jSQyorogramma Salvation niet zo ls kritieken doen slecht geloven rrjgWaac?... Foetsuwtanden met kaas ...en gisteren TV morgen] $ock-musical wordt pop-oratorium Residentie-Orkest gaf goden concert JERRY RIX J IJFDE IN ROEMENIE Twee doden bij brand in Keulse discotheek |f&)AO M) MAARST 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA dij ISTERDAM Het als rock-musical aangekondigde „Sal- n" draait nu bijna drie maanden in het Amsterdamse i. Deze produktie onder regie van Paul Aaron (die ook de regie tekende in New York en Los Angeles) heeft 20,1 wat weerstand gewekt in Nederland. Waarom? Zeker >m de muzikale kwaliteit. Deze is zowel instrumentaal als uiterst goed verzorgd. Misschien komt het omdat men woord rock-musical aan een verhaal denkt met daarbij zoals die in de jaren vijftig in de belangstelling stond, it is het zeker niet. komt me voor dat men het „poporatorium" zoals men ition" nu noemt alleen beoordeelt op de tekst. Deze is niet sterk. Misschien dat een jaar of vijf geleden de men ig Carré waren ontvlucht met het schaamrood op de ka- laar daar kan nu geen sprake meer van zijn. De kerk en zijn geen heilige huisjes meer, daar kan je rustig tegen rappen. Dit kan één van de redenen zijn van de kritiek, ederland is men er al aan gewend dat in vele produkties loedig en soms meer dan dat wordt omgegaan met zaken als religie en liefde. De eerste schok is er niet meer, komt er makkelijker toe eens goed te luisteren. WOENSDAG 5.00 - 6.45 - 6.55 - 7.05 - 7.10 - 9.20 10.00 10.10 10.40 11.35 NEDERLAND II 6.45 6.55 7.05 8.00 8.21 9.11 9.50 10.30 10.35 Kinderprogramma, gedeeltelijk ln kleur (KRO) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Den Haag vandaag: (NOS) (Kleur) Met het oog op België. Informatief pro gramma (NOS) Kenmerk Wekelijkse Informatierubriek over kerk en samenleving (IKOR/CVK/RKK) Reportage (rechtstreeks) Europacup toernooi voor bekerwinnaars PSV (Eindhoven)Vorwarta (Oost-Berlijn) (NOS) Reportage (rechtstreeks) kwartfinale Europacup I in het Olympisch Stadion te Amsterdam: AJax— Celtic (NOS) Samenvatting eerste helft PSVVorwarts en rechtstreeks begin tweede helft. Rechtstreeks AjaxCeltic (tweede helft) Uitzending van de Boerenpartij Samenvatting tweede helft PSVVorwarta Zienswijze. Discussie over het geloof in God (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) MIK: muzikaal amusementsprogramma (KRO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) The Outsider. Tv-serie (KRO) (Kleur) The Dubliners in Amsterdam: amuse mentsprogramma (KRO) Verslag op woensdag (KRO) (Kleur) Journaal (NOS) Televisie bij het onderwijs herhaling af!. 4 (Teleac) !«i men dat deed, in de elke a- nauwelijks voor een kwart ge- DijMaal. dan was het inderdaad al- niet zo heel best. Lennaert had het beste gemaakt wat er een viel. ook aan de regie van Hamel mankeerde het niet. de zaken waar men zich tegen B pelen niet meer zo duidelijk in tnd. Ik kan me voorstellen dat Verenigde Staten, waar men «1 progessief raketten naar de aschiet maar geestelijk zeker er aal is te noemen, de bezoe- an „Salvation" geschokt huis keerden. Maar het lijkt me ihtvaardig alleen hierom „Sal- als een baksteen te laten val- omdat hij zedenkwetsend of wat dan ook zou zijn. Opnieuw blijkt hier weer uit dat men maar moeilijk mee kan met deze tijd. Wat algemeen wordt besproken op straat, in het ca fé en in de bus is ook goed genoeg om binnen een theater te brengen. Het is niet houdbaar dat daar culturele normen moeten worden aangelegd die zo ver uit stijgen boven het ni veau van de gemiddelde Nederlander. In ieder geval staat het als een paal boven water dat het muzikale en vocale aandeel in dit „poporato rium" van goed tot zeer goed niveau is. Dat is volgens mjj nog altijd het belangrijkste deel van een dergelij ke produktie. Men heeft inmiddels niet stilgezeten. Happening Cisca Beaudoux, Mies de Heer. Elsje de Wijn, Hugo van 3ill van Dijk, Patrick Theunis- oo. r Taf fijn felly Vogler brengen kan echt toets der kritiek doorstaan. Nijs kan maar moeilijk los- uit zijn commerciële pianier- na de pauze kan hij