V olkerenmoord n VOLK VECHT VOOR HET LEVEN IN VERGETEN OORLOG Weffini UITKOMST MISSCHIEN BESLISSEND VOOR TOEKOMST HEEL AFRIKA ffebtBBOSPrtxstö IDERDAG 27 MEI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19^ Soldaten van morgen: kinderen spelend met de wapens van de Anja-Nja guerrillastrijders. Een heel negervolk dreigt uitgeroeid te worden als er geen eind komt aan de meedogenloze rassenoorlog in Soe dan. waar de noordelijke. Arabische heersers al vijftien jaar de negers in de drie zuidelijke provincies onder drukken. De negerbevolking wil on afhankelijkheid. en de Arabieren zijn even vastbesloten om de baas te blij ven over heel Soedan. Het is een vergeten oorlog, door de lange duur. en door de afkeer die de regeerders in Chartoem hebben van buitenlandse aandacht voor het lot van de naar schatting 4 miljoen ne gers in het zuiden van dit enorme onherbergzame land van 2,5 miljoen vierkante kilometer (haast vijf keer zo groot als Frankrijk). Slechts een enkel zorgvuldig geënsceneerd propa- gandabezoek wordt toegestaan. Om te weten wat er werkelijk gaande is, niet in Chartoem maar in het om streden zuiden van de Soedan, heb ben de Engelse journalist George Hunter en de fotograaf John Dowling een clandestiene reis door het gebied gemaakt. Hun navrante verslag van wat zij rondweg ,,een volkerenmoord" noemen, drukken wij hierbij af. James Loro I; de hel bestaat, dan is het hier in het van Soedan, een dor, verkommerd id waar een negervolk langzaam sterft, juister gezegd, waar een negervolk uitgemoord. Volkerenmoord, of met modern internationaal woord, genocide, dat is het werk van Soedanese rege- gstroepen. Wat ik in Soedan gezien heb, ïft mij de stellige overtuiging gegeven deze volkerenmoord de bewuste opzet van de Arabische leiders in de Soeda- ;e hoofdstad Chartoem. Een andere uit- er niet voor dit barbaarse platbran- i van negerdorpen door Arabische troe- voor de vernietiging van graan en Iid voor het volgend jaar, voor de gena- loze afmaking en verminking van man- i, vrouwen en kinderen. uwkeurige cijfers van het aantal doden iioren tot de onmogelijkheden in een ge- van 900.000 vierkante kilometer is vijfentwintig keer uw vredige Ne- rland waar kinderen geboren worden mensen doodgaan zonder dat er ook ^ar iets van een burgerlijke stand aan pas komt. Haar wat ik gezien heb en wat ik oord heb van guerillastrijders, bur- bestuurders en onderwijzers, wijst >p dat het dodencijfer onder de oerbevolking wel ergens tussen kwart en een half miljoen zal ien. Genegeerd De drie zuidelijke provincies van «dan worden stelselmatig ontvolkt op een dodelijke manier ver- arloosd. Er moet iets gedaan irden, en vlug ook, eer de wilder- alles overwoekert. Deze venijni- oorlog, die al zoveel jaren woedt de rand van het onrustige Mid- n-Oosten, wordt vrijwel geheel ge geerd door de andere Afrikaanse nden en door de Verenigde Naties die liever geen dingen doen die Arabische landen onwelgevallig 'IJ hebben ons bezoek aan de ,zui- ïlljke gebieden van Soedan illegaal loeten brengen, want de Soedanese gerin wil geen pottekijkers die ten wat er gebeurt. Wij hebben aidgetrokken met de Anja-Nja m naam voor de rebellen die do- ilijk slangengif betekent. Een aam waar de regeringstroepen *JT sidderen. 'oor ieorge Hunter >e zuidelijke negers, slachtoffers an ernstige rassendiscriminatie, ion maar één uitweg, onafhanke- Ikheid. De regering in Khartoem «eft gezworen dat ze nooit onaf- lankelijkheid aan het zuiden zal i leven. Irwee weken rondtrekken met de lebellen in vijf dagen 150 km. «et grote blaren op mijn opgezwoir <n voeten hebben mij ervan foordrongen dat de regering nooit de toegewijde, vastbesloten guerril- I lastrijders zal kunnen overwinnen als zij ze niet tot de laatste man uitroeit. En dat probeert ze dan ook. De rebellen hebben geen wapens genoeg en geen geld genoeg om de regering te verslaan en hun getal sterkte van misschien zo'n 40.000 man is onvoldoende. De Soeda nese president, Jaafar el Noemeiri, heeft een zekere mate van zelfbe stuur aangeboden, maar dat hebben de rebellen afgewezen. Net als de Biafranen houden zij absoluut vast aan volledige afscheiding. Zij wijzen erop dat zij cultureel, ethnisch en godsdienstig verschillen van de Ara bieren in het noorden van het