Sophia Lor en beroofd
J ïibileuiiiconeert
>L
VREDESTEIN
N.V. HET MOTORHUIS
BL
mm
met
'vallen en opstaan
Voor twee miljoen aan juwelen
in
in
Schitterend spel
A)e Spaanse hoer
wilms floet
en gióteren
Kritieke momenten...
rog
Nieuwe uitgaven
Gaat u naar de wintersport
W SPORT LEIDEN N.V.
Tien jaar Jeugdkamewrkest Leiden
W
Uw macht over het stuur
B&an&B
SIAMESE KATER WEGGELOPEN
MAANDAG 12 OKTOBER 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
NEW YORK (Reuter, AP) De 36-jarige filmster Sophia
Loren heeft gisteren juwelen ter waarde van bijna twee mil
joen gulden afgegeven aan vier rovers, die haar appartement
in New York waren binnengedrogen. Zij deed het uit vrees,
dat er iets met haar zoontje van twee jaar zou gebeuren.
De actrice bleef ongedeerd, maarniet een pistool bedreigd en gezegd
een dienstmeisje werd licht gewond ..Geef ons de spullen nou maar an
door een klap op het hoofd. ders ga je er aan"
De politie heeft meegedeeld dat de j Een deel van de gestolen juwelen
pas van .de actrice, een vliegbiljet enwas van de firma Van Cleef and Ar-
een klein deel van de juwelen doorpels. Toen iemand Levine vroeg
jongelui in een park zyn gevonden, i waarom Sophia rondreisde met zo'n
Volgens de producer van Sophia j hoop kostbaarheden' by zich moest
Lorens laatste film ..Sunflower". Jo-1 deze het antwoord schuldig blijven,
seph Levine. zijn de juwelen niet Carlo Ponti. de echtgenote van So-
lag.
GD
ac
>n 2!
Een verslagen Sophia Loren
begeeft zich hier in gezelschap
van de filmproducent Joseph Le
vine naar een politiebureau in
New York.
Ank v. d. Moer, Pleuni Touw en
Jeroen Krabbé
LEIDEN Dank zy de bemoeie
nissen van schouwburgdirecteur
!ans van Dam heeft Leiden een
van de laatste voorstellingen kun
nen ziei\ van „De Spaanse hoer",
iet succesvolle toneelspektakel van
~!ugo Claus. „Globe" kwam er gis-
■ravond mee naar het theater aan
Oude Vest. dat lang niet uitver-
latis^ocht was maar in elk geval vol
ong publiek zat. En Ton Lutz gezel
schap mocht voor het ten tonele voe
lden van deze opmerkelijke ..Spaanse
loer" nog al wat open doekjes in
Ontvangst nemen. Claus' bewerking
/an Fernando de Rojas' roman „La
- jelestina" bleek een kleurrijk brok
heater te hebben opgeleverd, dat
ijkans openbarst van maatschappij-
Yflkntiek Hugo Claus heeft in dit spel
>ver liefde tot elke prijs, gebaseerd
>p het verhaal van de mysterieize
toppelaarster Celestina, die voor
a veel geld de rijke jongeman Calisto
LQ in contact brengt met het streng op
gevoede meisje Melibea, een beeld
OR' willen oproepen van alle smerigheid
.in deze schijnheilige samenleving.
En het is de verdienste van de zui-
lelijke toneelgroep dat het al deze
ken zonder enige terughoudend-
leid, maar op een artistiek volko-
verantwoorde wijze, aan de or-
le heeft willen stellen. Ank van der
Moer beheerste in deze lange voor-
•kPLEUNI TOUW
stellingenreeks als symbool van ero
tisch verval vrijwel het gehele spek
takel en is daar terecht ten zeerste
om geprezen. Ook tydens de éénma
lige voorstelling in Leiden wist zij
zich als veelzijdige actrice volkomen
waar te maken. Schiterend spel
ook van de Pleuni Touw, die een
zeer seksuele Melibea op de planken
zette. Jeroen Krabbé bracht met het
gemak dat hem zo eigen is de figuur
van Calisto tot leven. Ook de overi
ge rollen werden naar behoren ver
tolkt. Kortom. „De Spaanse Hoer"
is een toneelproduktie die terecht
bijna een jaar lang de grootst moge
lijke aandacht heeft getrokken.
