Wees zuinig op uw vakantie Stravinsky en de Vuurvogel 8® oedselvergiftiging in Luiks restaurant Uit in de Randstad LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit RESTORAMA [DERDAG 18 MAART 1971 LEID9CH DAGBLAD PAGINA 23 )s artikelen over slechte vakantie-ervaringen met reis- '•i taus en bungalowverhuurders, die wij onlangs publi- den, hebben vele reacties teweeg gebracht. Omdat hier- blijkt hoe nodig het is, gewaarschuwd aan een vakan te beginnen, publiceren wij nog eens een kleine greep Jeze reacties. I' teven ze, net zoals vorige keer, J toorbeelden. Ditmaal in de je gevallen zonder de na- Ii van de betreffende reisorgani 1 en bureaus erbij, omdat wij te meer de indruk willen ver en dat die de boosdoeners zou- zijn en de andere de goede. beginnen met een wintererva- Een echtpaar boekte bij een ureau een decemberreis naar ïca. Heerlijk rustig buiten het mm van Palma, zodat de man, mstig ziek was geweest, er wat J trhaal kon komen. Doch: men er slecht en te weinig te de verwarming op de kamers 3 het niet; de warme douche «evenmin; er was per persoon katoenen deken; de bedden I men eerst zelf repareren om op de grond te liggen; het lop de feestdagen waarvoor persoon 50 gulden extra was bestond in hoofdzaak uit deieren en de visgerechten van ig, gereserveerd op een plastic eiltje; dit alles kostte het aar zo'n duizend gulden. Geen vergoeding 't na terugkeer klaagde, be het reisbureau dat het de keer was geweest dat men kotel in de winter had aange- ren. Doch het vergoedde niets, kletst het reisbureau in zijn schoolmeesterend tegen zijn •d: „...En dan niet te vergeten joed humeur en aanpassings ver Vooral dit laatste is no- omdat gewoontes en maaltijden tt buitenland nu eenmaal an zijn. Wanneer iets niet naar dn is, moppert dan niet onder Zi ir, doch wendt u tot de reislei- Vergeet echter niet dat hij ook nens is en fouten kan maken. Ibatste wordt helaas maar al te ijls vergeten", ai, het echtpaar was bij aan- t op het vliegveld ontvangen een reisleider. Hij sprak en onverstaanbaar Engels, hebben hem nooit weerom De hotelreceptioniste, die rlands sprak, werd na drie da- weggeroepen en er kwam nie- 1 voor in de plaats aan wie iets had. een ervaring van een paar geleden. Gelukkig een van een 11 die niet vaak voorkomt, Maar tel kan voorkomen. Op de te- 1 ej van een Kerst-groepreis in ■burg, gebruikte een reisgezel- de lunch in een daarvoor het reisbureau uitgekozen res ist in Luik. Men liep er een Ivergiftiging op. Vier vrouwen waren er ernstig aan toe. Een lera res heeft veertien dagen doodziek in een ziekenhuis in Breda moetei. liggen. 43 gulden Haar man moest af en aan reizei tussen Den Haag en Breda, in eer; hotel overblijven, zijn maaltijden ii restaurants kopen, en na de ergste tijd was er thuis huishoudelijk hulp nodig doordat de vrouw sterk was verzwakt. De verzekering ver goedde in totaal 43 gulden, name lijk een tegemoetkoming in de ho telkosten van de man en voor be dorven kleding. Het reisbureau be loofde de schade op het restaurant in Luik te verhalen, doch men heeft er nooit'iets van gehoord. Het onderlinge scheidsgerecht van de reisbureaus, de Reiskamer. kon ook niets doen. Een treffend voorbeeld van de ga rantie. die de fraaie beschrijvingen in reisgidsen verschaffen. Een reis gids beloofde in een hotel in Oos tenrijk voor alle gasten kamer met balkon en douche. Een echtpaar, dat het hotel kende, boekte voor die vakantiereis. De boeking gebeurde in januari, maar pas vier dagen voor het ver trek op 21 Juni kwam de bevesti ging: „Zimmer mit Terrasse". Het echtpaar wist wat dat in dit hotel betekende, namelijk kamers gelijk vloers aan het buitenterras, waar