Alain en Ottavia weer een duo REPRISE VAN TWEE GROTE KASSTUKKEN Exportfilm met veel muziek teken van vakantie Films in Leiden STAMPING GROUND: Veel films voor de jeugd Nog een keer "Waterloo" Veel begeerte naar sex rrico VRIJDAG 2 JULI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA li In negen Jaar tijd kan veel ge- beuren. Alain Delon kan er uren "over praten. Niet alleen privé is ijn leven drastisch gewijzigd, ook pat betreft zijn filmische activitei ten is er veel veranderd. Voor een jonfrontatie met het verleden zorg- le de Italiaanse actrice Ottavia >iccolo. Negen jaar geleden vertolk- e ze als 13-jarig meisje een rol laast Alain Delon (Le Guepard), nomenteel is ze met Delon bezig lan „La vauve Gouderc". Alain tij- lens een eerste confrontatie met >ttavia, die vorig jaar te Cannes en prijs voor haar spelprestaties reeg toegekend: „Je bent wel erg eranderd". Iet tweetal bevindt zich momenteel d de omgeving van Dijon, waar inder regie van Pierre Granier-De- erre de produktie naar een roman an Georges Simenon wordt opge- wmen. Ottavia speelt een 16-jarig ietsje, dat door onwetendheid een ntvluchte gevangene (Delon) aan- eeft. Deze heeft zijn intrek geno- len bij een weduwe (Simone Sig- loret)Het geheel speelt zich af in iet Frankrijk anno 1934. ttavia Piccolo" werd in 1949 in olzano geboren. Op 12-jarige leef- maakte deze dochter uit een cteursfamilie haar filmdebuut (Mi- acle en Alabama). Bekendheid reeg ze door „Metello" Ottavia: Toen ik in Cannes de prijs kreeg oor de beste vrouwelijke vertolking, ilmde ik in de Parijse Hallen voor Orlando Furioso". Je ziet die on- erscheiding viel tegen elke ver- rachting in". ROTTERDAM De molens van Kinderdijk, de grachten van Am sterdam, de rivieren, de bollen, de zee en de duinen. Beelden van Holland, zoals het elders wordt verkocht, duiken op in de film "Stamping Ground" van het Kra- lingse popfestival, die deze week ln Rotterdam in wereldpremière ging. Die beelden laten zien dat het hier niet gaat om Woodstock of Wight, maar om pop in Holland. Regisseur Jason Pohland heeft zijn aardige idee misschien net iets te vaak toegepast. Van alles wat in de twee uur film, samengesteld uit tientallen uren film van drie dagen festival, herleeft, krijgen muziek en mu sici de meeste aandacht. Want de muziek was, door de onvolprezen sfeer in het bos, uniek. Als Jeffer son Airplane speelt zwemmen de mensen naakt in de plas en als „It 's a beautiful day" bezig is barst er een onweer los. De dansende massa, de rokende, slapende, vrijende, Juichende mensen zijn decor voor het grote popgebeuren. Door Pohlands concentratie op de muziek de groepen volgen el kaar zonder tussenruimte op dreigt de kijker/luisteraar halver wege de film een black out te krlf» gen, waarvan de luisterrijk ver» filmde groep Santana hem pas wear verlost. Alleen korte Interviews on derbreken de muziek. IN KLEUR Wie er vorig Jaar bij was in Kra lingen zal veel onvergetelijke mo menten niet meer tegenkomen in de film. Daarbij komt nog dat de enorme massa's afval dan wel in kleur te zien zijn, ruiken doe Je ae niet meer. De film is echter ook en vooral voor de export gemaakt. Pohland heeft Kralingen 1970 voor een groot publiek goed vertolkt. De film moet, als het even kaa, de negen ton verlies van de Stich ting Holland Popfestival goed ma ken. Enige organisatoren van het festival hebben misschien aan de rijke oogst van Woodstock gedacht toen ze besloten een Rolls Royce te huren om naar de première