CORTE FILMPRIJSWINNAAR RONNY ERENDS (VOORHOUT): Bioscoopamusement is in Nederland moeilijke zaak Leiden DE „NIEUWE" ELVIS Kanonnen voor „oude stijl" Cordoba: Western Films in Prolongaties Liefdesbed tJDAG 7 MEI 1971Jli 1DSCH DAGBLAD TRIANON Mira of de Teleur gang van Watershoek handhaafd zich zoals te verwachten viel ook weer voor de komende week in het theater aan de Breestraat. Het ver haal Is dat van een dorpje in Bel gië. dat door de aanleg van een nieuwe brug zijn rustieke positie lijkt verliezen. In deze primitieve gemeenschap figureert Mira als spontane, frisse verschijning, die alle mannen ter plaatse het hoofd od hol brengt. Mira is ongetwijfeld een van de betere Nederlandse speelfilms. Camerawerk en muziek is subliem. Opvallend is het spel van Willeke van Ammelrooij in de titelrol, die onder regisseur Fons Rademakers tot ongekende bloei komt. CAMERA Naast een ontzagge lijke reclame voor British Motor Corporation en zyn voornaamste produkt de mini-auto is Bankroof op wielen ook nog een hoogst ver makelijke film. De film gaat over 'n unieke bankroof door een interna tionaal misdadigerssyndicaat van uit Londen in Turijn. Tijdens een sensationele vlucht in het chaoti sche verkeer van deze Noorditali- aanse stad spelen de kleine Britse autootjes de hoofdrol. STUDIO Women in love, een themafilm naar een moeilijk boek van de omstreden schrijver D. H. Lawrence is geprolongeerd. In de ze film worden de relaties tussen een viertal mensen op indringende wijze behandeld. Regisseur Ken Russell is er op eminente wijze in geslaagd actie te brengen op een thema, dat zich vooral kenmerkt door bespiegeling en diepzinnige dialoog. Het spel van alle acteurs is uitnemend. Glenda Jackson won voor haar rol een Oscar, maar de ze onderscheiding had net zo goed aan een van de andere hoofdrollen te beurt kunnen vallen. LUXOR Love story blijft ook nog een weekje in Leiden. Een in zyn soort voortreffelijk gemaakte film met All McGraw en Rayn O' UllilllinillUllllllllUllKlllllWIINIIVHlllllIWI Neal. De lotgevallen van het pas getrouwde paar met zijn wel en wee zal ook deze week nog wel ve len weten te boeien. REX Onder de vry vertaalde titel "Het Liefdesbed" draait er deze week in het Haarlemmer straat-theater één van die bekende films, waarvafi er minstens der tien in een dozijn gaan. Ingre diënten waarvan de niet met ee*. overmatige fantasie gezegende re gisseur van is uitgegaan: een stel mensen op een feest in een zeer luxueus huis. dat door de drank (en de verveling?) niet meer weet wat te doen. Dat ontaardt dan bloot in een zwembad, een oude dronken man opzwepen, tot nooit meer ge dachte prestaties, bloot in een auto proberen politiewagens van de weg te rijden en meer van dergelijke taferelen. De liefhebber zal dit on getwijfeld allemaal kunnen waarde ren maar het is wel een trage bedoening een aantal ietwat dilet tantisch spelende dames en heren van de ene geforceerde uitkleed- partij naar de volgende te zien lo pen. zwemmen en rijden. De spaarzaam door het verhaal ge lardeerde grapjes houden het ook voor niet-liefhebbers nog een beet je aantrekkelijk. VOORHOUT „Reuze leuk dat u even langs bent gekomen hoor. Ja. soms kan ik me wel eens een beetje ergeren als ik in de kranten van die ellenlange verhalen lees over zangeresjes, die op een songfestival ergens in Chili een tweede of derde prijs behalen. Mensen die werkelijk wat presteren komen vaak niet aan bod helaas. Om elk misverstand uit te sluiten: ik voel me zelf helemaal geen geweldenaar, wel een beetje trots met al die filmprijzen". De uitreiking van de Gold Erends zelf in ontvangst geno- \chers (rechts). De uitreiking ge- lera Award in Chicago. De men. maar door de Nederlandse schiedde door de voorzitter van werd niet door Ronny voorlichtingsambtenaar C. Wi- het Amerikaanse filmfestival J. I W. Anderson (links). v iat's the Way it is" is een film over Elvis in Las Vegas, is een reportage over de „nieuwe" Elvis, die een geweldige geeft in het International Hotel