Niet staat om hebben Japanse erotiek symbolisch verpakt Films in Leiden GRETA GARBO, DE GODDELIJKE VERLEIDSTER DE WANHOOP VAN VELE JOURNALISTEN JÊL Ontknoping moet t doen in cowboyfilm 42 „DAGBOEK VAN EEN LIEFDESPARTNER' Woodstock De halve maagd is geen maagd Kom maar wijfje iiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiwi Kassucces Mash blijft VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19 Vijfenveertig jaar geleden kwam Greta Garbo, de fameuze filmdiva en het groot ste kassucces aller tijden, naar Hollywood, waar zij het idool werd van miljoenen. Thans is zij, vooral door de jongste gene ratie in de Verenigde Staten, herontdekt i als de „goddelijke" verleidster. In het Newyorkse Lincoln Centre draaien haar films nu al twee en een half jaar aan een stuk, terwijl televisiemaatschappijen ze uitzenden op topuren. Intussen leeft de 65- jarige actrice, die sinds dertig jaar geen film meer heeft gemaakt, zeer teruggetrok ken in New York. Toen Winston Churchill twaalf jaar geleden aan boord van een schip van Onassis een tocht langs de Griekse eilanden meemaakte wendde hij zich uiterst eerbiedig tot een vrouw met een donkere bril, die alleen aan dek zat. Hij boog en vroeg permissie haar iets te vragen. De vrouw knikte minzaam en Chur chill zei: „Ik zou zeer gevleid zijn als u even uw bril zou willen afzet- I ten Greta Garbo keek met een lichte I frons op en zei verstrooid: „Mijn bril afzetten, waarom?" „Omdat ik het als een grote eer II beschouw u zonder uw vermomming temogen zien", zei Churchill. Hij was een van de weinigen die tijdens de I laatste kwart-eeuw het voorrecht hadden het legendarische gezicht van Greta Garbo zonder die bril 1 te zien. De mensen in haar directe omge- I ving leggen dezelfde schroomvallige eerbied jegens haar aan de dag als I Churchill destijds deed. Evenals het publiek, dat in de burnt van haar huis een glimp van haar probeert op te vangen als zij uitgaat voor een wandeling of om boodschappen te II doen, altijd in het zwart gekleed. Journalisten, die een interview II met haar willen, brent zij tot wan- hoop. Zij hebben zonder succes van Halles geprobeerd, ondermeer door met een poedel door de 52-ste straat lopen omstreeks het uur waarop meestal naar buiten komt. Zij moeilijk weerstand bieden aan leis, maar bezit tevens een zes zintuig dat haar tijdig waar- li schuwt. Het ligt in de bedoeling van de VARA-tv om een aantal films uit te gaan zen den, waarin Greta Garbo be langrijke rollen zal spelen. De produkties, welke deze Dmroep zal presenteren, zijn nog niet bekend. Tevens moet nog een keuze worden gemaakt wat betreft het aantal uit te zenden films. Systeem Wie Greta Garbo wil opbellen, loopt vast od een doeltreffend sy steem dat haar vrienden toepassen als zij volgens een ingewikkelde co de de bel laten overgaan. Zij is te spreken voor een aantal vrienden, dat op de vingers van een hand te tellen is. Als zij aan de Franse Rivièra of elders vakantie houdt en er zijn in dringers in de buurt, dan richten haar begeleiders een soort onzicht bare barrière op om haar tegen de ongewenste belangstelling te be schermen. In feite kan zij zich daar door vrijer bewegen dan welke an dere beroemdheid ook. Sinds Greta Garbo zich op 35-ja- rige leeftijd uit de film-business te rugtrok heeft zij elke aanbieding re soluut van de hand gewezen. Vorig jaar bood Fox haar het recordbedrag van twee miljoen dollar, maar zij weigerde. In Hollywood was zij zestien jaar lang verreweg de best betaalde ster. Zij incasseerde honoraria van 300. 