k wil geld verdienen olang het nog kan r{^y)vandaag... De sprakelozen' (NRT): zwak van constructie ...en gisteren wilde Nieuw Links aan de kaak stellen' TV morgen] -> Ekilu leidt geen lui leventje want F: CJ Theater' met Hobsons Choice Grafiek en sieraden in openbare bibliotheek Lodewijk de Boers visie op het geweld nswr/i Tas breekt met de TROS Geen Vivaldi, maar Mozart bij het R.O. Brand verwoest Sikkens Arnhem >AG 10 FEBRUARI 1971 LETDSCH DAGBLAD PAGINA 5 Nabij Hampstead Heath in Lon den bevindt zich de bescheiden nederzetting van de familie Gibb. Het huis „Woodley" genoemd, werd een kleine tien maanden geleden door het echtpaar Lulu en Maurice Gibb gekocht en doet dienst als tijdelijke verblijfplaats van zangeres Lulu en/of echtge noot Maurice Gibb, componist/ pianist/zanger bij de familiefor matie de Bee Gees. Veel thuis zijn Lulu en Maurice niet De Britse popzangeres heeft in eigen land tv-shows. In de V.S ech ter komen haar platenopnamen tot stand. Dit na een conflict met haar Engelse maatschappij. Tijd om huisvrouw te spelen is er voor Lulu niet. De 22-jarige zangeres wil des ondanks in de toekomst een groot gezin in „Woodley" onderdak bie den. Even thuis laat ze weten: „Mauricee enik zijn gek op kinderen. Daar ik nog steeds door wil gaan met mijn carrière, hebben we besloten nog een poosje te wachten met gezins uitbreiding. Dat we getrouwd zijn is geen enkel probleem. Ons huwe lijk is goed. Schotten Lulu komt uit Glasgow zijn, zoals Je weet, eerlijk en vaak conservatief wat him levenswijze aangaat". Naaste buren van Maurice en Lulu zijn Ringo, Maureen en hun kinde ren. Lulu: „We gaan goed met el kaar om. Toen we Ringo onlangs vroegen, waar nu eigenlijk voor hem geluk en toekomst lagen, zei hij: „Thuis bij mijn gezin". De tij den van de Beatles hebben Ringo niet in het minst bedorven. Het is een zalig ongecompliceerd mens ge bleven, hy weet wat hij wil". Lulu, de laatste tijd danig afge slankt „ik at al veel, Maurice leerde me beheersing" zegt een harde werkster te zijn. Zelden legt ze zich de beperking op om voor enkele dagen te verdwijnen. Hoog stens wanneer de slaap haar te machtig wordt, worden afspraken verschoven. Geld spreekt een be langrijke rol in het leven van Lulu. Haar excuus: „Mijn Schotse verle den. Je blijft geld verdienen omdat je nooit kunt zeggen, waarvoor het allemaal goed kan zijn. En wie weet hoe lang deze mogelijkheid nog open staat". In Leidse Schouwburg LEIDEN - De Haagse Comedie is nog maar net uit de Leidse Schouw burg vertrokken na twee schitteren de voorstellingen van David Storey's *Home' te hebben gegeven of de to neelgroep Theater' staat er alweer te trappelen. Het Arnhemse gezelschap geeft vanavond namelijk een opvoering van 'Baas in eigen zaak' (Hobsons choise) door Harold Brighoude. Deze voorstelling wordt op dinsdag 16 fe bruari herhaald. Hobscn is de eigenaar van een schoenenzaak die het op allerlei manieren te stellen heeft met zijn drie dochters. De figuur van de ba zige Hobson wordt gespeeld door Hans Tiemeyer. WASSENAAR Ria Exel en Gre- tha de Boer zullen van 15 februari tot en met 6 maart exposeren in de Openbare Bibliotheek aan de Luifel- baan. De Haagse kunstenares Ria Exel zal gouaches en etsen tentoon stellen terwijl Gretha de Boer uit Capelle aan de IJssel sieraden en pastels exposeert. De tentoonstelling, die toegankelijk is tijdens de openingsuren van de bibliotheek zal op zaterdag 13 febru ari te 16.00 uur worden geopend, o.m. met een Indiase dans door Savitri. il, hl Pie tl HAAG Sal Tas, de pas doneerde Parijse correspon- van Het Parool, zal geen (ke praatjes meer maken 20|e TROS-televisie. Tas heeft \tvond op een door hem be- persconferentie verklaard, ij met de TROS heeft ge- omdat naar zijn mening censuur toepaste. Lal üe voorbespreking van de uit- Jg van 18 februari kwam het teek tot een conflict tussen Tas 'et stichtingsbestuur. Onder aan die uitzending zou zijn het (congres, dat vorige week is ge in de RAI in Amsterdam, wilde Nieuw Links