'Alles wat je met het
lichaam kunt doen is
beter
Residentie Orkest met
romantisch programma
en excellente celliste
TV morgen]
Spaanse danseres Susana bij afscheid
r(f&)vandaag... I
TAXI
KERKHOF"
en gisteren
[[Mj^programma
Heintje-film
onderscheiden
Kerstconcert
in Zuiderkerk
Meer zendtijd
voor de STER
WOENSDAG 23 DECEMBER 1970
opt;
DEN HAAG Twintig jaar lang heeft het Spaanse danspaar
Susana y José triomfen gevierd in Europa, Amerika en Azië.
Toen besloot het resoluut zijn toernees te staken. „Het is beter
dat men ons nu mist, dan dat men later zegt: 't wordt tijd dat
ze stoppen", zegt Susana. Een wijs woord, typerend voor deze
levendige, intelligente vrouw.
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA I
vroeg: „Hoe voel Je Je nu?"
,jk weet het nog niet", antwoordde
re. „Misschien bevrijd, mogelijk ook
verdrietig. Daai kan ik pas later op
itwoorden. Kom me maar eens
opzoeken als Je in Spanje bent..."
En ik zoek haar op, met de wagen
zwervend in de heuvels van Catillo
Aro. Een oude Catalaanse wijst
ons de weg: „Arriba'ó alli senor: la
casa con las rosas!"
Een tuin vol enorme Sevillarozen en
een klimroos tegen de muur. Een
echt Spaans boerenhuis in de goede
240 "de st jl, op de h elling van een
heuvel. De deur staat open. Een
kleine hal vol rozen en aronskelken.
Een amphora, wijnkruik der Helle-
Romeinen, overdekt met
(okdalige littekens van schelpdieren,
1 jpgevist aan de kust van de Mid-
lellandse zee.
Susana's man komt me hartelijk
egemoet. Hij is de Zwitser Armin
lansen uit Zürich, al jaren beleider
an Susana, pianist, componist, mu-
icoloog en groot kenner van de
ipaanse muziek. Hij componeerde
voor haar onder de naam Antonio
Robledo.
DANSVLOER
Dan verschijnt ook Susana: bruin
Bis een hazelnoot. Ik moet het huis
tien, met dikke muren, kleine ven-
Eters en koele kamers. Een gezllige
roonkamer. een boerenkeuken met
jpen haardvuur en koperen gerei.
Min laar studio: miniatuur dansvloer
net barres. Zijn werkkamer met
relfd plafond, romaans van ka-
akter. „Hoor eens hoe m'n vleugel
iet hier doet!" Hij slaat een paar
kkoorden aan. Het klinkt prachtig,
)an zitten we op een terras met
rijd uitzicht over een groene vallei
n tussen berghellingen, enkele ki-
ometers ver, het blauw van de ou-
e-wereld-zee. We hangen over het
«Ikon en bewonderen de zwaargeu-
ende Sevilla-rozen. „Maar dié daar
ijn uit Holland, uit Aalsmeer!"
rijst Susana. „Geschenk van een
aar bewonderaars."
k zie een boom met goudgele ci
troenen. Susana zet verse koffie,
laar man schenkt er iets hartigers
Ook dat valt hier te krijgen en
in hun kelder liggen twee vaten
met landwijn, van druiven die zij
met de dorpelingen verbouwen,
plukken en persen.
«Met de voeten" zegt hij. „Niet
machinaal. Op de goede oude ma
nier".
.Alles wat je Aet het lichaam kunt
Joen is beter!" vult zij aan. Een
filosofie voor een danseres,
deuk ik.
WEEMOEDIG
Dan praten we. „En mijn vraag
ran toén?"
►Eigenlijk weet ik nog geen ant
woord. Het plankenleven was heer-
ijk maar ook doodvermoeiend. Al-
reizen: treinen, vliegtuigen,
i, manager-besprekingen, ver-
«ntwoordelijkheid voor de troep, het
maakt Je bek-af. Aldoor in hotels
kven, nooit een eigen sfeer...
