Filmmaker tussen de fronten Vrolijk vakantievertier in Walt Disney-produktie «Rim* Stanley - Bless the beasts and children- Kramer j Taking Off: schokkend portret van tieners Films in Leiden LARSEN ZIEK 'Laat je niet in de boot nemen" Prolongaties in de Leidse bioscopen LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 16 JULI 1 BERLIJN „Natuurlijk wil ik graag een prijs winnen. Maar een filmfestival is voor mij vooral een plaats om te zien, hoe het publiek op een nieuwe film reageert. Speciaal bij „Bless the beasts and children" ben ik benieuwd wat zo'n film nu buiten Amerika doet". Stanley Kramer leunt achterover met de routine van de film maker, die in de tientallen jaren internationale contacten heeft ge leerd de heksenketel van zo'n festival in alle rust tegemoet te treden Maar op zifn sterke gezicht ligt toch iets van de spanning die hij niet helemaal weg weet te moffelen onder de routine „Deze film moest ik eenvoudig maken: onze wereld wordt steeds meer door het geweld beheerst. Daarom wilde ik een aanval doen op de heerschappij van het geweer". „Bless the beasts and children" is ook al viel hij niet in de hoofdprij zen, goed ontvangen in Berliln. Maar het is voor Stanley Kramer DENVER De vijfde partij voor de tweekamp in de halve finales van het kandidatentoernooi tussen de Amerikaan Bobby Fischer en de Deen Bent Larsen kon gisteren in Denver niet doorgaan wegens ziekte van Larsen. Fischer heeft de leiding met Vier-nul. In Moskou is de zesde party tus sen Viktor Kortsnoi en Tigran Pe trosjan bij de 42ste zet afgebroken. Petros jan staat iets beter, maar Kortsnoi behoudt remisekansen. De vorige partyen eindigden alle in een gelijkspel. niet genoeg. Daarom reist hij, nu de Berlin ale voorbij is, de halve wereld af om aanwezig te zijn bij de verschillende premières van zijn film. Tot in Tokio toe zal hij er bij zijn, als zijn kleine amateur-acteur- tjes op het doek hun moedige po ging ondernemen de bisons vrij te laten, die in Amerikaanse amuse- men tskampen op gezette tijden worden getoond ten gerieve van daartoe veertig dollar betaald heb- ADVERTENTIE VERLOVINGSRINGEN DESIREE klassieke en moderne modellen, wy hebben reeds ringen vanaf f49,75 p. p. Op het graveren kunt U wachten en zonder prysverhoging. Levenslange sohriftelyke garantie. F. W. Plessen LEIDEN Z.W.: Bevrydingsplein 12, Telefoon 26670 OEGSTGEEST: Geversstraat 47. bende toeristen met automatische geweren in de hand. Een onderneming, die men niet di rect zou verwachten van deelnemer - tjes aan een zomerkamp, dat aan gemakkelijk met geld smijtende ou ders heeft beloofd van hun boys in enkele weken cow-boys te maken. Maar juist daarom zo vol betekenis. Want komt het verzet tegen wat de ouderen vaak maar al te gemakke lijk aanvaarden, ook al nemen zij zelf niet aan het zinloze schieten deel (waarbij van Stanley Kramer dat schieten best symbolisch mag worden gelezen) niet heel dikwijls juist onverwacht van de jeugd? Stanley Kramer voelt zich een man tussen de fronten. Een revolutio nair. die de wereld van de volwas senen, waartoe hij zelf behoort met de neus op de feiten wil drukken En tegelijkertijd een oudere, die door de jeugd niet meer wordt geaccepteerd. Maar hij laat niet af. Ziln volgende film zal gaan over de Amerikaanse luitenant Calley en zijn optreden in Vietnam. „Waarbij door mij niet aan de orde zal worden gesteld of hij het deed, maar waarom. Viet nam is immers voor ons allen een mysterie? Iedereen is er tegen. En toch zijn we daar nog steeds Stanley Kramer is niet de enige filmberoemdheid geweest, die met zijn aanwezigheid in Berlijn heeft duidelijk gemaakt, dat dr. Bauer