geiden zit te springen om
icer tandartsen
BALLY \0
„Veel hangt af
van houding
christelijke
vakcentrales"
OVER ZELFOVERSCHATTING
DAF-DAG
KAMPT OOK AL MET MOEIUJKHEDEN
Leidse PAK-fractieleider
over nieuwe stap van de PvdA:
(5)
(6)
DAF centrum Leiden
4 FEBRUARI 1971
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 3
■Schoenen
bo
L.O.Z. en Boerhaave worden opgebeld door
wanhopige mensen, die geen tandheelkundige
hulp kunnen krijgen. Het enige wat de zie
kenfondsen in zo'n geval kunnen doen is ver
wijzen naar de ene tandarts, die kennelijk
nog ruimte heeft voor nieuwe patiënten.
Rotterdam gaat binnenkort de eer- aantrekken van nieuwe tandartsen
ste afgestudeerden de maatschappij leidt er ook toe. dat er ruimte komt
in sturen. De verwachting is dan ook, in de bestaande praktijken, waar
dat over drie of vier jaar het tekort door de patiëntenstop zou kunnen
zal zijn ingelopen. i WOrden opgeheven. Patiënten zullen
Verlichting dan weer hun ei&en tandarts kunnen
i kiezen, terwijl de tandartsen ge
neigd zullen zijn meer aandacht aan
de h<
WawDEN Er is in Leiden nog slechts een
aan Mg tandarts, die nieuwe patiënten aan-
mett. Bij alle anderen zit de praktijk „vol"
'^te jdat heet. Nieuwe patiënten zijn niet
>en oi]gewenst- ^et komt dan ook herhaalde-
goor, dat de beide Leidse ziekenfondsen
van d<
genie! het 9aat om heel ernstige gevallen kunnen de zieken-
ting ?n door hun goede relaties met de tandartsen nog wel Door
Am ergens een gaatje vinden. Algemeen geldt echter overal: Hans Ludo van Mierlo
Ming iten-stop.
bijeei
gbouvtekort aan tandartsen speelt
van hleen in Leiden en ook niet
le vo< in Leiden. In Den Haag is
p voonkele patiënt meer onder te
lerennn; in Utrecht is het niet
acht lemd, dat tien tot twaalf tand-
b gebeld moeten worden om er-
te vinden als die al ge-
wordt.
de k Niet j Randstad
grot
alleen tandartsen zijn te zeld-
mee. Ook huisartsen en oogspecia-
op dit moment hard no-
ïaf df zijn pensioengerechtigde art-
iter kle moeilyk hun praktijk kun-
lok frkopen, omdat er geen opvol-
de i vinden zijn. Slechts in enkele
beuren (Driebergen/Zeist waar
drijf f weinig fondspatiënten voor-
eiooss> bestaat het probleem niet of
ing i^ijks. De hele Randstad daar
dèn kampt met het probleem. De
die door het tekort over-
v4 heenkomen kunnen vinden.
v£ bepaald geen voorkeur voor
ttersvonnen wereld, waar het leven
de «urder is. Vaak verkiezen him
En ook het „buitenleven" bo-
(LBt in een grote stad.
is niet alleen de oorzaak van
ekort. De toegenomen vraag
tandheelkundige hulp is
tok debet aan. Die vraag is toe-
ien door de bevolkingsexplosie
jds en anderzijds voor de ge-
welvaart. Het tandverwoesten-
jpen is goedkoop en speciale
delingen (kronen, stifttanden,
;n, e.d.) worden niet meer als
beschouwd, maar als een
Itak voor een representatief
jjk. Een andere niet onbelang-
oorzaak is dat zowel de over-
ils de mensen, die gingen stu-
een dergelijke toenemende
naar tandartsen onderschat
waardoor er minder nieuwe
tsen afstudeerden als nodig
'at is inmiddels bijgetrokken,
nu vijf centra, waar tandart-
igeleid worden. Amsterdam Ie-
il enkele jaren nieuwe tand-
Nijmegen sinds twee jaar en
Op dit moment doet het tekort
zich sterk voelen. Ook in Leiden. Wei
nig verwonderlijk is het dan ook,
dat veel Leidenaars een tandarts
hebben in landelijke gemeenten. De
rekeningen, die bij de ziekenfondsen
binnenkomen bewijzen dat. „Die re
keningen betalen we graag", verkla
ren de ziekenfondsdirecties. „De ver
goeding is hetzelfde en het betekent
een verlichting voor Leiden".