Maar het afscheid van het publiek
k weemoedig. Of ik het straks toch
niet zal missen? Ik heb nu nog ge
noeg te doen: gast-choreografieën,
I lessen, opdrachten hier in Spanje
en ginds in Zürich.
I kan hier veel meer lessen geven
dan vroeger. En Armin komt tot
nieuwe creaties. Hij ploetert graag
in de tuin, maar als hij het werk
neersmijt en in z'n kamer ver-
2 dwijnt, ben ik blij. Ik hoor dan dat
hij aan z'n vleugel zit en compo
neert..."
de middag ga ik met hen
naar beneden. In het dorp wordt
feest gevierd. Op een pleintje
klinkt de muziek vun Catalaanse
blaasinstrumenten: de dobla (or
kest) is al in volle schwung.
Men danst de sardana, de oer-oude
kringdans uit Catalonië die daar al
door de Hellenen gebracht moet
tijn.
Bij Homerus komt de beschrijving
'an een kringdans voor die vermoe
delijk een sardana is geweest.
Door
Ben van Eijsselsteijn
„Het is een zonnedans", vertelt Ar
min. „De muziek is heel gecompli
ceerd, de cobla speelt altijd een
fragment vooraf".
Susana lacht: „Toen ik voor het
eerst de Sardana danste, %ag ik m'n
partner naar boven staren, prevelen
en hoofdknikken net als de ande
ren. „Wat doen ze? Waarom letten
ze niet op hun dames", dacht ik.
„Maar ik leerde al gauw dat ze het
aantal maten telden, die kunnen
telkens weer anders zijn."
SARDANA
Susana en haar man sluiten zich
aan en dansen de oude zonnedans
der Hellenen die in Catalonië als
sardana voortleeft. „Daar een foto
van", denk ik. „Zó Susana laten zien
aan haar vele bewonderaers in
Nederland, gegrepen door de fasci
nerende muziek van de cobla, één
met de dorpelingen". Zü gaat er
geheel in op. En is dit dansen, om
het dansen zelf, niet om publiek of
om succes, niet het beste (en waar
digste) antwoord op de vraag die ik
haar stelde?
Baron en baronesse Van Pal-
landt, in de amusementswereld
beter bekend onder de artiesten
naam Nina en Frederik, zijn gis
termiddag met hun drie kinderen
in ons land aangekomen om er
de kerstdagen door te brengen.
Op de geruchten van enige tijd
geleden, volgens welke het muzi
kale duo uit elkaar zou gaan,
wilde baron Van PaUandt met
geen woord commentaar geven.
Wel groepeerde hij zijn gezin op
Schiphol uiterst bereidwillig voor
een joto in de krant.
Susana y José, het wereldbe
roemde Spaanse danspaar zoals
MÜNCHEN <DPA) De tweede film
van her Nederlandse zangidool Hein
tje, "Ein Herz geht auf Reisen" is
in München met het „Gouden
Scherm" onderscheiden. Deze onder
scheiding wordt toegekend aan films,
die binnen twaalf maanden na de
première drie miljoen bezoekers trek
ken.
Het "Gouden Scherm" werd door
Heintje zelf in ontvangst genomen.
Op vragen of hij aan een carrière
als filmster denkt antwoordde de ook
door de oosterburen vereerde Neder
lander: "Ik blijf zanger".
het begin van dit jaar tijdens een
af scheidspro gramma op de Ne
derlandse televisie nog te zien
was.
LEIDEN Aangemodeigd door het
succes van vorig jaar geven het Ne
derlands Madrigaalkoor en het Toon
kunstorkest weer een concert op de
middag van de tweede kerstdag. De
uitvoering is in de Zuiderkerk en be
gint om twee uur. Het koor o.l.v.
