Een artiest moet zich elke avond weer kunnen opladen pos?^aurbank SANDRA EN ANDRES HEBBEN DRUK WERK C/ijj\m^a7m7al r(jy) vanc/aaa... ...en gisteren i De Spelbrekers kwart eeuw in het amusementsvak TVmorgen\ Leidse musici geven concert Celtic-Ajax op televisie Daarvoor komen steeds meer Nederlanders bij ons! 21% 4% 4% 41% 5% 5% 6% 7% 8% PONDERDAG 18 MAART 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 De vreugde voor het ambacht staat Hugh Kok en Theo Rek kers in het gelaat gegrifd. Ruim 25 jaar zingen van het opge wekte onderhoudende lied op feestavonden, aangeboden door directies aan hun personeel en vergelijkbare evenementen, heeft beide optimistische karakters nauwelijks aangetast. Be scheiden verhalen zij over hun avonturen en met gedegen vakkennis lichten zij toe hoe zij jong talent willen opvangen, dat een carrière wil in het showvak. Het toppunt van hun populariteit bereikten zij in 1962 toen zij de na tionale songfestivalfinale wonnen, maar helaas inclusief „Kleine ko kette Katinka" tijdens de interna tionale finale in Luxemburg onge nadig een „loeier" te pakken kre gen. het Jargon van Hugh Kok en Theo Rekkers, in de herinnering roortlevend als De Spelbrekers, ke- de woorden „loeier" en „knal- Ier" met een grote regelmaat terug. De eerste aanduiding staat voor „de mist ingaan" en de tweede voor „lachen, gieren, brullen, succes heb ben". Hugh (53) en Theo (48) ho pen op zeker nog één grote knaller en dat is hun langspeelplaat, die bin nen afzienbare tijd uitkomt. De oude successen zijn daarop nog eens bijeengebracht: „Katinka" natuur lijk, „Snipperdag" en „Parijs ligt aan de Seine" om er maar enkele te noemen. Wie mocht denken, dat de Luxem- aurgse deb&cle De Spelbrekers par ten heeft gespeeld, heeft het mis. Theo Rekkers: „Dat soort evene menten is altijd een succes. Je ver- LEIDEN In de foyer van de Stadsgehoorzaal wordt dinsdagavond is. een "Leids" concert gegeven. De pptredenden zijn Leny Stevens-Rid derhof (sopraan). Judith Dresden (fluit) en Henk Briër (piano). Op het programma staan de namen ver meld van o.a. (C.Ph. E.) Bach, Mo- »rt, Moussorgski. Debussy, Ibert, Tschaikowski en Richard Strauss. De fluitiste Judith Dresden (nicht van de componist Sem Dresden) stu deerde aan het conservatorium in Den Haag by Joh. Feitkamp en in het buitenland by Nicolet. Zy is reeds enkele malen voor de radio op getreden. Leny Stevens-Ridderhof «tudeerde aan het conservatorium in Amsterdam by Coby Riemersma (daarna by mevr. Dresden-Donth) en aan het Mozarteum in Salzburg. Ze treedt behalve in eigen land veel vuldig in het buitenland op en geeft geregeld liederenrecitals voor de ra dio. Zy is evenals Judith Dresden lerares aan de Leidse Muziekschool. Henk Briër studeerde aan het Haagse conservatorium en daarna by George van Renesse. De Leidse diri gent-componist is Leny Stevens' vaste begeleider Hij hoopt in de toekomst weer een aantal pianorecitals te geven. geet dat we de Nederlandse finale hedden gewonnen en dat was voor ons —met ons typisch Nederlands repertoir eigenlijk al de grote overwinning. Bovendien zat in Luxemburg alles tegen, de geluids installatie deugde niet, de hede zaak werd een loeier. Toen we te