De Leidse ziekenfondsen doen hun
best zelf ook verlichting te brengen.
„Wij doen alle mogelijke moeite ter-
wille van de verzekerden nieuwe tand
artsen aan te trekken", beweren de
directeuren van de beide ziekenfond
sen. „Wij zijn actief op de markt. We
proberen het de tandartsen finan
cieel aantrekkelijk te maken door te
zorgen voor goede huisvesting en een
niet al te hoge aflossing van de in
vesteringen. We hebben daarbij, het
dient gezegd, alle mogelijke mede
werking van het gemeentebestuur en
van Huisvesting".
Nieuwe tandarts
Het lijkt erop, dat deze aanpak re
sultaten heeft afgeworpen. Per 1
maart krijgt Leiden er een niéuwe
tandarts bij. Het wordt nog geen
volledige praktijk, want de nieuwe
tandarts draagt nog 'skonings wa
iedere patiënt te geven om hem vast
te houden". Het komt nu voor, dat
bepaalde tandartsen speciale wensen
van hun patiënten niet kunnen in
willigen omdat ze te tijdrovend of te
lastig zijn. Soms sturen ze zelfs pa
tiënten weg. Daarbij zijn er nog
tandartsen, die slechts particuliere
patiënten behandelen. De zieken
fondsen kunnen daar niets aan
doen, want daar is een tandartss vrij
in. „Het is gewoon een economische
wet. Als er veel vraag is en het aan
bod is gering, dan wordt het duur",
stellen de directies, die wel de in
druk hebben gekregen, dat hierin
verbetering komt.
Vijfde klassers
Harder werken of meer econo
misch opgezette praktijken zijn geen
mogelijkheden om het tekort te be
strijden. „Het beroep van tandarts
is bijzonder zwaar. We hebben ge
zien, dat jonge tandartsen met hun
werk moesten stoppen, omdat ze het
allemaal niet meer aankonden. Een
meer economisch opgezette praktijk
zal de relatie tussen tandarts en
patiënt niet ten goede komen en bei
de zijn gebaat met een goed contact"
Het gebrek aan tandartsen heeft
ook zijn weerslag gehad op de
o schooltandverzorging. Werden vroe-
penrok. Vervroegd uit militaire dienst J 6er alle lagere scholieren twee maal
om de situatie in Leiden te verlich- per jaar gecontroleerd; nu zijn de
ten is niet mogelijk, omdat ook het zesde klassers afgevallen. Als de
tandartsenprobleem in het leger nij
pend is. Er bestaan ook contacten
met andere tandartsen, die zich in
een later stadium in Leiden zouden
willen vestigen. „Wij zitten er hard
achter aan, want e ris ons alles aan
gelegen ze ook inderdaad in Leiden te
krijgen", stellen de directies. „Het
thans beschikbare tandartsen het
niet bijgewerkt krijgen, dan zullen
dit jaar de vijfde klassser hun twee
de «fontrole moeten vergeten. Zij wor
den dan doorgestuurd naar de tand
arts van de ouders, die al een volle
praktijk heeft. Zodat het probleem
nog wel even blijft bestaan.
ke-t kenmerk. va-*i ku/c*.htel£ vdnDalen
Don.kersie.eg zi /.eicte/v
Door
Ruud Paauw
De weg naar de tandarts valtlijker bij een tandarts te worden
veel mensen erg moeilijktegen-[toegelaten.
