ï^ie naar de bioscoop gaat wil zich toch meestal vermaken „Love Story": weer een nieuwe versie van Romeo en Julia iercy Films in Leiden fiatale deugniet Rossana Podesta: Eén nieuwe film maar liefst 5 theaters ïprises of prolongaties WÊÊHÊÊHÊÊÊÊÊÊm Het is gewoon, goed amusement uw STUDEO ?|het geval BLUT IDAG 2 APRIL 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 25 ROME Italiaanse bioscoop- i bezoekers houden vandaag de dag van eenvoudige, eerlijke sexy meisjes zonder pruiken en truca ges. Het grote voorbeeld: de 36- jarige eenvoudige, eerlijke Rossa- na Podesta, filmspeelster. De eni- j ge voor handen zijnde Italiaanse film-encyclopedie noemt haar fris en vlug, een in verwarring brengende deugniet, een fatale vrouw, een schoonheid. Wie Rossana Podesta wil zien kan dat doen in „De getrouwde priester", een recente film die I ook in Leiden heeft gedraaid. De- I ze film vormt de voorhoede van I een nieuwe golf filmkomedies. De Italiaanse producers hebben de Door Rudolph Bakker ROSSANA PODESTA middenklasse goudmijn aangeboord die de hu welijksperikelen van de heden daagse paters hun bieden. Na „De getrouwde priesterkwam „De vrouw van de priester" met Sophia Loren, maar Rossana Po desta was de eerstedat wil zeg gen haar man. de producer-re gisseur-scenarioschrijver Marco Vicario. Hij maakte de film over het thema dat twee jaar geleden nog door een van de grootste Ro meinse filmhandelaars als „te scabreus" werd afgedaan. Nu hébben Marco en Rossana a' be rekend dat hun film vier miljard lire zal inbrengen, dat is ongeveer 24 miljoen gulden. Hij staat bo venaan de bestsellerlijsten. Overigens was „De getrouwde priester" Rossana's vijfendertigste film. Ze speelt er de combinatie van een fatale vrouw en een in verwar ring brengende deugniet, min of meer een fatale deugniet dus, die een brave Siciliaanse priester die in Rome komt van de biechtstoel in het echtelijk bed probeert te slepen. Maar de schoonheid van Rossana blijkt niet vlug genoeg: de priester buigt tenslotte het wat draaierig ge worden hoofd in de schoot der kerk en daarbij blijft het. Rossana Podesta en Marco Vicario maken deel uit van de voor de bui tenstaander ongenaakbare wereld van het Romeinse filmwezen. Hun namen staan niet in het telefoon boek, hun secretarissen weigeren de verbinding tot stand te brengen. Ro me is de grootste filmstad ter we reld, maar Je ziet er niets van. Zij die er rijk van geworden zijn, leven achter de hoge muren van de Via Appia Antica, op de koele heuvels buiten de stoffige stad, of in de laby rinten van flatgebouwcomplexen waar het tot de goede toon behoort geen naambordje op de deur te heb ben. PARIOLI Ook Rossanna woont in zo'n luxe vesting. De wijk heet Parioli en ze wordt door diplomaten bevolkt en door die kunstenaars die door een speling van het lot een fortuin heb ben weten te verdienen. Portiers en portiersvrouwen bewaken de gelijke deuren en alleen zij kunnen bereid gevonden worden om het geheim van de hoeveelste etage en van het linksaf of rechtdoor prijs te geven Rossana woont op de begane grond met haar man en twee zoons en er is achter de openslaande deuren een grasveld met bomen en dan komt de afgrond met daaronder oude cata comben die als garagp zijn inge richt. want Parioli ligi hoog. Vanuit de brede met velours chiffon over trokken vierzitsbanken is aan de ho rizon de Sint Pieter te zien die in het bloedrood van de ondergaande zon altijd het mooiste is. Rossana draagt een eenvoudig bruin truitje en een peau de suède broek met brede riem. het haar hangt los op de schouders. Als ze praat trekt ze haar benen onder zich op De zitkamer is voorzien van een zeer dure maar bescheiden Corbusier-stoel. aan de muren hangen onvervangbare schil derijen en in de boekenkasten staan vóór de glimmende deeltjes van de Franse „Pleiade"-reeks die kleine kunstvoorwerpen uit de vroegste his torie van het schiereiland, die een begeerde prooi vormen voor de in ternationale antiekhandel. Rossana werd op 20 augustus 1934 in Lybië geboren. Haar vader was er i burgemeester en hij maakte promo- j tie toen hij