,Er komt een tijd dat het
publiek tv-blasé wordt"
r(Jy)vandaag... l
Sophia Loren vreest
ontvoering van zoon
en a/steren
TV morgen]
Jarige radio-organist Johan Jong:
C/SQ.jE05fmmma
Oudt 4^i/c{en
G (t JÉMËËËÜÉttiLt f)C
g.
slap en fijn haar?
laVOna0haarhersteller 905
chevron met F-3IO beter voor
boompje beestje motortje mensje
DONDERDAG 18 FEBRUARI
7.00 KRO. 10.00 NOS. 11.00 KRO.
12.00 NCRV. 15.30 NOS. 17.30 NCRV.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16
(S) Badinerle: klass. en moderne
muz. (gr). (7.30 Nws; 7.32-7.40 Ac
tual. 8.00-8.10 Nws.). 8.25 Overweging.
8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. (9.00-
9.10 Gymn. v. d huisvr.) 10.00 Wat
heeft dat kind? pedagogische kroniek.
10.20 (S) Muz. uit de Barok (opn.).
KRO; 11.00 Nws. 11.03 Voor de zie
ken. 11.55 Medel. 12.00 Los-Vast: ge-
var. progr. (12.26 Medel. t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier
en nu: actual. 12.58 Rebus). 14.00 Bij
de tijd: actuele inform, over ontwik
kelingen in de samenleving. 14.20 (S)
Lichte orkestmuz. (gr). 14.30 Country
and Western rubriek 15.00 Hervorm
de mlddagdienst. 15.30 Meer over
minder: De stem van de sprekende
minderheid. (16.00-16.02 Nws). 17.30
NCRV en Bloc: actueel progr. met
muz. illustr. (18.30-18.41 Nws.). 19.00
Zingen met Cecilia: volksmuz. 19.15
Kerkorgelconcert: klass. en moderne
muz. 19.45 Muz. van Het Leger des
Hells. 20.00 Radio Actief: gevar.
progr. (22.20 Avondoverdenking: 22.30
Nws.; 22.38 Den Haag vandaag). 23.55
Nws.
HILV. II 298 m en FM-kanalen.
7.00 AVRO. 19.35 IKOR. 20.05 AVRO.
22.55 VPRO. 23.15 AVRO.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Dag met een plaatje: lichte platen.
8 00 Nws. 8.11 Radlojourn. 8.20 (S)
Dag met een plaatje (vervolg).
(8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Mor
genwijding. 9.00 (S) Strijkkwartet:
moderne muz. 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplatenprogramma. (11.00 Nws.)
11.30 Rondom. 12 progr. v. d. vrouw.
(Om 11.55 Beursberichten.) 12.30 Mo
dern Platteland. 12.35 Sportrevue.
13.00 Nws. 13.11 Radlojourn. 13.30
(S) Scala: ontmoetingen met Jonge
Nederlandse kunstenaars: I. Beiaard-
concert: II. Sopraan en piano: mo
derne liederen: III. Accordeonrecital:
moderne muz. 14.00 De Notedop: een
radloprogr. in een Notedop. 15.00
Voor de zieken 16.00 Nws. 16.03 Land
der Muzen: kunstmagazijn. 17.00
AVRO's Toppop. 17.30 O: Jongeren-
progr. 17.65 Mededel. 18.00 Nws. 18.11
Radiojournaal. 18.20 Uitzending van
D'66. 18.30 (S) Liedjes bij de vleet
van De Speelgroep. 18.55 (S) Jazz
Spectrum: oude en moderne Jazz.
19.25 Gesproken brief. 1930 Nws.
19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40
Mens en bijbel. 19.50 Blijven we wer
ken? inleiding top het totaal pro
gramma van aanstaande zondag 21
februari. 20.05 (S) Semele, opera van
Handel (uitvoering in verkorte vorm)
Uitvoerenden: Amsterdams Filharmo
nisch Orkest. Nederlandse Handelver-
eniging en solisten. 22.00 Hilversum
10: Pleisterplaats voor mensen uit
studio en theater. 22.30 Nieuws 22.38
Mededelingen. 22.43. Radiojournaal.
VPRO: 22.55 Stichting Nederlandse
Schoolradio: Sexuele vorming. 23.15
(S) Semele. opera (akte III). 23.55
Nws.
