'Als omroepster hang je er maar zo'n beetje bij' Lemon Dry7 OrangeDry Louis Armstrong: een trompet bracht geluk r(jy) vandaag ...en gisteren] Evelien Velsen heeft het bij de tv erg naar haar zin. En toch Drink'swat ongewoners! GOUDEN BEER VOOR FILM VAN DE SICA TV morgen] WOENSDAG 7 JULI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 „Je komt in de studio als een ambtenaar met een tasje schmink. Je hebt geen lor aan de anderen. Als omroepster hang je er maar zo'n beetje bij" vindt KRO-tv-omroepster Evelien van Velsen. Ze zit in de achtertuin van haar eengezinswoning in Amsterdam, Nieuw-Zuid. In de aangrenzende tui nen drinken buurvrouwen een kopje koffie. Een enorme struik, bruids sluier genaamd, zorgt voor een muurtje. Evelien: „Ik droom wel eens van dat - ding. Als Je er een nacht voor zou staan ben je de vol gende morgen ingekapseld door die enge tentakels'. Evelien Is getrouwd met een advo caat, ze is in het bezit van twee dochters, Anne van 6 en Francisca van 4 Jaar. Bij de KRO-tv heeft ze het naar haar zin. Drie jaar geleden vond Evelien (30) dat ze weer eens moest gaan wer ken. Voor haar huwelijk studeerde ze een paar Jaar Nederlands, deed aan mode en reclame en had wat losse baantjes, onder andere bij het Holland Festivals Iemand van de KRO bracht haar op het idee om het als omroepster te proberen. Dat lukte. Nu zegt ze: „Ik ben nog steeds erg tevreden bij de KRO, fijne sfeer, prettige men sen en goeie programma's. ..Brand punt" bijvoorbeeld vind ik de beste actualiteiten rubriek. Verder houdt deze zuil zo'n beetje het midden. Niet dat hele hippe en niet dat oubollige". EENVOUDIG Evelien houdt van eenvoudig. Dat is aan alles te merken, aan de inrich ting van het huis, de kinderen en aan haar zelf. Ze draagt een heel simpel zomerjurkje en suède sanda len met banden over de kuiten. Het haar hangt nonchalant, en is mo dern geknipt. „Ik ga zo min mogelijk naar de kapper. M'n kleren zoek ik zelf uit. Bij de KRO hebben we geen kleed ster. Ik krijg natuurlijk wel kleed geld. Vaak draag ik een lange broek met een aardige blouse. Het gaat toch alleen om het kraagje en de ketting. De rest zien ze niet. „Ik houd helemaal niet van dat op getutte. Bij sommige zuilen hangen ze wanneer er een voetbalwedstrijd komt een voetbal op en bij kerstmis een kerstbal. Ik zou me naar lachen en geen mond meer open kunnen doen. Ik ben tegen speciale kleding: in het weekeinde een boothals en op de maandag een coltrui en met kerst een kerstbal in je oor. Geluk kig vraagt de KRO dat niet van je". „Ik houd van een makkelijke tekst, ben echt tegen de belerende manier van mooi brengen. Sec brengen en geen versiersels, veel beter. Ik lach me wild als ik Hans va nden Wille- genburg hoor. Hij maakt van die ellenlange zinnen. Maar hij komt er altijd weer uit. Die jongen doet het geweldig. Maar ja. wat wil Je hij heeft zoveel radio-ervaring". „Radio-ervaring dat zouden de om- roepsters meer moeten hebben. Daar heb je enorm veel aan. Het is nu nog te veel alleen een aardig smoeltje hebben. In Duitsland zijn NEW York Met de dood van Louis „Satchmo" Armstrong is een episode uit de Jazz afgesloten. Satch- ma. de man met de gouden trompet uit de jaren twintig, was bij zijn le ven al lang een legende geworden. De jazz ging door. nieuwe stromingen, Jazz van „east" en west coast", spoel den over de wereld. Maar Armstrong, die met zijn muziek en zijn stem de blues toegankelijk had gemaakt voor vele blanken, is tot het eind overeind gebleven en niet zoals vele musici in een tragische vergetelheid terugge zonken. Als Jongen kwam Louis Armstrong in een tuchtschool terecht. Daar leerde nij de trompet liefhebben waarmee hij de harten van miljoe- nen mensen in de wereld heeft ver- overd. Armstrong, die zondag zijn 71ste verjaardag had gevierd, werd vorig jaar in het Beth Israël zieken huis opgenomen na een optreden van twee weken in het Waldorf-As- tor ia hotel. Dat was een lange weg van de (f