000 dollar per film. Dat was in die tijd zelfs meer dan sterren als Liz Taylor nu verdienen. Op twintigjarige leeftijd was zy straatarm, zes jaar later miljonair. Thans, tientallen jaren later, bren gen haar films nog steeds miljoenen in vervoering. Nog steeds krygt zy huwelyksaanzoeken. Maar ook die wijst zy uiterst gracieus van de hand. De man die haar groot gemaakt heeft was haar aanbidder: Maurits Stiller. Hy was de belangrükste fi guur in de Zweedse filmindustrie Metro-Goldwyn-Mayer kocht hem voor vyftienhonderd dollar per week als regisseur weg, maar Stiller wil de slechts toehappen op voorwaarde dat hy zyn protégé, Greta Lovisa Gustafsson, mee mocht nemen naar Hollywood. MGM nam Greta voor nog eens 400 dollar per week op de koop toe. In Zweden verdiende Greta aan vankelijk de kost in een kappers zaak. Haar vader, die in een abba- toir werkte, stierf toen zy veertien jaar was. Stiller leerde haar hoe zy zich moest bewegen en kleden. Hy nam haar mee naar dure restaurants om haar etiquette by te brengen. Zy speelde in Zweden en in Berlyn in enkele films, maar by MGM wist men, behalve Stiller natuurlyk, aan- vankeiyk niet wat met haar te begin nen. Plomp Greta Garbo was te lang, haar voeten waren te groot en zy gedroeg zich plomp en onhandig. Maar die gebreken werden ruimschoots gecom penseerd door een onweerstaanbaar mooi en uniek gezicht. Dat gezicht gaf uiteindelyk de doorslag toen MGM besloot tot enn test. Zy moest haar naam veranderen en na een tiental suggesties kwam Stiller met Garbo. „Die naam past by haar, hypersensueel, spiritueel en mys tiek". zei hy. Garbo kreeg een rol in de eerste film die Stiller voor MGM maakte: the torrent. De hartstochtelyke lief de van Stiller was niet wederkerig. De man op wie zy voor het eerst werkelyk verliefd werd was John Greta Garbo in 1966 met bril Gilbert, haar tegenspeler in de der de film die zy maakte: the flesh and the devil. Het werd een vah de mooiste verfilmingen van een lief desverhouding, waarvan het succes sindsdien nooit is overtroffen. Gilbert was een filmminnaar van het niveau van Novarro en Valen tino. Hy was twee keer getrouwd en gescheiden en vroeg Garbo binnen een week na hun eerste ontmoeting ten huwelyk. Zy aarzelde, maar wei gerde tenslotte zoals zy haar hele verder leven zou biyven doen. Geen van haar talloze romances leidde tot een huwelyk. Gilbert deed alles om haar te strikken, maar te vergeefs. Terwyl zy flirtte met Fre drick March kocht Gilbert een jacht van 100.000 dollar dat hy als een pa leis liet inrichten, en zei hy tegen de pers dat het hun verblyf zou wor den voor de wittebroodsweken. Hy wist haar uiteindelyk over te halen een datum vast te stellen, maar toen zy op weg waren naar Mexico, waar het huwelyk in alle stilte zou worden gesloten, verstop te Garbo zich in het tollet van een restaurant, terwyi Gilbert de auto parkeerde. Hij wist haar niet te vin den en reed woedend naar huis. Kort daarna trouwde hy de actrice Ina Claire die hem binnen de kort ste keren weer in de steek liet. Sexy Gilbert was een van de vele top- sterren die hun carrière moesten op geven toen de sprekende film zyn in trede deed. Zyn stem was veel te hoog. waardoor zyn glorious night een lachwekkende vertoning werd. Toen hij in moeilijkheden raakte hielp Greta hem in het geheim met geld. Drie jaar later stierf hij aan een hartaanval. De eerste sprekende film van Gar bo in 1930, Anna Christina, werd opnieuw een overweldigend succes. MGM lanceerde de produktie met twee woorden: Garbo spreekt. Haar stem voldeed precies aan de ver wachtingen van het aanbiedende pu bliek: een diepe klank, hees en sexy. zy maakte de ene succesfilm na de andere: romance met Gavin Gordon, Susan Lennox met Clarck Gable, Mata Hart met Ramon No varro. Haar 28ste en laatste film, two-fa ced woman, werd een volslagen mis lukking. Het .scrip" stond haar van het begin af aan tegen, maar men wist haar toch over te halen. Zy verscheen als een soort jazzfan, die niets leek op de Garbo van weleer. De critici lieten van de film en van Garbo zelf niets over. Zy verloor al le vertrouwen in het filmvak en in haar zelf, en trok zich definitief te rug. Haar laatste opzienbarende ro mance eindigde in 1964 met de dood van George Schlee. Zyn vrouw, Va- lentina, schynt tot de dood van haar man geen bezwaar tegen de verhou ding te hebben gemaakt. Van tyd tot tyd namen zy gedriën hun intrek in de villa Le Roe aan de Cote d'A- zur. Ook in New York bewoonden zy hetzelfde huis. Elke morgen verliet Schlee het appartement dat hy met zyn vrouw deelde om de hele dag by Garbo door te brengen die twee verdiepingen lager woonde. Voor de buitenwereld was hy haar adviseur en