In Kaapstad geen apartheid bij hilderijen-expositie Romeinse politie pakt bermprostitutie aan eel zomerschoenen van kunststof etje Toxopeus schilderij „Metamorfose in National Gallery (Zd-Afrika) Ik heb al lang gezien, dat beter niet bestaat, duurder dus niet hoeft. Eéns? joè VUREN IN DE WINTERNACHT VOOR, OVER EN iiiiiiiiiiiuiiiiim )ERDAG 11 MAART 1971 I eei LETDSCIl DAGBLAD PAGINA 19 'STAD (GPD) In Zuid-Afrika woont een Neder- ^at het zijn galerij voor je werk Voor een zeker deel zijn Toxopeus rouw Greetje Toxopeus, 29 jaar en afkomstig uit igen die als kunstschilderes hard op weg is naam en te maken in de ver van ons verwijderde metropool Een evident bewijs voor deze bewering mag haar „Metamorfose" zijn. Sind§ kort hangt dit in één zalen van de National Gallery. De directie van dit :dse rijksmuseum, die al een tijdje een belangstellend Greetje Toxopeus' doeken had, kocht tenslotte "Meta- tegen een foijs bedrag op een van haar exposities. onbekend en onervaren ram Greetje Toxopeus, al- artistiek geprikkeld in de j 1964 van de kunstacade- lede af Hetzelfde jaar nog J getrouwd en al, op de boot ;a, In de eerste plaats ach- lekomstige geluk van haar Snoek aan, die zich als n het Pretoria Orkest had laten contracteren, bedoeling een professione- larheid aan haar werk te pt zij in volslagen anoni- jaren tot nu in een eigen lethodiek. Het gebruiken tieken, overgenomen van [-leraar Johan Haanstra en len van impressies, vooral kleurencontrasten hein de geest van haar lie- (ilder Kadinski, leefde ze 1 soort hobbyisme. Met, dat de schilderijen zich 0|mers opstapelden en ze al- de kritiek van de huiselijke «jiiddels uitgebreid met doch- idrika en zoontje Rinke derworpen. luierende aandrang van ,nd genoot besloot Greetje To- a groepsexpostie met haar pst naar buiten, naar de werkelijke erkenning van schilderes door te breken. Met twee werken was zij onder meer vertgenwoordigd op de Biennale van de South African Bre wery, een expositie van naam en faam. Haar man Dick vond de resultaten van dit „groepsgedoe" te minnetjes, en arrangeerde daarom voor zijn vrouw een solo-expostie in de Kunstenaarsgalerij, een ruim te ontoegankelijk voor kunstenaars openstelt. Je kunt dus altijd een paar aanvankelijke schuchtere pogin- schilderijen kosteloos exposeren. Wil je de grote zaal voor een oneman- show, dan moet je een bepaald be drag betalen. Dat nog altijd zeer wei nig is vergeleken met de huurprij zen van andere galerijen. De leden, van deze Kunstenaarsgalerij bestaan uit niet-blanken en blanken. Er wordt in hun kring absoluut geen on derscheid gemaakt en dat is goed te merken bij openingen en kunstavon den. Er is dan een gemengde groep aanwezig, waarvan de mensen zonder enige moeilijkheid met elkaar om gaan". Het geluk en de erkenning kwa men voor schilderes Toxpeus tege lijk met haar eerste solo-optreden, want reeds op de eerste avond was de geldbalans, dankzij de verkoop, van vier werken, al naar voordeel doorgeslagen. zonder aantoonbare reflectie. Deze Het voordeel kwam overigens in meer galerij wordt gerund door vijfentwin tig kunstenaars die er volgens het principe door-ons-voor-ons geld in steken. Greetje Toxopeus:, ,Dick vond het tijd dat ik zelf eens een expositie or ganiseerde. Hij boekte een datum en ik had alleen maar te werken. Wat niet zo eenvoudig is met twee klei ne kinderen om je heen. Een galerij waar ik moest exposeren, is geen particuliere aangelegenheid, maar ze wordt geleid door de kunstenaars zelf. Gezamenlijk betalen ze de huur van het pand en ook gedeelte lijk de secretaresse. De Kunstenaars galerij bestaat nu ruim vijf jaar en heeft intussen een goede naam ver worven. Het kunstenaarskartel eist een zekere mate van kunnen voor- opzichten. buiten alle verwachting, uit de lucht vallen. De waardering voor en het gunstige oordeel over haar schilderijen stonden een dag la ter in verschillende toonaarden zwart op wit en breed uitgemeten: kunst recensenten van de grote kranten in Kaapstad waren allemaal vol lof over de creativiteit van deze jonge Nederlandse, Stanley Pinker, bekend schilder in Engeland en leraar aan