acques is >p volle racht aanwezig in Traffic Women in Love: fraaie film Films in Leiden SCHADUWENOORLOG": BOEIENDE SPIONAGE Corrupte politieman en moordende legionnair onsieur Hulot nu in grote verkeersspel EL CONDOR ZIT VOL MET AARDIGE VONDSTEN Kenn Russel geslaagd in hachelijke onderneming Nieuwe uitgaven "Love story" Intimiteiten 23 APRIL 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 2* JS On HP nVinrrmc-T^lvcóöo in Poriif V> irr± U.t I RIJS Op de Champs-Elysées in Parijs hangt op het ilik de simpelste, eenvoudigste en levendigste bioscoop- ering, die men zich maar denken kan: het fonkelnieuwe :r Gaumont Champs Elysées heeft een grote langwerpige ■1 aangebracht en wie daarin kijkt, ziet een gestage stroom uto's voorbijrazen of op de voorgrond bumper aan bumper een plaatsje loeren. De nieuwste film van Jacques Tati, ankrijk uitgebracht onder de titel „Traffic" is zo onder ndacht gebracht met een vernuft de grote komiek waar- die als Meneer Hulot een leven is gaan leiden heeft op de heilige koe van gewor- ït automobiel. Tati heeft zich ik gesteld aan te tonen wat szelf aan lawaai, wachten, ra- bedwelming aandoen op het ifalt. Haanstra staat met Eduard van der Enden en Anton van Munster in de titels vermeld, al heeft Tati's spreek woordelijke perfectie zich niet tot in de spelling van de namen uitge strekt. Tati's stijl heeft zich geëovlueerd naar het maken van grote kijk- prenten waar de toeschouwer de ongerijmdheden in mag opsporen. Hij zal ze niet een allemaal in één keer ontdekken. Er is een voortdurende verbazing over de driftige autodieren, die de regisseur ons laat herkennen. Tati is geen filmer in de klassieke zin. verre van dat, wel een man met een volledig eigen stijl. Tegen „Yes, Mr. Hulot" zijn op vele punten dezelfde bezwaren aan te voeren als „Playtime". Tati is waar schijnlijk de laatste grote stomme filmer, hoe sterk hij ook bovendien de effectgeluiden hanteert. Met j dramatiseren, met dialogen reikt hij aanmerkelijk minder ver. Hij is op ij als een verplichting met i volle kracht aanwezig in een reeks sinds „De vakantie van grandioze sequenties, waar hij een i Hulot". Donderdagavond grotesk bewegingsballet opvoert: autosatire heeft drie jaar ge en dat is gelukkig minder „Playtime," die na een van tien jaar pas onder anden vandaan kwam. Daar ook veel emotie aan ont- in ruil voor een gepolijste lie. In „Traffic" (Nederland waarschijnlijk de werktitel Mr. Hulot" aan) is die kwie- uenadering wel een voordeel en, de spontaniteit in de komt gemakkelijker aan de vijfde speelfilm in 24 Jaar is d met gags in een overvloed. STUDIO Legionnair tot de dood. De zwakheden van de ster ken en de kracht van de zwakken. Deze vormen het hoofdthema van het verhaal over een onwaarschijn lijke en bijna idyllische vriend schap die een misdadiger en een politieman aan elkaar bindt. De film is geen hoogvlieger maar reikt toch wel tot boven de middenmaat. In het begin ziet het er naar uit dat de rolprent een actiefilm is. De kijker wordt direct geconfron teerd met beelden die er niet om liegen. Er worden rake karate- klappen uitgedeeld, maar na enke le minuten is dit voorbij. Dan wordt er geen enkele dreun meer verkocht. De film gaat dan op de bijna idyllische toer. Korte inhoud: Sergeant-majooi Garai heeft in zijn leven alleen maar oorlog en geweld gekend. Toch besluit hij uit het leger te gaan. Door een onvoorziene ma noeuvre van zijn onderdeel komt hij in de buurt van de stad waar zijn vrouw woont en besluit de nacht bij haar door te brengen. Het huis is echter leeg. Als zij vroeg in de morgen terugkomt, thuisge bracht door