25555
Ijl
Pim
maakt lief des vier kant
Films
in
Leiden
OCCASIONS
Medium Cool, angst in een samenleving
7
Rubia's Jungle
Liefdesvariaties in
kleur op witte doek
TAXI
KERKHOF»
III
"'De pastoor"
vol ongein en
banaliteiten
Rubia's jungleDe la Pari a 's nieuwste
Première nieuwe
Nederlandse film
PREDIKANTEN
IN CONFLICT
Gebochelde
van Soho
Ik een vrouw
INDRINGENDE VERFILMING VAN GEWELD
„Django, de bastaard
spannende cowboy film
Toon Hermans
ere-Knoeris
KOREVAARGARAGE nv
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 19
NARMSTRAAT1A LEIDEN
vraagt chauffeurs
I
TRIANON ..De pastoor kan
geen bloot meer zien" is een Zweeds
stukje filmwerk, dat waarschijnlijk
beter geschikt is voor vertoning in
huiselijke kring. Zowel qua niveau
als inhoud. Want de verfilming van
een gedeelte van het boek ..Het
land van Coitha" zit vol ongein en
banaliteiten.
Hoofdthema van de rolprent ia
een jonge pastoor die de hele dag
in bed ligt met een geerecteerde
penis. Nu is alleen dat feit al een
biologisch wonder, maar het wordt
nog mooier wanneer blijkt dat hij
in het dorp de enige man is. Het
land is immers in oorlog en alle
mannen vechten aan het front.
Het is dan ook duidelijk dat er
veel werk aan de winkel is voor
de pastoor, ook al omdat de wellust
van de gezichten van de vrouwe
lijke dorpsbewoners valt af te le
zen. Zijn plotselinge staat van op
winding ontstaat echter precies op
de dag dat hij wordt uitgenodigd
door de bisschop.
Niet wetend wat te doen. roept
hij enkele hunkerende dames bij
zich in bed om te proberen langs
natuurlijke weg zijn kwaal te ge
nezen. Maar hoe bevallig en losjes
in de blouse de dames ook zijn,
de pastoor blilkt niet te genezen.
Wel is duidelijk dat de pastoor een
gevierde figuur wordt in het dorp
naarmate hij met meer inwoonsters
heeft kennis gemaakt.
Dat nu zet kwaad bloed by een
wufte gravin die getuige haar
gezucht ook een goed gezelschap
voor de pastoor zou zijn. Zi) schrijft
de bisschop een brief waarin zU do
pastoor beschuldigt van overspel.
Per brancard wordt de ongelukkige
(of gezegende?) pastoor naar de
bisschop gebracht en via een won
derbaarlijke kuur genezen.
Maar nauwelijks is hy in het
dorp terug of de oude kwaal keert
terug. Het spelletje herhaalt zich
en toen we ons begonnen af te
vragen hoe lang het nog zou du
ren kwam er plotseling een knappe
maagdelijke heks die de betovering
want dat bleek het te zijn
verbreekt via een laatste seksuele
uitspatting. Tja. de wonde, n zijn
de wereld nog niet uit.
ROTTERDAM <GPD) Pim de
ja Parra is blijkbaar niet van
[plan zich op eenzijdigheid vast te
leggen, want na zijn internatio
naal succesvolle kleurenfilm ..Ob
sessions". een thriller, welke pas
in Londen een ruim pubüek heeft
getrokken, is hij voor zijn jongste
film overgestapt naar een karak
terschets in zwart en wit. De ver
raderlijke Arthouse-film dus, die
in dit speciale genre Ingmar
Bergman als onbetwiste meester
kent.
Rotterdam heeft met "Rubia's jun
gle" in het fonkelnieuwe Lijnbaan
theater de première gekregen van
deze nieuwste Nederlandse film, al
gaat die aanduiding over de nationa
liteit maar zeer ten delen op. Het
verhaal speelt namelijk wel in Am-
f sterdam, Laren en Loosdrecht, maar
buitenlanders nemen de vier hoofd
rollen voor hun rekening.
Ook in dit geval is De La Parra
er weer vanuit gegaan dat een En-
y gels gesproken film meer kansen op
de internationale markt heeft. In ae
korte tijd van elf dagen werden met
een klein budget de opnamen ge-
k maakt, zeven weken na de start
L draaide "Rubia's jungle" al in het
festival van Edinburgh.
