Cralingen geen k opie van Woodstock' Italiaans filmallerlei Films in Leiden ilmregisseur Pohland over Stamping Ground LEIDSCH DAGBLAD Bioscoopbezoek in 1970 niet veel afgenomen CATCH 22 SNOEZEPOES Cowboyfilm met zeer weinig kruitdamp EERSTE SEX- JVESTERN iiiniiniii PAG 18 JUNI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 11 heb ik jaren zitten i* Dit was mijn kans". De filmregisseur Jason Poh- teruggekeerd aan de rand Kralingse bos, waar hij geleden zeven camera's rren. Uit 53 uur filmma te hij een film van fee uur (precies 110 minu- een eerlijk beeld zou ge- het Holland Pop Festi- ge popfestival op het vas- in Europa, dat na de festi- Wight en Woodstock een i werd, waarover behalve ers, sociologen zich het bben gebroken. Op een be- ik kostbaar randstad-groen tachtigduizend mensen dit evenement mee. Drie da- lachten een alternatief rijk, welijks in kontakt stond buitenwereld. Pohland: wat we in de film willlen i, We hebben zoveel moge- iten te registreren van wat t festival gebeurde, welke leefde en daaruit spruit oort dat de buitenwereld ren heeft getolereerd", naakt bezwaren tegen de ;-film (draaitijd drie uur), jeer een Amerikaanse re- ischap vindt. terische kanten hebben we omdat die er gewoon niet waren. Daarom geloof ik niet dat dit een kopie van Woodstock is ge worden maar meer een documentai re, die representatief is voor het li beralisme in Nederland, waaraan heel Europa een voorbeeld kan ne men". Pohland doet zyn verhaal in de serrerzaal van' het restaurant De Plasmolens. destijds hoofdkwartier van het festival. De haveloze serre blijkt na een jaar plotseling een sfeervol goed ingericht vertrek te zijn geworden (drie weken na het festival begon de eigenaar met de verbouwing). George Knap, bestuurslid van de stichting Holland Pop Festival: „Je ziet er zijn mensen wijzer geworden aan dit festival". De stichting hoopt wijzer te worden van de film en van de opbrengsten een deel van de negen ton schuld die overgebleven is te kunnen dekken. Op 24 juni of 1 juli gaat de film in vier Nederlandse theaters (Cineac Damrak Amsterdam, Rex Den Haag, Cineac Beurs Rotterdam, City Utrecht) in première. Van de opbrengst is 25 procent voor de popgroepen (in de film komen voor: Santana. Al Stewart, Canned Heath, Quintessence, Jefferson Air plane, It's a beautiful day, Pink Floyd, Country Jo McDonald, Dr. John the Nighttripper, Byrds, Fa mily, T Rex, Flock en Soft Maohi- Ter kennismaking: het 4 weken voor de halve prijs Ik word abonnee per 3 juli 1971 en ontvang de krant reeds vanaf heden. Stuur mij 4 weken het Leidsch Dagblad voor half geld en noteer mij aansluitend als abonnee res: iats: zwart maken, bon invullen in open envelop (zonder stzegel) sturen aan Leidsch Dagblad antwoordnummer Leiden. ne), twintig procent is voor de stichting Holland Pop Festival en de rest voor de producenten en de distribuanten. De film werd gepro duceerd door een combinatie van filmmaatschappijen, die „Stamping Ground" uitbrengen als Ciné-3. In ieder geval gaat de film deze herfst in Duitsland, Oostenrijk en Zuid-A- frika ook in première. De film heeft lang op zich laten wachten, omdat de financiële nood ook bij de producenten hoog was. Met een totale produktielast van een miljoen gulden werd de begro ting aanzienlijk overschreden, zodat de twee ton door „diverse Nederlan ders" in het project geïnvesteerd moest worden om de documentaire toch te kunnen uitbrengen. ANTWOORD Pohland zegt: „Zonder Woodstock had de film er waarschijnlijk nooit gekomen. Dit is het Europese ant woord op het Amerikaanse feno meen". De titel Stamping Ground werd gekozen, omdat de producen ten vonden dat die betiteling (plaats waar mensen bij elkaar kle ven) het best de sfeer dekt. Pohland: „Het is natuurlijk meer dan een documentaire. De muziek speelt een belangrijke rol, misschien wel de belangrijkste. Ik werk al ja ren met muziekfilms en ik ben er- van overtuigd dat over misschien al twintig jaar de mensen niet meer naar muziek kunnen luisteren zon der ,ook- te zien wat ze horen. De popliefhebber hoort bij het zien