„Nederland is geestelijk arm" Abortus is moord SAMENLEVING ^Kerkdiensten Leiden en omgeving OM GELD VERLEGEN? HAAGSEIMAN KEERT TER UG NAAR PAKISTAN Mgr. Suenens over priestercelibaat ga meluw tijd mee-ga naardenmb! Woord van bezinning ^TERDAG 17 OKTOBER 1970 PAGINA H DEN HAAG (GPD) De „Haagse" iman van de Mobara- moskee in Den Haag, de heer A. H. Akmal, die in ons land vele misverstanden over de islam uit de weg heeft geruimd, keert na een verblijf van ongeveer tien jaar in Nederland naar Paki stan terug. De iman is één der voorgangers van de Ahmadiyya- beweging (drie miljoen aanhangers). Ben beweging, die als enige reli gieuze groepering binnen de wijde wereld van de islam (800 miljoen folgellngen), niet alleen hecht geor ganiseerd is, doch zich ook ten doel (telt de wereld over haar heilige op vattingen te informeren en misvat tingen te bestreden. In het Westeuro- pese missiegebied zfjn daartoe zes moskeeën opgericht, waarvan ht sierlijk© Haagse pand met zijn gou den bollen en de halve maan op de voorgevel uit 1955 dateert. We praten met de heer Akmal ten kleine man met een streng ge licht en vriendelijke bruine ogen over de jaren, die hü als propagan dist van de leer van de islam op het erf van de Nederlandse geloofsge meenschap heeft doorgebracht- Misverstanden Over de vele misverstanden, die er t.o.v. zijn beweging bestaan, zegt voorganger Akmal"Om te beginnen li zelfs de naam al niet goed be kend. Men heeft het over mohamme danisme. terwijl het islam moet zijn. De „Haagse" iman A. H. Akmal: Nederlanders zijn erg materia listische ingesteld". De mensen, die deze godsdienst be lijden. zyn ook geen mohammeda nen. maar moslims. De betekenis van God werd toen wij in 1947 in Ne derland begonnen, ook helemaal ver keerd gezien". "Men probeert hier te 'vertellen, dat de God van de islam een mach tige heerser is, aan wie de mensen zich als slaven moeten onderwer pen. Zo is het niet. Voor ons is God schepper en onderhouder. Hij is vol liefde voor de mens, zoveel zelfs dat God meer liefde heeft voor de mens dan de moeder voor haar kind". "De koran is het enige boek, dat heel duidelijk spreekt over God. Er wordt gezegd dat God dichtbij is dan de halsslagader. Dit is ons idee. Daarom hebben wij ook geen pries ters als tussenpersonen nodig. Een ander punt is dat men zegt dat de Islam leert dat het geloof met zwaard en geweld verspreid moet worden. Ook dat is niet juist". "Er is-een vers in de koran dat zegt: er moet geen dwang zijn in de Godsdienst- Agressie is verboden. De oorlogen, die de Turken bijv. in het verleden hebben gevoerd, zijn poli tieke oorlogen geweest. Die misver standen moeten de wereld uit. Ook in Nederland". De heer Akmal: "We zijn maar met ons tweeën en er zijn 13 miljoen Nederlanders. Ik ga dankbaar en blij gestemd naar Pakistan et rug. Er is veel verbeterd. De mensen heb ben nu heel andere ideeën over de islam dan 20 jaar geleden. Voor een belangrijk deel is dat het werk van de journalisten en de intellectuelen, die onze opvattingen zijn gaan begrij pen". "Ik heb verder zeer veel contact gehad met predikanten, scholen *en universiteiten. Ik heb onze leer mo gen verkondigen in rooms-katholieke en protestantse kerken. Ook door dat alles is het mogelijk geworden dat we dichter b(j elkaar zijn gekomen. Ik acht mijn werk geslaagd". Denkt hij hierbij ook aan de bijna 500 Nederlanders, die zich tot de