Goed geluid
PHet is een werkstuk geworden
vaar de regisseur zich niet voor be
hoeft te schamen, want dit "liefdes-
mysterie" ziet er technisch over de
hele lijn goed uit. vooral de fotogra
fie van Frans Bromet weet de sfeer
van vele lokaties contrastrijk over
f te brengen en ook op het kwetsbare
punt voor Nederlandse films, dat
van het geluid, valt er niets te kla-
"Rubia's jungle" vertelt van vier
mensen: een Engelse schrijver, die
tracht te brengen
De gezamenlijke
genummerde
puntjes
ALKMAAR (GPD) Op 17 de
cember zal in de Amsterdamse bios
coop "Studio K." de eerste voorstel
ling worden gegeven van een nieu
we Nederlandse avondvullende speel
film. Het is "fantasy in fiction" van
j de Alkmaarder Jan Dorresteijn, die
drie jaar heeft gewerkt aan de tot-
standkoming van deze film, waarvan
j Dorresteijn zelf zegt: „Het einde
i van een liefde het begin van
een thriller".
i De titelsong "Fantasy in fiction"
I wordt gezongen door Shirley. Jan
Dorresteijn heeft in het verleden
veel prijzen behaald met korte speel
films op de landelijke amateur-film
wedstrijden „Fantasy in fiction" is
zijn eerste avondvullende speel
film.
Toon Hermans zal op 4 februari
in Uden worden geïnstalleerd als
ere-Knoeris 1971. Deze carnavals-
onderscheiding wordt ieder jaar door
de Udense carnavalsvereniging „De
Knoerissen" aan een nationaal kun
stenaar uitgereikt.
Toon Hermans zal deze onder
scheiding gaan delen met zijn voor
gangers Johan Kaart (1966), Mies
Bouman (67), Hetty Blok en Leen
Jongewaard (68), Herman van Veen
(69) en het Farce Majeureteam (70)
ontstaan. Regisseur Pim
De Amsterdamse schilder-beeld
houwer Jan Dibbets (28) is door de
Amerikaanse Cassandra Foundation
onderscheiden met een prijs van
2000 dollar als erkenning voor zijn
de la Parra I bijdragen op het gebied van d«
beeldende kunst. Deze in Chicago
met zijn vriendin in een grachten
huis woont, een neger, een water- I passiviteit, die zij verlammend op- I Als men die kernpunten ziet als de j temidden van vier medespelenden I beeldende kunst. L»eze m umcagc
sportlnstructeur die met zijn Engel- legt, wordt doorbroken als Albert filmische toetsen dan moet de regis-; (van links naar rechtsi: Milton gevestigde foundation, die de^ kun
se vrouw in Laren leeft. De bestaan- I Rubia duidelijk laat weten, dat hii seur. die zo karakteristiek zien te I Irons, Sarah Brackett, Nelly Frij-
de verhoudingen worden opgebroken bij zijn vrouw blijft en haar niet kiezen dat zijn voorstelling weer vol- da en Adrian Brine.
als Rubia een passie opvat voor de meer wil zien. Maar zij heeft al ledig «op het doek) terug kan keren
door verbinding van die punten. de schrijver niet constant genoeg.
Dat is helaas niet gebeurd. Vooral maar zijn. scènes met de vrouw van
het centrale karakter van Rubia j Albert behoren tot de sterkste in
(gespeeld door de Schotse Quinn i "Rubia's jungle".
O'Hara) krijgt te weinig tekenende Zijn ambitie maakt Pim de la
Een even kansrijk als ambitieus I punten om te kunnen intrigeren en Parra's nieuwste werkstuk niet waar
gegeven. Hoe komen karakters le- daardoor zet zij die fatale machine- Het lijkt niet onwaarschijnlijk dat
vend uit een film als deze te voor- rie van liefdesrelaties niet echt in hier de keuze voor het Engels juist
schijn? Het procédé doet denken aan beweging. I heeft veroorzaakt, dat dit drama niet
de tekeningen, die men vroeger ui' Adri?n Brine speelt zijn rol van wortelt. De ondernemen 1en van Scor-
sportieve watersporter. Zij dwingt
Albert voortdurend tot ontmoetingen,
maar die beantwoordt haar liefde
niet omdat hij van zijn vrouw houdt.