woordig is het echter nog moei-1 (Foto LD/Holvast)
Utrf
'zaró échryoeH
zelfoverschatting die de heer
Ifjemans van de vereniging „De
Gedachte" ds. G. Toornvliet
irijft komt wel als een boeme-
bij hem zelf terug,
ider een lans te breken voor ds.
wiens geestverwant on-
koitekende allerminst is, meen ik
lans te moeten breken voor
vrijdenker Goemans zo ge-
Ifje "Fa. God Zn." Het ken-
nde van het lasterlijk schry-
lan het adres van de godsdienst
de heer Goemans is de zelfover-
iting van de in Psalm 14 ge-
ee'ls,de dwaas, welke in zijn' hart
30 J,er is geen god",
nolle, "vrije gedachten" van' de heer
Zjjn beslist niet nieuw on-
e d1e zon! Ze zijn daarom niet
%r dwaas en zat. Het idee van de
gel Goemans en zijn geestverwan-
5 Leg ook al by na zo oud als de we-
ing pelf is. De strijd tussen "slangen-
en vrouwenzaad" gaat de
hjen door. Mocht de heer Goe-
ent deze en andere termen niet
ran In, dan geven we hem in over-
ch ag wat theologie te gaan stude-
een "wetenschap" welke wel de
ft zingin der wetenschappen" ge-
het ld is!
it sjt degenen die deze wetenschap
oerrfenen in onze tijd vol van schyn
jertoon van christenheid een
waarin volgens de Bijbel de
cJtenheid een gedaante van god-
schjpeid zal hebben zonder kracht
d°et niets af aan de
van deze "weten-
iJjj)"! Dat de meeste christenen (de
^kanten incluis) allerminst waar-
f* exponenten zijn van het chris-
e e, jom, is geen reden zo lasterlijk
Titanisch te schrijven als de heer
..lans doet.
*t idee van
de heren van de
Gedachte" zien we al o.a. in
apoleons, in de leuze van de
al lang voor Hitier zelf,
;ad6internationaal communisme en
fn jewisme; de mens wil niet ver-
irmi worden, maar zichzelf verlossen;
ir invii niet God erkennen, maar zelf
er l zyn. Vandaar die aanhang tel-
aats achter die Ceasars, Führers,
hlsleiders en wat dies meer zij.
Wr "domme dwepers" en "hysteri-
lorsÊ hunkeraars" gesproken, heer
.orifmans!
Jan 't contra social van Rousseau
jn1 grondvester der Franse revolutie
liet Robespiére in die revolutie de
|>ijl werken! Hierin komt ijzing
wekkend tot uitdrukking wat een
christendenker eens schreef "een af
wijking in de godsdienst leidt tot een
ombuiging in het staatsrecht en loopt
uit op de valbijl".
Ja heer Goemans, de dames en
heren van de „Vrije Gedachte" heb
ben de ontzaggelijke wereldproblemen
opgelost! Niet waar? U ziet maar
eens om U heen en de vrolyke resul
taten lachen U allerwege tegen!
Puinhopen en ravages: preludium
van nog ontzettender puinhopen en
ravages die komen gaan. De hoog
geroemde verlichting van de vrijden
kers heeft ons in het stikdonker van
de afgrond gezet.
Het moest voor de dames en heren
van de Verlichting toch wezen om de
haren uit het hoofd te ruken, als zij
zien de gruwel der verwoesting. Wel
neen! Zij hebben immers geleerd
(consequent!) dat het leven zinloos
is en dat de enige levenszin hoog
stens kan zyn, naar Schopenhauer's
woord, om te leren het leven niet te
willen.
Vraagt U ds. Wurmbrand naar de
"zegeningen" van het rationele hu
manisme en atheïsme, heer Goe
mans! Leest U zijn boeken over die
"weldaden"! Leest U dan tevens, dat
er een geloof is dat bergen verzet, als
hy spreekt over zijn en anderer ja-
renlangen verblijf in de vunzige ker
kers van de godloochenaars achter
het "IJzeren gordijn".
