Het is leuk om iets te doen met de erfenis van een erotische cultuur' Remia De Hertogin van Maifi schitterend geensceneerd en gisteren Nico Scheepmaker de Hilversumse "lieveling" TV morgen] Eva Kant zingt overspeelse liedjes het remiaat, het remiaat ^andeag^ üein raadsel tort en Klein net de girobetaalkaart kunt u al in 8 Europese landen zonder kosten valuta opnemen! Te complex Toneel spektakel in Leidse Schouwburg fflSDAG 18 MEI 1871 V" i n Mn LEffiSCH mOBLAO PAGINA 5 ADVERTENTIE Het mag nagenoeg bekend zijn at de sexuele revolutie als een orm over onze westerse cultuur gekomen. De erotiek is een anvaard onderdeel van onze iltuur geworden, maar wee de inen die wil beweren dat andere jlturen verstoken van erotiek jn geweest. Het nieuwe platenlabel Aphro- te, dat door platenmaatschap- Negram op de markt wordt bracht, wil daarvan getuigen. ingeres Eva Kant, een Belgische nge vrouw van begin twintig, \wens ook. Gesteund door de teksten, die Hst van Altena voor haar ver- alde uit het Frans, heeft zij met ihrodite en Van Altena een begin lakt met het uitbrengen van n serie van twaalf lp's waarop ero- Bch en ook erotisch-satirische lie ten uit diverse cultuurpatronen voorbije tijden onverbloemd en ongekuiste versie worden neerge- eerste lp heet „Eva Kant zingt erspeelse liedjes" en Eva vindt dat men bij het lezen van die djes rode oortjes moet krijgen of schaamrood tot paars toe naar lp moet laten stijgen, ihrodite wil, met haar serie be- jzen dat het „kwaad" dat de offi- ren van Justitie in Nederland en procureurs des Konings in België ilen bestrijden door de eeuwen onuitroeibaar is gebleken, lieme dichters boden Eva Kant Ernst van Altena een ruime uit materiaal afkomstig uit landen, die zelfs als stijf en bekend staan, ities, groepsexs, homofilie en ivrediging zijn geen zaken die onze sexuele revolutie zijn uitge- len, als we de teksten die Eva ut zingt mogen geloven. Ernst Altena waarschuwt: „Dit is ra platvloerse pornografie, maar tlsche satire". is een klein raadsel, dat zich eilijk laat ontwarren. Zij woont Oost-Berlijn, is getrouwd met Oostduitser, zingt, acteert in ns en tv-series aan beide zijden 5 i het IJzeren Gordijn en is chtans een weinig bekende ver- Ijning. i uiterlijk in ieder geval ten on- hte, qua artistieke prestatie zal yen ander nog moeten blijken, ar artistieke carrière begon op ir zestiende toen zij naar Parijs i en aanklopte bij de modewe- i waar zij alras haar manne- ndiploma haalde, maar waar ii haar wegens haar te kleine ten niet op het plankier kon ge- liken, maar goed als lerares voor t opleiden van wat beter uitge- loten leeftijdgenoten. Het publiek i haar ten slotte toch meer. Vi- s Théatre National Populaire a haar liefdevol op en vormde ar om tot een theaterdame en de aëlische mimi-speler Zwi Kanor td de rest. Op tournee met hem tmoette zij in Oost-Duitsland ar man, trouwde met hem, bleef en bouwde verder aan haar car- rst in Brechtiaanse Berliner En title en later de Deutsche Film- chschule. Dat alles in vijf Jaar 1 VAR A-regisseur Nico Knapper lakte al eens een tv-programma Et haar en zal haar dit wintersei- en opnemen in zijn Kort en eln-ploeg. Welke is haar nationaliteit? „Kijk dat is nou typisch een op al mijn verse groene blaadjes. Saus van Remia. Sla-saus. Gemaakt van zonnebloemolie. De