het tot laat in de nacht een druk komen en gaan was. De man van het boekinsgkantoor weet die veel van het programma van de reisorgansiatie bezwoer him dat ze een prachtige balkon kregen. „Terrasse", zei hij, betekent in het buitenland altijd balkon. Enfin, bij aankomst bleken zij in derdaad aan het drukke buitenter ras te logeren. Klachten bij de ho teldirectie, plus 40 gulden bijbeta ling, maakten dat zij na een paar dagen een echte kamer met balkon kregen. Maar dat mochten ze niet aan de andere reisgenoten vertellen, want die hadden geen van allen ge kregen wat in de fraaie gids was beloofd. Gewijzigd Een andere ervaring, die vakentie- gangers zo vaak overkomt, dat je hem bijna „normaal" zou gaan noe men. Pas op het allerlaatste nipper tje soms een dag voor het ver trek krijgt men de reispapieren voor vliegreizen annex excursies, Dan blijkt dat het programma is gewijzigd. Met het gevolg dat de adresssen die men voor familie heeft achtergelaten, niet meer in V, die volgorde kloppen en dat het vaak te laat is om daar nog iets aan te doen. Reactie van een reisorganisatie op een klacht hierover: „Van de waar devolle tips uit uw brief hebben wij goede nota genomen..." Geen ex cuus, alleen maar deze standaard dooddoener. En dat aan een klant, die 2000 gulden neertelde. Inmiddels heeft de Nederlandse Reis kamer ons erop attent gemaakt dat zij bij geschillen ook wel vergoedin gen van meer dan een paar tientjes aan de klanten toekent. Men toonde ons enige vergoedingsregelingen, die in de honderden gulden liepen. Men kan altijd met klachten terecht bij de Nederlandse Reiskamer, Kort- rijksestraat 47, Den Haag. Maar dan toch alleen maar over bureaus, die zijn aangesloten bij de Alg. Ned. Ver. van Reisbureaus (ANVR». Dat is een beperking die maakt dat de Reiskamer toch niet voorziet in de behoefte aan een algemeen scheidsgerecht. Bovendien is het een kwalijke zaak dat de uitspraken van de Reiskamer niet worden ge publiceerd. of niet ten minste voor iedereen ter inzage liggen. In een van onze artikelen met va kantieklachten signaleerden wij een geval van vakantiegangers, die we gens hun gezondheid in Torremoli- nos via de Nederlandse Reisvereni- ging een bepaald appartement had den gereserveerd. Zij kregen dit echter niet. en konden alleen met bijbetaling een voor hun geschikt appartement krijgen. Inmiddels heeft de Nederlandse Reisvereniging bij de exploitant van deze apparte menten 500 gulden voor de gedu peerden verkregen. Nogal driftig reageert de verhuur der van bungalows in het buiten land. Rent a Home. tegenover lezers die onze waarschuwing over deze verhuurder ter harte hebben geno men. Wij signaleerden dat Rent a Home de huurder soms andere bun galows geeft dan in de folder staan afgebeeld en beschreven. Iemand die reeds had geboekt, en na lezing van onze waarschuwing van Rent a Home eiste dat hij pre cies die bungalow zou krijgen, die hem was beloofd, kreeg te horen dat men hem die garantie niet kon geven. Toen hij daarna liet weten dat hij annuleerde, als de bungalow inderdaad niet voor hem kon wor den gereserveerd, kreeg hij een nota voor ruim honderd gulden annule ringskosten. Plus een brief, waarin de zinsnede: ..Verder delen wij u mede dat wij geen prijs stellen op cliënten die onze organisatie geen vertrouwen menen te kunnen schenken. Wij zijn dan ook niet be reid een eventuele volgende reserve ring uwerzijds te accepteren". In dat artiel werd ook aandacht geschonken aan de klachten over Sporthuis Centrum. Deze zaak nam vorig jaar veel te vroeg het nieuwe recreatiecentrum „Het Vennebos" te Hapert (N.B.) in gebruik en liet vele vakantiegangers temidden van modder, buldozergeweld