Ernst maken met het evangelie Gelovigen verstoorden publieke verkoping VRIJHEID Kerkdiensten Leiden en omgeving Studenten pastoor Huuh Oosterhuis: Het is heiligheidsschennis Woord van bezinning Nieuwe direeteur Christian Scienee PAGINA 8 LEID5CH DAGBLAD ZATERDAG 3 OKTOBER 1970 le kerken in deze tijd te willen voortzetten". Geen opzet AMSTERDAM (GPD) „Ik begrijp heel goed, dat mensen die de hele zaak van verre hebben gevolgd, die niet betrokken zijn geweest bij de discussies in Amsterdam, niet goed raad weten met wat er in de studentenecclesia in Amsterdam gaan de is. Dit des te meer omdat allerlei kranten en dan denk ik aan De Tijd en een aantal verwante zinde lijke kranten het hele verschijn sel hebben getypeerd in termen en woorden, die zowel wij als het bis dom Haarlem nadrukkelijk hebben vermeden. Dan doel ik op termen als uittereden uit de kerk en dergelijke". Dat zegt Huub Oosterhuis <36». dichter en studentenpastoor in Am sterdam, die zondag in de studenten- ecclesia is voorgegaan in eucharistie na een verklaring van de zijde van de gemeente waarin dit voorgaan werd gevraagd van een gehuwd pries ter. Huub Oosterhuis stelt heel na drukkelijk: ..Wij willen blijven bin nen de traditie van het evangelie in de geloofsgemeenschap. We tie nen, dat de tijd voorbij is dat bij voorbeeld een R.K. Kerk kan zeg gen: wij zijn de geloofsgemeenschap en de reformatorische kerken staan daar buiten. Geen enkele kerk kan zichzelf op die manier absoluteren. Het enige dat ieder die tot een kerk behcort kan proberen is: ernst maken met het evangelie. Overal waar mensen dat doen. her kennen ze elkaar en daar groeit de eenheid tussen mensen die r.- katholiek of protestant zijn, die een gehuwde priester aanvaarden of niet. Daar gaat het om en in die zin heeft de studentenecclesia zich uitgesproken. Daarmee heeft ze gezegd de diepste traditie van al- Volgens de Zwitserse kunsthis toricus Jacob Bruckhardt bezit het Duitse Freiburg een stad, die dit jaar 850 jaar bestaat met de filigrainachtige toren van de gotische Miinsterdom (rechts op de foto) de mooiste toren van de christenheid. Met de bouw van de Dom, symbool van deze stad tussen Rijn en Zwarte Woud, werd in 1299 begonnen. Waarom Juist afgelopen zondag voorafgegaan aan het Septuagint- congres in Amsterdam —en waar om juist in Amsterdam? Pastor Oosterhuis: „Er is geen sprake van een strategie in dit op zicht. Het is helemaal niet de opzet geweest om het nu te doen. We wa ren er gewoon nu aan toe. Wanneer het congres in november zou zyrf geweest zouden we niet gewacht heb ben en als het congres begin septem ber zou zijn gepland zouden we er nog niet aan toe zijn geweest. In Amsterdam hebben we een jaar lang erover gepraat en bij het begin van het nieuwe studiejaar was het een voudig zover. De studentenecclesia zou 'n kritische gemeente willen wor den, die als een wendbare groep vanauit het evangelie wil opereren, in de zin van bezinning op het be staan en de samenhang van de ver schijnselen. Zo hebben we heel concreet mee geholpen met de presentatie van een dienstencentrum voor bejaarden door de kabouters. Ruim 80 leden van de studentenecclesia hebben bijvoor beeld een bejaarde geadopteerd. Wij willen ook onze hulp aanbieden aan wie zich inzetten voor de buitenland se arbeiders. Binnen zes weken zul- len we het probleem van De Pijp aan de orde stellen, de volkswijk aan i de rand waarvan wij werken en waarin talloze problemen om een op lossing vragen. De ecclesia De ecclesia moet een plek zijn waar d e initiatieven