Amsterdams decor voor 'Diamonds are forever' Veel prolongaties en reprises in de vakantie Sean Connery opnieuw in de huid van James Bond Urenlang werk voor tien minuten film NIEUWS VAN DE UNIVERSITEIT Een moordslag: Louis de Funes in opkomst VRIJDAG 9 JULI 1971 LEIDSCH DAGBLAD j AMSTERDAM Terwijl Amster dam op de vroege vrije zaterdag ochtend nog maar net ontwaakte, was een ploeg van 120 mensen druk in de weer voor de Amster damse opname van de nieuwe James Bond-film „Diamonds are forever". Op een van de meest sfeervolle plekjes van Amsterdam, de Magere Brug over de Amstel bij Carré, werd uren gezwoegd voor enkele minuten film. Op dat moment lag James Bond als Sean Connery in het Esso Motorhotel nog in diepe slaap. Oorspronkelijk moest hij om tien uur op de set zijn, maar door zijn lange filmervaring liep zijn wek ker pas om elf uur af. Gelijk had hijwant de scène waarin zijn aanwezigheid werd vereist, werd pas ver na één uur geschoten. Voor de oud-marineman Guy Ha milton, was de door politie- en rondvaarboten en vele plezierjach ten deinende Amstel een ideale lo catie. Onopvallend eigenlijk gaf hy leiding aan zyn staf van 51 Britten. Een beweginkje van zijn hand of een kort knikje met het hoofd was vol doende om duidelijk te maken wat er moest gebeuren. FIGURANTEN Om acht uur was de heer Thon- hauzer al present met 25 figuran ten, maar die wisten nog van niets. „Dat is zo raar met die filmmensen, pas op het laatste ogenblik hoor je wat ze van je verwachten". De 31-Jarige stewardess Marjolein Burgwal drentelde zenuwachtig heen en weer. zy dacht die ochtend enkele malen het grauwe Amstelwater in te moeten als stand-in voor de Engelse actrice Margareth Lecey, die als lijk door noeste waterpolitie-handen uit het water getrokken diende te wor den. „Het water zal wel koud zijn", veronderstelde Marjolein terecht. „Hoe vaak ik het moet over doen weet ik niet, maar ja, ze betalen er goed voor". Malcom Weaver, die zelfs Raquel Welch gedubbeld heeft, was voor deze taak speciaal uit Londen over komen vliegen. Goed, men had vele malen met een aftandse etalagepop geoefend, maar Malcom moest het toch nog vier maal overdoen. En hij deed het angstig echt, met zijn hoofd voorover in het water. Met een rubber pak onder een zomer- manteltje en een grüs knotpruikje boven het wit-geschminkte gelaat haalde hij gelaten de schouders op als de rustige stem van Hamilton via de walkie-talkie onverstoorbaar bekendmaakte het over te willen doen. „Here we go again", mompel de hy vanonder een goed verzorgd knevelsnorretje. Een van de moordenaars van die lieve vriendelijke onderwijzeres, die de diamanten Amsterdam binnen smokkelde en dat met de dood moest bekopen, is een Amerikaanse bassist luisterend naar de typisch Engelse naam Patrick Simth. Hamil ton haalde hem uit Mann's Hole in Los Angeles om zijn uiterst vrien delijke gezicht, want niets doet in hem ook maar eventjes aan de ge vreesde killer denken. Om 10 uur begon de zon te schijnen. En die belichting vond regisseur Hamilton toch beter. Dus liet hij de scène met een rondvaartboot voor dp zoveelste maal overdoen. Alles was klaar voor deze nieuwe opname, toen twee potige brugwachters de hekken van de Magere Brug afsloten. De brug moest open om de Zandex- pres 3 door te laten. „Sorry hoor, wij weten van niets", was hun la- konieke commentaar. De Nederland se produktieleider Jos van Weeren moest dit even wegbijten. Inmiddels had een oud baasje met een heuse schipperspet en geleund op een stok bij het overlopen van de brug een rustpauze moeten nemen. Hij nes telde zich comfortabel op een op de brug staande zandkist, en leek de eerste minuten niet van plan zich te bewegen. „Wat heb ik nou in het bee,ld?", vroeg de nu toch wel wat geïrriteerde Hamilton via het ge luidsapparaatje, dat om de schouder van de man die de brug moest vry- houden oungelde. Opa was vol be grip maar verstond geen woord En gels. Hy lachte de man vriend eiyk toe en spitste wederom de oren. Het werd hem uiteindehjk duidelijk, hy moest