Jazz is net als onkruid DICHTEN ie schrijft een kerstverhaal 4 AWAY ^sbeth, ck, rianne PONDERDAG 12 NOVEMBER W70 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 23 BIDEN Jazz is net als onkruid: vreemde titel voor een artikel, doch is hier symbolisch bedoeld. Men zegt ook altyd; onkruid vergaat niet. is het ook met jazz. Andere soorten aek zoals rock. twist, bossa nova, een bepaalde tijd „in" en worden weer verdrongen door een ander t muziek. Jazz niet. deze muziek is de jaren heen blijven bestaan en Even Natuurlijk zijn de jazznum- s m andere uitvoeringen op de plaat it door iedereen en op elk label. r de jazz op zich is nooit wegge- st Het is een constante muziek zon- hits. vandaar dat de publiciteit rond minder is dan die van pop-muziek. iwel er ook een paar jazz-hits in op tien hebben gestaan. Wij denken bp natuurlijk aan het grandioze uner van Dave Brubeck ..Take Five", nummer het heeft gepresteerd om maal in de hitparade te verschy- genlijk heeft jazz geen enkele publi- nodig, aangezien het grote aan- liefhebbers van jazz de platen toch wel koopt. Volgens de boeken blijkt jazz ontstaan te zijn uit Westafnkaanse mu ziek. ongeveer 300 jaar geleden. De meest voor de hand liggende overeen komst tussen jazz en Westafrikaanse muziek is de ritmiek. In een ceremonieel van een neger stam uit Dahomey gebruikten de muzi kanten rammelaars, klankstaven en an der slagwerk, de stamgenoten dansten, zongen, stampten op de grond en klap ten in de handen. De muziek is poly- ritmisch, d.w.z. twee verschillende rit men klinken tegelijkertijd. Het kunnen er ook vijf of zes zijn. Voor de westerling lykt het er onge veer op alsof 'n orkest hetzelfde stuk te gelijkertijd als een wals, een one-step en een foxtrot speelt. Zelfs voor een geoefende musicus van de Europese mu ziek kan zulke Westafrikaanse muziek „chaos" lyken. Maar toch kan zelfs de ongeoefende toehoorder de kracht en de vaart van zulke ritmen aanvoelen. Er gens zal hij ook gewaar worden, dat de „chaos" slechts schijnbaar is en dat er een vast patroon aan ten grondslag ligt. Onze jazzritmen zijn vergelijkender wijs gesproken, tamelijk eenvoudig. Wij zijn een heel eind in deze richting ge vorderd, maar Afrika geëvenaard hebben wij nog niet. En wellicht zullen wij dat ook nooit doen. In New Orleans spelen sommigen van de oude garde nog al tijd het lied „Did'n 't he ramble" wan neer zij na een begrafenis van het kerkhof komen, maar dat klinkt dan als een gewone mars. Geleerden stelden vast. dat het aan tal samenstellingen binnen de marsrit- miek onbegrensd is. Van deze ritmische vrijheid maakt de jazzmuziek dan ook dankbaar gebruik. Het marsritme is de basis van de jazzmuziek, maar de jazz musici weven daar vele gecompliceerde ritmen doorheen. In werkelijkheid is de jazzmuziek rit misch dermate ingewikkeld, dat er nog geen machine is uitgevonden die de juis te ritmen, gespeeld door een willekeuri ge 6 mans New Orleans band, kan vast leggen. En luister dan ook naar Louis Armstrong, zijn zakdoek in de ene hand en zfjn trompet in de andere, bij het W- '%-ïïFM - - - yr 8*> J V.tüSgg -'ill Spjji - -r i - 1 - 'r y r. begm van een plaatopname. Hij staat voor de microfoon en zyn voet slaat het ritme. Zijn orkest neemt dit over Armstrong verdubbelt het nog eens en zijn voet beweegt zich dubbel zo snel. Al zingende en spelende legt hij accen ten in zijn melodie, die precies naast de accenten van zijn stampende voet val len. Erroll Garner Erroll Garner is terecht beroemd om datgene, wat de jazzusici ..fooling around with the beat" noemen, vooral omdat hy blijkbaar zjjn linkerhand niet wil laten weten wat zyn rechter doet. Ge woonlijk beweegt die linkerhand zich. in tegenstelling tot de huidige neiging van jazzpianisten, in een vaste en gelijk matige geaccentueerde 4 4 maat Met rechterhand wordt de melodie in een reeks veranderlijke tempi ten gehore ge bracht. Garners vaste linkerhandtechniek schept en vervult tegelijkertijd de ver wachting van 'n ononderbroken ritmiek. De jazz is eigenlijk net een vraag en antwoord spel. In veel nummers worden de gezongen gedeelten vaak door een trombonist of