volgens zijn nieuwe inu tile recept: country-achtige muziek met een lekker soul- pngement: De film is ook Woodstock voor de zwijgende prderheid: aan de ene kant zijn er de „Elvis Festival" petjes, r aan de ander kant is er geen enkele langharige onder het iliek te vinden. Het nieuwe blijft ook beperkt tot de muziek, t de entourage is klassiek. De geïnterviewde fans zijn nog idoolachtig als vroeger. Een moeder: „Mijn dochter kreeg dagen geleden een kus van hem. Ze heeft zich sindsdien t meer gewassen". Of: „Elvis is een uitvinder. Hij hoort thuis le rij van Marconi en Bell". e film volgt de zelfde opbouw als dstock: het begint met de voor- idingen van het wekenlang du- Ie Elvis Festival, interviews met dienstertjes, de directeur van het rnational Hotel. Een kijkje ach- de schermen bij Elvis tijdens •epetities voor het optreden, en imen over het maken van de zelf. Het geheel gelardeerd met interviews met fans. In het be- erg leuk. al dat domme aanbid- le gezwets, vooral Sue en Cricket, foeilelijke meisjes, doen het ekend. Maar op den duur gaat vis' vakmanschap en talent bevinden zich op eenzame hoogte. De eerste muziek die we horen en zien zijn de repetities met zijn begeleiders en Sweet. Inspirations. .Elvis komt hier veel duidelijker dan in zijn speel films als persoonlijkheid naar vo ren. Zijn grollen zijn over het alge meen nogal flauw, maar we leren er Elvis door kennen als een goeiige vent. die het ver geschopt heeft. Muzikaal staat hij z'n mannetje wel, en hij geeft dan ook voortdurend aanwijzingen over het arrangement. Zo zien en horen we de muziek lang zaam groeien tot het puike eindpro- dukt: de dagelijkse shows voor een Uitverkochte zaal met 4100 mensen. Zijn repertoire bestaat op het ogen blik uit een aantal medleys van oude hits, die nog niets van hun vuur verloren hebben en daarnaast zijn recente hits en arrangementen van andermans' hits. Dit laatste ls dui delijk het zwakke gedeelte van zijn show. In veel gevallen is dit nog wel leuk, maar als hij zich waagt aan .Words" van de BeeGees of „Brid ge over Troubled Water" van Simon en Garfunkel, dan zit het wel goed mis. Het sterkst is Elvis nog steeds in het voor hem geschreven materiaal. Hij is gewoon te goed om opgeofferd te worden als de zoveelste Andy Williams of Dean Martin die albums vol met hits van anderen zingen. "That's the Way it is" is ondanks de slechte montage en het niet altijd goede repertoire toch een film waar je niet aan voorbij kan gaan als mu ziekliefhebber. Al is 'Elvis dan geen trend-setter meer, zijn muziek is nog steeds een factor van betekenis en in deze film wordt duidelijk ge maakt waarom. Aan het woord is de filmregisseur Ronny Erends, die met vrouw en twee kinderen „onze dochter staat op punt van trouwen" een riant huis in het rustieke Voorhout bewoont. Hem zijn eind vorige week op het in Chicago gehouden festival voor korte films twee Golden Ca mera Awards ten deel gevallen: één voor zijn in opdracht van de Stich ting Amsterdam Promotion gemaakte filmpje „Dynamisch Amsterdam" en één voor zijn filmische reporta ge over het leven en werken in een ziekenhuis. De vriendelijke veertiger uit Voorhout heeft trouwens méér onderscheidingen in zijn prijzenkast liggen: een Romeinse Razzo d'Oro voor de film „Visioen van de wer kelijkheid". die de mens en de elek tronica tot onderwerp heeft, en eenzelfde gouden insigne voor z'n vi sie op het vijftigjarig bestaan van de KLM. Al deze opdrachtfilms zijn geproduceerd door Carillon Films, van welke maatschappij regisseur Ronny Erends de creatief directeur is. Hoe lang zit de „creatieve" Voor- houter nu in het filmvak? Ronny Erends zijn handen door het bij de slapen al wat grijzende haar strij kend: „Ik ben op heel jonge leef tijd vlak voor de oorlog, begonnen in het film laboratorium bij Cinetone en ik kwam twee jaar na de bevrijding als montageman bij Joop Geesink te recht. Hoewel ik er later ook regie- werk deed en veel korte reclamefilms tot stand hielp brengen werd het werk me