KNIPPEN IN DE FILMKEURING! „69": LIEFDESDRAMA IN KLEURIGE FILMBEELDEN Ministers én kamerleden willen: Films in Leiden OCCASIONS Veel actie en sex l Spel der verdorven )P KOREV'ARGARAGEn.v. Ik geef me aan iedere man Gladde actie Impassible Mission Force Meisje da ff en nfd Tora To* PAGINA 10 LEIDSCn DAGBLAD VRIJDAG 4 DECEM "fclJD DEN HAAG (GPD) Na een jarenlang schaakspel rond de filmkeuring liggen er dan eindelijk twee plannen ter tafel: De ontwerp-wet Jeugdfilmkeuring van de ministeries van CRM. Binnenlandse Zaken en Justitie en het alternatief; de initia- tiefwet van de Tweede-Kamerleden Visser (D'66) en Voogd (PvdA) tot afschaffing van de filmkeuring voor volwassenen. Het resultaat van een voortdurende parlementaire druk op de betrokken ministeries om nu eindelijk eens met een aan de tijd aangepaste bioscoopwet te komen. In eerste aanleg beogen beide wets ontwerpen hetzelfde; namelijk de be voogding van de volwassen filmkij ker op te heffen en het medium film op gelijk behandelingsniveau te bren gen met bijvoorbeeld literatuur en theater. Maar wie de artikelsgewijze uitwerking van de twee ontwerpen naast elkaar legt, ziet al snel dat er een levensgroot verschil bestaat. De belangrijkste punten van het wets ontwerp van minister Klompé CRM i de officiële indienster, komen op het volgende neer: Het preventieve rijkstoezicht op filmvertoningen voor volwassenen komt te vervallen, maar de jeugd filmkeuring blijft bestaan met (voor- lopigi als leeftijdsgrenzen 14 en 18 Jaar (de oude toestand). Deze gren zen zullen nader bekeken worden 1 door de adviescommissie Zedelijk- heidawetgeving. De gemeentelijke nakeuring blijft ADVERTENTIE bestaan «ingrijpen via de Gemeente wet artikelen 221 en 219» en ook aan de strafwet wordt inzake de film «het beruchte pornografieartikel 240 niet getornd Filmverhuurder en -ex ploitant hebben dus een zwaarwegen de verantwoordelijkheid t.o.v, het wetboek van strafrecht Als uitwijkmogelijkheid komt er een vrijwillige filmkeuring. Een "filmadviescommissie" die bekijkt of een (vrijwillig) aangeboden film in strijd is met de strafwet of moge lijk de kans loopt om door een bur gemeester te worden verboden op basis van eerdere genoemde artike len in de gemeentewet. Films die zich aan deze vrijwillige keuring heb ben onderworpen en vrijgegeven zijn, kunnen daarna niet meer door Justi tie of burgemeester worden vervolgd. De norm die bij deze keuring wordt gehanteerd en dat is een belang rijke verschuiving ten opzichte van de huidige bioscoopwet spreekt van "films waarin op stuitende wij ze en zonder redelijk doel geweldda digheden of gruwelijkheden worden vertoond". Besloten voorstellingen, die buiten de filmkeuring vallen, worden in het wetsontwerp als "openbaar" aange FIAT «00 FIAT 850 FIAT 850 Spec. FIAT 850 Coupé FIAT 124 bwj. FIAT 125 VAUXHALL Victor 2000 bwj. '69 N.S.U. 1000 RENAULT R 10 SIMCA 1300 FIAT 600 bestel FIAT 238 bestel bwj '63-'64'67-'69 bwj. bwj. '68 bwj. '69 '67-'68-'69 bwj. '68 bwj. bwj. *67 bwj. '65 bwj. 67 bwj. '68 Financiering mogelijk. KOREVAARSTRAAT 19—27 LEIDEN - TEL. 01710-42146* I De Italiaanse actrice Giulietta Massina, de echtgenote van Fe- derico Fellini, geeft een handtekening aan de clown Pitou bij een I galavoorstelling in het Cirque d'Hiver in Parijs. merkt indien ze toegankelijk zijn voor personen beneden de 18 jaar. In dat geval vallen de films dus onder J eugdf ilmkeuring VERDER De initiatiefwet van de heren Vis ser en Voogd gaat aanzienlijk verder dan bovengenoemde punten. De be langrijkste wijzigingen, die deze Ka merleden voorstellen, zijn: Volledige afschaffing van de film keuring voor volwassenen en alleen een jeugdfilmkeuring met één leef tijdsgrens. 