j RITSAERT TEN ATE: Financiële en artistieke crisis bedreigt „Mickery' STONES-SHOW UITVERKOCHT LEKKER BROOD dijsselbioem Beheerst gespeelde komedie van Roussin Dat workshop-theater moet er gewoon komen ,Je weet t nooit" en cf ióter en WOENSDAG 7 OKTOBER 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 LOENERSLOOT (GPD) Ruim een half jaar na de moe dige start met een continue-programma en de minimale rijks subsidie verkeert de Mickery-workshop uit Loenersloot op nieuw in moeilijkheden. Deze keer is het dubbelop: financieel en artistiek. Ritsaert ten Cate, net terug van een veertien daagse oriëntatiereis langs negen theatersteden, spreekt over „ernstige liquiditeitsproblemen en de daaruit voortvloeiende rem op de noodzakelijke artistieke verbreding". Inzet van deze nieuwe Mickery- crisis is het workshop-theater dat vorig seizoen reeds werd aangekon digd, maar niet door kon gaan we gens de krappe rijkssubsidie die maar nauwelijks voldoende is voor de normale programmering. Rit saert ten Cate wordt van alle kan ten op de huid gezeten, tenminste zo voelt hij het zelf. Dit seizoen kreeg Mickery in totaal 150.000 gulden aan overheidssubsidies waarna de be lastingdienst er als de kippen bij was om loonbelasting en AOW te vangen van alle buitenlandse groe pen die Loenersloot en het theater circuit aandoen. „Eind Januari ston den ze al voor de deur," vertelt Ritsaert. „Het gaat om een bedrag van maar liefst zestig mille. De tien mille subsidie van Utrecht hebben we al lang uitgegeven', maar we krijgen het pas als we een ecploita- tie-overzicht laten zien, dus na af loop. De liquiditeitsproblemen zün nooit zwaar geweest, en iedereen roept: Je bulkt toch van het geld?" Geschrokken De moeilijkheid is dat Mickery werkt op een budget waarvoor de begroting ruim een Jaar geleden werd opgesteld. Een budget dat ge baseerd is op „historische gege vens", dat wil zeggen gegevens uit een tijd dat in Mickery getoverd werd met geld. „Maar we moeten meer en meer een beroep doen op onze blauwe ogen", zegt Ritsaert. „Omdat we ooit getoverd hebben, moeten we maar bleven toveren." Mickery's artistieke problemen wor den onder meer verhoord door de toneelkritiek, die de laatste tijd ge luiden heeft laten horen als „dit is beneden Mickery-peil". Ritsaert ten Cate is er nogal van geschrokken. „We hebben ons die hoge maatsta ven natuurlijk zelf op de hals ge haald, maar het probleem is dat je met een continue-programma na tuurlijk nooit kunt verhinderen dat er wel eens voorstellingen tussen zit ten die van minder kwaliteit zijn. Vroeger was er nooit een probleem. Wanneer Je een bepaald program ma niet op tijd te pakken kon krij gen, sloot Je een paar weken. Nu moeten we doordraaien, ook al door het theatercircuit, en dat betekent vervangende groepen. Dat levert een groot gevaar op. Daarom moet ik me breder kunnen oriënteren, daarom moet er een workshop-the ater komen. Maar beide noodzaken kunnen niet door de huidigt subsi die worden gedekt." „Die bredere oriëntatie is nodig geworden om twee redenen: publiek en kritek willen meer dan alleen Engelstalig theater en daarnaast zit het Engelse avant-garde-thea ter momenteel in een vacuumperio- de. Vroeger ging ik even' een paar dagen naar Engeland en contrac teerde zo een heel reeks groepen. Maar die situatie is veranderd. „Low Moan Spectucular" bestaat niet meer, „Traverse" is helemaal veranderd en de „Traverse-work shop" heeft te weinig produkties. ADVERTENTIE Hogewoerd 128, Leiden Het „Close Theatre" (Glasgow) is als vaste groep uit elkaar en de workshop functioneert niet meer. „Open space" Uit Londen is ter zie le. Oorzaken van de malaise? In alle gevallen geld. Goede mensen vertrekken naar TV en establish- menttheater, theater in Engeland komt met vloedgolven. En nu zitten we in een vacuum." De afgelopen weken reisde Ritsaert ten Cate dan ook Europa af. Helsin ki, Belgrado, Londen, Parijs, Ber lijn, Wenen, München, Zurich en So- lothurn, terwijl zijn Amerikaanse as sistent Bill op het festival