de Rijkskunstacademie in Kaapstad, gen aan de weg te timmeren toe te schrijven aan de opvatting van de Zuid-Afrikaner over moderne kunst te verkopen. De mensen zijn er nog niet rijp genoeg voor". Voor haar vormde deze publieke onderwaarde ring van het experimentele in het, begin geen bezwaar, haar creaties ble ven immers binnen. Maar nu vast staat dat haar kunst niet verborgen mag blijven, schijnt ze volledig haar ideeën met alle denkbare materialen in non-figuratieve en abstrac te schilderijen om te zetten. Greetje Toxpeus over haar werk: „Mijn werk is nog steeds in ontwik keling. Ik probeer zoveel mogelijk te experimenteren, wat hier nog als vreemd wordt aangemerkt. Ik werk op het ogenblik met schuimrubber, plastic verpakkingen, pakpapier en zilverpapier. In compositie zijn deze materialen dus eigenlijk colla ges. Een ervan is een groot werk, waarin ik een grote hoeveelheid ge kreukt papier in allerlei vormen en kreukels laat gaan en daarna be schilder. Je krijgt hierdoor prachtige schaduwen en lichteffecten, omdat het een relief geworden is in plaats van een plat schilderij. Ook de plas- ticvormen geven vreemde composities en inspireren me tot het maken van een vreemde vormentaal door ze te beschilderen. Deze creaties krijgen soms iets menselijks, maar stralen onderwerp. Vroeger werkte ik regel matig met stoffen. Het werden dan eigenlijk gewone lappenappliques. Daar ben ik voorlopig maar van af gestapt". Blikt Greetje Toxopeus naar het verleden terug, dan komt ze tot de ontdekking dat er al veel in haar, nog jonge leven is gepasseerd. In februari 1941 werd zij als dochter van drs. H. Toxopeus, de ontdekker en bestrijder van de aardappelmoe heid en de grondaaltjes, in Bogor op Java geboren. Op haar tweede jaar belandde zij met haar ouders in een Jappenkamp, waar ze haar hele kleu tertijd doorbracht. Eenmaal in Ne derland woonde Greetje Toxopeus de eerste jeugdjaren in Groningen, daar na verhuisde ze naar Wageningen, waar de MMS werd doorlopen. Wa geningen werd haar tweede woon plaats, omdat haar vader zich als wetenschappelijk medewerker ver bond aan de Landbouwhogeschool en aan het Instituut voor plantenziek ten. Op 18-jarige leeftijd kwam ze de kunstacademie in Enschede te recht. Haar eindscriptie wijdde ze aan Kadinski. Met het einddiploma en haar man verliet Greetje Toxo peus Nederland, richting Zuid-Afri ka waar haar nog wat woelige Jaar tjes wachtten. Aanvankelijk woonde het echtpaar Snoek-Toxopeus in Greetje Toxopeus bij een van haar jongste scheppingen Pretoria. „Het beviel ons daar hele maal niet. We konden er gewoonweg niet aarden. Pretoria is voor ons een nietszeggende stad vol verkramp te mensen. Zeer overdreven strenge apartheid en de stad heeft een echt streng gereformeerd karakter. We be sloten na drie Jaar maar terug te gaan naar Holland. Dick kreeg even wel de kans om als fluitist in het Kaaps Orkest te komen, in Kaap stad uiteraard. Dus zijn we zo'n beet je opnieuw gaan emigreren", ver telt Greetje Toxopeus. verrichtte de officiële opening. Hij is ook wel een sprookjesachtige sfeer daar niet de eerste, de beste. Zeker ujt Mijn zuivere olieverfschilderijen niet voor Greetje Toxopeus, want, beelden meestal insekten of monster hij gaf haar impulsen tot meer achtige wezentjes uit. Ze zijn niet af- zelfvertrouwen; hij animeerde de schrikwekkend, maar ze lijken op persoonlijke lijn die Greetje Toxo- levende dingen die je door een mi- peus in de schilderkunst aan het vol- croscoop zou zien. Ook het heelal, de gen is. maan en de sterren zijn vaak mijn ADVERTENTIE Dobbelman- als u gewoon bijzonder goed wit en kleur wilt wassen... 