Wat een zegen hebben de uwen
toch gebracht met hun uitbanning
van God en de godsdienst Een jeugd
vermisdaadt als nooit te voren. Het
leven van anderen heeft alleen waar
de, voor zover wij er zelf belang by
hebben. Overigens pleegt men voor
enkele guldens een moord en als "be
loning" krygt men van de heren der
Verlichting een mooi celletje met
vast tapyt en een tv-avondje.
De zelfmoord der mensheid is het
program geworden der "verlichte"
20ste eeuw. God geloochend en de
"vrye gedachte" van de mens ver-
heerlykt. Waar gaan we dan heen?
Naar de afgrond.
Waar gaan we heen, heer Goemans,
met uw humanisme en atheisme? In
1854 schreef een Zwitsers theoloog
(L. Gaussen) dat in de "toekomst"
(let wel, ca. 12o jaren geleden ge
schreven) o.a. zal gebeuren: "de al
gemene toekomst van de democratie
en haar rode heerschappy over de
ganse latynse aarde, de gehele on
dergang van ons Westen <ten minste
in diens Romeinse en profetische ge
deelte) de terugkeer der Joden naar
Palestina en de vereropbouw nm Je
ruzalem, de val van onze grote steden
van het Westen; de grote en laatste
coalitie van het despotimus. van het
atheïsme en van de omwentelings
gezinde democratie tegen het volk
van God; de grote en laatste onder
neming der Russen in Palestina
(waar ze naar Gaussen en anderen
vernietigd zullen worden); de grote
maatschappelyke omwenteling van
de toekomst, en die algemene rege
ringloosheid, waardoor alles een ein
de moet nemen".
Dit is maar "iets", heer Goemans,
uit een werk van 631 blz„ hetwelk
genoemde godgeleerde schreef over
de gebeurtenissen die in de twintig
ste eeuw (dus mijn en uw eeuw!)
zullen gebeuren. En ik zou nog vele
van zulke "stomme" en "onweten-
schappelyke" theologen kunnen ci
teren!! Hoe wisten zulke "domme
dwepers" en 'hysterische hunker aars'
dit nu allemaal? Ach heer Goemans;
dat is nu het geheim van het door
u vertrapte en gesmade geloof dat
"bergen verzet" en middels dat ge
loof hebben zy geheel onze tyd be
schreven. benevens de slotakte! En
dan is toekomst voor u en de uwen
allervreseiykst.
Dat hebben beoefenaars van een
wetenschap reeds lang geleden voor
zien; door u "nauweiyks wetenschap-
peiyk genoemd. En dat wil ik ook wel
stellen: met zulke theologen heeft
ook een would-be theoloog als ds.
Toornvliet geen enkele verwant
schap!
Als u niet ziende blind bent kunt u
de vervulling van hetgeen Gaussen
schreef al "proeven" en als u hier
nog enkele jaren op deze door de
verlichte mens in een puinhoop ver
anderde aarde mag verkeren, zult u
de uiteindelyke vervulling ook nog
meemaken! U moet maar een letten
op Gods wondervolk Israël en wat
daarmee de komende tyd gaat ge
beuren! Het zal het verstand van u
en uw "vry denkende" broeders en
zusters verbysteren en het verstand
der godsdienst tevens!
Mogelyk vindt u het laatste een
"contradictio in' terminis"? Maar ook
om dat te verstaan moet u wat the
ologie gaan studeren! „Geen enkel
geloof heeft nog nooit één enkel pro
bleem op dit ondermaanse kunnen
oplossen en zal dat óók nimmer kun
nen" schryft de heer Goemans. Welk
"geloof" bedoelt de heer Goemans
hier? Bygeloof, ongeloof, schynge-
loof of welke "geloven" er nog meer
zyn? Het "geloof" in de vrye wil en
gedachte? Het zal alles overwonnen
en verdaan worden door het door de
heer Goemans versmade en verachte
Evangelie en degenen die door het
ware geloof dit Evangelie aannemen.
