KAPPER MARIO DOET IN VODDEN Pop mikt op de solo-artiest Uit in de Randstad LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - PAGINA 14 LEID8CH DAGBLAD DONDERDAG 1< Eén van de meest opmerkelijke tendenzen de laatste tijd in de popmuziek is de terugkeer naar de soloartiest. Sinds de op komst van de Beatles en het hele assortiment Britse groepen is er eigenlijk nauwelijks plaats meer geweest voor solozan gers. die tot dan toe steeds de toon hadden aangegeven. Nu wordt plotsklaps de markt weer overstroomd met solo-schijven, meesteal van mensen die vroeger in een groep zaten, of er nog steeds inzitten. De motieven voor het maken van zulke platen zijn meestal niet zo zui ver. Onder het mom van "in de groep kan ik mijn muzikale ideeën niet uitwerken, laat men zich omrin gen door een keur van beroemde mu zikanten. die men dan aanwendt ter vermeerdering van eigen glorie. De produkten zijn dan ook meestal fa taal: de artiest valt in het niet bij de rest. Zo ook by Stephen Stills solopo ging, waar Jimi Hendrix. Mama Cass, John Sebastian, Eric Clapton. Booker T.. Crosby en Nash hem assi steren. Van Steve is dan ook soms niet erg veel te horen tussen alle ko- ren en talenten. De duidelijke fout is overproduktie, er is teveel aan de j opnamen geknoeid. We hebben een j hele tijd op deze plaat moeten wach- ten. en nu hij er eindelijk is. blijkt dit aan het re-mixen besteed te zijn De plaat is beslist niet slecht, dat zou helemaal te gek zijn. maar on- sterfelijk werk is het nou ook weer niet geworden. Vergeleken bij mees- terstukjes als "For what it's worth" i en "Rock and Roll woman" uit zijn Buffalo Springfield periode, valt het i allemaal in het niet. De duidelijke uitschieter is natuurlijk "Love the one you're with", dat nu ook als sin gle is uitgebracht. Het is eigenlijk gewoon en Crosby. Stills en Nash nummer, en Crosby en *>Tesh zingen dan ook op de plaat mee. Ook goed is het enige echte solo muziekje: "Do for the others" waar Steve niet alleen zingt, maar ook zijn verdiensten als multi-instrumen- talist toont. In ..We are not helpless" krijgen we te horen dat er nog hoop voor ons is. Jimi Hendrix horen we in "Old times good times" niet zo best op dreef, terwijl Eric Clapton het uitstekend doet op "Go back ho me" in een gitaar "battle" met Stills. Bij elkaar genomen een aardige plaat, met optimistische teksten, die een vrolijke kijk op de wereld ver raden (in tegenstelling tot Ne Young). ("Stephen Stills". Atlanta Super SD 7202. f 21 Een heel ander geluid komt vai de nieuwe Mothers plaat "Chunga Revenge". Zoals zo langzamerhan* gebruikelijk, staat er weer veel in strumentaal op. Dat kan nog al een tot verveling leiden, maar gelukki speelt Zappa heel vakkundig e. geïnspireerd op deze plaat, zoda het nu nog alleszins het aanhorei waard is. Het betere werk is echte Mothers of Invention het vocale gedeelte, wat allemaal voorproefjes van de komende mu- tziekgebeurtenis "200 motels" zijn, het Grote Werk over het wel en wee van de popmuzikant op reis. Op deze plaat spelen de Mothers grotendeels in de nieuwe formatie, dwz met Ian Underwood. Aynsley Dunbar, Jeff Simmons, George Duke en de lichtgevende Leech en Eddie (de voormalige Turtles). Allemaal uitstekende musici, maar toch is het Zappa die de muzikale touwtjes in handen heeft. Dat zagen we nog eens duidelijk op 6 december in het Concertge bouw, waar Zappa de dominante fac tor was en voor een uitstekende ti ming zorgde. Helaas leidt dit nogal tot een wat star i ntellectualistisch geheel, met weinig oorspronkelijk heid. De plaat is zonder meer een aan bevolen aanschaf. Ook de hoes mag er wezen, vooral de schitterende prent op de binnenkant. (Frank Zap pa "Chunga's Revenge", Reprise-Bi zarre, RSLP 2030. f21). Van Roberta Flack kwam onlangs de tweede langspeler uit: "Chapter Two" met acht jazz plus soul num mers. De