énige sla-saus die van zonne bloemolie is gemaakt. Zo vers uit de vacuumfles. De fles waarin de sla-saus vers blijft. Tijdelijk van 170 ct voor 140 ct. Maak me lekker met sla-saus van Remia. Dan smaak ik veel lekkerder. zonnebloem sla-saus ADVERTENTIE kijk, vraag voor een Nederlander. Als ik Belgische zeg begin jij te glimla chen, dat wordt hier gezien als een minderwaardig iets. Als een artiest in Nederland mislukt kan hij altijd nog wel in België terecht. Is het niet?" Ondanks haor huwelijk met een Oostduitse man heeft z\J haar eigen nationaliteit behouden, zodat zij daarmee tevens haar recht behield op bewegingsvrijheid. Met de ero tische liedjes van onder andere de negentiende eeuwse tekstdichter Pier- re-Jean de Béranger liep zü allang rond en dankzij Ernst van Altena kon zij de liedjes on het Ne derlands gaan zingen. In Oost- Duitsland en ook in het Frans had zij de liedjes al meermalen gezon gen. Eva: „Er was geen duidelijke reden voor waarom ik juist deze erotische liedjes koos. Het is gewoon leuk om iets te doen met de erfenis van een erotische cultuur. Ik heb er niets op tegen. Ik lees af en toe wel eens wat por nografische werkjes ook. Niet dat ik er behoefte aan heb, maar ik vind het zeker aardig om te lezen. De liedjes hebben niets met pornografie te maken. Dit is duidelijk erotiek. Sex wordt voor mij pas pornografie wanneer het ziekelijk en pervers wordt". Waarom heeft ze hier deze plaat gemaakt en waarom niet in Oost-d Duitsland? Eva: „Omdat men het daar mij niet heeft aangeboden. Ik geloof ook dat de mogelijkheden daar minder zijn. Voor iemand die er vreemd tegenover staat is de situa tie van de Oostbloklanden te com plex om uit te leggen. Wel kan ik zeggen dat de mogelijk heden om je te ontwikkelen op ar tistiek terrein veel groter zijn en ook beter dan in het Westen, maar de mogelijkheden om Je kennis in de praktijk te brengen zijn mini maal. Je kunt ook eigenlijk geen vergelij kingen trekken tussen het artistieke niveau in het Oosten en het Wes ten. Ik vind dat men bij voorbeeld in Oost-Duitsland te weinig doet met de mogelijkheden die men hebt. Neem de tv. Hier zit men altijd fi nancieel krap, daar springt de staat altijd in, maar de resultaten zijn er niet altijd naar". Voor het overige doet zij er het zwijgen toe, wanneer haar Oost- West-status wordt aangeroerd. Mis schien wil zij wel verhuizen naar haar geboortestreek rond Antwerpen maar: „Ik ben vrij om te gaan, maar mijn man mag als Oostduit ser nu eenmaal niet naar het bui tenland reizen". Eva Kant aan de (Amster damse) waterkant. LEIDEN Op 25 mei geeft het Leids Kamerkoor een concert in de Stadsgehoorzaal, waaraan de be roemde Duitse sopraan Agnes Gie bel als soliste zal meewerken. Naast Bach's solocantate "Weichet nur, betriibte Schatten", zal worden uitgevoerd Handel's Psalm 112, het Pater Noster van de onlangs over leden Stravinsky en Missa Hercules Dux Ferrariae van Josquin Des Prez. De organist Tijn van Eijk zal, bege leid door het Residentie Kameror kest, het Concerto voor Orgel-posi tief en strijkorkest van Albert De Klerk uitvoeren. Dirigent is Barend I Schuurman. NEDERLAND I 6.45 6.55 7.05 7.30 8.00 8.21 9.10 10.00 10.50 10.55 NEDERLAND II (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) De schat van het kasteel