fraaie folder geen garantie VIVALDI'S JAARGETIJDEN Uit in de Randstad roomvakantie of harde tegenvaller VAN WEESEL LD-uit - LD-uit - Lü-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - I D-uit - LD-uit Nic. de Tombe DERDAG 18 FEBRUARI 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 11 verhuren koffieaj r. 94, teï machine r i~v Uit Costasüï- 24. Ad. dl tel. ofif c. antiek»] sevens i .erstegri kooien hygièi voor f i de zang ima Bret /ant die wei u rantie f relfCmèt8 Iet hotel °P Ibiza st°nd 111 de ar, meti Ier aangeduid als „modern eer- ,95. vict klasse hotel". De muizen en ilden er ln de eetzaal. Vele Fieischn leden aan darminfectie, Minitrij ir de hostess had meestal geen 'cm'un om van haar ultstapjes de Kibn, i telde medicijnen mee te bren- n, Aura lWen°vic V°°r een viei"daags reisje naar HogewoJ hotel ln Heelsum betaalden gulden per persoon. Wij fünTia *en er een armoedige kleine 'is Re.-ei mer met planken onder de ma- 34250. gen tegen het doorzakken, e verveloze keukenstoelen staat en verborgen oude kast, die niet G strijk; |t kon. Het algemene toilet op 2«si 14118 WaS kaPot"' ine Nacht in Wien, stond er Iwagen i de folder. Wij hebben urenlang >olyester r Wenen gereden met de bus, 10a Leia maar zoeken en maar zoeken lksluind W onze slaapgelegenheid, want partij konden zij namelijk niet vin- ietweg chauffeur en reisleider wa- port daar net zomin bekend als limona 'j^ondi aak moet men, als men alleen voet 3,6 ln 6611 reisgezelschap, vechten vossenj de eenpersoonskamer te krij massiett bevr. Cl, Eniaille l ;walitelt te maat rmale pr met boa mag. rsteeg 2. nroogrek Ie termen prijzen zij hun „koopwaar aan. Maak nu alvast irrogieij fc1126- Nog even doorbijten, dan is de winter voorbij, en dan zestigen gen paar maanden en u bent alweer aan uw droomvakantie vering1». Maar die dromen kunnen ook hard tegenvallen. Dat bleek :torie m - - itersteeg - - ie-ervaringen te melden. Een greep daaruit: ten dat hij niet in een eigen NRV-hotel is geweest, doch slechts in een hotel waar de NRV een aantal kamers onder contract heeft. De NRV noemt de ervaring van de gedupeerde teleurstellend en belooft eens te zullen informe ren bij het hotel. Maanden later bericht de NRV hem ongeveer het volgende: De hotel houder zegt dat andere gasten het in voorgaande jaren nooit erg hebben gevonden om samen met een groep geestelijk gestoorden op vakantie te zijn, maar zij zullen toch zorgen dat dit in de toe komst niet meer samenvalt. En vervolgens letterlijk: „Het voren staande in aanmerking nemende, menen wij te kunnen stellen dat er onzerzijds geen sprake is van wanprestatie of dergelijke, op grond waarvan een restitutie on zerzijds gerechtvaardigd zou zijn". De gedupeerde heeft zijn lidmaat schap van de NRV maar opge zegd. Heel wat vlotter, dat moet worden toegegeven, is althans ten dele de afwikkeling van de klachten van gedupeerden van een 22-daagse vliegreis van twee personen voor ruim 2000 gulden met de Zuid- Europa Stichting naar een hotel in Ericeira in Portugal. Een echt paar boekt een kamer met eigen bad, toilet en balkon aan de zee zijde in wat de folder noemt „magnifiek hotel met prachtig aangelegde subtropische tuinen, groot zoetwaterzwembad, prima keuken". Bij aankomst beweert de hotellei ding dat er pas voor later is ge boekt en de vakantiegangers wor den op een zolderkamer gestopt waarvan de deur nauwelijks open kan door het bed dat er in ge propt staat, waar het dak te laag is om rechtop te lopen, en waar een waslijntje hangt om je kle ding over kwijt te raken. Pas na een paar dagen en dank zij lang durig getelefoneer op eigen kosten krijgt men een betere kamer, zij het zonder