Duizend schlagers liggen
voor het carnaval
I gereed
Wim Sonneveld kwam pas
na pauze goed
dreef
Lust u nog een schijfje pret
C(Jy^vandaag
...en gistererT]
TVmorq&ï\
W illem Nijholt en Corrie vein Govp aanwinsten
RADIOPROGRAMMA
DONDERDAG 3 DECEMBER 1970
LE1DSCB DAGBLAD
PAGINA 5
(Van onze correspondent)
HEERLEN (GPD) Op 21, 22 en 23 februari is het
carnaval. Onze Nederlandse televisie is al helemaal in de
ban van het feest der zotternij. Willem Duys hoeft zo
als hij dat afgelopen seizoen deed de „smaakmakers van
lol en plezier" niet meer voor te stellen. Dat is al gebeurd.
Omgeven door een meute feestgangers heeft Dorus al
gezongen dat er „In de hemel geen bier is", Ton van Duin
hoven voelde zich in Hadimassa „Net als een garnaal" en
de Mounties verklaarden met een meezinger in hun laat
ste televisieshow zelfs: „Het is voorbij
Er heerst een ware hausse in car
navalsschlagers. Méér dan ooit tevo
ren. Bracht de platenindustrie in de
carnavalsperiode 1969/'70 in totaal
81 meezingers op de zwarte schijf, in
de komende maanden wordt ver
wacht dat er zeker 1000carna
valsschlagers op de markt komen.
Het hek is van de dam. „Het loopt
enorm uit de hand," zegt Harry
Knipschild van de Polydor-pers-
dienst. „Iedere zichzelf respecteren
de artiest meent dat-ie een carna-
valsplaat moet maken. Wat er nu al
lemaal geproduceerd wordt dreigt
uit te monden in een complete chaos.
Het publiek weet niet meer waar het
aan toe is."
Eén goeie carnavalskraker en Je
bent binnen. Van Miens' feestneus
vlogen alleen al bij Polydor 118.000
platen de deur uit. Van de meezin
ger ..Gina Lolobrigida" gingen
130.000 schyven over de toonbank.
Alleen al in Nederland, want ook in
Duitsland en in Zweden wordt de on
volprezen Gina door zanger Ray Mil
ler naar de top van de hitparadelijs-
ten gevoerd. Voor ons land bezingt
Tony Bas deze schoonheid.
Kreet en stampwerk
Tekstdichter Jack de Nijs 28)
schijnt een bijzonder fijne neus te
hebben voor meezingers die na ver
loop van tijd een daverende schla
ger of hit worden. Anderhalf Jaar ge
leden kreeg hij de kriebels om te
gaan dichten en componeren. Tot nu
toe maakte De Nijs 12 kassuccessen
in de ware zin van het woord. O An
toinette, Gina Lolobrigida, Sophia
Loren en „Met Ivan op de divan"
[.fZijn slechts enkele titels,
f De Nijs ziet goud in de meezin-
gers. „Het gaat om twee dingen. Om
te beginnen stop Je in zijn lied een
kreet, een lekkere weet-Je-wel. Zo
eentje waarmee je tegen een vreem
de man of vrouw kunt zingen. Die
aanstekelijk is. Verder is belangrijk
dat je op zo'n lied kunt meestampen.
Lekker, gezellig, zoals by „In de he
mel is geen bier," een plaat die ik
heb gemaakt voor Leo den Hop. Do-
rus zingt ook over „In de hemel is
geen bier." maar dat is weer een an
dere tekst. Garanderen kun Je by al
die liedjes natuurlyk niks. Ik verge
lijk het carnavalshitwezen altijd met
een kroeg. Het is een vicieuze cir
kel. De ene keer loopt zo'n bar goed
en dan opeens na een Jaar ziet de
baas dat zijn klanten naar een ande
re kroeg lopen. Maarze komen
terug. Kijk en zo is het nou ook met
de carnavalsplaat."