6,15 Rome (GPD) Op het Romeinse hoofdbureau van politie hebben inventieve breinen een heldhaftige campagne tegen de publieke dames, die langs de invalswegen van de stad hun werk doen, uitgedacht. Wie met zijn auto Rome binnenrijdt kent de vuren, die tussen de bomen in de winternacht branden en waarbij aantrekkelijke jonge dames in mini-kledij zich ver warmen. Deze dames, die hun charmes te i koop aanbieden, behoren tot een van i de essentiële onderdelen van het j vreemde Italiaanse leven. Zelden j nam iets wat officieel niet mag zo'n J omvang aan als in dit land. En zei- i den was een verbod tot prostitueren j met een dergelijke schijnheiligheid beladen als in Italië, waar de mees te mannen naast de heiligheid van J een onaantastbare verloofde en later I van een alsmaar kinderen krijgen- j de "mamma" zijn intiemere omgang met de andere sekse elders zoekt: bij de buitenlandse toeristes en bij I de publieke vrouwen. PARUS IN HET JAAR 2000 Dankzij een curieuze wet van een socialistische senatrice werden al Jaren geleden de publieke huizen ge sloten. Bij de vele officiële leugens in Italië was deze wet een giganti sche leugen erbij. Maar de minder kapitaalkrachtige dames weken naar de uitvalswegen van de stad uit, waar ze zich de winterse koude warm hou den bij een houtvuur. Om hen heen stoppen de auto's en drijven kleine neringdoenden hun handel in pom pelmoezen of in schijven vlees, die van in het geheel geroosterde var kens worden afgesneden. Nu heeft de politie zich op een uit de fascistentijd stammende wet be roepen, die verbiedt dat binnen- of buitenshuis zonder vergunning wa pens worden afgevuurd, vuurwerk wordt afgestoken of in het algemeen iets wordt aangestoken of opgebla zen dat gevaarlijk is. De boete voor de overtreding bedraagt 8000 lire, d. i. ongeveer 45 gulden. De wat met de haren erbij gesleep te uitleg van dit artikel kost de da mes bij de vuren nu iedere keer 8000 lire. als een of andere dienst klopper het in zijn hoofd haalt de weerloze deernen te verbaliseren. De ze maatregel is symbolisch voor de manier waarop een land zucht onder een labyrinth van gekende en meest al ongekende wetten, die als een gek ze ten uitvoer wil leggen, tot da meest bizarre gevolgen kunnen lei den. Een van de Romeinse bladen her innert eraan, dat met deze wet in de hand veel beter met traangasgra naten schietende fascisten kunnen worden geverbaliseerd of de in dustriëlen die er geen zin in hebben geld uit te geven voor een betere verwerking van hun de atmosfeer vergiftigende afvalstoffen. onze moderedactrice) DAM Zeker de helft van aen en laarzen, die de ko- aanden bij winkels en wa- te koop zullen zijn, wer- kunststof gemaakt, maar consument is het praktisch k om ze van leren model- nderscheiden Het verschil n pas bij het dragen, itie van Nederlandse Leer- !n vindt nu dat het voor ek mogelijk moet zijii om iste keus tussen leer en te maken. Vandaar dat de overheid een verzoek heeft ingediend om de naam „leer" te beschermen. In navolging van het wolmerk wil men bovendien tot de invoering ko men van een leermerk. De bespre kingen daarover slepen zich in de schoenen- en lederwarenbranche al jaren voort en nog steeds is men niet tot een definitieve beslissing gekomen met als gevolg dat de con sument nu nog niet weet of er nu leer of kunststof aan hem wordt verkocht. Het probleem is echter dat het pu bliek het verschil tussen de goede en de zeef goedkope uit Japan en Hong Kong geïmporteerde kunst stoffen niet ziet. Het goedkope, vaak fel gekleurde Aziatische materiaal ziet er op het oog fraai uit, maar de schoenen die men er van maakt scheuren in het gebruik vrij snel uit, aldus het Mo decentrum voor de Schoen- en Le derwarenbranche. De in het centrum verenigde win keliers, importeurs en fabrikanten gaven dezer dagen een voorjaarsshow in 't Amsterdamse Tuschinski Thea ter. Daaruit bleek opnieuw dat de wreef- en enkelband pumps en san dalen het grotr nieuws zijn. De schoenen met wat smallere lees- ten en iets spitser toelopende neu- I zen zullen verkrijgbaar zijn in ko- i renblauw, appelgroen, lila, hard roze, paars en roestbruin. Bij de vrijetijdsmodellen bleef de forse leest gehandhaafd en speciaal voor de mini-shorts zorgden de winkeliers voor een flinke voorraad I Donald Duck sandalen en Betty Davis pumps met sleehakken van [kurk. Elegante chroomlederen wreej- band pumps, verkrijgbaar in zo merse pasteltinten, hakjes 5 cm uit de collectie Romeda en Boschi van Bata International. Er dendert een reeks problemen op Parijs aan welke veroorzaakt zijn door de toekomst. Thans wonen er in de