Ireatief Sentrum' Leiden krijgt eigen gezicht Li tera Luirprediking en gewroet met klei Literaire Kroniek van Glara Eggink Joorschotens Creatief Centrum 5 DECEMBER 1970 LETOSCH DAGBLAD PAGINA 15 (Door Vera Gaikhorst) Het Kreatiej Sentrum in de Breestraat kan bin- innen te draaientenminste: een klein gedeelte er- rkgroepen Buitenlandse Arbeiders, Mix (voor jon- ielen) en Sisexo (voor integratie tussen hetero- en zullen er het eerst een onderkomen vinden, in de ytal" op de eerste verdieping. Nu is men daar nog be- isMzittribune (waar je je glaasje kunt drinken) en. de Xsnaar een ontwerp van de Leidenaar Willem A. Mul- 20*3 veel °Phef worden ge- gde 'beperkte» opening. 62ian. één van de vrywil- ^jHieehelpt met de op- 0; pillen eerst het actieve fekken. zodat er dan van 4 Allerlei dingen kunnen ^Tjn- We kunnen nu wel C i op laten treden, maar Pd teveel passieve jonge- j iiet later niet meer ma- ïdepmpt wel (je ziet het ^•enwoordig met geldge- .3(jfleente heeft een subsi- ooopoo gegeven, wat alleen empuwing reikt. De inven- ;23j|ier bij niet inbegrepen 'jgjmmer, want een leeg incfer het algemeen niet l^riftig wordt het Leid- nu aangeschreven len zo de nog benodig de f 60.000 byeen te schrapen. Over een jaar zou het centrum dan in volle glorie kunnen gaan draaien: een activiteitencentrum met recreatieve aspecten moet het dan zo ongeveer worden. Hoe het er dan volgens de huidi- i ge plannen uit komt te zien? Bij de ingang allerlei winkeltjes, waarvan1 de Kabouters er één zullen bezetten om biologisch-dynamisch voedsel 1 aan de man te brengen. Men ziet in gedachten ook de Derde-Wereld win- kei een plaatsje voor zich opeisen, j De Derde-Wereldwinkeliers zijn zelf er niet zo tuk op. Op het ogenblik j hebben zy een onderkomen in de i Haarlemmerstraat gevonden, waar vry veel mensen aangetrokken wor den door de étalage, die bij het crea- tiefcentrum ontbreekt. En waar men dus aangewezen zou syn op het 'toch wel beperkte» publiek Koof van de Water heeft de entree met de winkeltjes op zich genoemen. Hi zegt: "Het wordt een flexibel ge heel. De schotten, die tussen de win keltjes gezet worden kunnen makke lek veranderd worden". De winkel tjes zfjn niet de enige manier waar op men zijn spullen aan de man kar brengen: overal in het gebouw is ge legenheid om te exposeren wat mer kwyt wil. Een tussen vloer met een lichtca- bine. van waar uit op het podium geprojecteerd kan worden, komt in het midden van de "grote ruimte" beneden. Henk de Vrocm. de schep per van dit plan"De tussenvloer scheidt meteen de ruimte in tweeën de ene helft met het podium voor bijvoorbeeld experimenteel toneel d- andere helft met ruimte voor een café-restaurant." Een trap leidt van het café-restau rant naar de tussenvloer. Het word zo een levendig geheel; het publiek kan de trap op en af lopen of er op gaan zitten om zo maar wat te ky- ken. Boven zijn naast de zaal, die over een maand opengesteld wordt, nog len niet wil missen». Verder wor-1 men te liggen, al zal technische be-j publiek, dat tussen de 18 en 23 jaar Het door Willem A Mulder een aantal kleinere ruimte. Eén er- den de ruimten gebruikt voor het be- geleiding wel aanwezig zijn. j oud moet zyn vooral niet jonger» ontworpen podium in het Krea- van wordt een vergaderzaal com- vredigen van allerlei creatieve be- In principe mag straks iedereen en dat er voor moet zorgen .dat het tiel Sentrum" aan de Breestraat pleet met televisie 'voor degene, die hoeften. Het accent zal op de zelf- liet Kreatief Sentrum betreden, maar een activiteiten en geen recreativi- nadert zijn voltooiing. tydens het vergaderen, het voetbal- -werkzaamheid van de bezoeker ko- men mikt toch wel op een speciaal] teitencentrum wordt. 