soul-muziek is de afgelopen tijd wat in de slop geraakt en dat was niet te verwonderen. De grote maatschappijen, Atlantic en Tamla Motown, brachten op het laatst zo veel computer-liedjes uit hun song- fabriek. dat de ondergang van de soul onvermijdelijk was. Deze elpee is echter een stap in de goede richting, al is het misschien nu al te laat. Roberta wordt aange kondigd als de nieuwe Aretha Frank lin en inderdaad is zij een zangeres van dat kaliber. Jammer genoeg staat er op de plaat weinig origineel materiaal en moet zij het weer doen met hits van anderen. Mooie muziek, daar niet van, en heel professioneel gebracht, maar weinig opwindend. (Roberta Flack "Chapter Two", At lantic SD 1569. f 21). Tenslotte nog even aandacht voor de witte platen, die op het ogenblik in ongelooflijke hoeveelheden de markt overspoelen. Het is gewoon onvoorstelbaar wat er nu verkrijg baar is: van de meest oninteressan te groepen wordt onbekend materi aal op de markt gebracht, waar schijnlijk met als enig oogmerk er gauw veel geld aan te verdienen. Veel belangwekkends is er dan ook niet te melden, alleen een uit Duits land afkomstige Bob Dylan cassette met drie platen en een overdruk van het Rolling Stone interview. Het ge heel bestaat uit 35 opnamen, waar van er 12 van CBS-platen overgeno men zijn en nog eens twee van hele I oude Vanguard opnamen uit 1963, j opgenomen tijdens het Newport Folk I Festival. Waarom men nu ook al gewoon verkrijgbare platen wit gaat uitbren- i gen is mij niet duidelijk. Als je de woede van de platenfirma's op de hals wilt halen, moet je juist zulke dingen doen. De twintig overgebleven nummers zijn grotendeels al op andere witte platen verkrijgbaar, maar voor wie nog niets van Dylan heeft, is dit een uitstekende verzameling van begin-, wit- en officieel werk. De Vanguard opnamen zijn nu trou wens ook weer "gewoon" verkrijg baar, want (hulde!) Inelco heeft in zijn uitstekende f 6,95 serie een plaat uitgebracht met opnamen van het Newport Folk Festival, samengesteld uit een aantal LP's, zodat nu alle Dylan opnamen op één plaat staan. Het betreft een duet met Pete See- ger. één met Joan Baez en Dylan al leen met "Blowin' in the wind". Al leen voor de verzamelaars natuur lijk. Daarnaast staan er nog opna men van José Feliciano, Odetta en nog wat grootheden op. (Bob Dylan "Don't look back", lp's, wit f 23 of meer) Bob Dylan en anderen "Best of the Newport Folk Festivals" Van guard VSD 8003, f 6,95). ROBERT BRIEL \M STERDAM Stadsschouwburg: 16, 17 jan. 20.15 uur Ned. zoek van de oude dame" van Friedrich 20.15 uur Galas Karsenty-Herbert: Cher stelling), 21, 22 jan. 20.15 uur Ned. Comedie van Georges Feydeau. Carré: t.em. 24 maart (dag. beh. ma.) 20.15 Rockmusical „Salvation" met Elsje de Wijn Nijs ea. Waar is Mario gebleven, de dameskapper met de gou den handjes, de blitzmodepromotor, de mooimaker van uitgaand Amsterdam? De wonderkapper voor wie tv-pre- sentratrices, actrices en vrouwen van notabelen in de rij" stonden. Die buitenlandse sterren (Mariene Dietrich, Pa- tachou, Catharine Valente) onder handen had? Wat is er van Mario Th. helman geworden? Het inne wereldje van de hoofd- i gens in Amsterdam-noord zitten, ln stad haalt de schouders op. „Mario? een schuur". Die moet helemaal verpauperd er- Het klopt en het klopt niet. We Mario, toen nog prins treffen hem aan in een bouwsel van golfplaat, zeer schamele behuizing op het terrein van een voddenloods aan de overkant van het IJ. Het sterk vervuilde decor waarin hij thans leeft en werkt, tart iedere beschrijving. Hijzelf noemt het „heerlijk deca dent". Zijn gouden handen, inclusief de gifgroen gelakte nagels, zitten onder de autosmeer. Later blijkt waarom: hij doet iets met autowrakken: „Zelfs in de sauna is het er niet af gegaan". Mario anno 1971: een blije pauper. Ome Joop, de voddenbaas, heeft ons