van anderen aan het woord kunnen komen. Het gaat er ons om om te zien hoe je waakzaam gemaakt door het evange lie, ziet wat je te doen staat als bijvoorbeeld op een school discrimi natie is ten opzichte van homo fielen. Het evangelie zo menen wij, roept op tot het „omturnen" van je gedachten, tot het daadwerkelijk re volutionair maken, maar ook tot barmhartigheid. In dit geheel van vragen was een van de vele voor ons de vraag in hoeverre een gehuw de priester kan functioneren". Wat is uw opvatting van het ambt? Dit tegen de achtergrond van één van de vragen van Gerard van den Boomen, hoofdredacteur van „De Nieuwe Linie", gericht aan het congres: wat bedoelt u als u zegt dat u priester bent? Schriftstudie is zeer belangrijk Huub Oosterhuis: „Wat een prise- ter is, is nooit vast te leggen. Ik kan alleen zeggen, dat de theologie over 't ambt ook voor ons richting gevend is. Maar wat het waard is zal altijd opnieuw moeten blij ken. Tot het voorgaan in de ge meente behoort voor mij heel sterk dat je bedreven bent in de schrif ten. Dat is erg wezenlijk. Inder tijd, toen ik in Groningen studeer de. ben ik daarover gaan nadenken Toen ben ik in de schriften gaan studenten. De visie van de schrift, zo is mij gebleken, op het menselijk bestaan, is veelzeggend en houdt in een confrontatie met de werkelijkheid van nu altijd stand. Je kunt zeg gen: de schrift laat een bepaald licht vallen op de werkelijkheid Daar- i naast is voor mij cok het pastorale werk belangrijk. De helft van de tijd die ik nu ln Amsterdam werk en dat is nu vijf jaar - is opgegaan aan pastorale contacten. Eigen lijk heeft het priesterzijn heel veel facetten. Gehuwd of niet ghuwd zijn heeft daar niets mee te maken". Reacties op het gebeuren van zon- I dag? Huub Oosterhuis. ..De poistieve re acties overwegen. Maar ik hecht aan de reacties niet meer waarde dan ze in feite hebben. Wel ben ik blij met de reacties van die twintig Amster damse hervormde dominee's". Belangrijk proces Over de kritische gemeente: „Ie dere gemeente moet zich telkens op nieuw afvragen: wat doen wij eigen lijk? Bijvoorbeeld in die kwestie van het celibaat: laten we die man daar om vallen of niet? Maar dat geld! voor alles. Heel concreet is het zo. dat de Amsterdamse studentenge meente mij gevraagd heeft. En ik wilde het. Als de gemeente gezegd had: je mag het niet doen, dan had ik ontslag genomen uit die gemeen- e. Maar de studenecclesia van Am sterdam heeft er blijkbaar iets voor over, ze tekent ervoor We beseffen dat we aan een belangrijk pro ces bezig zijn en daarom moet je een stap doen om dat proces te verhel deren of voortgang te doen vinden Daarbij is de plaatselijke gemeente het behoud van het geloof. De we reldkerk is er niet om de plaatselij ke kerk te verlammen". Vechten tegen bierkaai Over de eenheid in de kerk: ,,Wat nu eenheid is. is alleen formalisme. Waarom wel eenheid met een of an dere bisschop in Spanje en niet met de eigen priesters? Eenheid met de wereldkerk, dat is de laatste vondst" Heeft het geloof of de gemeente dan een toekomst? Huub Oosterhuis: „Ja. want het gaat er bij het geloof juist om te ge loven dat vechten tegen de bierkaai zin heeft". Huub Oosterhuis: „Vechten tegen de bierkaai heeft zin". Het ligt voor de hand om in een Leidse krant op 3 oktober iets te schrijven over vrijheid. Nu weet ik, dat er over vrij heid een hele hoop gezegd en geschreven is. maar ik ben van mening, dat wy toch nog niet begrijpen en weten, wat vrij heid betekent en inhoudt. Vrij heid is. zo zou men