'Foto LD/Holvast) LUfj Wil J |/era Gaikhorst) JOTEN Waar voor- kleuterschool gehuis- Ijlu sinds twee jaar: intrum Voorschoten, 01fi. Het nieuwe seizoen lober ingeluid, waar- gelijk geslacht duide- itoon voert (waarom •<jltc jJanaf de oprichting van Centrum "Dit jaar", rilden we dat de men- geïsoleerd bleven wer- c eens naar de anderen kyken, wat die er van ►e^anvullend zouden wer- e groepen". Van het ar andere groepen is merken. Alleen de be sluipen wel eens graag ien collega een praatje 'E Brei xen", zegt Pim van er ik ze hun gedachten 'O ïerst laat ik ze altyd handen in de klei wroe- gegeven moment ont- i wel wat uit". Ier lokaaledelsmeden, ibert Smit: "Het is niet wat voor materiaal je gaat om de vorm en lereen hier die vorm te n met een eenvoudige voorwerp hoeft echt materiaal gekost te wordt onder meer ge enten gaan over een reatief Centrum van houden de kinderen bezig met zelfwerk- (Foto LD/Holvast) poosje toch uit de roulatie). Een meisje beslaat ze met een hamer op een aambeeld, waardoor ze glad wor den. Later moet het een ketting wor den. In het teken- en schilderlokaal zit een man boven op een kruk. Hij po seert om later te kunnen zien. wat men van hem "gewrocht" heeft. Het is er stil, men is geconcentreerd be zig. Begeleider Jaap Eerland: "Het is hier een soort atelier. De mensen komen voor de creatieve ontspanning en gewoon voor het samenzijn. Je moet het zien als een stimuleren van een liefhebberij". Voor Jaap Eerland. die zich tot de Nieuw-realisten rekent, is de waar neming erg belangrijk. Hy gebruikt in zijn werk alles wat hij gezien heeft. "Het om je heen kijken biedt trouwens veel verrassingen". Hij veegt een pluisje van de tafel en ver telt van zo'n (dagelijkse) verrassing: "Iemand zit lekker uit zyn neus te eten. Zyn hele houding is op dat peu teren gericht. Je kent het wel. Op een gegeven moment zie ik hem ver starren; hy merkt, dat ik naar hem zit te kyken, neemt zyn oorspronke lijke 'verwrongen» houding aan en kijkt recht voor zich uit" Op het opgehangen prikbord een groepje aquarellen, waarvan sommi ge fotografisch lyken. zo nauwkeurig is alles uitgebeeld. Het is van één van de C.C.-bezoekers. Hij is net be zig het model na te schilderen, in verschillende tinten grijs. "Ik vind het zo net een lyk". zegt iemand zachtjes. Jaap Eerland. met een versge- draaide halfzware: "Communicatie, dat is volgens mij wat bereikt wordt met iets wat Je maakt, want je brengt je gedachten op papier. Hoe zo'n werk er dan uitziet Is van onderge schikt belang". "De Tachtigers, 't is om te kotsen", oordeelt Martin Boot. Hy geeft les in creatief lezen en schryven. Vol gens hem hebben de Tachtigers er toe bygedragen dat de Nederlander niets om zyn literatuur geeft. "Lite ratuur bepaalt de hele cultuur van een bepaalde groep mensen. Maar onze houding ten opzichte van de li teratuur is werkelyk treurig. Als hier een boek van een bekend schry- ver uitkomt, hoor je er dan ook geen kip over". De droevige toestand zit em in het saaie onderwijs De me ning hier is: Literatuur, das niks voor my, da's veel te moeilijk." Mar tin Boot brengt zijn overtuiging dat "literatuur voor iedereen is" in de praktijk door de CC-ers niet meteen te laten graven naar allerlei diepere achtergronden. Op creatief lezen en schrijven al leen dames. Martin Boot verklaart dit uit (alweer) de houding van de Nederlander. "Het is blijkbaar te gek om je als man bezig te houden met literatuur, om over het schrijven van gedichtjes maar niet te spre ken". Rosalind Nyholt "noem me maar Roos") laat haar koffie koud worden. "Er zyn zoveel mensen met proble men". "Modecreatie" heet het offi cieel, maar je zou het ook gewoon naailes kunnen noemen, hoewel dat niet haar oorspronkelyke bedoeling is geweest. Roos probeert de bezoek sters aan te sporen zelf kleding te ontwerpen en niet alles uit tijdschrif ten te halen. Maar er wordt dan vaak klagend gezegd"ik kan hele maal niet tekenen". Waarop Roos j dan weer antwoordt, dat