manager. Toen hy ziek werd kregen de twee vrouwen ruzie. Valentina wilde dat hy in New York bleef, maar Garbo dacht dat Zuid-Frankryk beter zou zijn. Schlee vertrok met Garbo naar de Rivièra en Valentina reisde hen later achterna. Zy wilde dat Greta de zieke met rust liet, maar het tweetal nam de wyk naar Parys. waar Schlee in een nachtclub dood bleef door een hartaanval. Er ont stond een verbitterde vete over de vraag of Garbo de begrafenis zou bywonen. Het gevolg was dat zy een zenuwinzinking kreeg. Sindsdien laat zy nog maar een zeer vaak wisselende kleine kring van vrienden in haar omgeving toe. Een van hen (die de laan is uige- stuurd), zei van haar: „Zy is in niets of niemand meer geïnteresseerd. Zy stelt haar gezelschap op de proef, voortdurend zuchtend en vervuld van spyt en smartelijke herinnerin gen. Zy is bygelovig, wantrouwig en heeft geen besef van wat vriend schap kan betekenen, zy is niet in staat om lief te hebben". CAMERA Langzamerhand gaan steeds meer Japanse films het westen bereiken. Over het al gemeen gaat het om eenvoudige sex of dubieuze art. Slechts een enkele Japanse film haalt een ho ger niveau. De eerste van de twee Japanse films, die deze week in Camera vertoond worden („Dag boek van een liefdespartner") is een van die films van hoger ni veau. De grote handicap van de gemiddelde toeschouwer by deze film is ongetwyfeld de onbekend heid met de Japanse symboliek en de manier om iets omslachtig te zeggen. De film dreigt daardoor de greep op de westerse toeschouwer te verliezen. Het verhaal is eenvoudig. In de stad Shinjuku (berucht vanwege de vaak optredende onlusten) zoeken twee jonge mensen naar een ero tisch hoogtepunt. De jongen wordt belemmerd door allerlei geestely- ke mankementen. Slechts als hy btf het stelen van boeken door een meisje betrapt wordt, dreigt even zo'n hoogtepunt. Het meisje heeft andere achtergronden met hetzelf de probleem als gevolg. Via aller lei vreemde taferelen met even vreemde mensen komen ze uitein delijk terecht by enkele mensen uit de Japanse underground. Het hoe en waarom wordt niet duidelyk, maar zowel de jongen en het meis je krygen in deze vreemde omge ving hun eerste echte erotische be levenis. Voor wie wat moeilykhe- den mocht hebben met de Japanse symboliek nog even dit: „Dagboek van een liefdespartner" is niet al leen het verhaal van twee jonge mensen, die een uitweg zoeken uit labyrint van de sex, maar ook het verhaal over de stad Shin juku, die voortdurend onrustig is. Dit wordt gesymboliseerd door de twee jonge mensen en alle anderen waarmee zy in contact komen. Dit wordt allemaal pas duidelyk aan het eind van de film als er een op roer in de stad uitbreekt op het ®oment, dat de jonge mensen hun eerste wederzydse extase bereiken. Vanaf maa-nrjag draait in Came- ro ,De eerste liefde." Deze even eens Japanse film is tydens de Utrechtse Cinemanifestatie goed ontvangen. De film heeft dan ook het ontegenzegiyke voordeel, dat er minder van het verhaal gemist wordt door de westerling die geen oog heeft voor de Japanse symbo liek en aanpak. LUXOR —„Woodstock," de kleurenfilm over het grootste pop- gebeuren aller tyden, dat vorig jaar in Amerika plaats had. gaat in Leiden de derde week in. In „Drie dagen van vrede, muziek en liefde" kan het Leidse hip pievolkje zyn hart ophalen aan o.m. Joan Baez. Arlo Guthrie, Sly and the Stone, Richie Havens, The Who, Country Joe and the Fish, John Sebastian, Santana en Joe Cocker» REX De titel „Het (Intieme) dagboek van een halve maagd, de sex-film die deze week in het thea ter aan de Haarlemmerstraat draait, is eigeniyk niet juist- De halve maagd blykt namelyk hele maal geen maagd meer te zyn. Het is een van die vele (sex) films die steeds weer op hetzelfde neerkomt. Aan bloot ontbreekt het beslist niet. Maar met bloot alleen kan je nog geen goed lopend ver haal in elkaar draaien. Daarom moet deze film dan ook in de cate gorie „matig" worden geplaatst. Het verhaal kan in een paar re gels worden verteld. Een nog vry jong meisje kan het niet zo best met haar ouders vinden. Het ge volg hiervan is dat zy haar ver tier