daar op den duur toch wat te fabrieksmatig. En zo maakte ik dan in het begin van de jaren zestig de sprong naar Carillon Films". REPUTATIE Zou hij na het vervaardigen van zoveel korte films niet graag een speelfilm willen maken? Ronny E- rends met 'n afwerend gebaar: „Nee dat zie ik hier in Nederland eerlijk gezegd absoluut niet zitten. Hoeveel Hollandse films zijn nu eigenlijk een internationaal succes geworden? De Leidse regisseur Paul Verhoeven is nu dan bezig met de verfilming van Blonde Greet, maar hij is nog jong, staat aan het begin van zijn carrière en heeft bij een eventuele mislukking dus niet zo bar veel te verliezen. Hij probeert duidelijk met deze avondvullende film zijn eerste grote slag te slaan en misschien niet tevergeefs. Maar laten we nou eerlijk zyn: ik heb als regisseur van kor te films een zekere reputatie opge- van de sadistische Zweedse kolo nel Svendborg heeft hij een huur- lingenleger bijeengebracht en zich verschanst in een bijna onneembaar fort op een hoge rots. Uit. goeie gewoonte. De bandiet Cordoba heeft daar de beschikking over een zestal kanon nen die hij heeft buitgemaakt op 't Amerikaanse leger. Dat is de re den waarom kapitein Rod Douglas uitstekend gespeeld door Geor ge Peppard de opdracht krijgt met een paar man de kanonnen buiten gevecht te stellen en Cordo ba gevangen te nemen. Nu blijkt dat in de praktijk ge makkelijker gezegd dan gedaan, want de mensen in het fort zijn tot de tanden bewapend. Bovendien is er een tweede tegenvaller: een be koorlijk meisje dat deel uitmaakt van de expeditie om Cordoba te ver leiden kiest partij voor de bandiet en vertelt alles wat de Amerika nen van plan zijn. Dat het de Amerikanen tenslotte toch lukt om de kanonnen buiten gevecht te stellen is te danken aan de grote hoeveelheid vechtlust, en een paar welgemikte schoten. De tweede opdracht om Cordoba levend naar Amerika te brengen mislukt. De bandiet wordt terwijl hij vastgebonden is op een paard doodgeschoten door zijn eigen mannen. Het enige bezwaar dat de film heeft dat het in het begin al- Kapitein Rod Douglas George Peppard) en de ver raadster Leonora Christobal (Giovanni Ralli). lemaal wat langzaam op gang komt, maar afgezien van dit tra ge begin is het een film die de wa re western liefhebber goed zal doen. Er is een flink portie vecht- en schietwerk en er zit voldoende ac tie in. Door Pieter C. Rosier bouwd en kan met een minder ge slaagd speelfilmavontuur met een paar treden van de trap tuimelen. Nogmaalsbioscoopentertainment is in Nederland een heel moeilijke zaak en als werknemer ben ik gewoon tevreden met de zekerheden die mij in de schoot zijn gelegd. Trouwens dit werk bevalt me tot nog toe uit stekend. Ik schrijf het scenario voor mijn films veelal zelf en over truca ge en montage hoeft niemand mij nog iets te leren. Nee, laat mij maar rustig doen wat ik doe en zitten waar ik zit". or bert Briel knap vervelen, vooral wanneer nuziek weer eens afgekapt wordt zo'n babbel. En het houdt maar op. Tijdens de hele show vindt lucer Dennis Sanders het nodig in te lassen. Hij krijgt er geen >eg van. Wij wel. Het wordt hele- 1 te gek wanneer we zelfs c'e enigde Staten verlaten, midden en twee nummers door. om naar >ijeenkomst van de Internationa- Slvis Fanclub in Luxemburg te kijken. De inlassing eindigt met aantal Elvis imitators, die inder- d erg vermakelijk zijn, om ver ens dan weer terug te keren naar s' optreden. aar de hoofdmoot vormt geluk- het optreden van de koning. En reen zal het moeten toegeven: zestien jaar heeft hij nog niets overtuigingskracht ingeboet. El- ADVERTENTIE vervuld door een beruchte Mexi caanse bandiet luisterend naar de naam Hectoi1 Cordoba. Met steun SPEELS LIDO Kanonnen voor Cordoba is een film volgens het aloude western-recept, dat het ook vandaag nog best blijkt te doen. Er wordt heel wat kruit verschoten alvorens de schurk is geveld want per traditie is een western niet eerder afgelopen voordat de boef de laatste ademtocht heeft uitge stoten. Ditmaal