het geen l perfecte modetekening hoeft te zyn. I Maar ze doet wat de mensen willen, en op een allervriendelijkste manier Ze heeft niet veel tyd om te praten. Er zijn veel liefhebsters voor mode- creatie «uit praktisch oogpunt lid ge worden?», eigenlyk teveel voor Roos «„ik heb het altijd zo warm Jóh, na afloop"). Cantius Geysel. klassiek zanger, lui de lach, geeft muziekexpressie op primitieve instrumenten, die hy zelf maakt. "Het is mijn bedoeling, dat de mensen leren spelen met ritme, dat er nu. na een betrekkelijk korte tyd nog niet zoveel uit is gekomen. De goede wil is er in elk geval wel. Textiel, wol, maar ook schuimrub ber rondjes en spijkers. Daaruit ont staan wandkleden. Pum Nyholt, zus je van Rosalind Nyholt, helpt de deelmeemsters op weg. "Je moet het ze niet als een therapie laten onder gaan, en ze dan het gevoel geven tot niets in staat te zyn", vindt ze. Zegt 'n huisvrouw die met schuim rubber rondjes bezig is: "Je bent er uit, helemaal uit. Anders zit je maar thuis en dat is helemaal verkeerd". Wijst op haar objekt met de schuim rubber rondjes: 'Dit is voor mij een beetje uit de band springen, hele maal gék". Op dezelfde tafel, waar Martin Boot zijn literatuur "predikt", zy het wel op een andere dag, ontstaat keramiek. Pieter Geraedts, de bege leider, is een wereldhervormer. Het stimuleren van de creativiteit, ziet hy als één van de middelen om tot Spelen met klei aan de Voor straat in Voorschoten. 'Foto LD/Holvast) een betere wereld te komen. Over de huidige leefwyze is hy niet erg te spreken De vrouw, die de hele dag alleen is met haar huishoudentje, vindt hy maar een meelywekkend persoon, evenals de man, die op het kantoor de dag ziet verstryken. 'Dit is geen gezond leven". 'Door creativiteit leer Je gebeur tenissen in een bepaald verband zien". Hy legt de laatste zin uit met behulp van een werkstukje, dat uit verschillende onderdeeltjes bestaat. "In het dageiykse leven zyn de ge beurtenissen ook onderdeel van een groter geheel. Als de mensen dat nu door hebben, kunnen ze allerlei din gen accepteren", zegt hy vol over tuiging. Wat hy aan C C vindt mankeren? "Nou, de leden hebben geen inspraak en dat vind ik heel Jammer. Juist in een creatief centrum zou dat er moe ten zyn. Daar waar inspraak is, loopt het nog niet allemaal ge smeerd". erkent Pieter, "maar dat komt omdat wy er nog niet aan ge wend zyn; we weten nog niet pre cies, hoe we dat allemaal aan moe ten pakken". Toen "inspraak" inder- tyd by het bestuur ter tafel werd ge bracht. oordeelde men: „Inspraak? Dat ontaardt altyd in oeverloos ge ouwehoer". ALFRED KOSSMANNDe Wind en de Lichten der Schepen. Uitg. Queri- do. Amsterdam. De titel van deze nieuwe roman van Alfred Kossman «De Nederlaag. De Moord op Arend Zwigt. De Smaak van groene Kaas. Clownsreis o.a.» stuurt iemands gedachten regel recht in de goede koers. De wind en de lichten der schepen woor den die voor wie er de herkomst niet van weet. romantisch zyn en vol zwerversromantiek. Ja. ik weet dat het woord romantiek op het ogenblik een verkeerde lading draagt en dus ..uit" is. maar dat is nog geen re den om het in de Juiste betekenis niet te gebruiken. Maar deze woor den zijn afkomstig uit een vers van M. Nijhoff dat „Twee Reddeloozen" heet en staat in de bundel „Vor men". Zy hebben dus nog een twee de lading en wel die welke deze dich- ter eraan gegeven heeft. In het vers j staan zy tegenover „schoorsteene" en I torenklokken", tegenover de vastheid en grypbaarheid van de stad en de dichter vraagt zich af of hy „groo- ter" geworden zou zijn als hij zich bij sterren, havens en schepen gehouden zou hebben. Doch de titel wijst terug naar de regel die de middelste van het vers is „Naar een einde waar nie mand ons bijstaat". De hoofdfiguur van Kossmanns roman is zonder twijfel Jan Dewalt, een Nederlandse tekenaar, niet