te ko men. Behalve de Nederlandse pop-in crowd keken Rotterdamse wet houders, de politiechef die dienst had ten tijde van het festival en een aantal ambassadeurs naar de ze eersie vertoning. Opmerkelijk was dat bijvoorbeeld de ambassadeur van de Verenigde Staten had af gezegd, maar dat die van Maleisie het leuk vond om te komen. Samen uit, samen thuis It's a mad, madmad world I LIDO-STUDIO De twee thea- 1 ters aan de Steenstraat brenge de- I ze week allebei de reprise van een jkasstuk. Lido brengt de grote pro- I duktie. „Het is een gekke, rare, dol le dwaze wereld" (It's a mad, mad, mad world) weer eens op het bre de scherm, terwijl Studio voor de zoveelste maal, „Samen uit, sa- jmen thuis" (La grande vadrouille) terugbrengt in Leiden. Beiden heb- len één ding gemeen: je kunt een üddagje of een avondje onbe- &rgd lachen. Stanley Kramers „mad World" brengt een gave parodie op de heb zucht en de onderlinge naijver van de mens in beeld. Uitgangspunt is een geweldige som geld die be graven ligt in een park. Het geheim wordt onthuld aan een kleine groep door een misdadiger die met zijn auto in een ravijn stort maar ttog juist voor hij sterft de plaats ^rklapt. Wat nu volgt is een enor- fe race naar het park. Men gunt ei\aar het licht in de ogen niet en prfeeert langs allerlei slinkse we ger. als eerste het park te berei ken Een dergelijke Jacht betekent een .aneenschakeling van de meest konuche situaties. Auto's vliegen kris-ras door elkaar over de snel weger Vliegtuigjes maken de meest vreente capriolen. En omdat het doel d> middelen heiligt wordt nog al watschade aangericht onderweg. Tanksfctions worden met de grond gelijk gmaakt een warenhuis wordt ïïszen en de een na de ande re auo wordt total loss gereden. Als lederen na veel omzwervingen ten- slott de aangewezen plaats bereikt blijk dat er een bejaard poli- tiecbf aanwezig is die het geld in beslrg neemt. Maar ook hij blijkt keze-m te zijn van het geld en wil nnaa* Mexico uitwijken. Zijn Tjuclt ontketent een nieuwe jacht, die enslotte zijn climax vindt op de brandtrap van een oud gebouw. Ee iele ploeg belandt tenslotte in hst ziekenhuis. Vooral voor een re- gmachtige vakantiedag is de film etn uitkomst. Datzelfde geldt voor fc film „Samen uit, samen thuis", net in de hoofdrollen de Franse bmieken Louis de Funes en Bour- ïll en de flegmatieke Brit Terry Thomas die overigens ook in „Mad World" te zien is. „Samen uit", is waarschijnlijk de film die reeds een record aantal weken in Leiden heeft Jjedraaid maar nog steeds een ken- 3i iïsmaking of hernieuwde ken- aismaking waard is. In de film gaat n het om een groep Engelsen die bo ten Frankrijk gedropt worden ten i'Jde van de Tweede Wereldoorlog. HJ raken, in grote moeilijkheden en jifflrom moet een concertmees- 'fo (Louis de Funes) en een schil de (de inmiddels overleden Bour- fil) alles in 't werk stellen om ze taar een veilige plaats te loodsen. Die vlucht wordt nog bemoeilijkt, omcat ook de Fransen gezocht wor den door de Duitsers nadat een tihilag is gepleegd of een hoogge- Plaatste Duitse militair, De vlucht loopt via de riolering lan Parijs, een Turks bad, een nonnenklooster, een landelijk hotel letje en een uitgestrekt bos, dat voert naar geallieerd terrein. Alle beelden zijn gekruid met een flin ke dosis humor en geen ogenblik verliest de film zijn vaart, wat als enige bezwaar van de andere re prise „Mad world" zou kunnen wor den aangevoerd. LUXOR „Waterloo" draalt ook deze week in het