Rijkaard Udo Jürgens zingt protestliedjes jawel, Kille voorstelling van De Sprakelosen de postgiro C(jy)vandaag^ Muziekinterakademiale (1-3 april) in Leiden ...en gisterenI TV morgen] Tot ergernis van vele Duitsers in ruim 2300 postkantoren kunt u contant geld opnemen! do's makkelijk! Soft Machine verraste met fijne muziek Simon Vestdijk kan prijs niet zelf ontvangen BRAND IN ZWITSERSE TV-STUDIO In de Leidse Schouwburg Met medewerking Roemeense panfluitist DINSDAG 23 MAART 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 BONN Als de groten feestvieren, zorgt hij voor gepaste ontspanning. Hij is de minstreel in rok in de paleisjes van Bonn. Wanneer Kiesinger en Heinemann met hem poseren, voelen ze de populariteit die hij uitstraalt een populariteit, grenzend aan die van Uwe Seeler persoonlijk. Tijdens een toernee van dan honderd zangshows door de Bondsrepubliek hebben de fanatieke fans zalen afgebroken als hij zijn zoete liedjes had gezongen. Een heel lange, magere jongeman met een lichaam dat is gebouwd voor die overdreven buigingen van de beat- en pöp-cultuur. Dat idool heeft een sprong geno men, die zó gewaagd is dat zelfs commentatoren van Westduitse kwa liteitsbladen er zich mee bezig hou den. Zijn naam is Udo Jürgens. Hij ADVERTENTIE is Oostenrjker, maar de .An schluss" is voor hem even vanzelf sprekend geweest als voor alle an dere zingende buitenlanders die hun brood op de Duitse markt verdienen. Udo onderscheidt zich van hen in zo verre dat hij zich plotseling opwerpt als Duits protestzanger. Nu is het aan een optreden van protestzangers, buiten het cabaret genre, in Duitsland toch al even wen nen. Maar dat de miljonair Udo Jür gens (hij rijdt in een witte Merce des 600) zich plotseling van het ter rein der zoete liefde verplaatst naar dat van het benarde vaderland, is compleet een sensatie. Die Welt schrijft boven een commentaar: „Udo Jürgens ontdekt het vaderland". Die Zeit: „Udo ,de Patriot". VADERLAND Udo bezingt «eigen muziek, tekst van Eckart Hachfeld) het vader land. dat hij bemint „als een waar de volle, ietwat vermoeide oude heer" Zo'n meewarig oordeel siert natuur lijk een Duitser niet, maar het va- •derland behoeft er zich nu ook weer niet over op te winden. Udo gaat echter verder. Hij zingt: „Lieb Vaterland, magst ruhig sein, sein. die grossen Zaunen ihren Wohlstand ein, die armen warten mit leerer hand, lieb Vaterland". Wie leeft niet met Udo mee? Daarom vraagt iedereen zich af hoe veel vierkante meter van die wel vaartsschutting eigendom is van de grote zanger zelf. En wat die ar men betreft: loopt hij wat achter, heeft hij het contact met de straat verloren, of is hij in de war met een ander land. Op onvoldoende contact zou ook zijn strofe over de jeugd kunnen duiden: „Die alten Barte rauschen wieder machtig, doch junge Barte sind dir höchst verdachtig, das al te gestern wird mit Macht be- schworen. das neus morgen, deine Jugend, geht verloren". Die Jonge baarden zijn toch nako melingen van de machtig ruisende baarden van Marx en Engels, die nog altijd hoogst verdacht zijn in dit land? Het gaat eerlijk te ver om te beweren dat keizer Wilhelms baard weer machtig ruist.maar het be treft dan ook een lied vol misklan- ken: „Lieb Vaterland wofür soil ich dir danken? für die Versicherungspalaste und die Banken?" Het nut van banken zal Udo Jür gens op zijn minst niet zijn ontgaan. Natuurlijk