kunnen zeggen, de ruimte, waarbinnen ik mijn mens-zijn kan ontwik kelen. De mens moet een zekere vrijheid hebben om te kunnen leven. Vrijheid, zo zou men verder kunnen stellen is voor de mens net zo iets als wat de weg voor een auto is. Nu moeten er een paar din gen gezegd worden: Er is in een menselijke samenleving geen sprake van een absolute vrij heid; ook aan de vrijheid wor den grenzen gesteld Ik kan maar niet doen wat ik wil. Ik ben en wordt altijd beperkt. Ik móet benzine in mijn auto doen en ik móet op de weg blijven. wil ik kunnen rijden en ongelukken voorkomen. Aan de andere kant kan men spreken over fundamentele vrijheden, waar de mens van moet kun nen zeggen, wat ik in en van een bepaalde situatie vind. Om in het beeld van het rijden in een auto te blijven, er moeten wegen zijn om te kunnen rijden. Ik kan spreken van in dividuele vrijheid, waardoor er ruimte komt om van de moge lijkheden. die de mens worden aangeboden, er één of sommige dat er keuzemogelijkheden te verwerkelijken. Dat betekent, moeten zijn. Ik moet een ze kere vrijheid van handelen heb ben. Dat wil dus in het bo vengenoemd beeld zeggen, dat ik moet kiezen, waar ik heen ga en wélke weg ik zal nemen Verder is er nog een gemeen schappelijke vrijheid, die van de groep, van de bevolking, van de volken. Elke keer opnieuw moe ten wij een keuze doen uit de vele mogelijkheden die er zijn. om als gemeenschap te kun nen leven. Elke keer opnieuw moeten we, op een kruispunt aankomen, zien. welke richting we moeten nemen. Mens-zijn is vrijheid bezit ten. Die vrijheid wordt gevuld door het kunnen en het móe ten kiezen. Door die vrijheid doen zich ongekende moglijk- heden voor en in die vrijheid staande, dragen we enorme ver antwoordelijkheid. Een verant- jegens de samenleving, dicht bij en vèraf Het gaat in die verantwoordelijke vrijheid om ónze samenleving. Met het bovenstaande is niet alles gezegd, maar toch wel wat. We kunnen ons daardoor dui delijker bewust worden, wie we zijn en welke positie we inne men; dat het denken aan een noodlot onmogelijk wordt, een noodlot waaraan alles onder worpen is en waaraan ook niets meer te veranderen valt. Het leven met de gedachte aan een soort levensklok, die nu eenmaal af moet lopen, omdat iemand die klok heeft opgewonden 'is geen leven. Verder is duidelijk geworden, dat wij in onze vrijheid worden aangesproken op onze eigen ver antwoordelijkheid. Wanneer er gerept wordt over verant woordelijkheid is daarin tege lijk verdisconteert het denkeri over normen en regels, waaraan alle mensen onderworpen zijn. Wat houdt dat allemaal in? Zeker, dat ik in het genieten van mijn vrijheid rekening moet houden met de ander en met het andere. Zoals wij alleen maar kun nen genieten van onze auto, als wij op de weg rijden, ons hou den aan de normen en regels, die op de we gelden. Vrijheid is tenslotte toch iets anders dan willekeur en het leven is te mooi om er een troep van te ma ken. Als u bereid bent met mij mee te denken over het begrip vrijheid, zult u toestemmen, dat het een onberekenbare gave en tegelijk een verschrikkelijk zwa re opgave is. DR. W. v. d. ZWAAN Gercf. predikant, Leiden. PARIJS (GPD) Een publieke verkoping van offerblokken, misstellen, priestermantels en heilige voorwerpen is in Versail- es onderbroken tengevolge van de protesten van enkele tien tallen gelovige rooms-katholieken. Van de kansel was uit naam van de bisschop van Versailles al ver zet tegen de verkoping aangetekend Niettemin had men tevoren aange kondigd .dat de opbrengst