weg. Een rüzige Amsterdammer op de LEIDEN Aan de Universiteit zijn geslaagd voorhet doet. ex. fis caal recht L. Monné (Leiden), R. Leysenaar (Rotterdam), J. R. Ron- ner (Leiden), A. A. J. van Erp (Bos koop); doet. ex. W. Sociologie mej. J. L. M. G. Hoornweg (Leiden), K. S. Scheer (Leiden), M. J. A. P. M. van Zaal (Leiden), mevr. H. Krijgs- man-Esseveld (Leiden), W. Chr. C. van Galen (Wassenaar), S. G. Meijer (Leiden), A. P. van Diggele (Leiden), mej. A. F. Draisma c.l. (Leiden). S. S. Waterreus (Leiden), W. K. van Vugt (Rotterdam). fiets werd door een jonge agent verboden over de brug te fietsen, er werd tenslotte gefilmd. „Wat krij gen we nou? Is de Amsterdamse politie nu al dienst van een film maatschappij?" vroeg de man gepi keerd. Van de inmiddels sterk in aantal toegenomen toeschouwers ontving hij overigens weinig bijval. „Ga naar je nest man, je bent niet uitgeslapen" riep een bewoner van een woonboot die het schouwspel comfortabel geïnstalleerd in een lig stoel op het voordek van zyn drij vende stulp gadesloeg. De diverse fotografen begon het te vervelen. Waar bleef Bond nou? Goed, er werd dan wel druk ge poetst aan de Triumph Stack, een gele sportwagen waarmee James Bond over de brug moet rijden, maar van hem zelf was nog geen spoor te bekennen. Twee in hot pants gestoken goed geproportio neerde vrouwspersoontjes lieten we ten geen duimbreed te zullen wij ken. „Zo'n kans om dat „stuk" in levende lijve te zien krijgen we nooit meer". Jos van Weeren hield strak in de gaten. Stel je voor, straks is alles in orde om draaien en dan vliegt een meisje hem om de nek. Dan moet alles weer over. En het duurt al zo lang en het kost al zoveel. Op dat moment liet Sean Connery zich de Hollandse kaas goed sma ken, liet zich de zoveelste kop zwar te koffie inschenken en peuterde met een tandestoker tussen het ge lijkmatige gebit. Hij lachte vriende lijk tegen de kelner van het Esso Motorhotel en gaf de man gewillig een handtekening voor diens zoontje. Acteur Sean Connery (rechts) in gesprek met regisseur Guy Hamilton op de Magere Brug in Amsterdam. Onder heimelijk gefluister van de vele gasten in de hal van het hotel stapte hij in een grote zwarte li mousine met Nederlandse nummer platen en het schildje EOS Film op de voorruit. Het werd nog vele uren later eer hij klaar was voor de tien minuten beelden die „Damonds are for ever" over Amsterdam te zien zal geven. Er is deze week weinig nieuws in de Leidse bioscopen. Niet min der dan vijf theaters prolongeerden hun films en brengen een rolprent terug, die al eerder in Leiden te zien was. Het record zal zonder twyfel in handen zyn van 't STU- DIO-theater dat voor de zoveelste maal het lachsucces „Samen uit, samen thuis" (La grande vadrouil- le) op het doek brengt. Het is een geweldig stukje scha- terwerk met drie grote komieken. In de eerste plaats is dat de sprin gerige Louis de Funes en zijn land genoot Bourvil die kortgeleden overleed. In een produktie van Ge rard Oury wordt de draak gestoken met de Duitsers in de Franse be zettingstijd. De derde komiek de flegmatieke Brit Terry Thomas wordt met een aantal landgenoten gedropt boven het bezette Frankrijk- Dat is het begin van een aan eenschakeling van komische situa ties. Via Turkse baden, concertza len. nonnenkloosters, en rustieke herbergen belandt het stel tenslot te in het door de geallieerden bezet gebied. Een ander kassucces dat aan de tweede week in Leiden begint is M't Is een gekke, rare, dolle, dwaze wereld" in het LIDO-theater. In deze film van Stanley Kramer met Spencer Tracy in een van de hoofdrollen wordt de hebzucht van de mens op de hak genomen. Een groepje mensen ziet hoe een man met zijn auto in een ravijn stort en dodelijk gewond nog weet te vertellen dat hij ergens een ge weldig bedrag aan geld heeft ver stopt. Nauwelijks heeft de man zijn laatste adem uitgeblazen of er wordt een nietsontziende Jacht ont ketend naar de plaats waar het geld moet liggen. De race waarbij gebruik wordt gemaakt van aller hande auto's