Pieter C. Rosier.
verzekerd. Er waren sieraden bij, die
een zaak in New York op zicht had
gezonden.
De actrice was in haar slaapkamer
toen de overval plaatshad. Eén van
de rovers greep haar bij de haren en
wierp haar op het br:i Zij gaf de
juwelen gewillig af toen de man
vroeg waar haar zoontje was. Het
kind sliep in een aangrenzend ver
trek.
Het deel van de sieraden, dat de
actrice op zicht had. vertegenwoor
digt een waarde van 350.000 gulden.
Tien jaar geleden zijn Sophia Lo
ren ook juwelen ontstolen, eveneens
ter waarde van ongeveer twee mil
joen gulden. Als gevolg daarvan kon
zij het nu geroofde niet verzekerd
krijgen.
De buit bestaat onder meer uit
twee diamanten broches van elk
30.000 dollar, een diamanten collier,
twee kostbare ringen, één met een
esmerald en één met een robijn,
twee broches met parels en een dia
manten armband.
Volgens filmproducent Joseph Le
vine hadden de dieven Sophia Loren
phia Loren, was kort voor de overval
hals over kop naar Italië teruggevlo
gen in verband met de plotselinge
dood van zijn vader.
De afgewende stad, door Helene
Nolthenius. Uitg.: E. Querido, Am-
sterdam.
De laatste winter, door Gerrit
Krol. (Querido).
Wonderolie, door Helga Ruebsa-
men. (Querido).
De koning van het puin, door Ju-
dicus Verstegen. (Querido).
Krassen op een rots. Notities bij
een reis op Java, door Hella S. Haas-
se.
De wind en de lichten der schepen, 1
door Alfred Kossmann «Querido)
De huilende libertijn, door Andreas
Burnier. (Querido).
Papilion, door Henri Charrière.
Uitg.: Meulenhoff. Amsterdam.
Zijn wij wel alleen in de kosmos?
door Hans Elsasser e.a. Uitg.: Hol-
landia, Baarn.
NEDERLAND I
ADVERTENTIE
VANAVOND KIJKEN NAAR DE TELEVISIE
OM 21.10 NED. II.
Uw wintersport speciaalzaak.
Ook voor VERHUUR VAN SKI'S EN SCHOENEN.
Op 29 oktober onze WINTERSPORT-SHOW.
Haarlemmerstraat 182184
01710—24872—41830
6.45
De Woefs en de Lamaars (NOS)
6.55
Journaal (NOS)
7.04
Coronation Street (VARA)
8.00
Journaal (NOS)
8.20
Muzikale show (ATV/ITC-produktie) (VARA)
9.10
Achter het nieuws (VARA)
9.35
De gouddieven Thee op bed. Tv-serie, deel 3
(VARA)
10.25
Uitzending Soculera
10.40
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45
De Woefs cn de Lamaars (NOS)
6.55
Journaal (NOS)
7.04
Kijken naar kinderen, wetenschappelijke tv-sene
<NOS> J
7.30
Dc avonturen van Tom Sawyer, tv-serie voor ae
jeugd (NOS)
8,00
Journaal (NOS)
8.20
Memorandum van een dokter, tv-feuilleton
(NCRV)
9.10
Vakantie in de winter I. Informatief programma
(NCRV)
10.00
Hier en nu (NCRV)
10.25
Avondsluiting (NCRV)
10.35
-
Journaal (NOS)
LEIDEN Tot voor enkele
jaren gold het Jeugd Kamer
orkest Leiden als een toeleve
ringsbedrijf van musici voor de
grote orkesten. Het verlies van
deze goede krachten kon niet
voldoende worden gecompenseerd
door nieuwe talenten, en dat be
tekende een gevoelige klap voor
het J.K.L. Dirigent Henk Briër is
echter niet bij de pakken neer
gaan zitten, met het gevolg dat
nu ieder concert weer beter is
dan het voorafgaande.