agglomeratie Parijs ruim 6 I miljoen mensen maar over ca. 30 Jaar is het inwonertal meer dan ver- I dubbeld. Al die miljoenen moeten j wonen, werken en leven. Parijs dreigt 1 een „superklont" aan woningen, win kels, parken en wegen te worden. Ui teraard wil de overheid Parijs niet maar raak laten groeien. Er zijn verschillende projekten in studie- en voor een deel- in uitvoering- waaruit blijkt dat het streven gericht is op 'n groei van Parijs in de lengterichting en niet cirkelvormig, zie kaart. Rond het Jaar 2000 zal het gebied dat leeft van en voor Parijs, en dat als leef- en werkeenheid bij Parijs hoort, zich uit strekken van Pontoise tot Melun. Dit verstedelijkt gebied is dan zó groot dat har van Holland er mee gevuld zou kunnen worden izie kaart De uitgestrektheid van dit „Super- Parijs" maakt het noodzakelijk om zelfstandige regionale verzorgscen- tra te doen groeien. Als zodanig zijn de ontwikkelingsprojekten voor Pon toise en Evry reeds vaststaand. Twee andere projekten verkeren in het stadium van studie. Parijs werkt aan z'n toekomst, hetgeen ook blijkt uit de bouwmodellen die er reeds be- I staan. Zo laat het model voor de Ave- j nue d'Italie duidelijk zien dat hier rond het jaar 2000 een stuk onver valst New York zal liggen, wat de 1 wolkenkrabbers betreft. Onclergoed(jes) Mannen worden, zegt men, steeds modebewuster waar het hun onder goed betreft. Toch kopen nog altijd acht van de tien vrouwen de onder broekjes voor hun mannen (althans in Engeland, want dit cijfer wordt in het Britse maandblad Nova ge noemd). Het „geelgrijze" interlockje wordt langzaam maar zeker ver drongen door modieuze slips in lich te en donkere fantasiekleuren of ge dessineerd materiaal. Maar de Nova medewerkster die de veranderende markt op dit terrein observeerde, vindt dat de fabrikanten wel veel voor het oog doen, doch nauwelijks aandacht schenken aan de pasvorm van de slip voor mannen. Een groei end aantal mannen prefereert ech ter, wonderlijk genoeg, op het ogen blik de „boxer shorts", de weinig flatteuze ten weinig steun gevende» slobberige zijden onderbroek met pijpjes. Het merendeel der vrouwen die het ondergoed voor hun man nen kopen, ziet weinig of niets in al die nieuwe modellen en laat de keus meestal toch weer vallen op het oude vertrouwde y-front model. Alini-modcllcn Als in Londen een kindermodeshow wordt gehouden worden de organisa toren steevast bestormd door moeders die willen weten of hun kind ook kans maakt op een baantje als mannequin en fotomodel. Vaak blij ken die moeders voor geïntrigeerd door verhalen die de ronde doen over de fabelachtige verdiensten van de mini-modellen. Bij een van de Lon- dense agentschappen die zich bezig houden met het plaatsen van Jeug dige modellen zegt men dat veel te leurstellingen op dit terrein de schuld zijn van „oma en het winkelperso neel". Grootmoeders die buitensporig trots op hun kleinkinderen zijn, pro beren via pressie op de ouders het bewonderde kind tot een fototest te brengen. Personeel in modewin kels staat veel te gauw klaar met de kreet „die zou fotomodel moeten worden". Succes op dit terrein is, evenals bij de volwassen fotomodel len, slechts voor weinig kindertjes weggelegd. Volgens Woman moeteen kindermodel „aantrekkelijk, onbedor ven, levendig en slank" zijn. De kiel* ne kandidaat moet voorts grote ogen hebben en zich in vreemd gezelschap onmiddellijk op zijn gemak voelen. Essentieel zijn ook een niet-bemoei- zieke moeder en een telefoonaanslui ting <er zijn ill dit veel laat-ipi- nuut-opdrachten)Tenslotte moet het kind in of vlakbij Londen wonen omdat daar het meeste werk op dit gebied is. Er is voortdurend vraag naar mooie babies van nog geen Jaar oud en naar fotogenieke kinderen van twee tot vijf Jaar. Op de ver diensten moeten de ouders zich niet blindstaren: er worden voor dit soort kinderarbeid honoraria ge noemd van ongeveer vijfentwintig gulden per uur en daar blijft na af trek van allerlei kosten niet zo heel veel van over. ADVERTENTIE DAMESMODE in exclusief jonge stijL I BREESTRAATKMa «2 LEIOEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 19