balkon. Het „zoetwaterzwembad" bevat vol gens de gasten vuil, stilstaand zeewater, de „subtropische tuinen" zijn door uitbreiding van het ho tel verdwenen, en uit de „prima keuken" wordt eten met haren, stukjes glas en rozendoornen op gediend; er heerst onder de gas ten veelvuldig dysenterie. Een hostess van de Zuid-Europa Stichting kan aan dit alles niets veranderen. Bij de afwikkeling in Nederland vergoed de Zuid-Europa Stichting zeer vlot ruim 170 gulden prijs verschil voor de kamers, plus ge maakte telefoonkosten. Het door de klant geëiste smartegeld voor drie weken verknoeide vakantie eigenlijk niet met geld of wat ook te vergoeden laat echter op zich wachten. Want alles moet p°rt o! die men heeft besproken en irglase! irvoor men extra heeft be< :n zondi ld", voet 3.8S Vobsensi gfw|jzen van aansprakelijkheid - boten een kwade gewoonte van boe- 3 frui g6kantoren en reisorganisaties. °°k weer u t enige van onze senstee dere voorbeelden zal blijken, ine pri an men ook vakanties boeken of nikk de Nederlandse Reisvereniging Steuft «V). Dat doet een e htpaar, ar Jan een privéreis wil maken naar hotel in Cattolica (Italië), ge- botervk en uit de NRV-gids. Bij aan- 39 baby mst in Cattolica vinden zij het jak i.45| nogal saai hotel. Er zijn be- zij zelf, slechts twee gasten het grote gebouw. Geen nood, de hotelhouder, de volgende 'ivers komen er veertig Zweden. rdaad komen die Zweden. Zij coniP jpen tijdens de maaltijden lartavoi gezamenlijke eetzaal toevallen, enz. oppen in razernij tegen de wekken midden in de lur Pan4cht het hele hotel met luid ge- jan 16 j joegen de vrouwen sn 6 pa e andei irik op het lijf als zij naar een ;ine wai |ej willen. Het is de bevolking (Irukino 1 een Zweedse psychiatrische letterfichting. terug in Nederland schrijft de j- kantieganger aan de NRV dat best kan begrijpen dat ook astelijk gestoorde mensen va- itle nodig hebben, maar dat de Nieu' lom aal 8. Di mmei goede t bij |e aan 30 Jai de mille Irukkei •herper, J1710-4 i de len If e kaant Qe daardoor volledig is vergald, heeft zoveel mogelijk tijd bui- het hotel moeten doorbrengen j meent dat hij terecht om een ,r^ ladevergoeding vraagt. Hij aari.su eft voor de veertiendaagse reis Ha* as verblijf voor twee personen am 880 gulden aan de NRV be aid. IRV laat hem onmiddellijk we- eerst via het Portugese ministerie van toerisme worden onderzocht. De Zuid-Europa Stichting had Ja renlang goede ervaringen met het hotel gehad en het is begrijpelijk dat men de zaak dan nu eerst eens wil uitzoeken. Alleen, al die omwegen bevestigen weer eens dat de reisorganisaties in het algemeen zo weinig direkte controle hebben op de vakantiebe stemmingen die zij aanprijzen. Een echtpaar laat, met niet onvoor stelbare huiver, zijn dochter al leen op vakantie naar Italië gaan. Het wil echter zekerheid dat het meisje daar niet alleen zal zitten, en kiest daarom voor een reis met de Club 18/30 van Centouri Vliegreizen. Reis en verblijf van twee weken in Rimini gaan 448 gulden kosten. Met ouderlijke zorgzaamheid wordt nog eens van tevoren nadrukke lijk bij het Centouri-boekingskan- toor geïnformeerd of de dochter in het verre Italië toch heus niet alleen gelaten zou worden. Men krijgt er de verzekering dat zij in het hotel met genoeg andere Jon ge vakantiegangers samen zou zijn. want: als we zouden merken dat ze daar alleen was Heten we de reis niet doorgaan en zouden we adviseren een andere reis te hemen", zegt men op het boekingskantoor. Nee, het is een echt Jeugdhotel, waar zij heen gaat. De dochter stapt in het vliegtuig, en in de eerste brief die zij haar ouders uit Italië stuurt, staat dat zij daar aan haar lot is overgela ten