is lam hebben bekeerd sedert zijn groe pering aan zijn informatieve arbeid begon? Akmal: "Het is een succes in die zin, dat de Nederlanders ons werk waarderen. We zijn er tevreden mee, maar het blijft een bijkomende zaak, omdat het buiten onze feitelijke op dracht valt. Daarom is bijv. de ver taling van de heilige koran in het Nederlands belangrijker geweest". "Wat mij persoonlijk ook een die pe voldoening heeft geschonken, is het feit. dat ik een misverstand rond de persoon van Jezus heb kunnen I wegwerken. Ik heb uitgelegd, dat j Jezus in de opvatting van de islam als één van de belangrijkste oude Is-1 raelitische profeten geldt". Zijn er ook binnen de islam men sen die menen te weten dat God dood is? LONDEN (AP) De Belgische primaat, kardinaal Suenens, heeft in Londen gezegd te geloven in het priestercelibaat, maar voorstander te zijn van verruiming van de moge- kijkheden om getrouwde mannen tot priester te wijden. De kardinaal brengt een kort be zoek aan Engeland, onder meer voor een ontmoeting met de aartsbis schop van Canterburry. Over het priestervraagstuk zei hij "Ik hoop dat de priesters altijd ce libatair blijven, omdat het celibaat voor hen een goede oefening is in hun pastorale plichten. Ik ben geen voorstander van het idee, dat priesters moeten kunnen trouwen. Wel vind ik «jat meer ge trouwde mannen de kans moeten krijgen om priester te worden." De kwestie van gehuwde priesters komt volgens kardinaal Suenens ze ker aan de orde op de tweede we reldsynode van r-katholieke bisschop pen, die volgend jaar in Rome wordt gehouden. De synode zal zich volgens hem ook bezighouden met de houding van sommige Nederland sepriesters, die ondanks dat zij ge- trouwd zijn, hun ambt blijven uit- oefenen. In de R.K. Kerk behoort, aldus de kardinaal, ruimte te zijn voor vrije discussie van alle controversiële on derwerpen. "De voorschriften van de kerk dienen echter opgevolgd te worden. In de tussentijd zou gediscussieerd worden over de mogelijkheid deze voorschriften te veranderen". ROME (Reuter) Namens Paus Paulus heeft de Vaticaanse staats secretaris kardinaal Villot in een brief aan de secretaris-generaal van het internationale verbond van r.-ka tholieke artsenverenigingen euthana sie. abortus en bepaalde medische experimenten op mensen veroor deeld. De kerk, aldus kardinaal Villot in 1 zijn brief, is er zich van bewust, dat I er zich pynlyke gevallen voordoen, j waarbij bet leven van de moeder in gevaar is. Toch kan zij de zogenaam de „therapeutische" vruchtafdrijving niet aanvaarden. Een gemeenschap, die onder diverse voorwendsels abor tus wettigt, gaat in tegen de pogin gen die de beschaving al eeuwenlang onderneemt. De kerk heeft abortus j altijd als moord beschouwd en uit niets blijkt dat vruchtafdrijving nu l niet als moord mag worden gezien. Over euthanasie merkt kardinaal Vittot op, dat de genadedood zonder toestemming van de zieke moord en met zyn toestemming zelfmoord is en daarom nooit geoorloofd kan zijn. Dit, aldus de kardinaal, betekent echter niet, dat de arts verplicht is j alle overlevingstechnieken, die hem door de wetenschap ter beschikking zijn gesteld, toe te passen. Het is de plicht van de arts het lijden te ver- minderen, maar niet om met alle j hem ten dienste staande middelen een leven te verlengen, dat niet j meer echt menselijk is en op natuur- lyke wijze ten einde gaat. De heer Akmal: "De God die door de kerk is geleerd is misschien wel dood. Maar de God. die dichterbij is dan de halsslagader, leeft natuurlijk nog. U moet niet vergeten: de islam is een levende Godsdienst. In de Is lam zijn er nog steeds mensen met wie God spreekt". Gastarbeiders Bekommeren de imam en zijn sistent S. Khan zich om de sociale noden van de Turkse en Marokkaan se gastarbeiders in Nederland? Akmal: "Op speciale feestdagen kwamen ze vroeger allemaal naar de moskee. We moesten zelfs een tent in de tuin oprichten. Het was werke lijk veel te druk. Die situatie is ge lukkig voorbij. Het is nu zo dat in verschillende steden gebedscentra zijn". Daarmee is de sociale problema tiek van de gastarbeiders nauwelijks gebaat. Gebeurt er verder niet#? De heer Akmal: "Nee. We zijn er speciaal voor het Nederlandse volk. En niet voor de gastarbeiders. Dat is altijd bijzaak geweest. Voor hen is er de speciale Turks-Nederlandse ver eniging. Als wij aan de sociale bege leiding zouden beginnen, gaat het an dere werk achteruit. Dat mag na tuurlijk niet gebeuren". ADVERTENTIE Te materialistisch Welk probleem binnen de Neder landse samenleving heeft hem het meest getroffen? Ook ais het om een per soonlijke lening gaat, kunt u onbevangen binnen stappen bij de NMB. Daar wordt het als de gewoonste zaak van de wereld gezien u te helpen. Om maar een bedrag te noemen: ƒ5000,— kunt u aflossen in 24 x 238,09. Veel formulieren komen er niet aan te pas. Op elk NMB-kantoor is vlotheid en plezierige behandeling het wachtwoord. nederlandsche middenstandsbank de bank waar óók u zich thuis voelt! Voorganger Akmal, na enig naden ken: "De Nederlanders zijn druk be zig met het verdienen van hun brood. Op geestelijk gebied zijn ze een beet je achter. Ze zijn te materialistisch ingesteld. Daarom zijn wij ook hier gekomen. Nederland heeft geld ge noeg. maar is geestelijk arm. Men voelt aanzienlijk minder voor zijn geestelijke ontwikkeling dan voor zijn materiële". "Ook daarom is het voor mijn op volger belangrijk om de geest van de islam in Nederland te blijven uit dragen. De mens is niet alleen vlees en benen, maar ook ziel. De Neder landse cultuur is dat besef een beet je kwijtgeraakt". Samenleving is een heerlijk woord om over te mediteren. En als we zouden kunnen vol staan met mediteren, zou het samenleven wel meevallen. Maar als Je je ogen open doet in die samenleving, zie Je. dat samen léven niet zo makkelijk is. Dat is natuurlijk maar één aspect: en het negatieve, het zwarte valt meestal meer op dan al het andere en het moei lijke wordt meestal moeilijker als je bedenkt, hoe moeilijk het wel is. Toch is de samenleving ook en vooral positief te waar deren; ondanks alle botsingen is het gewoon fijn om met an deren samen te leven. Ik ga weer wat klemtonen leggen. De samenleving is iets waaraan we samen met ande ren iets aan beleven; waardoor we het leven samen vorm ge ven. Dat gebeurt in het gezin, op school, op het werk. op de universiteit. Dat doe je met de gene met wie je getrouwd bent, met wie je in één huis woont; dat doe Je met vrienden, colle ga's. Kortom, dat doe je samen met mensen en met dingen. Het is gelukkig, dat we niet alleen zijn; dat we niet op een onbe woond eiland vertoeven en voor Robinson Crusoë behoeven te spelen. We hebben het leven sa men met vele anderen en we maken met de anderen de sa menleving. Het is onze samen leving, waarin