by anderen zoekt. Die anderen zyn dan natuurlyk mannen. Meest al oudere. Voor een paar snoepjes en enke le losse centen krygen zy veel van haar gedaan. Dit gaat goed tot dat zy door een vriendin wordt ge snapt. Deze vertelt alles aan haar moeder en dan gaat. het zaakje aan het rollen. De politie wordt in geschakeld en verscheidene „ouwe" mannetjes worden op het matje geroepen. Het eind van het liedje, na een „eindeloze" rechtzaak, is, dat zy aan haar ouders wordt onttrokken en wordt geadopteerd door een vriendelyke dame die haar heel goed begrypt. DA'S PAS FIJN! attracties in A d<> eholin» kaatsheuvel 4 Ga d'er weer eens heen L A Rie Yokoyama (links) en Tadanori Yokon, het jonge paar in Dagboek van een liefdes partner ADVERTENTIE LIDO Een middelmatige cow boy-film met de gebruikelyke ge vechtshandelingen en alleen tegen het eind een vleug spanning. Zo ongeveer kan de korte kenschets luiden van „De laatste rekening betaal Je zelf." de hoofdfilm deze week in het Lido-theater aan de Steenstraat, geen produktie om stuk van te zyn. Daarvoor is het aantal goede grappen te gering en zyn de gefilmde situaties af en toe té opgelegd. We zien hoe Lee van Cleef „pro moveert" van ontwapenende krui meldief tot sheriff, dankzy de vriendschap die hy sluit met een myningenieur, een Jonge green horn (groentje) uit Europa. Vanaf het moment dat deze twee elkaar ontmoetten, wordt Lee steeds voor de keus gesteld: verder schooieren met zyn twee onafsche'idelyke makkers, of blyven hangen in het dorp van de myningenieur met een vaste baan. Het is geen eenvoudige keus, maar Lee verkiest uiteindelyk het gezelschap van zyn vrienden. Al thans dat is hy van plan. De komst van een bende bandieten naar het stadje verandert de sltua- STUDIO Het is al een heel ding wanneer een sexfilm niet on der het mom van „medisch," „in struerend" of „voorlichtend" wordt gepresenteerd. „Kom maar wyfje" behoort tot dat slag. Het is echter wel tegeiyk het laatste positieve punt dat we van de rolprent kun nen vermelden. Want de rest ls zo zouteloos samengesteld, dat Je wel een heel grote liefhebber van de sex moet zyn om de twee uur uit te zitten. Regisseur Folf Thiele had zich voorgenomen een beeld te geven van de manier waarop de sex door de eeuwen heen beieefd wordt. Ondanks het feit dat de filmmensen de beschikking hadden over kleuropnamen biyft de film hangen in de styi van ons oerdege- ïyke maar o zo saaie geschiedenis boekje. Aan de hand van talloze grote, kleine, dikke en dunne bor sten moet worden aangetoond dat het sexuele leven door de eeuwen heen steeds meer „verzakeiykt" is. Hoe onbezorgd konden onze voorouders door het hoog opge schoten gras rollen. De commenta tor Gerd Baltus maakt de misluk king compleet door zo nu en dan tussen de beelden door even kwlnk te willen slaan wat helaas Jammer- U)k mislukt» tie op slag. Lee neemt de plaats in van de gewonde sheriff en ziet in deze positie kans de overvallers te verdrijven. Nu geëerd door heel het dorp. komt hy wederom tegenover zyn twee metgezellen te staan, die wil len verder trekken. Lee moet een beslissing nemen en dat doet hy ook, op een dramatische manier. TRIANON —MASH biyft nog een week in Leiden. Dat zal nie mand verbazen, want MASH is een van de. beste komedies, die de laatste jaren gemaakt is. In Can nes viel de film terecht in de pry- zen. In het Juryrapport werd ge sproken over „de beste anti-oor logsfilm die ooit is gemaakt." Dat lykt een wat vreemde beschryving voor een film die de lachspieren danig op de proef stelt. Het is toch al te waar. In MASH worden de gruwelijkheden van de oorlog scherp geschilderd, zonder dat er een schot valt of gevochten wordt. Het geesteiyk afzakken van alle betrokkenen in een van de Ameri kaanse veldhospitalen wordt zo treffend afgeschilderd, dat zonder grote dosis humor de film beslist ongenietbaar zou zyn geworden. Het geheel is misschien een wat onsamenhangend verhaal over een veldlazeret in de Koreaanse oor log: als kritiek op Vietnam en als (bepaald niet pretentieloos) ver maak een enorm (kas)succes.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19