haar minnaar, valt hij haar als een verscheurend dier aan en doodt haar. Hij voelt geen be rouw, alleen de noodzaak zijn huid te redden en vrij man te blijven. Al gauw wordt de minnaar van moord verdacht. Verantwoordelijk voor deze ver gissing is de commissaris van poli tie. Hij vindt de werkelijke moor denaar een krachtig en eerlijk man. Zij behoren tot eenzelfde af zonderlijke wereld en worden door het wantrouwen van hun medemen sen nog meer naar elkaar toege dreven. Na enige tijd begint de moordenaar zijn vriend aanwijzin gen over zijn daad te geven. Steeds verder gaat hij met het spel, dat hem bijna verraadt. De commissa ris reageert hierop zo toegeeflijk, dat de sergeant-majoor hem het onweerlegbaar bewijs van zijn schuld levert. TRIANON In zijn genre schiet El Condor (zonder Pasa. deze week in Trianon) zeker boven de middelmaat uit. Letterlijk en figuurlijk, want de avonturen/ misdaadfilm El Condor bulkt vol gens het geijkte patroon wel van explosief geweld, maar blijft door verrassend aardige vondsten van begin tot het gewelddadige einde toch boeiend. Waarschijnlijk ook omdat je volgens oud recept in dat soort films nooit meer weet met wie Je moet sympathiseren; met de rovers (uit op het goud van de Mexicaanse schatkist dat ligt opgeborgen in het fort El Condor), die het onmogelijke en nog meer waarmaken of en dat is lood om oud ijzer voor wie de film gaat zien met de Mexicaanse solda ten (blijkt ook tuig van een richel) die dat goud moeten bewaken. Het komt in ieder geval tot enige mas sale en persoonlijke duels (waarbij ook vrouwen nog een grote rol spelen) waarin stevig van leer wordt getrokken tussen rovers en hun legertje indianen aan de ene kant en soldaten aan de andere kant. Ook dat gebeurt wel op de bekende manier, maar er blijven voldoende verrassingen om El Con dor toch boeiend te houden. het Parijse publiek zich tij de wereldpremière daarvan 'fl overtuigen. Hulot is een KRACHTIGE ONTWERPER DE MOTORIEK VAN EEN ERNEMENDE PAASHAAS. HIJ in Parijs een wonder van nieuwe wagen ontworpen, de i (voor de kenners een ver- Je Renault-4) een kampeerauto alles erop en eraan. De knop hi op het stuur vermag niet al- te toeten, maar scheert bij cte bediening ook nog. Kortom, zal alleen met de gags een cte bediening ook nog. Kortom, tenpagina kunnen vullen, maar is de verrassing er natuurlijk die houd ik liever voor u in i De Altra wordt opgeborgen in vrachtauto voor een avontuur- 1 reis naar de autosalon in Am- waar hij voor het eerst de versteld zal doen staan. Hu- aaakt de reis mee, alles wat hn gaan gaat dan natuurlijk «i uitbundige manier mis. On- hssen ziet men de visie van 'op het verschijnsel automobi le is hij hem (en misschien waarheid) een neuspeute- de expositie een betaster, en beruiker, klapt met kappen en deksels. Tati verschijnsel autoverkeer op onnavolgbare manier door. hag een gerucht dat Nederland D)n nieuwe film op een satiri- tnanier voor de stoomwals zou a. Dat is echter niet het geval, l Gods vreemde kostgangers mooi verdeeld over Frankrijk, en Nederland. Een voor ons cdere charme is dat de Neder- *s de eigen taal spreken, of ?at vierkant Frans en dat bij- feeld de Nederlandse garage- kr in de persoon van Tony PPers „zeer o.k." een niet te in keren figuur schept. Haanstra proeft men in flitsen fcer duidelijk aanwezig. Zoals weet heeft de Larense cineast hort na het begin van de op- «1 in vriendschappelijk overleg Tati teruggetrokken, omdat Weeën over de uitwerking te lteen gingen lopen. ^"tra was bij de première in to vertegenwoordigd, met vrouw öoa Rimco. De laatste zag het W* .Black en White", dat