Manilas de Plata kent zijn gitaren Guevaristen op Ceylon krijgen een heropvoeding EEN GROOT LEVENSGENIETER DOET NEDERLAND AAN c/ii Concordia werd brassband I en gisteren] ex- Nieuw kabinet van Lon Nol ZATERDAG 24 APRIL 1971 LF.TDSCH DAGBLAD PAGINA A Gitarist Manitas de Plata lacht, heel veel zelfs, terwijl hij aankomt op Schiphol en veel vrouwelijk schoon ont haart; een weinig later door de straten van Amsterdam loopt in de weet dat een nieuwe stad vol avonturen kan zitten en overal wel vrouwtjes rondlopen, die hem graag van erg dichtbij willen bekijken. Manitas, superslank voor een 49-jarige, is een levensgenieter van het zuiverste ras. Alhoewel er geen slok alcohol bij pas komt. weet hij zich snel te vermaken. Zolang hij aan den lijve Lindervindt, dat de wereld vol van lieve dames is, is Manitas de be reidwilligheid zelve. Krijgt hij te weinig aandacht dan (ontpopt de gitarist met de „zilveren handen" zich als een verwend kind en is het moeilijk leven in zijn na bijheid. De enige, die hem dan schoolmeesterachtig de waarheid kan vertellen, is vriend en manager André Bernard, die Manitas en zijn familie op alle trips begeleidt. Voor Door Vvonne Parre zijn boterham met dik beleg moet Bernard duidelijk van alle markten thuis zijn. Manitas en zijn muzikale familieleden zijn geen gemakkelijke Jongens. Hun „savoir vivre" kent weinig grenzen, wel erg veel plezier. Ricardo Ballardo, naam waarmee Manitas tot 1960 behept was maar idie omwille van de commercie [moest veranderen in een welluidend Manitas de Plata (Zilveren Han den) is voor enkele dagen in Ne derland. Zowel op straat in de hoofdstad als in de concertzalen zal zijn verschijning niet onopgemerkt blijven. Willem Duys zorgt er voor dat meer Neder landers op de hoogte worden ge bracht van zijn bezoek. Een optre den in de „Vuist" staat geprogram meerd. Concerten Reden van verblijf in Nederland zijn echter de twee te geven con certen. Vannacht in het Amster damse Concertgebouw en morgen nacht in De Doelen te Rotterdam. Voor Manitas en zijn begeleiders een eerste kennismaking met het Nederlandse concertpubliek. Hij was hier slechts een keer te gast als medewerker aan het Grand Gala du Disque. Over zijn optredens maakt Manitas zich niet al te druk. Geef hem een gitaar in de handen en hij speelt, weten velen. Met dat spelen, waar op hij zich allerminst secuur voor bereidt, maakte Manitas duizenden voor enkele uren erg gelukkig. Men sen als Maurice Chevalier, Picasso, Buffet, Dali, B.B. Jeanne Moreau, de Burtons en nog tientallen klin kende namen zijn gek op zijn gi taarspel. Tientallen foto's tonen Manitas met bovengenoemden. Het zijn allemaal zijn vrienden. Zoals alle vrouwen van de wereld voor „die jongen kan fantastisch zingen" Manitas zijn, is gulle Manitas een gave voor de wereld. Hij is gek op zijn publiek in Carnegie Hall, de Royal Albert Hall en het Olympia. Geven ze hem een enthousiaste ontvangst dan is niets hem te veel. Op toegiften wordt niet gelet, Ma nitas laat zijn gitaar zolang hij wil antwoorden. Zijn publiek is de ka talysator. Hij hoeft ze niet te zien, wel voelen en horen. Vooral een zaal met studenten en jonge men sen doet hem erg veel. Manitas. zowel Frans- als Spaans talig; „Studenten zyn' m'n beste vrienden. Omdat er veel revolutio naire jongens tussen zitten? Ben je gek. politiek interesseert me totaal