Volgens De Nijs komt alles op de
tekst aan. Wat te zeggen bijvoor
beeld van „De Fles," een lied voor
de carnavalsdagen, dat gezongen
wordt door Jan Boezeroen. „Mocht
ik aan de drank bezwijken. Mocht ik
naar de donder gaan. Laat dan op
mijn grafsteen prijken: hij kon niet
meer op zijn benen staan." De Nijs:
„Zo'n tekst roept reacties op. De
mensen vinden het fyn omdat ze de
tekst op de muziek kunnen meezin
gen. Of: ze vinden het verwerpelijk
In ieder geval wordt er over ge
praat".
Wat dat betreft kunnen we nog
meer carnavalsnummers opsommen
van de kleine 40 die inmiddels al op
de plaat staan. Wat dacht u bijvoor
beeld van: „Hoe kan het zo groeien
tussen de koeien" (Thijs van der
Molen, CNR», „Ze is van voren
mooi" (duo Jan en Noud, (Bovema)
„Geef me de liefde en de gein" <de
Twee Pinten, Philips en óók „Het
Duo Pols", Telstar), „Een kusje zon
der snor" (Dikke Leo. Telstar» en
„Tante heeft een olifant" <Jan
Blaaser, Polydor of Johnny Hoes,
Telstar».
Een graantje meepikken
Ook Jan Blaaser gaat met de mu
ziek mee nu het zo ver is dat ieder
een vindt dat hij of zij een carna
valslied moet zingen. Johnny Hoes
vindt Blaasers' slogan „Tante heeft
een olifant" héél goed, daarom zette
ook hij dit nummer op de plaat.
Mag dat? Dochter Jacquemine. bij
ontstentenis van Johnny die in de
KRO-studio voor Hilversum 3, nu
eindelijk voor een der zuilen ook eens
disc-jockey mag spelen: „Kijk eens.
als een plaat goed gaat lopen dan is
het zakelijk gezien toch zonneklaar
dat je ook een graantje meepikt. Je
bent gewoon gek als je het niet doet
zeg ik maar. Maar let wel: onder
de titel op de plaat moet wel ver
meld worden wie de auteur is. Eer
lijk zijn in die zaken. En nu we
het toch over carnavalsschla
gers hebben: vergeet van ons Tel
star-label ook die plaat van Dikke
Leo niet. Met „Een kusje zonder
snor" zit het snor, hoor. Die plaat
loopt zeer goed".
In de hausse en de concurrentie
strijd van carnavalsschlagers heeft
zich inmiddels ook de VARA-televisie
gemengd. Ook daar heeft men door
dat het bruist van de activiteit in
deze wereld. Vandaar dat u op 30
januari op de beeldbuis kunt zien
hoe elf carnavalsprinsen uit elf pro
vincies de caranavals-schlager 1970
'71 kiezen. Twee dagen lang. op 27
en 28 januari, zullen daartoe in he
Belgische Mechelen aan de Maas de
„smaakmakers van de carnavals
hits" het hoogste lied zingen.
De AVRO wil ook niet achterblij
ven en gooit er in februari het pro
gramma „Kleintje carnaval" tegen
aan, een feestelijke carnavalszitting
die in het zuiden worden opgeno
men. Tenslotte heeft de KRO al
aangekondigd dat zowel op radio als
televisie „de nodige aandacht" aan
carnaval en aan carnavalsschlagers
zal worden besteed. „Ook al omdat
we zo veel leden in het zuiden heb
ben is het gewoonweg zaak dat we
kien zijn op dit soort zaken", aldus
de KRÓ.
Heel lang waren „carnaval en het
zuiden" voor de meeste Nederlanders
een begrip. Maar daaraan komt
langzaam, maar zeker een einde. De
carnavalsstorm is. getuige de vele
pretplaatjes ook overgeslagen naar
het noorden en westen van ons land
Wat bijvoorbeeld te zeggen van het
feit dat tot nu toe één Limburgs car
navalsplaatje «Venlo» is uitgeko
men? De platenmaatschappijen heb
ben hun antwoord klaar. Jos van
Vliet. CNR-Leiden: „Een Neder
landse meezinger kan commercieel
gezien Vlotter een succe6 worden dan
een doorgaans aan de streek of regio
gebonden dialect-schlager. Je be
reikt de hele Nederlandse markt, ter
wijl een Limburgs nummer bijvoor-
beled alleen maar in Limburg ver
kocht kan worden".