in een soort Italiaans familie pension, samen met als enige Ne derlanders nog een ander meisje en een pasgetrouwd stel. Als de ouders met die brief naar het boekingskantoor snellen, doet men daar niets anders dan de fout toegeven en zijn excuses ma ken. Naderhand roept de vader van het meisje de directie van Centouri Vliegreizen ter verantwoording, op beschuldiging van opzettelijke valse en onjuiste toezeggingen. Het antwoord dat hij krijgt, is dat Centouri haar programma heeft uitgevoerd en dat men het ook niet kan helpen dat er zo weinig deelnemers waren. Men laat het erbij de hoop uit te spreken volgend jaar tegenover deze bedrogen uitgekomen klant in de gelegenheid te zijn te be wijzen dat het bij Centouri ook nog anders kan. Op herhaalde aanschrijving om commentaar op deze kwestie, kre gen wij van de Centouri-directie uiteindelijk ten antwoord dat men geen gebruik wenst te maken van de geboden mogelijkheid tot weer woord. eliger, consul gi4 H raldi werd in 1678 geboren te etië, dat toen een van de grote iiige*ofirele centra van de wereld was. kantia|2l-jarige leeftijd werd hij tot iter gewijd, welk ambt hij om 8°sexi ndheidsredenen spoedig moest Haifven. In 1704 werd hij benoemd muziekleraar aan de Conservato- Dell' Ospedale della Pietéi, een de vier meisjesweeshuizen, die lemd waren om hun hoogstaande kii lekuitvoeringen. Vivaldi bleef onderbrekingen tot een Jaar voor dood aan dit weeshuis verbon- ljksbu: Kor Morsto 44285. jaar i hulsi i graa ;n. KU ank, 'irlijk i ®rote verscheidenheid van in een menten die de meisjes bespeel- gaven Vivaldi een ongekende Experimenten [Jog1*1 elijkheid te experimenteren met troi neest uiteenlopende klankcombi- 9.4.51 s. Behalve 500 concerten schreef mansc meer dan 40 opera's, 30 oratoria JV cantates, 70 sonates en een aan- tlijke hoeveelheid kerkmuziek, jr, 1 leraarsambt en composities, iinisia ir vooral zijn toernees als viool- efst ii uoos bezorgden hem een redelijk t?gi (t inkomen, maar het meeste geld tst worden besteed aan doktoren oede gev e gevi agelst: oor 311111 op. 1 lad. koop >niikt r*,l advertentie SPECIAALZAAK GRAMMOFOONPLATEN iterskerxkoorsteeg 11 iden - tel. 01710—22184 en medicijnen zodat hij in armoede te Wenen stierf in 1741. Tijdens zijn leven werd weinig muziek van hem gepubliceerd, waaronder een groep van 12 concerten onder de naam „II Cimento dell 'Armonia e dell' In- ventione", als opus 8 uitgegeven te Amsterdam in 1725. Hiervan zijn de eerste vier, getiteld „Le Quattro Sta- gioni", het beroemdst geworden. De titel, de uitdaging van de harmonie en de inventie, wordt zeker eer aan gedaan: de harmonisering was voor die tijd revolutionair, evenals het in strumentaal bewerken van pro grammatische gegevens. Onlangs verschenen drie grammofoonplaten met De Jaargetijden en een volle dige uitvoering van II Cimento; elk daarvan heeft zijn pro en contra, zo dat de keuze erg moeilijk is. Grote Vier De volledige Cimento verscheen op MMS door het Collegium Aca- demicum van Genève onder David Josefowitz, De Jaargetijden op Ar- go door de Academy of St. Martin- in-the-Field, op Philips wederom door I Musici (een nieuwe opna me!) en op Erato door I Solisti di Milano. Voor het gemak zullen de ze opnamen voortaan worden aange duid door het platenlabel. De continuo-partij wordt op MMS en Philips op clavecimbel uitgevoerd, op Erato is dat een orgel, Argo werkt afwisselend met orgel en clavecimbel. Argo plaatst het continuo zodanig op de voorgrond, dat de vioolsoli hier en daar zelfs in de verdrukking ko men. De afwisseling van orgel en clavecimbel lijkt mij wat willekeurig, het is de vraag of Vivaldi beide in strumenten tegelijk ter beschikking