St „IN DE PROVINCIE MOET E MEER GASTHEER ZIJN" einig nederpop van kwaliteit Uit in de Randstad isterplaatsendirecteur Bolhuis: TORAMA RADIO WAGNER k. ,e iG 25 MAART 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 1* was je als hotelier een soort buigende huisknecht, maar die tijd hebben we ge- motels moeten nu weer de functie krijgen die vroeger de herbergen hadden t/eg van Rome naar Athene". huis is directeur van de Postiljon pleisterplaatsen, de ische naam voor zijn motels die in HeerenveenArnhem, innenkort ook in Harenstaan. De meeste Horecamensen het ogenblik bij elk kopje koffie dat ze tappen, dat het ker erbij al nauwelijks meer uit kan. De heer Bolhuis :t minder zorgelijkvanuit grote tabellen zit hij achter te voorspellen dat we van het motelwezen de komende Ise dingen moeten verwachten. chi ertenties, waarin de Pos erplaatsen om personeel ]e afleiden dat er intern image wordt gesleuteld, geen obers en serveer- ;d maar stewards en hos- man die vroeger in de als Je „ober kelner" rt nu alleen nog maar nager". luis: „We gaan de ste- anders aankleden, niet arte pak, het wordt alle- lelijker. Je kunt het 't ïen met de bediening in De Jasjes worden groen n leuk. fleurig vlinder iet echte ouwe hotelvak jeds meer functioneel in Wat de laatste honderd ie is gebleven, zal in de d Jaar veranderen. Zürich komt, dan zie Je middags in allerlei res- counters gegeten mensen van alle leef tij - wordt tussen de mid- gegeten uit een pakje an ergens iets eten. het rat, of het nu een uit- iets anders. «bedrijven worden zo voor een hele grote n. in Amsterdam merk Je wikkeling ook al aan de counters zitten daar tus- ig ook al vol. vooral veel het geeft een stukje en men heeft er kenne- Igeld voor over. Dikke beurs on Je een hotel alleen agaan als Je een dikke ïaar door het vrije week- ijfdaagse werkweek, heb- nsen kennis kunnen ma- ïoreca. ca wordt overal al geen meer meegenomen, alle t zitten er vol, en daar ook een grote toekomst in, ondanks dat de horeca nu in een dieptepunt zit. Voor de motels geldt hetzelfde, het autoverkeer zal zich de komende tien Jaar nog een keer verdubbelen, de steden zijn zich aan het verstik ken, net als in Amerika zullen aan de rand van al die steden motels ko men. In Amerika staan op dit ogen blik ruim 80.000 motels, in heel Euro pa, let wel heel Enropa, 284. Als ik dan zeg dat er de komende jaren een paar duizend motels bijkomen, is dat helemaal geen overdreven verhaal. De groep mensen die een auto kan betalen wordt ook steeds Jonger en daardoor groter. Daarom moeten de motels functioneel en modern van opzet zijn. Populair. Die beroemde drempelvrees moet er helemaal uit. Je moet zorgen dat Je jonge mensen in de bediening hebt en Je moet ge woon minder deftig doen. Als Je in 1958- over een restaurant sprak, dan had Je het meteen over een bepaalde bovenlaag van de be volking. Nu ligt het café-restaurant in het recreatieve pakket. En door die grote omzet kunnen de prijzen acceptabel worden. Aan dat kleine groepje mensen van vroeger moest Je wel hogere prijzen vragen. 321 gerechten 1DVERTENTIE itweg 324, Wassenaar 5SCHOTELS maf f 4,25 MENU f 3.75 glas f 0.80 >on 01751 -2500 Vroeger stonden op een prijskaart 321 gerechten en 300 soorten wijn. Maar tegenwoordig kun Je met een kleine kaart veel populairder wer ken. Vroeger liet Je ook een kaart drukken voor een jaar of twee, nu verander Je een paar keer per Jaar. Je moet het wel blijven zoeken in degelijke gerechten, maar de mensen zijn niet meer aan die hele grote happen gewend. Waarom moet Je per sé met een grote schnitzel van 170 gram komen, waarvan vaak hele stukken terug gaan in de kiebelton? Dan kun je veel beter een schnitzel van 110 gram aanbieden. Je bent goedkoper en de