van Edin burgh probeerde enkele groepen te contracteren. Deze reeks volgde op een zomerbezoek aan Venetië, Avig non, Parijs en Londen. Amerika blijft voorlopig buiten beschouwing als te duur. Ritsaert ten Cate geeft „La Mama" van vorig seizoen als voorbeelddat was een geweldig succes bij pers en publiek, maar de kosten bedroegen ruim zestigdui zend gulden en daarvan hebben we via recettes en zo vijftigduizend gul den terug gekregen. Maar Je kunt natuurlijk niet draaien op een tekort van tien mille per groep. De thea- terrondreis heeft wel enkele resulta ten opgeleverd waaronder het reeds aangekondigde bezoek van Café theater Wien met de workshop-stuk ken „Revue" en „Tilt" (13 oktober in première). Verder ontdekte Rit saert de Argentijnse groep „Tse", die tijdelijk in Parijs is gesta tioneerd. Een volkomen nieuw soort theater met accent op gestileerde expressie en veel subtiele dubbele bodems. Ze spelen Spaans, maar gaan over op Engels. Op het reper toire staat onder meer een sprook jesachtige versie van „Dracula". In Helsinki en Belgrado ving Rit saert bot. „De groepen die ik in Helsinki zag spelen brachten achter haald toneel". Het festival in Belgra do bracht interssante maar veel te kostbare en omvangrijke produkties In Parijs heb ik helemaal niets nieuws kunnen ontdekken en in München zijn twee workshops bezig met voorstellingen die zij brengen zo gauw zij helemaal klaar zijn. Berlijn is een verhaal apart. Daar zag Risaert ten Cate de actiegroep The Centrifuge Fantastisch, maar de voorstelling, die speelde rond de jeugdcriminaliteit, is te sterk aan Duitsland gebonden. Toch wil ik die groep naar Mickery ha len. Ik denk aan de mogelijkheid van een Nederlandse regisseur die iets met ze gaat instuderen. Die jongens hebben zo'n geweldige in zet en creativiteit, dat mogen we gewoon niet missen". Zwitserland (Zürich en Solothurn) leverde die komedianten op. Een groep die twee jaar geleden al in Mickery speelde. Ze komen in ons land met een Brecht-programma en het stuk „Die Sache mit Dornröschen". Elizabeth Taylor is schoon moeder geworden. Haar oudste zoon Michael is gisteren in Lon den getrouwd met het 19-jarige Amerikaanse meisje Beth Clutter. Michael is achttien jaar geleden geboren uit Elizabeth Taylors hu welijk met de inmiddels overleden acteur Michael Wilding. AMSTERDAM (GPD) AÜes wijst er op dat het enige concert dat de Rolling Stones tijdens hun zes weken durende Europese tournee in de Benelux geven, vrij dagavond in de zuidhal van de Amsterdamse nieuwe RAI een gi gantisch evenement wordt. Alleen de 20.000 verkochte toegangs kaarten staan al borg voor een massaal enthousiaste begeleiding van de Stones-show. De verslagen uit andere Europese hoofdsteden, waar het optreden van de Stones door deels hysterische menigten gevolgd werd, duiden op een on getwijfeld zeer warm onthaal, dat deze Engelse sterren in Nederland wacht. Organisator Paul Acket heeft be kendgemaakt dat alle 20.000 toe gangskaarten voor 15 gulden ver kocht zijn. Vele honderden Stones- liefhebbers moeten teleurgesteld wor den, maar alle 128 verkoopadressen in Nederland zijn door hun kaarten heen. Een tweede concert zit er niet in, hoewel Amsterdam de laatste plaats is die de Stones aandoen. Tweehonderd man moeten het vol stromen van de RAI zo soepel moge lijk laten verlopen. Er zijn geen stoe len, er zal dus staande geluisterd moeten worden. De Stones sturen zelf dertig mede werkers naar Amsterdam voor de opbouw van het podium en de in stallatie van licht- en geluidsappa ratuur. De Stones zullen ruim anderhalf uru optreden en afgaande op de concerten die ze al in Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland, Italië, Dene marken en Zweden hebben gegeven zullen ze vooral repertoire spelen dat op de recente l.p. „Get yer ya-ya's out" en de „witte" Berkel y - concert- plaat staat. In de Stones spelen en zingen Mick Jagger, Keith Richard, Bill Wymann, Charlie Watts en Mick Taylor. Het is Taylor's eerste optre den in Nederland nadat