Herman Strategier zingt kerstliede
ren in bewerkingen van Stratgier en
Britten en twee van de prachtige
Kers molotton van Francis Poulenc.
Verder een belangrijk werk uit la
ter tijd nJ. de Mis voor 3 stemmig
koor a capella van Vaughen Wil
liams. De sopraan Thea Ekker van
der Pas is soliste in de kantate 151
„Süszer Trost, mein Jesus kommt",
van J. S. Bach, samen met koor en
orkest o.l.v. Henk Briër. Het orkest
spee't een concert grosso van Han
del. De sopraan zingt liederen van
Frank Martin, begeleid door Jan
van der Meer, orgel, en Ries de Ree-
de, fluit, die ook andere instrumen
tale soli verzorgen.
Ester Hellinga, sopraan, Vera
Verzijden, alt, Paul Hameleers, te
nor en Huib Schimmel, bas, vormen
het solistenkwartet in de koorwer
ken.
ADVERTENTIE
Let op de leeuw op het
pakje. Dan pas bent u
ïeker van echte
Ceylon thee -
de fijnste thee
In Leidse Stadsgehoorzaal
LEIDEN De charmante Chris
tine Walevska was deze keer te gast
bij het Residentie-Orkest. Zij voer
de het celloconcert op. 33 van
Salnt-Saëns uit. In elk geval een
concert dat weinig gehoord wordt en
pat wel enige moed vereist bij de
solist om zich daarmee aan het pu
bliek voor te stellen. Het resul
taat viel in goede aarde, zeker bij
het publiek. Niet verwonderlijk
overigens: er zijn weinig cellisten
die zulk een fraaie zangerige toon
uit him instrument weten te ha
len. meestal klinkt het wat krasse-
rig en neuzig. Bovendien werden
alle nuances, van woest en grof tot
meeslepend en fijnzinnig, op ex
cellente wijze weergegeven. Eindelijk
een vrouw, die wat durft te doen
met een cello!
Het programma werd geopend met
Bizet's eigen orkestratie van vijf
stukken uit de Jeux d'enfants, oor
spronkelijk voor piano quatre-mains.
Willem van Otterloo bleek toen
reeds na lange afwezigheid als een
AMSTERDAM <GPD) Op 1 Ja
nuari van het nieuwe Jaar zal de tv-
zendtijd van de STER uitgebreid
worden tot netto 15 minuten per net
per dag en daarmee is dan het wet
telijk toegestane maximum bereikt.
Deze zentijduitbreiding wordt inge
past rond de Journaals van 18.55 uur
op beide netten. Deze reclameblok
ken worden met 1 minuut bruto ver
lengd tot 5 minuten in totaal en wor
den uitgezonden van 18.50 tot 18.55
en van 19.00 tot 19.05. Dat betekent
tevens dat de beschikbare zendtijd
tussen 7 en 8 's avonds met 1 mi
nuut wordt bekort.
De radiozendtijd van de STER
wordt met ingang van 1 Januari uit
gebreid met 3 minuten per dag. De
ze zendtijd wordt door de STER ge
bruikt voor drie reclameblokken van
elk 1 minuut op de zender Hilversum
3, die als volgt worden geplaatst: 1
minuut na het nieuws van 9 uur en
1 minuut voor en na het nieuws van
17.00 uur. Per 1 Januari zal de STER
wekelijks een radiozendtijd vullen
van 234 minuten. In 1970 was dat
216 minuten en in het Jaar 1968
1969 156 minuten. De wettelijk toege
stane, maximum radioreclamezend-
t.ijd is 432 minuten per week, dat is
M rmuuWa per dag per aeoderat*
herboren mens te zijn teruggekeerd.