trompettist nagespeeld of opgevangen. In de georkestreerde jazzmuziek voor grote ensembles is deze afwisseling tus sen solist en groep of tussen twee groe pen sinds lang tot „patroon" geworden. Bij een jazzconcert in New York Car negie Hall in 1950 verbaasde saxofo nist Charles Parker zijn gehoor door de trompettist Dizzy Gillespie in z'n meest gecompliceerde improvisaties nauw keurig te volgen en tegelijkertijd nog eigen versieringen in de melodische lijn aan te brengen. New Orleans heeft in de geschiedenis van de jazz-muziek een bijzondere plaats ingenomen. Vanaf 1900 begon men daar 'n soort muziek te beoefenen die wij he den ten dage nog wel als „jazzmuziek" zouden willen definiëren. Doch de „blues" is het middelpunt van de jazz traditie. Iedereen kent het door William C. Handy in 1914 geschreven nummer van wereldvermaardheid „St. Louis Blues". Het gemiddelde publiek van toehoorders denkt echter bij blues aap alle mo gelijke vermaaksmuziek. die langzaam van tempo en triest van uitdrukking is. Zulks in strijd met de feiten, want blues vertegenwoordigen een afzonderlij ke en duidelijk herkenbare vorm van jazzmuziek. Wanneer een jazzmusicus zegt: Laten we blues spelen, dan bedoelt hij iets speciaals. Het was in 1917 dat de grote massa zich van de jazzmuziek bewust begon te worden. De ..jazztijd" begint in feite in dit jaar. Het woord „jass" dat pas la ter „jazz" werd, werd voor het eerst om streeks 1915 in Chicago gehoord. Op de avond van de 26ste januari van het be tekenisrijke jaar 1917 maakte de ..Origi nal Dixieland Jass Band" zijn debuut in New York. Chicago volgde, bijna alle steden van het noorden volgden. De oorspronkelijke kracht van lïet nieuwe werd alras verzwakt door grote menig ten imitators. Ondanks alles is jazzmuziek blijven bloeien. En te oordelen naar de laatste vijftig jaren zal ook de smaak van het luisterende publiek zich in immer meer gunstige richting gaan ontwikke len. Breng de gemiddelde mens ertoe te jazzmatige amusementsmuziek en wees luisteren naar alle denkbare soorten van er dan van overtuigd, dat hy vroeger of later de superieure eigenschappen van levenskrachtigheid en eerlijk heid van het onverknoeide artikel zal le ren herkennen. Men heeft kunnen vaststellen, dat zelfs sommige jazzcritici op den duur hun inzicht hebben verbreed. De betere jazzmuziek raakt beter bekend. Een groep „rock and roll" wijdelingen uit het midden van de vijftiger jaren ontdekte plotseling ..Count" Basie's ..Every Day" en kwam daardoor tot grotere rijpheid. Trio Kees Nix Heden ten dage ls er ook een groot aantal nieuwe jazz-beoefenaars. zoals het Modern Jazz Quartet, het Leiclse trio Kees Nix, The South Jazz Band Daar naast blijft natuurlijk een groot aantal namen zoals Duke Ellington, Lio nel Hampton. Ben Webster. Fats Wal ler. Sidney Bechet. John Coltrane en zangeres Alice Coltrane onze aandarht vragen. Er bestaan ook veel specifieke jazz- labels zoals Impulse. Byg Rerords, CBS. RCA Vintage. Folksways, MPS en vele anderen. Natuurlijk zyn de mensen die de jazz groot gemaakt hebben er nog altijd en het is wel leuk deze in het kort te be handelen. STAX ISAAC HAAYES In 1969 was hij nog helemaal lïiet bekend op jazz- gebied. Schreef met David Porter num mers voor Carla Thomas, The Emo tions. Same and Dave en vele andere soulartiesten. Isaac is geboren in Ten nessee en werd grootgebracht door zijn grootouders. Hij wilde muziek stu deren en meester pianist worden, maar zijn grootouders konden geen muziek waarderen speciaal de piano of 'n mees ter pianist. Hij werd dus lid van verschillende schoolbands. Zij wonnen verschillende schooltal°ntenjachten doch hij kon zich niet veroorloven om een instru ment te kopen en ging van school af om zijn grootouders te helpen. Zij hebben ongeveer samen 200 num mers geschreven. De twee bekendste l.p.'s van Isaac Haayens zyn „Hot But tered Soul" en „The Isaac Haayes Moo- vement". PHILIPS: ERROL GARNER Errol werd geboren in Pittsburgh en speelt piano sinds hy drie jaar oud is. Zyn loopbaan loopt uiteen van spelen op de boot op de Allegheny rivier, tot het top- concert in Amerika en Europa. Naast pianist