van de musici veel meer dan hij ooit alleen van de plaat kan horen. Het is indringender. Daaruit is ook het succes van de Jo Cocker en de El- vis-film te verklaren. Het is de mu ziek die het doet". Pohland vindt dit Kralingen-festival representatief voor het Europese fes tival-beeld. maar andere Europese festivals zijn toch vaak in veldsla gen' geëindigd door de reactie van het publiek buiten het festival. Waarom heeft hy hier de publiekreactie weg gelaten? TOLERANT Pohland: „Wij vonden dat dat maar zou storen. De Nederlandse situatie was tolerant, de sfeer vre dig, zo zou elk festival moeten zijn. En dus is dit festival representatief voor het beeld van een popfestival. Een eerlijke registratie blijft moei lijk. Als er hier nog eens zoiets zou gebeuren, pleit ik ervoor dat drie dagen en drie nachten lang televi siecamera's worden opgesteld die di- rekte beelden de huiskamers inzen den. Dat is mijn ideaal". Men hoopt dat de film in Neder land een succes wordt, zodat van hieruit Stamping Ground over de wereld zal gaan. DEN HAAG (ANP) Het bio scoopbezoek lag vorig jaar met ruim 24 miljoen bezoekers voor het eerst na een reeks van jaren nagenoeg op het peil van het voorgaande jaar. In 1961 pikten nog bijna 51 miljoen Ne derlanders een bioscoopje. Het handhaven van 't bezoek noemt de Nederlandse Bioscoopbond in het jaarverslag over '70 een be langwekkende ontwikkeling. „Hoewel het nog te vroeg is om van een ken tering te spreken, zijn er niettemin aanwijzingen, ook internationaal, die duiden op 'n grotere continuïteit ten aanzien van het bezoekcijfer". In harde cijfers uitgedrukt daalde vorig jaar het bioscoopbezoek met slechts 2,5 procent. De jaren ervoor beliepen de dalingen rond de tien procent. De invoer van nieuwe hoofdfilms daalde in het verslagjaar van 372 tot 358. Deze teruggang komt geheel voor rekening van Amerikaanse films. De invoer van Europese films nam toe van 224 tot 245. Er waren drie Nederlandse films: „Onkruid zaaiers in Fabeltjesland", Rubia's Jungle" en „Allemaal naar bed". Welke films waren voor de bio scoopexploitanten de succesrijkste? Ook deze vraag beantwoordt 't jaar verslag. In volgorde van de behaal de omzetten zijn er twintig op een rijtje gezet: Mash, Woodstock, On her majesty's secret service, West Side Story, Ben Hur, Easy Rider, De non van Monza, Hello Dolly, Love Bug, Butch Cassidy and The Sun dance Kid, Airport, Satyricon, Hi- bernatus, My fair lady, Patton, Doc tor Zhivago, Deine Frau, das unbe- kannte Wesen, Onkruidzaaiers in Fabeltjesland, Tora, Tora en Those daring young men and their jaunty jalopies. Deze films maakten 29,4 procent van de Nederlandse bios- coopomzet in 1970 uit. KRALINGEN '70 ADVERTENTIE NOORDWIJK AAN ZEE „Hotel Hollander" Kon. Wilhelminaboulevard 11. PLATE SERVICE f 6,50 COMPLETE MENU'S f 10,— en verschillende vis specialiteiten o.n. zalm en verse gestoofde paling. TEL. 01719—3441. dio In het kader van het Holland Festival organiseert derlandse afdeling van het Internationaal Verbond van unstenaars onder te titel "Italia Ogg" een Italiaanse eek. Hierin rouleren zeven Italiaanse films (de meeste icente datum) in veertien Nederlandse bioscopen. Voor èiden betreft is de filmweek gisteren in Studio begon- let een vijf luik van Carlo Lizzani, Bertolucci, Pier Paolo Jean-Luc Godard en Marco Bellocchio, "Amore e (Liefde en woede) met Nino Castelnuovo, Julien Beek t Living Theatre- «ens in Studio wordt van- Mario Schifano's "Umano, lano" vertoond. Hoewel men inselijk, niet menselijk" o.a. lo Bene, Mick Jagger, Keith Alexandra Stewart en Moravia ziet optreden is iet een film van sterren, in de eerste plaats een werk Schifano's, "Umano, mano" bekijkt mensen en rpen; door mee te kijken 'en nieuwe aspecten leren episode waarin een man totouio Salines in "Sierra over het strand langzaam naar de camera toekomt, kan men verve lend vinden, wanneer men kort aangebonden is wanneer men echter naar de strompelende Mo ravia kijkt, wordt men steeds meer gefascineerd door de dichter bij komende figuur die men zelf kan laten leven. Er is