Het geloof dat bergen verzet, be
rust niet op zelfoverschatting en
zelfbedrog, hr. Goemans, maar is pu
re realiteit. Dat geloof zal alle we
reldproblemen oplossen. Dat Evange
lie zal de gehele wereld vervullen en
de puinhopen die de valse godsdienst,
het humanisme en het atheïsme heb
ben veroorzaakt opruimen en straks
een wereld te zien geven waarin vre
de en gerechtigheid zullen heersen.
Als de Joden dit ware geloof heb
ben ontvangen zal de wereld een
lusthof te zien geven waar het ver
meende paradys van de dames en
heren der Verlichting een hel by is!
Dat moeten de heer Goemans en
zyn volgelingen maar eens goed be
denken!
C. J. Buys,
Marnixstraat 69,
Leiden.
Ik dacht, dat haatdragende stukjes
als van de heer Goemans van „De
Vrye Gedachte" contra ds. Toorn
vliet <L.D. van dinsdag) allang tot
het verleden behoorden. Een scheld
party als de onderhavige en niet
eens een geniale, zoals Van Deyssel,
zy het op een ander gebied, dat kon
is typisch negentiende-eeuws.
De rancuneuze heer Goemans
brengt het niet verder dan smalend
gebruik van woorden en termen als
zelfoverschatting, ydele kwast, be
roepsprater, wauwelaar. toediener
van opium, knipoger naar onze
kere jongeren, manipulator in dienst
van de firma God en Zoon, profiteur
van een bedriegeiyke lading, malloot
die domme dwepers en hysterische
hunkeraars met holle woorden en
lege frasen bedient, bygeloof, gevaar
voor de geestelyke volksgezondheid
enz.
Toemaar, toemaar Wat een
overtuigend betoog van een "zelf
standig en kritisch-denkend mens"
en wat een reclame voor "De Vrye
Gedachte"! Het is voor die organi
satie te hopen, dat de heer Goemans
niet tot haar vaste propagandisten
behoort.
R. van Waalsdorp Schakerloo.
Karei Doormanlaan 49,
Oegstgeest.
Met de heer Goemans heb ik me-
delyden t.a.v. zijn denken over kerk
en geloof. Wat moet het leven voor
hem leeg en hol zyn. De kerkgangers
worden door hem betiteld als klanten
of hunkeraars.
Inderdaad hunkeren gelukkig nog
veel mensen naar Gods woord. Als
daar niets meer vanuit zou gaan.
gingen er zondags geen honderddui
zenden mensen naar de kerk. Gods
woord is nog springlevend. Ieder
Jaar moeten er meer bybels gedrukt
en verspreid worden, ook onder jonge
mensen van deze tyd. Het geloof kan
men niet beredeneren, het is een
gave Gods.
Laten wy hopen en bidden, dat de
predikanten o.a. ds. Toornvliet,
die ik graag hoor en een goed chris
ten vind nog vele jaren het evan
gelie mogen en zullen verkondigen.
J. Maryt,
Burgemeester Brugplein 12,
Leiderdorp.
IEDERE ZATERDAG bij ons
Verdamstraat 6, telefoon 23041
Hoogerbeetsstraat 6,
Telefoon 50330
VOORSCHOTEN De Voorscho-
tense commissie voor maatschappe
lijk welzijn vergadert morgenavond
om acht uur in het gemeentehuis. Op
de agenda staan de volgende pun
ten:
Ontwerp-voorstel tot het be
schikbaar stellen van een krediet ten
behoeve van „Tafeltje-Dek-Je."
Ontwerp-voorstel tot het be
schikbaar stellen van een krediet ten
behoeve van en het verlenen van
subsidie aan de afdeling Voorscho
ten van de Algemene Bond van Be-
Jaarden. voor een bejaardensociëteit I
Ontwerp-voorstel tot het be-
schikbaar stellen van een krediet
voor het aanbrengen van de namen
op de gezondheidscentra.