hij 1 Bruno Schoonbrood maakte in ltoorprogramma toegeklapt. zoals een affreus mooi auto-ongeluk vol botsingen, of een inspectie van de kampeerwagen door Roosendaal- se politiemannen, dan wel in het stappen over draden van expositie bouwers in een immense RAI-hal. Schellekoorden in kleur Provin ciesteden Kastelen Friese ste den, door An Roth. Uitg.: G. J. A. Ruys, Amsterdam. Een nieuwer testament, door Hei- la S. Haase. Salamander. Uitg.: Em. Querido, Amsterdam. De rokken van Joy Scheepma ker, door Gerrit Krol. Salamander. (Querido) De laatste brief naar Zweden, door Vilmelm Moberg. Uitg.: Hollandia, Baarn. Operatie Wolf, door Lawrence Wil liams. (Hollandia) LIDO D. H. Lawrence is een schrijver, wiens Lady Charterley's lover in het begin van de jaren zestig inzet is geweest voor even opwindende als kinderachtige por nografieprocessen. Dat vuurwerk werkt in feite afleidend. Lawren ce' boeken houden zich met zeer wezenlijke menselijke relaties bezig. Women in Love, geschreven in 1916, is daar een goed voorbeeld van. Lawreceleaat zijn helden en heldinnen in hun tijd en soms die tijd vooruit stormlopen op het thema liefde. Liefde, dat kan betekenen het bezit van de ene partner door de andere, liefde als een harmonie tussen twee mensen daarnaast: een volledige en harmo nieuze kameraadschap, zoals een van de hoofdfiguren uit het boek en uit de film zegt. De vier hoofdpersonen bewegen zich in gegoede Engelse kringen te gen het eind van de eerste wereld oorlog. Een maatschappij die nog veel Victoriaanse trekjes bezit, en een bedriegelijke rust en welvaart uitstraalt. Maar Lawrencé figuren worden al gekweld door de onze kerheden, die in een nieuwe tijd steeds meer manifest worden. Zij zijn sterk, onkwetsbaar schijnbaar aan de ene kant, maar kunnen te gelijk dodelijk gewond worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld met de rijke mijnindustrieel Gerald Crich, die zijn liefde voor Gurun Brangwen niet beantwoord vindt. Haar zuster Ursula weet Geralds vriend Rupert, wispelturig van aard, maar hunke rend naar de kameraadschappelij ke harmonie, niet volledig aan zich te binden. LUXOR Wat moeten we nog zeggen van „Love Story". Het ro mantische liefdesverhaal van Ali McGraw en Rodneypardon Ryan ONeal is aan de vierde week begonnen en naar het zich laat aanzien is het beslist nog niet de laatste week. Lawrence' boeken blinken aller minst uit door vlotheid. Wat er ge beurt, wordt verhuld in lange, vaak langdradige monologen, afgewisseld door soms bliksemsnelle acties. Voor een filmer geen gemakkelijke taak. Maar Ken Russell is in alle op zichten geslaagd. Met uiterste zorg is hij in Lawrence boek tewerk ge gaan, met als steun en toeverlaat producent Larry Kramer. In een verwonderlijk volgehouden ritme weet hij de momenten van stil stand en inkeer te laten overgaan in spanning. Een spanning die zich naar het einde van de film ont laadt. Er is een grote mate van authen ticiteit nagestreefd en ook daardoor is Russell erin geslaagd deze toch wel hachelijke onderneming met succes te bekronen. Maar heel veel tot het succes wordt bijgedragen door de super be actrices Glenda Jackson en Jen nie Linden als de zusters, en de acteurs Alan Bates en Oliver Reed. Vooral Bates weet zijn zware rol van Rupert elk moment acceptabel te maken. Ook de bijrollen zijn voortreffelijk. Women in love is een bijzonder belangwekkende film: ze ker de moeite van het zien waard. ADVERTENTIE REX Het theater aan de Haarlemmerstraat brengt deze week het bekende verhaal van het Jonge meisje dat zich bekwaamt in de prostitutie, in Intimiteiten. In een kwasie