HILV. III 240 m. en FM kanalen
9.00 NCRV. 11.00 EO. 12.00 VPRO
14.00 KRO.
NCRV: 9 00 Nws. 9.03 Zing, zing,
zing: lichte vocale muziek (10.00
Nws.) EO .11.00 Nws. 11.03 De muzl-
ADVERTENTIE
Schout- en schepenen'
corners
Recepties
huwelijks-, familie-,
zaken-, jubileum- en
promotiediners
Zondags gesloten
tegenover parkeerterrein
Steenstraat 49/51. LEIDEN. Tel. 33144*
kale fruitmand: verzoekplaten voor
zieken. VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03
Joost mag 't weten: de wekelijkse
Tip-Parade. 13.00 Nieuws. 13.03 De
Felix Meurders Show. KRO: 14.00
Nieuws. 14.03 KRO-op-Drle: Popmix
ture (15.00 16.00 en 17.00 Nws.)
ADVERTENTIE
Dit is het recept:
Kaasfondue van
Nederlandse kaas.
Caquelon inwrijven met wat
knoflook. Dan 4 dl halfdroge
witte wijn in de pan verwarmen
tot de wijn gaat bruisen.
Nu 600 gr fijngesneden jong
belegen Goudse toevoegen, goed
roeren en weer aan de kook
brengen. Binden met maïzena
en op smaak
afmaken met
zout. peper,
nootmuskaat
en een
scheutje kirsch.
m met maïzena
NOS/NOT: 1045-12.00 en 14.00-14.25
Schoolt.v. NOS: 18.45 (K) De Fabel
tjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal.
TROS: 19.05 Hoelabaloe. klnderprogr.
19.26 Met de camera op Jacht 8:
De Jager en zijn wild, fllmrep. NOS:
20.00 (K) Journ. TROS: 20.21 (K)
Mission Impossible. TV-serle. 21.10 (k)
Wegwezen, quiz voor autorijdende echt
paren. 21.40 (K) De Erfenis, TV-spel,
22.20 Waar gaat het om?: visie op en
kele actuele problemen. NOS: 22.35
(K) Journ. Teleac: 22.40-23.20 Bou-
wen en wonen les 2 (herh.).
Nederland II
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant.
NOS: 18.55 (K) Journ. NOS: 19.05
Den Haag vandaag. 19.10 Van gewest
tot gewest. 19.50 Tips van het Natlo-
I naai Bureau voor Toerisme. NOS:
j 20.00 (K) Journ. VPRO: 20.21 Was er
nog wat?: reacties op het nieuws. 20.30
County hospital, film met Laurel en
Hardy. 20.50 (K) Bloemen, vlinders en
War-games, progr. over schllder-kabou-
I ter Frans van Bommel. 21.20 (K) Mu
zikale show met de Rhvtm en Blues
I Group Ike and Tina Turner. CVK/
I IKOR 22.20 (K) Waarom demonstre
ren tegen apartheid?. dlscussieprogT.
NOS: 22.50 (K) Journ. Teleac: 22.55
-23.25 Onze landbouw nu en straks
'les 15 (herh.).
met extra versteviging 54#
AG 17 FEBRUARI 1971
LETDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
Gisteren heb ik eerst even met de leiding gebeld. Ik heb ze
_d: Morgen komen er een paar mensen van de krant, die
l gen vast wel wanneer ik er nu helemaal mee stop. Zal ik
a n zeventigste verjaardag maar niet aangrijpen om er defi-
ief een punt achter te zetten?
Wi feet u wat het bestuur zei? Meneer Jong, voor ons hoeft
;niet. Nu moet u dat maar niet allemaal in de krant zetten,
D< ar eigenlijk vind ik het wel fijn. Goed, ik geef toe dat de
en wat zwaar gaan tellen. Ik voel me kerngezond maar
\h
1 Dhan Jong. de uiterst honkvaste
2 nist van de Vara wordt op 16
ruari zeventig jaar. Hij is een
de heel weinige vaste medewer-
s die de omroep hebben meege-
akt vanaf het eerste socialisti-
20. e haangekraai.
man ook die in één leven tijds
radio groot heeft zien worden en
k helaas ook weer aan po-
riteit heeft zien inboeten. Hoe
organist Johan Jong tegenover
e knock down voor de ouwe
uwe luisterkast? De bijna-jarige
art begrijpend in zijn door de
ke roep voor tien cents verstrekte
p koffie en zegt op wat weemoe-
(071 e toon:
de radio heeft haar grote tijd
lad, dat is waar. Iets met een
lid spreekt de mensen nu een-
;al meer aan dan geluid alleen.
iar ik geloof toch dat er een tijd
rat dat het publiek tv-blasé
irdt. Dat het er een beetje genoeg
n heeft. En ik weet zeker dat de
dan weer aan gaat. Ik kijk
lar naar mezelf, het gebeurt nogal
ns dat ik denk goh. op de tv is
ets bijzonders, laat ik de radio
ns aanzetten."