14 jaar. De filmkeurings commissie voor de Jeugd zal daarbij moeten bestaan uit jeugdpsycholo- gen en -psychiaters, sociologen, pe dagogen en andere specialisten uit jeugd- en vormingswerk. Intrekking van de bevoegdheid van de burgemeester zoals geregeld in artikel 221 lid 2 van de gemeentewet gemeentelijke nakeuring Blyft dus over de verantwoordelijk heid ten aanzien van de strafwet De indieners van de initiatiefwet teken den hierbij aan dat het onmogelijk is om film als enig medium uit het pornografie-artikel (artikel 240) te lichten. Daarvoor is een wetswijzi ging nodig, die alle media omvat Aa.i een dergelijk initiatief wordt door D '66 gewerkt. Het is duidelijk dat de twee ont werpen zoveel van elkaar verschil len dn arar - ing van het wetsont werp-Klomp door D '66 en PvdA weinig zin h .t Dat is ook de reden geweest van deze initiatiefwet. die twee jaar geleden via schriftelijke vragen in de Kamer al was aange kondigd. De indieners Viüer en Voogd stellen dat het wetsontwerp- Klompé een stap «terug betekent, en ze wijzen daarbij speciaal op de voor gestelde regeling inzake het open baar worden van besloten voorstel lingen een voorstel dat vlak na de tweede wereldoorlog door het parle ment al met grote meerderheid is verworpen en op öe strenge nor men van de "vrijwillige keuring" Wat betreft de besloten voorstellin gen zouden vooral de steeds uitbrei dende cine-clubs van jeugdcentra een forse klap krijgen. De Neder landse Filmmakers Coöperatie en de filmorganisatie STOFF hebben bij monde van Mattijn Seip al aangekon digd felle actie te gaan voeren tegen die punt van het wetsontwerp. Daar naast is de "vrijwillige filmkeuring" in de praktijk helemaal niet vrijwil lig- Wanneer een. filmverhuurder zijn films niet ter vrijwillige keuring aan biedt, is hij vogelvrij voor iedere of ficier van justitie en burgemeester dit is geen theorie maar harde prak tijk. zoals de situatie in België en de V.S. bewijst. Sgiva Kusc.na met de Franse acteur Georges Geret In een scène voor ie film ..Cesar tde die onder leiding van de Franse regisseur Jean Dewever wordt gemaakt in zuli-FrankrtJkuim de CENSUUR Ongetwijfeld hebben de betrokken ministers van CRM Binnenlandse Za- ker en Justitie aan de censuur-chaos in beide landen gedacht bij het in stellen van de uitwijkhaven "vrijwil lige filmkeuring". Maar daarmee is geen oplossing bereikt. Het wetsontwerp-Klompé verandert aen de praktijk van het filmkeuren zo goed als niets. Hoogstensis er s) .