Deze goed geschreven programma
muziek werd zeer accuraat uitge
voerd, en deze precisie werkte door
in de begeleiding van Walevska en
in de 4de Symfonie van Mahler. Dit
werk herbergt een groot aantal vul
gariteiten, die levensecht naar vo
ren kwamen, zoals de dweilerige
passages in de strijkers, de Manto-
vani-achtige effecten en de rauwe
hoornsoli. Van Otterloo hield zich
echter niet zo Standvastig aan de
tempovoorschriften. Alle komen deze
neer op: rustig, bedachtzaam, zeer
kalm. Alleen op die manier uitge
voerd kan het eerste deel gered
worden van zijn inhaerente verbrok
keling. Nu werden de tempi zo op
gevoerd dat de sopraan Angela Beale
nog maar nauwelijks uit haar (met
een dik Engels accent uitgesproken)
woorden kon komen. Ook verdween
zo een deel van de spanning waar
deze symfonie op drijft. Angela
Beale zong haar partij een tikje
vlak en vulgair, dus precies zoals
het hoort. Het lijkt me trouwens
erg moeilijk om dit stuk direct zo
goed te kunnen zingen, daar zij
eerst drie kwartier op het tochtige
podium van de Stadsgehoorzaal niets
te doen had. en zich dus ook niet
kon inzingen.
R. O. HARMS
ADVERTENTIE
K
NARMSTRAAT 1A LEIDEN
beide Kerstdagen
dag en nacht geopend
NEDERLAND I
3.00
6.45
6.55
7.04
7.09
8.00
8.20
8.30
8.35
10.05
10.30
11.00
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.04
8.00
8.20
9.30
10.00
(gedeeltelijk in kleur) Vakantie-kinderprogramma
(Kleur) De Woefs en de Lamaars (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag
Première: 14-daags programma over fllmkijken en
filmmaken (NOS)
Kenmerk, wekelijkse informatierubriek over kerk
en samenleving
(Kleur) Journaal (NOS)
Politieke partijen, uitzending Binding Rechts
Stichting Socutera
(Kleur) Dr. Lord, de Lady en de butler,
speelfilm (NOS)
Studio Sport (NOS)
Wet-strUd (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
10.05
10.10
(Kleur) De Woefs en de Lamaars (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Eddy Ready Go (NCRV)
(Kleur) Journaal (NOS)
De kleine zielen, tv-feuilleton (NCRV)
Hier en Nu, actualiteitenrubriek (NCRV)
Memorboek: tv-serie over het leven van de Joden
in Nederland tot 1940 (NCRV)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Dammen voor beginners (Teleac)
Brandpunt Special sneed het
onderwerp van de samenwer
king tussen de recherche en de
televisie aan, naar aanleiding
van de tot tweemaal toe her
haalde weergave van een ge
sprek dat de waarschijnlijke
moordenaar van mevrouw Lans
bergen met de Delftse Courant
had. Men had zich op <ie dag
van de tweede uitzending op
het Delftse politiebureau genes
teld met het doel zich te bezin
nen op de vraag of de televisie
oij zo'n speurtocht kan en mag
worden ingeschakeld. Laat ik
beginnen met het eind en u mel
den dat Brandpunt de hoop uit
sprak dat men bij het overwe
gen van een dergelijke samen
werking de meningen van de
deskundigen zwaar zou laten
wegen. Die deskundigen w aren
dr. Jessen en prof. Hulsman. De
eerste was er wat benauwd voor
dat via zulke televisie-uitzendin
gen (en dan werd in de eerste
plaats gedacht aan de omstre
den Duitse serie „Aktenzeichen
XY ungelöst") de delinquent
nog verder in een hoek geduwd
wordt en de tweede meende dat
zulke uitzendingen de crimine
len meer dan wenselijk is tot de
zwarte schapen van ons volk
gaat rekenen de bevolking
zelf onrustig maken, omdat
de criminaliteit in de huis
kamer werdt gebracht, ter
wijl de kijkers er door worden
aangespoord zich als speurders
te gedragen, waardoor veel
mensen nodeloos worden lastig
gevallen. In beginsel stond prof.