hij de vorig jaar zomer verdronken Brian Jones als solo-gitarist opvolgde. Speciaal voor de tournee zijn de Stones met twee blazers uitgebreid, zaterdag vliegen' de meeste musici weer naar Engeland terug. Een recente foto van Ritsaert ten Cate met in zijn handen de legpenning behorende bij de Prijs der Kritiek '69-'70, die hij kreeg van de Kring van Nederlandse Toneelcritici. Workshop Maar al deze programmapunten betekenen slechts uitstel van execu tie. Ritsaert ten Cate: „Dat work shop-theater moet er komen. Het is voor Mickery leven of sterven. Het moet een groep worden die als een sterke eenheid gaat zoeken naar nieuwe vormen. Zelfonderzoek bin nen het theater waarbij optimaal ge bruik wordt gemaakt van de moge lijkheden en de sfeer van Mickery. Maar het mag geen theater-klooster worden. In de workshop (voorlopig) tien' mensen die een eigen identi teit moeten krijgen, geen Mickery- label". Ritsaert ten Cate gaat Voor deze workshop zijn laatste stukje woonruimte op de theater-boerderij ontruimen. Maar naast deze ruimte moet er geld komen, veel geld. „Als we ons Mickery-peil in de toekomst willen handhaven kan dat alleen via een workshop en een bredere inter nationale keuze. Anders kunnen we er beter mee stoppen." NEDERLAND I 5.00 Kinderprogramma (AVRO) 6.45 De Woefs en de Lamaars (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Den Haag vandaag (NOS) 7.09 Vrij-uit: programma over de recreatie (NOS) 7.30 Kenmerk, wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving (CVK/IKOR/RKK) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Uitzending van de Politieke Partij Radicalen 8.30 Uitzending Stichting Socutera 8.35 A bout de souffle, speelfilm (NOS) 10.00 Studio Sport (NOS) 10.25 Eigentijds: De vliegende Hollander, beeldverhaal (NOS) 10.55 Journaal (NOS) NEDERLAND ÏI 6.45 De Woefs en de Lamaars (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Geheimen der zee: Haaien, tv-film (AVRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Een land voor mensen; filmverslag van een maand Zweden (AVRO) 9.10 Luisterliedjes (AVRO) 9.50 INFO: maandelijkse advies- en informatierubriek (AVRO) 10.15 Journaal (NOS) 10.20 Dammen voor beginners, herhaling les 3 (TELEAC) .Soms is geweld nodig. Een maatschappij omver werpen kan n!et zonder geweld". Deze zinnen werden niet letterlijk zo gezegd tijdens de discussie in „Brand punt speciaal" tussen minister Udink en enige bijzitters, maar In de tweede aflevering van „de klop op de deur". Boekverkoper Karei de Roos sprak deze omi neuze zinnen uit, staande, voor de poster van Karl Marx, want toen Ina Boudier-Bakker, haar roman in 1930 schreef, wa ren er ook al mensen die de maatschappij omver wilden wer pen. Zij waren toen nog geen student (want dat waren jongens met een rijke pa), maar boekverkoper. Voor de rest schijnt er weinig nieuws onder de zon te zijn, afgaand althans op de discussie met minister Udink. Ik vind het moeilijk daarover te schrijven, omdat ik er enigs zins door verrast werd. Niet door de discussie, maar door minister Udink, lijsttrekker van de CHU en aangeduid als Spiro Unink na een rede waarin hij fors op de trom van recht en orde sloeg. Tot nog toe dacht ik dat minis ter Udink één van onze meest kleurloze ministers was, een ambtenaar in goede doen zal ik maar zeggen, maar in deze dis cussie ontpopte hij zich als een persoonlijkheid van groot for maat. Iemand die niet alleen feil loos formuleerde, maar ook pre cies in de gaten had wat hij wel en niet moest zeggen, terwijl hij zich bovendien goed gedocumen teerd had, waardoor hij op enke le tegenwerpingen meteen met een citaat kon reageren. Drie rechtse rakkers (geeste lijke weerbaarheid, politie, oud strijders) en drie linkse rakkers (PSP-er Kief en studenten Ki- lian en Wietske Mi edemakwa men er nauwelijks aan te pas en zaten er als opgepoetste mafketels bij, domweg omdat zij werden „ingepakt" door de argu mentatie van minister Udink. Kwam dat omdat de minister al leen maar gelijk had? We moe ten