maaltijd is lichter. De maaltijden in het restaurant (ik heb het nou niet over echte di ners» worden steeds kleiner. Als Je vroeger een portie snert gaf, dan kwam een bediende met een comple te soepterrien. En na afloop was die vaak helemaal leeg, inclusief het rog gebrood. Maar vandaag-de-dag kun Je geen portie snert meer verkopen. Daarom doen we tegenwoordig een kopje snert voor minder geld. daar na kun je nog champignons nemen en een kopje koffie na. en dan heb Je voor hetzelfde bedrag, dat vroe ger die terrien snert kostte, nu drie smaken gehad. Mensen leven in een steeds hoger tempo, zijn daarom nerveuzer en het raadsel is: hoe groter de produktie wordt, hoe minder men gaat eten. In de weekeinden is het Juist an dersom, dan kun Je rileksen, er wordt in de weekends veel meer gegeten dan door de week, ze gaan er in de weekends echt voor zitten. Het Nederlands Bureau voor het Toerisme begint nu pas het binnen landse toerisme te stimuleren, er wordt veel reclame gemaakt voor weekend-trips, dat is voor motels erg belangrijk, en het gaat dacht ik ook een grote vlucht nemen. D'r willen mensen van Twente naar Zeeland, van Brabant naar Amsterdam, van uit Den Haag naar Limburg. Want na Je eigen huis. Je auto. Je was machine. Je boot is er nog maar een ding dat Je kunt kopen: zien. al lerlei dingen zien. Je merkt dat men sen steeds meer geld over hebben om overal naar toe te gaan". De heer Bolhuis laat zijn secreta resse een rapport opzoeken, waarin onder meer staat dat 45 procent van de Amerikanen nog nooit verder dan 100 mijl van huis is geweest, vijftig procent heeft nog nooit een stap in eèn hotel of motel gezet. „De getallen zullen hier alleen nog maar hoger liggen, want op toeris tisch gebied is Amerika ons tien, twintig Jaar vooruit. Hoe beter je geografisch ligt, hoe groter Je beddenbezetting in een mo tel is. Vroeger was het zo dat de gastheer en de chefkok t succes van een etablissement uitmaakten. Je had toen veel gezellige partijtjes als oma 75 werd en tien jaar aow had getrok ken. Nu is het vestigingspunt zeven keer belangrijker, op de achtste plaats staat dan de gastheer, op de negende chefkok. Maar dat zegt niets over de kwaliteit van het eten. Ze zeggen wel es: het is maar een motel. Men heeft tot nu toe vaak gedacht dat een motel 'n soort twee de rangs hotel was, met daardoor een verminderde keuken. Het tegendeel is waar, want in een groot motel kun Je werken met tien, twintig koks, je hebt een man spe ciaal voor de soepen, hij maakt al leen maar soep. Er is iemand die al leen koude schotels maakt, iemand die vlees afsnijdt en braadt, er komt steeds meer specialisatie in de keu ken. Stilte Het wordt allemaal veel groter, vroeger was het gezellig in een serre waar zeventien man zaten, nu moet je het gezellig maken in een zaal waar zeventig zitten. Ik hou wel van veel mensen. Ik ben zelf een type die het verschrikkelijk vindt als het erg stil is. Maar als je de hele week vreselijk veel mensen hebt meege maakt. zoek ik 's zondags zelf graag het allerstilste zaakje op". Bolhuis heeft ook de directie over een restaurant midden in Den Haag: „Eigenlijk zou er gen verschil moe ten zijn tussen de manier waarop je in de provincie werkt en in de Rand stad. Maar toch blijkt in de praktijk dat je in de provincie meer hotelier moet zijn. Het is een teer punt om het in het Westen te zeggen, maar in de provincie moet Je meer gast heer zijn. Als een bepaalde meneer verschei dene keren in je zaak komt, dan ver wacht hij de tweede keer dat hij bin nenstapt. dat de gastheer zijn hele status kent. En als je een hotelier van harte bent. ken je de hele sta tus ook. Het is fijn die man in de watten te leggen. Maar in het Westen lopen ze bij Je neus langs, Je