met de n de bezetting komen tot een ling, waarbij het meer gaat om irtuigend brengen dan om een gepolijste stem. Onbetwist lunt was voor mij Chapman its. Hij mag dan al in het voor- oo. ün door zijn donkere huid 5 oo zoals deze jongen zingt is een ptreden waard. Ook hij komt tot z'n beste optreden in lues- en gospelsong-achtig num- iruggesteund door de verdere Wing en vooral door de musici, die musici wordt heel wat ge- d. Onder de leiding van Har- innink komt dat er uit ook. nan" is Dick Vennik, velen in en omgeving bekend van de .azz-concerten welke bij Toos 5ux in de kantine van Roomburg verzorgd. In Salvation verwis- ij zijn sax nog wel eens voor de zo om met zachte vloeiende tonen isseld met schrille uithalen de extra te benadrukken. Ook to (ettist Harry Sevenstern jr goed aan wat er van hem wordt icht de musici hebben zich lok niet verborgen in 'n orkest- naar maken op het toneel een erend deel uit van de show. Jo- arkey en Frans Vossen zorgde een fraaie plaatsing in het de- Men heeft er begrip voor dat eerst de tekst wordt bekritiseerd omdat die verstaanbaar is en dan pas op de muziek wordt gelet. Lennaert Nijgh heeft geconcludeerd dat de kritici die „Salvation" afkraakten geërgerd waren door de voorstelling op zich en daarom zeer ongenuanceerd schre ven. Op die punten waar „Salvation" kon irriteren heeft Nijgh radikale wijzigingen aangebracht. Misschien dat het nu mogelijk is dat de muziek het belangrijkste bestanddeel ook kan worden beoordeeld en dat zou wel eens hele andere kritieken tot gevolg kunnen hebben Jerry Rix heeft de Prix de la Po pularity gewonnen van het Gouden Hert Festival, dat van 1 tot en met 7 maart in Brasov in Roemenië werd gehouden. Hij behaalde, samen met de Engelse zangeres Kiki Dee, de vijfde plaats. In totaal namen 30 zangers en zangeressen uit 23 landen aan dit internationale lichte muziek festival deel. Het Gouden Hert werd gewonnen door de Zweedse zangeres Ann Louise Hanson. In Leidse Stadsgehoorzaal Normen komt me onbegrijpelijk voor een aantal directies heeft ge- ird deze produktie te brengen PARIJS (AFP) De Franse Jean Grenier is op 72-jarige leeftijd in Dreux overleden. Hij was roman schrijver, essayist, vertaler, journa list, criticus, literair adviseur (bij de uitgeverij Gallimard) en filosoof. In 1968 ontving hij de grote nationale prijs der letteren. Grenier. die zeer bevriend is geweest met Albert Ca mus, laat een ofhvangrijk oeuvre na. Zijn laatste is getiteld: Albert Ca mus, souvenirs. ADVERTENTIE Tandpasta is prima. En daarvóór doet een stuk kaas uit 't vuistje ook een boel goed. In kaas zitten de kalkverbindingen waar uw tanden voor een groot deel uit bestaan. Kinderen krijgen sterkere tanden met kaas. En voor grote mensen is kaas goed 'onderhoud'. Uit 't vuistje voor 't tandje! LEIDEN Brahms, Wolf, Beet hoven waren de goden van het Residentie-Orkest in de bijna vol le Stadsgehoorzaal. Beethoven klassiek. Brahms: romantisch- klassiek. Wolf: romantiek ele menten die een toeloop begunsti gen. Zeker is Beethoven voor de vorige eeuw een god geweest, evenals Chopin en Liszt vereerd met een cultus. Die eeuw dacht j nu eenmaal meer in persoonlijke bepaaldheid. En die eeuw heeft I in de onze een heel wat sterker naklank (we spreken over mu- ziek) dan de collectivistischer, j onpersoonlijker modernen denken willen: Brahms' eerste pianoconcert ging voorop met Alexis Weissenberg, een solist van Bulgaarse komaf. Hij be zit een staat van dienst om van te duizelen en volgens het programma- I boekje geeft hij concerten waarvan heel Amerika vol is. Dat heeft hij wel aannemelijk gemaakt. In supe rieur beheerste rust ontwikkelde hij de partituurbeelden. Dit concert is een draak om te spelen, maar deze man suggereert niet het minste van een uiterst moeilijke techniek en ma- niereert bovendien ook nergens. Men zou kunnen opmerken dat het crescenderen in het exponeren van een Brahms-thema meer zingen zou door nuancerende gebondenheid dan door een geleidelijk in kracht en in breedheid toenemende martellato, maar dat is een zaak van geaard heid. Dit le. pianoconcert