geen "ver haal", er zijn scènes die men eigen volgorde kan geven, een eigen zin, een eigen inhoud. Men kijkt naar een verzameling "engelen en mon sters" men wordt van de film ver vreemd en eihij betrokken. De be nadering van de scènes is elke keer anders en wisselt van objec tief, sarcastisch, meedogend, tot poëtisch. Men kan discussiëren over het "genre" waaronder "Umano, non umano" zou kunnen vallen: experimenteel, ondergrond of avant-garde; men kan het er ech ter over eens zijn dat het film is en dat Schifano een poging onder neemt de toeschouwer te dwingen een ander perspectief te vinden. Morgen komt de regisseur Ansa- no Giannarelli aan de beurt met zijn "Sierra maestra". Deze film gaat over de Italiaanse intellec tueel Franco die in Zuid-Amerika gevangen wordt genomen wanneei men voor "Franco" Regis Debra.\ leest, weet men waar de film over gaat. De titel van de film slaat op de bergen van waaruit Castro zijn guerrilla begon; overdrachtelijk kan men het duiden als het begir van de revolutie in Italië, aange zien "Sierra Maestra" op Sardi nië werd gefilmd. Naast het fictieve verhaal is ii Giannarelli's film documentair ma teriaal gebruikt van guerrilla's ir Venezuela. De strekking van de film is dat ieder zijn eigen metho de voor een revolutie moet vinden. De zondag is gereserveerd voo "De man van de ballonnen" (L'- uomo dei palloni), de maandag voor "Dillinger is dood", beide films van Marco Ferreri. Ondanks het gebruik van ster-acteurs is Ferreri een regisseur, die door zijn bittere en reële visie op de maatschappij en het burgerdom het publiek aan het schrikken maakt. Men kan in Ferreri een pessimist zien, voor wie er in de wereld weinig hoopvols is te bele ven. "De man van de ballonnen" met Marcello Mastroianni, Catheri ne Spaak en Ugo Pognazzi is het verhaal van een zakenman, wiens liefdesverhouding gefrustreerd raak doordat hij zich niet kan losmaken van de vraag hoeveel lucht er in een ballon gaat voordat hij knalt. In "Dillinger morte" met Mi chel Piccoli en Annie Girardot li quideert een man zijn vrouw, maar is het droom of werkelijkheid? Men kan theorieën opbouwen over de strekking van "Dillinger is dood" en er een illustratie van en kele belangrijke werken van filoso fen in zien. De hoofdfiguur in deze film is een vrij mens die zich door de moord op zijn vrouw volledig bevrijdt. "De man van de ballon- Marcello Mastroianni en Ca therine Spaak in "L'uomo dei palloni". Annie Girardot en Michel Piccolo in "Dillinger is dood". nen" en "Dillinger is dood" zijn twee films over een zelfde onder werp, echter geheel verschillend uitgewerkt. De laatste twee dagen van de Italiaanse filmweek in Studio zijn gewijd aan de regisseur Bertoluc ci. van wie op dinsdag "Strategia del ragno" en op woensdag "II conformista" wordt gedraaid. "Strategie van de spin" gaat over een jongeman, die op zoek is naar de ware toedracht van de moord op zijn vader, ruim dertig Jaar ge leden gepleegd tijdens een door Mussolini bijgewoonde uitvoering van Rigoletto. In de hoofdrollen: Giulio Brogi, Alida Valli en Tino Scott. "De conformist" met in de hoofdrollen Jean-Louis Trintignant, Stefana Sandrelli en Pierre de menti is een rijk gevisualiseerd verhaal dat zich in het fascistische Italië en het bezette Parijs af speelt. Voor beide films bediende Bertolucco zich van flashbacks, maar de functie is verschillend. Terwijl in "De conformist" de in- terieuren belangrijk zijn, vindt men in "Strategie van de spin" een na druk op exterieuren. Zowel "De conformist" als "Strategie van de spin" werden in kleur gefilmd maar de kleurenschema's zijn ver schillend: Voor de eerste film veel al pastelkleuren terwijl in de twee de film de kleur veel harder is. Onuitroeibare terugkomer: Het geslacht van Bjorndal LUXOR De verfilming van Eeuwig zingen de bossen en De winden waaien om de rotsen be hoort net als de boekwerken tot de onuitroeibare terugkomers. Van beide produkten bezwangerd met Scandinavische noodlotsdrang zo uit de angstige Middeleeuwen vol van Germaanse mythologie naar onze technologische tijdperk ge