llij Swieb
niks in
het geniep'
FETER SIUYVESA
...en gisteren 1
Stuyvesant
TVmörgën1
Dorthy de Rooy
gaf orgelconcert
b\^ct
Het unieke jubileum van Joop Doderer en Lou Geels
KINGSIZE MENTHOL
n(OU GO.
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA b
De grote drie van Swléb:
Riek Schageru Lou Geels en Joop
Doderer
In een zwarte jurk en een zwarte sluier voor iiet gezicht
steekt Joop Doderer zijn gezicht om de hoek van de kleed
kamer en zegt tegen Carla Flink: „Te gek gewoon. Er is geen
doorkomen aan. Je krijgt niet eens de gelegenheid wat uit te
leggen". Zijn woorden worden onderstreept door een luid ge
krijs, dat het Bossche Casino-theater bijkans uit elkaar doet
barsten. Het is het gebruikelijke kinderkoor, dat de toneel-
avonturen van Swiebertje, Bromsnor en juffrouw Saartje be
geleidt.
Gisteren was het precies twaalfen-
neenhalf jaar geleden dat het ver
schijnsel „Swieb" via de NCRV-tv
zijn intrede deed in de vaderlandse
huiskamers en was het vijf jaar ge
leden dat Carla Flink met haar
Theatercentrum de exclusieve thea
terrechten verwierf voor het zoetige
succesverhaal, dat John Uit den
Bogaard ver voor de oorlog al
schreef en waaraan hy nu nog
steeds nieuwe episoden toevoegt. Op
24 april zendt de NCRV de hon
derdste Swiebertje-produktie uit.
Joop Doderer, de man die het uni
cum „Swieb" tot leven bracht,
sjouwt de koffer met de zwerversuit
rusting zelf het theater binnen.
Nonchalant stapt hij op zijn jubi
leum af. Als om twee uur het doek
opgaat springt hij pas als Swieb te
voorschijn voor het kinderfront, dat
hem één keer veertig en één keer
twintig minuten in bescherming
neemt tegen de activiteiten van
Bromsnor, die in naam der wet zijn
plicht niet nalaat en Swiep weer
ónder verdenking stelt van kwaad
en kattekwaad.
In de zaal zitten ook enkele volwas
senen. Volgens Carla Flink geen
'uitzondering. „Hoeveel volwassenen
vermaken zich voor de tv niet met
het programma?", zegt zij. Ook
Swieb is door de jaren heen weer
eens het bewijs geweest dat een
goed kinderprogramma pas echt
goed is als het door ouderen wordt
gewaardeerd men slaat er de Fa
beltjeskrant maar op na.
Echt geloof
bij betrokken. Een grote groep kin
deren tussen vijf en twaalf jaar ge
looft echt dat wij bestaan. Die kij
ken Je vreemd aan als hun moeder
op straat zegt: „Kijk daar gaat
Saartje. Dat kan voor die kinderen
niet, want Saartje heeft zo'n' witte
muts op". Riek Schagen speelt acht
jaar de moederrol in het stuk, en
deze weken is zij voor het eerst
mee op tournee door het land. De
verstrekkende invloed van Swiep is
zij nu pas, tijdens deze zaaloptre
dens, gaan begrijpen,
„Het is ongelooflijk. Ik wist niet
wat me overkwam. Hoe intens die
kinderen meeleven met alles wat er
gezegd en gedaan wordt! Naar het
waarom van het succes kan ik ove
rigens alleen maar gissen. Ik geloof
dat het iets te maken heeft met de
huiselijkheid van de serie. Die keu
ken van Saar waar alles zich af
speelt, zo van; bij moeder kan je
altijd binnenkomen. Het succes is
natuurlijk vooral Joop Doderer. wat
die man iedere keer weer opbrengt.
Het is altijd anders, steeds nieuwe
vondsten. Hij improviseert en zet je
steeds voor verrassingen".