rugkwamen waren we de jongens met die witte blikkerende tanden, meer niet. Voor de platenmaat schappij werd Katanga, zo hebben wij het later vanwege de ellende maar genoemd, het best verkochte songfestivalplaatje (ook al een lied- Je van Gerrit den Braber en Joop Stokkermans)die nu ook „Tijd" hebben geschreven voor Saskia en Serge.) Voor ons ging het werk ge woon door". Het grote publiek verloor jullie toch uit het oog. Hugh Kok: „Je bedoelt dat we geen tv-werkdoen? Ja. dat is waar, maar we hebben ook niet de pre tentie om dat te doen. We hebben altijd op het commerciële vlak ge werkt. amusement. Wij staan op het standpunt, dat een tv-show ma ken meer is dan een paar liedjes zingen. Zolang je geen goed totaal programma kan bieden moet Je er niet aan beginnen". Theo: „Dat is eerlijk gesproken. TV heeft de kracht om iets direct- over te brengen, maar dan moet Je wel iets over te brengen hebben. Neem André van Duin, die jongen werkt elke dag en heeft bovendien nog de kr°cht en het repertoire om een HILVERSUM (ANP) De NOS- televisie zal woensdag 24 maart de voetbalwedstrijd Celtic-Ajax geheel en de ontmoeting Vorwarts Berlin- PSV gedeelteiyk rechtstreeks uitzen den. Het byna drie uur durende voetbal programma begint op Nederland 1 om 18.55 uur met een rechtstreekse reportage vanuit Oost-Berlyn van de eerste helft van Vorwarts Berlin- PSV met commentaar van Theo Reitsma. Om 19.55 uur wordt over geschakeld naar het Hampden Park in Glasgow voor een rechtstreekse reportage van de wedstryd Celtic- Ajax commentator is Herman Kuip hof. In de pauze van deze. wedstryd zal nog een samenvatting worden uit gezonden van de tweede helft van Vorwarts Berlin-PSV. ADVERTENTIE op particuliere rekeningen bi de Postgiro. beleggingsrekeningen met een op girospaarrekoningen gewone spaarrekeningen bij de Rijkspostspaarbank spaarbewijzen Ingevolge de Algemene Premiespaar regeling jeugdspaarrekeningen ambtenarenspaarrekenlngen diverse gepremieerde bedrijfs- spaarrekeningen winstdellngsspaarrekenlngen beleggingsrekeningen met ei V/ opzeggingstermijn van O 12 maanden* a beleggingsrekeningen met e V/_ opzeggingstermijn van r0 24 maanden* beleggingsrekeningen met e opzeggingstermijn van O 48 maanden* Het is echter ook mogelijk op deze rokeningen geld op te nemen zonder voorafgaande opzegging. dak makkelijk, dab veilig! Meer Inlichtingen op de 2300 postkantoren of bij Informatienummer 0017 waarmee u gratis kunt bellen. goede tv-show te maken. André komt er." Hugh: „Vroeger hielden wij het al leen bij liedjes zingen. Tegenwoor dig treden we op een avondje één keer of twee keer op, maar dan voor een langere tijd, omdat we zelf ook de conference oen. Dat wil het publiek nu. Er is een tijd geweest, dat je op het toneel geen behoorlijk repertoir kon brengen. De mensen wilden niet meer luisteren. Ik denk door de invloed van de tv. Maar er zit verandering in". Theo: „Of we genoeg krijgen van het feestavonden werk? Nee, dan waren we al gestopt. Daarvoor zijn we artiest. Er zijn nu eenmaal gro te en kleine vakmensen, maar wie Je ook bent Je moet allemaal een goed werkstuk afleveren, net als een timmerman. Van Toon Her mans kun je Je hetzelfde afvragen. Een half