we mogen, kun nen en moeten leven. Samen leven betekent de an der de kans geven, de ruimte te laten om zichzelf te kunnen zijn. Dat betekent, dat wij er kennen, dat die ander ook, op zijn manier en met zijn inzicht mee de samenleving maakt. Dat betekent, dat wij moeten leren tolerant te zijn, omdat het leven alleen maar samen be leefd kan worden. Het leven is voor een groot stuk samen-le ving. Om te leven heb Je de ander nodig en met de ander kun Je het leven ontroerend mooi maken. Maar dan moet je de ander aanvaarden zoals hfj is. En of je nu op een fiets of in een pijlsnelle auto rijdt, als je samen dezelfde weg tot het einde toe afrijdt, komt de fiet ser er net zo zeker als de auto rijder, al duurt het voor de eer ste dan wat langer. Er zijn in het leven mensen, die zeer snel leven, de weg in een mum van tijd hebben afge legd en overal spoedig 'mee klaar zijn; er zijn ook mensen die op fietsers lijken, die heel op hun gemakje peddelen en, naar het anderen voorkomt, niet opschieten en niet aan het eind komen. Het verkeer be staat nu eenmaal niet alleen uit autorijders of alleen uit fietsen de genieters. Samen vormen zij met anderen het verkeer en sa men maken ze gebruik van de weg. De samenleving is ook leven met elkaar. Nu is het niet mo gelijk om in een paar regels te zeggen wat leven is; uiteinde lijk heb Je een heel leven nodig om daarachter te komen en sommigen ontdekken het nooit. Maar het leven is wel iets waar je je steeds over verwondert; iets dat elke keer verrassend is. Het leven is mooi en we moeten proberen het mooi te houden, of om het weer mooi te maken Ik weet wel, dat anderen ons en wij anderen daarin nogal eens in de weg staan, maar wij kunnen niet alleen leven. Dat is gewoon geen leven. En bij al les wat er is, moet gezegd wor den dat het een geluk is, te mó gen leven. Het is fijn dat we samen mogen, kunnen en ook moeten ontdekken wat leven eigenlijk is. Nog één onderscheiding. We spreken over de samenleving als we samen iets in en met het leven doen. Ik vind dat best, als we maar niet vergeten, dat het leven niet een ding is, maar een gebeurtenis. Ik heb er vre de mee, dat we een zelfstandig naamwoord gebruiken (samen leving), als we maar onthouden dat het van een werkwoord ge maakt is (samen leven). En het samen leven is veel meer dan de samenleving. Het laatste is er gewoon om het eerste moge lijk te maken. Daarom zullen we ook altijd aan de samenleving moeten sleutelen. Die samenleving zal altijd opnieuw weer bijgesteld, gelijkgezet moeten worden. Het leven ontplooit zich steeds ver der en we leven met steeds meer mensen samen, niet al leen in Nederland, maar op de hele wereld. Dit steeds verder en dit steeds meer vraagt elke keer een nieuwe vormgeving voor de samenleving. En de vormen, die we gevonden heb ben. zijn gauwer ondoelmatig dan dat vroeger het geval was; de verandering van vormen zal in de toekomst in een nog sneller tempo gaan dan van daag. Gelukkig, dat wij mensen zijn en dat we als mensen samen leven. Gelukkig dat we samen zeer creatief zijn. Gelukkig, dat we een zekere vrijheid bezitten, om met de samenleving crea tief bezig te kunnen zijn. Geluk kig, dat wij verantwoordelijke mensen zijn. Dat alles is vaak een raadsel. Maar een raadsel, dat we sa men zullen moeten oplossen. Dr. W. v. d. Zwaan Geref. predikant -Leiden. Leiden Hervormde Gemeente. Pieterskerk 10 u dr P. L. Schoon- kelm. Hooglandse Kerk 10 u ds M. J. Wa- «avoorde, 11.45 studentendienst. Marekerk 10.30 u ds A. J. de Jong, a ds A. J. de Jong. Maranathakerk Lage Morsweg I u ds H. J. van Achterberg. Konlngskerk Koningstraat 10 u »Q. C. Post Bethlehemkerk Driftstraat 10 is E. M. Pannekoek :H. Avond- •1). 