<e van 'n zekere norm-verschui ving. Om een afschaffing van de filmkeuring voor volwassenen opti maal te laten werken, is een gelijk tijdige wijziging c.q. afschaffing van de bioscoopwet-1926. gemeentewet en strafwet «artikel 240noodzakelijk Minister Klompé en collega's stap pen "luchtig" om deze barrière heen, terwijl de Kamerleden Visser en Voogd het obstakel gedeeltelijk uit de weg trachten te ruimen. Ook in hun initiatief-wet is nog geen op lossing voor het pornografie-artikel j gevonden, maar toekomstige plannen i i wijzen wel ln die richting. Ook zit er in de initiatief-wet een wijziging van de omroepwet ingebouwd betreffen de artikel 12: "speelfilms voor boven de 14 jaar zullen na 20.00 uur aan- vangen en deze keuring zal in pro- i grammabladen en op tv-scherm ver meld moeten worden". Bezorgde ouders, die evenals het wetsontwerp-Klompé nog niet verge- ten zijn dat de bioscoopwet-1926 spreekt van "de zedelijke en maat schappelijke gevaren van de bios- I coopkunnen nu tenminste tijdig hun jonge kinderen bij het scherm weghalen. KEUZE Een keuze tussen beide ingediende wetsontwerpen lijkt niet moeilijk. 1 Iedereen, die het serieus meent met i de afschaffing van de filmkeuring zal voor de initiatiefwet :>p en Voogd kiezen. De indlord dan ook niet bang voor ee tatie van hun geesteskind parlement. Ze rekenen va/ z van "de klassieke linkerzij m Kamer" PvdA. VVD. wa '70. PPR. PSP en CPN - ni steun van enkele "verlié3,1- ers". De heer Visser van f1"* daar nog aan toe: "Aangé de hersentjes en hartjes et 1 ëvolueerd zijn als de receiï0 ting van de KVP doet vent stI erg Het is goed te beseffen deze initiatief-wet tot afscl^oc de filmkeuring voor vkrs( wordt aangenomen, het' van de filmkeuring nog alat geregeld. Alleen bij het dj van artikel 240 «het pornoqr kei) van de strafwet is <iet verzekerd van een ongehin^ latie. STUDIO Wie denkt dat hij bij „Sixtynine" veel bloot te zien krijgt, kan deze wêek beter niet naar het theater aan de Steenstraat gaan. De affiche toont wel een ontbloot bovenlichaam van een vrouw, maar dat moet vermoedelijk als een lokkertje worden gezien. Dit neemt echter niet weg, dat er voor de liefhebber (ster van een sexfilm helemaal niets te zien zou zijn. Om de zoveel tijd schuift er een mooie ontklede juffrouw over het doek terwijl de mannelijke hoofdrolspelers zich af en toe ook bloot op het doek vertonen. Deze "blote" beel den worden afgewisseld door zinneprikkelende filmmo menten. ..69" is een opvallend mooi in kleuren opgenomen liefdesdrama. Vooral aan de omgeving, waarin üe film is opgenomen, heeft de regis seur veel aandacht besteed. De film gaat over een nog vry jong REX De film. die deze week in Rex draait heeft de ondubbelzin nige titel „Ik geef me aan iedere man". Nadere gegevens zijn over bodig. Vergissingen uitgesloten. Hoofdfiguur (het gaat minder om het hoofd dan wel om het figuur dat voortdurend naakt ronddartelt) is een meisje, dat een weelderig en lui leventje wil leiden, maar daar voor net niet genoeg van thuis heeft meegekregen. Ze meldt zich aan bij een bemiddelingsbureau dat rijke zakenlieden aan een ta feldame of gezelschapsdame wil hel pen. Scheiding van tafel en bed be staat in deze film niet en de blote hoofdrolspeelster werkt menige klus af voor haar firma. Ze doet van al .les. maar 't dient gezegd: ze doet't alleen met veel plezier met haar eigen minnaar, wat toch weer mooi is. Een leuk appartementje houdt ze er aan over. Maar wie een vin ger heeft wil de hele hand. Zo ook ons meisje. Na wat lesbische spel letjes met haar bazin en een cliën te krijgt ze voor haar belofte voort aan lief te zijn voor de bazin een compagnonschap aangeboden. Daar gaat ze op in en iedere werkelijk heid tartend wordt ze noe rijker en werkt ze met nog meer plezier. paar. dat geen kinderen heeft. In