zonder naam (AVRO) TopPop; popshow voor de jeugd (AVRO) (Kleur) Journaal (NOS) Peyton Place (AVRO) (Kleur) Muziek is troef: muziekprogramma (AVRO) AVRO's Televizier-magazine (AVRO) (Kleur) Journaal (NOS) Nascholing huisartsen: vierde en laatste les (TELEAC) 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Den Haag vandaag (NOS) 7.10 Kunstsignalering (NOS) 7.30 (Kleur) Felix de kat, tekenfilm (KRO) 7.37 (Kleur) Het verre westen (The American West) (KRO) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 (Kleur) Andy Williams Show (KRO) 9.11 Brandpunt (KRO) 9.21 Dr. A. Terruwe en het menselijke geluk. Documentaire (KRO) 10.00 (Kleur) Paul Vlaanderen (KRO) 10.50 (Kleur) Journaal (NOS) 10.55 (Kleur) En Francais herhaling les 18 (TELEAC) Tot zijn niet geringe verras sing merkte Koos Postema dat het programma rond de veiling van schilderijen voor Vietnam in het Stedelijk Museum al af gelopen was, terwijl hij toch nog een aantal artiesten achter de hand had die nog niet aan optreden waren toegekomen. Ik kijk al geruime tijd televi sie, soms denk ik dat ik blijk baar langer kijk dan menige televisiemedewerker die televi sie maakt. Want het leek me van het begin af aan een uit gemaakte zaak dat al die ar tiesten onmogelijk konden op treden in dat krappe uurtje dat er voor uitgetrokken was, temeer niet omdat er tenslotte ook nog iets getoond moest worden van het grote gebeuren zelfde veiling. Er was een op zichzelf vrij vernuftig systeem ontworpen om de kijkers thuis te laten meebieden. Men kreeg aan het begin een aantal schilderijen of etsen te zien, daar kon men telefonisch op bieden, het hoogste bod werd dan even ge controleerd om grappenmakers te vlug af te zijn (want u her innert zich de ellende met „Ton d'r op", toen practical-Jo kers hun gehate baas een enorm bedrag lieten schenken, waarbij men verzuimd had door terugbellen de gulle gever te controleren) en dit bod „van het land", zoals het genoemd werd. mocht dan door de vele aanwezigen in het stedelijk worden overboden. Dat gebeurde zelden. Geen wonder, dacht ik zo, want de mensen in de zaal konden, als ze niet te ver weg zaten of stonden, de werken in kleur zien. terwijl de televisie de kij kers thuis met zwart-wit maar half tegemoet kwam. Boven dien zaten er in de zaal vol doende kenners van kunst- en veilingwezen, die weigerden in te gaan op een te hoog bod van een enthousiasteling uit het land. Ik heb het begin „live" meegemaakt, in het ste delijk zelf. en vreesde toen al dat het wel een warrige ge schiedenis zou worden op het scherm, omdat veilingmeester prof. Koeman, ongetwijfeld een aimabele figuur, de gang van zaken eerder traineerde dan opjoeg, zodat ik aan de hand van het aantal te veilen wer ken (tegen de 500al na een uurtje kon uitrekenen dat het in ditzelfde tempo tot half ne gen de volgende ochtend zou duren. Ook toen de biedingen uit het land in aanmerking ge nomen moesten worden «men was in het Stedelijk toen al een kleine twee uur bezig», werd die wat warrige leiding van prof. Koeman er niet beter op, zodat de al even onover zichtelijke situatie in Vietnam op een knappe, doordringende manier werd nagebootst. Het gaat. kan men zeggen, in zulke gevallen niet om de per fecte organisatie, die tenslotte in handen van amateurs is, maar om het