aan de itellen", zei Tas. Volgens hem ■t congres enkele „vermomde" :n genomen. De uitnodiging christelijke partijen om mee ^^n aan een regeerakkoord van D'66 en PPR was er een van. peigering van de christelijke stond vast. En dat was ook r—Joeline". meende Tas. tweede „vermomde" besluit was plissing niet uit de NAVO te l. „De reacties in het congres in wezen vijandig aan de was het oordeel van Tas. q lezing voor de TROS-televisie p halij tot de conclusie zijn geko- j Idat de PvdA een stuk in de lig van de CPN was opgerukt". JAMMER DS-voorzitter mr. J. M. Landré jsteravond het besluit van Sal betreuren. Het is bijzonder r. Persoonlijk zijn wij zeer rj vrienden, maar dit is 'n zake- pnflict. Er zijn geen ruzies ge weest. Vanochtend heeft hij mij ge zegd niet akkoord te kunnen gaan met de veranderingen in zijn uit zending van 18 februari. Hij wilde het PvdA-congres volkomen afbre ken. Dat is bij de TROS nu eenmaal niet mogelijk, omdat wij geen partij politiek bedrijven. Hij mag best over politiek praten, maar volgens hem zijn die twee zaken niet te scheiden. Wij gaan als TROS de kijkers niet positief noch negatief informeren over een politieke partij. Dat is in strijd met onze grondbeginselen. Er schijnen in een bepaalde tijdsperiode universele onderwer pen in de lucht te hangen. Dat was de laatste vijf jaar het ge weld: analyses van het geweld vinden we behandeld in bijvoor beeld toneelstukken van zo ver schillende schrijvers als Genet, ArTabal, Bond („Gered") en Ar den („Varkens"). In die periode (in 1967) schreef ook Lodewijk de Boer zijn televisie-stuk „De Spra kelozen", waarvan de toneelbe werking gisteravond voor het eerst door het Nieuiv Rotterdams Toneel in het Piccolo Theater als kleine zaalproduktie is gespeeld. De visie van De Boer op dat ge weld loont merkwaardig paralel met die van de Britten Arden' en Bond. zozeer dat aan een vergelij king niet is te ontkomen. Dan blijkt hoe briljant de Engelsen hun theatermiddelen gebruiken, hoe trefzeker bij hen de opbouw van hun stukken is. hoe efficient zij hun rollen schrijven. Dat is in die mate bij Lodewijk de Boer niet het geval, hoewel ook hij bij flitsen knappe passages en boeiende frag menten van persoonlijkheden kan creëren. De sprakelozen zijn twee broers en een zuster, die in een incestueus getinte en zeer onderling afhanke lijke verhouding samenwonen in een gekraakte onbewoonbaar ver klaarde woning. De zuster is letter lijk sprakeloos: stom: de jongere broer is geestelijk „sprakeloos", ir rationeel op de rand van de waan zin: de oudste is sociaal „sprake loos", onaangepast en normloos. Normloos zijn zij trouwens alle drie. hun enige droom is een gemeen schappelijke band, die zij met pri mitieve. dierlijke drift handhaven en verdedigen. In die jungle komen twee „bur gers"; een verzekeringsagent die de aanvraag om een „persoonlijke le ning" komt onderzoeken en door het meisje sexueel en door de mannen fysiek vernield wordt, en een Jonge vrouw, die hetzelfde lot ondergaat, ditmaal sexueel door de oudste broer en fysiek door de Jongste en het meisje. Ook uit deze samenvatting komt een van de ty pische structuurgebreken van dit stuk naar vorenmet de v erzeke- ringsagent maakt De Boer de rela tie van het groepje met de buiten wereld duidelijk, met de jonge vrouw herhaalt hij dit punt, node loos en niet efficient. Even weinig efficient is bij voorbeeld ook de openingsscène, waarin een complete kraak-procedure eindeloos lang wordt uitgespeeld. Ook dc „kortslui tingsmonologen" van de jongste broer worden herhaald, evenals de dagdromerijen van de oudste. KNAP SPEL Binnen die structuurgebreken, die ook de Amerikaanse regisseur Paul Melton niet kon verbloemen, biedt het stuk, zoals gezegd in bepaalde passages, gelegenheid voor heel knap toneelspel. Dat geldt bijvoor beeld voor Martine Crefcoeur, die het stomme meisje vooral in het begin ontroerende accenten en na derhand een overtuigend stuk pri mitieve sexualiteit meegeeft. Heel NEDERLAND knap in