'Sandy Coast' is nooit een
echt hitgezelschap geweest
'SPINOZA' ALS
OPERA MISLUKT
ïfet Holland Festival
rit't vuistje
r(jy) vandaag
...e/7 gisteren l
programma]
j Sologitarist Ilans Vermeulen:
Opening Holland Festival
Al Stewart komt naar
de Leidse Schouwburg
TV morgen]
WOENSDAG 16 JUNI 1971
LEIDSCH DAGBLAD
Sandy Coast kent op het ogen-
ilik betere tijden dan een half
_jaar geleden. Was er begin dit
Ai jaar nog sprake van een uit el-
u kaar gaan, de laatste weken ziet
het popgezelschap de toekomst
zonniger tegemoet. Reden van de
metamorfose is de Hans Vermeu
n-compositie „True love that's
wonder", nummer met een zeer
0lange adem (reeds twaalf weken
,at het geheel op diverse hit-
jsten genoteerd).
Polydor zag het werkje mede
[erdoor voor het buitenland wel
itten. België, Frankrijk, Engeland
Duitsland maakten reeds kennis;
lerika komt nog en Spanje en
doen de single dezer dagen
•spreiden.
plotselinge belangstelling voor
je „ware liefde" van Sandy Coast
niet het vijfmanscnap duidelijk
„come back". Een onver-
;hte, maar niettemin een zeer
>lkome. Tot nu toe beschouwt
Coast het nummer als het
leest gewaardeerde in het bestaan,
len treedt al zes jaar als prof op.
Vermeulen, sologitarist en
icomponist: „Wez ijn geen jon-
sns, die speciaal voor een hitsingle
in zitten. Om niet in een hoekje
worden gedrukt, schuwen we
«nmercieel schrijven enigszins.
™fcandy Coast is nooit een echt hit-
ezelschap geweest. We stonden ja-
Ijjlenlang onder de top, meestal met
beetje erkenning. Het gekke is,
lat ondanks die werkelijkheid, we
inlangs gekozen zijn tot de meest
lelovende groep van 1971".
Kermeulen geeft toe plots in het
lezit te zijn van een meer comfor-
abele zetel. Freddy Haayen van
led Bullit voorspelde het reeds. Zo-
rel manager van het eerste uur
Vim Bosman en Hans Vermeulen,
en tien jaar met Sandy Coast
oende, zien nu wel in dat het
ïoeilijker wordt om aan de ver-
fachtingen te blijven beantwoorden,
/ooral geen al te gekke eisen gaan
illen, is het advies. „Niemand
eft zin om sneller te kelderen
an te zijn opgekomen". Bosman;
Natuurlijk mag je eisen stellen,
rat betreft optredens. Je moet na-
M uurlijk niet al te erg te keer gaan.
(oorbeelden zagen we genoeg om
||ins heen". Ter sprake komen de
potions.
LP
Dok Sandy Coast wordt dankzij het
tltwerk in de gelegenheid gesteld
elpee te fabriceren. Zeven nu-
mers zijn reeds opgenomen. Titels
er nog niet. Wim Bosman: „Op
het moment is de markt erg stil.
We wachten nog even. In augustus
Borden de tijden weer beter. Tegen
die tijd zal de plaat wel uit zijn. Ik
B hoop op tv-begeleiding"'.
Vermeulen over de derde langspe-
„Er wordt niet al te erg inge-
op het „True love"-succes, in
kik geval is het niet de bedoeling
de elpee zó te noemen. Zó min mo
gelijk werk ik met die stempel. Na-
uurlijk kun je er wel muzikaal
voordeel uitslaan. Waar op we ons
Vooral hebben toegelegd. Is de uit
leiding van stemmen".
Basgitarist Henk Smitskamp kwam
begin dit jaar de formatie verster
ken, Behalve Henk (ex-Motion en
Livin Blues) en Hans zijn gitarist
Vermeulen, organist/pianist
Ron Westerbeek en drummer Onno
Een duidelijke definitie van het
Sandy Coast-r'epertoire is niet voor
radig. Vermeulen, die tevens voor
Marianne Noble schrijft: „Ik zie
klassiek in de pop wel zitten. Geen
Ekseption, dat niet. Zwaarder werk.
Het liefst stemmingen beschrijven"
Heeft Sandy Coast geen angst om
na een reeds langdurig bestaan
langzaam maar zeker te verdwij-
nen?s
VAK
Vermeulen: „Als het meezit geef ik
ons nog vijf jaar. Langer zou na
tuurlijk mooier zijn. Op het ogen
blik is de gemiddelde leeftijd 23.
