ïan Gogh logeert met zijn mren in Arnhem Muziek in de toeristenklasse Uit in de Randstad LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit LD-nit - LD-uit Aardappeleters" dichter bij huis RESTORAMA pERDAO 22 APRIL 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 23 Behalve wilde zwijnen en pannekoeken heeft Otterlo deze zomer de magnifieke beeldentuin te bieden, maar :het Van Gogh-toerisme is voorlopig Arnhem de stad. [Rijksmuseum Kröller-Müller is, voor een vernieuwing de verwarming, gesloten. Een belangrijk deel van de tctie is tijdelijk in het Arnhemse Gemeentemuseum laatst. rre Janssen laat Ijlings een k Ingang bouwen, die de zo- toeristenstroom beter zal verwerken. Vooral Duitse kers vragen wantrouwig of zij de échte Van Goghs te zien De toegang is namelijk loos en het is onwennig, dat iwaardevols gratis wordt gebo te logeerpartij in het Arnhem- iseum brengt ons de „Aardap- wat dichter bij huis. De Goghs vullen twee zalen. Iden in één daarvan staat Ma- gekleurd houten beeld „Ruiter sard"ogenschijnlijke eenvoud een hele schep cultuur en mo- schoonheidszin achter zit. Het bil met de uit de klei van do- esland getrokken „Aardappele ls pikant. n ziet er vervolgens Van Gogh en zelfverterend tot een tenaar worden voor heel de beid, zonder een grein van de |ade smaak die in het werk de meeste „internationale" tenaars in deze collectie mees- Taboe rust een stilzwijgend taboe op spreken over smaak, wanneer over kunst gaat en toch is de sende smaak altijd een factor belang geweest. lordat U in Arnhem via de ingang bij de Van Goghs beleeft U eerst de sensatie Baldung Griens „Venus en een mooi aangelicht ruim meter hoog paneel met een tl levensgroot naakt, t is, ook afgezien van de ver ing, een stralende verschijning Lucas Cranach de Oude's Ve in hetzelfde vertrek, in de iuw stelt. tnachs Venus beantwoordde de hoofse smaak in Saksen. De ilte is laat-Gotisch rijzig, vlak uden, modieus-sierlijk. De der was inderdaad een „smaak- tr" die veel navolging vond. trant heeft nog Picasso geprik- tot een reeks varianten. Reputatie Cranach had vóór de beelden storm in Wenen een reputatie als heiligenschilder. Hij raakte bevriend met geleerde humanisten en ging later op wereldse thema's over. Zijn „Venus" werd een profitabele ate lier-artikel. Er staan 31 Eva's, 32 Venussen en 35 Lucretia's van hem te boek. Aan een moderner smaak beant woordde de kokette roodharige Ve nus van zijn zoon Lucas (München, Alte Pinakothek) die plastischer ge schilderd is. in koeler tint. Ze kijkt ons „lonkend" aan. De bloeiende Venus van Baldung Grien is meer volop naar Renais- sance-aard opgevat. De secularise ring van het motief veroorzaakte een ware „venerische ziekte" in de schilderkunst. Bij Baldung leverde dat soms heel apetijtelijke heksen op. De in Arnhem logerende schone is Baldungs fraaiste Venus: volle vormen, breed van heupen en een houding die. naar het schoonheidsi deaal van de tijd, een flauwe „S" beschrijft. De borsten zijn, evenals bij de Cranachs. naar verhouding klein. De amortjes op dergelijke schilderijen waren de aangevers van symbolische betekenissen. Clown Een eigen wand heeft in de vol gende zaak de grote „Clown" van Renoir, een nog nauwelijks impres sionistisch doek dat hier prachtig tot zijn recht komt. evenals het I portretje, dat Gauguin schilderde I van Atiti op zijn sterfbed. Atiti woonde op Tahiti naast de I schilder en was bevriend met hem. In dezelfde zaal hangt het schilde- I rij met het bootje, dat de impres sionist Monet als atelier gebruikte om het spel van licht en water on middellijk voor ogen te hebben. Het heldere „Gezicht op Soissons" schilderde Corot op bestelling van een zakenman. Het geeft het uit zicht dat de opdrachtgever van zijn kantoorraam uit had. De beroemde „La Berceuse" van Van Gogh hangt in een zaal, waar een grote spleettrommel uit Oceanië (Nw. Hebriden) prijkt. Deze haar kind wiegende vrouw was de echtgenote van de postbode Roulin, wiens portret door