heeft ook elke rijkaard het recht om misstanden vast te stellen, maar wat veel mensen in dit geval ergert is dat Udo protesteert om er nog rijker van te worden. Zijn manager heeft ronduit gezegd: „Als het aanslaat, gaan we ermee door en draaien de schroef nog wat verder aan". Het hangt er louter en alleen van af of protestzingen in de Bond republiek loont: „We zijn geen in- UDO JURGENS minstreel in rok terne missie, we willen geld verdie nen". REACTIES Udo zelf bljikt met de reacties toch wel in de maag te zitten. Hij heeft Bondskanselier Brandt, voor wie hij feesten opvrolijkt, schrifte lijk om zijn mening gevraagd. De Bondskanselier heeft nog niet geant woord, maar ach. als met zulke non sens aan het lieve vaderland te ver dienen valt, verdient dat vaderland dan beter? Al maanden in coma i UTRECHT (ANP) Het ls Tri]- wel zeker dat de schrijver Simon Vestdijk de hem toegekende Prijs j der Nederlandse Letteren op 13 mei aanstaande niet in ontvangst kan ne men van Koning Boudewijn. HIJ ligt al enkele maanden in een coma in het Sint Anthoniusziekenhuis in Utrecht. De Prijs der Nederlandse Letteren zou tijdens een academische plech- j tigheid in Brussel, in aanwezigheid van koningin Juliana en Koning Boudewijn worden uitgereikt. SimoD Vestdijk, de meest produktieve lite rator van Nederland, is bijna 73 Jaax oud. Het wordt twijfelachtig ge noemd of zijn Jonge vrouw de prijs op 13 mei in Brussel in ontvangst kan nemen, aangezien zij door de toestand van haar man overspannen ls geraakt. GENEVE (AFP/Reuter) Een brand heeft gisteravond grote scha de aangericht in de h«x>fdstudio van de Zwitserse Franstalige radio en te levisie in Genève. Het gloednieuwe gebouw moet wellicht als verloren worden beschouwd. De schade loopt in de miljoenen. Er zijn geen per soonlijke ongelukken gebeurd. Tegen tien uur 's avonds was alarm geslagen door een omroeper die rook uit een zekeringkast tussen de derde en vierde verdieping zag komen. De dertig mensen die zich in het gebouw bevonden, werden snel* geëvacueerd. Het vuur verbreidde zich razendsnel door het vele licht brandbare materiaal. Pas na twee- eneenhalf uur was de brandweer het vuur meester. De televisieuitzending was na het eerste brandalarm ge staakt, de radio-uitzendingen werden overgenomen door Lausanne. LEIDEN Niet zo zeer keihard als wel rauw zijn de voorstellin gen die het Nieuw Rotterdams Toneel (tot en met vanavond in de Leidse Schouwburg) geeft van ,,De Sprakelozen" van Lodewijk de Boer met in de voornaamste rollen Aart Staartjes, Martine Crefcoeur, Johan Ooms en Pieter Lutz. Centraal in het stuk staan twee broers en een zusje, drie agressieve figuren die gedoemd zijn in een ge kraakt pand met elkaar op te trek ken. Tussen deze drie jonge mensen bestaat een primitieve en soms wat erotisch geladen relatie die verbroken dreigt te worden wanneer één van de broers er met een andere vrouw van door wil gaan. Het drietal, dat nu eenmaal aan de schaduwkant van het leven staat, droomt er van ooit nog eens een bloemenzaakje op poten te kunnen zetten, maar de middelen LEIDEN Op 1. 