van de sacrale koopwaar, die afkomstig was uit twee onlangs buiten gebruik gestelde kerken, bestemd zou wor den voor het missiewerk in Cen- traal-Afrika. dat aan een chronisch geldgebrek lydt. Toen tijdens de verkoping de ven du-meester zijn hamer nauwelijks geheven had. brak onder het publiek onmiddellijk al een luid geschreeuw van protesten los. Kreten als „schan de verkoop' 'doorkliefden de ruimte van het veilinglokaal. Nadat een en kele madonna en een kruisbeeld voor een appel en een ei toch on der de hamer waren gegaan, besloot de veilingmeester de zitting maar liever op te heffen. De organisatoren van de publie- ke verkoping zaken ook na afloop en gezien het goede doel nog steeds helemaal geen kwaad in hun initia tief. De handel in heiligenbeelden en miskelken, waarvan men rr mo menteel inderdaad weer honderdtal len op de zojuist geopende interna tionale Paryse „Salon" der anti quairs kan vinden, wordt, zo m r - ten ze niet ten onrechte op, door niemand meer als profaan be schouwd. Een oordeel dat de in terende activisten van hun kant bestreden met een ietwat wisselval lig argument. Niemand kon garanderen, zo be toogden zij. dat een hostiekelk door zijn nieuwe eigenaar niet eens als asbakje zou kunnen worden gebruikt of daX een hippie zich vandaag of morgen op straat zou vertonen ge huld in een priestergewaad met een paternoster rond het middel. Klaar blijkelijk had de bisschop van Ver sailles. die deze tegenactie dus pro voceerde. verzuimd te overwegen dat de hippies of andere adspirant- kopers voor hun maskerades of as bakjes te kust. en te keur ook in de I wel v orziene sector der religieuze voorwerpen van de Parijse vlooien- I markten te raden konden gaan. Van de baten van die transacties pleegt de zending in het zwarte werelddeel bovendien geen cent beter te wor den. Zolang die handel tenminste nog voort zal kunnen duren. Want voor een andere uiting van verza melwoede heeft zojuist de politiepre- fect van Parijs een stokje gestoken. Hij heeft een verbod uitgevaardigd op de beroemde Marche aux Puces nog langer hakenkruizen, s.a.-dol ken, wehrmacht-insignes en andere tastbare herinneringen aan Hitiers duizendjarige rijk te verkopen. Hij vindt dat die nazi-relekwieën. aan stoot kunnen geven aan die tiendui zenden Fransen, die dat brok verle den nog moeilijk uitsluitend door de folkloristische bril kunnen bezien. Wanneer men begrip kan voelen met die overwegingen, dan heeft ook dit verbod helaas weer een ave rechtse uitwerking gehad. De prij zen van de nazi-souvenirs, die nu onder de toonbank worden ver kocht. zijn sinds het prefectorale de creet plotseling verdubbeld of zelfs verdrievoudigd, waardoor de han del in verboden vruchten gelijktijdig nog winstgevender en dus ook at tractiever is geworden. LEIDEN Herv. gemeenten: Pieterskerk 10 u ds J. A. Eekhof Hooglandse kerk 10 u ds K. Bou- huys, 11.45 u Oecumenische studenten- dienst Marekerk 10.30 u ds A. J. de Jong, 5 u ds G. C. Post Maranathakerk Lage Morsweg 10 u ds H. J. van Achterberg Koningskerk Koningstraat 10 u ds G. C. Post (H.A.). Bethlehemkerk Driftstraat 10 u ds E. M. Pannekoek Bevrijdingskerk Montgomer str 0 u ds Joh. Poort. 7 u ds Joh Poort (gecomb. herv.-geref. dienst). Vredeskerk Burggravenlaan 10 u ds A. J. Lamping (Jeugdkapel 11.30 u dhr A. Lagerweg). Ver. Vrijz. Hervormden Aula As- eerstraat 1 10.30 u ds C. J. Rasch. Slootdorp Eglise Wallone BreestraAt 10.30 u pasteur D. Rabs Academisch Ziekenhuis 10 u ds P J. D. van Malssen. Dlaconessenhuls Houtlaan 55 10.30 u ds H. W. Hemmes. Oec. werkplaats Levendaal 101 10.30 u voorber. eerstv. dienst. Geref. Kerk Zuiderkerk 10 u ds J Overduln te Veenendaal. 