en halfklare voorzieningen zitten. Wie met forse klachten kwam, kreeg een gratis weekeinde in het najaar aangeboden. Maar wat heb ben mensen daaraan, die ver van Hapert wonen, en die voor één weekeinde dat misschien ook nog verregent, alles voor een heel gezin moeten inpakken. Het nieuwe recreatiecentrum "Het Vennebos" leek veel meer op een werkplaats voor bouw vakkers dan op een werkelijk vakantiecentrum. ADVERTENTIE Rijksstraatweg 324 Wassenaar VOOR UW RECEPTIES GROEPSDINERS VERGADERINGEN, enz. TELEFOON 01751—2500 Hoofddirecteur Derksen van Sport huis Centrum verklaarde in verband hiermee dat hij de klachten meer tot tevredenheid van de klanten wilde afwikkelen. Hij vergoedde desgewenst de tegenwaarde dat was f 77,50 van een gratis weekeind. Wij typeerden daarom Sporthuis Centrum als een verhuurder met realiteitszin. Dat is ons tegengeval len. Want wat doet Sporthuis Cen trum? Het komt nu ineens met de datum van 9 juli 1970 aan dragen, waarop volgens de zaak het hele recreatie-oord klaar was. Wie er een bungalow huurde voor een periode die over 9 juli heen viel, krijgt nu maar een deel van zijn 77,50 vergoed. Daarna was toch immers alles klaar? Kijk, wie ergens gaat eten, en soep krijgt met een kilo zout erin, heeft een vergald maal gehad, ook al was het vlees daarna redelijk goed. IT Ie Russische impressario Serge J Ihüew verlegde in 1906 zijn tterrein naar Parijs en bracht de loop der Jaren een ten- 0 Relling van Russische kunst, een fcösch optreden van Rachma- en een uitvoering van de ope- tois Godoenow in de versie van tol Rimski-Korsakow, de leer- Wr van Stravinsky. In 1909 n het idee bij hem op, om als roeven de legende van de wgel te gebruiken op muziek Anatol Liadow. Deze bleek ech- if partituur niet tijdig te kunnen '«ren, dus besloot Diaghilew zich •aden tot Stravinsky, die al eer stele stukken had geïnstrumen- d toot het Russische Ballet. Stra ti was met het verzoek zeer in- 9®en, en op 18 mei 1910 zette hij totste noot op papier. Alle repe- 1 s In St. Petersburg woonde hij evenals de generale in Parijs, het werk op 25 Juni in de Opéra C eerste voorstelling beleefde, on- Erectie van Gabriel Pierné. Rel de invloed van de pas over- Rimski nog duidelijk speur- 3f is in de breed opgezette melo- i k hjnen, is de eigen inbreng van tonponist opvallend. De stuwende toche patronen, de voor Russi- Q "dippen gewaagde harmonisa- ADVERTENTIE SPECIAALZAAK GRAMMOFOONPLATEN v IllER! :SK£R AKOOKS 1'EEG II "KN - TEL 01710—22184 tie en instrumentering zal men bij zijn voorgangers tevergeefs zoeken. Hoe het allemaal precies in elkaar zit kunt U beluisteren op een Decca-al bum. dat behalve het volledige bal let ook een repetitie-opname bevat. De in 1968 verscheiden dirigent Er- nest Ansermet toont hier alle eerbied voor zijn vriend Stravinsky, bijvoor beeld waar hy tot de leden van the New Philharmonia Orchestra zegt: „Niet ik wil het zo, maar de compo nist wil het zo!" Een boeiende en leerzame uitvoering met een uitste kende geluidskwaliteit, alleen zijn de instructies van Ansermet wat moeilijk te verstaan. Sinds de Vuurvogel bracht Stra vinsky steeds de wintermaanden door in Zwitserland, waar hij zich in 1914 definitief vestigde. In dat Jaar maakte hij kennis met Ansermet, die hem in 1915 in contact bracht met de schrijver C. F. Ramuz. Onder de vele muzikale produkten die uit de samenwerking met Ramuz voort kwamen. neemt de Geschiedenis van de Soldaat een vooraanstaande plaats in. Dit lees-, speel- en danswerk heeft een merkwaardige instrumen tale bezetting: klarinet en fagot, cornet en trombone, viool en contra bas. aangevuld met een verscheiden heid aan slagwerk. Het