Dat men nog niet geheel is waar
men moet zyn was zaterdagavond
merkbaar in de Stadsgehoorzaal,
waar het J.K.L. zyn tiende verjaar
dag vierde met een concert van val
len en opstaan. Het vallen gebeurde
byv. in de hoekdelen van Handels
Concerto grosso op. 3. 1de concert
meester had daar nogal wat moeite
met het spelen in hoge positie. Het
largo van dat concert was daaren
tegen niet alleen een kwestie van
opstaan, maar zelfs van op de tenen
gaan staan. Het getuigt trouwens
van moed om het programma te
laten steunen op succesnummers van
grote orkesten, zodat ieder onmid
dellijk vergelijkingen kan trekken!
Van overmoed was in elk geval
geen sprake bij het 2de vioolconcert
van Mozart, waarin beschermheer
Theo Olof solieerde. De begeleiding
was zoals elk berocpsorkest dit zou
doen, in zoverre zelfs beter, dat de
solist nimmer werd overstemd en
iedere zweem van routine lees
sleur) afwezig was De „oude" Olof
kwam pas te voorschijn bij de cadens
van het eerste deel; daarvóór liet hy
hier en daar een steekje vallen. Bij
de laatste twee delen van het concert
kon men echter genieten van een in
terpretatie zonder overbodige franje
maar met het zo luxxizakelyke be
grip voor Mozart. Het ministerie van
C.R.M. had Briër de opdracht ge-
geven een jubileumstuk voor het i
J.K.L. te componeren: het resultaat sterkt met oud-leden van het J.K.L.
beleefde deze avond zijn première. Ik bij de uitvoering van Haydns laatste
kreeg de indruk, dat Briër niet steeds symfonie. De eerste twee delen gin-
zyn eigen compositiepen ter hand gen gebukt onder uitermate romme-
HENK BRIER
Na de pauze werd het orkest ver
heeft genomen: op een gegeven mo
ment waande ik my midden in de
Sacre van Strawinski, terwyl ook
Webern en enkele Nederlanders niet
met rust werden gelaten. Vroeger
heette dit plagiaat, sinds Louis An-
driessens noemen we het imitatie
techniek. Van de uitvoering intussen
niets dan goeds.
ADVERTENTIE
EL1
Een goede wagen, een ervaren rijder, een redelijke weg. Toch moet
men altijd bedacht zijn op onverwachte situaties, kleiniqheden
soms, die snelle reakties eisen.
Voor wendbaarheid en wegvastheid bieden VREDESTEIN banden
véél meer mogelijkheden aan U en Uw auto. Ook als herfst en
winter zich van hun slechte zijden laten kennen.
VREDESTÊIN, tubeless, nylon, radiaal.Tópmateriaal. Vredestein
voor dat extra aan zekerheid, dat extra aan veilige kilometers
VREDESTEIN
/vr/rt/
Radiaal. Breed
i
AFD. BANDEN
MORSSINGEL 1 B
LEIDEN
LEVERING VIA HANDEL OF SBRVICESTATION
TELEFOON 24741
lig samenspel, vooral het koper ver
dient hier een stevige uitbrander (we
hadden immers al gehoord dat het
beter kon). Bovendien gold voor het
hele werk dat het evenwicht tussen
blazers en strijkers zoek was, daar de
eersten to veel op de voorgrond tra
den. Afgezien daarvan kwam er by
het trio van het derde deel een plot
selinge ommezwaaidaar was dan
eindelyk de homogeniteit en de pre
cisie die er voor zorgde, dat de goed
gevulde Stadsgehoorzaal op z'n ach
terste benen ging staan en een re
prise van het laatste deel afdwong.