Hulsman afwijzend tegenover
de gedachte, de tv bij de opspo
ring van misdadigers te betrek
ken.
Als voorbeeld van onnodig
lastigvallen diende de in toneel
kringen beruchte criticus Ischa
Meyer, die in Den Haag werd
opgepikt omdat hij, volgens een
oplettende burger op verdachte
wijze kalfskroketten had gege
ten tijdens het lezen van een ar
tikel over de Delftse moord
Aardig was ook die karakteris
tiek die een inspecteur van de
stem gaf, waarin hij en anderen
zowel Aziatische, Joodse, homo
fiele als Westlandse invloeden
hadden bespeurd. We kregen
voorts het telefoongesprek te
horen met een van de vierhon
derd mensen die hadden gerea
geerd op de stemtest en waarin
een meneer zei voor 99 procent
de dader te kennen. Kijk, nu
vind ik het weliswaar braaf van
Brandpunt dat het zich achter
prof. Hulsman en dr. Jessen
stelt en afwijzend staat tegen
over tv-medewerking aan de
recherche, maar ik op mijn
beurt vraag me af of het zinde
lijk is zo'n telefoongesprek weer
te geven van een „aangever"
en of het wenselijk is dat zo'n
conglomeraat van stemduidin-
gen (homofiel. Joods, Aziatisch,
West lands) klakkeloos aan de
kijkers wordt doorgegeven. Stel
dat die aangever inderdaad de
dader kent en de dader kijkt
ook mee en herkent diens stem,
wat hem zo uit zijn evenwicht
brengt dat hij verhaal komt ha
len of stel dat die aangever
het mis had en dat zijn slacht
offer zichzelf in zijn beschrij
ving herkent, plus de stem van
die aangever dan krijg je
juist het soort ongelukken waar
de Brandpunt-redaktie zo tegen
is. Daar komt nog iets anders
bij. Ik geloof dat een actualitei
tenrubriek zich zeer voorzichtig
moet opstellen inzake de vraag
of het wenselijk is iets niet op
het scherm te brengen. Brand
punt heeft zich bereid verklaard
het anti-rook-spotje van dr
Meinsma, dat door de Ster-
reclame geweigerd Is, uit te zen
den. Dat is juist, Brandpunt
zendt ook gruwelijke beelden uit
van verdronkenen in Pakistan
en van verminkten in Vietnam.
Dat kan ook juist zijn, ook al
brengt het de oorlog in de huis
kamer en maakt het de mensen
onrustig (om prof. Hulsmans
terminologie aan te houden).Ik
geloof dat met name een actua
liteitenrubriek de uiterste reser
ve in acht moet nemen bij het
benoemen van zaken waarvan
zij het wenselijk acht dat zij
niet op het scherm komen.
Mijns inziens (en ik geef mijn
meningen niet graag voor bete-/
re) had Brandpunt in plaats
van: „liefst zo weinig moge
lijk" moeten zeggen: „liefst zo
veel als redelijkerwijs mogelijk
is."
NICO SCHEEPMAKER
Voor woensdag 23 december
Hilversum I 402 m.
17.30 NCRV en Bloc act. progr. met
muz. Illustratie overheidsvoorl. 17.50
terzake volksstelling 1971 spreker drs.
L. J. S. de Jonge, hoofd van de afd.
alg. tellingen van het Centraal Bureau
voor de Statistiek 18.30-18.41 Nws Nos
19.00 Openbaar Kunstbezit 19.10 More
le Herbewapening Kerstmis keerpunt
lez. NOS 19.20 Geen wereld of één we
reld discussie 19.50 Program, voor blin
den en slechtzienden 20.00 Radiophll-
harm. ork. mod. muz. 21.20 Advents-
conc. door Oost-Nederl. Kamerkoor en
lnstrum. 22.30 Nws. 22.38 Cosa Nostra
ook uw zaak 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m.