die paar jaar dat het is getrouwd, ziet het er naar uit, dat het op el kaar is uitgkeken. Hun hond is hun enige gemeenschappelijke band en voor de rest gaan zij hun eigen gang. De man is thuis een enigszins aar zelende echtgenoot van wie weinig uitgaat. Als zijn vrouw by toeval ontdekt, dat haar man een zelfver zekerde ijshockey-scheidsrechter is. waarnaar iedere speler onvoor waardelijk gehoorzaamt, staat zij wel een beetje vreemd te kijken Even later ontdekt zij ook nog, dat hij door een mooi meisje wordt op gewacht, waarmee hij in de cata comben van het ijshockeystadion verdwijnt. Inmiddels heeft zij zelf een vrouwenarts leren kennen voor wie zy genegenheid heeft opgevat. Als zij bij de dokter vertier zoekt heeft haar man een feestje bij zijn minnares. De moeder van het meisje be drinkt zich en valt in slaap op de sofa. Direct nemen de jongelieden de kans waar en duiken met elkaar in bed. Door een foto in de krant komt de vrouw van de ijshockey- scheidsrechter er achter waar de minnares van haar man woont. Hier door kan zij vaststellen dat zij 't bij het rechte eind heeft, dat haar man haar werkelijk by de neus neemt. Zy voelt zich minder aan haar echtgenoot gebonden en knoopt in tiemere verhoudingen aan met de vrouwenarts. Zo ontstaan er dus een schynhuwehjk en twee verhoudin gen. De winter eindigt en daarmee het yshookeyseizoen, wat tevens het begin van de voetballerij betekent. De sohaatsen worden opgeborgen en de yshockey-scheidsrechter ver andert in voetbal-scheidsrechter. Voor de rest biyit allee by bet „oude". Ritva Vepsa die in de film Sixtyninede vrouw van de hockey scheidsrechter is. LUXOR We komen deze week in het Luxortheater „oude beken den" tegen: de leden van Impossi ble Mission Force. Gisteravond nog zagen we het wonderteam op de beeldbuis aan het werk en wie nog meer staaltjes vakwerk wil zien, kan in „Het ware gezicht van de misdaad" helemaal aan zyn trek komen. Scherpzinnig en met behulp van de modernste apparatuur gaan de IMF-mensen een misdadigers- syndicaat te lyf. Het is beslist niet het spannendste avontuur van het team. alles verloopt heel gladjes eerlyk gezegd wat te mooi. Maar één keer in de hele operatie dreigt er werkelyk gevaar voor Rollin Hand «Martin Landau) en Cinna- man «Barbara Bain), de enige vrouw tussen de vier keiharde man nen De vyf stille stryders voor de vei ligheid van Amerika, in dit geval het kapitaal, krygen de opdracht een misdadigerssyndicaat geleid door Frank Wayne, uit de weg te ruimen. Het hoofd van de Imbossi- ble Mission Force, Jim Phelps «Pe ter Graves), heeft een subliem plan uitgedacht dat met elan wordt uit gevoerd. Door de toepassing van plastische chirurgie kan één van de IMF-mensen de plaats van de syn dicaatsleider Frank Waynf, inne men. Als de pseudo-Wayne de an dere bestuurders van het Maffia achtige syndicaat zo woedend heeft gemaakt dat ze hem zeer traditio neel ter dood veroordelen, komt de echte Wayne weer op de proppen en wordt door één van zyn eigen mensen gedood Als de geüniformeerde agenten komen, verdwynen de Mission Im possible Force mensen geruisloos zoals goede geheime „agenten" be- Uuunt, ni LIDO Voor geld is iedereen te koop Het bewijs voor deze al zeer oude stelling wordt nog eens dubbel en dwars duidelijk gemaakt in het "Spel der verdorvenen" met Robert Hofmann in de