wordt een mana ger met 'n gastheer-tik. Vroeger was je alleen gastheer. Alleen met de kerstdagen is er te genwoordig nog gelegenheid om de gastheer te spelen. Je kimt de men sen zelf aan tafel plaatsen, hen alle mogelijke geneugten voorschote len. dan kruip je nog even in het ouderwetse hart. Maar je kunt niet alleen meer gastheer zijn, Je moet functioneel en gericht werken. Als dertig jaar ge leden een hotel werd gebouwd, dan ging op een goeie morgen de deur open. Pa schonk in, ma bracht het weg en je zag wel wie er kwam Nu praat Je vier Jaar voor Je de eerste paal slaat, maar op het mo ment dat de eerste paal in de grond gaat. weet Je precies dat er 52 men sen gaan werken, dat Je een acht ton zult omzetten, dat je het eerste jaar met verlies zult werken, dat de winst in het vierde jaar wel komt. Het is economisch allemaal meer verant woord. Natuurlijk is het schadelijk dat in een klap de btw en bediening, sa men 27 procent bij de prijzen op kwamen. De Nederlander die net be zig was van zijn flesje cola een rosé te maken, die na al zijn plakjes brood net de eerste snacks aan het proeven was, die Nederlander is door zijn prijsbewustheid toen weer vijf jaar achterop geraakt. Maar het gaat nu de goede kant op, de afgelopen twaalf Jaar zijn er zestien motels gekomen, alleen de ko mende paar Jaar komen er tiental len nieuwe bij. Je moet het zoeken in nieuwe dingen. In Zweden zie je in elk middelgroot plaatsje al dat in de etablissementen elke vrijdagavond 300 langzaam etende mensen staan. Ze eten wat. ze dansen wat, het is gezellig. In Nederland zijn we toen ook begonnen met Scandinavische avonden, is enorm aangeslagen. Je kunt de hele avond door eten voor een-twee tientjes. En zoiets wil de Nederlander wel als hij uit gaat". rlandse popmuziek is iltijd een beetje ver in deze kolommen. We eenmaal altijd achter elingen in Amerika en Maar er zijn toch groepjes in Neder- u f ordt er met twee maten in voor de buitenlandse en één voor de vader- laatste is wat minder ach. die Jongens pro- I aardig en ze doen zo lat is nergens voor no- nmigen kunnen er best liet zag e aan Dureco's lue, die de Amerikaanse «stormden en Polydor's Earth and Fire die in faam verwierven. I ziek bleef echter altijd :?iegorie consumptie-pop J| MO Aan kwaliteitspop wveel gedaan. Alleen de tna houdt zich er vooral beid via hun labels Catfisch 1 Een goede stunt van jromotieplaat „Dag Dag" dal ïmlezing van het Neder onze ui51 IVERTENTIE »ECI AALZAAK 'MOFOONPLATEN ER.iKUOKSibtU 11 TEL 01710—22184 landse kwaliteitspopgebeuren, die nog geen acht gulden kost. De groep die er op deze plaat uit springt is CCC Inc., die van die le vensblije volksmuziek maakt (Ameri kaanse volksmuziek natuurlijk) en ze doen dat met een heel arsenaal in strumenten. waarvan sommige heel moeilijk te bespelen zijn, zoals de 5- snarige banjo. Ze doen goed hun best. Verder vermeldenswaard op de ze plaat zijn de prestaties van Brain- box, Focus, Hans Dulfer en de In Nederland wonende Amerikanen Sweet Smoke. Van deze laatste e ook van CCC Inc. kwamen ook afzonderlijke al bums uit. Naast deze Nederpop-pro- dukten kwam er nog een hele stoot popelpees uit, waarover Je meer kan lezen in het krantje „De Platen- vriend" dat Je bij Je platelaar kunt halen. Uit deze uitgebreide release doen we nu maar een keuze. Allereerst is er een debuut LP van Happy and Artie Traum. Zo op het eerste gezicht twee volksliedjes zin gende padvinders. Maar gelukkig komt die verwachting niet uit. Het is mooie muziek, met een klank kleur die aan de Band doet denken, en ook de thema's van de teksten gaan over het wel en wee op het Amerikaanse platteland. De num mers zijn over het algemeen van ei gen hand, en om de vergelijking met de Band compleet te