scherp. Wan
neer wij theorieën verkondigen,
die wij zelf niet in praktijk bren
gen, zal al ons pogen vruchteloos
blijven. Maar herkennen ze in
onze opvattingen een stuk op
rechtheid en menselijke bewo
genheid, dan zullen ze misschien
eindeloos met ons discussiëren,
maar ze blijven terugkomen.
Er is een basis voor contact en
dat is verschrikkelijk belangrijk.
Sommige opvoeders menen de
Jeugd voor zich te winnen, door
hen naar de mond te praten,