hoofdrol van deze Amerikaans-Italiaanse co-pro- duktie. Het begint direct al met wat fors werk. Nog maar nauwelijks zijn er vijf minuten verlopen of hoofdrolspeler Paolo, een Jong jour nalist. heeft al een paar forse klap pen op beide ogen en een serie trappen in de buikstreek te pakken. Daarmee weet hy te voorkomen dat een oude vriend uit Italië het leven erbij inschiet Die vriend, een zekere Giulio, heeft een fabelach tig succes gehad met het maken van commercials voor een mach tig concern. Een dag later hoort Paolo dat zijn vriend een paar uur geleden is omgekomen bij een ver keersongeval en onherkenbaar ver minkt is. Paolo met een zesde zintuig, ge looft niet zo erg ln een ongeval en stelt een onderzoek in. Via diverse personen uit de top van het con cern ontstaat langzamerhand een beeld. Een stelletje steenryke man nen en vrouwen die met geld heel de wereld naar hun hand zetten en binnen deze wereld Giulio een man die het succes naar het hoofd ge stegen is en nu als een wrede im morele egoist over lijken gaat. Bteeds meer stukjes van de legpuz- zle passen in elkaar totdat tenslot te als grote verrassing een dreig brief bij de concerndirectie be landt waarin door een chanteur een miljoen geëist wordt. Gebeurt dat niet dan wordt een dagboek van Giulio gepubliceerd, iets waar voor de directie niets voelt omdat ze stuk voor stuk een heel koelhuis vol boter op hun hoofd hebben. Paolo gaat naar de plek waar het geld wordt uitbetaald en ontdekt dat Giulio de chanteur is. Hij blijkt nog te leven en probeert op die ma nier te wreken dat de directie hem op het toppunt van zijn roem heeft laten vallen. Het blijkt echter uit stel van executie want even latei- valt hij van een dak en is mors dood. De rechtschapen Paolo die de he le zaak tot klaarheid brengt blijkt inmiddels al zo aan het geld ver knocht te zijn dat hij aanpapt met een van de rijkste aandeelhouders van het concern Vanessa Brighton gespeeld door Dorothy Malone, be- kend uit Peyton Place. rfj behoorlijke portie actiefs film ook flink wat sex. dat u het weet. h Wl )ol Vfrl mt •nt d. CAMERA Een retje voor „Meisje p, cn nacht". Omdat het ih Daarmee is het dan ooit e taald. Want alles wat dfrg der te bieden heeft blijftt de maat. De hoofdrolspe^n. mooi, dat wel, en ze veö niet, dat is ook1 waar. R<g( een vervelende vertoningn sen zich uitkleden en >oi niet duidelijk waarom. Ps „sexfilm" heet is het dul 1 gebeurt, omdat de toescl^ wil. Maar in „Meisje voPr nacht" wordt er zelfs mé schouwer geen rekening'' Minutenlang moet hij toé het dienstmeisje van 'n ter (jong en mooi en uit cie) een wandeling maak rijs. Dat zoiets stomven heeft de regisseur ij. P.N niet gezien. Evenmin alp zichtigheid van het verify geen enkele verrassing r' ciaaltje komt in dokterscj1 ter houdt van de vrouvj' vinciaaltje is mooi. Dokt/ provinciaaltje op mom en i vrouw weg is. En zo verdi kende verhaal bijna, mL nadruk op dezefde detai^] teurs en actrices voor wij het begin en het einde rière is en met hetzelfde»] de bewondering van het[i< bliek voor interieurs 1 huizen, voor doktoren eroc te vrouwen. Kortom: geAx iemand „bij" zal blijven. Ig p TRIANON De boeidj sche reconstructie van <f overval op Pearl Harbori' theater aan de Breestra&z de en volgens de dirfj ste week ingegaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 10