maken, staat er ook een nummertje van de Band op, Going Down to Bessie. Naast de traditionele folkinstru- menten wordt er ook gebruik van piano, sax en orgel gemaakt. Onver mijdelijk is de vergelijking met de Band, maar dat is toch niet helemaal eerlijk, want ze hebben wel degelijk iets eigens, zoals het vele percussie werk in .Brave Wolf" of het folksy „Golden Bird". Aan de andere kant staan daar weer „Hungry Dogs of New Mexico" met heerlijk fiddle ge jank en precies hetzelfde afgeknepen stemgeluid als de Band. Al met al eel gelukkige aanwinst („Artie and Hap py Traum" Capitol ST-586. f 21.-). Om over de muziek van de Quick silver iets neer te pennen is geen een voudige zaak. Hoewel de groep een duidelijk eigen geluid produceert en tot de „betere underground" behoort, is deze muziek niet zo makkelijk te definiëren. Nog wel het best kunnen we het als muziek-om-bij-te-puffen ADVERTENTIE De zaak waar muziek in zit. Wagnerplein 1-3 - Tel. 24054 bestempelen. De nadruk ligt op het instrumentale, klinkt nogal losjes en geïmproviseerd en getuigt van een goede beheersing van de tokkelinstru- menten. Het vokale gedeelte is niet zo sterk en komt voor het grootste gedeelte voor rekening van Dino Valenti's rauwe stem. Eigenlijk heeft hij he lemaal geen stem, zoals blijkt uit het Bossa Nova wijsje ..All in my Mind". Dit nummer is duidelijk een parodie, maar klinkt prachtig met zo'n lek ker relaxed pianogeluid als we ken nen van Sergio Mendes. Goeie mu ziek in een schone prenthoes verpakt. (..What About Us" Quicksilver, Ca pitol SMAS-630. f 21.- Waarom er in godsnaam een live elpee van de Beach Boys is uitge bracht, weet ik niet: het resultaat geeft in geen geval aanleiding tot juichen. Het is een zielig produkt volgens het gebruikelijke recept: vlakke uitvoeringen van anderszins goede muziek. Bovendien wordt alles nog eens nog erger door de schelle showorkest peppertje a la James Last in de begeleiding. Jammer. („Li ve in London" Beach Boys. Capitol 5C054. 80627, f 16.50» Aan de soulmuziek hebben we de laatste tijd ook niet zoveel aandacht besteed. De soul gaf dan ook geen enkele aanleiding hiertoe, want veel moois komt er niet uit. Gelukkig wordt dat nu weer een beetje goedge maakt door de LP „Didn't I (Blow Your Mind This Time)" van The Delfonics. De titelsong was één van de beste singles van het afge lopen Jaar en was in de States een enorme hit. Hier te lande ging de plaat aan ieders aandacht voor bij. wat Jammer is. want close-har - mony soul behoort tot de mooiste popmuziek die er te vinden is. De plaat, die van een konstant hoge kwaliteit is, dan ook aanbevolen (Delfonics „Dldn 't I" Bell SBLL 137, f 21,-). In dezelfde categorie valt de Motown- groep de Temptations, die hier wat meer bekendheid heeft verworven, vooral dóór de psiechedel ische soul stijl in .Cloud 9" en de hele reeks hits daarna. Zoals de meeste Motown groepen zijn de Temptations het best op singles. Het is dan ook een ver heugend feit dat er een „Greatest Hits" verzamelplaat is uitgebracht, de tweede alweer. (Tamla-Motown 5C 054. 91873». ADVERTENTIE Ruime sortering PLATEN vanaf L.P.'s f 3,95 stereo. Bij aankoop van 10 stuks f 29,— zolang de voorraad strekt. RADIO PLEIN 16 VU* Meiplein 1—16 Tel. 25100 Tel. 43631 Teylingerlaan 9 - Sassenheim Tel. 02522—10398 Nu we toch van de ene muziek soort op de ander springen, kunnen we meteen melding maken van een nieuwe plaat van Pentagle, de groep rond gitaarvirtuoos Bert Jansch Over de muziek valt niet zoveel te vermelden, die is gewoon lief en mooi. Voor liefhebbers van de Fair- port enz. (Pentagle „Cruél Sister" TRA 228, f 16,50) ROBERT BRIEL AMSTERDAM Stadsschouwburg: 30 mrt. 20.15 uur Nationaal Ballet, 29 mrt. 20.15 uur Ned. Comedie „Eva Bonheur", 26, 31 mrt. 2 apr. 20 uur Ned. Operastichting .Xe nozze di Figaro", 28 mrt. 13.30 uur Ned. Operastichting „Le nozze di Figaro". 