5 u ds E. M. Pannekoek. i Bevrijdingskerk Montgomerysfcr u ds Joh. Poort. Vredeskerk Burggravenlaan 10 A. J. Lamping. vrfjz. Hervormden geen dienst Hooglandse kerk) pgllse Wallone Breestr. 10.30 u wteur If. Rlbs. Academisch Ziekenhui* 10 u ds P. 0. van Malssen. Dlaconessenhuis Houtlaan 66 1050 u ds H. W. Hemmes. Oec. werkplaats Levendaal 101 >30 u Exp. dienst, onderw.: „Bejaar- nhulp". Geref. Kerk. Zulderkerk 10 u ds Hofman, 7 u d •eet S. v. d. Land. Wassenaar (Dienst •>et belangstellenden) Petrakerk 10 u#ds Hortenslus, 6 •dsC. H. Koetsier te Soest. Oude Vestkerk 10 u ds R. J. v. d. 'een, te Amstelveen, 5 u ds P. Ruil- *n, Doornspijk. Beloftekerk 10 u ds F. D. Kraan 's Gravenhage, 5 u ds De Heer. Ij: Bevrijdingskerk 10.30 u ds C. H. ^Hoetsler, 5 u ds Hofman. Groenhoven: 10 u ds P. Rullman. ^Gezlnsd lens ten „De Jeugdhaven" J... S, U ,De Mirt" dhr Verheul, 10 u Qg' »Het Mierennest", de heer Witte, n 9> Kerk (vrljgem.) 10.15 en 5 J. de Haan. _Geref. Gem. 10 en 4.80 u da Boo- Mrd. uBimtistengem. Oude Rijn 3, 10 u ds Q. Koekkoek te Alphen a. d. Rijn, Oud Kath. Kerk: Cronestelnkade u HM. -lA.foer des Hells 10 u helllglngsdlenst, •*"Ta0 u verlossingssamenkomst. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u d6 Car- Doopsgezinde Rem. Gem. 10 u ds H. "jBilderbeek. ^Evang. Chr. Gemeenschap Middel- ■ptoht 8) 10 en 6 u dhr Dikke». uto. Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat) 10.30 u gezongen HM. Nieuw Apostolische Kerk (Hoge Rijn dijk 24) 9.45 u dienst. Evang. Luth Kerk 10.16 u ds H. de Boef Christian Science (Steenschuur 6) 10.30 u Ned. dienst. R.K. Kerk H. Antonlus (zat.av. 7 u) 9.30. 11 en 12.15 u. Haagse Schouw (zat.av. 7 u) 9.30, 11.30 en 6.30 u. Har- tebrug (zat.av. 7.30) u 8, 9, 10.45. 12 en 7 u. Herensingel (zat.av. 7 u) 8.30, 9.30, 11 en 6.30 u. Bijkerk Tlmorstr. 9.30 en 11 uur. Leonardus (zat.av. 7 u) 8, 9, 10.45, 12.15 en 7 uur. Lodewijk (zat.av. 7 u) 9.45. 11, 12.15 en 6 u. Pe trusparochie (zat. 7 u) 9, 10.30. 12 en 6 uur. Studentenparochie (zat.av. 7 u ln Lodewljkskerk) 11.46 uur ln Hoog landse Kerk. Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u ds C. A. Helms te Delft, 7 u ds G. van Hoegee. Geref. Kerk: 9 u ds D. Braam te Haarlemmermeer, 2.30 u ds Fr. de Jong te Alphen aan den Rijn. Chr. Geref. Kerk: 9.30 u Dienst d.,« Woords. 2 30 u ds H. C. van der Ent te Kat wijk aan Zee. R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.30 u en 10.30 u. Dorpshuis Ter Aar Aar- dam 9 en 12 uur. Alphen aan den Rijn Herv. Gem, Adventskerk Jullanastraat: 10 u ds P. A. Lefeber. 6.30 u ds L. Zwanenburg te Hulzen voor de GZB. Kruiskerk Gouwsluls: 10 u ds J. H. Bogers. Op- standigskerk: 10 u ds M. Fokkema Ge- zlnsdlenst m.m.v. koor Con Amore, 6.30 u ds P. A Lefeber. Gebouw Nabij: 10 u Jeugdkapel de heer Taselaar. 5 u Open Deurdlenst voorganger ds J. H. Bogers. Martha-Stlchtlng „Rijnstroom 10.30 u ds I. J. Walpot. Kerkgebouw Oudshoornseweg 10 u ds G. Cadee. Her vormde Slonskerk: 9.30 u ds S. W. Ver- Ploeg H.A.. 6.30 u ds S. W. Verploeg HA en Dankz. Gebouw Onderweg: 10.16 u ds N. J. M Hoogendljk. Rldder- veld. Aula Morgensterschool Parelstr.: 5 u ds S. W. Verploeg. „Het Kasteel" Veldbloemweg: 9 u ds N. J. M. Hoo gendljk. J.F. Kennedyschool11.16 uur Zondagschool. Geref. Kerk Marana thakerk Raadhuisstraat: 10 u ds M. v. Harmeien. 