NEDERLAND I
6.35
6.40
6.55
7.05
7.32
8.00
8.21
9.10
9.55
10.20
10.45
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.05
7.10
7.50
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
VerkiezingsuitzendingCPN (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Hoelabaloe: jeugdprogramma (TROS)
Met de camera op jacht: natuurfilm (TROS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Mission Impossible. Tv-serie (TROS)
ABC van de accordeon (slot) (TROS)
(Kleur) Waaghalzen in leer. documentaire ov
motorraces (TROS)
(Kleur) Astrologie op de korrel (TROS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
Van gewest tot gewest (NOS)
Tips van het Nationaal bureau voor toerisme
(NOS)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 Berichten uit de samenleving (VPRO)
8.30 The midnight patrol. Film met Laurel en Hardy
(VPRO)
8.50 Calao-mensen. Natuurfilm (VPRO)
9.20 Het andere Laos: filmreportage (VPRO)
9.50 Componist, pianist, zanger Leon Russell en zijn
groep (VPRO)
10.50 Verkiezingsuitzending: KVP (NOS)
11.00 (Kleur) Journaal (NOS)
Slapstick
Riek Schagen: „Je hebt ouders die
eerst de kinderen op je afsturen om
te ontdekken of je het nu werkelijk
bent. Dus ouderen zijn er echt wel
Behalve Saar praat ook Bromsnor
naar Joop Doderer toe. Lou Geels:
„Joop Doderer is de slapstick van
het hele geval. Het is een voorrecht
om met zo'n man te werken. Joop
Doderer stapt hierop met een
Swieb-gezicht de kleedkamer uit en
zegt: „Praat jij maar lekker door".
Het is pauze. Lou Geels heeft zijn
afwaskwasten (vrij naar Sieb) los
geknoopt en zijn zakmes (eveneens
vrij naar Swieb losgegespt. Het
zweet staat met pareltjes op zijn
voorhoofd. Het ziet er naar uit dat
Lou Geels zijn toneelcarrière hij
heeft er al 43 jaar opzitten. gaat
eindigen in dit broeihete pak. als de
figuur waarop een vrolijke zwerver
zich mag afreageren.
„Voor mij is dat nooit een punt ge
weest. Joop maakt Swiebertje. De
veldwachter hoort erbij al is hij
dan ook altijd lijdend voorwerp. Als
ik straks hier wegga staan er net
zoveel kinderen bij mijn auto als
bij Joop. De kinderen zeggen dan
tegen mij: Trek het Je maar niet
aan Bromsnor, Swiebertje plaagt je
alleen maar. Kun je je voorstellen
dat ik krankzinnig op kinderen ben.
Het enthousiasme van die kinderen
houdt ons ook op de been. Het is
uniek, de frisheid waarmee we n-
twaalf eneenhalf jaar nog steeds
„Swiebertje spelen. Het is nog nooit
bij me opgekomen dat het eens af
gelopen is. In de huiskamers zien ze
je niet eens meer als acteur, daar
komen we gewoon acht keer per
jaar op bezoek. We horen erbij. Het
is allemaal zo ingeburgerd, dat ik
niet meer voor een andere rol
wordt gevraagd, omdat het Brom-
nor-image te ver is doorgedrongen
bij de mensen."
Ravotten
Als de kinderen uit het Bossche
Casino sbromen met rode wangetjes
van opwinding heeft Joop Doderer
zich alweer bijna in het donker
bruine pak gehesen. Tweehonderd
keer per jaar tellen duizenden ou
ders voor hun kinderen tussen de
rijksdaalder en vier piek neer om
hem te zien ravotten. Hij stelt van
tevoren alvast dat ik stellig niet
met een vraag zal komen die hem
in de afgelopen twaalfeneenhalf
jaar nog nooit is gesteld. Die kans
is inderdaad uiterst gering.
Vragen is nauwelijks nodig. Als de
ADVERTENTIE
De zee en de wind
het strand en de golven
en de koelere smaak van
Peter Stuyvesant Menthol
Peter Stuyvesant Menthol
U geniet zoveel meer!
eerste kinderen al brutaal aan zijn
kleedkamerdeur rammelen is hij al
op gang en heeft hy het uitdelen
van handtekeningen naar een later
tijdstip verschoven. „Ik zal Je met
een vertellen wat het succes is.: De
eerlijkheid, de tijd waarin het
speelt met zijn romantiek, de onge
compliceerdheid kortom fijne ont
spanning voor kinderen, die toch al
doodgegooid worden met een hoop
ellende op de televisie. Kinderen
moeten ook eens kunnen lachen.