2 en 3 april a.s. wordt in Leiden het inter- akademiale muziekconcours, be kend als „PAN-concours" gehou den, genoemd naar de Griekse bosgod, die de panfluit bespeelde. Van alle Nederlandse universi teiten en hogescholen komen pia nisten. organisten, zangers, strij kers, blazers, koren en orkesten om 'hun prestaties door een des kundige jury te laten beoordelen en mee te dingen naar de wissel bekers. De eerste muziekinterakademiale werd in 1961 georganiseerd ter ge legenheid van de 25e verjaardag van het Leidse Collegium Musicum. Voor dit tweede PAN-lustrum zul len alle categoriën (piano, orgel, ka mermuziek, koren en orkesten) wor den gecombineerd in één groot festi val. De winnaars zullen optreden in twee concerten, die, gezien de hoge kwaliteit van de prestaties in de voorgaande jaren, ook dit jaar weer een hoog niveau zullen bereiken. PROGRAMMA Het programma ziet er als volgt uit: donderdag 1 april - orgelconcert, Pieterskerk, 10.30-15.00 uur; jury: Si mon C. Jansen, Charles de Wolff. Adriaan Blankenstein. Planoconcours Zuiderkerk (Lammenschansweg 15), 10.30-16.00 uur; jury: Gerard Henge- veld, Rutger Schoute. Sas Bunge. Vrijdag 2 april - concours voor ka mermuziek en solisten, Zuiderkerk, 9.00-17.00 uur; jury: Rutger Schoute, Nap de Klijn, Edo de Waart. Erna Spoorenberg. 20.00 uur - concert, Zuiderkerk, optreden van de win naars van de eerste twee concours- dagen; het PAN-trio, bestaande uit NICU POURVU Jan van der Meer (piano), Henny Ravestein (viool) en Piet Veenstra (cello) zal na de pauze een uitvoe ring geven van het pianotrio in d klein van F. Mendelsohn-Bartholdy. Zaterdag 3 april - koren en orkesten concours in de Stadsgehoorzaal, 9.30- 17.15 uur; Jury: prof. dr. J. van der Veen. Rutger Schoute Gerard Hen- geveld. 20.00 uur concert in de Stads gehoorzaal. Hier zal de speciaal voor dit concours door jurylid Hengeveld gecomponeerde PAN-hymne door alle deelnemers samen worden uitge voerd. Daarnaast zullen de prijswin naar worden bekend gemaakt en nogmaals optreden. NICU POURVU De Roemeense panfluitist Nicu Pourvu zal het concert voor panfluit en orkest uitvoeren van de Neder landse componiste Sedje Hémon. Hij wordt begeleid door het PAN-orkest en het geheel staat onder leiding van Louis Stotijn. Naast dit klassieke concert zal Pourvu samen met een Roemeense cymbalist Roemeense folkloristische muziek spelen. Nicu Pourvu is één van de beste drie partfluitisten van Roemenië en derhalve van de wereld, vant elders wordt dit instrument niet bespeeld. Hij is. evenals de mees te andere Jonge panfluitisten, een leerling van de panfluitgrootmeester Fanica Luca. Het spelen van de panfluit en de Roemeense volksmuziek berusten op auditieve overlevering en improvisa tie. In het concert van Sedje Hémon werd de panfluit voor de eerste maal toegepast als soloinstrument in de klassieke muziek. BiJ de wereldpre mière op 29 januari Jl. in Boekarest was Pourvu eveneens solist. De meest gebruikte panfluit heeft 20 tubes; voor dit concert werd zowel één' van 20 als één van 28 tubes ge bruikt. Het bereik van de laatste is bijna vier oktaven. De componiste was genoodzaakt een notatiesysteem te ontwerpen voor deze instrumenten, omdat er nog geen bestond. SCHILDERIJEN Sedje Hémon is behalve compo niste ook schilderes. De drie delen van haar concert (allegro - -adagio - allegro» zijn afgeleid van drie van haar schilderijen, waarvan de ver houding van lijnen en vlakken is omgezet in verhoudingen in muziek, een' integratie, die haar sinds 1962 daadwerkelijk bezig houdt. daartoe ontbreken ten enenmale. In deze sterk realistische situatie valt de figuur van de "keurige" kredietver schaffer die serieus ingaat op de plannen van het labiele trio