Wanneer het orkest niet al te veel
tegenslag krijgt te incasseren, heb ik
goede hoop dat het J.K.L. spoedig op
nog hoger niveau zal komen. Briër
staat daar borg voor.
R. G. HARMS
„Ik zoek X". waarmee de
Vara zaterdagavond begon, gaat
uit van een bruikbaar idee.
Er is, net als by wylen de tele
visierechtbank, een soepel
script met invulmogelykheden.
Twee „detectives" krijgen een
aantal gegevens van een mis
drijf voorgelegd, alle betrokke
nen zitten klaar om vragen te
beantwoorden, bovendien mag
gebruik worden gemaakt van
sleutels die nieuw licht werpen
op de zaak en ook mogen
de detectives vragen of iets waar
is of niet. In twintig plus
twaalf minuten moeten ze ten
slotte de dader weten te vin
den. Kan aardig zyn. Toch
mankeerde er iets aan. Niet aan
de verdachten, die net als bij de
televisierechtbank .gewone
mensen" waren, dus geen ac
teurs. Want dat zijn geen ge
wone mensen, dat merk je weer
eens goed als je je even probeert
voor te stellen hoe een gediplo
meerd acteur zo'n rolletje van
de heer Veer zou spelen. Het lag
in de eerste plaats aan de twee
detectives, journalist Teun van
den Berg en mevrouw Mieke
Groen, die niet „flitsend" ge
noeg optraden ,te „bedenkelijk"
aan de gang waren, waardoor
het verhoor zich onnodig voort-
sleetpe zonder dat de verdach
ten veel kans tot weerwerk kre
gen. Ik kan me voorstellen dat
zo'n detective eens een grapje
maakt of iemand afbekt, zodat
er wat meer reactie komt van
de andere kant. Waarschijnlijk
is het fout om de twee detec
tives achter een tafel te laten
zitten, ver weg van de onder
vraagden. Zij zouden met een
microfoon om de hals mobiel
moeten zyn, dat verlevendigt
het beeld en geeft ook meer
spanning onderling tussen on
dervrager en ondervraagde.
Een handicap was ook dat het
inleidende verhaaltje over het
misdrijf de kykers te weinig
houvast bood aan de deelnemers.
Het duurde een tijdje voor
dat ik in de gaten had wie pre
cies wie was. Het zou beter zijn
als die gegevens aan het begin
ons meteen in speelvorm wer
den voorgeschoteld. Tenslotte
komt het mij voor dat het voor
de kijkers aardiger is als de twee
detectives gerecruteerd worden
uit algemeen bekende personen,
bevoordeeld Willem Duys en
Mies Bouwman, want dan ben
je pas werkelijk benieuwd hoe
die twee het er af zouden bren
gen en of zij inderdaad slim
mer zijn dan jezelf, zoals je al
tijd vermoed hebt
Zondagavond ln de serie
.Orwergetelijken" Adriaan Ro
land Holst, het boemeltje van
Bergen. Vyftig minuten en toch
een hoogst onvolledig portret,
hoe kwam dat? Enerzijds is Ro
land Holst 82, dat remt-natuur
lijk het tempo, anderzijds
maakte de interviewtechniek
van Emmy Huf („en de taal?
wat zou u voor uitspraak doen
over de taal?") het er ook niet
beter op. Vragen die ik gemist
heb waren: waar heeft u uw
hele leven eigenlijk van ge
leefd? Hoe reageert u op de kri
tiek die men heeft op uw voor
velen onbegrijpelijke tekst op
het nationale monument op de
Dam? U bent een groot dichter
voor weinig lezers, heeft dat
nooit aan u geknaagd? Wat is
de reden dat u, die uw hele le
ven aan „de schrijverij" hebt
gewyd, nooit een roman of
een toneelstuk hebt geschreven?