tuchtschool in New Orleans waar de 13 Jaar oude jongen zijn eerste hoorn kreeg, terwijl hij daar zat wegens 't lossen van revolverschoten op oude jaarsavond. Intussen had „Satchmo" de weg afgelegd van voorstellingen in kleine plaatsjes door het gehele land naar i Jazz concerten in de grote wereldste den. Hij heeft talloze platen ge maakt. is in veel films opgetreden en hij was de laatste tijd een geliefde i gast in tv-programma's. De waardering voor Armstrong was algemeen. Het enige wat hij om en thousiasme te wekken, behoefde te doen was zijn voorhoofd af te vegen, zijn ogen te laten rollen, zijn keel stem te laten rollen en zijn trompet te laten weerklinken. Op zijn 70ste verjaardag liet Arm strong een plaat van één van zijn eerste trompetsolo's draaien en hij merkte op: „Nooit heeft iemand meer zoiets gespeeld en kan iemand nu nog zo iets spelen". Dit zou zijn grafschrift kunnen zijn en zolang deze oude platen nog ge speeld kunnen worden zal niemand met hem redetwisten. Daniël Louis Armstrong werd in 1900 geboren en tegen de tijd dat hij vijf was, waren zijn ouders geschei den en zwierf Louis rond in New Or leans Na de slecht afgelopen oude- Jaarsviering hij heeft wel eens be weerd dat de revolver slechts met losse patronen geladen was. werd hij gestuurd naar het tehuis voor onbehuisden in New Orleans. Louis had toen reeds een beetje geleerd hoe Je op een hoorn moest blazen en wel van de grote Bunk Johnson. Op de tuchtschool werd hij hoornblazer en kwam in het koper orkest van de school. Na zijn ver trek bleef Louis de trompet trouw en wel in de beroemde huizen van New Orleans van slechte reputatie welke de Jazz groot gemaakt hebben en in gelegenheidsbands bij begrafe nissen. Louis was 22 toen King Oliver hem naar Chicago riep om bij zijn Creool Jazz Band te komen spelen. De pianiste Lil Hardin, die twee Jaar zijn. Louis ging later spelen in New York bij de band van Fletcher Hen derson, maar hij keerde terug naar Chicago waar hij met een kleine be zetting in het Dreamland Café speel- deè Hij kondigde zichzelf met zijn Hot Five en Hot Sev grootste trompettist ter wereld". Zijn gage was echter nog niet nave nant 75 dollar per week, ook al had hij toen waarschijnlijk gelijk ah het om de jazz ging. Platen van de kleine band in Chi cago zijn het kostbaarst voor verza melaars, maar Armstrong schiep zich een nieuw gehoor met zijn grote bands in de jaren '30 en ontwik kelde zich tot een unieke showman met een bijzondere stem. Zondar ooi: maar te proberen atceur te zijn werd hij gevraagd voor ontelba re zang- en dansnummers in flims als ..Going places". „Cabin in the sky" en ..Dr. Rhytm". Er zijn mensen die Armstrong be twisten dat hij de uitvinder van Skat erg toneelakademie voor dit werk te ne men of meisjes met een journalis tieke achtergrond. Dat is wel nodig, want ik denk dat in de toekomst de omroepster verdwijnt en plaats maakt voor een gastvrouw, meer een presentatrice van de program ma's, net als in Engeland'. Evelien wil zelf ook voor de radio werk doen: „Het zit er wel in dat ik een programma voor vrouwen ga maken. Radio doen lijkt me erg fijn. Je werkt met een kleiner groepje mensen dan bij tv, het is meer je eigen programma. Ik vind het erg jammer dat het werk dat ik nu doe zo los staat van alle andere tv-zaken". „Het omroepen is een bijkomstig heid en dat moet Je zelf maar uit zoeken. Blijkbaar is het toch wel een belangrijke bijkomstigheid want het omroepen heeft al zo vaak op het randje van verdwijnen gestaan en het blijft nog steeds". Ht werken in het grote NOS-com- aïs "d*é j P*ex in Hilversum is niet het „ein- Evelien Velsen met een van haar dochtertjes in de tuin van haar Amsterdamse woning. heb over „die omroepster met die ge- windende slis". „Brieven krijg je veel, mensen die om foto's vragen. Dat behandelt de KRO voor me. M'n kinderen doet het niets dat ik op tv ben. Soms wanneer ik m'n dochters van school haal. zegt een kind: „Ik heb