bij hem gebracht. „Mario", zegt hij, „is een aardige jongen die geen vlieg kwaad doet. Hij komt vaak bij me in de loods. Uit de ba- ien vodden pakt hij mee wat van zijn gading is. De idiootste stofjes en jurkjes vindt hij nou net hartstik ke leuk". Aan Mario's „woninkje" hangen drie schilderijen. Er is ook een met waterverf behandelde „etalage" waarin twee jurkjes hangen. Gubica („een meisje dat het nog verder zou :unnen schoppen dan de door mij gelanceerde Josje Leegervernaaide '.e uit door Mario geselecteerde vod den. Een derde jurkje raapt hij van ie grond. Mario: „Een schattig outfitje, vind ie niet? Kijk, een hemdje, een hes je en een bouse daar aan elkaar ge naaid, maar op een manier, zó uniek, en daarover een losse mantel. Ik wil 'net wel even voor je aantrekken De dag tevoren is Ome Joop voor lem in de bres gesprongen. Het was liet de eerste keer. „Hij had onder wereld op bezoek, ze kwamen verhaa.l halen. Het ging om 270 gulden van een pak dat Mario bij een vechtpar tij in Paradiso beschadigd zou heb ben. Ik heb het maar betaald. Waar om? Omdat ze hem anders hadden doodgemaakt". Mario, nu in vodden Mario is er nog beurs van. Toch heeft hij zich mooi gemaakt. Het bezoek van gisteren heeft de deur ingetrapt en de enige ruit aan dig gelen gegooid. Vervolgens is er gebak keleid. voor zover zoiets met iemand als Mario mogelijk is. Hij lacht zijn tanden bloot: „Vechten kan ik niet, maar krèbben Hou oud is hij nu? „De barones is dertig", luidt het antwoord. Mario is nog steeds Mario. Zijn twee ton schuld mag dan, zolang zijn in '66 uitgesproken faillissement nog niet is opgeheven, elke dag gro ter worden, aan flair lijkt hij nog niets te hebben ingeboet. Beauty-farm Hij is trouwens druk bezig aan een come-back die hem terug moet brengen op het peil dat hem destijds in staat stelde zeer joyeus te leven. Mario: „Ik ga een beautyfarm be ginnen, ergens in een heel heel mooi landhuis of een kasteel. Vraag de le zers of ze geen kasteel voor me we ten. Het zou heel erg schattig van ze zijn. Zijn ganse bezit bestaat dinsdag dertien oktober 1970 uit 67 hele cen ten. Dat is nog over van de piek die hij daags tevoren van zijn moeder heeft gekregen. Maar in de hoek staan lege flessen. „Die breng ik straks weg, daar leef ik zeker een week op. Ik koop er groente en rijst van". Het beginkapitaal voor zijn wens droom. een beautyfarm, wil hij des noods zelf verdienen., voor de rest is het zoeken naar de juiste mensen die er geld in willen steken. Ook in zijn „sauna-project" dat voorziet in het aanmaken van portabele sauna's. Want: „Iedereen moet kunnen sau na-en, gewoon thuis of in openbare gelegenheden, waarbij de overheid zou moeten subsidiëren. Waarom zijn er wel openbare toiletten en badhui zen? Iedereen heeft redht op een saunabeurt". Op het erf van zijn gammele op trekje staan de art-objecten die hem de eerste paar ton moeten ople veren. Het zijn autowrakken waarmee hij „iets" heeft gedaan. Vandaar die autosmeer. Een Vauxhall uit '38, een limousine met ingebouwd orgel, een met bont beklede sportwagen. Ze moeten twee tot tien mille kosten. „Als je ze een beetje an-mooft, rij den ze ook nog". Kapt hij nog wel eens? „Ik kap me rot, mijn moeder, kennisjes etc". Als werknemer in een kapsalon zal Nederland hem nooit terugzien. „Geen kapper die me mijn gang zou laten gaan, ze kolonaliseren hun eigen terrein. Neem die pruikentoe stand. Ik ben er mee begonnen, maar wat ze er nu van maken, dat is lolle- bollerij, knullig. Ik zou véél verder gaan". Kapperette Misschien dat hij zijn gouden hand jes ooit nog eens op een beautyfarm zal kunnen laten wapperen. „Dat zal zeker kunnen, want er komt ook een kapperette in. Een kapperette, dat woord is van mij. Ze zullen het wel weer van me pikken, zoals ze zo veel gepikt hebben". De kapperette wordt slechts een onderdeel van de