Üjk, mensen die zeggen: „Er is
eer niks aan. er staat niets in de
ant en op de televisie geven ze
al van die slechte programma's,
lke mensen blijf je houden. En
zeggen is bovendien nog
anzin ook. Je moet alleen weten
selecteren. Als je naar alles kijkt
luistert, gras of groen, dan ligt
'n conclusie er dik bovenop. Maar
je echt serieus wilt kiezen, ach
is er voor iedereen wel wat
laar dat enthousiasme wat wij
oeger hebben meegemaakt dat is
er, dat komt nooit meer terug,
at was geweldig. Als ik bedenk
at wij met een guldentjes-actie
>der luisteraars dat studio-orgel
Jeen hebben geschraapt. En een
ïlden was in de ccisis-tijd een heel
ffer hoor, vergis je daar niet m. De
ensen vochten voor hun omroep,
et was ook een heel wonder hoe
it geluid uit dat wonderlijke kast-
kwam, moet je je voorstellen...
heb de ups en downs van de ra-
meegemaakt. Die rel bijvoor-
eeld rond de Zeven Provinciën,
et was in '34 geloof ik. Er was
iuiterij op de Zeven 'Provinciën
itgebroken. Dat was nog nooit op
Nederlands marineschip ge-
eurd. De socialisten in de Kamer
adden een uitgesproken mening
lierover en dat werd ze erg kwalijk
enomen. Niet alleen de Kamer-
ractie maar ook de socialistische
we gaan kijken naar een villa die
te koop was. Wij liepen door die
lege kamers en zeiden tegen elkaar:
„Dit is Ideaal. Hier kunnen we een
schitterende studio van maken.
Een mooi verhaal uit die tijd wil lk
u niet onthouden. We hadden in
die dagen een omroeper in dienst,
ik zal geen namen noemen, en dat
was een groot lièfhebber van drank
en vrouwen. Ik weet nou niet meer
precies of het door een van die
twee kwam, maar hij liet in ieder
geval op een kwade morgen verstek
gaan. En hij was de enige die een
sleutel van de villa in zijn bezit
had. Toen hebben we maar een
raam ingeslagen om binnen te ko
men.
VERANDERINGEN
Misschien vertel lk het niet zo aar
dig, maar dat moet u mij dan maar
niet kwalijk nemen. Ik kan niet zo
erg leukj vertellen.
Waar was ik ook weer?
O ja, die veranderingen. Kijk nu
eens om u heen, wat een schitte
rende gebouwen, dat is echt niet
ineens gegaan, ik heb het bij stukje
en beetje zien opbouwen.
Ik heb jaren lang die Davos-uitzen-
dingen gedaan, u weet wel voor de
tbc-patiënten .Zeventien Jaar lang,
met Kerst was dat altijd. Dat was
voor de mensen een hele belevenis,
het enthousiasme was gewoonweg
geweldig. Maar ja, nu gaat de fa
milie van dergelijke patiënten zelf
naar Zwitserland, en daar komt nog
bij dat de tbc nagenoeg is verdron
gen.
Neem nu alleen eens zo'n Vara-or-
ADVERTENTIE
Johan Jong achter 'zijn' orgel.
kest! De luisterdichtheid was ontzet
tend - groot. Dan speelden we een
uur lang. Daar hoef je nu niet
meer mee aan te komen.
Ach, nu ik eenmaal zeventig ben,
bespeel ik dat grote orgel niet meer.
dat instrument te gebruiken. Het
Het is zeer enerverend voor mij om
gaat me echt wel aan het hart
hoor, maar de jaren gaan ook mee
tellen hè.
Ik heb nu eens in de veertien da
gen nog een uitzending met de
Flierefluiters. Ik speel geregeld in
de aula's van de gemeenten Bus-
sum, Hivlersum en Laren, bij be
grafenissen begrijpt u JEn dan ben
ik iedere zondag aanwezig in de
Nederlandsch Protestantse kerk.
KERKORGEL
Voor mij blijft het kerkorgel, en
het theaterorgel natuurlijk, je ware.
een electronisch orgel is wel aardig
hoor, maar van een kerkorgel gaat
wat uit. Man, die pijpen leven...