Luxor-thea- ter. Rod Steiger beeldt in deze film de persoon van Napoleon Bonaparte op een grandioze manier uit. Hij toont de mens achter de keizer: 'n broeierige, trotse man, die gekweld wordt door slaaptekort en de pijn van diverse kwalen. Verder geeft de film een uitge breid verslag van de slag bij Wa terloo, die op 18 juni 1815 gestreden werd. De Engelse hertog van Wel lington en zijn bondgenoten ver nietigden toen de enorme macht van Napoleon. Deze Italiaans-Russische co-pro- duktie geeft een goed beeld van 'n veldslag, maar een nog beter beeld van de vergankelijkheid van de glorie. REX De moeilijkheid met sex- films is vrijwel altijd dat ze geen behoorlijk lopend verhaal bezitten. Alles wordt opgeofferd aan het zo gunstig mogelijk etaleren van het bloot en de erotiek (of wat daar voor doorgaat)de rest moet je dan maar verder vergeten. Maar sinds de sexfilms bij dozijnen hun weg naar de bioscopen hebben gevon den en men van 'n stuk bloot meer of minder niet meer opkijkt, wordt het ontbreken van een ordentelijk in elkaar zittend filmverhaal steeds sterker ervaren. Dat is ook het ge val bij „Begeerte naar sex" (Love in the four letter word), al moet er direct aan worden toegevoegd dat er reeksen sexfilms aanzienlijk on benulliger zijn dan deze. „Begeerte naar sex" is een tikje pretentieus in zijn' dialogen, het probeert te spitten in de generatiekloof. Er wordt duidelijk een poging gedaan wat meer te zijn dan 'n doorsnee- sex-film. Op een enkel momentje is dat inderdaad gelukt, maar voor het overige is het weer het gewone blote hupsakee. Een echtpaar uit Mad World", dat ook op jacht is naar de grote schat. John en Mary: verrukkelijk liefdesverhaal CAMERA Het is al weer ge ruime tijd geleden dat „John en Mary" in Leiden zjjn première be leefde. Terecht dat de film in re prise gaat, want het is een verruk kelijk liefdesverhaal, zij het volko men ontdaan van de romantiek-uit grootmoeders-tijd. De binnenhuisarchitect John (ge speeld door Dustin Hoffman) pikt de vrij richtingloos levende Mary (Mia Farrow) op een avond op ln de kroeg en neemt haar mee naar huis. Zij blijft die nacht bij hem slapen en de volgende morgen merkt hij dat ze door het huis sluipt „als een poes die zich wil gaan nestelen". Dat is het begin van 'n verhaal met een serie mar kante wendingen. LEIDEN De vakanties zijn aangebroken en de Leidse biosco pen staan weer in het teken van de jeugd. Maar liefst drie Leidse thea ters hebben hun voorstellingen aan gepast aan de behoefte van de op- voerders om hun kroost divers amusement te brengen, zodat het mooie weer niet meer de doorslag gevende factor zal behoeven te zijn voor de huiselijke vrede. Het meest consequent is Studio dat het aantal dagelijkse voorstellingen uit gebreid heeft met één in de och tend, dagelijks om half elf begint daar een heel nieuwe Sjors en Sjimmie (en de toverring). Came ra heeft het gezocht in de helden van de Amerikaanse krantenstrip The Peanuts. Door de week begin nen de voorstellingen van Charlie Brown en het kleine Grut om half drie 's middags, 's Zondags zijn er twee voorstellingen om 14.00 en 16.15 uur. Ook Rex biedt een veili ge pleisterplaats voor Jeugd. Van af 14.30 kan de jeugd daar terecht bij De zotte wereld van Laurel en Hardy, 's avonds is er dan weer de gebruikelijke sex. Een film die weliswaar niet in dit rijtje past maar die toch uiter mate geschikt is voor de wat oude re jongeren The Sound of Music blijft nog een weekje in de Sleutel stad. De