Kinderen houden van romantiek.
Die serie de Borderes met ridders
en romantiek was goed amusement,
maar werd verboden, omdat er
mensen in doodgestoken werden.
Onzin. Ze leren notabene op school
de meest afgrijselijke dingen over
hoe vorsten werden afgeslacht."
Regelrecht
„Ja, wat is Swiep? Ik geloof dat ik
er een tragi-komisch figuur van ge
maakt heb. Het komt regelrecht op
de kinderen af. Als er een vaas ka
pot wordt gegooid dan heb ik dat
gedaan, als ik Bromsnor een trap
onder z'n kont geef dan gebeurt dat
duidelijk voor iedereen zichtbaar
Niks gaat in het geniep".
„Succes, geen welvaart op de eerste
plaats. Door mijn vertolking van
Swieb heb ik andere dingen gedaan.
Kreeg ik bijvoorbeeld een tv-show.
Gewoon door het keiharde werken,
dat ik aan Swiebertje heb gedaan.
Als Je eenmaal als acteur in de
vrije sector zo'n succes hebt moet
je het artistiek ook helemaal uit
buiten. Niet commercieel, want dan
verziek je je eigen produkt. Natuur
lijk hoort de commercie er tegen
woordig bij, maar ik en ook Lou
houden er streng de hand aan. Te
gen puzzles van Brom en mij zeg ik
oké. Maar laatst wilde iemand pop
pen van ons maken. Aanvankelijk
dacht ik leuk, maar toen ik die
dingen zag heb ik het hele spul
meteen uit de handel laten nemen.
Die krengen waren het aankijken
niet waard. Hetzelfde met een serie
sleutelhangers, waarop Saar Brom
en ik stonden afgebeeld. Ik kwam
er allerbelabberds uit. Nu halen ze
mij eraf. Wij leveren goed werk,
dan moet alles wat er omheen zit
ook goed zijn."
„Nee. zo ben ik niet. In de eerste
plaats weet ik dat ik er hard voor
heb moeten werken en in de tweede
plaats weet ik dat ik het succes te
danken heb aan het Nederlandse
publiek. Twaalfeneenhalf jaar gele
den was ik een gewone jongen, dat
zelfde publiek eist terecht van me,
dat ik dat nu nog ben. Natuurlijk
beïnvloedt die hele Swieb wel je pri-
vé-leven. Ik ben niet de man di
iedere dag in de stemming is om
grappen te verkopen. Ik heb ook
een gezin en kinderen. Thuis is van
mij en niet van Swieb. Dan lees ik
Russische literatuur vanwege de ro
mantiek, dan werk ik aan andere
dingen".
„Enorm. Ik kan me eraan ergeren
hoe alles tegenwoordig aan het ver
vlakken is. De mensen kennen geen
hoffelijkheid meer. Als ik met mijn
vrouw ga eten, dan hang ik haar
jas op. Als we in een gezelschap
ztfn en mijn vrouw staat op om
even te bellen hoe het met de kin
deren gaat, bij voorbeeld, dan sta
ik ook op. Dan moet Je die kerels
zien kijken. Dan denken ze, die is
maf. Ik geloof, dat al die kleine
dingen juist waarde aan het leven
geven. Trouwens niet alleen de hof
felijkheid, gewoon attent zijn. De
ongeïnteresseerde manier waarop je
vaak in winkels wordt geholpen of
het toenemende gebrek aan vakken
nis zijn dingen die mij kunnen er
geren."