niet." Manitas is voor iedereen, arm en rijk, Jong en oud, links en rechts." Op zijn trips wordt Manitas bege leidt door vier afgevaardigden van zijn zigeunerfamilie. Zijn zoon Manitas de Plata broer, neef en een oomzegger. Op papier is voor het gezelschap nim- j instrument, een vrouw blijft onbe- mer één noot verschenen. Men grijpelijk." speelt, zoals de meester gebekt is en j dat heeft nimmer moeilijkheden op- Gelovig mens geleverd. Niet in de Camarque (Zuid-Frankrijk, rcaar Manila, tot °ndanks een leven en laten leven" voor zijn ontdekking droog brood verdiende met zijn gitaarspel in ach ter af gelegenheden en niet op indruk, die Manitas maakt, is hij een gelovig mens. Twee gouden kruisen met ingelegde stenen om cpv,r»ziJn magere nek willen voor hem concertpodia waar secr. gen. Thant 1 zoveel zeggen als ik ben een gelovig mens. Wereldsucces heeft hem er en Koningin Elizabeth hem kwamen opzoeken. Neemt M anitas geen risico om niet van weerhouden om Jaarlijks in mei terug te keren naar familie zonder enige programmering op een en gezin in de Camarque, waar tij- podium te gaan staan? De Gitanes rokende zigeuner: „Ik beschouw mezelf als de stierenvech ter El Cordobës van het concertpo dium. De zaal is mijn arena, de rode doek is mijn applaus en m'n gitaar is mijn alles. Een gitaar is j mij nog meer waard dan een vrouw. Ik ken elke vezel van mijn j dens die maand processies worden gehouden in „Les-Saintes-Maries- de-la-Mer". Manitas, blauwe ogen en blond haar. „naturel, alleen vrouwen verven hun haar", werd in korte tijd rijk, tot zeer rijk. Dankzij een fotograaf, die zyn kop in eerste j instantie interessant vond en later zijn gitaarspel hoorde, kwam Mani tas in de showbusiness. Hetgeen voor hem zoveel ging betekenen als vliegen van het ene werelddeel naar het andere en zeven avonden of nachten per week op een podium staan. ZONDAG 25 APRIL iVoor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymn. HILV. I. 402 m. en FM-kanalen. Y- d- 1hnu,lfv£b. 1,000 mass muz 8.00 KRO. 12.00 NCRV. 14.15 NOS. <8*.). 10J5 De komende week ln het "7.00 CVK. 18.30 IKOR. 19.00 NCRV '>.e^rl^dse muziekleven 11.00 Nws. 2100 KRO 1103 Voor de zieken. 11.30 Bejaar- denprogr 11.55 Meded. 12.00 Gevar. 8.10 Het levende woord. ---- LEIDEN De Chr. Muziekvereni ging „Concordia" heeft afstand ge daan van haar status van harmonie. Het gezelschap op het podium van de aardig bezette Burchtzaal wordt wel het best met het woord brass band benoemd. De houtblazers en saxofonen zijn verwdenen, het slag werk is ruim behouden. Ook diri gent Hilkhuizen is behouden. Verder is afstand gedaan van het bij fan fares en harmonieën geykte studie repertoire. Waarnemend voorzitter Endeveld, die een gewrochte rede hield, heeft de formule opgesteld: „Onze vereniging zal de vorm moe ten krijgen van een majorettegroep met muzikale omlijsting". Op deze wijze schijnen dus leden en dona teurs het best gediend te zyn. Con cordia is nu showkorps, bedrijvig met taptoe-muziek. Muzikaal enigszins in de voetspo ren van het Jeugdorkest „De Burcht", maar de orkestleden zijn senioren en geen Junioren. De Concordia-mannen i hebben zich vlot geweerd. Maar als Zij nummers spelen, die de hele be volking in de oren ligt van o.a. K. en G. hier ter stede (neem als voor beeld de Schotse Highlanders), dan is de vergelijking in het voordeel van K. en