goede doel. Dat geldt voor de veiling, maar ei genlijk niet voor de televisie. Die had met vakmansoog moe ten voorzien dat alle opgetrom melde artiesten onder deze om standigheden niet aan de beurt zouden kunnen komen en had er ook op moeten aandringen dat het veilen door een vak man zou geschieden: veiling meester Van den Brink bij voorbeeld van veilinggebouw „De Zwaan" in Amsterdam, die door Jan Vrijman «gisteren ook aanwezig en ook koper) in zijn film „Op de bodem van de hemel" al als filmgeniek man werd gebruikt. Als Je een uur zendtijd voor zo'n ideëel doel uittrekt, mag Je ook Je prakti sche eisen «tellen. En dat was hier verzuimd. LEIDEN Treurig eigenlijk dat zo weinig Leidenaars van hun belangstelling blijk geven voor „De hertogin van Maifi". Niet veel meer dan honderd toneellief hebbers uit deze contreien hebben gisteravond in de Leidse Schouw burg deze groots opgezette Globe- produktie aanschouwd gn ook de voorstellingdie het sympathieke toneelgezelschap uit het zuiden vanavond in hetzelfde theater van John Websters kleurrijke stuk hoopt te geven, is nog lang niet uitverkocht. Dat de interesse voor dit door Ton Lutz schitte rend geregisseerde en door Nico- laas Wijnberg rijk aangeklede to neelspektakel in dit geval niet zo groot is is daarom zo jammer om dat er uitstekend in wordt ge acteerd. Het zijn met name Pleu- ni Touw, Siem VroomHenk Rig- ters en Jeroen Krabbé, die wal spelprestaties betreft ver boven het gemiddelde niveau uitstijgen. "De hertogin van Maifi" is de vi sie van Webster op een waar ge beurd verhaal, dat zich afspeelde in Italië van rond 1500. Het is het ver haal van een hertogin, die op 12- Jarige leeftijd wordt uitgehuwelijkt, na vijf jaar weduwe wordt en dan verliefd raakt op een minder hoog op de maatschappelijke ladder staande figuur. Haar broers, de één hertog, de ander kardinaal, verdragen de gedachte dat zij wel eens zou kunnen hertrouwen niet. De hertogin trouwt derhalve in het geheim mét haar rentmeester. De intrige "De her togin van Maifi" is een fataal spel Van onze rtv-redactie „Hilversums lieveling", ofwel de door omroepmedewerkers meest ge waardeerde tv-recensent is Nico Scheepmaker. Dit aldus een onlangs uitgekomen rapport, waaraan de „Spreekbuis", personeelsorgaan van de omroepwereld, aandacht besteedt Reeds vorig Jaar stond onze recen sent bovenaan de lijst van hoogst gewaardeerde tv-critici. Het betrof hier een omvangrijke enquête, die de afdeling Studie en Onderzoek van de NOS had ingesteld. Uit het rapport, waarvoor 10 hoofden van dienst, 21 program ma-leiders en 26 programma-ma kers uitgebreid zijn ondervraagd, blijkt dat men in de meeste geval len de critici niet voldoende des kundig vindt. Volgens een derde van de ondervraagden heeft tv-kri- tiek geen invloed op hun werk. De overigen meenden dat tv-kritiek wel op een of andere wijze betekenis voor hun werk had. al was het moeilijk te definiëren in hoeverre. De voorkeur geeft men echter aan een wekelijkse, diepergaande be schouwing en vooral aan uitvoeriger voorbeschouwingen. Men is het ech ter niet alleen het meest eens met Scheepmaker, maar vindt hem ook veruit de meest deskundige. Voorts blijkt uit het rapport dat de critici in 27 procent van de pro grammabesprekingen geen waarde oordeel geven. Als ze een oordeel