Het is niet leuk voor de NOS, i slaggever. Als zy de wedstrijd als
wanneer men eindelijk eens een am usementsgebeuren zien ontsporen
amusementsprogramma kan maken I hebben zij wel degelijk een taak om
van ruim drie uur, om aan het eind i er atlhans iets van te maken. Toe
van die periode te moeten constate- gegeven, eenvoudig is dat niet,
ren, dat het eigenlijk maar matig tr.aar je bent het wel verplicht aan
amusement was. Slechts een hoog-de zeven miljoen kijkers, die zich
tepunt. Veroorzaakt door een misse- gewillig rond de buis hebben ge
lijke bierblikwerper (waarom verko- schaard met het goede voornemen
pen ze eigenlijk alcohol by sporte- i er ccn fijne avond van te maken,
venementen?), die de Ierse grens- Ik moet er niet aan denken wat er
rechter bij PSV—Real Madrid zou gebeuren in tienduizenden huis-
vloerde. Een aardig element was kamers wanneer de NCRV, in dit
daarvan het direkte gevolg: geval, als alternatief twee extra af-
scheidsrechter Lou van Ravens leveringen van „De kleine waar-
kwam in zijn zondagse pak ijlings heid" had gekozen. Veldslagen tus-
de gevelde Ier vervangen. Maar j s-m het gezin en getergde huismoe-
voor de rest gebeurde er niets. Noch ders, die zich net in het zweet had-
bij Atletico—AJax, noch bij PSV— den gerend om de warme prak op
Real en da's triest, vooral wanneer i tijd op tafel te brengen en het ge-
men bedenkt dat zeven miljoen kij-1 z.'n Juist bij dt aftrap van PSV het
kers drie uur lang naar dat matige toetje zagen verorberen de kijk-
amusementsgebeuren hebben zitten positie, zouden het gevolg zijn ge-
kijken. weest De vrouwen in kwestie zou-
Het vreemde met een voetbaluitzen- den zich terecht belazerd hebben
ding is echter, dat men blijft kijken k/nnen voelen en zij zouden met
tot het bittere eind. Als Piet Bam- j recht van spreken het boeiende ver
bergen en René van Vooreü drie loop van Marleen en Jan Engel-
slechte witzen hebben verkocht dan j tnoers leven hebben kunnen opeisen,
kan men manmoedig zeggen: weGelukkig voor het mannenkorps
schakelen over naar Johnny en was de NCRV niet op dat idee ge-
Rijk. Nop afgezien van het feit, dat i komen en had men de film („De
de NCRV geen moeite had gedaan rebels van het spel". Hier en Nu en
een alternatief in huls te halen, Mcmox boek en eerder op de avond
blijft de voetbalkijker de ellende Eddy Ready Go als alternatief in-
uitzien totdat de regisseur de fluit gezet.
voor de laatste maal hanteert. Mee- Ik weet dat het ondankbaar werk is
gesleurd in de lauwe vertoningen om het andere net een program-
en ik beoordeel de wedstrijden ge- ma camen te stellen als Je weet dat
lukkig allt-en maar op hun amuse- het volkstoneel op het eerste net
mentswaarde werden ook Her-twee thxillers in petto heeft. De
man Kuiphof, Koen Verhoeff en KRO had het bij het vorige optre-
Theo Reitsma. Kuiphof altijd in de j den van cie volks ninnende groepen
mood voor opmerkingen, wiens i Ajax en PSV nog een compilatie in
enthousiasme en oorspronkelijk- huis van reeds uitgezonden Johnnie
heid nog wel eens zo'n uitzending en Rijk-shows die in Montreux een
er boven op wilde halen, zag daar roos moeten winnen Zo'n compila-
ook van af en kwam niet verder tfe mag pas worden ingezonden
dan de „Spaanse furie" Te weinig j naar een telcvisiefestival als zij in
om de dure amusementsprodukties haar geheel een keer is uitgezonden,
nog te redden De KRO besloot op het tweede net
Overigens ben ik van mening dat de compilatie te zetten, zeer mager -
de heren Kuiphof. Verhoeff (wat tjes aangekondigd terwijl op het
deed die eigenlijk in Madrid?) en andere net zich boeiende taferelen
Reitsma niet alleen op de tribune voltrokken.
zitten op zo'n avond als sportver- INVALLER
LEIDEN Een blondje aan het
stuur ziet men iedere minuut.