heeft gehad. Dat neemt niet weg, dat men verrassende effecten heeft we ten te bereiken. Ook het continuo van Philips heeft een eigen gezicht, maar is veel bescheidener, evenals dat van Erato. MMS is op dat punt conventioneel: U hoort het clavecim- beLals in de concertzaal, dus als een beschaafde ritmische ondersteuning. De vioolsolisten Igor Ozim (MMS), Alan Loveday (Argo), Roberto Mi- chelucci (Philips) en Franco Fantini (Erato) ontlopen elkaar niet veel in kwaliteit. Ieder past zich voortreffe lijk aan de bedoelingen van de en sembles aan. Die bedoelingen lopen overigens sterk uiteen. MMS geeft een rechtlijnige weergave van de mu ziek zonder extra nadruk op passa ges die in de partituur verklaard worden als: slapende herder, blaffen de hond, tortelduif, klappertanden enz. Vivaldi heeft deze dingen im mers duidelijk genoeg in muziek ver taald! Blijkbaar niet voor Argo, waar de uitvoering welhaast romantisch aandoet door het veelvuldig gebruik van overgangsdynamiek. Het con certo grosso-karakter is hierdoor minder goed te herkennen. Ook de tempokeuze is soms merkwaardigzo wordt de Danza Pastorale met haar doedelzak-achtige harmonisering op gevat als een sicilienne. Het bibbe rend door de sneeuw lopen wordt uit gebeeld door het strijken col legno, hetgeen wat gewild aandoet. Erato daarentegen is even conven tioneel als MMS met voornamelijk registerdynamiek, terwijl Philips de middenweg bewandelt en knappe, geprononceerde ritmen heeft. Ar go en Philips beschikken over en sembles, die een hechte eenheid vor men, op welk punt Erato en MMS wat zwakker zijn. De geluidskwaliteit ADVERTENTIE musicassettes platenkoffers grammofoonplaten hogewoerd 112 van de platen en het stereo-effect loopt van uitstekend naar goed in de volgorde: Argo, Philips. MMS. Erato. Zoals reeds gezegd: de keuze is moeilijk. Argo is het meest pro gressief, maar tevens controversieel. Philips heeft een tot in de puntjes uitgewerkte uitvoering van een prachtige klankschoonheid, Erato en MMS liggen in de traditionele sfeer. II Cimento Nog even iets over de volledige uit voering van II Cimento op MMS. Naast de Jaargetijden kregen nog drie concerten een titel mee. Nr. 5 heet evenals op. 10,1 „La Tempesta di Mare" (de storm op zee), Nr. 6 „II Piacere" (het genoegen) en nr. 10 „La Caccia" (de Jacht). De nrs. 9 en 12 zijn oorspronkelijk voor hobo geschreven, zij missen de ty pische virtuoze viooltrekjes. Beide versies van deze concerten zijn in het album opgenomen. VIVALDI: II Cimento dell'armo- nia e dell' inventione. Igor Ozim, viool, Pierre Rosso, hobo. Collegium Academicum van Genève olv. Da vid Josefotwitz. MMS SMS 2678. f 31,25 (3 LP's). VIVALDI: The Four Seasons. Alan Loveday. viool. Academy of St Martin-in-the-Fields o.l.v. Neville Marriner. Argo ZRG 654, f 24,50. VIVALDI: Le Quattro Stagioni. Ro berto Michelucci, viool I Musici Philips 6500017, f 24.50. VIVALDI: Les Quatre Saisons. Fran co Fantini, viool. I Solisti di Milano olv. Angelo Ephrikian. Erato STU 70380, f 24,50. R. G. HARMS. AMSTERDAM Stadsschouwburg: 19 feb. 20.15 uur Ned. Comedie „Wachten op Godot". 25 feb. 20.15 uur Toneelgroep Theater „Het Proces", 23 feb. 20.15 uur Het Nationaal Ballet, 18, 21, 27 feb. 20.15 uur Ned. Comedie „Eva Bonheur". 20 feb. 20.15 uur Ned. Comedie „Vrijdag", 22 feb. Ned. Comedie Nieuw Rotterd. Toteel „Koning Jan", 24 feb. 20.15 uur Haagse Comedie .Mooi weer vandaag", 26 feb. 20.15 uur Ned. Comedie ..Hotel 't Paradijs". Concertgebouw: 19 feb. 20.15 uur Han de Vries, hobo, Rudolf Jansen, piano. 20 feb. 15 uur Gaudeamus Kwartet, 20 feb. 20.15 uur Concertgebouw Piano Concert, 21 feb. 11 uur Het Residen tie Strijktrio, 22 feb. 20.15 uur Polo-de Haas, piano. 