5 u ds Kronemeyer Petrakerk 10 u ds K Vegter te Oegstgeest, 5 u dr V. d. Zwaan. Oude Vestkerk 10 u dr Dronkert, 6 u ds Poet. Beloftekerk 10 u ds Kronemener, 6,50 u ds Hortenslus (dienst met be langstellenden). Bevrijdingskerk 10.30 u dr V. d. Zwaan, 7 u ds Poort (Ned. Herv.) (Ge- meensch. dienst met Ned. Herv.). Groenhoven 10 u ds Hortenslus. Gezinsdiensten „Jeugdhaven" 10 u „De Mirt", dhr De Koning. 10 u „Het Mierennest", ds. Post. Geref. Kerk vrijgem.: 10 en 5 u ds J de Wolff. R.K. Kerk H Antonius: 9.30. 11. 12.15 Haagse Schouw (zat.av. 7 u) 9.30, 11.30 en 6.30 u Hartcbrug 8. 9. 10.45, 12 en u. Herensingel. 8.30, 9.30. 11. 6.30 u Bijkerk Tlmerstr. 9.30 en 11 u H. Leo- nardus (zatav. 7 u) 9. 10.30 en 12 u Studentenparochie (zaterd.av. 7 u) ln de Lodewljkskerk). Lodewyksparochie (zat.av. 7 u) 9 45. 11. 12.15 en 6 u. Petrusparochie (zat.av. 7 u Jongeren mis) 9, 10.30, 12 en 6 uur. Geref. Gem.: 10 en 4.30 u ds Boo gaard. Christian 3cience Steenschuur 6, 10.3 u Ned. dienst. Baptlstengem. Oude Rijn 3. 10 u ds R. Relling. Oud Kath. Kerk. Cronestelnkade 9.46 u HM. Leger des Hells: 10 u heillgingsdlenst 7.30 u verlossingssamenkomst. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds Car- ller. Doopsgezinde Rem. Gem.: 10 u ds J. G. Bolten-du Rieu. Evang. Chr. Gemeenschap (Middel stegracht 3) 10 en 5 u dhr Dlckes. Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstr.) 10.30 u gezongen H. Mis. Nieuw Apostolische Kerk (HogeRiJn- <H)k 24) 9.45 u dienst. Evang. Luth. Kerk: 10.16 u da J. Happee. AARLANDERVEEN Herv. Gem: 10 u en 7 u ds G. van Hoegee. Geref. Kerk: 10.30 u en 6.30 u ds J. E. Bre- derveld te leiden. Chr. Geref. Kerk: 9.30 u Deinst des Woords, 2.30 u ds Kampman te Ede. R.K. kerk zat 7 u. zond. 7.30 u en 10.30 u. Dorpshuis Ter Aar Aard am 9 en 12 uur. Alphen aan ilcn RJjn Herv. Gem Adventskerk: 10 u ds M, Hanemaaijer (H.A.), 6.30 u ds P. A. Lefeber (H.A.- en Dankzegging). Kruiskerk Gouwsluis 10 u ds M. Pokkema. Opstandlngskerk: 10 u ds P. A. Lefeber (H.A.), 6.30 u ds M. Hanemaaijer. Gebouw Naby: 10 u Jeugdkapel de heer H. G. A. Hoge- weg. Opstandlngskerk: 10 u Jeugdkapel „Rhljnstroom" 10.30 u de heer M. Kemp te Lelden. Oudshoornseweg 10 u ds G. Cadée (Oogstdienst). Gezins- dienst- medewerking N.P.B. Herv. Slons- kerk: 9.30 u ds S. W. Verploeg. 6.30 u ds A. Breure. Gebouw Onderweg: 10.15 u ds N. J. M. Hoogendljk. Rldderveld '..Het Kasteel' Veldbloemweg: 9 u ds N. J. M. Hoogendljk. Geref. Kerk Ma ranathakerk Raadhuisstraat: 10 u de Fr. de Jong. 6.30 u ds Pr. de Jong. Salvatorlkerk10 u en 6.30 u ds A. Borman. Alphen aan den Rijn-Noord: „De Goede Herderkerk 10 u ds A Brink, 6.30 u ds G. O. N. Veenhuizen Kasteel Ridderveld: 10.15 u en 5 u ds J. Vos. Geref. Kerk (Vrijgem.): 10.30 en 6.30 u ds M. Heemskerk. Chr. Geref Kerk: Jeruzalemkerk Grijpensteinstr. 9.30 u en 5 u ds P. Sneep. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstraat 240: 9.30 u en 4 u leesdiensten. Rem. Geref. Gem Van Mandersloostraat 7 u dr A. W. Cramer te Leiden. Baptisten Gemeen te; 10 en 6.30 u ds Koekkoek. R.K. St. Bonlfaciuskerk (zat. 7 uur): 8.30. 10, 11.30 en 6 uur. R.K. Pius X kerk (zat. 7 uur) 7.30, 9. 10.30, 11.45 en 5.30 uur. Benthuizen Geref. Gem9.30 u leesdienst. 3 u ds Honkoop van Moer- kapelle (dinsdag 7.30 u ds Hakkenberg te Dordrecht) Bodegraven Herv. Gem. 