Zouden we moeten stoppen dan is
dit voor niemand een al te groot
bezwaar. We kennen allen een vak
(reclemetekenaar, kapper, compo
nist). Vooral in het oosten en Bra*
bant zijn we nu sterk aan populari
teit aan het winnen. Begonnen
werd in de bollenstreek, zo langza
merhand zijn we dus duidelijk ter
rein aan het uitbreiden. Buiten
land? Ja, vanuit België zijn er veel
gunstige aanbiedingen. Amerikagan-
gers zijn we echt nog niet".
SANDY COAST
Voor hen die de componist Ton
de Kruyf twee jaar geleden de
opdracht gaven een opera te com
poneren gebaseerd op het toneel
stuk „Spinoza" van Dimitri Fr en
kel Frank en die opdrachtge
ver was uiteindelijk de minister
van CRM moet het duidelijk
zijn geiveest dat dit een koene
sprong in het duister betekende.
Ton de Kruyf had dan wel eni
ge aandacht getrokken met kamer
muziek, maar van experimenten op
grote schaal, symfonisch of voor het
theater, was niets bekend. Gister
avond was het dan de met span
ning tegemoet geziene gelegenheid
om te constateren of er dan mis
schien een wonder was geschied.
Het wonder is niet geschied. Erger
nog: tijdens deze openingsavond
van het Holland Festival in de Am
sterdamse Stadsschouwburg werd
duidelijk dat deze onderneming als
een mislukking mag worden be
schouwd. Ton de Kruyf is er niet
uitgekomen.
Het tekstboek van Frenkel Frank
bleef als een huis overeirid. Literair
sterke tekstboeken zijn vaak voor
een componist het moeilijkst. Ze
leggen zware verplichtingen op.
Wanneer het ook nog om een werk
gaat dat meer een praatstuk dan
een speelstuk is zoals bij voor
beeld ook „Pelléas et Melisande"
dan ziet de zaak er nog hachelijker
uit. Zo had De Kruyf met „Spino
za" bij ontstentenis van een „da-
dendramatiek" maar één mogelijk
heid: het vervaardigen van een
enigszins gedistantieerde absolute
muzikale eenheid. Dat is niet ge
lukt: Het is de muziek geworden die
steeds uit aanzetten tot ideeën lijkt
te bestaan waarvan niets gereali
seerd wordt. Zo ontstond de totaal
indruk van een grauw klankdécor,
grauw ook vooral door het weinig
efficiënte gebruik van het instru
mentarium. Dat laatste mag dan
enige verwondering wekken bij een
leerling van Wolfgang Fortner, die
op dit punt een ware meester is.
Het is waar dat dit misschien niet
de gelukkigste gelegenheid was om
De Kruyfs aandeel te beoordelen.
Deze productie van de Nederlandse
Operastichting was onder hoogspan
ning tot stand gekomen, enerzijds
doordat het notenmateriaal wat
moeizaam bij elkaar kwam, ander
zijds door het probleem: wat is wel
en wat niet haalbaar in een uitvoe
ring. Niettemin waren er geen ele
menten die het vermoeden deden
rijzen dat de indruk van het werk
bij een andere uitvoering een totaal
andere zou zijn. Het was de bedoe
ling van De Kruyf de diverse per
sonages door bepaalde combinaties
van instrumenten een eigen karak
teristiek te geven. Hoewel schijn
baar weinig efficiënt kam die di
versiteit instrumentaal soms wel
over, maar anderzijds was er weer
de manier waarop de stemmen -be
handeld waren, die vaak uitermate
nietszeggend en vooral ook met
Meinard Kraak als Spinoza
(links' en Bert Bijnen als Rem
brandt in Ton de Kruyfs opera.
ADVERTENTIE
Gisteren is 't grote
kunstgebeuren begonnen.
Opera, ballet, concerten, toneel.
Mag kaas uit 't vuistje meedoen?
Als rappe rhapsodie in goudgeel.
Ais pittige pas de deux met de tong.
Als mais meesterwerk van elke
Gouden Eeuw. Zijn onze vaderlandse
kazen niet een Holland Festival
uit 't vuistje -
héél het jaar door? 1
31-
De filmische opzet van Üe opera
overeenkomstig de televisiebewer
king van het toneelstuk kwam er
in de regie van Bodo Igesz en Neil
Peter Jampolis goed uit. Men speel
de in historische kostuums temid
den van strakke vormen, hiermee in
twee richtingen wijzend. Dirigent
Francis Travis stond als een onver
stoorbare coördinator boven het
Utrechts Symfnie Oorkest. Aan zijn
koelbloedigheid is veel te danken.