De schrijver volgt gefrustreerd de
gangen van zijn vriendin. Hij kan
haar echter niet tot andere gedach
ten brengen. Rubia is de sterke fi
guur, die de drie andere personen
in de vierhoek uit hun evenwicht
voor een loop van het lot gekozen,
die zij noch de anderen kunnen om
buigen.
Ambitieus
I sten wil bevorderen, reikt jaarlijks;
een aantal aanmoedigingsprijzen
uit aan kunstenaars
pio-film stellen dat je aan het werk
moet blijven als filmmaker om niet
gefrustreerd te raken. Een toe te
juichen standpunt: "Rubia's jungle"
is interessant genoeg om tev gaan
bekijken als een mijlpaal op die
weg.
PIET RUIVENKAMP
Koop NU een goede gebruikte
auto voor DE LAGE PRIJS
FIAT 600 bwj. *64-*67-'68'-'69
FIAT 850 bwj. 69
FIAT 850 Special bwj. '68
FIA 850 Coupé bwj. '69
FIAT 124 bwj. '67-'68-'69
FIAT 125 Familiale bwj. '67
FIAT 125 bwj. '68
FIAT 1500 C bwj. '67
Autobianchi Primula bwj. '68
Renault R 10 bwj. '67
Simca 1300 bwj. '65
Korevaarstraat 19-27
Leiden - Telefoon 01710-42146*
HAARLEM (ANP) De beide
predikanten van de Evang. Luther
se Gemeente te Haarlem en omge
ving, ds L. G. C. Grabanf. en ds. G.
Groes. zullen respectievelijk op 1 ja
nuari en 1 juli 1971 hun werk neer
leggen. omdat, zoals de kerkeraad
aan de leden der gemeente heeft
meegedeeld, er tussen de predikan
ten reeds gedurende lange tijd een
conflictsituatie bestaat. Daardoor is
een onderlinge samenwerking ernstig
verstoord, zulks tot schade van het
gemeenteleven, aldus de mededeling.
De kerkeraad schrijft in een brief
zich te onthouden van een oordeel
over de vraag in welke mate iedet
der predikanten, die zeker hun eigen
goede kwaliteiten en verdiensten
voor de gemeente hebben, persoon
lijk aanleiding hebben gegeven tot
't ontstaan van de ernstige moeilijk
heden. Het is evenwel zowel voor
de kerkeraad als de synode, waar
aan advies is gevraagd, helaas ko
men vast te staan dat de beide pre
dikanten niet in staat blijken te zijn
om samen te werken in eenzelfde
gemeente. Door de ongunstige finan
ciële positie acht de Haarlemse ge
meente het niet mogelijk twee pre
dikanten te kunnen handhaven.
LUXOR Een kleurenfilm met
tal van boeiende ingrediënten: een
lugubere sfeer in een wijk van de
wereldstad Londen, een tehuis
voor meisjes waarvan de directrice
de inwoonsters op een lage wijze
exploiteert, een grote erfenis die in
verkeerde handen dreigt te vallen,
een mislukte generaal uit de Twee
de Wereldoorlog die een boosaar
dige rol speelt en een (gebochelde)
schurk, voorheen oppasser van de
generaal en nu beroepsmoordenaar
in dienst van de directrice van het
meisjestehuis. Gelukkig is er naast
deze groep schelmen ook nog een
inspecteur van Scotland Yard, die
voor de moeilijke taak staat een
hele reeks geheimzinnigheden tot
oplossing te brengen. Politieman
Hopkins is tenvolle voor zijn taak
berekend: stukje voor stukje weet
hij de raadsels uiteen te rafelen en
de misdadigers achter de tralies te
brengen. Het bezwaar van films als
deze is, dat ze zwart en wit heel
scherp tegenover elkaar zetten.
Maar wit dat voor lief neemt kan
genoegen beleven aan de spanning
van een film, waarin Scotland Yard
licht brengt in een misdadig kom-
plot tegen jonge vrouwen.