en vliegtuigen is een geweldige parodie die nog waar- schyniyk aan vaart zou hebben ge wonnen wanneer er een film met normale speelduur van was ge maakt. Nu krijgt men af en toe de indruk dat het net allemaal even te lang duurt. Wie kent er de Engelse komiek Norman Wisdom niet? Samen met Jerry Lewis en Louis de Funes vor men ze de drie meest bekende ko mieken van de laatste Jaren. In REX is er ditmaal weer eens een ouwetje van hem van stal gehaald. Onder de titel „De lefschopper" ziet u Norman Wisdom achtereen volgens in verschillende creaties. Een belangrijk deel van de film spreekt zich af in de omgeving van een ziekenhuis en Norman Wisdom zou Norman Wisdom niet zijn wanneer de zaken daar niet danig uit de hand zouden lopen. En is er ook nog „The Sound of Music" in het TRIANON-theater. Wat moeten we er eigenlijk nog over vertellen? Iedereen kent zo langzamerhand de avonturen van de familie Trapp. De musical van Rodgers en Hammerstein blijkt on verwoestbaar en de liedjes die de charmante Julie Andrews zingt be horen langzamerhand tot de klas se „evergreens". Verder ziet u in de extra-lange film die de derde week is ingegaan Christopher Plummer. Terug in Leiden voor de derde of vierde maal is ook de Jeugdfilm Junglebook". Deze creatie van de inmiddels overleden striptekenaar Walt Disney is deze week zowel 's middags als 's avonds te zien in CAMERA. Behalve de bijzonder grappig getekende figuren uit het „grote dierenbos" vindt de film Hij is nu 41 en precies tien Jaar geleden schoot hij als een raket tussen de sterren van het witte fir mament, dat eens in Hollywood werd opgetrokken; Sean Connery. In die afgelopen tien jaar kroop hij zo diep in de bloedeloze huid van Ian Fleming's super-agent James Bond, dat de boerse Schot persoonlijkheid en vrijheid na elke film onbereikbaarder zag worden. De miljoenen van het producers tandem Harry Sal tzman -Albert Broccoli vergoedden nauwelijks het leed, dat snerende critici in zijn ziel kerfden. Hij stopte met Bond, wees ieder een op The Hill (inderdaad een film, die onvergelijkbaar veel beter was dan de in beeld gebrachte 007-capriolen tussen gebruinde vrouwenlijven en verknipte wereld vernietigers), maar zal nu toch moeten toegeven dat zijn laatste Fleming-avontuur „You only live twice" een veelbetekenende titel droeg. Want na de snelle film-dood van ene George Larenby is de Bond van Connery weer opgestaan. De produktie van „Diamonds are fore ver" kosten ongeveer 25.000.000 gulden is op volle toeren. Als verwachtingen en realiteit gelijke tred houden wordt de rolprent te gen kerstmis uitgebracht. „Iedereen in de wereld vraagt me waarom of ik ineens geen gruwelij ke hekel meer heb aan James Bond en iedereen denkt dan bij zichzelf; hij was aan het einde en kon het geld best gebruiken. Ik stel daar te genover, dat ik Bond nooit zo ver foeilijk heb gevonden en dat ik mijn honorarium afsta aan de Scottish Educational Trust". Deze trust staat voor een verbete ring van het onderwijs in Sean Connery's geboorteland. „Het is krankjorum, dat zoveel goeie krach ten wel slagen in het buitenland maar niet in Schotland. Er moet snel iets aan de Jeugd worden ge daan. Kijk maar naar de situatie aan de Clyde, waar nu de scheeps werven op knappen staan." Sean Connery praat vriendelijk, maar het liefst zo weinig mogelijk over Bond. die hij na „Diamonds are forever" op minst nog één keer gestalte zal moeten geven. Vermoe- deUjk in „Live and let die". Harry Saltzman. voornaamste ken merken: bulkend rijk, gek op Indo nesisch eten en een welhaast ver bluffende gelijkenis met Maarten Toonder's 007. Ollie B. Bommel (hij draagt zelfs de ruitjesjassen!) ver klaarde op een persconferentie: „We hebben een optie op alle Fle ming-boeken. waarin Bond de hoofdrol speelt. Dat wil niet zeggen, dat ze ook alle worden verfilmd. We zullen eerst moeten zien of de mensen nog zo gek zijn op Bond." Overigens heeft producer Saltzman vele interesses, die buiten de ijskou de spionnagewereld liggen. Saltzman was ook verantwoordelijk