Jong meer. Hij bevindt zich op een Grieks eiland, waarschijnlijk in de periode even voor de machtsovername van de kolonels, want er is in het ver- I over een staatsgreep. Op het eiland haal telkens sprake van geruchten heeft Jan een merkwaardige oude Engelsman ontmoet Horace geheten, die beweert bezig te zijn „De Ge schiedenis van het Wassen" te schrijven. Met dat wassen bedoelt hij niet baden, zegt hy, maar reini gen. de was doen. Hoe gek dat ook moge klinken; deze geschiedenis van het wassen vervult in het boek ken nelijk een filosofisch thema, het the ma van de zuivering en het is type rend voor Kossmann om zijn eigen neiging tot wijsgerigheid te presente branden, in de warme zon van het eiland, opdat er in hen niet anders zal overblijven dan het aan de Griek se sfeer inherente hedonisme. Maar in Dewalt leeft een hele fa milie. Hij heeft bij de aanvang van de handeling van zijn maatschap pelijk zeer geslaagde broer Herman i een kort briefje ontvangen waar in deze op laconieke manier schrijft dat hün zuster Noortje zelfmoord heeft gepleegd. Dewalt heeft Jaren met d^ze hoogst onevenwichtige zus ter satnengewoond en daar een ge voel van schuld „in alles te kort geschoten", vindt men in hetzelfde vers van Nijhoff van overgehou den. De laconieke toon voelt hy dan ook als een beschuldiging, terwijl je uit het beeld van broer Herman kan opmaken dat die toon bij hem past en dat een zinnetje als: „Jammer dat Je niet hier bent" niet anders is dan een frase. Maar helaas is de arme Jan een knoedel van een geslaagde broer, een hysterische zus en een be gaafde tekenaar. Annemarie beweert geen levensge schiedenis te hebben en mogelijk is dat ook zo, hoewel Horace terecht opmerkt dat iedereen een levensge schiedenis heeft. Maar haar rol is wellicht alleen in de drukte van het vertrekkende schip. Dewalts map met tekeningen in zee te laten vallen, als zij vertrekken. De map met tekenin gen, de kern van de mens Dewalt en die Annemarie draagt (daar is Kossmanns persoonlijke vorm van dwaasheid weer» „in haar armen, als een baby of een doos taartjes". Als alle tekeningen onopvisbaar naar de zeebodem gezakt zyn, troost de te kenaar het meisje met de opmerking „Misschien kijken de vissen graag naar tekeningen". Zo vergaat het de ze drié mensen op „een reis zonder thuisreis". Zij zitten op het volle schip naar de hoofdstad, maar men weet niet of er geland zal kunnen worden want de opstand is losgebars ten. Zij vragen zich ook niet af hoe het verder zal gaan en alleen Anne marie. de vrouw, wil de zieke Jan zo snel mogelijk naar een dokter brengen. Jan verkeert in een toe- ren in de vorm van iets vermakelijks Dan is er een meisje dat Annemarie heet. Zij zegt te werken op een kran tenarchief en zij brengt haar vakan tie op het eiland door op zoek naar erotiek met de eilanders. Dewalt ziet haar voor de eerste maal in een toe stand van volkomen dronkenschap in de gloeiende zon zittend en hij helpt haar naar haar kamer. Voorwaar geen situatie om hals over kop ver liefd in te worden en toch zal Jan zich op den duur tot haar aangetrok ken voelen, vooral fysiek. Alle drie. Dewalt en Annemarie sterker dan de enigmatische Horace, hebben Iets dal ze kwijt willen, lets dat moet weg- stand van depersonalisatie en de oude Horace voert, vol begrip en me delijden, wat te eten en te drinken aan. Je zou dit verhaal tragisch kun nen noemen. Maar dat heeft de schrijver blijkbaar niet gewild. Een clownesk element duikt voortdurend op en dat weerhoudt de lezer ervan door deze figuren al te diep onthutst te raken. Je glimlacht om hen. Je glimlacht om h et hele gloeiende eiland. Je glimlacht zelfs om die op stand en om die verdronken tekenin gen. want dat is wat de auteur wil dat Je doet glimlachen om de mens en zijn hele tijdelijke gedoe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 15