STUDIO ,lk een vrouw" 13
opnieuw in Leiden Dat betekent
niet alleen, dat de film goed ge
noeg is voor een tweede keer volle
zalen, maar ook dat het een oude
film is. Dat is onder meer te zien
aan de kleding, de manier van
cameragebruik en de kleurloosheid
van de film. Even opvallend is
echter, dat „ik een vrouw" nog
steeds niet verouderd is. Voor wie
de film enkel als sex-vertoning
ziet is dat begrijpelijk, maar wie
de film in vroeger tijden bejubelde
vanwege zijn psychologische diep
gang zal ongetwijfeld verrast zijn
door de manier, waarop Mac Ahl-
berg reeds jaren terug zijn pro
bleem-figuur Siv (de vrouw in het
algemeen, vraagt hij zich af?) be
naderde. Het verhaal, gebaseerd
op een oorspronkelijke autobiogra
fie van de Zweedse Siv Holm, is
door hem vrij pretentieloos behan
deld. De camera doet weinig meer
dan registreren. De décors vragen
geen onnodige aandacht en blijver,
steeds achtergrond waartegen het
verhaal zich afspeelt Essy Persson
(ook bekend uit „Thérèse en Isa-
belle" maakt de film. Niet mooi,
maar wel tot de verbeelding spre
kend is zij beslist geknipt voor
haar rol. Gezien haar andere film
prestaties mag misschien gezegd
worden, dat geen andere rol haar
beter ligt dan die van de sensuele
diepvoelende zoekende vrouw. Voor
wie het niet bezwaarlijk vindt nog
een film zonder kleinen en met
een dosis onverbloemde zinnelijk
heid te zien een belevenis.
CAMERA Over ..Medium
Cool" is ook in deze krant het
nodige geschreven. Haskell Wex-
ler, geroutineerd cameraman,
maakte met deze semi - docume a -
taire zijn regiedebuut, dat uiter
mate opvallend mag heten. Onder
werp is de lange nete, en droeve
zomer van 1968 in Amerika. Met
de moord op Martin Luther Kina,
mèt de moord op Robert Kennedy-
en mèt de politieterreur rond de
Democratische Conventie in Chi
cago, waar uiteindelijk Hubert
Humphrey werd aangewezen als
kandidaat der Democraten voor de
presidentsverkiezingen van dat.
Jaar.
Wexler heeft een film gemaakt
waarnaar- men met een zekere
huiver zit te kijken. Want hij heefi
zich niet tot het geweld rond die
conventie beperkt. Hij laat ook de
angstwekkende kanten zien van het
leven in een grote moderne stad
in de hopeloze hitte van de zomer
Hoewel hij .medium cool", met
koel oog. registreert wat er zich
afspeelt, heeft zijn film ook een
duidelyk belerend effect. Maar
dat is niet storend. Want Wexler
weet van de eerste tot de laatste
meter film te boeien.
In de eenvoudige „plot" die hti
ontwierp, wordt zeer natuurlijk-
geacteerd door Robert Foster als
tv-cameraman, door Vema Bloom
als zijn vriendin en door de 13-ja-
rige Harold Blankenshlp als Eileens
zoon. Wexler toont zioh een uiterst
bekwaam en nauwgezet filmer
Zijn enorme routine heeft hem
hierbij sterk geholpen. Voor Wex
ler blijft de film het registrerende
medium, dat door die functie al
leen al weet door te dringen in
de hitte van de strijd. Daarentegen
is zijn .plot", ook al is die een
voudig, hier en daar nogal ge
wrongen en te nadrukkelijk. Hier
en daar zelfs nauwelijks geloof
waardig. Maar dat doet er in deze
film niet zoveel toe.
.Medium Cool": het is geen
nieuw beeld dat Wexler ontwerpt.
We weten het nodige af van het
geweld in de Amerikaanse samen-
lenving. Maar Wexler heeft de
verdienste dat hij het allemaal
Robert Foster (r.) en Ha
rold Blankenship in Medium
Cool.
buitengewoon indringend kan ver
filmen. Daarom is „medium cool"
een film die beslist de moeite
waard is. al blijft er weinig over
van het „land van hoop en glorie"
LIDO Voor bioscoopbezoekers
die van actie, geweld en spanning
houden, is het beslist de moeite
waard deze week eens een bezoek
aan het theater aan de Steenstraat
te brengen. "Django de bastaard"
is nu eindelijk eens geen „gewone"
cowboyfilm maar een spannend
verhaal van een legerofficier die
wraak neemt op een aantal verra
ders. Daarnaast heeft de regisseur
(Sergio Garrone) kans gezien van
het geheel een goed verhaal te
"bakken".