't Anker 9 en 10.30 u ds J. H. Cirkel (10.30 u H.Doop), 6.30 u ds B. van Ginkel. Utrecht. Salvatorkerk10 u ds C. M. van Ede. Apeldoorn (H.Doop). 6.30 u ds J. van der Velden. Woerden. Bethle hemkerk: 9.30 u ds Balke (H. Doop). 6.30 u ds J. H. Cirkel. Geref. Kerk: 10 u ds Schoep, 6.30 u ds Buitenhuis (Nleuwerbrtig) 9.30 u ds Buitenhuis, 6.30 u ds Schoep. Geref. Kerk (vrijgem 9 en 16.15 u ds N. Heemskerk. Geref Gem.: 10 en 6.30 u leesdienst. Evang. Luth. Kerk i0.30 u geen opgave ont vangen. Evangelisatiekring10 u ere dienst. 6.45 u Jb. Klein Haneveld. Hazerswoude Herv. Gem 6.30 u en 6.30 u ds L. Boer. Geref. Kerk: 9.30 u ds Veenhuizen, 5 u ds Brink. R.K. Kerk St. Bernardus Rijndijk (zat. 7 u) 8. 9.30 en 11 uur. R.K. Kerk St. Mi chael Rijndijk (zat 7 u) 8. 9 en 11 u. R.K. Kerk Dorp (zat. 7 u) 8, 10 en 11.30 uur. Hlllegom Herv. Gem 10 u ds J. Bronsgeest ir.. 9 u ds H. S. J. Kalf uit Bennebroek. Geref. Kerk: 10 en 5 o ds J. Hartkamp. Chr. Geref. Kerk: 10 u Dienst dee Woords. 5 u Dienst met belangstellenden, ds J Plantlnga uit R zenburg. Hoogmade Herv. Gem.: 10 u ds P. Schoenenboom. R.K. Kerk (zat. 7 uur) 9 en 11 uur. Katwijk aan Zee Herv. Gem.: N. Kerk: 10 u d6 D. Bouman. em. pred„ 6 u ds A. Vink (H. Doop). Oude Kerk: 10 u ds J. C. van Hunnlk. 6 u ds C. van den Bergh (H. Doop). Ichtuskerk: 10 u ds J. P. van Roon. 5 u ds W. Vroeglndewey (H Doop). Pnllkerk: 9.30 u d6 C van den Bergh. 6 u ds J. C. van Hunnlk (H. Doop). Groen van Prinstererschool10 u ds Jac. de Vos, Zeehospitium: 8.45 u ds Jac. de Vos. bed. H. avondmaal. Ziekenhuis „Over duln": 2 u ds J G van Ieperen. Ger. Kerk: Triurafatorkerk9.30 u ds F. Pijlman. 5 u ds R. de Vries. Vredes kerk: 9.30 u ds R. de Vries. 5 u ds J D. Koers. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds H. C. van der Ent. Geref. Kerk (vrijgem.) 10.30 en 5 u ds M. Jans- 6ens. Geref. Gem Remlsestr 10 en 5 u ds Van der Bijl. Katwijk aan Oen Rijn - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 u ds Makkenze. 6 u dhr Slerat te Lelden. Ontmoetingskerk 10 u dr Kamma te Oegstgeest. 6.30 u ds Makkenze. School Narcisstraat: 10.30 u ds Batelaan te Voorschoten. Kapel Marine Vliegkamp: 10.30 u ds Ter Haar Romeney. Geref. Kerk: 9.30 u ds Koers. 5 u ds Pijlman te Katwijk a. Zee. R.K. Kerk (zat.av. 7 u) 8. 9.30 en 11.15 uur. De Wilbert (zat.av. 6 30 u) 6.30 uur. Koudekerk —Herv. Gem.: 10 u ds Quak (H. Doop). 7 u ds Pannekoek te Leiden. Geref. Kerk: 8.30 u 10.30 en 7 uur. Leiderdorp Herv Gem. (Geref Kerk, Hoofdstraat)10.30 u ds J. P. Honnef. (Scheppingskerk)11 u ds A. Geense (H.D.). Geref. Kerk (Hoofdstr.- kerk)9 u mevr. Geense-Ravestein. 6.30 u ds Van Loenen. (Scheppings kerk): 9.30 u ds Van Loenen. 5 u ds J. Overduln. Veenendaal. Rk. kerk Menswording (zat. 7.30) 9, 10.30 en 12 uur. Meerburg 8.30. 10, 12 en 6 uur. Kapel De Goede Herder (zat. av. 7 uur). Lelmulüen Herv. Gem: 9.30 u ds V. H. de Vree. 7 u ds H. C. van Itter- zon te Gouda. Geref. Kerk: 9.30 u ds M. van Harmeien te Alphen aan den Run. 7 u ds A. P. Heiner te Ter Aar. R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.30. 9.30 en 11.15 Usse Herv. Gem. Grote Kerk: 10 u ds H. G. Oostinga. 7 u da J. van der Velden. Helv. Kapel: 10 u ds J. van der Velden. Geref. Kerk: 10 en 5 u drs A. van der Woude. Chr. Geref. Kerk: 10 en 4.30 u ds D H. Biesma. Geref. Gemeente: 10 en 4 u ds W. Suyker. Geref. Kerk Vrijgem.. 10 en 4.30 u ds J. J. Verleur. Oud Geref. Gem.: 9.30 en 3 u leesdiensten (donderd. 7.30 uur leesdienst). Ned. Prot. Bond: 10 15 u Prof. Oosterbaan te Haarlem. Aktie avond 8 u ds J. Gravendeel, evangeli- satiedienst in Gasthui „Welkom". Bondstraat. 