Wiel Knipa, opperwinkbuul van de
Heerlense Winkbulle. laat zich in de
zelfde trant uit over de Limburgse
carnavalsschlager. „Nog steeds zit
ten we hier met het feit dat elk
dorp of elke stad zijn eigen schlager
lanceert. Zakelijk gezien betekent
dit dat je de meeste afnemers van
zo'n plaat dan ook alleen maar in
dat dorp of in die stad hebt. We
moeten hier gewoon van af volgens een bepaalde plaats gebonden car-
Zich volledig verenigen met de navalsplaat. „Vandaar dat we als
NEDERLAND I
mij
Hollandse schlager kan Knipa ech
ter niet. „De inhoud is vaak plat-
voers en ordinair".
Bezwaren tegen deze dubieuze tekst
heeft ook Jules Janssen, voorzitter
van de Bond van Carnavalsvereni
gingen in Limburg, de BCL. Hij wijst
met name Johnny Hoes als de boos
doener aan. Eveneens ziet hij de
(commerciële) bezwaren van een aan
BCL nu dan ook bezig zijn met een
langspeelplaat met carnavalsnum
mers waaraan de hele streek heel
wat heeft".
Tenslotte: Willy Millowitsch, zanger-
nummer één van Duitsland wat car-
moet het heel breed zien. Als de
meerderheid lol en plezier heeft aan
aan „zumhimmeldonnerwetternoch-
einmal" ik weet niet welke plaat,
dan zeg ik: draaien maar. Deden ze
in Duitsland destijds met „Schnaps
das war sein letztes wort" en mis-
navalsschlagers betreft. Zijn visie schien binnenkort ook wel met mijn
over de ontwikkeling van de car- nieuwe plaat „Immer rummel mit
navalsschlager in Nederland: „Je i dem Sex"', slaaf en helau!
LEIDEN Als je niet beter wist
zou je gisteravond In de Leidse
ADVERTENTIE
JAN BLAASER
graantje meepikken
Schouwburg de indruk gekregen heb
ben. dat Wim Sonneveld in de pauze
geen koffie maar een pittige kop
Oostduitse voetbalthee heeft gedron
ken. want na de pauze leek er een
heel andere Wim Sonneveld op de
planken te staan dan voor de pauze.
De eerste acte was op vele punten
wat zwakjes: een duidelijk contrast
met het gedeelte na de pauze toen
de zaken in een veel vlotter tempo
werden afgewerkt en Sonneveld het
vertrouwde niveau bereikte.
Hoe kwam het dat Wim Sonneveld
gisteravond zo moeilijk uit de start
blokken kwam? Zijn openingsconfe
rence altyd een flitsend humoris
tisch woordenspel was ditmaal
wat bleekjes en vondstenarm. Zijn
grapjes over de toestand van de
schouwburg zijn langzamerhand net
ao oud als het theater zelf en ook
zijn rol als clown ging hem niet bijs
ter goed af. Een sketch over een on
derbroken telefoongesprek ge
schreven door Sonneveld was het
niet helemaal en had veel korter en
spistvondiger gekund. Vooral in ver-
gelijking met zijn vorige show se-
men met Ina van Fa assen was
het allemaal wat magertjes Geluk-
kig werd dat na de pauze anders.
Een blijkbaar opgepepte Wim Son
neveld zette twee verrukkelijke oude
mannetjes neer. een creatie die hem
op het lijf schijnt te zijn geschreven.
Eerst een wat tragi-komische aow-er
die uitkykt naar zyn pensioen maar
dan tot de ontdekking komt dat hij
is uitgerangeerd en daarna een be
jaard mannetje dat door een echt
paar wordt uitgenodigd om een dag
tochtje per auto te maken.
Zijn beste creatie was echter de
rasechte Amsterdammer, die wee
moedig constateert, dat de „gulle
lach" in Amsterdam verdwenen is.