LEIDEN De PvdA-er mr. R
J. in 't Veld, fractieleider van het
PAK in de Leidse gemeenteraad.
I beschouwt het voorstel van het
PvdA-bestuur om de anti-KVP-
motie te bevriezen enerzijds als
een poging om (samen met PPR
j en D'66) een zekere verstarring te
i doorbreken en een progressieve
koers door te voeren, anderzijds
om „de dreigende afbraak in de
eigen gelederen tegen te gaan en
de schapen bij elkaar te houden"
Waarbij mr. In 't Veld aantekent
„Je kunt uiteraard van mening
verschillen over de vraag of je
alle schapen wel bij elkaar móet
houden". Hij schat de kansen niet
erg hoog dat het plan, zoals nu
door het PvdA-bestuur ontvouwd,
kan worden verwezenlijkt.
Mr. In 't Veld: „Het wordt de
PvdA moeilijk gemaakt om anders te
handelen dan het nu heeft gedaan.
De voorzitters van de grote vakcen
trales hebben alle drie, nu ineens,
gezegd dat die anti-KVP-motie een
onzinnige zaak is, hoewel die motie
toch al lang bestaat. Merkwaardig
Is ook dat de voorzitters van CNV
en NKV zich hebben uitgelaten, om
dat juist zy de stelling verkondigen
dat de vakcentrales zich niet met de
politiek moeten bemoeien. Mijn
vraag is nu: wat doen de voorzit
ters van de christelijke vakcentrales
als de anti-KVP-motie door het
PvdA-congres inderdaad wordt be
vroren, als de PvdA vervolgens be
sprekingen opent met de christelijke
partijen en dan merkt dat de stro
ming Schmelzer Schakel groot
deel CHU de overhand krijgt en
zegt: laten we nu maar niet met de
socialisten in zee gaan, we hebben
nu een vaste combinatie met de
VVD en dat gaat best. Ja, wat doen
dèn de voorzitters van de christelijke
vakcentrales? Ik ben zo bang dat ze
weer terugvallen op de stelling: wij
bemoeien ons niet met de politiek
dat weet u toch? Als zy zouden zeg
gen tegen Schmelzer of wie het dan
ook is: als u nu niet meedoet dan
zullen wij onze leden adviseren op
de PvdA te stemmen, dan gaan de
christelijke partijen naar mijn me
ning door de knieën. Bepalend in de
ze zaak is dan ook de houding van
die vakcentrales". Voegt aan dit re
laas deze vraag toe: „Kunnen de
ohri'steiyke partyen het op dit mo
ment verkopen om nee tegen de
PvdA te zeggen? Ik weet wel dat ze
héél veel kunnen, maar kunnen ze
het verkopen om nee te zeggen?".
Drees
De Tol van Drees sr. in deze kwes
tie.
In 't Veld: „Het is moeilyk
nuchter te blijven als een man die
grote invloed heeft binnen je eigen
partij plotseling op deze wijze gaat i
opereren. Er zit een volstrekt on
zuiver element in die hele zaak. Een
klein voorbeeld daarvan, eergisteren
op de tv, trof mij weer als een mo
ker. Er werd aan meneer Drees sr
gevraagd om commentaar over de
nieuwe stap van het PvdA-bestuur
Hij zei dat hij dat liever niet deed.
Toen kwam de heer Drees Jr en die
gaf dat commentaar wel. Ik dacht:
dat zit toch wel heel merkwaardig in
elkaar. Daar heb Je aan de ene kant
Drees Jr., die lid is van een partij,
die een afsplitsing naar rechts is van
de PvdA. Een man die van die nieu
we partij lijstaanvoerder is. Daar heb
Je aan de andere kant de grijze emi
nentie der PvdA, die dezelfde naam
draagt en die de vader is van de-Hjst-
aanvoerder van die andere partij.