Van Gogh in dezelfde zaal hangt. Roulin bezocht dagelijks de schil der. toen deze in het ziekenhuis van Aries lag nadat hij zichzelf had gewond. Hij hield Vincents broer Theo in Parijs op de hoogte met brieven, die zijn afgedrukt in het eerste nummer van het bulletin van het Rijksmuseum Van Gogh (Honthorststraat 16, Amsterdam, 18 per jaar). Prentenkabinet In het prentenkabinet vindt men tekeningen van Van Gogh, Henry van de Velde, Picasso, Leger. Dan volgt een zaal met zijlicht van bo venaf en daar hangen lichtschil- ders: allereerst en vooral Seurat, de meester van het divisionisme. Hij mengde de kleuren niet op het palet maar bracht de verf in kleurstippels op. De nabij elkaar geplaatste kleu ren mengen zich min of meer voor ons oog, tot tinten die een grotere helderheid hebben dan bij menging op het palet wordt verkregen. Zijn vermaarde cabaret-tafereel „Le Chahut" berust tevens op nog an dere theoretische overwegingen. Toelichtingen bij dit en alle an dere schilderijen staan in de nieu we, beredeneerde en geïllustreerde I catalogus van het Rijksmuseum i Kröller-Müller. De verzamelingen van dit museum zijn op voorbeeldi ge manier beschreven. Boekwinkel Wie in Arnhem gaat kijken, doet er verstandig aan er rekening mee te houden, dat hij (zij) wel enkele publicaties van het museum zal wil len kopen. De „boekwinkel" is in het Gemeentemuseum heel fraai ge huisvest. Het door Seurat ontwikkelde „di visionisme" is dikwijls toegepast op een onorthodoxe manier, waarbij de stippelmanier niet nauwgezet op een kleurentheorie berustte. In dat geval wordt terecht gesproken van „pointillisme". Wel consequent werkte Paul Signac in zijn „Ont bijt". Het methodische werken bracht allicht mee, dat de figuren er statisch opkwamen. Dat geeft aan het beeld iets extra-irreels. In een vitrine in deze zaal ziet men twee werkjes van de Italiaanse beeldhouwer Medardo Rosso. Een inderdaad impressionistische beeld houwkunst is nauwelijks denkbaar. Hoezeer men ook contouren ver vaagt, het beeld tekent zich als voorwerp toch duidelijk af van de omgeving. Het werk van Rodin wordt weieens impressionistisch ge noemd, maar heeft altijd een krachtige plastische structuur. Ros so kwam, met plastieken in was, het Impressionisme *het meest nabij. Hij was dan ook oorspronkelijk schilder. In dezeldfe zaal hangen werken van Balla, Mondrian, Picasso, Bra- que en staan beelden van Moore en Hepworth, alsmede de sprinkhaan achtige ijzerplastiek „Het gebed", een van de neste werken van de Spanjaard Gonzalez. Als apotheose werkt de Rijnzaal als altijd, door het luisterrijke uitzicht. Voor de glaswand ziet men een transparante sculptuur van Louise Nevelson gedemateriali- sccrd tot een spel van ijle rechte lijnen, heel flauwe vlakschaduwen en als muziekschrift verbin dingspunten. De grote, donkere houten Nevelsonwand heeft hier goed de ruimte. Het antieke plafond dat er hangt werkt te zwaar en donker. Hier zijn verder enkele construc tivisten (Baljeu, Biederman), Ni cholson, Vasarély, Mondrian. En dan een prachtige, roze plastiek van Noguchi, zijn gepolijst stenen Ava tar een van de werken waarmee hij nog tijdelijk invloed op Tajiri heeft gehad. Er zijn door de verhuizing nieuwe opstellingen, interessante combina ties ontstaan. Een bezoek aan het Gemeentemuseum is daardoor ook voor diegenen, die de verzamelingen van Kröller-Müller goed kennen, een groot genoegen. ADVERTENTIE Rijksstraatweg 324, Wassenaar dir. P. d' HERSIGNY grill - bar Gezellige sfeer voor bruiloften, recepties etc. Telefoon 01751-2500 andaag maken we een reisje langs vele populaire beziens- irdigheden van de klassieke muziek. Op het platenmerk k treffen wij drie leerlingen aan van de Rotterdamse pianist rinus Flipse. Hans Oudenaarden en Nico de Rooy hebben is lange tijd les bij Flipse en dat is duidelijk in hun spel te rken: weinig nuancering en erg hard. fjitte Weber daarentegen heeft vele leermeesters gehad en i hen het goede overgenomen. Het Lied ohne