Meinard Kraak (Spinoza) en Bert
Bijnen (Rembrandt) stonden duide
lijk geschetst tegenover elkaar. De
eerste beter acterend dan bij vo
rige gelegenheden als de nerveu
ze intellectueel, de tweede als de
wat grove maar in zijn simpelheid
van denken zeer sympathieke ge
voelsmens. Vooral bij Bijnen was
het zeer geloofwaardig. Pieter van
den Berg maakte van de rabbi een
wat kinderlijke schoolmeester, niet
in overeenstemming met diens eru
ditie. Zacuto, de jonge geloofsfana-
ticus, werd door Rene Claassen bij
zonder fel gespeeld en gezongen.
Verder een koele autoritaire magi
straat van Jan Blinkhof, Emmy
Greger als Hendrickje, de Italiaanse
gravin door Sophia van Santé en
het I z-olse meisje door Maria
Franssen; meestal uitstekend gezon
gen deze rollen, vaak wat kramp
achtig geacteerd. De pro duik tie
komt op 17 juni naar Rotterdam en
op 24 juni naar Scheveningen.
Aad van der Ven
Vissterfte in Rijn voorbij De
vissterfte die zich de vorige week on
verwacht in het middelste deel van
de Rijn in West-Duitsland heeft voo
gedaan, is voorbij. De oorzaak van de
sterfte was. een sterke vermindering
van het zuurstofgehalte van het wa
ter na een stijging van het peil
tengevolge van zware regenval.
Goudklomp in Siberië Mijnwer
kers in Siberië hebben onlangs een
goudklomp van meer dan VA kilo
opgedolven, aldus Tass. De goud
klomp, die 4,885 kilo woog, is „de
grootste die in de afgelopen paar
jaar in het noordoosten van de Sow-
jet-Unie is gevonden".
NEDERLAND I
5.00—5.30 (Kleur) Kinderprogramma (AVRO)
6.45 (Kleur) Tim en de leeuw (NOS)
7.05 Den Haag vandaag (NOS)
7.10 (Kleur) Dubbeldekkertjes (NOS)
7.30 Kenmerk: informatie over kerk en samenleving
(IKOR/CVK/RKK)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.20 Politieke partijen: CHU
8.30 Uitzending Stichting Socutera
8,35 (Kleur) Uit de wereld der insckten. Deel 2 kevers
Filmreportage (NOS)
9,00 (Kleur) Een stem in de mist (Midnight lace)
Speelfilm (NOS)
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.05
(Kleur) Tim en de leeuw (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Tarzan, tv-serie (AVRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
Duel in de wind (Duel in the wind in defense !j
of America's Cup) Filmreportage (AVRO)
(Kleur) Ensemble Syntagma Musicum: oude mu-
ziek op authentieke instrumenten (AVRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
Wat weet ik eigenlijk van
mijn buurman, vraag ik mij
/el eens handenwringend af.
So goed als niets. Ik zie hem
50ms zwoegend op zijn fiets
zitten. Ik loop hem zo nu en
dan bij de slager tegen het
lijf. Maar daar blijft het bij.
Ik zou behoefte kunnen voelen
de man beter te leren kennen.
Maar hoe? KRO's Leo Akker
mans heeft ons via zijn pro
gramma „Training in gevoel"
een antwoord op die vraag
proberen te geven.
In Amerika met name wordt
steeds meer hetprocédé van
„sensitivity training" toegepast
om meer inzicht in het eigen
gedrag en dat van anderen te
krijgen. Volgens kenners kan
het praten over eigen en an
dermans problemen erg bevrij
dend werken. In zijn hart
schijnt bijna iedereen er op
gesteld te zijn de mening van
de „tegenpartij" te weten over
zijn eigen „ik". Maar in het
dagelijks leven blijken ze
kerheidshalve slechts weini
gen er eerlijk en oprecht voor
uit te willen komen.
Wat Akkermans ons van een
dagje „sensitivity training"
toonde, was overigens niet
steeds even gedenkwaardig. Ik
kon mij bij voorbeeld niet aan
de indruk onttrekken dat de
deelnemers zich te veel van de
aanwezigheid van camera en
microfoon bewust waren. Daar
door kwamen mijns inziens de
personen, die daarvan de min
ste last ondervonden, het eerst
en gemakkelijkst aan het
woord .Waarmee een averechts
doel werd bereikt. Want het
ging er om door middel van
discussies te bereiken dat juist
zij, die moeilijkheden hebben
met formuleren, die zich in
een groep verlegen voelen, van
hun „complexen" worden afge
bracht. Daarom ben ik ook al
tijd een beetje het oordeel toe
gedaan dat vooral diegenen,
die veel aan het woord zijn ge
weest. na zo'n discussie een
„bevrijdend gevoel" hebben.