Toen ik vijfenzestig werd heb ik te
gen het bestuur gezegd dat ik
plaats wilde maken voor een jonge
re. Weet u wat ze toen vroegen
„waar zijn die Jongeren dan?"
Er heeft toen in de kranten ge
staan dat er na Johan Jong nie
mand meer kwam. Dat is ons toen
erg kwalijk genomen door mijn col
lega-organisten in Nederland."
„Maar het ziet er inderdaad naar j
uit dat er geen opvolger voor me is. i
Waarbij ik nadrukkelijk niets ten
nadele van mijn collega's wil zeg- i
gen."
NEDERLAND
GEWIJZIGD PROGRAMMA
Kinderprogramma (NCRV)
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
(Kleur) Première: programma over filmkU-
ken en filmmaken (NOS)
Kenmerk. Informatierubriek over kerk en samen
leving (IKOR/CVK/RKK)
Uitzending Stichting Socutera
Reportage eerste helft voetbalwedstrijd FC Twen
teJuventus (Turijn) in het Diekman-stadion in
Enchede. Verslaggevers Henk Terlingen en Koen
Verhoef (NOS)
Uitzending politieke partijen: DS '70
Reportage tweede helft voetbalwedstrijd in En
schede (NOS)
9.45 Wet-strijd. Spel over kennis van recht en wet
(NOS)
10.20 (Kleur) Journaal (NOS)
5.00
6.45
6.55
7.05
7.19
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.05
8.00
8.21
9.10
10.00
(Kleur)
(Kleur)
(Kleur)
(NCRV)
(Kleur)
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Eddy Ready Go. Muzikaal programma
10.05
10.10
Journaal (NOS)
Spionageschip Pueblo. Documentaire naar aanlei
ding van de aanhouding van een Amerikaans oor
logsschip door de Noord-Koreanen (NCRV)
(Kleur) Hollanders op safari (NCRV)
Memorboek. Vijfde deel van de serie De Joden in
Nederland (NCRV)
(Kleur) Journaal (NOS)
Televisie bij het onderwijs (herhaling) (Teleac)
Laat ik eens een paar pro
gramma's behandelen die er in
de kritiek vaak bij inschieten.
„Wij, heren van Zichem" bij
voorbeeld, de Vlaamse serie die
in België een grote populariteit
geniet. Ik zou liegen als ik zei
dat ik er iedere keer mijn eten
voor koud laat worden, maar
ik zag gisteren de tweede helft
en die zat aardig in elkaar. De
Belgen (we hebben dat ook in
jeugdseries gezien) hebben wel
flair om buitenopnamen te
mixen met binnenopnamen. De
serie blijft natuurlijk iets hou
den van een ouderwets dorps
drama, ook door het zwart-wit,
maar ze ademt een authentieke
sfeer. Het badende blote jonge
tje bijvoorbeeld deed wat den
ken aan die aloude Deense
film „Ditte, een mensenkind".
Weliswaar een film uit 1946,
van een kwart eeuw geleden
dus, wat ook weer tekenend is
voor „Wij, heren van Zichem",
maar ook een zogeheten „zui
vere" film. Daarom strekt deze
vergelijking de Vlaamse serie
toch tot eer
Over „Kunstsignalering" schrijf
lk ook zelden. Dat moet ook
niet, want deze rubriek wil een
soort journaal van de kunst
zijn en over het journaal
schrijf ik ook niet vaak. Giste
ren had de rubriek een iets
ander karakter, omdat ze ge
heel aan een onderdeel was ge
wijd: de Amsterdamse naieve
schilder Frans Vrijenhoef.
Ageeth Scherphuis had een erg
aardig gesprek met hem, waar
in hij als persoon bewees dat
hij tot de naieven mag worden
gerekend (in de beste betekenis
van het woord), terwijl hij als
naief schilder een twijfelgeval
is. Hij is bijvoorbeeld niet op
genomen in de rondreizende
Albert Dornecollectie en werd
niet afgevaardigd naar Bratis
lava en Zagreb op de interna
tionale naieven-tentoonstellin-
gen, wat hij zelf als een soort
discriminatie beschouwt.
Het probleem is. dat hij als
schilder wel „naief" is. onbe
vangen, dat hij onderwerpen
(meestal sprookjes) wel op
naieve. kinderlijke manier be
nadert, maar dat zijn manier
van schilderen net niet naief
meer is. Je zou hem „te goed"
kunnen noemen voor een vol-
bloed-naief schilder, wat na
tuurlijk niets hoeft af te doen
aan de charme van zijn schil
derijen laat staan aan zijnb e-
minnelijke persoonlijkheid. U
kunt tot 20 februari voor zijn
werk terecht bij galerie Hamer
op de Leliegracht in Amster
dam.