jou op tv gezien". „Anne vindt zichzelf op het mo ment veel belangrijker. Ze heeft namelijk als bruidsmeisje in Oebele de blonde in het voormalig Nederlands-Indië geboren omroep ster: „Is vreselijk jammer dat Vitus is afgebrand. Het was een brandge vaarlijk studio maar het werken was er veel fijner. In het NOS- complex zitten we echt in het ver- schophoekje. We zijn nu wel in kleur te zien. dat is een voordeel. Alle om- roepsters zien er gelijk veel mooier uit. Met je kleren is het lastiger. Bepaalde kleuren doen het niet. Bij voorbeeld rood en veel nuances blauw vallen af". Wordt ze veel herkend op straat en krijgt ze veel brieven? „De mensen herkennen mij vaker aan m'n stem dan aan m'n gezicht. Dat zal wel door dat slisie van me komen. Ik jaar spraakles genomen. LOUIS ARMSTRONG later de eerste van Louis' vier vrou wen zou worden, vertelde een paar Jaar geleden hoe zij het eerst de man ontmoet had die „Little Louis" werd genoemd „Little Louis, hij woog meer dan 100 kg. Hij droeg een afdankertje dat hem niet paste. Hij had een hoed welke veel te klein was en bo ven op zijn kop en het weerbarstige haar stond". Oliver had haar verteld dat hij Louis als tweede trompettist ach ter zich zou houden omdat anders, Oliver niet langer meer koning zou singing zou zijn. Dit is de vocale im- Het schijnt toch niet zoveel gehol- provisatie met nietzeggende letter grepen er tussendoor welke altijd met de Armstrong-imago heeft te ma ken gehad. Maar zoals hij het ver telde is het allemaal begonnen met een platenopname toen de bladmu ziek was gevallen en hij moest im proviseren in plaats van de woor den te kunnen zingen. In de jaren '50 behaalde Louis nieu we successen met 'n kleine band met onvergetelijke namen als Jack Tea- garden en de zangeres Velma Midd le ton. Deze groep heeft in de gehele wereld gespeeld en Louis heeft er on langs nog herinnerd aan een optre den tijdens een reis van 56.000 km. door Afrika. De 100.000 Afrikanen, die naar het concert luisterden ston den zo dicht op elkaar, dat je van hier naar de hoek over de hoofden kon lopen. Een andere herinnering van hem was dat de Afrikaanse menigte, zo op gezweept door St. Louis Blues en Vel ma, naar voren drong en „wij ze tot rust moesten brengen door „slee py time down south" heel langzaam te spelen". „Satchmo" is nooit verbaasd ge weest over de roem die hij in het bui tenland heeft behaald, die grensde aan verafgoding door Jonge Dixie- landliefhebbers in Groot Brlttannië, Frankrijk, Zweden. Oost-Duitsland. Joego Slavië en Rusland. „Jongens zijn overal in de ge hele wereld hetzelfde. Zij spreken allen dezelfde taal. Zij begrijpen al len mij en mijn hoorn. Het vorig jaar heeft Louis in een vraaggge- sprek ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag zijn „mooie leven" aldus samengevat: „Ik heb nooit het on mogelijke verlangd en ik heb haast alles gekregen wat ik wilde omdat ik ervoor gewerkt heb.Nu leef ik voor Louis Armstrong en Lucille nie mand anders dan mijn vrouw en ik. Wij behoeven geen grote rekeningen te betalen zoals sommige mensen die het hoog in het hoofd hebben. Wij leven normaal, een goed leven. Het is genoeg." WEST-BERLIJN (Reuter/DPA/ AFP) Italië heeft op het inter nationale filmfestival in West-Ber- lijn de Gouden Beer gewonnen met 'II Giardino dei Finzi Contini', een film van Vittorio de Sica. De Zilveren Beer. een speciale be kroning van de internationale jury, ging ook naar een Italiaanse film, 'II Decamerone' van Pier Paolo Pa- solini. De Franse actrice Simone Signo re t en haar Amerikaanse collega Shirey McLaine kregen een gedeelde prijs voor de beste vertolking. Ds eerste voor haar rol in "Le chat'. de tweede voor 'Desperate charatcers' Dezelfde onderscheiding, maar dan voor acteurs, werd toegekend aan Jean Ga bin voor zijn vertolking in 'Le chat'. ADVERTENTIE NEDERLAND 5.00 5.35 (Kleur) Kinderprogramma (NCRV) 6.25 Samenvatting Tour de France (NOS) 6.45 (Kleur) Pip en Zip (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Den Haag vandaag (NOS) 7.10 (Kleur) De Dubbeldekkertjes (NOS) 7.30 Kenmerk: informatierubriek over kerk en saraer leving (IKOR/CVK/RKK) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.20 (Kleur) Uit de wereld der insekten: Sprlnkh nen. Film re portage (NOS) 8.35 (Kleur) Summer Holiday. Speelfilm (NOS) 10.10 (Kleur) Uitzending Stichting Socutera 10.25 Studio Sport (NOS) 10.50 (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND 11 (Kleur) Pip en Zip (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Eddy Ready Go: muziekprogramma voor de jeugd (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Noorwegen, land van wilde romantiek. Filmreportage (NCRV) (Kleur) Spel zonder grenzen In het Sportpaleis Ahoy te Rotterdam (NCRV) The Cardiff Canton Singers (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) De aangekochte documentaires worden de laatste tijd steeds beter, lijkt het wel. Gisteren „Het droeve lied van mijn gel? huid" (over Saigon», eergiste ren „De haveloze revolutie" (over Mexico - 1910», vorige week „Het ziekenhuis" en „Si berië'. land zonder einder", en daarvoor weer „The selling of the Pentagon". Vijf voortreffe lijke documentaires in de tijd van een maand mag toch wel een verheugend percentage worden genoemd, zelfs als men ln aanmerking neemt (want dat is mijn mening) dat het maken van een goed amuse mentsprogramma of een goed tv-spel. zoals het ook minder moeilijk is een goede inworp af te leveren dan een goede vrije trap waarbij men gehin derd wordt door een muurtje. Documentaires als „The selling of the Pentagon", „Het droeve lied van mijn gele huid" en „Het ziekenhuis" hadden bij het maken overigens met een „muurtje" te kampen. Dat het uiteindelijke resultaat alleen nog maar bewonderenswaardi ger maakt. De documentaire over Saigon (van Canadese makelij overigens» had vooral als handicap dat de drie Ame rikanen die gevolgd werden steeds met distantie door de Vietnamezen werden aanvaard, ook al betrof het geen militai ren maar in Saigon wonende burgers: een Journalist (die de My Lai-affaire in de wereld bracht), een ex-acteur die zijn huis openstelt voor verloren lo pende VietnameesJes en een ingenieur die religieus-leider is geworden. Maar van welke goede bedoe lingen ook bezield, zij blijven Amerikanen en Amerikanen (weten de Vietnamezen» komen alleen om te doden of om te geven. Toch kwamen we dank zij hen nader in contact met de Salgon-Vietnamezen, een geprostitueerd deel van het Vietnamese volk, de meisjes in letterlijke zin, de kinderen en ouderen in financiële zin: alles draait om geld, mijn en dijn zijn onwisselbare begrippen ge worden. Na het zien van zo'n documentaire besef Je eens te meer, dat de Zuldvietnamezen hun vrijheid moeten betalen met het verloren gaan van hun identiteit. Deze documentaire kreeg in maart van dit jaar de hoogste onderscheiding van de British Society for Film and Television Arte. Het minste dat Je van ons, bondgenoten van Amerika, zou mogen verwachten is. dat we althans naar zo'n zeden schildering kijken, opdat we tenminste weten waar we het over hebben als we de oorlog in Vietnam een goede of een slechte zaak binden. Maar wat zal de praktijk wel zijn geweest? De meeste men sen hebben eerst naar Peyton- place gekeken (sommigen naar Andy Williams) en daarna zijn zij linea recta doorgestoomd naar Dyonne Warwick en haar eerste show of hebben naar haar overgeschakeld. Dat is ie ders goed recht natuurlijk, daarvoor leven we nu Juist ln een democratie, men kiest waar men zin in heeft. Toch zou het beter zijn als men zijn televisiemenu wat ge varieerder koos en leerde in zien dat zo'n documentaire misschien niet ontspannend ls in de gebruikelijke zin van het woord (achterover zitten, op Je af laten komen, opslurpen en zonder kauwen doorslikken maar wel in die zin dat de hersens, die de hele dag ge richt zijn op de dagelijkse ar beid, door zo'n