de verdraagzaamheid aan wakkeren, zei hij, de zwak ke plekken in onze samenleving moeten met creatieve alternatie ven worden bestreden en bij een meningsstrijd moet iedereen zich houden aan wet en orde, dat klonk allemaal redelijk genoeg. Toch zat ik er met een zekere huiver naar te kijken, omdat, hier de man zat die bij een (theoretisch) bewind in Neder land met onparlementaire strek king, in staat zou zijn de bevol king van de noodzaak en wen selijkheid van een dergelijk overgangsbewind te overtui gen. Want als je scherp luisterde, bleek niet alles wat minis ter Udink zei zo redelijk en lo gisch als het leek. Als het stu dentenprotest gericht is op een herstructurering van de maat schappij, mag je dat niet gelijk stellen met revolutie en dus met gewelddadige omverwerping van de maatschappij. Bovendien is het onredelijk om alleen oog te hebben voor die kleine groe peringen die werkelijk met ge weld veranderingen willen door drijven, en tegelijkertijd de ogen te sluiten voor die gro tere groepen die met ge weld (bijvoorbeeld politiegeweld willen tegengaan. Ik begeef me hier maar even in de discussie, om aan te geven waar de dis cussianten gisteravond verstek lieten gaan, dank zij die minis teriële inpak-bekwaamheid. Ik heb er niet zonder ontzag naar zitten kijken. Minister Udink is zeker één van onze grootste po litici. Als hij zich voldoende op de televisie laat zien, voorspel ik de CHU een onverwachte aan was bij de verkiezingen. De eerste aflevering van „de klop op de deur" heb ik wegens vakantieperikelen niet gezien, maar deze tweede afleve ring maakte een goede in druk. Niet dat er door de bank genomen zoveel beter inge- acteerd werd dan bijvoorbeeld in Vic Singel, maar het is een ty pisch Hollands binnenhuisje-ge- geven, met weinig buitenlandse vergelijkingsmogelijkheden, en bovendien lit dit acteren in an tieke stijl onze acteurs en actrices beter dan het moderne knokwerk. NICO SCHEEPMAKER LEIDEN De Haagse Comedie heeft André Roussins „On ne sait jamais pas" als „restant" van het vorige speelseizoen mee naar Leiden genomen. Dit Franse bou levardstuk is gisteravond met (matig) succes in het theater aan de Oude Vest vertoond, vanavond volgt een tiveede voorstelling „Je weet het nooit" is een blijspel, waarin de tragiek eigenlijk domi neert. Het gaat uiteraard over hu welijksbedrog met alle misverstan den van dien. En dat schijn ook bedriegt wordt door Roussin op een nogal doorzichtige manier tot uit drukking gebracht in de karakters van' de twee hoofdfiguren. Dat zijn George, de immer met zijn brutaal- eigentijdse dochter overhoop liggende vader, en zijn vrouw Evelyne, die lang niet het lieve, zich zelf opoffe rende huismoedertje is als het pu bliek aanvankelijk geacht wordt te denken. Het komt er op neer, dat de luidruchtige, dominerende vaderfi guur uiteindelijk de grote verliezer is en zij de „grote" minnares. De schrijver heeft met name rond de dochter wat „dolkomische" situaties gecreëerd, tegen de achtergrond waarvan de vader schril afsteekt. Ko van Dijk zet, zonder de registers van zijn theatraal vermogen al te wijd open te trekken, deze tragi-ko- mische rol met veel gevoel voor het juiste evenwicht op de planken en verdient daar alle lof voor. Trins Snijders, geen uitgesproken blijspel actrice overigens, speelt de rol van de quasi-gekwelde Evelyne koel en sophisticated. Maria Stiegelis is een pittige dochter, Do van Stek een suffige huisvriendin en Eli Blom een weinig overtuigende „verdachte fi guur". Gijsbert Tersteeg tenslotte komt in dit stuk als opa vrij ont roerend op de proppen. Dank zij de beheerste regie van Wim Roolj is het geen al te dolle boel geworden. Het frisse decor is van Harry Wich. PIETER C. ROSIER Voor woensdag 7 oktober Hilversum I 402 m. NCRV 17.30 En Block aot. kroniek. Overheldsvoorl. 