„Top-pop", dat is ook zo'n pro
gramma dat voortdurend door
de mazen van de televisiekri
tiek snapt. Ik vind het vooral
een aardig programma om aan
te tonen dat het oog een volle
diger instrument is dan het
oor. Je gaat toch niet gauw
een film voor de tweede ot
derde, laat staan vierde keer
bekijken, maar de liefhebber
van popmuziek zal niet aarze
len een Beatle-plaat eindeloos
te draaien. Ik kan songs al:
„She likes weed" en „Nothing
rhymed" dagelijks horen, maar
ik moet toegeven dat ik na een
paar keer toch wel uitgekeken
raakte op die steeds weer te
rugkerende filmpjes van de
Tee-Set en Gilbert O'Sullivan,
die steeds weer in „Top-pop'
werden vertoond omdat hun
plaatjes bij de top 20 bleven
behoren.
Ook van een liedje ligt elk<
ooot op de plaat vast, maar
toch kun je dank zy de onvol
maaktheid van het oor zo'n
liedje tientallen malen horen
zonder dat het gaat irriteren
Gilbert echter, vastgelegd op
beeldband met steeds weer die
zelfde close-up en datzelfde
shot van achteren, wordt op
den uur, ondanks zichzelf,
bijna onverdraaglijk. Als de
AVRO een zanger in handen
krijgt met een te verwachten
top-song, verdient het aanbeve
ling die Jongen een paar keer
te filmen op verschillende ma
nier, zodat er wat afwisseling
kan worden gebracht in de
Top-pop"-vertoning.
pers en de Vara uiteraard. Dat re-
Ulteerde in bedankjes en de conse-
luentie voor ons was dat we sala
ris-verlaging kregen. Dat is de eni
ge keer geweest dat ik minder ben
gaan verdienen..."
ROMANTISCH
„Ik heb zalige herinneringen aan de
„Roodborstjes" en de „Fliere flui
ters". Ik vind het erg fijn om met
jonge mensen te werken. Je houdt
Je repertoire fris, Je wordt gecon
fronteerd met nieuwe muziek. Ik zelf
ben eigenlijk een man van de ro
mantische muziek. Ik ben dan ook
min of meer opgegroeid in een ro
mantische tijd. Maar nu kom Je in
aanraking met liedjes als My fah-
ter's house en Yesterday when I
was young. Songs die ik toch ook
erg kan waarderen. Wij hebben me
lodieën uit Hair gespeeld, Joop
Smits zingt bijvoorbeeld erg graag
Whittaker. Maar in ieder repertoire
zitten ook een paar trekkersliede
ren, wat oudjes zou je kunnen zeg
gen.
Wii bereiken natuurlijk niet alle
mensen met onze liedjes, maar je
moet ook rekening houden met het
oudere publiek. En juist die men
sen. meestal van boven de veertig,
houden erg van die oude wijsjes.
[.Ja, ik heb veel zien veranderen.
Toen wij begonnen hadden we al
leen maar een kamertje hier in
Hilversum. Op een goede dag zijn
MILAAN (Reuter) De Italiaanse
filmster Sophia Loren heeft van
haar villa in Rome een versterkte
vesting laten maken omdat zij in
voortdurende vrees leeft dat haar
zoontje, Carlo Ponti, zal worden
ontvoerd.
De tweejarige Carlo wordt vergezeld
door twee gewapende bewakers bij
elke stap die hij zet. Sophia Loren
is doodsbang voor ontvoering, nadat
zij vorig jaar het slachtoffer was
geworden van een gewapende roof
overval in New York.
Het weekblad „Gente" heeft onlangs
foto's gepubliceerd waarop de
jonge Carlo in de tuin van Villa
Marino loopt, gevolgd door bewa
kers waarvan één met een ma
chinegeweer. Dat waren volgens
het blad politiemannen in burger-
kledij.
Het blad beweert verder dat vorige
week een indringer ér ondanks de
uitgebreide beveiligingsmaatrege
len in geslaagd is tot de bovenver
dieping, waar het kind slaapt, door
te dringen.
Rond de villa is een muur gebouwd,
de ruiten zijn van stalen staven
voorzien en alle sloten zijn door
steviger exemplaren vervangen.
ADVERTENTIE