geven is ditvoor ruim 70 procent positief. De meeste aandacht en waardering' gelden programma's van VPRO en VARA. Als eindconclusie staat de vraag „Waarom gaan de critici zo zelden in op de echte omroepproblematiek?" genoteerd. Volgens het rapport raakt deze pro blematiek wezenlijk de rol van de recensent. PLEUNI TOUW over liefde en liefdeloosheid be gint echter op het moment dat de in hun familie-eer gekrenkte broers op slinkse wijze een huurmoordenaar inschakelen, uiteraard om hun eigen handen in onschuld te kunnen was sen. John Webster is een tijdgenoot van Shakespeare en al tijdens zijn leven een populair schrijver. Zijn karakters zijn weliswaar lang zo knap niet uitgediept als de figuren van Shakespeare, maar zij hebben toch wel zoveel inhoud dat men er na enkele eeuwen nog geboeid door raakt. "De hertogin van Maifi" geeft bovendien een fascinerend beeld van de ideeën die het Elizabethaanse En geland over het Macchiavelliaanse Italië had. De rol van de beeldschone hertogin lijkt op het lijf van Pleuni Touw te zijn geschreven, die er met al haar expressieve mogelijkheden munt uit weet te slaan. Verrassend is boven dien het spel van Jeroen Krabbé als de doortrapte spion, die in deze rol ver boven zijn eigen capaciteiten lijkt uit te stijgen. De verschijning van Siem Vroom als de hertog en Henk Rigters als de sluwe kerkvorst blijft evenmin zonder allure. Louis Bongers zou de figuur van de rent meester wellicht wat meer gestalte kunnen geven, hij speelt zijn rol van echtgenoot-minnaar nog te gladjes. Kortom "De hertogin van Maifi", verdient het om gezien te worden, al was het alleen maar om de schitte rende enscenering en het adembe nemend knappe spel. PIETER C. ROSIER WOENSDAG 19 MEI 1971 Woensdag 19 mei 1971 Hllv. I. 402 m en FM-kanalen- 7.00 NCRV. 8.00 TROS. 12.00 KRO. 14. '0 NCRV. 19.00 NOS. 7 00 Nws. 7.11 Het levende woord. 17 16 (S) Op het eerste gehoor: klas sieke muziek (gn (7 25 Horen en zien) 7.30 Nws.. 7.32-7.50 Hier en nu: actual.) 8.00 Nws. 8.11 Verzoekpl. progr. v.d. militairen. (8.30-8.32 Nws. 9.00-9.10 Gpn, v.d. Hulsvr.) 9.35 Voor de kleuters. 9.50 Vier eeuwen muziek. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Aktua-Magazlne: nws. nieuwtjes, reportages, commentaren en muziek. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededel t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actual. 13.00-13.05 Raden maar 14.00 Huisbezoek: pastoraal gesprek van mens tot mens NCRV: 14.10 (S) Symf. orkest van de Russische Radio. (Gr). 15.00 In 't zilver: progr. voor oudere luisteraars. 16 00 Nws 1603 Voor de kleuters. 16.15 Voor de kin deren. 16.10 (8) Jeugdland. 17.30 NCRV en Bloc: actueel progr. met muz. lllustr. (17.50-18.41 Nws) 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Uitzen ding van D.S. '70. 19.20 (S) SNIF: Signalementen, nws Inform en fei ten uit de wereld van de lichte mu- zlel. 19.50 Programma voor blinden en slechtzienden. 20.00 (S) Woens dag-avond muziekmagazlne 22.30 Nws 22.38 (S) Mensen, ontmoetin gen, meningen. 23.55 Nws Hllv. II 289 ni en FM-kanalen. 7 00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA. 17.02 NOS. 18.11 VARA. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag Woensdag: muziek en Informa tie (c4 7.33 Van de voorpagina) 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actual. 