Tijdens de Amerikaanse burger
oorlog plegen drie zuidelijke offi
cieren verraad. Zij en hun regi
ment houden de pas bezet om de
noordelijken de doorgang te belet
ten.. Zij laten zich echter door het
noordelijke leger omkopen' en laten
hen passeren. Het gevolg is, dat 't
hele regiment op één na wordt ge
dood. Hij blijft bewusteloos en
zwaar gewond achter. Vijftien Jaar
later begint hij op zijn vijanden te
jagen. Nadat hij er twee om het
leven' heeft gebracht opent hij de
jacht op de voornaamste schuldige,
die nu als een rijke landeigenaar in
een luxueuze boerderij woont.
Hij is echter door de dood van
zijn twee vrienden gewaarschuwd
en rekent op de komst van 'Django'.
Om zich hiertegen te beschermen
huurt hij een aantal bandieten die
er garant voor moeten staan, dat
zijn leven blijft gespaard. Zijn bij
na spookachtig gedrag boezemt zijn
tegenstanders angst in. Toch we
ten zij hem op een gegeven mo
ment in de val lopen. Maar met
veel moeite weet hij toch te ont
komen. De gehuurde moordenaars
zierï u wel in dat Django een ge
vaarlijk heerschap is en veriater
de ranch. Tussen de rijke landeige
naar en Django ontstaat een twee
gevecht. Als de kruitdamp is opge
trokken ziet men, dat het recht
weer eens heeft gezegevierd.
REX Hoe paren kunnen paren.
Dat laat op vrij koele manier de
film zien, die deze week onder de
titel "Liefdesvariaties" in het
Haarlemmerstraattheater draait. De
film is noch vies noch vulgair,
maar of het met seksproblemen
worstelende publiek, waarvoor deze
Engelse produktie bedoeld heet te
zijn, er erg veel wijzer van wordt
kan op zijn minst worden betwij
feld. Een goede voorlichtingsfilm
kan mensen met bepaalde moeilijk
heden tot het inzicht brengen dat
er voor hun problematiek een' op
lossing te vinden is. Bovendien kan
een dergelijke film voor velen een
aansporing zijn om de hulp van
deskundigen (sexuologen bijvoor
beeld) in te roepen. Maar of het
aanschouwen van allerlei 'standjes'
zoals die, in dit geval door één en
hetzelfde (film) paar (net als in het
fotoboek van de seksboetiek om de
hoek), nogal klinisch worden gede
monstreerd daartoe bijdragen is
oen grote vraag. De liefdesoefenin-
*en (men ziet veel en toch niets!»
worden van commentaar voorzien
door een zich arts noemende (film)
medewerker, maar dat heeft in de
andere betekenis van het woord
niet veel om het lijf. Dat impo
tentie of frigiditeit zowel een ana
tomische als een psychologische
oorzaak kan hebben en dat mas
turbatie niet zo ongezond is als
wel eens wordt beweerd weet bijna
iedereen wel. En dat er bepaalde
basisposities zijn die de zwanger
schap helpen bevorderen daarover
zullen kinderloze echtparen door
huisdokter of gyneacoloog allang
zijn ingelicht. En dat een man en
een vrouw zichzelf volledig moeten
accepteren in het sexuele verkeer
en dat spanningen op wat voor ge
bied dan ook een remmende in
vloed hebben op het sexuele genot,
het zijn en blijven gemeenplaatsen,
waar niemand meer baat bij heeft.
Nee, het gaat al met al toch voor
namelijk om het standjes kijken in
deze film. Maar misschien dat er
nog fantasieloze (echt) paren zijn
die zich door de discreet opgeno
men variaties laten' inspireren
PS In de nachtvoorstellingen van
vrijdag en zaterdag opnieuw "De
vogels" van Alfred Hitchcock.