Passend in het genre van de „cro-
quetten" wordt het zonder twyfel het
succesonderdeel van zijn nieuwe pro
gramma. Aan het eind haalt Wim
Sonneveld ook de befaamde Frater
Venantius nog weer van stal. Hoe
wel het allemaal niet meer zo flit
send was als de eerste kennismaking
met de geestelijke met de zachte
„g" bleek de tekst van Michel van
der Pla« en de presentatie door Son-
6.45
(Kleur) De Woefs en de Lamaara (NOS)
6.55
(Kleur) Journaal (NOS)
7.04
Betty Boop; tekenfilm (VPRO)
7.10
Namens.... Dirk Mulder; film (VPRO)
8.00
(Kleur) Journaal (NOS)
8.20
Was er nog wat? Reacties op het nieuws (VPRO)
8.30
Hog Wild. Film met Laurel en Hardy (VPRO)
8.50
Van wie Is die school? Documentair programma
(VPRO)
9.30
(Kleur) The price of fame: BBC-show met
zang en dans (VPRO)
10.00
Interview met de minister van Binnenlandse
Zaken, mr. Beemink (VTRO)
10.30
(Kleur) Journaal (NOS)
10.35
Dammen voor beginners. Herhaling elfde les
(TELEAC)
NEDERLAND II
6.45
(Kleur) De Woefs en de Lamaars (NOS)
6.55
(Kleur) Journaal (NOS)
7.04
Den Haag vandaag (NOS)
7.09
Van gewest tot gewest (NOS)
7.49
Tips van het Nationaal Bureau voor toerisme
(NOS)
8.00
(Kleur) Journaal (NOS)
8.20
(Kleur) Mission Impossible. Het losgeld. TV-
film (TROS)
9.10
(Kleur) Sing and swing with Lulu: show-
programma (TROS)
9.50
(Kleur) De prijs voor de welvaart. Documen
taire in het kader van het natuurbeschermings
jaar 1970 (TROS)
10.10
Podium: presentatie jonge kunstenaars (TROS)
10.35
Ik zal handhaven: De onderduikers van Heems
kerk. Documentaire over gezag en kritiek in de
sfeer van het onderwijs (CVK/IKOR)
11.05
(Kleur) Journaal (NOS)
11.10
Onze landbouw nu en straks. Herhaling zesde les
(TELEAC)
Ik moet eerst even iets corri
geren. Niet in AVRO's Televi-
zier werd eergisteren ondertite
ling gebruikt om het Nederlands
"verstaanbaar" te maken van
pen inwoner van Zwanenburg bij
wie een vliegtuig overvloog,
maar in het programma "Zelfs
onkruid vergaat niet" van Mar-
ga Kerklaan. Een fout in mijn
continuïteit, veroorzaakt door
mijn kwalijke gewoonte om twee
toestellen tegelijk aan te heb
ben.
Hoofdschotel was gisteren de
film "Julius Caesar", geschre
ven in 1599 door Shakespeare
(in hetzelfde jaar als "as you
like it", „merry wives of Wind
sor" en "Henry V", een vrucht
baar jaar dus). Verfilmd in 1953
door Mankiewicz. en een jaar la
ter door mij gezien in een bios
coop, waarbij Marlon Brando
("friends, romans, countrymen,
lend me your ears") een ver
pletterende indruk op mij maak
te. Een paar jaar geleden zag
ik de film terug, Marlon Bran
do beviel me toen nog uitste
kend. de film nauwelijks. Man
kiewicz is typisch een regisseur,
wiens films indruk maken in het
jaar van hun ontstaan, en daar
na snel verouderen. De NOS had
overigens geen poging gedaan
dit verouderingsproces te ver
doezelen door de film van nor
male ondertitels te voorzien.
"Zaagt ge" had niets met zagen
te maken maar alles met zien.
en de kijker werd ook rustig
vergast op uitdrukkingen als
"gij stampet" en "gij gaaft".
Dat zijn Burgersdijk-vertalin
gen, die al lang door het werk
van vertalers als Bert Voeten
en Dolf Verspoor zijn achter
haald en die zeker niet pasSen
bij toch al summiere ondertite
ling van een film op de televi
sie.
Een soortgelijk misverstand
respectievelijk onverstand trof
fen we aan bij "Eigentijds".
Het onderwerp was interessant,
we kregen namelijk te zien wat
voor invloed lsd heeft op de
scheppingskracht van schilders.