Worte op. 38,6 Mendelssohn is op deze plaat een verademing. Samen Flip- speelt hij verder Bachs Schafe können sicher weiden. ico de Rooy speelt op deze plaat tooconcert in de Doelen") een vlette van Schumann en Asturias Albeniz, Hans Oudenaarden de ?aarse Rhapsodie nr. 6 van Liszt Chopins Nocturne op. 27,1. Flip- toit U met zijn leerlingen horen Schuberts Marche carateristique, ,Jssy's Lindaraja en het Rondo in to Smetana. Promotieplaat beroemde concerten vindt U Erato-promotieplaat. De ti- h wat overdreven, want niet al- ^Scken zijn concerten en niet al- tocerten worden integraal uitge- t Het leeuwendeel van de werken voor rekening genomen door tomerorkest van Jean-Fran^ois ^d. Solisten zijn hoboïst Pierre tot, trompettisten André en Vail- m violiste Huguette Fernandez, leuke plaat van goede kwaliteit, •'op de volgende nummers staan tohonies pour les Soupers du Roi Delalande, het trompetconcert D van Torelli, het hoboconcert 'Ctaiarosa, de Trumpet Voluntary 'Purcell, een instrumentale versie ^het Largo van Handel, het ada- Ht het concert of 9,2 van Al- Jto (het beroemde Ada- tenslotte de Reiger Seliger Itor uit de Orfeo van Gluck. dat to the Orchestra. Verder horen we bekende en minder bekende stuk ken van Telemann, Tartim, Rameau Rousseau, Bach en Dall'Abaco. Van HandeTziJn gedeelten uit twee orgel concerten opgenomen. Een uitsteken de plaat. Gré Brouwenstijn Afscheid van Gré Brouwenstijn velen zullen dit betreuren. Philips stelde een plaat samen met gedeel ten uit opera's van Wagner en Ver di. De fragmenten uit Wagner vind ik minder geslaagd, want de inter pretatie is wat koel en stijf, niet ge noeg doorleefd. Het gaat hier om Tannhauser (Dich teure Halle en Allmacht'ge Jungfrau), Lohen grin (Einsam in trüben Tagen) en Der Fliegende Hollander (Ballade van Senta). Grandioos is echter de manier waarop Gré Brouwensteijn de aria's van Verdi weet te bren gen. U hoort fragmenten uit Don Carlo, II Trovatore en La Forza del Destino, die het aanschaffen van deze plaat ten volle rechtvaardigen. Op een promotieplaat van Melodia U natuurlijk kent van Pierre Jan- sens televisieprogramma Kunstgrepe Onsterfelijke barok-melodieën zijn bijeengebracht op een nieuwe MMS- plaat, gespeeld door het Collegium Academicum van Genève onder lei ding van Robert Dunand, met Lionel Rogg op orgel. Hier wel het beroem de Adagio van Albinoni, maar nu eindelijk in een uitvoering die het barokke karakter ervan goed doet uitkomen. De plaat wordt geopend met gedeelten uit het Te Deum van Charpentier, beter bekend als de Eurovisie-tune. Purcell is vertegen woordigd met een Air en menuet, en het Rondo, dat Britten later gebruik te voor zijn Young Person's Guide dirigeert Gennadi Rozjdestwenski de eerste symfonie van Prokowjew, drie gedeelten uit diens Assepoester-bal let en de Kaukasische Schetsen van Iwanow. Prokowjews symfonie draagt de bijnaam „klassieke" omdat de componist het klassieke vormsche ma volledig heeft gehandhaafd als een eerbetoon aan Joseph Haydn. Diens stijl wordt echter allerminst overgenomen: eerder heeft Prokow jew geprobeerd welke vrijheden hij zich kon veroorloven binnen het keurslijf van de klassieke symfonie- vorm. Ippolitow Iwanow is een van die Russische componisten geweest, die zich veel hebben bezig gehouden met muzikale natuurbeschrijvingen. Van de vier delen is het laatste wel het bekendst: de optocht van een sardar, dat is een opzichter van een groot grondbezitter. Als altijd bij Rozjdest wenski is de uitvoering vitaal, ge nuanceerd en soms overweldigend; het orkest van Radio Moskou is ech ter lang niet zo goed als het Moskous Filharmonisch. PIANOCONCERT IN DE DOELEN. Marinus Flipse, Hans Oudenaarden, Nico de Rooy en Tjitte Weber. Disk RCS 252. f 8.90. SEPT CONCERTS CELEBRES, Ka merorkest Jean-Francois Paillard. E- rato 371001. f 8,90 IMMORTAL BAROQUE MELO DIES. Collegium Academicum van Genève o.l.v. Robert Dunand. MMS SMS 2694, f 12.50. AFSCHEID VAN GRE BROUWEN STIJN, Wiener Symphoniker o. 1. v. Rudolf Moralt. Philips 6833039, f 10. Prokowjew: Symfonie nr. 1 As sepoesters; Iwanow Kaukasische Schetsen. Radio Symfonie-or kest Moskou o.l.v. Gennadi Rozj destwenski. Melodia 364502, f 8,90. R G HARMS. AMSTERDAM Stadsschouwburg: 23, 27, 30 april 20.15 uur Ned Camedie „Warm en koud", 25. 