farm, waar hij zijn cliëntèle zeker gedurende een week zou willen vertroetelen. Het „doe-het- zelf" -aspect moet er een grote plaats krijgen. De mensen mogen eikaars haar verven, elkaar masseren. ;.Ik wil er ook psychische therapie toe passen en plastische chirurgie, door een bevoegd specialist uiteraard. Neuzen recht zetten, lippen ophalen, alles moet er kunnen". Exclusiefste „artikel" dat hij er hoopt te kunnen verkopen: een eeu wigdurende glimlach. Mario lijkt 'm al te hebben. orte De Kleine Komedie: t.ejn. 4 febr. (dag. beh. ma £Jj| Jasperina de Jong-show met John Kuipers en Pj t Nieuwe de la Mar-theater: t.e.m. 31 jan. (beh. ra t t uur „Wim Kan alleen". Theater De Brakke Grond: 15, 16 jan. 20.30 uurLw, die „Variaties op een Oidipoes-complex". tre Theater Tingel Tangel: (dag. beh. ma.) 20.30 uur F* gers op de bres met Marijke en Sieto Hoving, Fr ar t en Harry Sacksioni. t Shaffy Theater: t/m 28 maart (beh. ma.) 20.306er groep „Funhouse" met Rob van Houten. 15 jan. ret Neerlands hoop in Bange dagen met Fred: Bram Vermeulen. 16 jan. 24 uur First Compan de Morais „The Hole". De Koopermolen: (dag. beh. ma.) 19 uur Caba t Elsink. Le Berry: (dag. beh. di.) 20 uur Cabaret Tete de Braak. €w Zodiac Cafe-theater: 15, 16 jan. 20 uur Amnesty i Kunstenaars collectiefimprovisatie door het pu 1 Concertgebouw: 15 jan. 20.15 uur Amsterd. Phi ar 16 jan. 15 uur Matinee op de vrije zaterdag. 18 t i Julian Bream, gitaar. 19 jan. 20.15 uur Amsterd. kest, 21 jan. Alwin Baer, piano. DEN HAAG t\, Kon. Schouwburg: 15 jan. 20.15 uur Haagse Cof Antoine". Circus-theater: 15 jan. 20 uur Nederlands Danst 20.15 uur Het Nationale Ballet. Ned. Congresgebouw: 16, 21 jan. 20 uur Het Res o.l.v. Hiroyuki Iwaki. Diligentia: 16 jan. 14 uur Haags Jeugd-theater, 20.15 uur Neerlands Hoop in Bange dagen, cabare uur Hofstad Jeugdorkest, 21, 22 23 jan. 20.15 uur(14 Gratama. Gemeentemuseum: t/m 24 jan. ma. t/m vrijd. 13-17 uur, zo. 11-17 uur, wo. vr. 20-22 uur Exp werk van Paul van Ostayen. Houtrust: 15 t/m 17 jan. Avicultura. tentoonstelt vee. duiven en konijnen. IIDEN Leidse Schouwburg: 19, 20 Jan. 20.15 uur Het. N neel „De opgaande zon", 21 t/m 25 jan. 20.15 uur rockmusical. Stadsgehoorzaal: 20 jan. 20.45 uur Gert Oost, pauJ 21 jan. 20.15 uur Het Residentie Orkest o.l.v. Hir Herv. Kerk Leiderdorp: 20 uur Concert bij kaa Collegium Musicum. Groenoordhal15 t/m 17 jan. 20 uur Weense IJS Sjoukje Dijkstra. OTTERDAM Rotterdamse Schouwburg: 15 jan. 20.15 uur Tcha het Nieuw Rotterd. Toneel. 17 jan. 20.15 uur So Staatsensemble „Estrada", 18 jan. 20.15 uur Nedi theater met „Mutations", 19 jan. 20.15 uur Neder die „Hotel 't Paradijs", 20 jan. 20.15 uur Nieuw neel. 21 jan. 20.15 urn- Toneelgroep Theater met feeks" met o.a. Sigrid Koetse (zie foto) en Haiu jan. 20.15 uur Nieuw Rotterd. Toneel. Dc Doelen: 15 jan. 20.15 uur Cabaret Herman t Gew. Orkest Zuid-Holland, 16 jan. 20.15 uur O' orkest o.l.v. Kirill Kondrasjin, 17 jan. 14.30 uur I harm. Orkest o.l.v. Jean Fournet, 18 jan. 20.15 uur ensemble. 20 jan. 20.15 uur pianist Eduardo del jan. 20.15 uur Rotterd. Philharm. Orkest. Ahoy-hal: 15 t/m 21 jan Internationale wielerzes Hofplein-theater: t/m 31 jan. 20.15 uur Cabaret „Driemaal andermaal". Piccolo-theater: 15. 16 jan. 20.15 uur Peter Goedl deren uit alle windstreken. De Lantaren: 20 jan. 20.15 uur Nieuwe muziek: zingt teksten van Brecht. Amsterdam Plaza in de Kalverstraat brengt tonioni's Blow up. In de Uitkijk op de Prinsengi onbelangrijke première: „de revolutionair" met J' Studio K (Roterstraat) Epido Re van Pasolini. belang: Alhambra (Weteringschans) Women in (Marnixstraat) Mash, Cinetol (Tolstraat)Wocdst (Roeterstraat) La Maison de Bories. Rotterdam Corso (Kruiskade) Ryan's docht* (Groothandelsgebouw) Getting straight, Rex straat) Western festival.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 14