4 u JeugdbiJeenkomst Gasthuis Welkom. R.K. Kerk St. Aga- thakerk (zat. 7) 8.30. 10.15, 11.45 en uur. Poelolder (zat. 7) 8.30. 10.30. 12 en 5.30 uur. Engelbewaarder (zat. 7) 7.30. 8 45. 10 45 5.30 en 7 uur. Nieuwkoop Herv Gem. 10 u prof. dr G. P. van Itterzon De Bilt. 6.30 u ds G. van Doorn. Geref. Kerk: 10 u en 6.30 u ds D. J. Modderaar te Waddinx- veen. Chr. Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u Dienst des Woords. Rem. Geref. Gem 10 u ds T. Elders-Mayer. R.K. Kerk (zat. 7 uur) 7.30, 9, 10.45 en 7 uur. Nleuwveen Herv Gem.: 9.30 u ds J Gebraad. 7.30 u ds P. A. A. Kluse- ner te Zeist. Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u ds P. Knotters te Oudewater R.K. Kerk (zat. 7 u) 9. 10.45 en 5 uur. NoordwHk-BInnenHerv. Gem.: 10 u dr J. G. 3. Jansen (bijz dienst in verband met de restauratie). 7 u ds D. Keunlng. Geref. Kerk: 9.30 u ds H. Lyesen. 5 u drs A. E. van der Wou den (Lisse). (Van den Berghstlchting 11 u ds H. Lyesen. Ned Prot. Bond: I 10.30 u ds S. L. Verheus (Amsterdam). R.K. Kerk (zat.av. 7 u) 8.30. 11.15 en I 5 30 uur. Noord wijk aan Zee Herv. Gem. Hoofdstraat: 10 u ds Keuning (H.D.) (Kapel Hoofdstraat) 5 u dr J. G. B. Jansen. (De Rank)10 u ds W. Kool (Katwijk). Geref. Kerk: 10 u ds C. Warner, 5 u ds H. Lyesen. Herv. Ger. Evangelisatie (Oude Mulo. Schoolstr.): 10 u ds W. Vroegindewey (Katwyk a. Zee), 3.30 u ds A. Gooyer (Delft). R.K. Kerk (zat.av. 7 u) 7.30, 9. 10.30 en 12 u NoordwiJkerhout Herv. Gem.: 10 u ds Streefland (Bed. H. Doop). 10 u (In de Zolk) de heer J. D. Hoffenaar uit Voorhout. 10 u Klnderkerk ln ge bouw „Open Hause". R.K. St. Jozef (zat.av. 7 u) 7.30, 8.45. 10.15. 11.30 en 7 uur. St. Viktor (zat.av. 7 uur) 8. 9.30, 11 en 6 uur. H. Hart van Jezus ln de Zllk (zat.av. 7 uur) 8.30, 10 en 11.30 uur. BOSTON Met ingang van 1 okto ber heeft Inman H. Douglass zich teruggetrokken uit de Christian Science Raad van directeuren. Hy zal in die funcite worden opgevolgd door De Witt John uit Boston. Gedurende twintig jaar heeft de heer Douglass De Moederkerk in belangrijke functies gediend. Hij trekt zich terug teneinde in Dallas zijn tijd te kunnen geven aan het onderricht en de praktijk van Chris tian Science. Sinds hij tot directeur werd be noemd, woonde de heer Douglass in Boston. Zijn werkkracht en v isie hebben veel bijgedragen aan de groei van de beweging. De heer John, sinds mei 1964 hoofdredacteur van The Christian Science Monitor, trad in augus tus 1939 als politiek verslaggever toe tot de organisatie van De Moeder kerk. Tijdens de Tweede Wereldoor log diende hij by de public relations- staf van het Amerikaanse Marine Hoofdkwartier en kreeg daarvoor de Bronzen Ster. Van 1949 tot 1964 maakte hy deel uit van het persco mité van De Moederkerk Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerke 10.30 u ds J. Irik (Paulus- kerk). 10 u prof dr E. Jansen Schoon hoven (H.D.) (Gemeentecentrum) 7 u ds I. J. Wisse te Rijnsburg (Jeugdkerk Gemeentecentrum 10.30 u mr H. Pen ning) Zendingskapei (Jeugdkapel): 10 u mevr. A. J. F. Jonkman-Van Rhijn. Geref. Kerk: 10 en 7 u ds Heemskerk. Vrijz. Herv. (Gemeentecentrum): 10.30 u ds M. J. Wagenvoorde. Geref. Kerk (vrygem.) geen opgave ontvangen. RK Kerk (zat.av. 7.30 u) 9. 10.30. 12 en 7.30 u Bonaventurakapel (zat.av. 6.30 uur) 8, 10 en 11 uur. Oude Wetering Herv. Gem 9 30 en 7 u ds Lalleman (H.A.). Geref. Kerk 9.30 en 5 u ds J. van Wijngaarden te Tiel. Rem. Geref. Gem.: 10 u dr A. W Cramer. R.K. kerk (zat. 6.30 u) 8. 