voor een andere klassieker uit dit genre: The Ipcress File"). „Ik ga een film ma ken van een serie concerten, die Duke Ellington in Rusland zal ge ven. Geen pure documentaire, ook fiction. De titel wordt „When the Reds meet the Blues"." Voor „Diamonds are forever" heeft Saltzman. na overleg met Broccoli een beroep gedaan op oude getrou wen. Naast het ouder geworden ge zicht van Connery, dat voor de op namen wordt gerestaureerd met be hulp van onder meer een haarstuk je, kent hij ook Guy Hamilton, die „Goldfinger" regisseerde, door velen beschouwd als het beste (of minst slechte) Bond-produkt. (De tegen standers prefereren „From Russia with love". Die Hamilton is een merkwaardig man in de Bond-setting. Een uiterst beschaafde Engelsman, met een 0x- ford-uitspraak, gemanicuurde nagels en humorloos gezicht, dat op onver wachte momenten door middel van een merkwaardig lachje Christopher Lee-achtige trekjes krijgt. „Sean Connery is DE James Bond. Veel Bond-films leden aan gebrek aan humor. Deze niet. Kijk, 007 is geen paspoort tot doden, het is een pas poort voor de mensen om met Bond een krankzinnige reis te beginnen, die volledig buiten de werkelijkheid ligt. De echte Bond-fans verwach ten, dat hij wint, altijd, maar ze genieten als hij in de rats zit. Dan gaan ze gniffelen en denken: „Wel James, zie maar eens hoe Je je er nu weer uitredt. Op een gegeven moment ligt Bond in een slangen kuil. Nu zijn er tientallen manieren om uit zo'n put te komen, maar die zyn allemaal al eens gebruikt in films. Bond moet het anders doen, origineel, zoals alleen hij dat kan. Hoe? Dat zeg ik niet» maar in elk geval niet met een India's tovertouw. Natuur hjk heb ik de buitensporigheid gehandhaafd. James Bond rijdt niet in een Volkswagen. Tijdens opna men in de Nevada-woestijn hebben we veertig nieuwe wagens tot puin gereden om een bepaalde scène goed te krijgen. Bond speelt In diaantje, op zijn manier, met be hulp van de modernste technische middelen." Tot slot de „tot inkeer gekomen" Sean Connery: „Geen mens ter we reld laat ruiüi drie miljoen gulden plus een deel van de recettes lopen. Zo'n aanbod kryg je maar één keer. Ik heb er niet zo lang over nage dacht". Waaruit toch nog overduideüjk blijkt, dat de vos wel wat haren, maar niets van zijn streken heeft verloren. zijn kracht in de functionele mu zikale begeleiding. En dan is er tenslotte ook nog een jeugdvoorstelling in het Stu dio-theater. In deze bioscoop kan de jeugd iedere ochtend behalve zondags om half elf terecht voor de film Sjors en SJimmie en de toverring. LUXOR „Een moordslag" is 'n oud filmpje van Louis de Funès, uit de Jaren dat hij met zijn nij dasserige hoofd nog niet ieder een en alles domineerde. In deze Frans-Italiaans-Spaanse co-pro- duktie had hij ook niet de hoofd rol; die was weggelegd voor dat hoogst merkwaardige manneke To to. Deze speelt de rol van excen trieke schilder, die feilloos beroem de meesters kan copiëren. Hij krijgt van een louche Spaanse markies, die net uit de bajes komt, de op dracht om van de door de Spaanse schilder Goya gemaakte „Naakte Maja" en „Geklede Maja" nog 'n derde exemplaar te vervaardigen, namelijk een Maja in nachtgewaad Hy wil dat aanvankelyk niet, maar het vriendinnetje van de her tog haalt hem ertoe over door hem Louis de Funès in de rol van kunstkenner in 'Een moordslag'. een avontuurtje in het vooruitzicht te stellen. Vervolgens wordt het schilderij in een geheime gang ge zet, waarna een kunstexpert <De Funès) in de gelegenheid wordt gesteld het doek te ontdekken en als echt te waarmerken. De hertog verkoopt het schilderij voor een fortuin aan een dolgedraaide Ame rikaanse. De copiïst verneemt de hoogte van het bedrag en biedt de van geld bulkende vrouw daar na nog zes Maja's aan: Maja-in- broekpak. Maja-in-bikini enz. Een heel amusante film, al is het tem po vooral aan ht begin vrij traag. De Funès is hier duidelijk nog de komiek in opkomst, hij gedraagt zich tamelijk rustig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11