transporteerd is De zingende bossen de moeder en De winden de doch ter. Beiden vertoont het theater aan de Stationsweg onder de overkoe pelende titel het geslacht Bjorndal, want daar gaat in de onderhavige films om. Wrevel zal die bezoeker van Luxor tijdens het uitzitten overvallen die verwacht geconfron teerd te worden met interessant filmwerk. Voor degene die een hang heeft naar het vage romanti sche met heidense symboliek is het misschien wel opwindend. CAMERA Catch 22 gaat in het theater aan de Hogewoerd zijn der de Leidse week in. Terecht, want het is een knap gemaakt werkstuk, dat 'n fel pleidooi inhoudt tegen de oorlog, met name tegen de in vele opzichten volstrekte reglemente ring die bij de krijgshandelingen dient te worden gehanteerd. De film doet hier en daar denken aan Mash, maar is aanzienlijk bitter der. TRIANON - Snoezepoes is haai tweede week aan de Breestraat in gegaan. Zij blijft dus nog zeker ze ven dagen in al haar naïviteit zon der kleren rondhuppelen, omdat haar vader haar nooit heeft ver teld, dat ze zich voor iets behoeft te schamen. Het gaat er allemaal heel vrolijk toe, al is het wat jam mer, dat de grapjes vaak wat traag op gang komen en al zo lang tevoren te voorzien zijn. Flitsende humor kent de film nauwelijks, maar desondanks blijft het de moeite waard. LIDO "De laatste kogel" is één van de weinige cowboyfilms waarin nu eens niet de kogels van het begin tot het eind om Je oren fluiten. Er woedt wel een strijd maar die wordt meestal met woor den uitgevochten. Regisseur An drew V. Mac Lagen heeft deze strijd "fijn" verfilmd en tilt de rolprent daardoor tot boven de middelmaat. Dit is mede te dan ken aan het goede spel van George Peppard die de rol van Harker Fleet, een treinrover, op fraaie wijze vervult. De technische kwaliteit van de film had wel wat beter gekund. De kleuren komen niet zo best uit de REX Deze week is er in het theater aan de Haarlemmerstraat "Erotiek in het Wilde Westen" te zien, een film die wordt aangekon digd als de eerste sex-western. Zo doende leert men van de film in elk geval iets: namelijk wat een sex-western nou eigenlijk is. Regis seur J. van Hearn heeft er echter wel moeite voor moeten doen om de sex op een beetje logische en na tuurlijke wijze in de western te verwerken. Als wild-west film biedt de rol prent absoluut niets nieuws. Alle bekende ingrediënten zijn erin ver werkt, zoals een saloon, waarin al le drankzuchtige en misdadige ele menten van het stadje samenstro men, een lynchpartij, een pistool duel en dat soort zaken meer. Het stukje sex in de film brengt de toeschouwer een paar bedscènes, een verkrachting en een uitkleed- partij. Tenslotte is er natuurlijk de nodige (of onnodige) moord en doodslag. De film kent nauwelijks hoogte punten en blijft soms hinderlijk lang dezelfde scène tonen, waar door het geheel weinig vaart heeft. Maar goed dat Laurel en Hardy 't voorprogramma verzorgen. verf en geven de film zodoende een sombere indruk. Maar zoals reeds eerder gezegd, het spel doet dit gauw vergeten en voert de kij ker mee naar de voorbereiding van een treinroof. Met hulp van twee handlangers in de trein gaat Fleet met nog en kele rovers aan de slag. Na de overval gaat iedereen zijns weegs, naar een afgesproken punt, waar de buit wordt verdeeld. Plotseling duiken er twee lieden op die Har ker Fleet "uitnodigen" voor een huwelijk met hun zuster. Deze trouwerij weet hij te verhinderen maar draait hiervoor 2^ Jaar de gevangenis in. Na zyn vrijlating gaat hij naar één van de overval lers om zijn deel op te eisen. Hij ontmoet een groep Chinezen die een zending goud willen ver zenden. Fleet weet hun vertrouwen te winnen en wordt belast met het transport van het goud naar het station. Hij zal zich echter, zoals afgesproken, door een van de treinrovers laten overvallen. Op het laatste moment beseft hij de eerlijkheid van de Chinezen en kan niet over zijn hart verkrijgen hen te beroven. In een fel vuurge vecht doodt hij zijn tegenstander met de laatste kogel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11