jaar in Carré en toch blijven gaan, iedere avond even en thousiast. Je laadt je iedere avond weer op. Dat moet je kunnen an ders ben Je geen artiest". Hugh: „We hebben op de schnab- beltoer heel wat groten zien begin nen. Niet dat we dan meteen tegen elkaar zeiden: ,Hé kijk'es. dat wordt een grote, maar je ziet of iemand zyn vak goed doet. Sonneveld, Her mans en Carell hebben we bezig ge zien als kleine Jongens. Zij werkten serieus aan het kleinste avondje en zenuwachtig dat ze waren! Af en toe kijk ik tv en dan dank ik God, dat ik dat niet hoef te doen. Als je ziet wat er af en toe aan amuse ment wordt gemaakt (schudt zijn hoofd). Natuurlijk is er veel goed werk bij, maar de ijdelheid, die van sommige mensen afstraalt. Ik heb niks tegen, ijdelheid, mits maar ge schraagd door talent. Als dat er niet is. is het een zielig gézicht. Neem een man als Kan. Een groot artiest toch. Zo'n man zou wat mij betreft hartstikke ijdel mogen zijn, maar hij is het niet. Sterker nog, hij is doodsbang voor tv. Dat te kent de grote artiest, die zelfs nog bezield kan worden door twijfels." KRITIEKEN Theo: „Heb Je die kritieken op Snip en Snap gezien? Afschuwelijk. In een paar kranten zijn die mensen gekraakt. Met welk recht vraag ik mij af? Zij hebben 33 jaar groots cabaret laten zien. Nu zy aan het eind van de rit zijn krijgen zij een trap na van mensen, die hun neus DE SPELBREKERS ophalen voor humor, die zij niet pruimen, maar honderdduizenden wel. Dat is onrechtvaardig, die mensen hebben him waarde bewe zen". - Hugh: „Jonge mensen hebben het wel een stuk makkelijker, maar lo pen ook grotere risico's. De media bezorgen een artiest een versnelde populariteit, maar dat moet je ook aan kunnen". Het gevaar is dat door die populariteit men denkt met een uitgebalanceerd artiest te maken te hebben, maar dat is natuurlijk niet waar". Theo: „Een Belgische theaterdirec teur heeft eens tegen ons gezegd: De artiest komt op zijn 35ste pas tot volle rijpheid. Die man heeft gelijk. Dan kan je van alle senti menten afstand nemen en vrij-uit werken." Hugh: „Alles van het vak afweten doe je overigens nooit. Ik weet net zo min als vroeger wat ideaal is. Als we tegen een jong artiest zeg- g endoe iets zus of zo en hij zegt zelf dat hij het anders wil doen. dan blijkt hij vaak nog gelijk te hebben ook". Ze is klein, tenger, magertjes bij na en 20 Jaar: Sandra Reemer, tien Jaar geleden het meisje met brille tje dat zo leuk over haar balkonne tje en ballonnetje zong. Gisteravond was Sandra met haar muziekpartner Andrès te zien In het programma van Eddy Becker ..Eddy ready go" en vanavond zingt het duo in de Jos Brink-show het nummer „Get away", van hun twéede elpee, die in april uitkomt. In het ouderlijk huis in het Bra bantse St. Michielsgestel vertelt Sandra hoe zij met Andrès, in het dagelijks leven Andreas Holten, uit Tegelen, getrouwd en naar zeggen 28 jaar. in contact kwam: „Ik ontmoette Andrès zeven jaai geleden tijdens een optreden. Hij vertelde mijn vader, dat hij liedjes schreef. Met die liedjes zijn we naar Phonogram gegaan. Drie num mers hebben we toen ook opgeno men. Sinds die tijd nemen Andrès en ik samen platen op. Optreden doen we pas sinds