wat moeilijk te plaatsen. In elk geval houdt men er een knap gespeelde ver leidingscène aan over. Ook de figuur van de andere vrouw (Cocki Boon stra), die in de kleine krakerskring als een indringster wordt beschouwd, biedt enkele dramatische mogelijk heden. En van die mogelijkheden maakt de NRT-groep, door Paul Mei- ton uitstekend geregisseerd, dankbaar gebruik. Toch geven deze twee 'in triges' onvoldoende relief aan dit an derhalf uur durende toneelstuk van eigen bodem. "De sprakelozen' is eigenlijk niet veel meer dan een realistische sfeertekening zonder dieptewerking en zonder kleur. De toeschouwer wordt hier op een nogal kille manier met een weinig hoop volle situatie geconfronteerd. Een si tuatie die bijzonder triest is maar die men door de objectieve benadering er van alleen maar voor kennisge ving kan aannemen En als kaleido- scopisch spel boeit Lodewijk de Boers bewerking van het gelijknamige te levisiespel ook niet helemaal. Dat zal wel de reden zijn geweest dat tien tallen toeschouwers het gisteravond halverwege de voorstelling welletjes vonden en wegliepen. Jammer ove rigens voor de tonelisten, die in 'De sprakelozen', ook al valt de span ning te vaak weg, goed spel laten zien. Vooral Martine Crefcoeur als het stomme, agressieve meisje weet af en toe nog enige ontroering op te wekken. Maar de overtuiging, die blijft in deze kleine-zaalproduktie toch te veel uit. PIETER C. ROSIER NEDERLAND I 6.45 6.55 7.05 7.13 8.00 8.21 9.11 9.56 10.45 10.56 11.01 NEDERLAND I 6.45 6.55 7.05 7.10 7.30 8.00 8.21 9.10 9.55 10.45 10.50 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Felix de kat, tekenfilm (KRO) Wy, heren van Zichem (KRO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Andy Williams show (KRO) Brandpunt Special (KRO) (Kleur) Paul Vlaanderen (KRO) Mensen in Honduras - Korte film over de Bis- schoppelyke Vastenactie (KRO) (Kleur) Journaal (NOS) Wiskunde - herhaling les 11 (TELEAC) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Kunstrubriek (NOS) TopPop: popshow voor de jeugd (AVRO) (Kleur) Journaal (NOS) Peyton Place (AVRO) Chanson-programma met Mireille Mathieu (AVRO) AVRO's Televizier Magazine (AVRO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) En Francais herhaling les 11 (TELEAC) Ik wou dat ik precies wist waarom ik niet tegen het rol lenspel kan. Gisteren zagen we de tweede aflevering van „ik en de ander", nadat een eerde re tweede aflevering moest worden afgelast omdat de op namen mislukt waren. Niet omdat de camera's niet ge werkt hadden, maar omdat de deelnemers blijkbaar niet op elkaar konden „inspelen", waarschijnlijk ook veroorzaakt doordat de oorspronkelijke werkgroep plotseling uit elkaar werd gehaaid en er enkele nieuwe mensen werden inge voegd, blijkbaar op bevel van hogere NCRV-hand om er wat meer gelovigheid in te brengen. Angst vermoedelijk voor de E.O., het beste uit te bannen via het zogenaamde rollenspel. Laat ik eerst eens proberen na te gaan waarom het rollenspel zoals het gisteren in praktijk werd gebracht, mij niet beviel. Ik stel voorop dat ik geen „verstand" heb van rollenspe len, ik ben drs. Rollenspel niet, het kan dus best zijn dat het allemaal volgens de regelen der kunst werd afgewikkeld, maar wat me verbaasde en irriteerde was. dat bij die tweespraak tussen „moeder" en „dochter" over te laat thuiskomen, voort durend „schikgodinnen" uit de groep naar voren