burgemeester van Tripo lis werd. Maar in '41 was het met de I Italiaanse koloniën afgelopen en de vierkoppige familie Podesta vluchtte met één koffer en vijftien kilo baga- j ge naar het moederland terug. Als j Rossana op een goede dag in Rome uit het lyceum komt, staat er een I man voor het hek die meisjes zoekt voor een film die in een kostschool I speelt. Het wordt „Domani e un al- tro giorno." Regisseur was de toen I bekende Leonide Moguy. Rossana I spreekt er vier woorden in en ze werkt vier dagen voor 100.000 lire. Dat is veel voor een meisje van I zestien Jaar en ze krijgt de smaak te pakken. De films waarin ze, te rugkijkend, het liefste speelde waren I „La rete" (het net) uit '53, geregis seerd door Emilio Fernandez van i „Maria Candelaria." Hierin sprak ze maar drie woorden, maar de film was „helemaal gebaseerd op de 1 beelden, op de expressie, het was een plastische film," zoals ze ver telt. En dan houdt Rossana van de I eerste film die ze met haar man. Marco Vicario, maakte. Het is de uit '64 stammende „Le ore nude." „Het was een prachtige rol en ik kreeg veel goede kritieken." Van haar laatste succes in „De getrouw- de priester" zegt Rossana: „Dat is een commerciële film, bewust, een film voor het grote publiek." TIJDPERK Tussen het Jaar 1951 van „Doma ni e un altro giorno" en het 1971 van „De getrouwde priester" ligt een heel Italiaans film tijdperk. Rossana Podesta vertelt daar over: „Er is een enorm verschil tussen toen en I na. De films van nu zijn levendiger, i kwieker. Eerst was er de overgangs tijd na het neo-realisme, een periode tussen laten we zeggen '50 en '54 toen er hier niet veel karakteristieks werd gemaakt. Het was ook de tijd van de „star," van de „diva." Gina Lollobrigida was er zo een, en Toto, de komiek. Je maakte de films om de acteurs en in de eerste plaats naar de acteurs kwamen de mensen i kijken. Dat het niet in de eerste plaats meer op de namen aankomt I blijkt wel uit het feit dat onze eigen I „Getrouwde priester" een groter kassucces is dan „De vrouw van de priester" met Mastrioanni en Sophia Loren. Mijn medespeler Bubbanca kende helemaal niemand. Ik ben iemand van de middenklasse. Het belangrijkste is nu het goede onder werp. Het publiek is rijper en intel ligenter geworden. Naar een film met namen, maar die eenvoudig niet goed is, gaat het eenvoudig niet meer toe. Wat niet wegneemt dat de ideale film er natuurlijk een is mét de namen en mét het goede onder werp. Wie zijn dan de namen van nu, vraag ik Rossana. Ze antwoordt: bij de vrouwen ongetwijfeld Sophia Lo ren. maar als u mij vraagt wie be ter is, dan is dat Monica Vitti, in ieder geval wordt die nu het meest gevraagd. Dat komt enerzijds omdat Sophia te duur is voor de meeste producers, die ge engeld meer heb ben nu de export naar de Verenigde Staten helemaal is uitgevallen en die naar Frankrijk voor een groot deel. Maar iets anders met Sophia Loren is misschien ook dat ze te statisch, te vastgeroest en te besloten binnen haar oude cliché is gebleven. Ze zou zich een beetje moeten veranderen. Het publiek houdt nu van nieuwe meisjes, tenslotte zien ze La Loren al vijftien Jaar. Dat wil niet meteen zeggen dat het ook om een ander ty pe gaat. Als ik vertel dat Monica Vitti zo in is. dan komt dat ook om dat ze een „briljant" talent heeft, wat wil zeggen briljant in het komi sche. En ze is ongecompliceerd open. Ze is meer een „echt mens" en dat willen de bioscoopbezoekers zien. Het gaat dan ook minder om een modeverandering in het lichamelijk uiterlijke, dan wel in de aard die de acteur moet bezitten. DEFECTEN Rossana gaat voort: „Van de mannen staan bovenaan Marcello Mastrioanni. Alberto Sordi iets min der dan de anderen en dan Ugo Tog nazzi en Nino Manfredi. En dan nu na „De getrouwde priester" ook mijn tegenspeler Buzzanca. Hij krijgt aanbiedingen van De Lauren- tiis en Ponti en weet niet waar hij moet tekenen. Toch valt een film als bijvoorbeeld met Tognazzi en alleen rond Tognazzi als een baksteen als die geen goed onderwerp heeft." En hoe ziet in de grootste filmstad van de wereld de gemeenschap