17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20
Ultz. van de Kath. Volkspartij 18 30
Klink Klaar zonder nonsens 19.30 Nws
19.35 Buitenl. weekoverz. 19.45 Tango
rumba 'ork. met zangsol. 20.10 Melo
dieën Expres licht ork. met voc. ens en
zangsol. 20.30 Metropole ork. 20.55 Vra-
genvuur een bekende Nederlander be
antwoordt vragen van Jonge mensen,
21.10 Het Oproer Kraalt rebelse lied
jes van altijd en overal 21.40 Stereo-
Pop 22.30 Nws. 22.38 Med. 22.43 Act.,
22.55 Uitreiking Wessel Ilckenprljs 1970
23.66-24.00 Nws.
Voor donderdag 24 december
Hilversum I 402 m.
KRO 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Badlnerle muz. 7.30 Nws.,
7.32-7.40 Act. 8.00-8.10 Nws. 8.25 over
weging 8.30 Nws. 8.32 Voor de hulsvr.
NOS 10.00 Pedagogische rubr. muziek
uit de Barok KRO 11.00 Nws. 11.03
Voor de zieken 11.55 Med. NCRV 12 00
Oevar. progr. 14.00 BIJ de tijd 14.20-
Llchte platen 14.30 Country en Wes
tern 15.00 Vrij-evangelische middag-
dienst NOS 15.30 Meer over minder
16.00-16.02 Nws.
Hilversum II 298 m.
AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Dag met een plaatje 8.00 Nws. 8.11
•Badlojouro. aao Dag met een plaatje
vervolg 8.50 Morgenwijd. 9.00 Purmera-
de 1970, 9.35 Waterst. 9,40 Harp. cello
en fluit 10.00 Voor de kleuters 10.10 Ar-
beidsvlt. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12 vr
de vrouw om 11.55 Beursber. 12.30 mo
dern platteland 12,35 Sportrevue 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal 13.30 Sca
la klas. muz. 14.00 De notedop, 15.00,
Voor de zieken 16 00 Nws. 16 03 Land
der Muzen 17.00 Toppop 17.30 O Jon-
gerenprogr. 17.55 Med.
Hilversum III 240 m.
NCRV 9.00 Nws. 9.02 Zing zing zing
lichte vok. muz. 10.00 Nws. EO 11.00
Nws. 11.03 Gospelsound VPRO 12.00 S
Nws. 12.03 Joost mag het weten 13.00
Nws. 13.03 De Felix Meurders Show
KRO 14.00 Nws 14.03 1 8.00 KRO op
drie 15.00, 16.00 en 17.00 Nws.
Nederland L
TROS 14.30-16.30 ged. K vakantiepro
gram. NOS 18.45 De Woefs en de La
maars NOS 18.55 Journ. TROS 19.04
Met de kamera op Jacht Susl het wil
de zwijn, natuurfilm 19.32 Wat een fa
milie tv serie NOS 20.00 Journ. TROS
20.20 Prijsvraag Kerstlied Anno 1970
20.30 The Lo6 Angels Jubilee Singers
Spirituals en gospelsongs 20.50 de Jer
ry Lewis Show 21.20 Gemengd koor
te Hulst kerstliederen 21.45 Gefilmd -
Portret van Ludwlg van Beethoven 2
NOS 22.50-22.55 Journ. CVK/ IKOR -
23.00-23.55 Kerstnachtd. te VIaardingen
KRO/ RKK 24.00-01.30 Nachtmis.
Nederland II.
NOS 18.45 De Woefs en de Lamaars
NOS 18.55 Journ. NOS 19.04 Den Haag
vandaag 19.09 Van gewest tot gewest
19.49 Tips van het nat. bureau voor
toerisme NOS 20.00 Journ. VPRO 20.20
Plk-ln morgen ls 't alweer Kerst ge-
var. progr. met om. 20.25 Betty Boop
tekenfilm en 20.30 Film met Laürel en
Hardy NOS 22.30-22.86 Journ.