muzikale ma teriaal is grotendeels diatonisch en gebaseerd op de normale ma jeur en mineur toonsoorten. Voor het eerst is een indirecte invloed van de Jazz waarneembaar: Ansermet had voor Stravinsky uit Amerika blad muziek meegenomen, onder invloed waarvan de componist in de Soldaat een ragtime opnam. Gehoord had Stravinsky deze vorm van musice ren nog nimmer De versie, die Erato van dit werk uitbracht is wat het instrumentale gedeelte betreft zeer fraai en door zichtig. Minder tevreden ben ik met stemmen doen mij persoonlijk niet de bezetting van de spreekrollende zo sympathiek aan, de tekst lijkt wat montoon en onpersoonlijk te wor den gebracht. Jammer is ook, dat de tekst niet staat afgedrukt, maar ik vermoed dat de prachtige vertaling van Martinus Nijhoff nog wel in de handel zal zijn. Gedurende zijn lange verblijf in Frankrijk (102-1939) ontstond het Concerto pour piano suivi d'orchestre d'harmonie, beter bekend onder de titel Concert voor piano en blaasin strumenten, waarbij de contrabassen gemakshalve onvermeld blijven. Wa: Stravinsky tijdens zijn Zwitserse pe riode nogal gecharmeerd van 't cim baal, in Frankrijk raakte hij zozeei geïnteresseerd in de piano «bewer king van stukken uit Petroesjka, Les Noces), dat hij een pianoconcert schreef dat zou worden uitgevoerd op een van de concerten, die Kousse- vitzky in Parijs zou geven (1924) Op aandringen van deze dirigent speelde hij zelf de solopartij. Het eerste deel behandelt, evenals het laatste, de plano als slaginstru ment tot dan toe had Stravinsky dat steeds gedaan. Het middendeel geeft een extreem langzame, „kleffe" melodie, begeleid door overladen ak koorden. Dit deel is vóór de premiè re gedeeltelijk herschreven, toen en kele pagina's ut het manuscript zoek raakten en de componist zich Juist dat gedeelte niet meer kon herinne ren. Tenminste driemaal leed Stra vinsky by de uitvoeringen van het concert aan een geheugenstoornis. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog emigreerde hij naar de Verenigde Staten, waar hij in alle rust zijn compositorische arbeid kon voortzetten. Eind december 1945 ruilde hij zijn Franse staatsburger schap in voor het Amerikaanse. De Symfonie in drie delen is ontstaan tussen 1942 en 1945. Stravinsky be schouwde het werk indertijd als een concert voor orkest, met zijn pro minente pianopartij in de eerste twee delen en in het laatste deel de combinatie van piano en harp. Hoè- wel Stravinsky in de programmatoe lichting van de eerste uitvoering schreef, dat het hier gaat om abso lute muziek, bekende hij later in de Diagoles dat hy sterk geïnspireerd is geweest door filmjournaals en -do cumentaires. De Symfonie en het Pianoconcert verschenen onlangs op Melodia onder de eminente leiding van Gennadi Rozjdestwenski. Als pianiste horen we de hier vrijwel onbekende Maria Goedina, van wie we nog wel meer zullen horen, hopenlijk niet alleen via de grammofoonplaat. Ansermet rehearses and conducts the Firebird. New Philharmonia Or chestra. Decca SET 468/468A, f 24,50 (2 LP's). L'Histoire du Soldat. Ensemble o.l. v. Charles Dutoit. Erato STU 70620, f 24.90. Symphony in three Movements, Concerto for Piano and Windinstru- ments. Maria Goedina (plano), USSR-radio symfonie-orkest oJ.v. Gennadi Rozjdestwenski. Melodia 691420, f 21,-. R. G. HARMS. AMSTERDAM Stadsschouwburg: 20 mrt. 20.15 uur Ned. Komedie „Wachten op Godot", 19 mrt. 20.15 uur Ned. Komedie „Eva Bonheur", 21 mrt. 13.30 en 20.15 uur Ned. Komedie „Eva Bonheur", 26 mrt. Ned. Operastichting. Concertgebouw: 19 mrt. 20.15 uur Amsterd. Philharm. Orkest olv Anton Kersjes, 20 mrt. 20.15 uur Ned. Kamerorkest olv Da vid Zinman, 20 mrt. 24 uur The