van filmers en spelers er nu uit, vraag ik Rossana Podesta vervolgens. En ze antwoordt: „Een van de grootste defecten van de Italiaanse film is, dat deze er niet in slaagt zich te ver mengen. Iedereen is op zichzelf, men is egoïstisch, er zijn nauwe lijks mensen die elkaar aardig vin den en er is ook geen plaats waar Je elkaar ontmoet. Natuurlijk ken ik iedereen en zie Je elkaar bij officiële gelegenheden en er komt ook wel eens iemand hier Maar in het alge meen is er een enorm sociaal egoïs me, men leeft niet voor de gemeen schap maar voor zichzelf. Dat is trouwens op alle terreinen in Italië zo. Ook onze regeringen zijn op deze manier egoïstisch: alles voor zich zelf. en niet voor een ander. We zijn erg boos over de toestand van het ogenblik met al die sociale ongepre- pareerdheid: te weinig ziekenhuizen en scholen en de verlaten kinderen in die vreselijke asiels, de armen die als beesten in barakken leven. Aan de andere kant leeft de Italiaan van nu een al veel beter gemiddeld be staan dan hij had. Of er over de wantoestanden films moeten worden gemaakt als de neo-realisten deden? Het neo-realisme had betrekking op ons allen zoals we uit de oorlog ge komen waren. De strijd van nu heeft maar betrekking op bepaalde klas sen. bijvoorbeeld groepen van arbei ders die zich door de communisten laten opjutten die de macht in han den willen krijgen. De arbeiders heb ben geen grote cultuur en die laten zich beet nemen. Als dat zo door gaat. eindigt het in een ruïne. Dat betekent het communisme. Ikzelf ben liberaal. Ik geloof niet dat de film een strijdende film moet zijn. De televisie is er beter voor ge schikt te instrueren en uit te leggen. Wie naar de film komt, wil toch voor alles vermaakt worden. Ik zie de film dan ook hoofdzakelijk als een divertiment. en dat mag ook beteke nen in tranen uitbarsten. Film als cultureel instrument gaat me niet goed af." KAMERAAD Rossana houdt van Stendhal en Voltaire en dat is een goed teken. Haar kennissen zijn ingenieurs, art sen, schrijvers, nauwelijks filmmen sen. Ze lijkt een goede kameraad zonder pretenties. Ze begint nu aan haar zes en dertigste film. Regis seur: Marco Vicario. Naast de nieuwe „Love Sto- y" zijn er deze week in de Leidse ioscopen niet minder dan vijf pro- mgaties en reprises. LIDO brengt deze week opnieuw e heldenverhalen van de super- lerke slaaf Spartacus in beeld, partacus, één bonk spieren, onf- ebend in een slavenkamp een op and nadat zijn vriend de grote eger Dabra is gedood door de Ro- leinse generaal Crassus. De groep zwaarveehters wordt eeds groter 'en er ontstaat een ischtig slavenleger, dat de ene na e andere overwinning boekt. Maar enslotte moet hij in een massale, eldslag tegen de Romeinse legers et onderspit delven. Maar voor i Kirk Douglas als 'Spartacus' ADVERTENTIE hij sterft aan het kruis ziet hij nog eenmaal zijn vrouw en zijn zoon. Generaal Patton is in TRIANON de tweede week ingegaan. Het is een uitermate boeiend verhaal over een Amerikaanse Generaal uit de Twee de Wereldoorlog. Een rnan die leeft voor de oorlog en die bij iedere overwinning weer uitkijkt naar een nieuwe aanval. Patton, een geweldig tacticus in de strftd mist takt in zijn gesprekken met superieu ren. Daarom wordt de generaal ener zijds hoog geprezen om zijn capaci teiten als „veldheer" en anderzijds verguisd als mens. Over Meisjesinternaa(k)t in CAMERA hoeven we eigenlijk niets meer te vertellen. Het is de elfde week dat een jongen als meisje ver kleed zij nintrek neemt in 'n meis jesinternaat Verder vertoont het Hogewoerd-theater een avontuur van Walt Disney „Follow me boys" en The Udefeated met „goodold" John Wayne en Rock Hudson. In REX mag Easy Rider zich in de voortdurende belangstelling ver heugen. Peter Fonda en Dennis Hopper fungeren er in als tweede jeugdige buitenbeentjes die een tocht door de VS maken op prach tige motoren. Een boeiend verhaal met een uitermate triest slot. Al leen is de vraag of hier geen sprake is van uitbuiting van de gevoelens, die onder de Jeugd leven. In STUDIO ook al een prolonga tie. Het geval-Percy is de derde