een half Jaar sa men". Geregeld stonden Sandra en An drès met hun nummers op de va derlandse hitlijsten („Storybook children" en „Let us pray toge ther"). Voor de nieuwste single „Those words" zit het er ook wel in. Byna elke avond staat het span ergens in Nederland op het' toneel. Sandra: „Veel tyd voor myzelf heb ik niet meer. Ik ontwerp praktisch altijd mijn eigen kleding. Zelf ma ken is er niet meer bij. Ik heb wel zelf myn eigen kamertje behangen en een tafeltje gemaakt" Ma Reemer komt ertussen: „En dat schilderen dan?" Ze wijst op de muur. Dochter: „O, Ja. Dat heb Ik geborduurd. Dat doe ik tussen op namen door. Als we ergens optreden neem ik meestal een handwerkje mee, voor in de pauzes". In augustus zou Sandra naar Malta gaan. Ze heeft het moeten afzeg gen. Want uiterlijk in augustus moeten de opnamen voor een nieu we elpee, die in september uitkomt, klaar zijn. Het wordt een plaat met oud-Hollandse liedjes in een moder ne aanpak en in het Engels. NEDERLAND I 6.45 6.55 7.05 7.32 8.00 8.21 9.10 10.25 10.30 NEDERLAND D 6.45 6.55 7.05 7.10 7.50 (Kleur) De fabeltjeekrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Hoelabaloe: kinderprogramma (TROS) Met de camera op jacht (7)Wittevleugels, film- reportage (TROS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Mission Impossible tv-serie TROS (Kleur) De Joe Brink show (TROS) (Kleur) Journaal (NOS) Bouwen en wonen - herhaling lee 6 (TELEAC) 8.00 8.20 8.30 10.20 10.50 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Van gewest tot gewest (NOS) Tips van het Nationaal bureau voor toerisme (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Berichten uit de samenleving (VPRO) Towed in a hole. Film met Laurel en Hardv (VPRO) De Engelse Popgroep Thunderclap Newman (VPRO) Gesprek met prof. dr. ir. W. Schermerhorn - oud- minister-president (VPRO) Zelfmoord. Documentaire (IKOR/CVK) (Kleur) Journaal (NOS) Een echte Hitchcock op het scherm, weliswaar van 24 Jaar oud, maar nog altijd een film die het aankijken waard was, ook al hebben Hitchcock-films de neiging vrij snel te veroude ren, in ieder geval bood deze film een dankbaar aanvaard toevluchtsoord van „Oh what a lovely day" vandaan, een En gelse BBC-film over een zo merse vakantiedag gezien van uit een helikopter. De beelden waren alleraardigst, daar niet 1 van, met al die ingrediënten waar de Engelsen vroeger speelfilms omheen maakten (oude tractors en wat dies meer zij). Maar de NCRV had gisteren last van een na-syn- chonisatie-bevlieging. waardoor >ve de Engelse stemmen kwyt- raakten en opgescheept wer den met Nederlandse, waarvan Ik die van Hetty Blok meende te herkennen, al kan het ook zijn dat een slechte imitator haar stem probeerde na te bootsen. Nu wil ik niet die stemmen alleen de schuld ge ven. De tekst was in de verta ling ook ongelooflijk oubollig en onverteerbaar geworden, maar als zo'n gruwelijke, klein burgerlijke oubollige tekst dan ook nog zo knollig wordt uitge sproken. wordt zo'n film hele maal ongenietbaar, ongeveer te vergelijken met een goed boek dat abominabel vertaald ls. waardoor het lezen onmogelijk wordt gemaakt. In het programma daarvoor ..Terug tot nü", een Franse film, was de