reportagevorm ver telt Kersten van de gebruiklijke mijlpalen op weg naar het beroep: mislukte Jeugd, geen bevrediging in duf werk, rlatie met mannen etc. De verschillende fasen worden begeleid door flashbacks waarin de boosdoeners figureren en Kirsten alles laat zien. In sommige dialo gen lijkt Intimiteiten een eerlijke analyse te willen geven, maar de huichelachtigheid schuilt ook deze maal weer in het zogenaamde voorlichtingsaspect of de open dia loog hier eveneens bedoeld als vlag die de schuine lading moet dek ken. Met het bekende gevolg dat In timiteiten eigenlijk een vervelende film is met te weinig bloot om te prikkelen en te weinig problema tiek om te boeien. De vier uit Women in Love, 1 tes, Glenda Jackson, Oliver Reed van links naar rechts: Alan Ba- en Jennie Linden. CAMERA Wie John Le Carré zegt, denkt onwillekeurig aan de verfilming van zijn geweldige boek "The spy who came from the cold". In het Hogewoerd-theater is deze week een nieuwe film naar een boek van deze auteur te zien. Evenals in 'The Spy" gaat het in de schaduwenoorlog al weer om spionage-activiteiten tussen Oost en West. Centraal punt in de film is een uit Oost-Duitsland gesmokkelde fo to waar op zeer onduidelijke wijze de contouren van een Russische ra ket te zien zijn. De Britse Inlich tingendienst waar het na de Twee de Wereldoorlog eigenlijk maar een stoffig boeltje is krijgt het karwei in de schoot geworpen. Met veel moeite slagen ze er in een illegale Poolse immigrant Lei- ser (Christopher Jones) op te spo ren die bereid blijkt op onderzoek uit te gaan. Na een intensieve training slaagt hij er snel in de grens tussen Oost- en West-Duits- land over te steken. Door zijn eigen stommiteit gaat er echter iets mis en is hij genoodzaakt een Oostduitse grenswacht dood te ste ken met zijn mes. Hij wordt zelfs een dubbele moor denaar wanneer hij op weg naar zijn doel Kalkstadt de chauf feur van een vrachtwagen doodt om zich sneller te kunnen ver plaatsen. Inmiddels is de Oostduit se veiligheidspolitie hem al op het spoor. Voor hij echter voor de eer ste maal wordt aangehouden door de Vopo's maakt hij kennis met 'n meisje dat langs de weg staat te liften. De Vopo's hebben reeds een val voor spion Leiser opgesteld en zo doende kan hij na zijn eerste aan houding zijn rit voortzetten. In Kalkstadt blijkt echter dat hij een gevangene is. Hij wordt voortdurend in de gaten gehouden en men dwingt hem zijn intrek te nemen in een oud pensionnetje. Daar krijgt hij opnieuw bezoek van het liftstertje en ontdekt dat de Russen een raket transporteren wat achteraf tot d« list van de Vopo's blijkt te behoren. Het meis je dat verdenkingen koestert waar schuwt de spion en neemt hem mee naar haar flatwoning. Daar zoekt Leiser contact met de Britse inlichtingendienst. Het slot is bijzonder spannend en schokkend tegelijk. De spion en het meisje worden opgespoord en dood geschoten. Dan pas blijkt dat de he le opzet een "fake" is geweest. De spion is er op uit gestuurd met een sterk verouderde radio en een mes in plaats van een pistool. Op die manier zullen de Oostduit sers nooit een internationale rel kunnen schoppen, want welke spion uit een modern westers land wordt nu op pad gestuurd met materiaal dat al vele Jaren niet meer ge bruikt wordt. Ook hier geldt dat de kleintjes het slachtoffer worden en de grote heren buiten schot blij ven. Qua opzet doet de film veel denken aan 'The Spy". De sfeer en zeker ook de cameravoering ver tonen een opvallende gelijkenis. Spanning is er ook voldoende en 't slot Is zonder meer verrassend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 23