6.30 u ds Fr. de Jong. Sal- vatorlkerk W. de Zwijgerlaan: 10 u d6 FR. DE Jong. 6.30 u ds C. Ch. Grif fioen te Woerden. „De Goede Herder kerk": 10 u ds J. Vos. 6.30 u ds M. van Harmeien. Kasteel Rldderveld: 10.15 u ds O. Oh. Griffioen te Woerden, 5 u de J. Vos. Geref. Kerk (Vrljgem.) 9.30 en 6.30 u lee6dlenst. Chr. Geref. Kerk: Jeruzalemkerk Grljpenstelnstraat: 9.30 en 5 u ds P. Sneep Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstr. 240, 9.30 u en 4 u leesdiensten. Rem. Geref. Gem. Van Mandersloostr. 7 u ds A. de Jonge te Gouda. Baptistengemeente 10 en 6.30 u dhr J. Kits St. Volle Evangelie-ge meente. Gebouw Kindervreugd Hugo de Grootstraat. 10 u de heer H. van Leeuwen en 7 u de heer E. Jongman te Den Helder. R.K. St. Bonlafcluskerk (zat. 7 u) 8.30, 10, 11.30 en 6 uur. R.K. Plus X kerk (zat. 7 uur) 7.30, 9. 10.30 11.45 en 5.30 uur Benthuizen Geref. Gem.: 9.30 en 6 u leesdlenst (dinsdag 7.30 u ds Vene- ma te Zwijndrecht). Boskoop Herv. Gem.: 9.30 u ds A. de Leeuw, 6.30 u ds W. L. Hermans (ln belde diensten HA.): Geref. Kerk 9.30 en 5 u ds A. Schouten uit Bllt- hoven; Maranatha-mavo Snljdelwijkk. 11 u ds A. Schouten uit Bllthoven; Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 430 u ds J. Manni Geref. Gem.: 9.30 u leesdlenst en nm. 7 u ds H. Rijksen. VriJz. Prot: 10 u ln Rem. kerk de heer P. v. d. Laarse; Evangellecentrum Nieuw Le ven: 9.30 u In Concordia pred. Th. Ver woerd. erg. van gelovigen: 9.30 en 5 u samenkomst ln lokaal Nleuwstr. 27; Volle evangelie kapel Bethel, 9.30 u de heer J. Modderkolk; R.K. kerk Reijers- koop (zaterdagavond 7 u) 7.30 u, 9 u, 11 u. Ontmoetingscentrum Snijdelwljk (zat.av. 5.30 u) zond. 10 u H. Mis. Hazerswoude Herv. Gem 9.30 u ds J. G. v. Ieperen. 6.30 u Jeugddienst voorganger ds G. Hamoen te Heus- den m.m.v. de heer P. van Oeveren trompet. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds H. Post. R.K. Kerk St. Bernardus Rijn dijk (zat. 7 u) 8. 9.30 en 11 u. R.K. Kerk Dorp (zat. 7 u) 8, 10 en 11.30 uur. Hoogniade Herv. Gem.: 10 u ds P. Schooneboom. R.K. Kerk (zat. 7 u) 9 en 11 uur. Katwijk aan'den R\jn 8 Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 u ds Van der Knift. ERmelo. 6 u ds Van Heunnlk. Katwijk aan Zee. Ontmoetlngskerk: 10 u ds Kamma, Oegstgeest. 6.30 ds Vink, Kat wijk aan Zee. School Narcisstraat: 10.30 u prof d Raskerk Open Deur dienst. Geref Kerk: 9.30 u ds Pyiman Katwijk aan Zee, 5 u ds Pouwels. BK. Kerk (zat.av. 7 uur) 8. 9.30 en 11.15 u. I De Wllbert (zat.av. 6.30 u) 6.30 uur. Kutwijk ian Zee Herv. Gem: nwe I Kerk: 10 u ds W. Vroeglndeweyl 6 u ds Jac. de Vos. Oude Kerk: 10 u ds H. van Niel van Schevenlnge, 6 u ds D. Bouman. Ichtuskerk: 10 u ds J. C. van Hunnik, 5 u ds C. Treure. Pnlël- kerk: 9.30 u ds D. Bouman. 6 u ds J. P. van Roon. Groen van Prlnsterer- school 10 u ds A. vVlnk. Zeehospi tium: 8.45 u Geref. dienst. Ziekenhuis „Overduln": 2 u ds J. G. van Ieperen. Geref. Kerk: Vredeskerk: 9 u ds D. H. Elderman, 5 u ds F. Pijlman. Trlum- fatorkerk: 9.30 u ds Pouwels, 5 u ds D. H. Elderman. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds H. C. van der Ent Geref. Kerk (vrljgem.)9 en 7 u Leesdlenst, 10.30 en 5 u ds C. J. Breen, van Amsterdam. Geref. Gem., Remisestraat: 10 en 5 u ds Van der B(jl. Ger. Gem. in Neder land, kerkgebouw Louwestraat: 10 en 6 u student A. van den Berg. Koudekerk Herv. Gem: 10 u ds J. Th. W. Quak, 7 u De heer C. Stroo. Geref. Kerk: 10 u ds Koekkoek te Wad- dtaixveen. Lelmuiden Herv. Gem.: 9.30 u ds De Vree, 7 u ds J. P. Honnef te Lei derdorp. Geref. Kerk: 9.30 u en 7 u ds J, O. Lis te Chatlllon-Collgny (Frank rijk). R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.30, 9.30 en 11.15 uur. Leiderdorp Herv. Gem. (in geref. Kerk, Hooftstraat)10.30 u ds J. P. Honnef (HA). Scheppingskerk: 11 u mevr. A. Geense-Ravesteln. Gezins- dlenst. Geref. Kerk Hoofdstraatkerk: 9 u ds A, J. van Netten, 6.30 u ds J. P. van der Stoel. Amsterdam. Scheppings kerk. 9.30 u ds Van der Stoel. 5 u ds van Netten. R.K. Kerk Menswording (zat. 7.30), 9. 10.30 en 12 uur. Meer burg (zat. 7) 8.30. 10, 12 en 6 uur. vrijdagavond 7.30 u ds J. van Proollen te Stavenlsse. Ned. Prot. Bond: 10.15 u mej L. A. van der Voort, Heemstede. Lls9e Herv. Gem. Grote Kerk: 10 u ds L. Alon te Utrecht. 7 u ds D. Keunlng. van Noordw(jk, Helvetlaka- pel: 10 u ds J. van der Velden. Geref. Kerk: 10 en 5 u drs A. E. van der Woude. Chr. Geref. Kerk: 10 en 4.30 u ds P. H Seggelnlk. Geref. Gem.: 10 en 4 u leesdlenst. Geref. Kerk VrHgem. 10 en 4.30 u dB J. J. Verleur. Oud Ge ref. Gem.: 9.30 en 3 u Leesdiensten, Aktle Kruistochten Nederland: Maan dagavond 8 u ds J. Gravendeel, gast huis Welkom. Bondstraat, Llsse, 4 u klnderdlenst ln Welkom. R.K. Kerk St. Agathakerk (zat. 7) 10.15, 11.45 en 7 u Poelpolder (sat. 7) 8.80. 10.80. 12 en 5.30 u Engelbewaarder (zat. 7) 7.30, 8.45, 10.45 en 5.30 uur. Nieuwkoop Herv. Gem.: 10 en 6.30 u ds G. van Doorn (H.A.). Geref. Kerk: 10 u en 10.30 u ds R J. A. Ha- nenburg. Chr. Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u de heer J. van Leeuwen. Rem. Geref. Gem.: 10 u ds J. Breuklnk te Alkmaar. R.K. Kerk (zat 7 u) 7.30. 9. 10.45 en 7 uur. Nleuwveen H erv. Gem.: 9.30 u ds J. Gebraad. 6.30 u ds B. A. L. Franken te Woubrugge. Geref. Kerk: 10 u en 6.30 u ds W. Haverkamp te Nijkerk. R.K. Kerk (zat. 7 u) 10.45 en 5 uur. Noordwilk-BinnenNed. Hen- Gem. (In Ger. Kerk. Vinkenlaan): 10.30 u ds D. Keunlng. 7 u ds A. L. Lapré. Geref. Kerk: 9.15 u ds C. Warner, 5 u ds F. Pijlman (Katwijk). Van den Berghstlchtlng: 11 u ds C. Warner. Ned. Prot Bond: 10.30 u dr W. W. Cramer (Leiden). R.K. Kerk (zat.av. 7- uur) 8.30, 11.15 en 5.30 uur. Noordwilk aan Zee Hoofdstraat: 10 u d6 J. de Vos (Katwijk aan Zee), 5 u ds D. Keunlng. „De Rank": 10 u ds A. .L Lapré. SoleMlo: 9 30 u dienst Geref. Kerk: 10 u ds F. Pijlman (Kat wijk). 5 u ds C. Warner. Hrv. Ger. Evangelisatie (oude Mulo, Schoolstr.): 10 u ds G. Boer (Zoetermeer), 3.30 u ds D. van Vliet (Waddlnxveen) R.K. Kerk (zat.av. 7 u) 7.30, 9, 10.30 en 12 uur. Noordw(jkerhout Herv. Gem.: 10 u ds J. Streefland (H.A.), 10 u Kln- derkerk in „Open Hause"), 7 u ds J. Streefland (H.A.) R.K. St Jozef (zat. av. 7 u) 7.30, 8.45, 10.15, 11.30 en 7 uur. St. Viktor (zat.av. 7 u) 8. 9.30, 11 en 6 uur. H. Hart van Jezus ln de Zilk (zat.av. 7 uur) 8.30, 10 en 11.30 uur. Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk)10.30 u d6 W. E. Verdonk (Pau- luskerk), 10 u ds J. Irlk (gezlnsdlenst m.m.v. klndercantori)VrlJz. Herv. (Gemeentecentrum)10.30 u da W. J. H. Baart. Geref. Kerk: 10 en 7 u ds Vegter (HA.). Geref. Kerk (vrljgem.) 