na-synchronisatie met meer succes toegepast. Ik ben met groot wantrouwen klaar gaan zitten omdat ik het na-synchroniseren in de prak tijk vaak tegenkom op de Duitse televisie. Laatst zag ik Marty bijv. nog even in het Duits na-gesynchroniseerd, eer. onmogelijke zaak, zelfs als het „bijna perfect" gebeurt, omdai een taal een gebeurtenis min stens zoveel kleur geeft als eer lokatie, een type acteur of eer manier van leven. Ik begrijp dan ook niet goed dat me name de Duitse Jeugd, die toch In steeds grotere mate tweeta lig wordt dank zy onderwijs er. Internationale contacten Engel leert) niet luider protesteert tegen het afkalven van alle Engelstalige t.v.-stukken en films. Door het verduisterei van de taal immers (wat erger ls dan het verdonkeremanei van de echte stemmen, de Ne derlandse film „Mira" is bijv geheel na-gesynchroniseerd me merendeels andere stemmer zonder dat dit afbreuk doet aan het geheel) vermink Je een film of t.v.-spel. Dit moest mij even van he hart, ondanks het feit dat d< na-synchronisatie in dit geva terecht was toegepast omda lip-synchroniteit geen eerste vereiste was, omdat in het ori geneel de stemmen ook pas la ter tegen de film waren aange plakt. Moge het bij dergelijke uitzonderingen blijven, want we beseffen niet half hoe be voorrecht we zijn dat wij al die buitenlandse series en film> in de oorspronkelijke taal kun nen horen, zij het met de on verm ij del ij ke ondertitels. Er dan vergeven we graag van dit gebruikelijke fouten als „plastic bom" in plaats van „kneed bom" waar we eergisteren weei eens op getrakteerd werden. Studio Sport herdacht Jemp Monsére, via de Belgische tele visie, en bracht als laatste nieuws dat Feijenoord en Hap- pel vandaag zullen beslissen o de laatste bij Feijenoord blijf NICO SCHEEPMAKER VRIJDAG 19 MAART HILV. I 402 m en FM-kanalen. 7.00 KRO 14.55 TROS. 18.00 NCRV 22.00 TROS. 7.00 Nws 7.11 Het levende woord 7.16 (S) klass. en seml-klass. muz (gr.) (7.30 Nws; 7.32-7.40 Actualiteiten; 8.00-8.10 Nws) 8.25 Overweging. 8 30 Nws 8.32 Voor de hulsvrouw (9.00- 9.10 Voor de hulsvrouw) 9.40 School radio 10.00 (S) klass. muz. (gr.) 11.00 Nws 11.03 Voor de zieken 11.54 Be richt Vastenaktle 11.55 Mc-ded. 12.00 (S) gevarieerd progr. (12222 WIJ van het land; 12.26 Meded. t.b.v land- en tuinbouw; 12.30 Nws 12.41 Actualitei ten: 13.00-13.05 Raden maar 14 05 Schoolradio 14 30 (S) licht muziek- progr. (opn) 14.55 Verzoekprogr. van operettemuz. 16.00 Nws 16.03 (S) Dls- co-Drlve-In: De showbusiness op de korrel genomen 17.00 Aktua/Sport- kompas: (sport) nieuws. reportages, commentaren en muz. 18.00 actueel programma met muzikale Illustratie <18.19-18.20 Uitzending van de Boe ren Party: 18.30-18.41 Nws: 19.00- 19.10 Wereldpanorama). 19.30 Veelge vraagde gewijde muz. (gr.) 20.00 <S) MetroDole-orkest en zangsolisten: amusementsmuz. Als Intermezzo licht Instrumentaal sextet (gr.) 21 00 Informatie over actuele tentoonstel lingen 21.05 (S) onderhoud met au teur. hoorspel 21.45 (S) lichte or- kestmuz. (gr.) 22.00 Gesprekken met jonge gedetineerden 22.30 Nws 22.40 Hullen op de trap: muzikaal ge/llu- streerd radio-feuilleton 23.05 Apollo XXI: fantastisch ruimtevaart myste rie 23.30 (S) licht muzlekprogr 23 55-24.00 Nws HILV. II 298 m en FM-kanalen, 7.00 AFRO 900 NOS. 10.00 AVRO 12.00 NOS. 13.11 VARA 14.00 EO 15.00 NOS. 16.00 VPRO 21.00 VARA. 7.00 Nws 7.11 Ochtendgymnast. 