28 april 20.15 uur Ned. Comedie „Eva Bonheur", 24 april 20.15 uur Ned. Comedie „Hotel 't Paradijs", 26 april 20.15 ur Nw. Rotterdams Toneel, 29 april 20.15 uur Ned. Comedie „Wachteen op Godot". Concertgebouworkest: 23 april 20.15 uur Amsterd. Philharm Orkest olv Anton Kersjes, 24 april 20.15 uur Utrechts Symfonie Orkest olv Paul Hupperts, 24 april 15 uur Matinee op de vrije zaterdag, 25 april 20.15 uur R.K. Hoofdstadkoor en Ned. Bege- leldingsorkeest, 26 april 20 uur Oratoriumver. Zang en Vriend schap mmv Gew. Orkest Zuid-Holland, 27 april Amsterd Phil harm. Orkest olv Anton Kersjes, 29 april 19.30 uur Overijssels Orkest olv Jack P. Loorij, 30 apr. 19.30 uur Kon. Chr. Or. ver. en het Amsterd. Philharm. Orkest. De Brakke Grond: 24 25 april 14.30 uur Pantomime-theater Carrousel „Spaghetti van Menetti". Carré: tem 2 mei 20.15 uur Blijspel „Vlinders zijn vrij-. Shaffy-theater: tem 30 mei 20.30 uur Funhouw-horror mmv Rob van Houten Kleine Komedie: tem 29 april 20.15 uur Internationaal Folklo ristisch Danstheater De Koopermolen; tem 30 april va 19 uur (beh ma) Cabaret Henk Elsink Nw. de la Mar-theater: tem 30 april 20.15 uur Cabaret Wim Sonneveld. Stedelijk Museum: 25 april 14.30-15, 16-16.30 uur Muziek van nu, werkgroep Steim. Rijksmuseum: tem 23 mei ma t/m za 10-17, zo 13-17, wo, vr, 19.30-22 uur De eeuw van Rembrandt, Hallandse schilderijen uit Franse musea. Bosbaan: 25 april Skiff-kampioenschappen van de Amstel. Kon. Schouwburg: 23. 29 april 20.15 uur Haagse Comedie Ron dedans. 24, 25 april 20.15 uur Haagse Comedie „Schakels", 26 april 20.15 uur Toneelgroep Centrum, 27, 28 april 20.15 uur Ned. Comedie. Circustheater: 29 april 20 uur Ned. Operastichting ,Der flie gende Hollander". Ned. Congresgebouw: 24 april 20.30 uur Residentieorkest olv Wilem van Otterloo, 25 april 20.30 uur Optreden van de Edwin Hawkins Singers, 28 april 20.30 uur Residentieorkest van olv Willem van Otterloo. Diligentia: 23 april 20 uur Hofstad Jeugd Orkest, 24 april 20.15 uur Ned. Stud. Kamerorkest olv Joop van Zon, 30 april 20.30 uur Cabaret Salvo olv Inge Tielman. Gem. Museum; t/m 16 mei ma t/m za 10-17, wo ook 20-22 uur „Huis in, huis uit", expositie van het dagelijks leven in Neder land gedurende twee eeuwen. Leidse Schouwburg: 23 april 20.15 uur De Timdeler Club „Blij spel Ping zei de klok", 24 april 20.15 uur Cabaret Tingel Tange! „Burgers op de bres en de unisex", 25 april 20.15 uur Travers Theatre Club „Our sunday times", 26, 30 april 20.15 uur To neelgroep Theater „Onder het melkwoud". Stadsgehoorzaal: 27 april 20 uur Residentieorkest olv Willem van Otterloo. De Lakenhal: t/m 16 mei ma t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur De Gouden Naald, wandkleden van amateurs in een landelijk Keukenhof: t/m eind mei 22ste Internationale bloementen toonstelling. ROTTERDAM Rotterdamse Schouwburg: 23, 24, 25. 28, 38 april 20.15 uur Nw. Rotterdams Toneel. 26 april 20.15 uur Rotterdams Dans centrum. 27 april Kon. Ned. Schouwburg uit Antwerpen .De Spaanse hoer", 29 april 20.15 uur Operettekoor Irene. De Doelen: 23 april 20.15 uur Rotterd. Philharm. Orkest olv Jean Fournet, 23 april 20.30 uur Ned. Stud. Kamerorkest olv Joop van Zon. 24 april 20.15 uur Gelder Orksst olv Leo Drie- huys. 24 april 24.15 uur Manitas de Plata 'zie foto). 28 april 20.15 uur Chr. Gemengd Koor Deo Cantemus. Laurenskerk: 26 april 20.15 uur Louis van Dtfk, orgel, Han de Vries, hobo. Hof pleintheater: 29, 30 april 20.15 uur Cilly Wang. mime en dans. Sportpaleis Ahoy. 29, 30 april 20 uur IJsrevue „Holday on ice" 23 april 18 uur wielrennen, het wereldomnium om de Holland Cup.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 23