23 feb. 20.15 uur Amsterd. Philh. Orkest. 24, 25. 26 feb. 20.16 uur Concert gebouworkest olv Eugen Jochum, 26 feb. 24 uur John Mayall. 26 feb. 20.15 ur Quartetto Italiano. Museum Amstelkring: 19 feb. 20.30 uur Veronica Hampe, viola da gamba en Anneke Uïttenbosch, clavecimbel. Carré: t/m 24 maart dag. 20.15 uur. za. ook 24 uur Rock-mu sical „Salvation", 19 feb. 24 uur Ned. Blazersensemble olv Edo de Waart. Shaffy-theater: t/m 28 maart 20.30 (beh. ma.) Funhouse Horror mmv Rob van Houten. Kleine Komedie: t/m 28 feb. 20.15 uur (beh. ma.) Toneelgroep Centrum „Tehuis". De Koopermolen: dag. 19 uur (beh. ma.) Cabaretshow rond Henk Elsink. Nw. de la Mar-theater: v.a. 12 feb. 20.15 uur (beh. ma.) Nieuwe show van Wim Sonneveld met Corrie van Gorp en Willem NIj- holt. RAI-gebouw: 19. 20, 21 feb. dag. 10-17, 19-22, za. zo. 10-47 uur Personenautotentoonstelling. Kon. Schouwburg: 19. 21 feb. 20.15 uur Haagse Cbmedie „Vriend Antoine", 20, 25 feb. Haagse Comedie .Mooi weer vandaag", 21 feb. 14 uur Haagse Comedie ..Een vrouw om weg te gooien", 22 feb. 20.15 uur Toneelgroep Centrum, 23 feb. 20.15 uur Nw. Rot terd. Toneel, 24 feb. 20.15 uur Toneelgroep Globe. Circustheater: 19 feb. 20 uur Ned. Operastichting „FldelloM. Ned. Congresgebouw: 19 feb. 20.15 uur Theater Oberhausen „Das Land des Lachelns, 20 feb. 20.30 uur Het Residentie Or kest, 20 feb. 21.30 uur Carnaval do Rio, 20 feb. 20.15 uur Blij spel „Nee, schat nu niet", 21 feb. 14 uur Scaplno Ballet. 22 feb 20.30 uur Ned. Kamerorkest, 26 feb. 20 uur Het Residentie Or kest. Diligentia: 19. 20, 21. 23 tm 28 feb. Jasperina de Jong-show. Hot-theater: 23 24, 25 feb. Haagse Comedie .Antigone". Leidse Schouwburg: 19 febr. 20.15 uur Cilli Wang, 25 Jaar in ternationale humor zonder woorden, 22 febr. 20.15 uur Lo Zoo, derde voorstelling in het Mickerie circuit, 24, 25, 26, 27 febr. 20.15 uur Rients Gratama en Mady Misset in het cabaret "Knol lentuin". Stadsgehoorzaal: 20 febr. De Doedee, beurs voor jongeren, 26, 27 febr. Antiekbeurs. ROTTERDAM Rotterdamse Schouwburg: 19, 20 febr. 20.15 uur Nw. Rotterd. Toneel. 22 febr. 20 uur Ned. Operastichting met „FideUo", 25 febr. 20.15 uur Het Nationaal Ballet. De Doelen: 19 febr. 20.15 uur Rotterd. Philharm. Orkest, 19 febr. 20.15 uur Narciso Yepes, gitaar, 20 febr. 20.15 uur optreden van het orkest James Last na afloop carnavalsviering, 22 febr 20.15 uur Piet Feenstra. pianorecital. 23. 24. 25. febr. 20.15 nur Rotterd. Philharm. Orkest oJ.V. F. Leitner, 23 febr. 20.15 uur Kamermuziekver. Trio a Cordes Francais. Groote Schouwburg: 20. 21, 22, 23. 24 feb. 20.15 uur Hoofdstad Operette .Jn einer kleinen Konditorèi". Hofplein-theater: 19. 20 en 21 feb 20.15 uur Blijspel „Vlinders zijn vrij", 23. 24. 25 feb. 20.15 uur Blijspel .Jn de holte van je arm". Piccolo-theater: 23 tm 26 feb. 20.15 uur Nw. Rotterd. Toneel ,J>e Sprakelozen". Ahoy-sportpaleis: 19 feb. Regenboog-omnium, 25 feb. t/m 7 mrt. wereldkampioenschappen ijshockey. BIOSCOPEN Amsterdam In Alhambra (Weteringschans) blijft Women in Love naar de roman van D. H. Lawrence de aandacht vragen Andere blijvertjes ..Butch Cassidy and the Snudance Kid ln Bio (Middenweg) en Mash in Calypso in de Marnixstraat. Ook Blow up van Antonioni (Ceintuur-Ceintuurbaan) blijft het goed doen, evenals Ryan's dochter in Du Midi (Apollolaan) en Easy Rider in Hallen (Van Galenstraat). Rotterdam Lijnbaantheater brengt de beeldschone film La Maison des Bories. In Cinema (Westblaak) Lawrence of Arabia Metro (Wolphaertsbocht) brengt een kassucces van Sophia Lo- ren en Matroianni: De Zonnebloem in de Steppe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11