Hollies (zie foto), 20 mrt. 15 u. Matinee op de vrye zaterdag. Ned. Blazersensemble, 20 mrt. 20.15 u. Bartok Kwartet, 21 mrt. 20.15 uur Kibboet s koor 23 mrt. 20.15 uur Joel Levin, 24, 25 mrt. 20.15 uur Concertgebouworkest olv Bernard Haitink, 26 mrt. 20.15 uur Amsterd. Philharm. Or kest, 26 mrt. 24 uur Cliff Richard and The Shadows. De Brakke Grond: 20, 21 mrt. 20.30 uur Mimi-theater Will Spoor Free-jazz-opera „De Boodschap". Carré: t/m 24 mrt. 20.15 uur Rockmusical „Salvation". Shaffy Theater: t/m 31 mei 20.30 uur Funhouse horror mmv Rob van Houten. Kleine Komedie: t.e.m. 8 april (beh. ma.) 20.15 uur Biyspel „Nee. schat, nu niet". De Koopermolen: 19 uur «beh. ma.) Cabaret rond Henk Elsink. Nw. de la Mar-theater: t.e.m. 30 apr. (beh. ma.) 20.15 uur Ca baret Wim Sonneveld. La Berry: elke dag (beh. di.) 20 uur Cabaret Tete a Ted met Ted de Braak. Rijksmuseum: t/m 25 mei ma t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur De eeuw van Rembrandt, tentoonstelling van Hollandse mees ters uit Frankrük. Kon. Schouwburg: 19 mrt. 20.15 uur Haagse Comedie „Mooi weer vandaag". 20. 25 mrt. 20.15 uur Haagse Comedie „Ronde dans". 21 mrt. 20.15 Haagse Com. "Een vrouw om weg te gooien', 21 mrt. 14 uur Haagse Comedie „Vriend Antoine", 22 mrt. 20.15 uur Les Galas Karsenty Herbert „Tchao", 23 mrt. 20.15 uur Nw. Rotterd. Toneel. 24 mrt. 20.15 uur Toneelgroep Centrum "Kwas ten'. Ned. Congresgebouw: 20 mrt.. 24 mrt. 20.30 uur Het Residentie orkest olv Willem van Otterloo. Diligentia: 20, 21, 25. 26 mrt. 20.15 uur Cabaret Seth Gaaikema .Tien miljoen geboden", 20 mrt. 14 uur Haags Jeugdtheater, 21 mrt. 14.30 uur Fou Ts' ong piano. Hot-theater: 19, 20 mrt. 20.30 uur Toneelgezelschap „Nu", 22 t/m 28 mrt. Nieuwe Komedie „Variaties op een Oidipoes-com- plex. Leidse Schouwburg: 19, 20 mrt. 20.15 uur Snip en Snap-souve- nirs, alle grote successen van Willy Walden en Piet Muyselaar,. 22, 23 mrt. 20.15 uur De Sprakelozen door Nieuw Rotterdams Toneel, 26 mrt. 20.15 uur Hoofdstad Operette „In einer kleinen Konditorei" (besl. voorst.) Stadsgehoorzaal: 23 mrt. 20 uur Judith Dresden, dwarsfluit. Leni Stevens-Ridderhof, sopraan, 24 mrt. 12.45 uur orgelconcert Ben Feiy. Groenoordhal: 26 mrt. 7.15 uur Paasveetentoonstelling. ROTTERDAM Rotterdamse Schouwburg: 22 mrt. 20.15 uur Nederlands Dans theater. 20 mrt. 20.15 uur Nw. Rotterd. Toneel „Koning Jan". 21, 24 mrt. 20.15 uur Nw. Rotterd. Toneel „Tchao" .19, 26 mrt. 20.15 uur Nw. Rotterd. Toneel „Vrouwen, geen probleem", 25 mrt. 20.15 uur Toneelgroep Theater. De Doelen: 19 mrt. 20.15 uur Rotterd. Philharm. Orkest olv Edo de Waart, 19 mrt. 24.15 uur Cabaret Seth Gaaikema mmv Paul van Vliet, 20 mrt. 20.15 uur Arno Schonstadt, orgelcon cert, 21 mrt. 20.15 uur Topstar Festival met o.a. Corry en de Rekels (zie foto) 21 mrt. 14.30 uur Ned. Kamerorkest. 23, 24 mrt. 19.30 uur Rotterd. Philharm. Orkest olv Kees Stolwyk, 23 mrt. 20.15 uur Bartok Kwartet. 26 mrt. 20.15 Concert Cliff Richard and The Shadows, 26 mrt. 20.15 u Cabaret Neer- lands hoop in bange dagen. Groote Schouwburg: 20 mrt. 20.15 uur Operagezelschap Forum „Wozzeck", 22 t/m 25 mrt. 20.15 uur Musical „Hair". Hof pleintheater: 19. 20, 21 mrt. Cabaret Pepyn „Opus IV" 25. 26 mrt. 20.15 uur Cabaret Wim Kan. Luxor-theater: t/m 29 mei 20 uur Toon Hermans One Man Show. Piccolo-theater: t/m 4 april 20.15 uur Cabaret Frans en Fiet Koster. Sportpaleis Ahoy: 20 mrt. Galafestyn mmv div. grote artiesten (opbrengst bestemd voor de Hartstichting). 19 mrt. 20.15 uur wielrennen Europese kampioenschappen sprint. 26 mrt. 20.15 u. wielrennen Grote Prys Rotterdam derny's.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 23