Een blondje op de orgelbank is eer
der een rariteit. Er is dan ook enig
verschil tussen de twee technieken.
Dorthy de Rooy. alweer leerling van
De Klerk en gisteren concerterend in
het pauzeconcert van de Stadsge
hoorzaal. schaart zich in de rij van
organistes. Een goed aantal organis- i
tes verwierf zich al een klinkende
naam in de wereld, wijlen Jeanne
Demessieur bijv, Marie Dufour, Ma-
rie-Claire Alain. Misschien is dat
ook Dorthy's droom. Aanvankelijk,
in Muffat. leek het spel niet meer
dan keurige, maar te weinig ademen
de notenbeelden te beloven, maar dit
raakte allengs vrijer in de voor
dracht en bloeide ten laatste in haar
besluitende Bach geheel op in durf
en gedrevenheid. Maar alle registra
ties waren van het begin af uitste
kend.
Muffat behoort met Pachelbel tot
de zuidduitse voorlopers van Bach.
Aan de orde stond de Toccata Un-
decima d.i. de elfde toccata uit de
Agpnratus muslco-organisticus, een
bundel crgelstukken. Pedaal speel
de daar een onbetekende rol. De po
lyfonie eigenlijk ook, wat wel aan
Italiaanse beïnvloeding toe te schrij
ven valt. Fedaal kwam er helemaal
niet in de twee Sonates van Deme-
nlco Scarlatti. Diens Sonates zijn.
letterlijk vertaald, als „klankstrek-
ken" te verstaan, ééndelige klank
stukken voor klavier zonder meer.
Twee van zeker 600, in de regel al
lemaal fris en petiljant, zorgeloos
en briljant en van een snelle, hel
dere. overrompelende melodiek.
Men denke nu niet, dat de concert
geefster zich van zwaar pedaalspel
afmaakte, want dan zou zy Bach's
Preludium und Fuge in D niet heb
ben uitgekozen, want dit is het be
rucht moeilijke opus, waarmee ver
leden maand ook Ben Fey z'n reci
tal besloot. Op een knooppunt in de
Fuga ontlaadt zich een virtuose pe
daalsolo, die moeiteloos uit de voeten
is gekomen. Dit hele monumentale
Bach-werk ontrolde zich trouwens in
een bewonderenswaardige gestuwde
vertolking.
Over pedaal gesproken, zij als ken
merk van het halverwege gespeel
de Preludium met Fuga in G van
Ruxtehude een zich meervoudig
herhalend pedaal-ostinato aangestipt
En eigenlijk waren hier twee fuga's.
Ongenoemd bleef nog een deel Qui-
tollis, Tierce en Taille) uit de Pa
rochie-mis van Francois Coupe-
rin.
KEES VERHOEF
Orkest en solist, mod. en klass muz.
22.30 Nws. 22.40 Meded 22.45 Act.
22.55 (S) muz. voor de vrijdagavond.
23.55 Nws.
ADVERTENTIE
VRIJDAG 16 APRIL 1971
H1LV. I. 402 m en FM-kanalen.
7.00 KRO. 14.45 TROS. 18.00 NCRV.
22.00 TROS.
7,00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 HILV. III. 240 m en F.M-kanalen.
(S) klassieke- en^usraentamuzlek 9 00 VARA. 10.00 NCRV. 13.0018 00
lgr,)' i i aJ 7 foR 9 00 Nws- 9 03 Eddy Becker Show
fn' oio')'uiï H 1000 Nws. 10.03 Muz bij de koffie
ging. hÜM11 00 Nws 12 00 Nws- 12 03 Pen
vrouw. (9.00—9 10 G*™* VlTOLjfr(Vers. 13.00 Nws. 13.03 Jan Corduwe-
huisvrouw). 9.40 informatief progrSh t Europees Ppoparle-
3) A^V ffili ment 14 00 Nws. 14.03 Hermandl StS
UJ» 9L t?° met 0 a T°P Tlen L P 'S «15 0° Nws-1
Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee^ 15 £ddy Becker Show 16 0(
gevarieerd programma. (12.22 WIJ van N 16 03 Xop.30 (17.oo Nws.)