9.15, 10.30 en 12 uur. Ryiisaterwoude Herv. Gem.: 9.30 u en 7 u ds T. H. Oostenbrug. R.K. Kerk (zat 7 u) 730. 930 en 1115 uur Chr Geref. Kerk: 9.30 u Dienst des Woords, 2.15 u ds G. Bouw te Sche- veningen. RiJnsbiirg Herv. Gem.( Grote Kerk)9.30 u ds I J. Wisse, 5 u ds H. van Gosllga Bethelkerk)9.30 u ds Van Gosllga. 5 u ds Wisse (in alle diensten viering H.A.). Geref. Kerk: Petrakerk: 9.30 u ds V. d. Linde, 5 u ds Hulsman. Immanuikerk: 9.30 u ds Baayen. 5 u ds Biileveld. Maranatha kerk: 9.30 u ds Bijleveld. 5 u ds V. d. Linde. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5.15 u ds K. Deddens. Chr. Geref Kerk 9.30 en 5 u ds De Vries. R.K. Kerk (ln tuinbouwschool za.tav. 7 uur) 10.30 uur. Sassenhelm Herv. Gem.: 9 en 10.30 u ds H. v. d. Giessen, Kapelle a. d. IJssel, 18.30 u ds P. Vermaat te Haar lem. Geref. Kerk: 9.30 u ds J. D. te Winkel. 17 u ds H. v. d. Berg. Chr. Geref. Kerk: 10 en 17 u ds L. S. den Boer. R.K. Kerk (zat. av. 7) 8. 9.30, 11 en 5.30 uur. Valkenburg Herv. Gem.: 10 u ds G. Zonneveld. 6.30 u gemeenschappe- ïyke dienst met de geref. kerk. Voor ganger ds G. van Duinen. Geref. Kerk: 9.30 u ds G. van Duinen. 6.30 u (zie Herv. Gem Geref. Kerk (vrijgem.) 9 en 3 u ds M. Janssens. Voorhout Herv. Gem.10 u Westra van Saseenhelm. R.K. Kerk (zat 8 en 7 u) 7.30, 9, 10.30, 11.45 en 5.30 u. Sacrament van de heilige doop. (Foto LD/Holvast) Voorscholen Herv Gem Dorps kerk: 10 u ds Meyering (H.A.), 7 u ds Cazemier. Hulp en Heil: 10 u ds Ver- heule Aula Noord Nofland: 9.45 u ds De Beus. Ryndijk: 10 u ds De Wit. Leiden. Geref. Kerk: 9 u en 10.30 u ds De Zeeuw. 7 u ds L. Bech uit Wasse naar. Geref. Kerk (Vrijgem.): 10 en 5 u ds J. Blokland uit Ritterdam. R.K. Kerk Laurentius (zat. 7), 7.30, 9 10.30, 12 en 5 u. Moeder Gods (zat 7) 8, 10 11.30 en 6 uur. Warmond Herv. Gem.: 10 u ds J. M. Snijders (onderweg „Gaat Israel verloren"). 7 u ds J. M. Snijders. R K. Kerk (zat.av. 7 u) 8. 10 en 11.30 uur. Wassenaar Herv Gem Dorps kerk; 10 u dr Th. C. Frederlkse, 4.30 u kand. J. Westland. Huizen, 7 u vlk. Th. H. G. Hulst. Klevitkerk: 9 u Jeugdkerk 10 u ds J. T. Wlersma. Messiaskerk: 10 u vik. Th. H. G. Hulst. Dorpscen trum 9.30 u ds H. Stolk, Schevenlngen. 10 u kinderdiensten. Shalom: 10 u Jeugdkapel. Deylerhuls: 10 u Jeugdkerk Geref. Kerk Bloemcamplaan10 en 7 u ds L. Bech. Zijllaan: 10 en 7 u ds J. Bovenberg, Leiden. Ned. Prot. BondLange Kerkdam10.30 u ds D. A. Werner. R.K. Wlllibrordus (zat. 7) 8, 9.30. 11, 12.15 en 5 u Goede Herder (zat. 5) 8.30. 10 en 11.30 u. Joseph (zat. 7) 7.30, 8.45. 10.30. 12.15 en 7 uur. Wou brugge Herv Gem.: 9.30 u ds Kempenaar. 6.30 u ds Van Ieperen. Katwyk. Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u kand. Boonstra Den Haag. Ned. Prot. Bond: 7 u O. Raedthuys. ds Schilder- beek. Leiden. Zevenhoven erv. Gem 3.90 u d6 Reijenga. De Hoef 7 u ds Reyenga. Geref. Kerk: 9.30 u en 7 u ds P. Boes te Hilversum. R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.45. 9 en 10.45 uur. Zoeterwoude Herv. Gem.: 2.30 u bevestiging en intrede ds S. L. Shock bevestiger ds M. L. W. Schoch. R.K. Kerk St. Jan Zuldbuurtseweg (zat. 7.30 u) 7.30, 9 en ii uur. r.k. Kerk St. Alusius Kapel (zat. 7 u) 7.30. 9. 1 :,30 u en 11.30. R.K. Kerk Merburg: 8.45. 10.30. 12 en 6 u Kapel Goede Herder (zatav. 7 uur). Zwainnierdain Herv. Gem.: 10.30 en 6.30 u ds D. Goudzwaard. Geref. Kerk: 9 u ds Sj. Tlemersma, 6.30 u ds D. Goudzwaard in Herv. Kerk. Rem. Geref. Gem.: 10 u ds T, Elders-Mayer. R.K. Kerk (zat. 7 u) 8, 10, 11.30 en 5.30 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 8