met zijn nieuwe formule het verle den jaar op zijn twintigjarige grondvesten schuddende festival var, de ondergang heeft gered. Die for mule immers gaf het film-establish ment zoals de langharige film- driftigen het zo graag uitdrukken de kans deze 21ste competitie in alle rust tot en met de prijsuit reiking toe aan haar einde te laten komen. En tegelijkertijd konden de anti-festival-mannen in hun eigen „Forum des jungen Films" los van alle commerciële overwegingen, prij zenregens e.d. hun films vertonen. En er vooral lang en diep over dis cussiëren. De zeventigjarige Vittorio de Sica was in Berlijn en haalde er zelfs de Gouden Beer weg. Jacques Tati was gekomen en Shirley MacLaine en Monica Vitti en Anna Karina. Er waren films van Pasolini, Ingmar Bergman, Bresson. Vilgot Sjöman. Dusan Makavejev. Deze gebaardp Joegoslaaf, die vorig jaar als onwil lig jurylid de eerste stap zette naar de ondergang van de 20ste Berlina- le, was overigens meer bij de Jonge ren van het forum, dan bij het of ficiële gedoe in het Zoo-Palast te vinden. SHOWFILMS Berlijn tracht altijd de aandacht in de randgebieden van het officiële festival over jong en oud te verde len. Daarom was ook dit jaar weer veel plaats ingeruimd voor een re trospectief, waarin Amerikaanse showfilms uit de jaren dertig de grootste plaats innamen. Films met Eddie Cantor, The Goldwyn Girls, Dick Powell en Joan Blondell, Bette Davis en Dolores del Rio. En vooral films gemaakt door Busby Berkeley, die zelf naar Berlijn was gevlogen om daar als groot-man-van-toen nog eens in het zonnetje te worden gezet. De vraag is trouwens wat oud is in de filmwereld. Fritz Lang is inmid dels 80 jaar, maar wie &em in Ber lijn naar zijn plannen vroeg hoorde hem over nieuwe films praten of hij 20 was. Maar samen met Lil D ago ver (74) en Gustav Frölich (69) praatte hij tijdens het filmbal toch over vroeger. Maar dat is na tuurlijk geen wonder, wanneer bij zo'n gelegenheid regisseur en hoofd rolspelers uit één van de beroemd ste films van vroeger, „Metropolis" uit 1927, elkaar treffen. Niemand kan dit Jaar het hele Ber- linale programma hebben gezien. Wie namelijk alle competitiefilms, alle oude films, alle jonge films, alle extra films had willen zien, had zich in vieren moeten laten de len. En dan ieder van die delen nog wel zo'n stuk of vier, vijf voorstel lingen moeten laten aflopen. Maar goed, het was het eerste Jaar met de nieuwe Bauerformule en er kan dus volgend Jaar misschien wel wat aan gedaan worden, dat al thans het aanbod iets geringer is. Al is dat nooit helemaal zeker. BEDRIEGERS Want ook in de filmwereld verslindt de revolutie kennelijk haar eigen kinderen. Een groep nog altijd on tevreden „Jungfilmer" uit München Een scène uit Stanley R mers nieuwste film „BI beasts and children". heeft namelijk alle Berlinale-b« kers al schriftelijk doen weten, al diegenen, die vorig jaar het tival lieten springen en nu vi bij het forum waren betrokken by het forum waren betrokken, bedriegers zyn. Even grote bed jesvolk, waardoor zij zich dit in Berlijn hebben laten inpakken. Als dat maar niet de voorbodi1^ van een derde, nog progressi gebeuren. Want dan is er volg3( jaar voor de Bauers gasten op om de Kurfürstendamm natuui helemaal geen bijhouden aan. Tarzankoning der wildernis REX In vyftig jaar tyd heb ben al zo'n twintig krachtpatsers de rol van Tarzan op zich genomen. De nieuwste loot aan deze indruk wekkende stam is Ron Ely en hij is zeker niet de minste van het stel. In tegenstelling byv. tot John ny Weissmuller, die in z'n Tarzan- films -naar zelden een mond mocht opendoen, mag Ely in elk geval 'n stuk tekst