kleine trekjes ook de bur german van Pieter Lutz. Johan Ooms krijgt hier een grote kans om zich waar te maken: hij pakte die kans met beide handen en doet als i de Jongste broer vootrreffelijk ac teerwerk. Aart Staartjes levert goed vakwerk, maar zijn emotioneel re- pertoire is beperkt en hij speelt ei genlijk altijd dezelfde rol. JAAP JOPPE Gina Lollobrigida is op het iblïk in Madrid voor filmop en. De Italiaanse ster speelt ■elijk de vrouwelijke hoofdrol '■en nieuwe western, die „Red lhe sun" zal heten. Tijdens I feestje in een Madrileense fitclub werd La Lollo gesigna- 4„Jd in gezelschap van de be- Tnde Spaanse flamencodanser onio Gades. In Stadsgehoorzaal LEIDEN Het programabeleid van het Residentie-Orkest getuigt soms van minachting voor de con certbezoeker. Aan het begin van het seizoen werd namelijk het concert van gisteravond in de Leidse Stads gehoorzaal met veel tamtam aange kondigd als een programma-nieuwe- stijlhet zou een Italiaanse avond worden. Luigi Nono was echter niet tijdig klaar met zijn Varianti. Onbe grijpelijk is echter, waarom dan ook het vioolconcert van Vivaldi op de wip moest. Als vervangingsmateriaal dienden Brahms' Hadn-variaties en voor de tweede maal in dezelfde serie het vijfde vioolconcert van Mozart. Solist was hier de onvolprezen Willem Noske die de muziek met liefde speelde. Een wat nerveus begin weliswaar, maar voor de rest boeiend door zyn fraai timbre en doordachte interpretatie. Hfj kreeg een prachtige begeleiding van het orkest, dat onder de leiding van Ferdinand Leitner eindelijk weer als een orkest klonk en niet als een verzameling individuele spelers. Dat kwam vooral tot uiting in Variaties op het St. Anthonie Koraal van Brahms, hoewel door de soms onduidelijke maatslag van Leit ner de samenwerking tussen de bla zers en strijkers af en toe wat stroef was. Voor de pauze was er een aan gename kennismaking met onbe kende werken van Cavalli, Clement! en Torelli. Jammer was, dat het or kest en solisten niet zodanig waren opgesteld, dat de twee chori duidelijk tegen elkaar af zouden steken. Con trastwerking was trouwens volledig zoek bfj Cavall, zowel wat betreft de tempi als de dynamiek. Hij kwam hier tevoorschijn als een zwaarmoe dig componist, waar iedereen die de Ormindo kent weet dat het tegendeel waar is. Clement!, de Caesar voor be ginnende pianisten, hoorden we nu als een handige symfonieënschrfjver, wat behoudend van aanpak maar te vens iemand die wist wat zijn publiek wilde. R. G. HARMS Het hooggerechtshof in Moskou heeft de straf, van drie jaar werk kamp met streng regime bevestiga, waatoe een rechtbank in Swerdlowsk de Russische historicus Andre Amal- rik op 22 november vorig jaar heeft veroordeeld. Amalrik was tegen dat vonnis in beroep gegaan. Amalrik werd veroordeeld op beschuldiging van het verspreiden van laster. Zijn beken mogen in de Sowjet-Unie niet worden uitgegeven, maar worden in het westen druk gelezen. 5.00 6.45 6.55 7.05 7.10 7.30 leving 8.00 8.20 8.30 10.20 10.35 11.00 11.30 EILAND 11 6.45 6.55 7.05 8.00 8.21 9.11 9.51 10.21 Kinderprogramma, gedeeltelijk in kleur (KRO) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) (Kleur) Met het oog op België. Filmreportage (NOS) Kenmerk: informatierubriek over kerk en samen- (CVK/IKOR/RKK) (Kleur) Journaal (NOS) Uitzending van de Chr. Hist. Unie Phaedra. Speelfilm (NOS) Uitzending Stichting Socutera Studio Sport (NOS) (Kleur) Radio Kamerorkest. Populair symfonie concert (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) MIK: muzikaal amusementsprogramma (KRO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) The Outsider. Tv-serie (KRO) Zelf doen. Hobby-rubriek (KRO) Verslag op woensdag (KRO) (Kleur) Journaal (NOS) Het is verschrikkelijk pijnlijk om het te moeten zeggen, maar Ger Roos en Louis Waage, die gisteren de produktie en re gie van de maanlanding in han den hadden, hebben getoond vol strekt incapabel te zijn voor dit werk en geen idee te hebben van wat televisie is. Ik heb verschrik