Hebt u ooit de neiging daartoe
gehad? Leest"u nog hedendaag
se poëzie, hebt U er nog con
tact mee? Waarom hebt u altijd
geweigerd radio- en tv-inter-
views toe te staan en bent u nu
eerst voor de radio (met Carmig-
gelt) en daarna voor de televisie
gezwicht? Hoe komen uw gedich
ten tot stand, hioeizaam, bij
flarden tegelijk, enkele regels
inspiratie en de rest invullen
(zoals Bloem het omschreef)?
U zegt: ik heb mij nooit in de
echt willen storten, niet omdat ik
monogaam genoeg ben, maar
omdat Ik wil dat mijn dag be
gint en eindigt met alleen-zyn-
met-mezelf Maar men kan ook
zonder te trouwen een grote
liefde hebben Is of was er in
uw leven een Dulcinea respec
tievelijk Beatrice, of voert deze
vraag te ver?
Ik had liever wat minder
over zyn thema's willen horen
(spiegel, kristal, dubbelganger,
Helena, ondergang, anti-these
leven en wereld) en wat meer
over hemzelf, want een dichter
op de televisie gaat voor de kij
kers niet leven via zyn verzen
(zeker niet als zij zo by nacht
en ontij worden voorgelezen als
Roland Holst het nog altijd
doet) maar via zijn meningen,
opvattingen en persoonlijkheid.
In het kort: Monty Pythons
vliegende circus is een technisch
vernuftig, dolgraag, soms bii-
na abstract satirisch program
ma. Rudi Carrell was goed te
verstaan voor wie weieens aan
Duitsers 'de weg wyst in Ne
derland. en Queneau is ook in
de bufferzone tussen cabaret
en poëzie een piepkleine dichter.
NICO SCHEEPMAKER.
G
1
_i
Voor maandag 12 oktober
Hilversum I 402 m.
NCRV 17.30 NCRV en Bloc act kro
niek pol. part. 18.19 UitZ. van de Clir.
HiftUnie 18.30-18.41 Nws. EO 19.00
Wij hebben een woord voor de wereld
veelgevraagde geestelijke muz. 19.20
reform, en reveil, lez. 19.35 Muz. Inter
mezzo 19.45 Geloven vandaag lez.
NCRV 20.00 BIJ de tijd radiopakkét m.
act. inform over ontwik, in de samen
leving 20.20 (S) Radio Kamerorkest
en sol. klas. muz 21.15 (S) Planore
cital mod muz. 21.30 Eldoret Pla
teau Turkana klankbeeld over het
zend.werk In Kenya 22.00 (S) Meisjes
koor met lnstrum sext. 22.20 Avond-
overdenk. 22.30 Nws. 22.40 Meded.,
22.45 Wat moet lk met een boek me
neer docum. over de controverse tus
sen lit. boek en lezer 23.30 (S) Plano
recital mod. muz. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m.
AVRO 1800 Nws. 18.10 Radlojourn
18.25 Ik verbind u door praatje 18.30
Parade strljdkrachtenprogr. 19.30 Nws
19.35 RVU zin en functie van het grand
Gala du Dlsque spreker Klaas A. Pos-
thiuna NOS 20.05 Gamma van alpha
en bèta een progr. over recente vorde
ringen in de wetenschap. 20.30 Weer es
wat anders buitenl. muz. progr. 21.15
Laura, hoorspel 22.10 NVSH 22.10 Sex
tant radlomagaz. van de NVSH 22.30
Nws. AVRO 22.40 Radlojourn. NOS
22.55 Stereo Metro's Midnight Music,
licht muz. progr. 23.55-24.00 Nws.
Voor dinsdag 13 oktober
Hilversum I 402 m.
NCRV 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Op het eerste gehoor klas
muz. ln stereo 7.25 Horen en zien 7.30
Nws. 7.32-7.50 Hier en Nu act. 8.00
Nws. 8.11 Te Deum Laudamus gewijde
muz. 8.30 Nws. 8.32 (S) voor de
hulsvr. 9.00-9.10 Gymn. voor de hulsvr.