in d wordt veel minder gespeeld dan het 2de uit een veel rijpere scheppingsperiode. Melodisch is het eerste deel, dat 't gulst nawerkt. Het orkest (onder Van Otterloo) had, dunkt ons, de gaafste orkestrale eenheid in de fina le, waar ook de details in gedreven spanning bloeiden. Het publiek was opgetogen. Tussen dit haast een uur vergend pianoconcert, dat evengoed symfo nie zou kunnen heten met ingebouw de soli, en de 1ste Symfonie van Beethoven kon bezwaarlijk iets zwaarwichtigs staan. Aan die behoef te van een bladvulling voldeed Wolfs Italienische Serenade. Er zit een fij ne transparantie in dit onvoltooide werkje. We hebben de indruk, dat een groot orkest de kamerorkeststijl, die hier het meest past maar object van specialisme is, niet zo maar in kort bestek verovert. Niettemin 'n fraaie reproduktie. Van Beethoven's eerste, goed aan sluitend bij de Serenade, heeft de vertolking van de delen 3 en 4 ons het meest bevredigd Daar waren brokken van de magische eenklank, die men zo graag en zonder spanning- verlies voortdurend van een orkest wil vervangen. Die twee delen raken ook aan het komende, zo persoonlijk sprekende, genie Van Beethoven. KEES VERHOEF De vrouwelijke cast van Sal vationCisca Beaudoux, Sumim, Mies de Heer en Elsje de Wijn. t De Volendamse popgroep 'The Cats' in de vertrekhal van Schiphol. The Cats zullen een toernee van drie weken door In donesië maken. Ook is in het pro- j gramma een optreden in Bang-1 kok opgenomen. KEULEN (DPA) Bij een brand in een discotheek in Keulen zijn in de afgelopen nacht een jongen en een meisje om het leven gekomen. Ze stierven aan rookvergiftiging. De brand, mogelijk veroorzaakt door een slecht uitgemaakte sigaret, brak uit in de pauze van het optreden van een beatgroep uit München, dat door ongeveer driehonderd jongelui werd bijgewoond. Ze waren toen juist bijna allemaal de straat opgegaan om een luchtje te scheppen. Ik heb natuurlijk (je bent te levisiecriticus of Je bent het niet) de boksmatch van de eeuw in twee etappes meebe leefd. Eerst in het echt, van half vijf tot tien voor zes dins dagmorgen vroeg en daarna nog eens verminkt, zonder 6de, 7de, 8ste en 12de ronde, 's avonds op de gewone tijd toen het geen kunst was om te kij ken. Bokstechnisch gezien vond ik het onjuist die vier ronden weg te laten, ook al waren dat dan „minder interessante ron den", maar er zat toch ook de 6de ronde bij, waarin Moham med All beloofde zijn tegen stander k.o. te slaan en er zat ook die ronde bij waarin Fra- zier zijn tegenstander uit de hoek sleurde. Maar ik kon er toch wel vrede mee hebben, omdat Je als nachtbraker het gevoel moet overhouden dat Je net iets meer hebt gezien dan al die gemakzuchtigen die zich met het opgewarmde kliekje vergenoegden. Overigens kregen deze mensen daarvoor de compensatie, dat de beelden becommentarieerd werden door Ingemar Johans son. voormalig wereldkampioen zwaargewicht, die naar Neder land was gevlogen om de wed strijd te zien. omdat in Zwe den het profboksen verboden is en daarom ook niet wordt uit gezonden. Johansson vertelde o.m. dat hij de wedstrijd bij de tweede keer toch iets anders zag dan de eerste keer. Hij vond dat Mohammed Ali's sto ten vaak beter doorkwamen dan hij de eerste keer gedacht had. Ook ikzelf vond het erg interessant om de wedstrijd voor een tweede keer te zien, want bij mij vond Juist het omgekeerde plaats: ik zag die tweede keer pas goed waarom Frazier zoveel ronden van de ringrechters kreeg toegewezen Waarschijnlijk zat ik zo vast gebakken aan de superioriteit van Mohammed Ali, dat ik Fraziers weerwerk geneigd was te bagatelliseren. Ook commen tator Ruud ter Weijden had daar blijkbaar last van, want tot de 15de ronde zag hij een gelijk opgaande strijd, wat la ter gelogenstraft werd door de cijfers van de scheidsrechters. AVRO's televizier maakte en goede beurt met een soort ge dramatiseerde reportage over preludinesmokkel vanuit Neder land naar Zweden. We zagen een gepakte smokkelaar, een officier van Justitie uit Malmö. een reconstructie van hoe een smokkel wellicht wordt uitge voerd (met vliegtuigje dat op verlaten weg landt en het spul overneemt uit een auto) en zelfs zagen we op een gegeven ogenblik een buisje preludine over de landkaart van Scandi navië rollen ter verhoging van het dramatische effect. Ook als ik toegeef dat dat laatste mis schien iets teveel van het goe de was, blijft het feit dat deze aanpak van zo'n affaire pure televisie was, een soort lawaai- Journalistiek ongetwijfeld, maar toch ook heel effectief. En daar gaat het maar om. DONDERDAG 11 MAART Hil\. I. 402 m. en FM-kanalen. 