17.50-18.00 Mens, en samenleving ultz. van het minis terie van CRM 18.30-18.41 Nws. NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit 19.10 Mijn man ls niet thuis, klankb 19.40 Lich te gram. muz. 20.00 (S): Holland Fes tival 1970: Radio Fllharm. Ork. groot Omroepkoor en sol. klas. en moderne muz. (I.d. pauze- 20.55 21.15 Werk theater V: toneelkronlek 22.30 Nws.: 22.38 Med. 22.43 (S) Cosa Nostra ook uw zaak 23.55-24.00 Nws. Hilversum n 298 m. VARA 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Ultz. van het Gereform. Pol ver bond 18.30 Stereo Klink Klaar zonder nonsens 19.30 Nws. 19.35 Buitenlands, weekoverzicht. 19.45 Stereo VARA dans otk. 20.10 Stereo Prom. ork. en sol. 20.45 Stereo Uit eigen huls studio op namen 22.00 Lit. herin. 22.30 Nws. 22.38. Med. 22.43 Act. 22.55 Radio Jazz Magaz. 23.25 Stereo Eigentijdse muz. gr. 23.55-34.00 Nws. Voor donderdag 8 oktober Hilversum I 402 m. en FM KRO 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 (S) Badlnerie klas. en mod. muz. gr. 7.30 Nws. 7.32-7.40 Act. 8.00- 8.10 Nws. 8.25 Overweging 8.30 NWS. 8.32 Voor de hulsvr. 9.00-9.10 Gymna stiek voor de hulsvr. 9.35-9.40 Waterst. NOS. 10.00 Wat heeft dat kind? pe dagogische kroniek 10.20 S muz. uit de Barok opn. KRO 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken 11.55 Med. NCRV 12.00 Los- Vast gevar. progr 12.26 Med. t.b.v. land en trnnb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 14.05 schoolradio 14.30 Country en Western rubr. 15.00 Hervormde mlddagdlenst:, NOS 15.30 Meer over minder: De stem van de sprekende minderheid, lnforma tlef progr, 16.00-16.02 Nws. NCRV 17.3C NCRV En bloc act. kron. Hilversum II 298 m. en FM. AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn 7.20 Stereo Lichte gram. muz. 8.00 Nws. 8.11 Radlojourn. 8.20 Stereo Llch te gram. muz. vervolg 8.30-8.33 De. groenteman 8.50 Morgenwijd. 9 00 klas. kamermuz. opn. 9.40 Schoolradio 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitami nen pop. verzoekpl. pror. 11.00-11.02. Nws. 11.30 Rondom 12; progr. voor de vrouw 11.55 Beursber. 12.30 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radlojourn. 13.30 Stereo Feestconc. van de Nederlandse Mozartverenlging radio Kamerorkest, klein omroepkoor en sol. klas. muziek 14.30 't Is historisch: progr. over ge schiedenis 15.00 Voor de zieken 16.00 Nws. 16.03 Land der muzen kunstkro niek 17.00 AVRO's Toppop. 17.30 S Jeugdprogr. 17.55 Med. Hilversum III 240 m. en FM NCRV 9.00 Nws. 9.02 Flits, een ln6tr. progr. 9.30 Muz. bij de koffie 10.00 en 11.00 Nws. NOS 12.00 Nws. 12.03 Pop- SUck KRO 13.00-18.00 KRO-op-Drie pop mixture 13.00, 14.00, 15.00. 16.00 en 17.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I. NOS/ NOT 10.45-12.00 en 14.00-14.50 School tv. NOS 18.45 De Woels en de Lamaars NOS 18.55 Journ. VPRO 19.04 Betty Boop tekenfilm 19.10 Namens... Jaco Groot, progr. bedacht door een Nederl. NOS 20.00 Journ. VPRO 20.20 Was er nog wat reacties op het nws. 20.30 The perfect day, film met Laurel en Hardy 20.50 Het ABC ln de kinder schoenen progr. over onse kleuters: 21.20 Carte Blanche I De WonderlUke wereld van drs. P. showprogr. 22.00 In terview met burgemeester Samkal- den NOS 22.30-22.35 Journ. Teleac 22.35 The Seventh Key les 3. 22.55-23.25 Blo visie les 2 herh. Nederland II. NOS 18.45 De Woefs en de Lamaars NOS 18.55 Journ. NOS 19.04 Den Haag vandaag 10.09 Van gewest tot gewest 19.49 Tips van het Nationaal bureau, voor Toerisme NOS 20.00 Journ. TROS 20.20 Mission Impossible verklez. tv- serie 21.10 Wegwezen, quiz voor auto rijdende echtparen 21.50 Te gast bij de gast 2. Zdravo Jugoslavljo volkdsdans en zang uit Macedonië en Ser vië CVK IKOR. 22.25 Zoon des men sen gefilmd tv spel NOS 23.50-23.55 K. Journ. Schaatsenrijden De 29-jarige Herbert Höfl is officieel benoemd als bondstrainer van de nationale West- duitse schaatsploeg. Höfl, die tot voor kort gold als een sprintspecialist, was per 1 juli reeds als „interimtrainer" werkzaam nadat de Noor Thormod Moum vrij onverwacht naar zijn ge boorteland was afeereisd. De in het schaatsbolwerk Inzeil wonende Ne derlander Henk van Dijk zal Höfl assisteren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 5