voorstellingen van de ver filming van Rogers' en Hammer- steins musicall begin dagelijks om 14.00 en 20.00 uur. Alles bjj elkaar kunnen de Leidse ouders tevreden zijn mocht het vanaf zaterdag pU- pestelen gaan regenen dan kunnen ze met een gerusthart hun kinde ren vier dagen lang verantwoord amusement bieden. REX Het theater aan de Haarlemmerstraat brengt deze week een soort van filmisch stand beeld voor Stan Laurel en Olivier Hardy. Talrijke hoogtepunten uit hun werk worden door een eerbie dig tekstje aan elkaar gesmolten, maar talrijke hoogtepunten maken nog geen één goed geheel. De gek ke zotte dwaze wereld van Laurel en Hardy (om de anderhalf uur) vol te maken voorafgegaan door een slapstick van ander maaksel blijft daarom een beetje steken in de goede bedoelingen. Voor de lief hebber is er veel om te herinneren maar niet veel meer dan dat. Voor de man die komt voor zijn weke- iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii lijkse lachstuip gaat het allemaal een beetje te vlug: een climax wordt zo het doek opgesmeten. Al met al toch een filmpje goed voor in ieder geval enig ongedwongen geschater. TRIANON Wat zouden we eigenlijk moeten vertellen over "The Sound of Music". De film is al vele malen in Leiden geweest en de liedjes uit de film zijn langza merhand evergreens geworden. Ba sis van het verhaal is de bekende familie Trapp. In de hoofdrollen zien we lichtvoetige en melodieus zingende Julie Andrews en daar naast een sympathieke Christop her Plummer. Voor de liefhebbers van een flink portie romantiek ge filmd in een prachtige omgeving is de filmmusical „The Sound of mu sic" een bezoekje aan het Bree- straat theater zeker waard. CAMERA De getekende avon turen van Charley Brown zijn in Camera te bewonderen. Charly vBrown is een populaire figuur ge worden bij de Nederlandse kinde ren nu hij periodiek op het VARA- smherm te zien is. Die populariteit heeft hij niet aan zijn successen te danken, want bij Charley gaan al le onderneminkjes de mist in. Hij wordt voornamelijk gedwars boomd door zijn overheersende vriendinnetjes die met hem kijven en hem steeds weer plat op zijn ge zicht weten te krijgen. Maar geluk kig is er Charley's fenomenale hond Snoopy-de beste baseballer van Charley's zielige team- en Li nus, die overal zijn sabbellapje meesleept. Dus ook nu weer succes verzekerd. In het voorprogramma de beste filmsterren van 1971: Lau rel en Hardy. Goodbye. STUDIO Sjors en Sjimmie be horen met Dik Trom tot die helden die we hebben geërfd uit het kolo nialistische tijdperk. Gisteren ln het bovenste theater aan de Steen straat bleek dat deze beide knaap jes nu de bakens verzet zijn nog heel wat ln de melk te brokkelen hebben. Als kinderen en gekken de waarheid zeggen dan staat de waarheid van Sjors en Sjimmie ge zien de reacties van een zich totaal overgevend publiek als een paal boven water. De Nieuwe Avonturen van S en S is eigenlijk technisch niet eens perfect, maar misschien is het Juist die gebrekkige uitwer king en de primitieve symboliek die de kleinen door de knieën doen gaan. Dit maal gaat het om een toverring uit een Egyptische pyra- mide waardoor allerlei merkwaar dige avonturen ontstaan waarin als tegenpool voor het blank-zwarte tweetal Pedro en Boris, een wat sympathieke uitgave van Snuf en Snuitje. Overbodig om te zeggen dat al deze avonturen goed eindi gen. ADVERTENTIE geen vakantie zonder kaas niet vergeten... Tricoeten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11