is Garner ook een ta lentvolle componist. HQ heeft meer dan 100 nummers geschreven. De bekende nummers als Misty, Solotaire, Dreamv zijn de meest bekende ballades van de laatste decennia. Garner's spel is uniek in diverse op zichten. Hij speelt volgens muziek en improviseert tegelykertyd. Hij begon zijn loopbaan op zevenjarige leeftyd bij het Radiostation KDKA in Pittsburgh. Naast Amerika en Canada is Errol be kend over de gehele wereld, zo ook zyn platen. Zijn meest recente platen zijn Dream- street en Close up in swing Ook heeft hij de thema's geschreven voor de film „A new Kind of Love". Miles Davis CBS: MILES DAVIS Davis heeft een generatie voor creatieve musici gescha pen. Hij liet het eerst van zich horen toen hy ging spelen als alt-saxofonist in het quintet van Charlie Parker in 1946. Zyn spelen was eigenlyk niet he lemaal aangepast aan de muziek van die tijd. Er was al een indicatie dat het talent wat hij zou gaan ontwikkelen te herkennen was. Het was echter pas in 1955 op het New port Jazz Festival dat de Miles Davis van vandaag was geboren. Zijn gran dioze improvisatie op „Round Midnigh't' gaf het publiek aanleiding om hem een staande ovatie te geven wat weer zoveel publiciteit veroorzaakte dat hy een quin tet kon vormen. Diverse keren speelden grote artiesten met zyn band. zoals Cannonbail Ad- derley. John Coltrane. Sonny Stitt en vele anderen. Bij het draaien van zyn platen merkt men dat hy beter is dan hij zelf denkt. Zijn laatste plaat liegt er dan ook niet om: .Miles Davis Bit ches Bree". FOLKWAYS: LIONEL HAMPTON Van Hampton zegt men wel dat hij de „Jazzman for all Seasons" is, Ongetwij feld is Lionel een van de beste jazz musici van zyn tyd en by het horen van zyn platen is dat te beamen. Het is heel moeilyk voor mij geweest, zegt Hampton, om het peil te halen dat ik nou heb bereikt Hard werken in aller lei bands, is het recept daarvan geweest ABC IMPULSE PHAROAH SAN- SANDERS: Zfjn eerste instrument was drums, daarna klarinet. Hy hield van de klarinet en speelde er vyf jaar op. Muziek leerde hy in de schoolband RCA: SIDNEY BECHET: Bechet. overleden in 1959, is beroemd geworden als een van de weinige sopraan-saxo fonisten in de jazz maar hy heeft zijn belangrijkste vcrnieuwingswerk gedaan op klarinet Hij gaf het instrument meer individualiteit, die de menselijke stem kenmerkt. Hij kan echter vrywel met niemand samenspelen. Een uitspraak van Duke Ellington over Bechet: „Alles wat hy in zyn leven heeft gespeeld was origineel. Ik geloof eerlijk dat hij de meest unieke figuur uit de jazz is". Verder zyn er van de vele jazz-mu- sici nog te noemen Duke Ellington en Oscar Peterson. Ook bestaan er in Ne derland jazz-orkesten, zoals Boy's Big Band. Louis van Dijk en ook The South Jazz Band die nu ongeveer 13 jaar speelt en een orkest is dat bestaat uit zuiver routiniers. Vele malen gingen zij naar het buitenland naar festivals in Zürich, Berlijn. Hannover en wonnen het Loosdrechts Jazz Festival. Zy bege leidden grote solisten' als Nelson Wil liams. Bill Coleman. Jan Morks. HERMAN WIJNGAARD LEIDEN Mijn ezeltje stond daar als een plaatje met in zijn oor een geknipt gaatje. Wat afschuwelijk is, want het gaat ook wel eens mis. Dat het ezeltje dan van pijn. geen lief ezeltje meer kan zijn. Het was een lief diertje en niet alleen op dierendag gaf ik hem een pleziertje. Maar zeven dagen in de week en als hij naar mij keek. straalde er van zijn snuit een liefhebbende blik uit. Hij at als ik weet niet hoe. En toch kwam hij altijd naar me toe om te kijken of er wat te halen viel. Hij drukte dan zijn snuit altijd in mijn kiel. Meestal kreeg hij dan wel iets. maar als hij stout was geweest, kreeg hij niets. Anders dan een suikerklontje dat stopte ik dan in zijn mondje. Ja, ondeugend kon hij wel eens zijn mijn ezeltje Martijn. Denken aan hem. doe ik nog elke keer, wantnu is hij er niet meer. Liesbeth Sollie (11 jaar) Morskade 3 Leiden Het venster in de middag: dromend en een leven voorbij. Jouw lach van gisteren: nog helder, een dag te vroeg. Het licht in de bomen: voor de eeuwige mens. De voetstap voor me: ik zal een ander zijn. Ton Jansen