land. Het is uitgedraaid op genadeloze acties, waar de Conventies van Ge- nève inzake de rechten van krijgs gevangenen niet aan te pas komen Een nekschot is bij de rebellen de standaardbehandeling voor elke Arabische soldaat die zij in handen krijgen. Soms wordt er ondervraagd, en dan komt het einde langzamer. De rebellen rechtvaardigen hun brute onverschilligheid inzake regels van menselijkheid door te wijzen op het voorbeeld van de Arabieren, die martelen, verminken, ogen uitruk ken, ontmannen en soms hun ge vangenen levend begraven. Ik heb de walgelijkste dingen gezien en ge hoord. In het westen van het Yei- gebied (een plaats en een rivier na bij de Kongolese grenst hebben de Arabieren onlangs 19 burgers om het leven gebracht, onder wie een echtpaar dat eerst had moeten toe kijken hoe hun vier kinderen in een strohut werden opgesloten die in brand gestoken werd. Moeilijk Gemakkelijk is het niet gweest om tot de rebellen door te dringen. Vijftien jaar ervaring heeft her. wel wijzer gemaakt. Wij waren al in Londen begonnen met de eerste contacten; al een maand voor ons vertrek hadden wij introductiebrief jes afgegeven aan een tussenpersoon „Als u uw briefjes in Soedan weer te zien krijgt, hebt u met uw gids te doen. Zeg niets tegen hem voor hij zich met uw briefjes bekendge maakt heeft.' Wat wisten we er eigenlijk van? De negers in het zuiden van Soedan willen onafhankelijk worden van de Arabische regering van Noemeiri in de hoofdstad Carthoem, en daar woedt nu al 15 jaar een soort bur geroorlog om. De Arabische noorder lingen willen van geen zuidelijke vrijheid horen en de buitenwereld heeft het hele vraagstuk in de doofpot geveegd. Op de afgesproken ontmoetings plaats in een aangrenzend land is inderdaad onze gids-met-de-intro- ductiebriefjes op de proppen geko men, en zo lagen we dan na een nachtelijke tocht te wachten op onze kennismaking met de Anja- Nja-strijdets. De stilte werd alleen verbroken door het voortdurende gezoem van insecten, een soort con cert van eeuwig kokende waterke tels. Plotseling beseften we dat we gezel schap hadden. Van alle kanten sta ken de geweerlopen uit de struiken naar ons toe. „Welkom in ons land Zuid-Soedan", zei een slanke Jonge man. de 28-jarige luitenant-kolonel James Loro, bevelhebber van het tweede bataljon Anja-Nja. „Wij verwachtten u al, maar wij moeten voorzichtig zijn. We zeggen nooit wanneer we komen. Verrassing is een van onze sterkste wapens.' We leerden een dor. verkommerend land kennen, door de natuur verge ten, waar een volk aan het sterven Is. Of Juister gezegd, uitgemoord wordt. Langzaam, maar heel zeker .wordt dit volk doelbewust uitge roeid. „Ons kamp is vlakbij", zei Loro Dat betekende, tien kilometer lopen door de wildernis bij een tempera tuur van een graad of veertig. Het kamp werd bewaakt door Goliath, een reusachtige kerel die zijn lood zware bren-gun hanteerde met een Strijders van het het Slangen gif leg er maken hun (Engelse) brengun schoon. Een maakt van het moment van hemelse stilte gebruik om een inheemse sigaar op te steken. gemak of het een proppenschieter- tje was. Bewondering Twee weken zijn we bij deze guer rillastrijders gebleven. We hebben er grote bewondering gekregen voor hun ijzeren kalmte, hun gelaten aanvaarding van hun harde be staan, de handigheid waarmee ze hun spullen repareren, de bereid heid om alles, tot de laatste hap karig voedsel, te delen. Alles, ook wapens Komen ze tekort. Als er iemand met verlof gaat, overhandigt hij zijn wapen aan ie mand die net van verlof terugkomt. Het is een wonderlijke verzameling van vrijwel elk klein wapen dat er in de laatste twintig jaar gemaakt is. De Slangengif-strijders hebben Engelse geweren, bren- en sten- guns. Amerikaanse tommy-guns, Belgische FN's en pistolen, Chinese pn Russische automatische geweren, Italiaanse lichte machinegeweren, Amerikaanse granaten en mortieren, hier en daar een enkele bazooka. Je kunt het zo gek niet bedenken, of ze hebben er wel iets van. En als de nood aan de man komt, doen ook pijl en boog nog dienst. Bij het eten zitten ze op hun hur ken in een cirkel, linkerhand aan het geweer en met de rechterhand scheppend uit de gemeenschappelij ke bak. elke keer een handjevol ge kookte gerst en cassavemeel, hun dagelijkse