G., in enige opzichten ook in het voordeel van „De Burcht". Ove rigens liep alles zeer tevredenstel lend. Daar de programmanummers, zoals bij taptoes, in elkander overlie pen, is er geen reden om bij afzon derlijke nummers stil te staan. De majorettes zijn nu de blikvan gers, de donateurs komen nu meer om te zien dan om te horen. Bij het zigzaggend aantreden door de zaal heen met voorwaartse en achter waartse passen, verschoven inder daad stoelen voor het beter zien. Tweemaal vond daarna een uitge breide show plaats op een uitge spaard carré voor in de zaal. Met „begeleiding" van het orkest. Af en toe met alleen maar de drummers, volgens de taptoe-ritus. Dan had Hillikhuizen, die een goed dansritme ln de benen heeft (die benen diri geren mee), vrij om die benen rust te geven en het kijkspel gade te slaan van meisjesfiguren, die in rijke variatie met de armen en benen en borstkassen schuifelen en kringelen en wat niet al. Lopen in een kring was er ook bij en daar viel het meest een langharig blond kleinduimpje op, de enige zonder shako, een soort sneeuwwitje met een heel kort rokje. Sommige korpsen gaan met een schaap aan de wandel, Concordia doet het met een honnepon achter de moeder-majorette aan, de Rus sen doen dat met een beer. Er kwam nog een bingo (de majo rettes als gewone, onkrijgshaftige meisjes met een fraai jurkje van eender patroon), het orkest weer galant in de begeleiding. En voor al lemaal kwam er gelegenheid voor een dansje op de klankenwieken van The Game Breakers o.l.v. de heer De Graaf. Kees Verhoef. COLOMBO (Reuter) De pre mier van Ceylon, mevrouw Banda- ranaike. heeft de opstandelingen in haar land aangespoord zich over tc geven. Anders zou zij de strijdkrach ten opdracht moeten geven tot een grootscheeps offensief, dat voor veel 8.00 Nieuws 8.15 (S) Klassieke muziek (gr.) Nieuws en waterstanden. 9.15 (S) Moderne- en klassieke gewijde mu ziek (gr.). 10.00 Eucharistieviering met Gregoriaanse gezangen. 11.00 Nieuws. 11.02 (S) Omroeporkest met solist: moderne muziek. 11.55 Mede delingen. 12.00 Kerkorgelconcert. 12.40 Actuele kroniek. 13.00 Nieuws. 13.10 (S) Psalmen. Nieuwe berijmingen oude zettingen, muzikale lezing. 13.30 (S) Semi-klassieke en moderne liede ren. 13.55 Literair programma. 14.15 (S) Radio Kamer Orkest met solis ten: klassieke en moderne muziek. (In de pauze: plm 14.6515.20 Adempauze cultuur, kunst, kitsch en sport ln het kort). 16.15 De Economie ln Chi na. gastcollege. 17.00 Sabbatsdie nst vanuit de christelijke nederzetting Nes Ammlm ln Gallilea/Israel. 18.00 Zo maar te gaan. gesprek. 18.30 Spre kende priesters en zingende domi nees. praatje. 19.45 Kerk veraf en dichtbij. 18.58 Wilde Ganzen. 19.00 Nieuws. 19.07 (S) Nederlands Kerk muziek ensemble met solisten: oude gewijze muziek. 19.45 De maaltijd des Heren, lezing. 20.00 (S) Moderne mu ziek (gr.). 20.35 (S) Geestelijke liede ren. 21.00 (S) Licht muziekprogram ma (opn). 22.00 Achtergrondinforma tie over kerk en samenleving. 22.25 Overweging 22.30 Nieuws. 22.40 De zingende kerk. 23.00 Audio: muzikale informatie voor kenners en liefheb bers. 23.55 Nieuws. HILV. II. 298 ni en FM-kanalen. 8.0« VARA. 10.00 IKOR. 12.00 AVRO. 14.30 NOS. 17.00 ARA. 18.05 NO.S 18.30 VARA. 19.30 VPRO 20.30 AVRO. 18.00 Nieuws. 8.10 Voor het platteland 8 17 Weer of geen weer. gevarieerd programma (9.00 Sportmededelin- gen). 