Langestraat 65 Leiden Stil verrijs je in mijn denken. stil spreek je van herboren leven en je laat mij m'n spiegelbeeld in jouw ogen opslaan. Neem mijn hand, neem mijn leven en ik ben iemand zonder mijn niemand, als de bloem die ontluikt in de nieuwe ochtend. Werp mij in mijn gedane zonden en ik leer het licht zien van jouw wezen, dan verrijs ik stil als de nieuwe mens die de wijze stilte preekt. Ton Jansen Langestraat 65 Leiden Op de eerste lentedag kochten we twee nieuwe plantjes. Een gele en een paarse, met blaadjes die omhoog reikten als kleine kinderhandjes. Op deze maandagmiddag. verblijd ik mezelf bij gebrek aan iets anders maar in de zon. Hij was het tenslotte. die het altijd van alles won. Warme vlokken vallen en stopppen de wereld lekker toe. Met een witte wollen deken. hè. wat een gezellig gedoe! Diep van binnen, smeult het vuur. Op de puinhopen van het afgelopen minnen Nu zijn de bomen nog groen. maar het duurt niet lang meer. Een enkel blad kleurt zelfs al bruin. Waren ze werkelijke eens allen groen? Marianne Blanjaar Prins Hendrikweg 38 Noordwij k aan Zee liefde was voor mij een bloem die ik steeds weg moest gooien, ik wilde toen geen bloem meer ze verwelkte zo gauw nu verlang ik weer naar een bloem, één die blijft bloeien waar kan ik haar vinden zal ik haar ooit vinden Cock Pels Brittenruststraat 43 Alphen a/d Rijn De branding, waar de golven stukslaan, klinkt als muziek op dit eenzaam strand. Liggen wij. op het meestal harde zand, maar nu als dons, beschenen door de maan. Geliefkoos en gefluister van onvoltooide zinnen, een warme kus, een koude wind. Het wuivend helmgras, dat als een lint onze lichamen omstrengelt. En van binnen klopt het ritme van de liefde. Roy Fabel Lorentzkade 78 Leiden Er komt na elke zin een punt, een doel na elke tocht. Je kunt de liefde, waarmee ik jou bezocht, zodoende langer niet bestrijden, daarvan een uiting niet vermijden! Geef het over en begin in nieuw ontwaken deze dag van wederzijds hervinden. Vergeet die strijd er wordt zoveel gestreden,— en ontkom een tijd van nooit betreden paden, paden naar een liefde toe. Vergeet, m'n kind! We kunnen weer beginnen met hetzelfde paradijselijke spel, het spel van woordeloos beminnen tot de ochtend Dick W. N Mout Jacques Urlusplantsoen 143, Leiden EN Nog maar zes weken, aan zitten we midden in de en. Een beetje voorbarig mis- bu Sinterklaas nog moet arri- a Leiden, maar daar hebben we voor. bekend staat eens in de veer- 8en de Altona-pagina wijd open Pennevruchten van onze lezers, wachten we gewoon af wat er M op ons bureau belandt. <de - tijd aardig wat; maar dit. keer j wij een verzoek. Wij vragen voor '•F3-pagina die eind december utt- eens wat over KERSTMIS op zetten. tonnen kerstverhalen zyn (niet langer dan twee kantjes»kersttekenin gen (met Oostindische inkt), gedichten over kerstmis, kritische kanttekeningen en ga zo nog maar een tijdje door. We zfjn erg benieuwd naar de respons. De ingezonden bydragen zullen zoveel mogeiyk in de krant worden geplaatst, Eén heel belangrijk ding: de kopy voor deze Altona-kerst-pagina zou den we graag uiterlijk 1 december in ons bezit willen hebben. Het adres: Leidsch Dagblad, t.a.v. de Altona-redactie, Witte Singel 1, Leiden. Schoolkranten Verder zyn wy ook van plan om een Altona-pagina te wyden aan de school kranten in Leiden en omstreken. Ten einde een goed overzicht te verkrygen, vragen wy de redakties van de school kranten om een recent exemplaar van hun blad naar ons op te sturen en daar- by te voegen hun antwoorden op de vol gende vragen (waarop desgewenst nog wel dieper op in mag worden' gegaan) 1. Hoe vaak komt de schoolkrant uit per jaar en wat zyn de kosten; S. Hoe komt de schoolkrant-redaktie tot stand en by wie berust de verant- woordelykheid voor de inhoud; 3. Waaruit bestaat die inhoud mees tal: 4. Is iedereen vry om te schryven wat hy wil; 5. Krijgt de redaktie altyd recht streeks de aan haar gerichte post; 6. Heeft de schoolkrant naar jullie mening werkelyk een communicerende werking tussen leerlingen en leraren on derling en wederzyds?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 23