week ingegaan. Men schijnt zich dus nogal te vermaken met de ver- wikkelingen rond een beslist onge bruikelijke transplantatie. Nou ja. het valt ook niet mee met het ge slachtsorgaan van een ander door het leven te moeten. Veel wordt er niet getoond, gesuggereerd des te meer. LUXOR De tranen hebben al volop gevloeid in Luxor en de kassa rinkelt op weg waarschijnlijk naar een voor Leiden nieuw record. De publiciteit is de film al vooruit gesneld, de plaat met de originele sound-track ligt al in de winkels, de Ster-reclame overtuigt de laatste twijfelaars: allemaal naar de „Love Story". Het staat nu al vast dat deze film de „must" van het jaar zal worden. ADVERTENTIE 3e WEEK 13 JAAR ONGEWOON GEK MET NIETS TE VERGELIJKEN HELEMAAL KNOTS WAT IS HET GEVAL MET HYWELL BENNETT DENH0LM ELLIOT CYD HAYMAN en als gaststerren ELKE S0MMER en BRITT EKLAND Regie: RALPH THOMAS inkleur een Anglo-Emi Film uitgebracht door EïSS En waarom? Omdat de Love Story weer een aangepaste versie is vj.ii het aloude Romeo en Julia ver haal. De onvermijdelijke opvolger van de vVest Side Story. Het ver haal van de twee Jonge gelieven herleeft en is nog dramatischer geworden. Ze konden elkaar wel krijgen, maar het geluk was maar kort voor hen weggelegd. Een slo pende ziekte maakt een wreed ein de aan iets moois. Het huwelijksge luk van de arme studente Jennner Cavilleri en de miljonairszoon Oli ver Barret IV, tot stand gekomen, door verzet tegen een hardvochtige trotse vader, die zijn al even trouóe zoon graag hoger had zien reiken, wordt op dramatische wijze afge broken. Hoe graag hadden ze geno ten van de welstand, die ze na de ellende tijdens de studie van Oliver aan cie universiteit van Harvard en dankzij het harde werken van Jen nifer. hadden kunnen opbou wen, samen intensief willen bleven. Het heeft niet zo mogen zijn. Dat wordt door Erich Segal ontroerend beschreven en dat is ook door Ar thur Hiller ontroerend verfilfmd. Wie neemt het dan ook iemand kwalijk als daarbij een zakdoek nodig is? Het gaat niet in je koude kleren zit ten als je ziet hoe een zwaar aan geslagen Oliver zich voor de laatste maal legt naast zfjn vrouw op het ziekenhuisbed terwijl de ziekte het laatste leven uit haar uitgeteerde lichaam eist. Daarvoor heb Je Je wel vijftig mi nuten zitten afvragen waarom het allemaal moet. „Love Story" komt traag op gang. Het verhaal is wei nig boeiend zelfs. Uit den treure bekend van allerlei driestuiver- romans. Het einde moet het dan ook "mfiken". Speculerend op de meest verfijnde gevoelens van de mens, de bekende vereenzelviging van de film kijker met de hoofdpersonen en het gevoel voor romantiek wat toch nog blijkt te bestaan was Love Story nog voor de opname al verzekerd, van een kassucces. Het is waar schijnlijk ook daarom dat de film weinig anders te bieden heeft dan het verhaal. Veel moeite lijkt Ar thur Hiller niet met deze film ge had te hebben. Het verhaal hoefde alleen geregistreerd en zou voor zichzelf werken. Dat doet het. Ge tuige de volle zalen. Maar wat dan nog? Een produkt van enige waarde is niet ontstaan. Ook al meent producent Minsxy. dat de film een heel nieuwe periode in de amusementswereld zal inlui den. Wie zich niet helemaal in het verhaal verliest (dat zullen waar schijnlijk wél de Jongeren onder de 25 zijn, want daar is de film echt op gemaakt bekent Minsky) zal na de film hoogstens de onaangename ervaring hebben te ver in het zeer persoonlijke gevoelsleven van ie mand anders gedoken te zijn. Op een beschamende wijze. Maar ver der. het gaat gewoon over. Een ei gen stempel laat de film niet na. Een boodschap evenmin. Maar waarom zou dat moeten? Het is ge woon amusement. Van de goede, middelmaat. Dat wel vooral door het spel van de belde hoofdrolspe lers Ali MacGraw (het type van het net wel mooie buurmeisje» en Ryan O'Neal (beter bekend als Rodney van Peyton Place), Ali MacGraw en Ryan O'Neal (de Rodney uit Peyton Place) als Jennifer en Oliver. ADVERTENTIE NA Kunstemakersvereeniging 110 gaan »U door met 111 NIEUWE BEESTENMARKT IS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 25