Drees sr. heeft een verschrikkelijke
hoop in beweging gebracht en zegt,
nu de PvdA een nieuwe stap heeft
gedaan waarvan we niet weten of die
hem symphatiek is, at hy geen
commentaar wil geven. En ver
volgens komt Drees jr. die dat com
mentaar wel geeft.
Vol
Stel nu eens dat zo'n nieuwe coa
litie gevormd wordt. Dan zou Je dus
in de regering krijgen: PvdA- D'66
Mr. R. J. in 't Veld
(Foto LD/Holvast)
PPR KVP AR CHU Dat
geeft een tamelijk vol gevoel.
„Het lijkt enigszins op de grote coa
litie «CDU/CSU met SDP» zoals in
West-Duitsland bestond, voordat
Brandt met de FDP ging regeren. Ik
ben niet voor zo'n grote coalitie, om
dat je de oppositie als het ware ver
schuift van het openbare, parlemen
taire debat naar binnen de regering,
waar 't dan wordt uitgevochten zon
der dat het voor iemand controleer
baar is. Als structuurverschijnsel
staat het mij niet aan. Ik zou niet
gelukkig zijn met een regering die 70
pet. van de stemmen heeft, want de
oppositie is dan verlamd. Toch vond
ik wel dat de SPD met de CDU moest
regeren, omdat de SPD zo langzamer
hand het odium op zich had gela
den dat ze een partij was die niet kon
of wilde regeren en daardoor een
groot stemmenpotentieel als maar ver
speelde Die grote coalitie in West-
Duitsland heeft weinig voor elkaar
gekregen Maar de SPD toonde dat ze
wel kon regeren en kreeg bij de vol
gende verkiezingen zo veel stem
men dat ze een andere partner kon
kiezen. Als het in Nederland door
zou gaan ik acht die kans niet
groot dan geloof ik dat je een zelf
de ontwikkeling zou krijgen. Ik zou
ook bepaald niet graag zien dat de
periode van samenwerking tussen
enerzijds de progressieve partijen en
anderzijds het christelyke blok langer
dan één regeringperiode zou duren".
Mocht er een toenadering komen
tussen de christelijke partijen en
PvdA—D'66PPR zou dat ook ge
volgen hebben voor de politieke si
tuatie in de Leidse gemeenteraad?
Zou het PAK zich dan wat minder
scherp gaan opstellen?
Leiden
„Mocht die combinatie gemaakt
worden dan zou je in de eerste plaats
hier een verandering krijgen in de
verhouding christelyke partyen
VVD Overigens vind ik helemaal
niet dat wij ons zo scherp opstellen.
We zijn erg coöperatief in die zin
dat we keihard meewerken in com
missies die het college van advies
dienen. We hebben ook nog op geen
enkele wijze geprobeerd dit college
ten val te brengen. We zien een heel
hoop dingen door de vingers als B.
en W. zich beroepen op tijdnood en
zo. Nee, wie scherp opstelt, dat is de
opportunistische VVD, die de zwak
te van de PvdA, het dreigende uit
eenvallen, zag en dacht: ha, daar valt
bij de splitsing spraks weer wat te
verdienen".
Maar is dat niet iets wat de PvdA
aan zichzelf te wijten heeft? Kra
keel in eigen gelederen leidt meestal
tot stemmenverlies. En een partij als
de VVD, waar het vrijwel altijd rus
tig is, profiteert daar van.
„Best mogelijk. Je kunt Je ook af
vragen: waarom zijn er vaak conflic
ten in de linkse partijen? Dat komt
omdat zij de maatschappij zoals die
nu functioneert, willen veranderen.
Daarvoor liggen verschillende we
gen open En welke Je moet inslaan
daarover kun je onderling sterk van
mening verschillen. Maar als je als
partij vindt dat het allemaal wel
goed gaat en dat er niet veel veran
derd hoeft te worden, ach, dan is er
ook geen stof om conflicten over te
hebben".