7.00 KRO. 10.00 NOS. 11.00 KRO. 12.00 NCRV. 15.03 N.O.8. 17.30 NCRV. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 (S) Klass.. semi-klass. en mod. muz. (gr.). (7.30 Nws 7.32-7.40 Act.; 8.00-8.10 Nws 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 V d hulsvr (9.00-9.10 Gymn. v. d. hulsvr.) 10.00 Wat heeft dat kind? Pedagogische rubriek .10.20 (S Muz u.lt de Barok (opn).. 11.00 Nws. 11.03 V. d. zieken. 11.15 Bericht vastenaktle. 11.56 Meded I 12.00 Gevar, progr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Act.; 12.58 Rebus). 14.05 Schoolradio.14.30 Country and Wes tern rubriek. 15.00 Hervormde mld- dagdlenst. 15.30 Meer over minder: j De stem van de sprekende minder heid. (16.00-16.02 Nws.). 17.30 Actueel progr. met muzikale Illustratie. 1(18.30-18.41 Nws). 19 00 (S) Volks- i liedjes. 19.15 Kerkorgelconc (Opn 19.45 (S) Muziek van het Leger des I Hells. 20.00 Gevar. progr (22.20 I Avondoverdenking; 22.30 Nws 22.38 I Den Haag vandaag). 23.55-24.00 Nws. Hllv. II. 298 m. en FM-kanalen. 7-00 AVRO. 19.35 IKOR. 20.05 avro. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Lichte gram muz 8.00 Nws. 8.11 Ra dlojourn 8.20 (S) Dag met een plaatje (verv l. 8.30-8.33 De groente man.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Klass orkestmuz. (gr.). 935 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws) 1130 Rondom 12 progr v d vrouw. (Om 11.55 Beursber.) 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radio- Journ. 13.30 (S) Vioolconcours Oskar Back (Opn.) 14.30 Progr. over ge schiedenis 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Kunstmagazijn. L7.00 AVRO's Toppop 17.30 O: Jongeren programma. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radlojourn. 18.20 Ultz. v. d. PSP. 18.30 (S) Licht ensemble met zangsol 18.55 (S) oude en mod. Jazz. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19 40 Mens en Bijbel. 19.50 Hoop ls strijd baar optimisme, gesprek. 20.05 Con certgebouw orkest: (historische opna men) 21.10 Een nachtelijk gesprek, hoorspel 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Radlojourn. 22.55 (8) Nwe chansons. 23.20 (S) Elektr. muz. 23.55-24.00 Nws. Hllv. III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 NCRV. 11.00 EO. 12.00 VPRO. 14.00 KRO. 9.00 Nws. 9.03 Lichte vocale muz. (10.00 Nws.). 1100 Nws. 1103 Verz. SI. progr. van en voor zieken. 12 00 'ws. 12.03 De wekelijkse tlpparade 13.00 Nws 13.03 De Fellx Meurden Show. 14.00 Nws 14.03-18 00 Popmix ture. (15.00, 16 00 en 17.00 Nws Nederland I NOS/NOT 10.45-12.00 en 14.25-14.50 Schoolt.v. NOS: 1845 (K) De Fabel tjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal, VPRO: 19.05 Betty Boop, teenfllm. 19.12 Hoten met ogen en zien met oren: gesprek met de filmer Norman McLaren. NOS: 20.00 (K) Journaal. VPRO: 20.21 Ber. uit de samenleving. 20.30 """heir first mistake, film met Laurel en Hardy. 20.50 (K) De Ja ren 20-30: progr. over de politieke en sociale ontwikkelingen ln Ned. (afl. 5) 21.30 Filmportret van de Franse chan sonnier Jacques Hlgelln. 22.00 Metho den: fllmrep over 3 verschillende op voedingsmethoden voor kinderen. NOS: 22.30 (K) Joum. Teleac: 22.35-23.15 Bouwen en wonen afl. 5 (herh.). Nederland U NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ. NOS: 19.05 Den Haag vandaag. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.50 NBT-tlps NOS: 20 00 (K) Journ. TROS: 20.21 (K) The Glenn Miller Story, speelfilm IKOR yCVK: 22.20 (K) Waarom Amerika? gespreksprogr. NOS: 22.50-22.55 (K) Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5