brood. Wisseling van de wacht gebeurt geluidloos: de slaper wordt door de wacht wakkerge- schud. staat volstrekt stil op, neemt zijn wapen en verdwijnt naar zijn wachtpost in de struiken; de afge loste wacht neemt zijn plaats in het warme stro in. Het uur voor de dageraad is ieder een extra waakzaam, want de An- Ja-NJa weten uit ervaring dat het Arabische leger dan nogal eens aan valt. Iedereen zit met zijn geweer op zijn knieën klaar. Als het dag licht komt. zakt de spanning weer wat. De Slangengif-strijders weten dat er spionnen rondlopen verraders die de bewegingen van de rebellen overbrengen aan de vijand. Als ze een verrader vangen, laten ze hem zijn eigen graf graven en schieten hem dan door zijn hoofd. Het graf wordt snel dichtgegooid en dat is alles. Voorbeeld James Loro ls een goed voorbeeld van deze geharde vechtjassen. Hij geeft toe dat hij „heel veel" Arabie ren gedood heeft. In de zeven jaar dat hij bij de rebellen is, heeft hij maar eenmaal een maand verlof thuis doorgebracht. Na dat verlof hébben de Arabieren zijn. vader ge marteld om er inlichtingen omtrent hem uit te krijgen. Om maatregelen tegen zijn familieleden te vermij den, gaat Loro helemaal niet meer naar huis. Er kwam bericht binnen van een aanval op het dorp Kobo, ten oos ten van Yei. Volgens de ordonnan sen waren er 17 huizen verwoest en hadden de aanvallers drie oude vrouwen en vijf kinderen als gijze laar meegenomen. De tocht naar Kobo was voor de Anja-Nja niet anders dan ze ge wend waren. Voor ons waren het drie dagen van verschrikking, niet alleen om de inspanning, maar ook om wat we onderweg zagen. Trieste rijen vluchtelingen die hun hele hebben en houwen op hun hoofd droegen. Vrachten waar eén pak paard onder bezweken zou zijn. Toen we in Kobo aankwamen, was er net twee uur tevoren weer een Arabische aanval geweest. Deze keer was er geen huis overeind gelaten. Twaalf vrouwen en meisjes en twee mannen werden vermist. Er lag een dode vrouw, er was iemand in zijn been geschoten. De weinige kippen die het dorp rijk was geweest, wa ren weg. De schamele etensvoorra den lagen smeulend op de grond. Van de hutten waarin deze dorpe lingen hadden gewoond, was niet meer dan een hoopje as over. Dit was een dorpje geweest, arm, maar redelijk gelukkig en tevreden naar de maatstaven van deze woes tenij. Nu was het een begraafplaats, weer een plekje dat de overlevenden ontvluchten. Niet zeldzaam In dit land van angst en ontbering js zo'n verwoest gehucht met een paar nieuwe graven geen zeldzaam verschijnsel. De angst van de dor pelingen is heel wezenlijk, en dan is die directe, persoonlijke angst helaas nog maar één van de kanten van de verschrikkelijke toestand. Nog erger is misschien dat er steeds minder toekomst overblijft: het land (dat wil in dit geval zeggen, de drie zuidelijkste provincies van het officiële Soedan) sterft lang zaam af, aan pure verwaarlozing. Katoenvruchten barsten open en strooien hun witte vezels in het stof want er is niemand om de ka toen te oogsten. Cassave-velden lig gen te rotten. Als binnenkort na acht maanden droogte de regens komen, heeft bijna niemand nog zaden voor nieuwe gewassen om dan van moed en werklust om het Goliath heet hij en zijn ma chinegeweer van Chinees makelij is zijn eriige bezit. weer te proberen nog maar te zwij gen. De dood van dit volk zal misschien nog jaren op zich laten wachten. Maar komen doet hij zeker, tenzij de verwoesting van land en mens nog gekeerd kan worden. En dat wil zeggen: tenzij het noorden als nog inziet dat drijfveren van poli tiek en ras geen volkerenmoord rechtvaardigen. Heel Afrika -De uitkomst is niet alleen voor Soedan beslissend, maar misschien op de lange duur wel voor heel Afrika. Het is geen prettig verhaal, maar het mag wel weer eens aan de vergetelheid ontrukt worden Het is hoog tijd om deze oorlog uit de doofpot te .halen en te zorgen dat er een eind aan komt. De stem van dit verdrukte negervolk is, ook letterlijk, de stem eens roe penden in de woestijn. Het is een kreet om hulp in wat voor vorm dan ook. Het is wel mogelijk dat de Arabier en de Neger misschien nooit kunnen leren samenleven, maar er moet hun, in naam der mensheid, wel het leven gegund worden. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 19