wordt de rol van schurk Waar gaan die twee in Amerika zo royaal onderscheiden films nu eigen lijk over? Regisseur Erends en thousiast reagerend: „De eerste film is een speels kleiu-enpor.tret van Amsterdam met een extra accent op die trekjes die verband houden met de eeuwenoude handelsfun'ctie van de stacf. de moderne outillages en acco- modatie op het gebied van het toe risme. de industrie, de distributiefun- tie in Europa en het verkeer. Het geeft daarbij een beeld van het prettige leefklimaat in onze hoofdstad zowel op cultureel gebied als op dat van het amusement. Het is een typische promotiefilm, op fijn- swingende muziek gemonteerd .die de stad Amsterdam meer onder de aan dacht van potentiële zakenrelaties in binnen- en buitenland moet bren gen dan onder die van de vele toe risten. Dynamisch Amsterdam draait op het ogenblik als voorprogramma bij Bunuels „La Tristana" en gaat bovendien als Nederlandse inzending naar het Internationale Festival voor Toerisme, dat van vijf tot der tien Juni in Tarbes in Frankrijk wordt gehouden. De ziekenhuisfilm, die tot mijn grote verrassing ook in Chicago is bekroond, is als goodwill- film voor Philips gemaakt. Deze film laat zien hoe een groot, modern in gericht ziekenhuis functioneert. De opnamen voor dit filmische portret zijn in negen verschillende zieken huizen gemaakt, maar niemand heeft daar tot nog toe erg in gehad. De film duurt ongeveer een half uur en wordt behalve als artseninformatie ook gebruikt voor de werving van ziekenhuispersoneel. Overigens, als je in zo'n groot ziekenhuis rondloopt dan komt alles op een imponerende manier op je af. Tot je als filmre gisseur opeens een treffend detail ziet Voor mij persoonlijk is dat dan de vonk, waarvan ik hoop dat daar het heilige vuur uit voorkomt. Dat beide films in Chicago zo goed zyn ont vangen vind ik geweldig, want in filmtechnisch opzicht is Amerika ons toch nog steeds een heel stuk vóór. Deze Amerikaanse bekroningen zijn voor mij het bewijs dat beide films een behoorlijk niveau hebben". INDONESIË Ronny Erends is ook de regis seur van twee films over Indonesië, die in opdracht van Soekarno in 1964 en 1965 zijn vervaardigd. „Ik maakte er Welcome to Indonesia, een echte toeristische film, en Indo nesia today, die bedoeld was om het buitenland zijn vertrouwen in In- donsië als natie terug te geven. Voor het maken van deze films stelde de grote Boeng ons een helikopter en een dakota ter beschikking. Ik heb Soekarno diverse malen in Djakarta en Bogor ontmoet. Hoewel die man toen al aardig in de puree moet heb ben gezeten deed hij altijd even op gewekt en maakte hij het ene grap je na het andere. En een feilloos ge heugen dat hij had! Na een eerste ontmoeting in vierenzestig riep hij mij bij het tweede bezoek een jaar later al van verre toe: ah, meneer RONNY ERENDS zekerheden Erends bent U daar weerJa, dat was wel een leuke tijd met al die gezellige rijsttafels". Van de vele, vele films, die door de Voorhoutse cineast zijn gemaakt, verdient er één nog even genoemd te worden, namelijk „Holland terra fer- tilis". Vier jaar geleden in opdracht van het ministerie van Landbouw en Visserij gemaakt, is deze film over Hollands vruchtbare aarde nu nog geschikt bevonden om te worden' inge zonden naar een in Juli aanstaande te houden internationaal filmfestival in Brisbane. Het is een filmpje van negen minuten, die in een geestige en snelle montage weergeeft de gro te' hoeveelheid van Nederlandse pro- dukten op het gebied van de land bouw, de veelteelt, de visserij en de tuinbouw die naar het buitenland kunnen worden geëxporteerd. RECLAME Waar is Ronny Erends nu mee bezig? „Ik maak op het ogenblik een reclamefilmpje voor Lucas Bols in Nieuw-Vennep. Kijk, hier ligt toevallig het script. Het heeft even wat moeite gekost, maar ik heb er tenslotte de opdrachtgevers van kun nen overtuigen dat het een flitsend filmpje moet worden, vlot en hele maal van deze tijd 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 25