kelijk terug verlangd naar Henk Terlingen, want het zou in zijn aanwezigheid nooit gebeurd zijn, daar ken ik Henkie te goed voor. Wat is er gebeurd? In de eerste plaats moet gezegd dat de oeelden van de landing bijzon der fraai waren, zoals die para chutes oranje afstaken tegen de olauwe lucht. Toen kwam de „splash-down", die niet heie naal zonder problemen gepaard jing, want de parachutes wer- len niet automatisch afgestoten. Daar dobberde de capsule dan. zal verder alles goed gaan? De kikvorsmannen deden hun verk, de helicopters cirkelden •ond, enfin, het nam natuurlijk enige tijd in beslag en wat dach ten Ger en Louis? U raadt het looit, zij dachten: Dit is saai. we gaan weer even terug naar de studio, dan kan een van onze bolle boffen even uitleggen wel ke problemen Shepard met zijn oor had, aan de hand van een groot plastic oor! De Duitse te levisie, die ik voor alle zeker heid ook maar had aangezet op mijn tweede toestel, had blijk baar minder behoefte aan va riatie en bleef natuurlijk bij de capsule. Gelukkig gingen Ger en Louis weer bijtijds terug toen de astro nauten uit de capsule stapten in hun Illem-kooien, we zagen de helicopter landen, we wacht ten het moment af waarop de astronauten te voorschijn kwa men en naar hun quarantaine- verblijf stapten, en op het mo ment dat de commandant van het vliegtuigschip zijn toe spraak begon tegen de drie as tronauten die zich als vanouds achter het raampje verdron gen, herinnerden Ger en Louis zich dat zij ook nog een paar experts achter de hand hadden dus wat deden ze? Inderdaad. onze bolle boffen gingen zich verdiepen in de Apollo-15, hiel den bespiegelingen over de toe komst, en toen ze daarmee klaar waren, om zeven over elf, na men ze afscheid met de mede deling dat we erop konden reke nen dat ze ook de volgende keer weer paraat zouden staan. Toe vader, niet' meer! Geef ons de volgende keer mensen die weten wat televisie is, en die belangstelling hebben voor de ruimtevaart! Want juist op het moment dat de NOS er uit stapte, nam Shepard de micro foon en beantwoordde de twee toespraakjes die hij en Roosa en Mitchell inmiddels achter de rug hadden. En toen kregen we nog een kwartier lang, niet van experts, maar van die mensen die er zojuist vandaan kwamen, een verslag van hun ervaring op de maan, waarbij Shepard en Mitchell en Roosa elkaar aflos ten, heel ontspannen, heel fris, met de gebruikelijke grapjes, antwoord gevend op enkele vragen, een unieke gebeurtenis natuurlijk. Maar alleen toe gankelijk voor die Nederlanders die Duitsland konden ontvan gen, want Ger -:n Louis en hun exports hadc^èn hun toe stel al lahg uitgezet en stonden elkaar op de schouders te slaan omdat ze het dan toch maar ge flikt hadden, zonder Apollo-Hen- kie erbij! Och arme, wat moe ten we daar nu mee aan? Men zal wel zeggen dat de Teleac stond te springen om de opper vlakte en inhoud volgens Archi medes uit te leggen, een her haling van zaterdag j.l... Maar de aangegeven tijd daarvoor was „plusminus" 23.05 uur, de cursisten zullen, geïnteresseerd als zij blijkbaar zijn in inte graal- en differentiaalrekening, toch ook wel hebben willen ho ren hoe die gecomputeriseerde maanreis was verlopen, zij het dan uit de mond van Shepard en niet uit die van Archimedes. Tenslotte schoof ook Duitsland er zijn Journaal voor op. Er is voor deze Fehlleistung van de NOS geen enkele verontschul diging, behalve die van onnozel heid NICO SCHEEPMAKER. DONDERDAG 11 FEBRUARI HILV. I 402 M EN FM-KANALEN 7.00 KRO. 10.00 NOS. 11.00 KRO. 12.00 NCRV. 15.30 NOS. 17.30 NCRV. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Badinerie: klass. en seml- klass. muziek (gr) (7.30 Nws; 7.32- 7.40 Actualiteiten, 8.00-8.10 Nws.) 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 V. d. huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek v. d. huisvrouw) 10.00 Wat heeft dat kind? pedagogisch programma. 10.20 (S) Muziek uit de Barok (opn) 11.00 Nws. 11.03 V. d. zieken. 11.55 Mede delingen. 