27, 28 mrt. 20.15 uur Ned. Komedie „Warm en koud". 1 apr. 20 uur Ned. Operast. ,Jn seinem Garten liebt Don Perlimplln Belisa". Concertgebouw: 26 mrt. 20.15 uur Amsterdams Philharmonisch Orkest olv Anton Kersjes. 26 mrt. 24 uur Nachtconcert Cliff Richard and The Shadows. 26 mrt. 20.15 uur Ned. Blazers- ensemble, 27 mrt. 20.15 uur Utrechts Symphonie Orkest olv Benedict Silberman, 27 mrt. 15 uur Matinee op de vrije zater dag Omroeporkest en Groot-omroepkoor. 28 mrt. 20.30 Baden Powell, gitaar. 29 mrt. 20.15 uur Concertgebouworkest olv Hans Vonk. Museum Amstelkring: 28 mrt 20.30 uur Bach bij kaarslicht, Paul Verhey fluit. Marijke Smit Sibenga, clavecimbel. De Brakke Grond: 27 28 mrt. 1430 uur Pantomine-theater Caroussel (kindervoorstellingen) Shaffy Theater: t/m 31 mei 20.30 uur Funhouse horror mmv Rob van Houten. Kleine Komedie: t.e.m. 8 april (beh. ma.) 20.15 uur Blijspel „Nee, schat, nu niet". De Koopermolen: 19 uur (beh. ma.) Cabaret rond Henk Elsink. Nw. de la Mar-theater: t.e.m. 30 apr. (beh. ma.) 20.15 uur Ca baret Wim Sonneveld. Le Berrv: tem 31 mrt. (beh di) 20 uur Cabaret Tete a Ted met Ted de Braak en José den Burger (zie foto). Rijksmuseum: t m 25 mei ma t/m za. 10-17 uur. zo. 13-17 uur De eeuw van Rembrandt, tentoonstelling van Hollandse mees ters uit Frankrijk. RAI-gebouw: 26 mrt. tem 4 apr. (ma t/m za 10-17 uur, 19-2230, zo 10-17 uur) Huishoudbeurs ,Jdee", 26ste internationale huis houdbeurs. DEN HAAG Kon. Schouwburg 28 mrt. 14 uur Haagse Comedie .Mooi weer vandaag". 30 mrt. 20.15 uur Nieuw Rotterdams Toneel. 31 mrt. 20.15 uur Nederl Komedie. 28 mrt. 20.15 uur Haagse Komedie „Rondedans" 29 mrt. 20.15 uur Haagse Komedie „Een vrouw om weg te gooien". Circustheater: 27 mrt. 20 uur Ned. Operastichting. 28 mrt. 14.30 uur Scapino Ballet. Ned. Congresgebouw: 27 mrt. 20.30 uur Concertgebouworkest olv R. Benzi. 31 mrt. 20.30 uur Residentieorkest olv Willem van Otterloo. Diligentia: 26 t/m 28 mrt. Cabaret Seth Gaaikema ..Tien mil joen geboden", 29 mrt. 20.15 uur Residentie Strijktrio, 30 mrt. Ver. van Kamermuziek mmv Bartok Kwartet. Hot-theater: 26 t/m 28 mrt. 20.30 uur Nieuwe Komedie „Varia ties op een Oidipoescomplex", 29 mrt. 20.15 uur Ned. Dans theater. Houtrust 31 mrt. t m 4 apr dag. 10-17, 10-23 uur Hobby "71. beurs voor de vrijetijdsbesteding. Leidse Schouwburg: 29 30 31 mrt. 20 15 Opus IV met Paul van Vliet. Liselore Gerritsen, Ferd. Hugas en Rob van Kreeveld, Stadsgehoorzaal: 29 mrt. 20 uur Leidse Kunstkring mmv Bar tok Kwartet. ROTTERDAM Rotterdamse Schouwburg: 27 mrt. 20.16 uur Nw. Rotterd. To neel ..Koning Jan", 28 mrt. 20.15 uur Nw. Rotterd. Toneel ..Tchao". 26 mrt. 20.15 uur Nieuw Rotterd. Toneel „Vrouwen, geen probleem", 29. 30. 31 mrt. 20.15 uur Nw. Rotterd. Toneel „Vrouwen, geen probleem". De Doelen: 26 mrt. 20 15 uur Cliff Richard and The Shadows. (zie foto). 26, 27. 28 en 31 mrt. Cabaret Neerlands hoop in bange dagen. 29 mrt. 20.15 uur Ned. Blazersensemble. 31 mrt. 20.15 uur Chr. Oratorium Ver. Halleluja. 1 apr. 20.15 uur Rot terd. Philharm. Orkest olv Jean Pournet. Laurenskerk. 29 mrt. 20.15 Addie de Jong, orgelconcert. Hofplein-theater: 26 t/m 28, 31 mrt t/m 8 apr. 20.15 Cabaret rondom Wim Kan. Luxor-theaten t/m 29 mei 20 uur Toon Hermans One Man Show. Piccolo-theater: t/m 4 april (beh. ma.) 20 16 uur Gabaret Frans en Fiet Koster. Riviera hal: 26. 27 en 28 mrt. Antiek- en curiosa-beurs. Sportpaleis Ahoy: 27 28 mrt. 20.15 uur IJ&hockeytoenvwt om de Bob v. d. Heydebeker. 26 mrt. 20.15 uur Wielrennen, Grote Prijs van Rotterdam achter dernies.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 15