kwamen die beurtelings „moeder" en „doch ter" influisterden wat die moesten zeggen om hun positie duidelijk te maken. Als ik nu in een begeleidend schrijven in de programmabla den lees dat conflictsituaties moeten worden uitgespannen door de deelnemers zichzelf in de ander te laten verplaatsen, dan komt het mij voor dat het voor zo'n „moeder" toch wel moeilijk moet zijn om zich in de „dochter" te verplaatsen, als zij gedwongen wordt zich on dertussen ook nog in de ge- dachtengang van de .reserves" te verplaatsen wier influiste ringen zij klakkeloos overnam, zichzelf daarmee wellicht weer van het goede spoor afbren gend. Als die anderen het zo goed weten, waarom spelen zij die rol van moeder en dopchter dan niet? Het was ook verwonderlijk hoe weinig er in feite uit kwam, als je nagaat dat het program ma vijftig minuten duurde. In vijftig minuten ontrollen zich elders, in tv-series, hele levens drama's, generaties gaan ten onder, imperia vallen uit el kaar. maar wat leverden deze vijftig minuten rollenspel nu eigenlijk op? Wat onhandig gescharrel over het voorgaan in een rij, dat door iedereen op z'n eigen anekdotische wijze werd afgehandeld, het pro bleem van de fooi aan een taxichauffeur, en dat gesprek tussen moeder en dochter. Natuurlijk is het op zichzelf interssant, en zelfs pure televi sie, als mensen zichzelf op het spel zetten voor de camera, als zij dus bereid zijn zich bloot te geven, maar ik geloof noch in het doel, noch in de middelen. Misschien komt dat omdat ik net als Wim Sonneveld geen hoge hoed op heb van toneel spelers. „De kracht van toneel spelers is", zei Sonneveld zater dagavond. „dat zij in allerlei huiden kunnen kruipen. Maar wat heb ik aan een toneelspe ler die naast mij zit en die in duizend huiden kruipt terwijl hij met me zit te praten?" Het is heel goed Je in een an der te verplaatsen, vooral als dat een tegenstander is, een vijand desnoods, niet alleen omdat Je hem dan beter kan bestrijden, maar ook omdat het dan misschien niet meer nodig is hem te bestrijden. Nu kan Je je op twee manieren in die ander verplaatsen, op een ver standelijke manier, door te proberen zijn beweegredenen te doorgronden via een analyse van zijn beweringen (dat is ongeveer de manier die ik als televisie-criticus bijna dagelijks dien toe te passen), en op een fysieke, zeg maar „totale" ma nier, door Je helemaal in die ander te verplaatsen, hem niet alleen te spelen maar het liefst ook te zijn. Dat laatste nu, daar geloof ik niet in. Martine Crefcoeur WOENSDAG 24 MAART HILV. I. 402 m. en FM-kanalen. 7.00 NCRV. 8.00 TROS. 12.00 KRO. 14.10 NCRV. 19.00 NOS. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) klass. en mod. muz. (gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32- 7.50 Act). 8.00 Nws. 8.11 Verz.pl.progr. v.d. militairen. (8.30- 8.32 Nws.; 9.00-9.10 Gymn. v.d. hulsvr.). 9.35 V.d kleuters. 9.50 Vier eeuwen muz: Comp. en hun werken. 10.15 V.d. vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Ak- tua-Magazlnenws., nieuwtjes, rep., comm. en muz. 11.55 Medèd. 12.00 (S) gevar. progr. (12.22 WIJ v.h. land; 12.26 Mededt.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00-13.05 Raden maar. 14.00 Pas toraal gespr. 14.10 (S) Klass. ork.wer ken (gr). 15.00 In 't zilver: progr. v. oudere luisteraars. 16,00 Nws. 16.03 V.d. kleuters. 16.15 V.d. Jeugd. 16 30 (S) gevar. Jeugdprogr. 