7.20 Lichte gramm.muz. (8.00 Nws 8.11 Radlolournaal 8.30 De groenteman) 9.00 Klass. muz. (9.35-9.40 Waterstan den) 10.00 Voor de kleuters 10.10 Ar beidsvitaminen: (11.00 Nws) 11.30 volksmuz uit Sicilië 11.55 Beurbe- rlchten 12 00 Informatief progr. 12.30 Overheldsvoorl Uitzending voor de landbouw. 12.40 (S) lichte gramm.muz. 12.50 Recht en slecht, De letterkundige Simon Koster gaat een cultuur-historische studie schrijven over de acteursfamilie Bouwmeester en haar activiteiten in de toneelwereld tussen het einde van de achttiende en het midden van de twintigste eeuw. De opdracht hiertoe is Simon Kos ter door minister Klompé van CRM verleend. Op het gebied van de to neelhistorie maakte Simon Koster onder meer naam by het verschy- nen, in 1970, van een studie van zyn hand over 500 jaar toneel ln Haar lem, die de titel „Van schavot tot schouwburg" kreeg. !3U Actualiteiten 13J5 IS.) De Schipbreuk, cantate u tgevoeru door ae stem dts Volks, zangsollsten en pianobegeleiding 14.Ou radiomagazine met ''de muziek, lezingen eu een l5,<) 's> Aspckten van de kamennur, k III) 1540 Toe- rl&mo. 16.00 Muziek commentaren, reportace». Interviews, berichten en 116.00 Nws; 1.SÏ Mededelingen 18.00 Nws I8O0- Vrije Gedachte; 19 30 Nws) 21.00 (S) Radioph 11 harmonisch orkest <°Pn>Uass muz 22 30 Nws 22.40 Meded 22.45 Act. 22.55 (8) muziek voor de vrijdagavond 23.55-24.00 Nws. Ji® m pn E.M-kanalen. 9.00 VARA. 10.00 NCRV 13.00 NOS. Nw» 9.03 De Eddv Becker Show !?ww \0 03, Muz.et bij de koffie (11.00 Nws) 12.0 Nws 12.03 Pers Jan Corduwener Show. met o.a Eu- vera: nieuwe platen 13.00 Nws 13.30 DRAADOMROEP (Over de 4e |l)n> Vr'iflag 19 maart *an 18—20 uur Richard Wagner „Das Rhelngold" S f Hctl? Plamacher; Ira Malanluk; Gustav Neidhnger; George London; Kirs ten Flagstad; Claire Wats-n; Walter Kreppel; Kurt Boh- me. Eberhard Wachter; Waldemar Kraentt; Set Svanholm; Paul Kuen- Jean Madeira; Phllharmonlsch Orkest van Wenen; Dirigent: Georg Soltl. VRIJDAG Nederland I N?,!'*NOT 10,(5-12 00 Schooltelevl- NOe^U5, l'cP'UTiïk pr°8r voor zieken. 19220 Nader bekeken: Spiritisme 19.30 Ge- kerke6las- TV-serle NOS: 20.00 (K) Journ NCRV: 20.21 (K) ArtaS^,t£ 20 45 Hler «n Nu: Act rubrlelc. 21.10 (K| 100 Jaar Zue- fUmreP 2135 (K) Hup Holland Hup: muzikale ode a de wie lersport. 22.35 Farce Majeure, sat. pro- gramma 23.00 Psalter: een progr in over psalm 42 NOS: 23.05 (K) Journ Teleac: 23.10-23 40 Studeren afl. 8 (herh.). Nederland II vTk^PS,:«}.845 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ NOS: 19.05 Ter Visie: parlementair en Dolltiek week overzicht. VARA: 19.30 <K) Charlie o«%wheUklelne Snit tekenfilm, w 000 ,K) VARA: 20220 (K) Mannlx Prlvé-detectlve. TV-se rle. 21.10 Pe Ombudsman 21.35 (K) Kort en klein: amusementsprogr. 22.15 Een klein uur: U: pres van mensen en hun meningen NOS 22 55 (K) Journ. VARA: 23.00-23 30 (K) VARA Sport: Samenvattende rep van het Europees Kampioenschap voor Profsprinters op de wielerbaan te R'dam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5