De gevoeligheid werd vergroot,
de optische proporties verander
den. het schilderen werd een
vreugdevolle bezigheid, een
schilder meende nu zijn achter
hoofd te kunnen zien. een ander
kon opeens met linker- en rech
terhand tegelijk tekenen, maar
alles bij elkaar werkte het toch
niet aanmoedigend.
In geen enkel geval werden
schilderyen of tekeningen beter
of interessanter door gebruik
van drugs. De belangrijkste kun
stenaar van alle geïnterview
den, Hoendert Wasser (een ver
velende fout was dat we zijn
naam pas doorkregen van de
omroepster, als zo'n man loopt
te vertellen wil je toch wel even
weten wie hij is), vertelde dat
al dat drug-gedoe onzin was,
waarbij hij uit ervaring bleek te
kunnen spreken. Zoals gezegd,
het was een interessant pro
gramma, maar het zat wat war
rig in elkaar af en toe, en het
grootste manco vond ik dat de
begeleidende tekst, die wel uit
het Duits vertaald zal zijn, soms
onbegrijpelijk was voor iemand
van eenvoudige komaf als ik
Ik weet wel dat "eigentijds"
een programma is dat door
slechts enkele procenten van het
totale kykerspubliek wordt be
keken, maar die happy few zijn
toch ook niet gediend met on-
duideiykheden.
En dan was er ook nog voet
bal. Omdat geen moeite me te
veel is heb ik eerst de live-ult-
zending even bekeken in het sta
dion, om met des te meer auto
riteit te kunnen zeggen of de
samenvatting overeenkomstig
was aan het spelbeeld. In grote
lijnen wel, al miste ik op het
scherm een van de mooiste, rag
fijnste combinaties die ik in Ja
ren gezien heb, misschien om
dat er geen doelpunt uit voort
kwam, al gebeurde dat met wel
meer combinaties die we te zien
kregen. Ik vraag me verder af
waarom de NOS zo'n wedstrijd
niet wat meer opsiert. Theo
Reitsma gaf bij de fragmenten
direct commentaar, een over
zicht krijg je dus nauwelijks. Je
wil toch ook wel even weten wie
voldeden, wie uitblonken, etc.
waarom was er geen nabeschou
wing. met sportjournalisten, spe
lers, coach en een Ford-dealer?
Dat moet toch mogeiyk zyn ge
weest!
WIM SONNEVELD
neveki goed voor een uitbundig
lachende zaal.
Het slot was knap: een razendsnel
overzicht van de modedansen vanaf
1900 uitgevoerd samen met zijn twee
secondanten Willem Nijholt en Cor
rie van Gorp. Willem Nijholt beter
bekend als Koen uit het. jeugdpro
gramma Oebele is een aanwinst
voor de show evenals Corrie van
Gorp die door Sonneveld werd ont
dekt voor de musical „De Kleine Pa
rade." Willem Nijholt heeft een pret
tige kleurrijke stem en brengt zijn
liedjes goed. Corrie is het springeri
ge meisje dat vooral in komische
liedjes als „Dametjes die niet deu
gen" en „Ook op zondag" op haar
best is. Beiden zijn erg beweeglijk
op het toneel en geven de Sonneveld-
show de gewenste vaart.
Ook de vocale bijdragen van Wim
Sonneveld o.a. De burgemeester
Beekmanlaan en Uw dochter is twin
tig waren van goed gehalte. Toch
zal er aan het gedeelte voor de pau
ze nog flink wat gesleuteld moeten
worden. Zo is het bijvoorbeeld
vreemd een liedje als „Latijns Ame
rika." dat een scherp politieke in
slag heeft, te horen in een program
ma van een cabaretier, die zelf zegt
niet geëngageerd te zijn.
BRAM VAN LEEUWEN
Voor donderdag 8 december
Hilversum I 402 m.
NCRV 17.30 NCRV en Bloc act pro
gram. met muz. Illustratie 18.30-18.41-
Nws 19.00 NCRV kinderkoor met de
Speelgroep 19 15 Kerkorgelconc klas.
muz.op n. 19.45 Leger des Hell6kwartier
20.00 Radio Actief: gevar. progr 22.20
Avondoverdenk 22.30 Nws 22.38 Den-
Haag vandaag 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m.
AVRO 18.00 Nws. 18 11 Radlojourn.