hanteren. En hij doet dat dragelijk, al zal hij er bepaald nimmer een acteursprys voor krijgen. In "Tarzan, koning van het oerwoud" („Tarzan's deadly si lence") neemt de jungle-held het op tegen een gefrustreerde kolonel, die een poging doet een aantal oer- woudstammen aan zich te onder werpen. Er ontstaat een wilde ach tervolging tussen de kolonel en zijn helpers en Tarzan, maar de laat ste weet op zijn oude, vertrouwde manier (zwemmend en van boom tot boom slingerend) steeds te ont snappen. Door de uitwerking van een handgranaat verliest Tarzan zelfs tijdelijk het gehoor, maar die handicap overwint hij met ge mak door de oren "te lenen" van een jong hertje. En tenslotte vindt dan de afrekening plaats met die schurk van een kolonel. In zijn gen re is "Tarzan, koning van de wil dernis" zeer onderhoudend. ■■■lillik TRIANON Wat uit de koker van Walt Disney komt is goed, iedereen kan dus met een gerust hart naar "Laat Je niet in de boot nemen" stappen. Het is een gezel lige vakantiefilm waar jong en oud veel plezier aan zullen bele ven. Geen giller waar je van de ene lach in de andere valt, maar een lekker amusant verhaal met hier en daar een lachertje. Regi- seur Norman Tokar heeft voor zijn grappige boevenfilm, waarin de goede kant natuuriyk wint 'n klein zeer filmgeniek haventje vol ple zierjachten gekozen, en het hele verhaal draait dan ook op en om 't water en mensen die daar heel nauw btf betrokken zyn. By al de scènes op het water kunnen de kij kers dan fraaie zeiljachten bewon deren en leren hoe je het vooral niet moet doen als je met een jacht het water op gaat. Toch ma ker de drie boeven uit het verhaal, het luitenant Tom Garland nog moeilijk. Tom Garland is een heel jong piepjong luitenantje dat in New Port zijn carrière bij de kustwacht gaat beginnen. Dat is voor de jonge Garland een heel karwei, want hy heeft een grote naam op te houden, zijn vader was namelyk een held uit de Tweede Wereldoorlog. Tom is in tegenstel ling tot papa een knaap met twee linkse handen en als hij zeilin- structrice Kate Fiarchild niet had ontmoet, (en de drie niet zo han dige juwelendieven) was hij er al lang uitgevlogen. Kate maakt hem er op attent dat de drie heren waarmee Tom al kennis gemaakt heeft, zich verdacht gedragen. Hij gaat ze in de gaten houden en komt tot de conclusie dat zij de gezoch te juwelenrovers moeten zijn. Het heeft nogal wat voeten in aarde, voordat zyn superieuren, die hem trouwen, hem geloven. Daarvoor terecht een beetje zijn gaan wan- moet een pelikiaan die een zu re bom, gevuld met een armband, eerst bij Kate en Tom neerstrijken. Maar voor het tot een werkeliijke erkenning van Toms "capaciteiten" koht, moet er nog heel wat schrik door de zeebenen van de vakan tiegangers in New Port... Tennis Tydens het tennistoer nooi om de internationale kampioen schappen van Noord Engeland heeft Wimbledonkampioene Evonne Goola- gong (Aus) gisteren in Haylake een nederlaag geleden in de kwartfinales damesenkelspel. De Amerikaanse Pat ty Hogan zegevierde in drie sets: 6-0, 4-6, 6-2. LIDO Leiden heeft een be langrijke eersteling in zijn midden. De prijswinnaar van de jury van het laatste filmfestival in Cannes kroont het totale zomerse filmpro gramma deze week en dat is te midden van alle ontspanning, een gelukkige zaak. Het festival in Cannes dat dit jaa' minder dan ooit in het teken stond van de herinnering van de "grote dagen van de revolutie", geeft ech ter wel een produkt af dat in het teken staat van de elementaire menselijkheid gemaakt door eer. Tsjech. Met de emoties van Parys en Praag in de woelige dagen heeL Milos Forman Taking Off dan oo: elementair