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Act
13.0013.05 Raden maar 14.00 S)
licht muz. progr. 14.55 (S) verzoekpl
progr. 16.00 Nws. 16.03 (S) De show-
business op de korrel genomen. 17.00
Aktua Sportkompas: (Sport)nws., re-
portages, comment, en muz. 18.00 ac- Nederland L
tueel progr. met muz. illustratie. NOS 18.35 De Fabeltjeskr^ 18.40 Ver
18.1918.
wie
jam koopt
wil
proeven
NEEMT VAKER
ZWAARDEMAKER
zonder kleurstof en conserveermiddel
9 Verklezlngsultz.: Uitzen
ding van de Partij van de Arbeid
18.30—18.41 Nws. 19.00—19.10 Wereld
panorama). 19.30 Veelgevr. gewilde
muz. (gr 20.00 (S) Metropole Or
kest en zangsolisten (gr:). 20.35
Kunst- en vliegwerk. 20 40 (S) Be
richt over de pest in Londen: een
stuk voor koren en afzonderlijke
stommen. 22.00 Computer-kwakzal
vers. een Aktua-klankbeeld. 22.30
Nws. 22.40 Hullen op de trap: muz.
geïllustreerd radlo-ieuUleton. 23.05
Apollo XXI: fantastisch rulmtevaort-
mysterle. 23.30 (S) licht platenprogr
23.55 Nws.
HILV. II. 298 m en FM-kanalen.
7.00 AVRO. 9.00 NOS. 10.00 AVRO
12.00 NOS. 1311 VARA. 14.00 EO.
15.00 NOS. 16.00 VPRO. 21.00 VARA.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Dag met een gaatje: licht pla
tenprogr. (8.00 Nws. 8.11 Radiojour
naal. 8.30 De groenteman.) 9.00 klass.
en mod muz. (9.35 Waterst.). 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Ar be ids vil.
(11.00 Nws.) 11.30 volksmuz. tilt Roe
menië. 11.55 Beursberichten. 12.00
Blik op de wereld. 12.30 Overheld-
sultz.: Uitzending voor de landbouw.
12.40 (S) Lichte gramm. muz. 12.50
Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws.
13.11 Act. 13.25 (S) Sopraan en pla
no: mod. liederen. 14.00 Ruimte: ra-
dlomag. met gewijde muz., lezingen
en een korte overdenking. 15.00 (S)
Aspekten van de kamermuz.: mod en
oude muziek. 15.40 Toerlsmo. 16.00
muz., comm report., interviews, be
richten en telef. reacties. 1600 Nws.
17.55 Meded 18 00 Nws. 18 20 Uitzen
ding van de Vrije Gedachte 19.20
Verklezlngsultz. van Nederlands Ap
pèl. 21.00 (8) Radlophllharmonlsch
klezingsultz Kabouters NOS 18.55 (K
Journ. NCRV 19.05 Afscheid van Ro
deo een kleine show NOS 20.00 Journ
NCRV 20.21 De kleine waarheid tv
feuilleton 21.25 Hup, Holland, hup eei
muzikale ode aan de Elfstedentochl
22.25 Farce Majeure 22.50 Hier en Ni
act. rubr. 23.15 Dagsluiting NOS 23.20
23.25 Journ.
Nederland II.
NOS 18.45 De Fabeltjeskrant NOI
18.55 Journ. NOS 19.05 Ter visie par
lementalr en politiek weekoverz Var
19.30 De Jonge onderzoekers NOS 20 0
Journ. VARA 20.20 Kort en Klein kor
te sketches 21.00 Mannlx privé-detectl
ve tv serie aanslag op Mark Cantrel
21.50 De Ombudsman 22.15 Een klei
uur: U mensen en hun meningen NO
22.55 Verklezlngsultz. AR 23.05-23.11
Journ.
ADVERTENTIE