9.45 Humanistisch Verbond: De artistieke vervreemders. Spreker: Bert Plannen van der Zouw. 10.00 Kinderdienst 10.30 Hervormde kerkdienst. 11.25 Eerder op de dag had de regering Wilde Ganzen 11.30 Vraag en ant- plannen bekendgemaakt voor de ™Slu?k,°S»t koop" Je" ervooj „heropvoeding" van de opstandelin- gen, waartoe een mengsel van poli tieke discussie en drilling behoort. jonge mensen „vechtend voor een Namens de premier verklaarde mi zaak die al verloren is", dood of ver minking zou betekenen. Bijzonderheden van de overgave- regeling zouden later bekend worden gemaakt. De 55-jarige premier ver klaarde dat geen geweld zal worden gebruikt tegen degenen die zich over geven. Premier Bandaranaike dankte A- merika, Rusland, Engeland, Egypte. Pakistan en Joego-Slavië voor hun snelle hulp, en verzekerde dat geen buitenlandse militairen deelnemen aan de strijd tegen de „guevaristen". Zij gaf toe dat de Ceylonese strijd krachten onvoorbereid waren toen de opstand op 5 april uitbrak, en on voldoende wapens, munitie en vlieg tuigen hadden. Maar nu bevonden zich meer dan drieduizend mensen in hechtenis, werden er dagelijks nog arrestaties verricht en trokken de guerrillastrijders zich terug in de bossen, zich overgevend aan ont voering, ronseling en plundering. Veel van hun leiders waren gevangen ge nomen en zij raakten door hun mu nitie, wapens en brandstof heen. nister Senanajake dat de opstand bij na over was. „Wij hebben het ergste gehad enkele van de opstandelin gen keren naar him families terug", zo zei hij. De regering had een uni versiteit gevorderd om er 500 tot 600 voormalige rebellen in te herbergen. PHNOM PENH (Reuter) -— De Cambodjaanse militaire leider maar schalk Lon Nol heeft vandaag een nieuw kabinet gevormd, waarvan hij weer als een premier zal optre den. Volgens betrouwbare kringen zijn er drie vice-premiers. Maandag j.l. had Lon Nol zijn ont slag ingediend, nadat hij twee maan den tevoren een hersenbloeding had van zondag 18 april Jl. 11.40 De Open Deur: veertiendaagse rubriek. 12.00 (S) Muzikaal onthaal. 13.00 Nieuws. gramma van Deur (S) 13 10 De toestand ln de wereld, le zing. 13.19 Radiojournaal. 13.35 In formatieve show 14.30 Programma voor de buitenlandse werknemers. 17 00 (S) Licht orkest en solisten. 17.50 Nieuws. 18.05 Mededelingen. 18 10 (S) Metro's Concert Music: Me- tropole Orkest. 18.30 Klatergoud muzikaal feuilleton over de wondere wereld van de spot. 19.00 Discussie over een aktueel onderwerp. 19.30 Nieuws. 19.35 Vioolduo: klassieke mu ziek. 20.00 Werken aan welzijn ls op positie voeren: programma over ver anderde beroepspraktijk binnen het maatschappelijk- en welzijnswerk. (S) Verzoekplatenprogramma. 2240 Mededelingen. Licht Nws. 13.03-18 00 KRO-( 20.30 22.30 Nieuws. 22 40 22.45 Radiojournaal. 22 55 (S) platenprogramma. 23.65 Nieuws. HILV. III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 AVRO. 12.00 VARA. 14.00 NOS. 0.00 Nieuws. 9.02 Drrrult.: Platenpro gramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Juist op zondag. 1100 Nieuws. 1102 Muziek Mozaïek. 12.00 Nieuws. 12.02 Met vriendelijke groeten... verzoekplaten- programma 13.00 Nieuws 13.20 NAR: Nederlandse Artiesten Revue. 14.00 Nieuws. 14.02—18.00 Langs de lijn: lichte muziek en sport. (15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws). MAANDAG 26 APRIL Hilv. I. 402 m en FM-kanalen. 