8.30 udlenst, 3 u ds Zemel. R.K. erk (zat.av. 7.30 u) 9, 10.30, 12 en 7.30 u Bonaventurakapel (zat.av. 6.30 u) 8.10 en 11 uur. Oude Wetering Herv. Gem.: 9.30 u ds Lalleman. 7 u ds Roos te Gouda (Jeugdaslel). Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u ds I. Groeneberg te Den Haag. Rem. Geref. Oem. Geen dienst. R.K. Kerk (zat. 6.30 w) 8, 906. 10.30 aa 12 I R(|nsaterwoude Herv. Gem.: 9.30 u ds T. H. Oostenbrug, 7 u ds W. L. Heymans. Chr. Geref. Kerk: 9.30 u I Diénst des Woords. 2.15 u ds G. Bouw j te Schevenlngen. R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.30. 9.30 en 11.15 uur. I Rijnsburg Herv. Gem. (Grote Kerk): 9.30 u ds Wisse, 5 u ds Van der Velden te Llsse (Bethelkerk) 9.30 u ds Kool te Katwijk. 5 u ds Wisse. Geref. Kerk. Petrakerk: 9.30 u ds Baayen, 5 u ds V. d. Linde. Immanuëlkerk: 9.30 u ds V. d. Linde, 5 u ds Hulsman. Ma ranathakerk: 9.30 u ds Hulsman, 5 u ds Baayen. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 i en 5.15 u dienst. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 u ds De Vries, R.K. Kerk tuln- bouwschool (zat. 7 uur) 10.30 uur. I Sassenhelm Herv. Gem.: 9 en I 10.30 u ds Westra, 6.30 u Jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 u ds Te Winkel. 6 u ds V. d. Berg. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds L. S den Boer. R.K. Kerk (zat av. 7 uur) 8. 9.30, 11 en 6.30 uur. Valkenburg Herv. Gem: 10 u ds G. Zonneveld. 6.30 u ds Van der Most uit Rotterdam. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u kandidaat Vroom. Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 u leesdlenst, 3 u ds Blokland. Voorhout Herv. Gem.: 10 u ds Snijders van Warmond, 3 u ds H. G. Hoogenkamp (bevestiging en Intrede) R.K. Kerk (zat 8 en 7 uur) 7.30, 9. 10.30. 11.45 en 5.30 uur. Voorschoten Herv. Gem.: Dorps kerk: 10 u ds MeiJerlng, 7 u ds van Leusden. Hulp en Heil: 10 u ds Ver- heule. Aula Noord Hofland: 9.45 u ds de Beus. Rijndijk: 10 u ds J. van Sla- rren, zendingspredikant. Ger. Kerk: u, 10.30 u en 5 u ds P. Reedk Geref. Kerk (vrljgem.): 10 en R uur ds Blokland uit Rotterdam. R.K. Kerk H. Laurentlus (zat.av. 7 uur) 8 30, 10.3 en 12 uur. Noordhofland 11.30 uur. Moeder Gods (zat.av. 7 u) 8. 10. 11.30 en 6 uurl Warmond Herv. Gem.: 10 uur ds C. B. Roos uit Gouda (Jeugddienst onderwerp: De onbereikbare mens), 7 u ds J. M. Snijders (onderwerp: Ziek te en genezing) R.K. Kerk (zat.av. 7 u) 8, 10 en 11.30 uur. Woubrugge Herv. Gem.: 9.30 u ds Franken, 6.30 u ds Gebraad. Nleuw veen. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u kand Plomp, Amsterdam Ned. Prot. Bond: 7 u Raedthuys: ds Werner, Wasse- Zevenhoven Herv. Gem 9.30 u ds Reijenga. Geref. Kerk: 9.30 u en 7 u ds J. Bos te Montfoort. R.K. Kerk (zat. 7 uur) 7.45, 9 en 10.46 uur. Zoeterwoude Herv. Gem.: 10 u ds 8. L. Schock Gezlnsdlenst. R.K. Kerk St. Jan Zuidbuurtseweg (zat. 7.30 uur) 7.30. 9 en 11 uur. R.K. kerk St. Alu- s luskapel (zat. 7 uur) 7.30, 9. 10 30 en 11.30 uur. R.K. Pastorie Meerburg (rat 7 uur) 8.45, 10.30, 12 en 6 uur. Zwanimerduni Herv. Gem.: 10 en 6.30 u ds D. Goudzwaard (HA.). Geref Kerk: 10 en 6.30 u kand. F. P. Stam te Nieuw Vennep. Rem. Geref. Gem.: 7 u ds O. J. Blerlnga te Haarlem R.K. Kerk (zat. 7 uur) 8. 10. 11.30 en 6.30 uur. Symbool van vele kerkelijke vergaderingen. (Foto LD/Hol vaat)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 11