9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio 10.00 Bij
belse verkenningen 10.15 (S) Opera
aria's gr. 11.00 Nws. 11.03 Het wassen
de water, vervolghoorspel (1) 1..28 Voor
de zieken 11.55 Med. KRO 12.00 (S)
Van twaalf tot twee gevar. progr. 12.22
Wi) van het land 12.26 Med. t.b.v land
en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Act, 13.00,
Raden maar quiz 14.05 Schoolradio
14.30 Pizzicato muz. middagmagazine,
16.00-16.02 Nws Overheidsvoorl. 17.00
De Stichting tot wederopbouw van
Curacao vla investering. Raymundo -
Debrot. in gesprek met de heer P. van
der Hoeven van de Curasao Develop
ment Corporation KRO 17.10 Voor de
kleuters 17.15 Jeugdprogr.
Hilversum II 298 m.
AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ocbtendgymn.,
7.20 Stereo Lichte gram. muz. 8 00 Nws.
8.11 Radlojourn. 8.20 Stereo Lichte gr.
muz. vervolg 8.30-8.33 De groenteman.
8.50 Morgenwijd. NOS 9.00 Uitgebrei
de report, of herhaling NOS progTam.
9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en
Renaissance opn. AVRO 10.00 Voor de
kleuters 10.10 Arbeldsvlt pop. verzoek
pl. progr. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12
progr. voor de vrouw 11.55 Beursber.
12.30 Ultz. voor de landb. 12.40 Knip
perlicht radio verkeersmagaz. 13.00
Nws. 13.11 Rndlojourn. NOS 13.30 spie
gel van België: muz. en nws. van onze
zuiderburen 14 00 Jazz uit het histo
risch archief 14.30 Rostrum of compo
se muz. gedeelt. stereo 16.00 Van ta-
sers 1970. Intern, forum mod. Nederl.
ta tot totale taal rubr. over het leven
ln de taal AVRO 15.10 Stereo Nwe.
gram. pl. met comm. 16.00 Nws. 16.03
Leopold Stokowskl ln gesprek met Jon
ge musici 16.25 Oude lnstrum. uit het
prlvé-bezit van de organist Willem Tals
ma muz. lez. 16.50 Stereo Schwetztn-
ger Festsplele 1970 lnstrum. ens. met
rubr. voor act. zaken 17.55 Med.
Hilversum III 240 m.
VARA 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de
pep 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Een
opvallend vrolijke gevar. visite licht
pl progr (12 00 Nws) 13 00 Nws. 13 03
Ekspres licht pl. progr. 14.00 Nws..
14.03 De Eddy Becker Show 15.00 Nws.
15.03 Drie draal 16.00 Nws. 16.03-18.00
Mix 120 Min. rijp en groen op alle
toeren 17.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
NOS/ NOT 10.45-12.00 en 14.00-14.50
schooltelevisie NOS 18.45 De Woefs en
de Lamaars NOS 18.55 Journ. AVRO:
19.04 De rare vogels tv serie voor de
Jeugd III 19.30 AVRO's TopPop Pop
show NOS 20.00 Journ. AVRO 20.20
Peyton Place tv feuilleton 21.10 De En-
gelbert Humperdlnck Show 22.00 Avro
televlzlcr rnagaz. NOS 22.50 Journ. te-
leac 22.55-23.35 Modelbegrip ln weten
schap en techniek les 2 herh.
Nederland II. -
NOS 18.45 De Woefs en de Lamaars
NOS 18.55 Journ. NOS 19.04 Den Haag
vandaag 19.09 Kunstrubr. KRO 19.30
De dwaze wereld van Tommy Cooper
TV serie NOS 20.00 Journ. KRO 20.2
Brandpunt Special 21 35 De klop op
I de deur tv feuilleton (3). 22.15 Voor de
I Blesbosch keert 't til, docum. NOS:
I 22.55-23.00 Journ.
ADVERTENTIE
met blauwe ogen.
Zaterdag omstreeks I 7.00 uur. Omgeving Z.W.
Telefoon 33817, Leiden. Tegen beloning.