7.00 KRO. 10.15 NOS. 11.00 KRO 12.00 NCRV 15.30 NOS 17.30 NCRV 19.00 E.O. 20.00 NCRV 7.00 Nws. 7.11 Het (FohiiH Tjji 7nn hiervan pchtpr crotpn- i 716 (S) klass. en moderne muz. (gr.). Richard gehad, hij zou niervan ecnter groten |(73Q Nwg 732.7 40 Actaoo-8io|dium op 61 deels zijn hersteld. '.Nws). 8JZ5 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 van Berlijn o.l (12.21 Voor boer en tuinder; Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 1230 Nws.; 12.41 Act.; 12.58 Rebus). 14.05 Schoolradio. 1430 (S) Altviool en plano: moderne Neder landse kamermuz. 15.00 Geref. mld- dagdienst. 15.30 Zoeklicht op Neder land. (16.00-16.02 Nws). Overheids voorlichting: 17.20-17.30 Suriname Journaal Spreker: Dr. E. Th. Waal dijk. 17.30 Act. progr. m. muz. Illu stratie 18.30-18 41 Nws) 1900 Ge wijde muz. 19.25 Reformatie en re veil. lezing. 19.35 Muzikaal intermez- 19.40 Geloven vandaag, lezing. 20.00 Uitgelicht: grepen uit de nieu we muziek in radio en concertzaal ln de komende maand. 20.20 (S) Noor delijk Filharmonisch orkest met so list: moderne en klassieke muziek (opn.) 2140 De kerk vandaag, docu mentair programma. 22.00 (S) Meis jeskoor en licht Instrumentaal sextet. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22 40 Voorrang: een artistiek voor- keursprogr. 23.30 (S) Mod. kamer muz. 23.55 Nws. Hilv. II. 298 ni. en FM-kanalen. 7.00 VARA. 11.00 NOS. 12.00 VPRO 14.50 NOS. 16.03 AVRO 20.05 NOS 22.45 AVRO. 22.55 NOS 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Spitsuur Amsterdam: lichte gram. muz. en rep^ (7.33-7.54 Van de voorpagina.) 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten 8.22 Spitsuur Am sterdam (vervolg) 9.10 Verzoekpla tenprogramma voor de huisvrouw. (9.45-9.40 waterstand) 10.00 program ma voor de hulsvrouw. 11.00 Nieuws 11.03 (Stereo) Repertorium: Omroeporkest: moderne muziek. 12.00 Klass. muz. en popmuziek met tussen 12.00 en 14.00 uur ANP-nws. en in formatie over muziek. 14.30 Schoolra dio. 14.50 Tobben met tape: een wed strijd tussen belglsche en nederlandse teams van geluidsjagers. 15.20 (S) Eu- rojazz. 16.00 Nws. 16.03 Brazlllana: soft, swing and sweet with a latin beat. 16.30 Mikadoo: progr. voor kin deren. 17.30 Brabant Journaal. 17.55 Mededelingen 18 00 Nws. 18.11 Radio praatje. 18.30 Das Drelmaderlhaus. operette van Schubert, uitgevoerd door Promenade orkest en zangsolls- ten (ln verkorte vorm). 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.In het huls van een prins der drukkers. Spreker: Dr L. Voet. Conservator Museum Platin- Moretus. Antwerpen. 20.05 Gamma van alpha en beta: een programma over recente vorderingen ln de we tenschap. 20.30 minder bekend bui tenlands repertoire. '21.10 (S) Toet sing op waarachtigheid (II). politieke discussie. 22.10 Sextant. 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Radiojour naal. 22.55 (S) Metropole Orkest, licht instrumentaal trio en solisten. 23.55 Nws. Hilv. III. 240 m en FM-kanalen. 9.00 NCRV. 11.00 TROS. 13.00 KRO. 9.00 Nws. 9.03 Popstation (1000 Nws.). 11.00 Nws 11.03 Suzie Cream Cheese. 12.00 Nws. 12.03 Jam-on-Ra- dio, met de laatste poptoppers. 13.00 -op-Drie: 14.00. 15.00. 