te maken. Bij wijze van kritiek zou je kunnen zeggen dai ze misschien zelfs ten onder gaar in het totale gebeuren, maar steeds weer de kop opsteken. Want waar het uiterlijk in deze film om gaat, heeft weinig met revolutie te maken; in zijn wijze van filmen en visie op de (vooral jonge) men sen laat Forman een grote revolu tionaire betrokkenheid zien. Taking Off vertelt het verhaal va een neo-kapitalistisch verschijnsel. De tot enorme consumpties in staat zijnde tienerjeugd, die uitein delijk volkomen ontredderd in de steek wordt gelaten door iedereen, wanneer gedacht wordt dat met het zakgeld tegelijkertijd een emotiona- le band wordt gecreëerd. Deze jeugd heeft onbewust met dat con sumptieve vermogen een totaal eigen wereld gecreëerd, waarin ze zich terugtrekt als de ouders etc. daar geen weet vanhebben. De film heeft een raamvertelling. Het verhaal van een auditie waar een groot aantal meisjes aan deel nemen. Ook het meisje Jeannie, dat net als alle anderen wordt af gewezen. Daarop volgt een soort van vlucht, waarbij Forman de gelegenheid krijgt het milieu te schetsen. Tenslotte ontmoet Jean nie een vriend, die dan haar grote wordt, maar vanwege zijn uiter lijk aanvankelijk nogal kritiek ont moet wanneer ze beide eindelijk naar Jeannie's huis terugkeren. Als dan echter blijkt dat deze jon gen, Larry, met rocksongs en pro testliederen een behoorlijk inkomen bij elkaar weet te spijkeren, be zwijken de ouders van Jeannie. Vanwege het obligate slot en mis schien ook wel vanwege de rol die de ouders in Taking Off spelen zou Je een wantrouwen tegen Forman gaan koesteren, ware het niet dat enquetes onder de Jeugd uit de blanke, keurige Amerikaanse jeugd voorsteden heeft uitgewezen dat hy geiyk heeft. Een dubbeue bodem zou je hem als Europeaan graag onder de neus willen wrij ven maar dan meer om het feit dat zijn manier van filmen zo ontzag lijk onthutsend is. Als er ooit een film in Leiden ge- rond-de-vijftienjarigen dan is 1 weest is met een goed portret van Taking Off wel. Er zijn deze week weer heel wat reprises in de Leidse bioscopen. Zo gaat de komedie „Samen uit, sa men thuis" die als oorspronkelijke titel „La grande vadrouille" heeft de derde week in. In het Studio-theater kunt u drie grote, komieken van het witte doek be wonderen. Dat zijn achtereen volgens de flegmatieke Brit Ter ry Thomas, de inmiddels overleden Bourvil en de springerige Louis de Funès. De film speelt in Frankryk tydens de Tweede Wereldoorlog. Span nend wordt het wanneer een groep Engelse para's gedropt wordt en midden tussen de vijand beland. Ten koste van vele komische situa ties ziet u ze tenslotte op veilig ter rein terecht komen. Louis de Funès kunt u deze week ook zien in Luxor waar „Een Moordslag" de tweede week is inge gaan. De Funès speelt hierin geen hoofdrol maar is duidelijk een man in opkomst. Het gaat in deze film om de vervalsing van beroemde schilderijen. Via allerlei vreemde wegen komen ze terecht bij steen rijke figuren die aanvankelijk geen enkele achterdocht koesteren. Speciaal voor de Jeugd is er des middags in Camera een voorsté ling van „Junglebook". Deze mui kale tekenfilm is vervaardigd dm de overleden Walt Disney. Tal loze grappige dier-figuurtjes spela in deze kinderfilm een rol en W vooral frappeert is de muziek di een bijzondere aanvulling geeft o de kleurige beelden. Voor de Jeugd die wat vroeger de bioscoop terecht wil, ver toont Studio iedere ochtend be halve zondags om half elf i avonturenfilm SJors en Sjimmie de toverring. Deze twee beken! stripfiguren beleven allerlei span nende avonturen. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 8