8 22 (S) Dag Woensdag (vervolg). 9 00 Radioweekblda met om 9.00 uur Ons nummer la 9.35 Waterstanden. 9 40 schoolradio. 10.15 Koning Klant.: 10.30 De weekbladen; 1100 Nws. 11 03 RVU; Klnderbescherm. spreker: Prof dr G P. Hoefnagels. 11 33 Op de koffie: 12.00 (S) Licht strijkorkest. 12.25 A'damse Polltlekapel. 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Speelruimte, met om: ca 13.45 Gesproken portret, ca 14.00 Operette wereld; ca 14.35 Kinderkoor; ca 14.50 De avonturen van Allee; voordracht en muz. ca 15.40 Een gro te naam van toen; 16.00 Nws; 16.03 In mijn tijd, gesprek; ca 16 30 Muz. voor en door de Jeugd. 17.02 Ned. volksverhalen en volksgebruiken 17.20 (S) Metro's Concert Muxlc; Me- tropole Orkest. 17 40 Toerlsmo: toe ristische Inform, uit binnen- en bui tenland 17.55 Mededel. 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Ultz. v.d. KVP 18 30 (8) Klink Klaar zonder nonsens. 19.30 Nws. 19.35 Amusementsprogr. 20 20 Duscussleprogr. 20.50 (8) Metropole Ork. 21.20 Klankbld. 21.40 (8) Muz. v.d. Eeuw (opn.) 22.30 Nws 22.38 Mededel. 22.43 Act. 22.50 Radio Jazz Mag. 23.15 (S) Stereo-Pop. 23 55 Nws. HILV. 111. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 AVRO- 19.00 Nws. 9.02 Van meet af aan Platenprogr 10.00 Nws. 10 03 Radio Journ. 10.06 Arbeldsvltamenlne: Po pulair verzoekpl.progr. (11.00 Nws) 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm op; licht pl progr. (13 00 Nws; 13.03-13.06 Radlo- Journ.) 14.00 Nws. 14.03 Gimmick 15.00 Nws. 16.03 Muz. boetiek. 16 00 Nws. 16 03 Licht pl.progr. (17.00 Nws; 17.03-17.05 Radiojournaal.) 19 mei van 18 ver de 4e lijn) Sel „Maske In Blau" (Raymond). Durch's Zlllertal (Eggcr). Mei Dlanal bist du (Otter). Das 1st unsere Welt (Otter). Tlroler Wasserl (Otter). Du schones Tlrolerland (Otter). Mei lia- ber Bua vom Brlxental (Otter) Am Hlnterstelnersee (Embacher) Dolna muntllator (trad.). Badacsonyl nyer- fes (trad.)m Maruska (trad.). Tlluska (trad.). God knows the reason why (Anderson). A satisfied mind (Hays) Standing here wondering which way to go (Dorsey.) Cold breeze (Legge). Like someone In love (Burke). Jubi lation (Mance) Bags groove (Jack son) Blue Monk (Monk). Sneaking around (Bryant) The book's beat (Ervln). Up and down (Parian). Nederland I NOS/NOT: 10 45-11 10 Schooltelevi sie AVRO: 17 00—17.30 <K> Klnderpr. NOS: 18 45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ NOS: 19.05 Den Haag vandaag. 19.10 (K) VrlJ-ult: pro gramma over het wel en wee van de recreatie 19.25: Voetbal: Rechtstreeks verslag van de finale om de Europa Cup voor Bekerwinnaars Chelsea Real Madrid te Athene. (20 15—20 25: Uitzending Politieke Partijen). 21.15 Staatsloterij. 21.20 (K) Uitzending v. d. Stichting Socutera. 21.25 Het ge- helm van Charlie Chan. film. 22.35 (K) Reclame. NOS: 22.40—22.45 (K) Journ. Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS 18.55 (K) Journ. AVRO: 19 05 (K) High Chaparral. TV-fllm. NOS: 2000 (K) Journ. AVRO: 20.21 (K) AVRO-Trophy (Rallycross) voorbe schouwing. 20.30 (K) Hendrlck de Key- ser, documentaire film. 21.00 Jazz-O- Rama: Jazzprogramma 2140 INFO: maandelijkse advies- en Informatieru briek. HIRO 22.05 Hlro-Magazine. NOS: 22.20—22.25 (K) Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5