16.00 en DRAADOMROEP (Over de 4e lijn) Maandag 26 april van 1820 uur Ludwlg van Beethoven: Concert voor plano, viool, cello en orkest ln C gr.t. op. 56. Géza Anda. plano: Wolfgang Schnelderhan, viool. Pierre Fournler, cello; Sljmphonle Orkest, van Radio Berlijn o.l.v. Ferenc Frlcsav Anton Bruckner: Symphonle nr. 7 In E gr.t. Phllharmonla Orkest o.l.v. levende woord. |Otto Klemperer. Strauss: Festliches Pralu- 61. Phllharmonlsch Orkest i.v. Karl Bohm. 4.00 4.02 5.15 6.35 6.40 6.55 7.05 8.00 8.21 9.35 10.35 11.00 11.10 (Kleur) Rechtstreekse reportage Bloemencorso Liase (NOS) Journaal (NOS) (Kleur) Jeugdherinneringen: flhn gebaseerd op het werk van de Roemeense schrijver Ion Creanga (NCRV) Kinderprogramma (NCRV) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) Verkiezingsuitzending D'66 (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Swiebertje; tv-serie voor de jeugd (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) Zeskamp*port Bekerfinale (NCRV) De vermoedelijke dader. Tv-film (NCRV) Hier en nu (NCRV) Zaterdagavondzang (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 6.55 7.05 7.25 8.00 8.21 9.11 9.41 10.31 10.35 10.46 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Kinderprogramma (Evang. Omroep) li Nader bekeken. Programma over de evangelische politiek (Evang. Omroep) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Marcus Welby: tv-serie (KRO) Brandpunt (KRO) Cabaretaria: kleinkunstkalender (KRO) Epiloog (KRO) Verkiezingsuitzending: PSP (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND I 11.00 3.00 3.0 3.22 3.25 4.15 4.55 5.00 6.20 6.55 7.00 7.05 7.30 8.20 8.25 9.25 10.05 10.35 11.05 NEDERLAND II 6.55 7.00 7.05 7.30 8.20 8.45 9.10 9.35 Eucharistieviering (KRO/RKK) Journeal (NOS) Week journaal met titels voor slechthorenden (NOS) Verkeersinformatie (NOS) (Kleur) Walt Disney's wonderlijke wereld (NOS) Partijstrijd: een wedstrijd tussen politici (NOS) Toto-uitslagen (NOS) (Kleur) Diakonaat ln rechtzaak tv-spel in de vorm van een rechtzitting (IKOR/CVK) EHBO les 12 (TELEAC) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) Bübelverteling voor kinderen (IKOR/CVK/RKK) Wat je zegt, dat ben je zelf: kinderprogramma (IKOR/CVK) (Kleur) Daktari tv-serie voor de jeugd (KRO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Uit-Vlucht (tv-spel) (KRO) (Kleur) Gamma: Weer en wind. Wetenschappe lijke film (KRO) (Kleur) Miniatuur van Seeger. Filmportret van de Amerikaanse folksinger Pete Seeger (KRO) (Kleur) KRO-muziekfeest '70-'71: finale voor harmonie- en fanfarekorpsen (KRO) (Kleur) Journaal (NOS) „Brandpunt" bevestigde gis teravond dat het nog altijd onze beste actualiteitenrubriek is met een voortreffelijke re portage van Aad van den Heu vel c.s. over de mars van de Amerikaanse oud-Vietnamstrij- ders tegen de oorlog in Viet nam. Zoals vanouds viel ook het camerawerk van Piet Kaart weer eens te bewonde ren. wiens beelden altijd die extra toets hebben die hem er uit doet springen. Het was al lemaal nogal indrukwekkend, omdat Je wist, en ook merkte, dat hier mensen aan het woord waren en die recht van spreken hadden, die er lijfelijk geweest waren, soms armen pf benen waren kwijtgeraakt. Je moet Je dan als gehelmde, krijgshaftig uitziende politie agent toch wel wat minder op Je gemak voelen, als Je zulke „oproerkraaiers" moet verwij deren. Willem Duys had zijn mooiste nummer zoals het een goed vakman betaamt voor het laatst bewaard. We kregen de gebruikelijke portie muziek (o.a. Manito de Platas), eenta- feltennisdemonstratie