17.30 Act. progr. m. muz. 111. (17.50-18.00 Overh.voorl Terzake. 18.30-18.41 Nws.). 19.00 Rep. v.d. voetbalwedstr. Vorwarts BerlinPSV en CeltixA- Jax. 21.50 (S) Lichte ork.muz. 22.00 Voordr. van gedichten en zang. 22.30 Nws. Pol. Part.: 22.38 Ultz. van DS'70. 22.48 (S) Cosa Nostra - ook Uw zaak 23.55 Nws. HILV. II. 298 m en FM-kanalen. 7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VA RA, 7.00 Nws. 7.11 Ocht.gymn. 7.20 (S) uiuz. en inform, (plm. 7.33 V.d. voorpag.). 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.22 (S) Dag woensdag (verv.). 9.0(1 VARA-radloweekbL v.d. uoensdagocht.: gevar. progr. met om 9.35 Waterst.; om 9.40 Schoolrad.; om 10.15 Koning Klant; om ca. 10.45 V.d. kleuters; om 11.00 Nws.; om 11.03 Koffiepauze. 12.00 (S) Llclit strlj- kork. 12.25 Opnieuw ultgebr. opna men van Jazz- en amus.muz. 13-00 Nws. 13.11 Act. 13.25, gevar. progr. met om ca. 13.45 Gespr. portret; om ca 14.00 Operettewereld: om ca 14.30 Kinderkoor; om ca 14.50 (S) Flatbe woners, hoorspel; om ca 15.40 Een De NOS-radio zendt maandag 5 april van 22.55 tot 23.55 uur via Hilversum 2 de opnamen (in stereo) uit. die zijn gemaakt van het op treden van Tom Jones op zaterdag 13 maart J.l. in theater Carré in Amsterdam. Het radioprogramma wordt gepresenteerd door Herman Stok. grote naam van toen: profiel tn muz.; om 16.00 Nws-; om 16.03 In mijn tijd. gespr.; om ca 16.30 Muz. v.d. Jeugd. 17.02 (S) Licht ens. (gr.) 17.25 (s) Tango rumba ork. en zang sol. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Act. 17.20 UltZ. v.h. GPV. 18.30 (S) Klink Klaar, zonder noncns. 19.30 Nws. 19.35 (S) VARA-Dunsork. niet sol. 20.10 (S) Promenade ork. en zangsol. 20.40 DIscussleprogT. 21.10 Licht Instr. kwartet m. zangsol. 21.40 (S) Sereo-Pop. 22.30 Nws. 22.38 Me ded. 22.43 Act. 22.55 Radio Jazz Ma gazine. 23.25 (S) Zang en plano (opn.): mod. liederen. 23.55 Nws. IIILV. 111 240 m. en FM-kanalen. 9.00 AVRO. 9.00 Nws. 9.02 Van Meet af aan...i platenprogr. 10.00 Nws. 10 03 Radlo- Journ. 10.06 Arb. vitaminen: <11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.03 Licht platen- progr. (13.00 Nws.) 14 00 Nws. 14 03 Glmmlnck. 16.00 Nws 15.03 Muz. Boetiek. 16.00 Nws. 16.03 Lichte plate n. (17.00 Nws. 17.02-17.05 Radiojour naal). WOENSDAG 24 MAART 1971 Nederland I NOS/NOT; 10.45-12.00 Schooltelevi sie. AVRO: 17.00-17.30 (K) Kinderpro gramma NOS: 18.35 (K) De Fabeltjes krant. NOS: 18.45 (K) Journaal. 18.55 Voetbal; rechtstreekse reportage van de wedstrijd Vorwarts BerlinPSV te O Berlijn. '9 45 Politieke Partijen: Uit zending van de Communistische Partij van Nederland. 19.55 Voetbal: recht streeks verslag van de wedstrijd Ccltic- AJax te Glasgow. 20.45 Samenvatting van de voetbalwedstrijd Vorwarts Ber lin—PSV (2e helft). 20.55 Voetbal: 2e helft van de wedstrijd Celtic— AJax. 21.45 (K) Uitzending Stichting Socutera. 21.60 Staatsloterij. 21.55 Wet- strljd: spelprogramma over kennis van recht en wet. 22.25 Studio Sport. NOS: 22.55-23.00 (K) Journaal. Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. 18.55 (K) Journaal: AVRO: 19.05 (K) Geheimen der Zee (Gehelmnisse des Meeres). TV-film. NOS: 20.00 <K) Journaal. AVRO; 20.21 (K) 75 Jaar Stedel Jk Museum, fllmreportage 20.50 (K) Tlenopachtentachtlgmet McCann, een blues, groovy programma. 2140 INFO: maandelhkse advies ën Infor matierubriek. NOS: 22.05-22.10 (K) Journr.il.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5