Toch blijft het altijd een
adembenemend schouwspel
mensen met elkaar in het
krijt te zien treden. Het zou je
toch maar ten overstaan van
miljoenen kijkers worden ge
zegd: „Jij bent voor mij van
daag een stoorzender geweest!"
Andy Williams kwam plotseling
uit San Diego. Daar kan nie
mand blij mee zijn geweest.
Van de succesformule bleef
niets heel. Andy zong welis
waar zijn ouwe getrouwe hits,
Al Hirt blies even fiks op de
hoorn, de Edwin Hawkin Sin
gers zongen dat het een lieve
lust was, maar voor het overi
ge: geen vaart, geen onver
wachte dingen, koHom geen
Andy Williams-show zoals we
die van hem gewend zijn.
INVALLER
DONDERDAG 17 juni
HILV. 1. 402 m en FM-kanalen.
7.00 KRO. 10.00 NOS. 11.00 KRO.
12.00 NCRV. 15.30 NOS. 17.30 NCRV.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 (S) Badinerie; klass.- en aniuse-
mentsmuz. (gr). (7.30 Nws: 7.32-7.40
Act.; 8.00-8.10 Nws.). 8.25 Overweging.
8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. (9.00-
9.10 Gymn. v.d. huisvr.) 10.00 Wat
heeft dat kind? pedagogische rubriek.
10.20 (S) Muz. uit de Barok (opn).
11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.55
Mededelingen. 12.00 Gevar. progr.
(12.26 Mededel. t.b.v. land- en tuinb.;
I 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 12.58 Rebus)
i 14.00 (S) The Manchester C.W.S.
Band (gr) 14.35 (S) Cello en piano:
I mod. muz. 15.00 Geref. middagdienst.
15.30 Spiegel van Duitsland: Inform.
I en muz. uit de Bondsrepubliek. 16.00
I Nws. 16.03 Meer over minder: De
j stem van de sprekende minderheid.
17.30 Act. progr. met muz. illustratie.
(18.30-18.41 Nws). 19.00 (S) Haags
I Knapenkoor met De speelgroep en
orgel: geestelijke liederen. 19.15 Muz.
v.h. Leger des Hells. 19.30 Op de man
af, praatje. 19.35 Ontvoerd: radiospel.
21.00 (S) Muz.. muz., muziek: een
variëteit van bekende solisten, koren
en orkesten. 21.50 Kerkorgelconcert:
klass. muz. 22.20 Avondoverdenking.
1 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag
122.50 Vakantietoeslag: Act. informatie
over alle facetten van het toerisme.
LEIDEN De Engelse folk-
zanger Al Stewart komt naar Lei
den. Wie het optreden van deze
vooral in Engeland zeer populaire
artiest a.s. vrijdagavond in de
schouwburg bij wil wonen zal zich
tijdig van een kaartje moeten
voorzien.
Al Stewart draait nu in Engeland
al zo'n Jaar of zes in de popbiz mee.
Hij verhuisde in 1965 van Borne-
mouth naar Londen, waar hij zan
ger van een rockgroep wilde worden.
Hij probeerde het o.a. bij de Out
laws (tegenwoordig Deep Purple) en
bij de Paramounts (tegenwoordig
Procol Harum). Al Stewart paste
echter niet in deze formaties en ging
zijn eigen weg. Hij zag Dylan in de
Albert Hall, hij hoorde Bert Jansch
(van de Pentagle) gitaar spelen en
hij ontmoette Paul Simon (van Si
mon en Garfunkel). Hij woonde vier
maanden samen met Paul Simon en
Sandy Denny (ex Fairpart) en
kreeg dagelijks bezoek van Art Gar
funkel en Roy Harper. Dat was het
begin van de moderne Engelse folk
muziek. In oktober 1967 bracht Al
Stewart zijn eerste lp uit, getiteld
„Bedsitter images". Als artiest heeft
hij diverse primeurs op zijn naam
staan. In november 1967 was hij
eerste popmuzikant, die een klassiek
orkest als begeleiding gebruikte. Na
dien deden o.a. de Nice en Deep Pur
ple dit ook. Een andere primeur was,
volgens Al zelf, het gebruik van
schuttingwoorden op zijn tweede lp,
„Love Chronicles", uitgebracht in
januari 1969. Deze plaat werd in
Engeland door het blad MM uitge
roepen tot plaat van het Jaar 1969,
samen met „Tommy" van de Who.