in het kader van de Chinese toenade ringspolitiek (dat is overdreven, Frans Schoofs c.s. waren net terug uit Azië en hadden daar de 19de plaats veroverd, een buikspreekster die althans mondeling baas in eigen buik bleek te zijn, en een meloenen vrouwtje, dat een uit zijn krachten gegroeide meloen ver gezeld liet gaan van steeds kleiner wordende potjes met in- maakmeloen. Met een applausje werd markt koopman de heer Smulders be groet, die kwam betwijfelen of hij terecht veroordeeld was voor het bewusteloos gooien bij PSV van die Ierse grensrech ter. Wetenschappelijke onder zoekingen hadden volgens hem uitgewezen dat een bierblikje vanaf de plaats waar hij stond niet veertig meter ver gegooid kon worden. Ik zou zeggen: blijven oefenen, sport staalt spieren, de aanhouder wint. Na lang soebatten wist Duys hem het idee te geven, dat hij er spijt van had. De heer Hendrikse, een kwart eeuw plat op bed, ontbrak na tuurlijk niet. evenals de heer Henzen. die in een verzegelde doos de gang van zaken bij (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) De vrijbuiters (NOS) Studio Sport I (NOS) (Kleur) Panoramiek: achtergrondinformatie over gebeurtenissen in binnen- en buitenland (NOS) Dubbeldekkers (NOS) Studio Sport II (NOS) (Kleur) Kort geding over een actueel onderwerp in de verkiezingsstrijd (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) AJaxAtletico Madrid heeft beschreven. De Bussumse poli tie, die toevallig toch net geen achtvoudige moord had op te lossen, was met drie man pre sent om het doosje ln ont vangst te nemen, tot over 14 dagen. Met veel vertoon werd het doosje verzegeld, een goede truc. want dan kunnen de agenten niet voortijdig kijken wat er op dit ogenblik over de wedstrijd beschreven staat. Straks wordt de doos open ge maakt, waarbij de heer Henzen een handje zal helpen, en u zult zien dat de beschrijving dan aardig uitkomt. Bij deze geef ik de hoofdcommissaris van Bussum nu reeds volmacht om het zegel te verbreken. Aan het slot kwam daneen 180 jaar oud echtpaar aan ta fel zitten, te weten de 92-Jarige etser Toon de Jong, en zijn 88-jarige vrouw. Een levens krachtige oude baas, die zijn schaarse woorden kracht bij zette door voorover leunend steeds een klap op de tafel te geven, zodat een glas omviel zonder dat Willem er zelfs de hand in had. Een felt ls, dat Toon de Jong een bekwaam et ser en tekenaar is. Als geheim van zijn hoge leeftijd gaf hij op: werken (klap), werken iklap, werken (klap)! „Een man is wat een vrouw er van maakt", zei Toon de Jongs vrouw. Wat dacht Toon de Jong van de tegenwoordige kunstenaars? ,Ze hebben het tc gemakkelijk tegenwoordig en het ls gauw verdiend", zei hij onder donderend applaus van het kunstzinnige publiek, ter wijl Willem met een voilè-ge- baar zijn woorden onderstreep te. Willem kan het ook weten, want hij timmert zijn eigen meubeltjes. Televisie had Toon de Jong niet, kranten lezen kwam ook weinig van, daar had hij hele maal geen tijd voor, hij moest immers werken, werken, wer ken. Ais al die mensen die zo hard klapten ln de zaal in- plaatst daarvan nu eens een ets van hem kochten, hoefde hij misschien wat minder hard te werken en kon hij op zijn eigen tv-toestel kijken naar het televisiepubliek. Daar zitten schilderachtige typen onder. NICO SCHEEPMAKER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5