12.00 Los-Vast: gevar. pro gramma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu: actualiteiten; 12.58 Re bus). 14.00 (S) Koninklijke Militaire Kapel. 14.30 Strictly Country Style: wekelijkse country and western ru briek. 15.00 Gereformeerde middag- dienst. 15.30 *Meer over minder: De stem van de sprekende minderheid. (16.00-16.02 Nws.) 17.30 NCRV en Bloc: actueel programma met muzi kale illustratie. (18.30-18.41 Nws.) 19.00 (S) NCRV-Klnderkoor met be geleiding van de Speelgroep. 19.15 Kerkorgelconcert, klassieke muziek. 19.45 (S) Muziek van het Leger des Helle. 20.00 Radio Actief: gevar. pro gramma. (22.20 Avondoverdenking: 22.30 Nws; 22.38 Den Haag vandaag). 23.55 Nieuws. HILV. II 298 m en FM-kanalen. 7.00 AVRO. 19.35 IKOR. 20.05 AVRO. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnistlek. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte gram.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (vervolg). (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Pianore cital: klass. en mod. muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d. kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen: pop. verzoekplatenprogramma. (11.00 Nws.) 11.30 Rondom 12: pro gramma vroor de vrouw, (om 11.55 Beursberichten) 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Bariton en piano: klass. liederen. 13.51 (S) Karakteristieke combinaties (opn.) 14.30 't Is historisch: progr. over geschiedenis. 15.00 Voor de zie ken. 16.00 Nws. 16.03 Land der Mu zen: Kunstmagazijn. 17.00 AVRO's Toppop. 17.30 (O: Jongerenprogram ma 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 Ultz. v. d. PSP. 18.30 (S) Licht ensemble met zangsoliste. 18.55 (S) Jazz Spectrum: oude en mod. Jazz. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dlchblj. 19.40 Mens en bijbel. 19,50 Sociologie en de toekomst van de godsdienst. 20.05 Concertgebouworkest (opn.): klassieke muziek. 21.35 Zon der einde, hoorspel. 22.30 Nws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Radiojournaal. 22.55 (S) Dichter bij de muziek: nieuwe chansons. 23.20 Muziek zon- ider podium (VIII): serie uitzendin- I gen over elektronische muziek. 23.55 HILV. III 240 in. en FM-kanalen. 9.00 NCRV. 11.00 EO. 12.00 VPRO. 14.00 KRO. 9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing: lichte vokale muziek. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Gospelsound: muz.pro- gramma speciaal voor Jonge mensen. 12.00 Nws. 12.03 Joost mag 't weten: de wekelijkse tipparade. 13.00 Nws. 13.03 De FelLx Meurders Show. 14 00 Nws. 14.03 KRO-op-Drle: pop-mixtu re. (15.00, 16.00 en 17.00 Nws.) Nederland I. NOC/NOT 10.45-12.00 en 14.25- 14.50 Schooltv. NOS 18.45 De Fabeltjes krant NOS 18.55 Journ. VPRO 19.04 VPRO 19.04 Betty Boop tekenfilm 19.12 Zienderogen een progr. van de kleine waarneming NOS 20.00 Journ. VPRO: 20.20 Was er nog wat? reacties op het Nws. 20.30 The Chimp, film met Lau rel en Hardy 21.00 De Jaren 20-30 afl 3 De Crisis Jaren docum. 21.45 K 44 Frank Zappa M! fllmportret NOS 22.30 Journ. TELEAC 22.35-23.15 Bou wen en wonen les 1 herh. Nederland II. NOS 18.45 De Fabeltjeskr. NOS 18.55 Journ. NOS 19.05 Den Haag vandaag 19.10 Van gewest tot gewest 19.50 Tips van het Nationaal Bureau voor Toerls me. NOS 20.00 Journ. TROS 20.21 De zeven Zeeën 4. De Cara/bische Zee tv film 21.10 Wereld op Wielen 22.00 ABC van de Accordeon licht muz. pro gram. CVK/RKK 22.20 Gale is dood, docum. film herh. van 711971 NOS 23.05 Journ. TELEAC 23.10-23.40 Onze landbouw nu en straks le6 14 herh. ARNHEM Het verkoopkantoor van Sikkens lakfabrieken op het Arn hemse industrieterrein is gistermid dag in een half uur door een felle brand volledig verwoest. De schade wordt geschat op anderhalf miljoen gulden. De brandweer kon tegen het vuur. dat in de lunchpauze van het per soneel werd ontdekt, weinig uitrich ten. Duizenden liters uiterst brand bare lakken werden door het vuur verteerd, terwijl tientallen vaten ont ploften.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5