Al Stewart begon tien Jaar gele
den met gitaar spelen, maar de eer
ste vijf daarvan waren in de stijl
van Duane Eddy. Hij ziet zichzelf
als zanger-componist en denkt er
nog een jaar of vijftien over te doen
voor hij het vak geheel onder de
knie heeft.
In september 1970 bracht Al Ste
wart z'n derde lp uit, „Zero she flies'
welke plaat het tot de Engelse top
tien bracht. Hij behoort nu met Do
novan, Michael Chapman en Roy
Harper tot de top van de Engelse
folkmuziek.
HILV. 11. 298 ni en FM-kanalen.
7.00 AVRO. 9.00 NOS. 9.10 AVRO.
19.35 IKOR. 20.05 NOS. 22.30 AVRO.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Dag met een plaatje: lichte
gramm.muziek. 8.00 Nws. 8.11 Radio
journaal. 8.20 (S) Dag met een
plaatje (vervolg) (8.30-8.33 De
Groenteman) 8.50 Morgenwijding.
°.00 Herhalingen en incidentele progr.
.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen (gr). (11.00-11.02 Nws.)
11.30 Rondom 12: Progr. voor de
vrouw. (11.55 Beursber.) 12.30 Sport -
revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojour
naal. 13.30 (S) Klavecimbel-recital;
klass. muziek. 13.57 (S) Karakteris
tieke comb.; -klass. muz.(opn.) 14.30
Biels en Co: wekelijkse, strip. 15.00
Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land
der Muzen: kunstmagazijn. 17.00 Mo
biel; muziek, act. en radiospelletjes,
met o.m. om 17.04 Alles voor de
klub; 17.55 Mededel.; 18.00 Nws; 18.11
Radiojournaal; 18.20 Politieke' Partij
en; Uitzending van D'66 en 18.35 Uit
welk programma is dit?. 19.25 Ge
sproken brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk
veraf en dichtbij. 19.45 Gesprek met
de Vlaamse priester Ignac de Sutter.
20.05 (S) Holland Festival 1971: re
portages; interviews, voor- en nabe
schouwingen, discussies en persover
zicht. Aansl.: Noordelijk Philharmo-
nisch Orkest, Koor van de Ned.
Bachver. orgel en Ned. Blazersensem
ble: mod. muziek, (in de pauze;
Oude muziek). 22.30 Nws. 22.40 Me
dedel. 22.45 Radiojournaal. 22.55 (S)
Dichter bij de muz.: nieuwe chan
sons. 23.20 (S) Beroemde soloconcer
ten VI: klass. muz. (gr.). 13.55 Nws.
14.00 KRO.
9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing!; lich
te vokale muz. (10.00 Nws.) 11.00
Nws. 11.03 Gospelsound. 12.00 Nws.
12.03 Felix Meurders Show. 13.00 Nws.
13.03 The Joe Blow Show. 14.00
KRO-op-Drie: Pop-Muxture. (14.00
16.00, 15.00. 17.00 Nws.).
NOS: 18.45 (K) Tim en de UVtw.
NOS: 18.56 (K) Journaal. VPRO. i9.05
Betty Boop, tekenfilm. 19.12 (K) De
Popgroep Creedance clear water revi
val. NOS:'20.05 (K) Journaal. VPRO;
20.25 Berichten uit de samenleving, te
20.35 Thicker that water, film met
Laurel en Hardy. 20.55 (K) China op
het eerste gezicht, film-impressies.
21.25 (K) Oud en nieuw, van alles wat
licht muziekprogramma. 22.00 (K) Eer
ste Jaar: fllmreportage van de reis v.
een 18-Jarige Amerikaanse Jongen die
naar de universiteit gaat. NOS: 22.45—
22.50 (K) Journaal.
NEDERLAND II
NOS: 18.30 (K) Tim en de leeuw.
NOS: 18.40 (K) Journaal. NOS: 18.50
(K) Kinderen der aarde (Children of
the world), programma voor en door
kinderen i.v.m. het 25-Jarig bestaan
van Unicef. NOS: 20.05 (K) Journaal.
TROS: 20.26 (K) Showprogramma m.
Tom Jones. 21.15 (K) Het Rode Goud,
documentaire film. 22.05 (K) PSV in
het Tropenpak (1), fllmverslag. NOS;
22.30—22.35 (K) Journaal.