documentaire worden omgewoeld en een zelf de „opfrisser" krijgen als moe de voeten op zo'n trilmachine die in Artis staat. Of zoals Je moe van het autorijden een kwartiertje kan uitrusten door languit in het gras te gaan liggen, maar nog beter kan „uitrusten" door even te gaan trimmen. Het kijken naar zo'n documen taire is het trimmen voor de televisiekijker: hij brengt an dere „spieren", andere hersen functies in beweging, en dat verkwikt hem meer dan dat hij alles maar laat rusten en al leen het zoetgevooisd vermaak tot zich laat doordringen. NICO SCHEEPMAKER 7.32 -7.40 Actualiteiten). 8.00 Nws. 8.11 Voor de kinderen. 8.25 Overwe ging. 8.30 Nws. 8.32 V. d. hulsvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek v. d. huls vrouw). 10.00 Wat heeft dat kind? pedagogische rubriek. 10.20 (S) Mu ziek uit de Barok (opn.) 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. 12.00 Gevar. progr. (12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws: 12.41 Actualiteiten: 12.58 Rebus). 14.00 Kapel van de Kon. Luchtmacht. 14.30 Alt, bas-bariton met planobegeleiding: klaas- en pop.-klass. liederen. 15.00 Qeref. mld- dagdlenst. 16.30 Informaties en muz. uit de Bondsrepubliek. 16.00 Nws. 16.03 Meer over minder: De stem van de sprekende minderheid. 17.30 Ac tueel progr. met muz. illustratie. (18.30-18.41 Nws.) 19.00 Volksmuziek. 19.15 (S) Muziek van het Leger des radiospel. 2100 (S) Hells. 19.30 Op de 19,35 Ontvoerd!: radiospel. Muziek, muziek, muziek Orgelconcours Haarlem Avondoverdenking. 22.30 Nws 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Vakantie toeslag: act. Informatie over alle fa- Nleuws. HILV. II 298 men FM-kanalen. 7.00 AVRO. 9.00 NOS. 9.40 AVRO. 19.35 IKOR. 20.05 NOS. 22.30 AVRO. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek 7.20 (8) Dag met. een plaatle (gr.) 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8 20 <S) Dag met een plaatje (vervolg). (Om 8.60-8.33 De groenteman.) 8.50 Mor- Waterstanden. 9.40 Waar zijn kinderen gebleven? programma rond om Jongeren en hun vakantie. 10.00 V. d. kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen: pop. verz.platenprogr. (11.00 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. v. d. vrouw. (Om 11.55 Beursber.) 12.30 Mod. platteland. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Muziek aan het hof van Oranje-Nas- (opn.) 14.00 Viool en_ plano" ken. 16 00 Nws. 16 03 Land der Mu zen: kunstmagazijn. 17.00 Mobiel: muz. act. en radlo6pelletJee, met on der meer om 17 40 Alles voor de klub; 17.55 Mededelingen; 18 00 Nws 18.11 Radiojournaal; 18.35 Uit welk programma ls dit? 19.25 Nabeschou wing Tour de France. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 De briefwisseling tussen Barth en Bult- 19.50 BIJ ansluitend: Radlophllhar- monlsch Orkest en solist; oude en mod. muziek. 22.30 Nws. 22 40 Mede delingen. 22.45 Radiojournaal. 23.55 Nieuws. HILV. Ill 240 9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing! lichte vocale muziek. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 De muzikale fruitmand: verz.platenprogr. v. d. zieken. 12.00 Nws. 12.03 De Felix Meurders Show. 18.00 Nws. 13.03 The Joe Blow Show 14.00-18.00 Popmixture (ieder heel kan het j onderbroken worden programma het laatste de Tour de France.) g To France. 18 45 (K) Pip en Zip. NOS: 18.55 (K) Journ. TROS: 19 05 (K) Wat een familie!, TV-serie. 19.30 (K) Om nibus maandelijks magazine NOS: 20.00 (K) Journ TROS: 20 21 (K) Mis sion Impossible, TV-film 21.10 (K) Zie Zo Zomer: gevarieerd programm. met quiz. 22.05 (K) Liefde op z'n Ameri kaans: 1. Liefde en de pil; 2. Liefde en het biljart. NOS: 22.30—22.36 (K) Jour Zip. NOS: vandaag 19.10 (K) Van gewest 1 west. 19.50 (K) Tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme NOS: 20.00 (K) Journ. VPRO: 20.20 (K) Berichten uit -*- - 20.45 The Hoosegow. film m. 11.05 (K TV-serie. NOS: 22.20—22 25

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5