18.20 Ultz. van de Pacifistisch Socia
listische Party 18 30 De Belleman In
ternationale troubadoursclub 18.55 S
Jazz Spectrum 19.25 De gesproken brief
19.30 Nws IKOR 19.35 Mens en Bijbel
19.45 Avondgebed AVRO 20 05 Viool en
Êlano klas. en mod muz 21.00 Hoorspel
eethoven deel I 22.30 Nws. 22.38 Med.
22 43 Radlojourn. 22.55 Dichter by de
muz. nwe chansons 23.20 Muz. zonder
podium (IV) serie ultz. over elektroni
sche muz. 23.55-24 00 Nws.
Voor vrydag 4 december
Hilversum I 402 m.
Het
KRO 7.00 Nws. 7.11
woord 7.18 Badinerte klas
I muz gr 7 30 Nws, 7 32-7 40
levende
n mod.
gr 7 30 Nws. 7.32-7 40 Act. 8 00-
8 10 Nws. 8 26 Overweging 8 30 Nws
8 32 voor de hulsvr. 9 00-9.10 Gymnast
voor de hulsvr. 9 40 Schoolradio 10 00
Aubade mod. en klas muz gr 11 00
Nws 11 03 Voor de zieken 11.55 Med.
12.00 Van twaalf tot twee gevar pro
gram. 12.22 Wy van het land 12.26 med
t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12 41
Act. 13.00-13.05 Raden maar 14.05
Schoolradio 14.30 Muslêsta licht muz.
program, opn. TROS 14 55 Cone, a la
Carte verz._progr. van klas. muz. 16 00
Nws. 18 03 Dlsco-Drlve-In de showbusi
ness op de korrel genomen 17.00 Aktua
Sportkompas (Sport) nws. report, com.
en muz. 17.05 Uit de pers.
Hilversum II 298 m.
AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Dag met een gaatje lichte gram.
muz. en report. 8.00 Nws. 8.11 Radlo
journ 8.30 De groenteman N08 9 00:
I Intern. 8peotrum mod. muz. opn. 9.35
9.40 Waterstanden. AVRO 10.00 Voor
de kleuters 10.20 Arbeldsvlt. populair
verz. pl. program 11.00-11.02 11 30
Êlanorecltal mod muz. 11.65-12.00
eursbcr. 12.00 Blik op de wereld pop.
program, over ontwik hulp 12.30 Over
muz. lez. en een korte overdenk. NOS
15.00 Aspecten van de kamermuz. lnst
ens. en sol. mod. muz. 15.40 Toerlsmo
een program, met toeristische Inform,
uit binnen en bultenl. VPRO 18.00
VPRO vrydag muz. comm. reportages
:ne reac-
Hllversum III 240 m.
VARA 9.00 Nws 9 02 De Eddy Becker
Show NCRV 10 00 Nws 10 03 Muz. by
de koffie 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12 03
Pers Vers nieuw verschenen platen:
NOS 13.00 Nws. 13 03 Europees Poppar-
lêment 14.00 Nws 14.03 De Fellx Meur-
ders Show 15.00 Nws 16 00 Nws 16 03
Top-30 17.00 Nws 17.02-18 00 Top 30
vervolg.
Nederland I.
NOS NOT 10 45-12 00 Schoolteleviale
NOS 18 45 De Woefs en de I.amaant
NOS 18 55 Journ EO 19 04 Gespiegeld
In kerkeglas film omlhst door gewij
de muz. 19.25 Requiem docum. over Ber-
lyn 19.43 Nader bekeken NOS 20 00
Journ. AVRO 20 .20 Lymen tv spel
21.15 Tour de chant metThereae ötetn-
metz 21.45 Voor de vuist weg NOS
22.55 Journ TELEAC 23.00-23 30 Ver
gadertechniek les 6 her
Nederland II.
NOS 18.45 De Woefs en de Lamaars
NOS 18.55 Journ. NOS 19 04 Ter Visie
lem. en pol weekoverz. KRO 19.30
parlem.
Kopdue
KRO 2
Baron van Mtlnchhausen
tv musical 21.00 Brandpunt 21.25 De
Wrekers tv film 22 15 Riskante Kerk
magaz over een kerk ln
22.45-22.50 Journ.